الجمعة، 18 يوليو 2008

أنثى برج الميزان (مميييييززز)



أنثى برج الميزان

برج الميزان : من 23 سبتمبر - 22 أكتوبر

الميزان رمز العدالة ! وهذا هو مفتاح فهم هذا البرج أو بالتحديد أنثى برج الميزان !

كثيرا ما كنت أسئل نفسي عن معنى العدالة أو مفهوم العدالة , و كان من السهل أن أكتشف أن مفهوم العدالة يختلف من شخص لأخر ! قد يبدو هذا غريبا , لكن لنضرب مثلا بسيطا للغاية لو أن هناك أم ولها ابن صغير وهذا الأبن ضربه طفل آخر في النادي , العدالة هنا تقتدي أن يتم ضرب الطفل الأخر بمفهوم السن بالسن والعين بالعين , أو في أخف الأحوال يتم عقاب الطفل الضارب (طبعا بعد التأكد من ملابسات الحادث) , نأتي هنا لأم الطفل المضروب و نسألها عن مفهوم العدالة ستجيب أن يتم عقاب الطفل و أمه لأنها لم تربيه , و نأتي لأم الطفل الضارب العدالة من وجه نظرها أن أكيد الطفل الأخر هو الذي بدأ بالضرب ! و حتى لو كانت التهمة لابسة ابنها فهذا لايعني العقاب فهو طفل صغير لايعي ! وأن الأم الأخرى محبكاها أطفال صغيرين وضربوا بعض عادي يعني !



معلش على هذة المقدمة الطويلة نسبيا لكنها مهمة !



الميزان رمز العدالة لكنها ليست العدالة الحقيقية ! لكنها العدالة من وجهه نظر أنثى برج الميزان ! العدالة يعني مفيش رحمة ! فهو برج لا يرحم ! و غير متسامح على الأطلاق ! التسامح يأتي فقط (هذا اذا أتى من أساسه) وفقط بعد الأعتراف الكامل بالخطأ ودون تبرير للخطأ من أي نوع ! ثم الأعتذار عن الخطأ ومن بعده تنفيذ العقوبة التى ستحكم بها أنثى برج الميزان أو التعويض- ثم بعد ذلك يأتي التسامح !




أنثى برج الميزان تعطيك كثيرا لكنها تطلب المقابل ولابد أن يكون المقابل على قدر العطاء , وهي تعطي كثيرا !

ستعطي وستظل تعطى لا حدود لعطائها لكنها أبدا لا تعطي بلا مقابل ,و المقابل لابد أن يكون فوريا !


ميزات أنثى برج الميزان :

يعجز القلم (أو الكيبورد !) عن وصف ميزات أنثى برج الميزان ! فهو كله ميزات , شديد المثالية مثالي في كل شئ !
بها كل ما يمكن أن يطلبه الرجل في المرأة !

ستجده دائما كما تحب لكن هل تستطيع أن تكون أنت كما يحب ؟


عيوب أنثى برج الميزان :

غير متسامح غير متسامح غير متسامح

لا يتعلم من أخطاءه (لأنه في نظر نفسه لا يخطئ) , لذلك فهو يتطور ببطء شديد

راضي دائما عن نفسه لذلك لا يتطور , والشئ الوحيد الذي يدفعه للتطور هو ان تجعله يعتقد ان سوبر واذا تعلم شئ جديد سيصبح سوبر السوبر !



مفهوم أنثى برج الميزان عن نفسها :

احفظوا هذه الجملة جيدا فهي التي تعبر عن أنثى برج الميزان أشد التعبير :

هي ترى because she is the best she deserves the best !

بالعربي هي ترى لأنها الأفضل (لأنها مثالية ideal ) فهي تستحق الأفضل (تستحق أفضل زوج , وأفضل معاملة , أفضل عيشة و أفضل تقدير )


سمات أنثى برج الميزان :


جذابة مرحة , تلقي البهجة في القلوب , شديدة المثالية , تنظر للحياة نظرة أحادية , أبيض و أسود , معسكر الأصدقاء و معسكر الأعداء (لويزا من جعلهم معسكر الأعداء ؟ ! ) , تعتقد أنها لا تخطئ , فقط تعتقد أنها تخطئ في اختيار الأشخاص (صديقة أو صديق أو زوج) وهذا طبعا بعد أن ترى أنها لا تلقى المعاملة التي تستحقها من الشخص الذي أمامها !



طبعا أحد أبراج الـ perfectionist


تستطيع تحمل المسئولية , تعتقد أنها رومانسية جدا , و بتعيش الدور قوي ! , تحب بسرعة و تكره بسرعة و هي تكره من يؤذيها أو لا يعملها المعاملة التي تستحقها من وجهة نظرها , هناك منهن حسودين بس مش كلهن , لديها شعور دائم أنها لا تلقى التقدير الكافي من الناس (لأنهم طبعا ظلمة أو مش بيفهوا أو الأثنين) , متمحورة حول نفسها و اهتمامها بالأخرين نابع من أدائها لدور المثالي ( المثالية عند أنثى برج الميزان جزء منها لا ارادي وجزء ارادي مفتعل )

برج حساس وذو حس مرهف

مخلصة و تتوقع منك اخلاص مطلق يعني ولا في خيالك حتى ! مدح اي امرأة أخرى غير مقبول على الأطلاق , فهي غيورة جدا , كرامتها بتنقح عليها , كرامتها بتنجرح من الهوا , قماصة , مش بتتصالح بسهولة , لابد أن تشعر فيها(يعني تقول شعر) وفي جمالها و في صفاتها , النقد يجرحها

اذا سألتها عن نفسها عقلانية أم عاطفية ستقول عقلانية , وفي نفس الوقت تعتقد أنها رومانسية جدا
لكن الحقيقة أنها شخصية عاطفية تبرر تصرفاتها العاطفية بمبررات عقلانية !
تعتني بصورتها أمام الناس جدا , يعني لازم تظهر بمظهر الشيك الناجحة اللي ناس حاسداها , تريد ان تظهر ناجحة في بيتها و شغلها وان تظهر بمظهر المتدينة اذا كانت البيئة حولها تشجع ذلك
مترددة في اتخاذ القرارات الا فيما يختص بقطع العلاقات !
دائرة معارفها واسعة جدا , لكن من تقربهم اليها قليلون للغاية (فهي تقطع علاقتها بكل من يخطئ في حقها أو لا يعاملها كما تحب أن تعامل - لذلك فأصدقائها المقربون قليلون للغاية وهم عادة من يعتبرونها شخصية متميزة ولا ينتقدونها و يتصلون بها ويهتمون بها باستمرار)
تحب ان تكون محط الأنظار , تقلد الأخرين لكن لا تحب أن يقلدها الأخرون
احقاقا للحق فان موضوع عدم التسامح عند أنثى برج الميزان ليست مرتبطة فقط بالأحساس المبالغ فيه بالذات و لكن أيضا لأنها كائن مرهف ولا تحب أن تُجرح

نصيحة لمن يتعامل معى أنثى الميزان من الرجال : طول ما هي راضية عنك هتعيش في الجنة فاستمتع بها جيدا , فقد لا تستمر في الجنة كثيرا , فستطرد من الجنة لأقل غلطة

أخطاء المقربين أخطر عندها من أخطاء غير المقربين , يعني كلما قربتك اليها كان الحساب أشد لأنه مينفعش تيجي منك !
يعني مقولة حبيبك يبلعلك الزلط لا تنطبق على أنثى الميزان

الميزان يحب أن يحافظ على مظهره وكيانه ولا يحب أن يظهر بمظهر المفتري الظالم , كيف يكون ظالما وهو ميزان رمز العدل !!!

في رأيها لابد أن تسمع كلامها لواحد من الأسباب التالية :
1- لأن رأيها صح و كلامها مقنع
2- لأنك دماغك كبيرة و مش مشكلة لما تمشي رأيها
3- لأنك راجل جنتل مان ولازم تراعي الأنثى
4- لأنك بتحبها و الحب لازم يترجم لأفعال

لكنها لا تحب الرجل أن يكون مطيعا بسبب ضعف شخصيته ! لأنها تحب أن يكون زوجها قوي الشخصية وكمان لا تحب أن تظهر أمام الناس بمظهر المتسلطة !
تحب دور المرأة قوية الشخصية
الزواج عندها شركة متساوية الأسهم
عند أقل اختلاف ستتهمك بمحاولة محو شخصيتها
يوجد تجاذب عجيب بين أمرأة برج الميزان و رجل برج الدلو
بشكل عام تميل الى الحسم أكثر من الحلول الوسط ( وهذا من أمارات قلة النضج - بشكل عام هذه صفة من صفات السن الصغير في كل الأبراج - لكنها مع أنثى الميزان تستمر معها مع السن !)
لكي تجذبها لابد أن تبهرها بشخصيتك و عقلك و كرمك , و امدحا كثيرا و بالغ في مدحها ستصدقك على الفور
أقوال منقولة خاصة بأنثى برج الميزان أتفق معها :



المرأة التي من برج الميزان

هي حقيقة ذكية وحذرة ، لن تظهر بتفوقها عليك قبل الزواج ، لكن بعد الزواج لا تنتظر ان الامور ستسير كما كانت في السابق فالمناقشات سوف تستمر طوال الوقت في كل صغيرة وكبيرة ، وبالنسبة لمسألة الجدل والنقاش لابد وان تخرج منتصرة عليك ، وتقر انت وبكل سرور بأنك كنت مخطئاً وغير محق .
سترفض ان تترك العمل بعد الزواج وان قبلت ذلك اثناء فترة الخطوبة لكنها سوف تتعنت في رفضها بعد الزواج
النصائح المختصرة والمفيدة لمواليد برج الميزان
- نجاح المرء في حسن معاملة الاخرين.
- كثرة العناد يولد الكفر .
- الفضول خصلة سيئة ، فعامل الناس بما تحب ان يعاملوك .
- وعد الحر دين علية .
- ليس كل مايتمناه المرء يدركه .
- اسرتك تنتظر منك الكثير.
- الشديد من يملك نفسه عند الغضب .
- العنف لن يولد سوى العنف .

**********************************

ليس من السهل الاستحواذ على قلب مولودة الميزان، وستعترضك عقبات عديدة قبل إنجاز هذا الهدف.. فهي ليست من النوع الذي يتغاضى عن الاخطاء التي يقوم بها الشريك، خطأ واحد كفيل بإنهاء علاقتك بها.. متواضعة لديها قدرة غريبة في اقناع الآخرين بأفكارها وتحتاج كثيراً الى من يقف الى جانبها.. فإذا لم يكن لديك الوقت لذلك ، فلا داعي للسير في اعقاب هذه المولودة .


*********************************
ويعتبر الزواج في رأيها شركة مساهمة بين اثنين مع ضرورة وجود أحدهما – تختار نفسها عادة – على رأسها .


************************************


سلبيات :

النزاعات
الغرور و

الغيرة

و الكسل
القسوة بلا رحمة

****************************************

لكنهم لا يدعون مجالاً للنقاش في القضايا التي تتعارض مع آرائهم، حيث يرون ما يؤمنون به هو الحقيقة المطلقة والوحيدة.

مشاهير أنثى برج الميزان :



روبي . بشرى . صوفيا . ديانا حداد . ميسم نحاس . نيللي مقدسي , بريجيت باردو , كاترين دونوف , سارا برنارد , ريتا هيوارت , ديبورا كير , شيرين عبد الوهاب , سارة فيرجسون , مارجريت تاتشر , جونيث بالترو , كاثرين زيتا جونز , مونيكا بيلوتشي , ناعومي واتس , كيت وينسيلت , ماريون كوتيلارد , حنان عشراوي , الشيخة حسينة , صفاء أبوالسعود , ميادة الحناوي , سمية الخشاب , فرح ديبا , نعيمة عاكف , مؤمنة كامل , تانسو تشيلر أول رئيسة وزراء تركية , مارتينا نافرتيلوفا , سيرينا وليامز , مارتينا هينجز , يانا نوفوتنا , سوزان تميم , فنيس كامل جودة , رولا خرسا , شاهيناز النجار , تيريزا ماي , رضوى الشربيني , 



تنبيه و تحذير
كل ما كتب في هذه المدونة عن صفات الأبراج هو من واقع خبراتي ومشاهداتي في تحليل الشخصيات والتعامل مع البشر وليس له علاقة من بعيد أو قريب بالتنجيم أو الفلك أو الحظ أو التنبؤات!
والبرج هو الشهر في السنة الشمسية و هي تقابل السنة القمرية و الشهور القمرية, فما أكتبه يشابه أن تكتب التشابه في صفات أبناء بلد معين أو مهنة معينة, فالعلاقة هي المصاحبة (التوقيت) لا أن النجوم تؤثر في الصفات ,و يشابهها أن نقول أن الجيل الفلاني يتصف بكذا و كذا (صفات في داخل فترة زمنية)
-         نسبة دقة الكلام المكتوب – في تقديري الشخصي -  حوالي 80% , بمعنى أنه يصدق أو يصيب بنسبة 80% من الناس و 80% من صفاتهم كأفراد
-         تشابه الصفات في داخل وقت محدد هو آية من آيات الله عز و جل – وأن الكون كله في تناغم و علم مسبق لله عز وجل

صفات الأبراج – لماذا حذفت و لماذا أرجعت المدونة في الرابط التالي:
وفيه كيفية الاستفادة من الأبراج بشكل سليم

لمن أراد معرفة تفاصيل وقصة من أين أتيت بالكلام المكتوب في المدونة عن الأبراج طالع البوست في هذا الرابط :
حكايتي مع الأبراج

لمشاهدة كل الموضوعات في المدونة اضغط على هذا الرابط:


 

هناك 310 تعليقات:

  1. السلام عليكم
    اولا شكرا على تحليلك لانثى برج الميزان بس فعلا باسم الله ما شاء الله تحليل جامد فعلا , و الصراحة فعلا معظم الصفات اللى قلتها تنطبق على انثى برج الميزان خاصة "عدم التسامح" و الحرص على الكرامة و الحساسية الزائدة" .
    انا اول ما قريت التحليل قعدت اضحك جدا لانها فعلا تقريبا مراية لى , بس فى مبالغة فى بعض الصفات و كمان بقى ازاى ان شاء الله ان الحلول الحاسمة دليل على عدم النضج؟ و يعنى الحلول الوسط هى اللى دليل على النضج اوى؟
    عموما برده جزيل الشكر للتحليل و ان كنت بيتهيألى ان الانسان ميقدرش يغير من نفسه بسهولة حتى لو عرف عيوبه لان الطبع يغلب التطبع.

    ردحذف
  2. أولا أشكر تشريفك لمدونتي المتواضعة
    و أشكرك مرة ثانية اعترافك بالحق
    انا عارف ان اسلوبي في كتابة الموضوع دة كان ناشف شوية
    و كنت متوقع ان اي انثى ميزان هتقرى الموضوع هتدايق بس الحمد لله انه حاز رضاكي
    بخصوص الحلول الحاسمة , بيتهيئلي ان الحلول الوسط بتنفع كتير و بتبقى اقرب للواقعية (يعني لو مديري ضايقني متخانقش معاه ممكن امشي الأمور و اسيبها تعدي - و لو انا متضرر يبقى انقل شغل تاني لما يبقى ده متاح -نوني كل شغل و فيه بلاوي) دة ميمنعش ان الحلول الحاسمة مطلوبة كتير , بس لو عايزة رأيي الحلول الحاسمة تستخدم في الحاجات اللي فيها خطورة -يعني safety - زي العمليات مثلا او الأنفصال بس في وقت الخطوبة - لكن مثلا لما يبقى فيه جواز وعيال مثلا الحلول الوسط بتبقى افضل كثيرا
    و خللي بالك الحلول الحاسمة احيانا بتكون مؤلمة ليكي و للناس اللي بتحبيهم و بيحبوكي-الحب عملة نادرة تحتاج بعض التضحيات -
    اما تغيير النفس فيبدأ من الأعتراف بالعيوب ثم الأيمان بالقدرة على تغييرها او على الأقل تخفيفها
    بتهيئلي شوية تسامح هيخلوا البرج ده افضل الأبراج على الأطلاق (الأنثى )
    ونورتي المدونة

    ردحذف
  3. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اسفة انا لا اصدق هده الاشياء رغم ان فيها بعض الاشياء التي تتناسب مع برج الميزان نخن خلقنا الله مختلفين ولا ناخد مميزات و عيوب الناس من الشهور او الايام التي ازدادو ا فيها قد تتعلق تصرفاتهم بمحيطهم حيت يكون اختلاف من شخص ميزاني لاخر اجدد اسفي لعدم الاستطاعتي من ان اوصل لكم ما اريد قوله بشكل واضح ومفهوم و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ردحذف
  4. و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

    أولا مرحبا بك في المدونة
    ثانيا انا لا أتوقع أن يؤمن بكلامي كل الناس
    ثالثا حقك في الأعتراض محفوظ
    رابعا :
    موضوع الأبراج معي من واقع خبرة ومشاهدات شخصية - ونصيحة ألا تهملي ما أكتبه واذا كان عندك اعتراض على نقاط معينة ممكن تجربي بنفسك و زي مبيقولوا المية تكدب الغطاس و قالوا ايضا التجربة خير دليل !

    تحياتي

    ردحذف
  5. السلام عليكم
    انا برج الميزان وطبعا انت كنت رائع فى وصفك لانثى برج الميزان بس فى صفات انت قولتها مش صحيحه وصدقنى انا بقول الحق انا عمرى ما كنت مغروره خالص وعمر ما حد قالى كده قبل كده انا ممكن اكون مش بسامح بسرعه وخصوصا الى يغلط فى حقى او يخون الصداقه الى بينا وانا عمرى ما كنت قاسيه ممكن لو قاسيت على حد بيبقى علشان مصللحته وبعد كده بتعب جدا علشان علشان قسيت عليه واكتر ناس انا بقسه عليهم اصحابى لما بيعملو حاجه غلط بحس انى ولية امرهم وكمان فى حاجه انا دايما ببقى عايزه انى اكون انا المسيطره عليهم وبنجح فى كده فعلا

    ردحذف
  6. و عليكم السلام

    شكرا على تعليقك الجميل

    اما بخصوص الغرور فليا بعض التعليقات :

    اولا انا لامس من طريقة كلامك انك فعلا مش مغرورة
    ثانيا : مش لازم الصفات يحصلها انطباق كامل كفاية 90 %
    ثالثا : المغرور عمره مبيقول انه مغرور !!!
    رابعا : انا بشر و وارد اني اغلط
    خامسا : ايه هو تعريف الغرور ؟؟؟؟
    هل هو التعالي ولا الأحساس بانك أحسن من الأخرين ولا انك تنقليلهم بتصرفاتك انك احسن منهم ولا ايه ؟
    و حسب التعريف نتكلم ونقول مين مغرور ومين مش مغرور
    سادسا : عادة الواحد بيبقى مش فاهم نفسه - عشان كدة انا بكتب عن الأبراج عشان الناس تفهم نفسيها وتقف مع نفسها و لو لقت صفة مش ولابد تقوم تغيرها
    والله المستعان

    ردحذف
  7. متشكره جدا على ردك وفعلا الانسان ما بيبقاش فاهم نفسه صح بس برده فى ناس اكيد بتقوله زى ما قولتلك انى عمرى ما حد قالى انى مغروره وفعلا ما فيش حد بيقول على نفسه انه مغرور وتعريف المغرور انت بتقول هل هو التعالى ولا الاحساس بأنك احسن من الاخرين هما الاتنين تقريبا واحد وفعلا الثلاث صفات الى انت قولتهم هم فعلا صفات الغرور وبعد اذنك انا عايزه اقولك نصيحه ما تبقاش واثق اوى فى الابراج وكده علشان حرام انا ممكن فعلا اكون دخلت وقريت عن الابراج بس هى مجرد تسليه ولما رديت عليك علشان بس ما تبقاش فاهم ان كل برج الميزان مغرورين وانا متشكره جدا على رائيك فيا فى موضوغ الغرور

    ردحذف
  8. شكرا على المتابعة
    و أرجو ترك و لو اسم رمزي عشان نبقى عارفين بنتكلم مع مين

    أرجو قراءة موضوع :
    حكايتي مع الأبراج
    http://no-idols.blogspot.com/2008/03/blog-post.html

    و فيه توضيح كافي !
    و بشكل عام انا مش واخدها تسالي وهزار لو كان كدة كنت مكتبتش عنها واعتقد ان بقية مواضيع المدونة تكشف عن جوانب شخصيتي , باختصار انا قعدت نصف حياتي مش مؤمن بالأبراج و مش مستعد أهدر النصف التاني !

    و شكرا على النصيحة اللي مش هعمل بيها !

    ردحذف
  9. انا اسفه اذا كنت اتعديت حدودى معاك

    ردحذف
  10. الأخت أشرقت

    اسم جميل بجد

    انا اسف لو كلامي ادالك ايحاء اني متضايق
    و انا بشكل عام قابل للنصح
    بس كل اللي كنت أقصده اني بتكلم عن الأبراج بشكل جدّي جدا وببذل مجهود في تحليل الشخصيات حتى أصل لما أكتبه - و كمان بعرض نفسي ان الناس تفتكر اني هايف عشان بكتب عن الأبراج و الحقيقة اني بكتب لأهمية الموضوع و لأن اللي قبلي مغطوش الموضوع كويس فكانت النتيجة ان الناس مش عارفة تستفيد

    و شكرا على المتابعة - وبجد سعدا بوجودك وتعليقكك في المدونة

    ردحذف
  11. طبعا كلنا مقدرين مجهودك وبصراحه يعنى انت فعلا بتكتب صفات قريبه جدا عن الانسان صاحب البرج الى بتكتب عنه وبرده عايزه اقولك انى مش قاسيه اوى زى ما كتبت فى البرج ههههههههههههههه

    ردحذف
  12. الأخت أشرقت
    شكرا ليكي كتير
    و ياريت نشوفك في مواضيع تانية في المدونة غير برج الميزان !
    تحياتي

    ردحذف
  13. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بجد التحليل كويس جدا وواضح انك مش واخد الموضوع تسلية،بس الواضح انك عندك تجارب كتير عشان تقدر تعمل تحليل قوي كده،بس انا اعتقد ان قسوة انثي الميزان او عدم قدرتها علي التسامح بسهولة ده كله عشان هي صعب قوي انها تزعل حد وانا بالنسبة ليا مش بقدر انام وفي حد زعلان منى حتي لو هو اللي غلطان ،بس المشكلة انها بتعامل الناس بمثالية زيادة عن اللزوم وبتتمني الخير لكل الناس فلماذا تجد المقابل ليس بالمثل واري ان لها كل الحق في ما تتخذه من قرارات حاسمة في بعض الاحيان.

    ردحذف
  14. و عليكم السلام

    انا مقدر تماما وجهة نظرك و اللي لازم نعرفها - بس بجد انا حاولت ابقى محايد جدا - و عشان توصلك وجهة نظري في موضوع عدم التسامح شوفي مواقف صحباتك البنات و كيفيه تعامل ازواجهم او خطابهم معاهم - قصدي طبعا الأخطاء - يعني واحدة صحبتك مثلا خطيبها غلط في حفها او عاملها بشكل وحش مثلا - هتلاقي نفسك دايما بتقولي انا مقبلش كدة ابدا !!! في حين صحبتك دي بتستحمل و بعدين تغفر و تلاقي الموضوع خلص

    و بالنسبة لموضوع الحسم ياريت تطلعي على اول تعليقين في البوست هنا فيهم وجهة نظر انثى الميزان و فيه وجهة نظري !

    تحياتي

    ردحذف
  15. انا اعتقد انك متحامل كتير على امراة برج الميزان بالعكس انا كل اللى يعرفوني بيقولوا اني بسامح و انسى بسرعة خصوصا المقربين مني وكمان موضوع الغرور بس فعلا دايما بتوقع المعاملة بالمثل وعلى كل شكرا جدا على ما كتبته و انا اعتقد ان هذا مجهود تستحق عليه جزيل الشكر.

    ردحذف
  16. أختي

    كنت أرجو ان تتركي اسمك لو اسم مستعار كي نتواصل به

    بالنسبة لصفة التسامح او عدم التسامح فلابد أن أقول كلمة هامة و هي أني عندما أكتب عن أي برج فيكون غرضي و نيتي التي أكتب بها أن ألفت نظر الناس لصفات البرج و كذلك أصحاب البرج نفسه و كما في الحديث القدسي : "فمن وجد خيرا فليحمد الله، ومن وجد غير ذلك فلا يلومن إلا نفسه "

    فمثلا اذا اراد شخص الأرتباط بأمرأة من برج الميزان لابد أن يلتفت للعيوب التي ذكرتها و ليكن عدم التسامح و خصوصا من المقربين , اذا وجد هذه الصفة فلي الفضل في تنبيهه و هو قراره اما لو لم يجد الصفة دي فقد اطمأن ! و يبقى خير و بركة

    أما مسألة التحامل فالحمد لله أنا لست متحاملا على أمرأة الميزان بالعكس و لو أردت لكشفت و لقلت كلام أكثر عن عيوبها !!!
    و أيضا أنا من برج الدلو , اقرأي ماكتبته عن برج الدلو الرجل , و سترين أني ذكرت عيوب أكثر بكثير من التي ذكرنها فب أنثى الميزان , الا اذا كنتي تعتقدين أني متحامل على نفسي !!!
    و شكرا على المتابعة

    ردحذف
  17. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دى اول مرة اشترك فى كتابة تعليق الحقيقة ان انا اتصدمت لما قرات اللى انت كتبته بس مش صدمة كبيرةاوى لانى قرات اللى اكتر منه فى موقع تانى بس بجد انا كنت مخدوعة فى نفسى ومعظم اللى انت قلته من عيوب كانت فى ناس بتقولها من اللى بيتعاملوا معايا ومكنتش مصدقةلكن انت ربنا يسامحك قصدى يكرمك اكدتهاوانا خلاص اعترفت بيها وعلى فكرة فى ملابسات كتيرة, ما عليناوبالنسبة لموضوع الغرور تصدق هو موجود فعلا بس مش باين عندى عشان وحدة قريبتى بنت حلال زيك كدة مكانتش شايفة غير كل الوحش اللى فيا لدرجة انى بقيت مهزوزة ملحوظة:بما انك بتتكلم بالدقة دى يبقى اتلسعت من زميلة خصوصا بعد الانجذاب اللى اكلمت عليه.وفى حاجة لحد قريب مكنتش بشوف غير عيوبى وبحاول اصلحها بس لقيت اللى حوليا مش شايفين فيا حاجة عدلة عشت الدور وقلت ايكش تولع معلش طولت سلام

    ردحذف
  18. انا من برج الحمل وقد قرأتو تعليقك عن برج الحمل مع صفات امرأة الدلو وانا أوكد لك انها تنطبق علي ولكني اريد سؤالك هل اتوافق مع برج امرأة برج الدلو؟؟؟

    ردحذف
  19. انا واثقة انك لا تقصد التحامل و لكنى رايت اننى يجب ان الفت النظر الى انه ليست كل الصفات تنطبق على كل فتيات البرج و لكنني اعترف انك بهذا الموضوع جعلتني اقيم افعالي بشكل مختلف وارى الامور بصورة اوضح و لك جزيل الشكر.

    ردحذف
  20. الأخت اللي اتصدمت :

    ايوة ايد اتلسعت من زميلة ! و القصة موجودة في المدونة تحت عنوان : حكايتي مع الأبراج

    متيأسيش من انك تصلحي عيوبك - عادي كلنا لازم نحاول و اكيد هننجح شوية ونفشل شوية - و طالما بتعمللي اللي عليكي متهتميش برأي الناس

    تحياتي

    ردحذف
  21. الأخ من برج الحمل :
    ياريت تق{ا بوست : خواطر عن الأبراج فيها رأيي في موضوع التوافق بالتفصيل

    تحياتي

    ردحذف
  22. الأخت ميرو

    منورة المدونة - صحيح مش كل الصفات هتنطبق بنسبة مية في المية لكن صدقيني بنسبة مذهلة !

    و كمان خايف ان حد يتهرب و يقول العيوب مش فيا من غير ميكون صادق مع نفسه بحجة ان الصفات مش ضروري تكون منطبقة مية في المية - لكن كل واحد لازم يراجع نفسه

    تحياتي

    ردحذف
  23. السلام عليكم .....
    دحين لمن ذكرت أن المرأة الميزان تحب أن تظهر بمظهر المتدينة خصوصا إذا كانت البيئة مشجعة لذلك ,يعني هل فيها نوع من النفاق؟ وهي في الحقيقة غير متدينة ؟؟؟

    ردحذف
  24. الأخ أو الأخت الفاضلة :

    لا أريد أن أقع أنا و أنت في سوء الظن لكننا نتكلم عن النفس البشرية - و بالتأكيد الذي يمشي في طريق التدين يمكن ان يصيبه النفاق او الرياء او العجب الى أخر امراض القلوب - يعني هذه طبيعة بشرية - و كل الناس تحب ان تظهر بمظهر جيد امام الناس

    لكن الذي قصدته بكلامي ان تدينها-أي أمرأة برج الميزان - أقل مما تظهر عليه

    تحياتي

    ردحذف
  25. شكرا على الرد :)

    ردحذف
  26. مساءك فل
    عارف لما قريت عن برجي حسيت كانك تعرفني وتتكلم عني بجد عجيب في وصف الصفات ومااقدر اعترض عليها
    وضحكت على تعليقك على عدم التسامح وعلى كلمتك (هذا اذا اتى من اساسه )احسها طالعه من قلب مفروس :) هو صحيح انا صعبه اسامح بسهوله بس ع حسب الاشخاص اللي اتعامل معاهم والزعل مابيكون الا ع نااااس غالين اكيد يهموني كثير والا ماتضايقت ع الاخطاء اللي تطلع منهم وبالمقابل ابي احس بهالاهتمام واحس بقيمتي ممكن عشان كذا انتظر التبرير والاعتذار اللي يشبع غروري بس عموما نادرا جدا تلاقيني ازعل الا من شي جامد واغلاط سبق انها تكررت ونبهت عليها ممكن تلاقيني بتظاهر بالقساوه وبدعي انه مايهمني وجوده حتى يثبت العكس
    سعيدة بتواجدي بمدونتك وكنت حابه اعرف بعض الصفات عن برج الدلوو وبشكرك افدتني بجد كثير
    روان من السعوديه

    ردحذف
  27. الأخت روان

    مسائك سكر زيادة

    ملكيش دعوة مفروس و لا لأ هههههههه

    هتلاقي المدونة غرقانة كلام عن برج الدلو - بس انتي تقدري تخلصيهم
    نورتي المدونة

    تحياتي

    ردحذف
  28. مساء الخير
    اولا انا مولودة من برج الميزان بس انا شايفة ان في صفات كتير فيه سلبيه لكن مش بالشكل ده وتاكيدك علي عدم التسامح بالشكل ده ادهشني لان مولود برج الميزان بيحب اوي وبيفوت كتير وبيتناسي كل الاخطاء طالما صادرة من حبيبه انا عن نفسي اوقات كتير بفضل اني اكون متضايقة ومنفعلة جدا داخليا واحاول اني اكون مبتسمة وهادية ادام اللي بحبه عشان مزعلهوش حتي لو كان غاطان بس في اوقات كتير الانسان بيبقي وصل للنهاية استحمل كتير ومش قادر يكمل واعتقد ان كل انسان منا ليه قدره علي التحمل وبعد كده بتحصل قفلة

    ردحذف
  29. مساء النور

    الأخت مولودة برج الميزان - بتقولي ان انثى الميزان فيها عيوب كتير - ياريت تذكري هذه العيوب تفصيلا و لكي جزيل الشكر - ساعتها ممكن اراجع نفسي في موضوع عدم التسامح دة

    ثانيا عندما اتكلم عن صفة معينة اتكلم بشكل نسبي يعني بالمقارنة ببقية الأبراج - يعني كلنا بيجيلنا وقت معين و بعدين يحصل قفلة زي مبتقولي مش أنثى الميزان فقط

    أنثى الميزان بتحاسب المقربين حساب شديد اشد من الغير مقربين و لما بتسامح بتسام عن التوافه لكن لما بتكون حاجة كبيرة مش بتسامح و انا مقصدش انها تفوت لكن اقصد ان لما الشخص المخطئ يشرحلها موقفه و يعتذر تقبل اعتذاره و تحاول تتفهم موقفه ! لكنه انثى الميزان اذا سامحت - و اكرر اذا - فانها تسامح فقط من يعتذر بشدة دون اي تبريرات يعني لو حاول حتى يشرح الظروف او يبينلها انه مكنش قصده او اي شئ لا تقبل اعتذاره و بتعتبره متابش توبة نصوح !
    لازم يعترف و يبدي الندم و يعتذر دون تبرير او اي كلام غير التوبة النصوح مما اقترف والا يكون مصيره الطرد من جنتها !

    تحياتي - و متنسيش تذكري العيوب زي متفقنا

    ردحذف
  30. مساء الخير
    اناشايفة ان معاك حق ان الصفات والطباع دي حاجات نسبية تتفاوت من شخص لاخر حتي في اصحاب البرج الواحد وده بيعتمد علي حاجات كتير غير البرج منها الثقافة والتربية والتدين والبيئة ...اما بالنسبة لعيوبي انا عصبية شوية بس بدءت احسن من انفعالاتي وحساسة شويتين وساعات كتير ببقي محبطة وكسلانه ومش عايزة اعمل اي حاجة ممكن لان الناس دلوقتي بقت معاملتها صعبة اوي لدرجة اني اوقات بحس ان العيب فيه انا انا كمان غيورة اوي بس مش بحاول اخنق حبيبي غيرتي بتبان ف مواقف معينة تستحق اني اتكلم عنها اما بالنسبة لعدم التسامح انا عن نفسي مش لازم المخطأ في حقي ينحني ويركع علي ركبتيه لكي ينول الرضا والسماح زي ماقلت بس هو كفاية يوضحلي موقفه او يشرحلي الاسباب وساعات كتير بختلق الاعذار للناس الي بحبهم عشان مزعلش منهم بس اوقات كتير صدقني الجرح من القريب بيبقي اعمق من الغريب عشان كده الزعل بيبقي اقوي وع العموم انا صعب اوي ان ازعل من حد بجد ولو زعلت بيبقي الانسان ده بجد غلط كتير اوي في حقي ( ساق فيها يعني )
    شكرا .

    ردحذف
  31. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  32. الأخت aaaa

    بدل اسلوب التريقة كان ممكن تستفسري عن الفرق بين انثى الميزان و انثى الأسد في حب المظاهر

    انثى الأسد تأخذ و تحكم بالظاهر اما انثى الميزان لا
    انثى الميزان اهتمامها بملابسها وشياكتها اكبر و ذوقها ارقي من انثى الأسد - انما انثى الأسد بتحب الحاجات الغالية و انثى الأسد بتتصالح بسهولة جدا جدا جدا
    انما انثى الميزان لو سامحت بتسامح عشان تديكي فرصة تانية و لو غلطي بعد كدة ياويلك

    انا بالفعل استفسرت عن انثى الميزان من اشخاص كتير رجالة وستات انا بحبش الانفراد بالرأي
    اما حكاية انك تقوليلي اكتب كلام شامل - فدة بصراحة افترى - روحي اقري الناس كاتبه ايه في المواقع التانية و بعدين احكمي مين اللي شامل و مين اللي مش شامل !!!!!

    فعلا انثى الميزان خدومة جدا

    على العموم انا مش متوقع ان الناس كلها تصدق في اللي انا كاتبه - اذا كانت الرسالات السماوية اللي بيؤمنوا بيها قلة ! فانا لست منتظر الكثير - لكن اللي عايز يستفيد من كلامي فهو حر يستفيد او لا

    تحياتي

    ردحذف
  33. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  34. الأخت aaaa

    ارجو ان تتكلمي عن نفسك فقط و متتكلميش بلسان الزوار الأخرين -

    ثانيا انا ليس هدفي اقناعك على الأطلاق لكن هدفي ازيل التشويش الذي تدخلينه على ذهن القراء بتعليقاتك الغريبة

    ثالثا هذا ليس موضه هزار لأني باخد كل حاجة جد

    رابعا انا معرفش موضوع العشريات و مش عاوز اعرف - و يبدو انك مش عارفة انا بكتب الموضوع على اي اساس
    انا بكتب فقط من واقع الخبرة الشخصية و التحليل الشخصي ولا استقي موضوع الأبراج من الكتب لأن معظمها ان لم يكن كلها كلامها مش مضبوط
    و لو فيه فعلا تكرار في الصفات يبقى اكيد هنشوفه بعنينا و انا بكتب اللي بشوفه بعنيا فقط من تكرار في الصفات لكل برج

    ردحذف
  35. *galaxy*

    حقيقي بعد ما قريت كلامك جاني ذهول
    كل مواقع الابراج فيها مجاملة ... لكن حضرتك جبت من الاخر
    صحيح حتة عدم التسامح دي موجودة .. بس انا شايفة انها بتكون بعد صبر ،، بمعنى اني بفوت بمزاجي حجات كتير ،، و ممكن من حاجة تافهة اعمل من الحبة قبة و مسامحش ،، لأني أصلا بخلص حقي القديم ،، لكن نصيحة للي بيتعامل مع بنات برجي ،، شوية نعمومة و مجاملة و اعترف بسيط بالخطأ هتتحل أصعب مشكلة و هتلاقي التسامح موجود،، و اذا متواجدش يبقى هي بينها و بين نفسها أدركت انها مش عايزة تكمل مع الشخص دا اصلا (طبعا مش قاعدة عامة ) ممكن يكون تقل او دلع .

    بالنسبة لحكاية الجاذبية بين أنثى الميزان و رجل الدلو ..
    أعتقد ان الموضوع دا موجود مع أنثى الميزان و جميع الأبراج ـ لأن حقيقي في جاذبية غريبة ،، يمكن غرور صحيح ،، بس عن تجربة ، بنات برجي عندهم جاذبية و سحر للكل ،، حتى لرجالة السرطان ، اللي هم أسوأ شريك لنا

    مرة تانية بشكرك بجد .. اول مرة الاقي نفسي في كلام

    ردحذف
  36. الأخت *galaxy*

    اولا بشكرك جدا جدا على الأسلوب الراقي و المتحضر في النقاش و الأختلاف واللي بجد اعتبره نموذج نفسي اعلقه على سبورة المدونة عشان اللي ناوي يشارك و يعلق يعمل زي أبلة *galaxy*

    من كتر أدبك و سلاسة كلامك مكنتش عاوز اعلق على الكلام نفسه - لكن هستأذنك اني اعلق شوية

    انا متشكر جدا على شرحك لجزئية التسامح عند أنثى الميزان - بجد مهمة و مفيدة و خلتيني افتكر حاجة مهمة انها لما مش تتسامح بيكون قرار عقلي منها مش قرار عاطفي عشان كدة انا مش بتهمها بالقسوة و كمان دة بيفسر هيا ليه ساعتها مش بتقبل الأعتذار لأنها بتبقى في مود عقلاني اكتر منه عاطفي

    و انا ان كنت ركزت على هذه النقطة في أنثى الميزان فعشان تعالجها في نفسها -للي عنده هذه الصفة -
    لكن المشكلة انها بتشيل في نفسها - لكن مثلا أنثى العقرب بعد مدة بتنسى الموقف اصلا و لو قولتلها احكيه مش هتفتكره !!!
    موضوع الأنجذاب اللي انتي قولتيه فطسني من الضحك هههههههههه
    يا ستي ماشي أنثى الميزان بتجذب كل الأبراج ! اقروا المشاهير و انتوا تعرفوا !
    بس انا كان قصدي انها بتعجب برج الدلو تقريبا من النظرة الأولى - يعني رجل الدلو هو اللي بيجذبها -(جايز لأنه يبحث عن المثالية مثلها تماما و جايز عشان هو صاحب مظهر ادئ رزين و جايز عشان جوانب شخصيته المتعددة و الدسمة - انتي قولي بقه ليه بتنشدوا لرجل الدلو )

    تحياتي و مرحبا بك و بتعليقاتك

    ردحذف
  37. شكرا انك ذكرت انك لاتعرف العشريات
    اي انك لاتأخذ غير تجربتك الشخصيه
    على فكره هذا الشيء قد يكون عيب من عيوب الدلو !
    هذا اذا اعترفت انه قد يكون هناك شخص يرى ان لديك عيوب !

    ردك على الاخت اضحكني كثيرا
    اصحاب برج الدلو في العموم شخصيتهم ضعيفه يحاولون اخفاء هذا الامر بالغموض والهرب وهم اكثر الناس تأثر وتخبط !

    على فكره توقعت حينما اوحي لك في ردي على انثى الاسد اني من برج الاسد انك ستقول انك اسد اذن اعطتيتني مفهوم جديد عنهم دون اللجؤ حتى لتفحص مااقول اذا كنت فعلا منهم ! وفعلا حدث ! انما فل يعذرني غرورك ! قد اوقعته في الخطأ

    وهذا مااشرت اليه في كلامي معك سابقا
    لاتأخذ على منحى انك تفهم اكثر نتيجة تجاربك الشخصيه فقط
    عدم سماعك لتجارب الناس توقعك بفخ تكرار الفشل وليش اصلاحه لانك ستحتاج لدليل معامله من قبل ابراج اخرى انت بالاصل لاتملكها

    هذا عدا اني ذكرت سابقا اني تطفلت على مدونتك وانا لااعرف ما المدونات
    حتى اني دخلت من جوجل هنا وسجلت ولا اعرف بماذا سجلت
    منذ فتره طويله وانا احاول قرأءة الابراج وفهمها واتمنى ان يناقشني شخص بها فأن كان هناك جهل مني سأعرفه
    لكنك لاتعرف حتى معنى العشريات وتأثيرات الابراج
    اي انك لاتعرف غير تجاربك الشخصيه وهذه التجارب قد لاتكون صحيحه حتى لو قابلت 10 من الميزان لانك قد تقابلهم كلهم من اصحاب عشريه واحده هذا عدا عن الطالع
    لا اريد فرض كلامي عليك كل ماهنالك اني اردت نقاش شخص خبير وتوقعتك هكذا بما انك تكتب عن الابراج ولم تذكر في البدايه انها تجربه شخصيه ولاتمت بدراسة تأثيرات الكواكب على الشخص ومن ثم اللجؤ للتجربه
    تحتاج التعلم اكثر قد تضايقك الكلمه لكنها حقيقه تحتاج الى الدراسه اكثر قبل اللجؤ للتجربه خاصه انك تنكر كتابات الابراج في المواقع الاخرى وانت بالاصل لا تعلم مصدرها ولاحتى تقرأ اساسياتها !

    واكرر اسفي على التطفل واتمنى ان لاتأخذك العظمه في عبقرية غاليليو وتعتقد ان كل مواليد الدلو عباقره ويمكن ان يدركو مالا يدركه غيرهم بما فيهم انت !

    اتركك لمحاولاتك التأكيد عندما تقرأ اول ثلاثة كلمات بتمعن وتقرا البقيه بغضب وليس لفهمك المجمل على مفيد كلامي

    لكني سأترك مدونتك واعرف انك ستعود لقراءتها وستفكر بالدراسه قبل التجربه على الاقل مع نفسك وليس مع كتاباتك
    هذا اذا كنت مولود دلو خالص اي ليس لديك تأثيرات ابراج اخرى ولو ان هذا بالاغلب نادر جدا

    اخيرا وليس آخرا

    الا تتشوق لأكتشاف برجي ياغاليليو ؟
    ان كنت تفهم الابراج حقا فستعرف برج الشخص قبل ان يقوله " وليس العكس "


    aaaa

    وداعا

    ردحذف
  38. aaaa

    يا سلام جبتي التايهه فعلا رجل برج الدلو شخصيته ضعيفة

    انتي حاولتي توحي لي ببرجك بس انا لا انخدغ بالأيحائات

    اقولها صراحة انا بعتبر استقاء صفات الأبراج من الفلك و الكلام القديم و النجوم و الكلام دة حرام
    و لو الصفات دي بتتكرر يبقى اكيد هنلاحظها و هوة دة اللي انا بعمله اللي بلاحظه بكتبه

    يبدوا انك مش عارفة من مشاهير الدلو غير جاليليو !!! ادخلى عندي و اقري عشان تعرفي المشاهير و شوفي كم العباقرة و اللي غيروا التاريخ من مواليد برج الدلو

    يا ترى ايه البرج اللي فيه الصفات التالية :
    التطفل وقلة الذوق او انعدامه و بدون كرامة و عنيد و متعالي و مغرور و فاكر نفسه علامة ! و فهمه على قده

    لما نعرف البرج دة هبقى عرفت برجك
    بس بصراحة احنا كدة بنظلم البرج دة باننا نخليكي منه

    ردحذف
  39. بعد اذن الاستاذ بلوجاتي ارد غلى الاخت AAA...

    يعني نقول ثور..يقولوا احلبوه.
    الرجل قال لكي في اكثر من موضع واكثر من مكان انه انه يعتمد غلى التجارب الشخصية وعلى دقة الملاحظة و التحليل وان هذا هو منهجه.
    ومع ذلك تحاولين فرض منهج و اسلوب اخر عليه بالقوة وعندما رفض اتهمتيه بالغرور!
    ولست اعرف من فيكم المغرور حقا!


    الجدال والنقاش والتحاور فن اعتقد انك لم تقرئي عنه شئ
    واا كان كلامك قد حوى اي فائدة فقد افسدته العجرفة والاستعراض بلا داعي والاغرب انك عدت واستخدمتي نفس الاسلوب الذي هاجمتيه في البداية واتهمتي رجل الدلو بضعف الشخصية وانه يخفي نقطة الضغف هذه بالغموض و الهروب بالرغم اني لم اقراء هذا في اي مكان فمن اين لك بتلك المعلومة الرائعة!
    اهي تجربة شخصية ؟
    مع العلم ان الولايات المتحدة والتي هي الدولة الاقوى في العالم كان للدلو نصيب الاسد من ابراج حكامها
    وبعد ذلك اغلنتي بكل صراحو وتأييد ان الاخذ بالعشريات و دراسة الكواكب هي الطريقة المثلى وان ما عدى ذالك لا ينفع ولا يعتد به وانك او هؤلاء من يدرسونها قد اعطو الحقيقة دون سواهم ولم تذكري حتى دلييل واخد على صحة كلامك الذي قد يكون خطأ او صحيح ولكنك عدتي فأفسدته العجرفة مجددا وأقفلتي كل الابواب لنقاش وجدال نخرج كلنا منه بالفائدة وقررتي ان الاستاذ بلوجاتي يحتاج الى مزيد من العلم والدراسة ولا احد فوق العلم ولكن انظري للاسلوب!

    ردحذف
  40. اسف لم ارى ردك تعليقك عليها يا استاذ بلوجاتي الا بعد ان وضعت تعليقي.

    ردحذف
  41. بجد بجد رائع انا فضلت اضحك من اول التحليل لاخره انا مواليد 6\10 وفعلا معظم الى انت كاتبه منطبق عليا رائع بجد عجبنى كلو بس اكتر حاجه عجبتنى دى
    :
    في رأيها لابد أن تسمع كلامها لواحد من الأسباب التالية :
    1- لأن رأيها صح و كلامها مقنع
    2- لأنك دماغك كبيرة و مش مشكلة لما تمشي رأيها
    3- لأنك راجل جنتل مان ولازم تراعي الأنثى
    4- لأنك بتحبها و الحب لازم يترجم لأفعال
    تحفه بجد شكرا على التحليل

    ردحذف
  42. انا اللي بشكر حضرتك جدا على ردك اللي أعلقه وسام على صدري ..

    بالنسبة لموضوع التسامح و ان أنثى الميزان بتشيل في نفسها فحضرتك بجد محق 1000%

    هقول شيء ممكن يكون غريب بس دي حقيقة ..
    من 15 او 16 سنة ،، ماما كانت بتوديني الحضانة غصب عني ،، و انا زي اي واحدة ميزان مش انا اللي أعمل حاجة غصب عني لو مدخلتش دماغي (من صغري كدة -يعني فعلا الصفات موجودة من الولادة- سبحان الله)
    و انا لدلوقتي كل ما ماما او اي حد يفكرني بالحضانة بعيد و ازيد اللي فات و يا ماما انا حقي كطفلة اني اعيش من غير ضغط ،، و انتي قصرتي من ناحيتي في دي ،، و ،، و ،،، ووو
    يعني حقيقي قلبي اسود ههههههه


    بالنسبة بقى لجاذبية رجل الدلو بالنسبة ليا و لأي بنت من اي برج فدا أعتقد لأن رجل الدلو عنده هو كمان سحر خاص ،، و صعب جدا جدا جدا انو يكون موجود في مكان و يلفتش الانتباه من اول مرة،لأن حضوره و كاريزمته عالية جدا ،، يمكن عشان اسلوبه مميز ،، يمكن غموضه بيصحي حب الفضول عند بنات الميزان و تحس انها عايزة تقرب منه و تكتشفه ،، أو يمكن ذكاؤه الاجتماعي الواضح جدا ،، أو عشان هو بيحب يكون متجدد و متغير .

    بصراحة مش عارفة بالتحديد ،، بس أحلى حاجة في انجذابك لشخص انك تكون مش عارف انت منجذب ليه ،، نخليه بسحره زي ما هو عشان نفضل مبهورين بيه احسن ..
    و للا ايه رأيك؟؟

    ردحذف
  43. السلام عليكم
    ..حلل شخصيتي ووصفتني..ولكنك لن تستطيع ان تصف من يناسبني ...
    اراك موفق في معظم البلوج واجتهدت في العيووب...ولكن هل تمهلت قليلا لتعرف ما اري وكيف اري....انت تصف ما تراه خارجياا ...واحسنتبه قولا ...ولكن ياسيدي انت .....................لاتعرفني
    انثي من برج الميزان

    ردحذف
  44. الأخ سليمان
    متشكر جدا ربنا يخليك - انا عارف اني سايب رجالة ورايا في المدونة
    ههههههه

    تحياتي

    ردحذف
  45. الأخت الميزان مواليد 6\10

    متشكر جدا و ياريت تنورينا دايما في كل المواضيع و ليس الأبراج بس

    تحياتي

    ردحذف
  46. الأخت *galaxy* اللي نسيت توقع باسمها - بس عرفناها من رقتها و دماثة طبعها :

    بجد كلامك مش جميل بس لكن مفيد و هو دة غرضي من التعليقات و الرد عليها و هو زيادة الأستفادة وان كل برج كمان يعبر عن نفسه نقوم نستفيد و نفهمه زيادة و لما بيتجمع عندي كمية كافية ومفيدة من التعليقات و الردود بنشرها في بوست جديد (أنثى الميزان كلاكيت تاني مرة ) زي معملت مع رجل برج الدلو تمام

    متفق معاكي تمام في موضوع :أحلى حاجة في انجذابك لشخص انك تكون مش عارف انت منجذب ليه ،، نخليه بسحره زي ما هو عشان نفضل مبهورين بيه احسن

    متأكدة انك ميزان ؟؟؟ ههههههههه

    بهزر بهزر - على عكس الناس ما فاكرة برج الميزان من أبراجي المفضلة !

    تحياتي

    ردحذف
  47. الأخت : انثي من برج الميزان

    ياريت كنت توقعي باسم ولو مستعار عشان نعرف نتواصل اكتر

    لو طلبتي مني أصف من يناسبك هعمل -و اكيد رأيك في اللي هكتبه هيفيد

    انا حاسس ان عندك كلام ممكن لو قولتيه يفيدنا اكتر في وصف نفسية أنثى برج الميزان لكي نفهمها اكتر و مش من برة بس زي مبتقولي

    رومانسية حالمة - تبحث عن من يقدرها - و تبحث عن من يستحقها - مستعدة لاعطاءه كل شئ - تريد واحد يحسسها حقا و فعلا و قولا ناه نصفها الأخر و انها هي نصفه الأخر - النصف تماما مفيش نص اكتر من نص - يحسسها انهم واحد لكن بدون ان تذوب شخصيتها !

    تحياتي

    ردحذف
  48. في الباية اود ان اشكر على تحليلك على مولودة برج الميزان الوصف كان رائع جدا لكن كل كلمة كتبتها كنت بقولها مرارا وتكرارا مثلا على عدم التسامح انثى برج الميزان غير متسامح قلتها ثلاثة مرات عن انها لاتنسى الخلط ومبتح تقطع العلاقات باصغر غلطة وكررت الكلام ده لدترجة ان الكلام اغلبيتة بقى عن حقد وعدم تسامح مولودة الميزان متكلمتش عن الجوانب الاخرى عن ماذا تريد ماذا تخاف إلى ماذا تتطلع عن ماذا تبحث غيره يعني بإختصار انا بوافق راي (انثى من رج الميزان) لما قالت انك متعرفنيش

    ردحذف
  49. السلام عليكم
    بصراحه اعجبني شرحك عن الميزان وتنطبق علي بنسبه 90في الميه لاكن انا تاريخ ميلادي

    1987_9_22يعني نهايه العذراء لاكن الاغلب بتنطبق صفاتي على برج الميزان ياليت تقووولي عن البرج الصحيح لي ,,,,,,,,,,,

    وشكرااااا


    اريج

    ردحذف
  50. الأخت rani

    منين بتقولي وصفي رائع و منين بتقولي اني معرفكيش ؟

    متكسفيش تقولي ان كلامي مش عاجبك - انا مش شرس و مش هزعل

    بس ياريت تقري اللي انا هقوله دلوقت :

    اولا انا كررت كلمة عدم التسامح عشان الناس تاخد بالها و متعديش الكلمة و خلاص
    ثانيا انا مقولتش انها حقودة زي مبتقولي !! هيا ممكن يكون عندها شوية حسد و بتعمل مقارنات بينها و بين غيرها كتير

    ثالثا : معلش اعذريني بس الصفات الحلوة بتتذكر في كلمات قليلة لكن لما بيكون فيه صفة وحشة بشرحها باستفاضة عشان الناش متفهمنيش غلط و كمان لأني شايف ان فيه قصور في الكتابة عن عيوب كل برج

    هل قرأتي ردي على : أنثى من برج الميزان ؟

    اما بخصوص اسئلتك اللي شايفة اني مغطتهاش في البوست بتاعي فانا هجاوبها وان كنتي انتي اولى بالأجابة مني ! مكنتي تقوليها و تفيدينا - اوقدي شمعة بدلا من ان تلعني الظلام

    الأسئلة :
    أنثى الميزان ماذا تريد؟ :
    تريد الحب و الأمان و الرعاية

    أنثى الميزان ماذا تخاف ؟ :
    تخاف من أن تجرح من الأخرين

    أنثى الميزان إلى ماذا تتطلع؟ :
    تتطلع الى الكمل او المثالية

    أنثى الميزان عن ماذا تبحث ؟ :
    تبحث عن وضع أفضل فيه رفاهية و فيه مكانة

    تحياتي

    ردحذف
  51. اولا بحب اشكر على وصف المراة الميزان لكن انا عندي بعض الاسئلة والملاحظات بعد اذنك اولا هل كل الصفات المكتوبة على مراة الميزان لازم ينطبق على كل وحدة ؟ يعني مثلا زي عدم التسامح اناشيفة ان الصفة دي مش موجودة في وكمان الانجذاب الموجود بين المراة الميزان والرجل الدلو دي كمان خطاء او على الافل مش موجدة في و........الخ على العموم انااسئلتي كثيرة انا كنت حبة نتواصل بس مش عرفة ازاي د انا حتى اول مرة الشارك في تعليق يريت تدلني على الطريقة ويريت كمان تجوبني على السؤال الاول وشكرا

    ردحذف
  52. الأخت sara

    اهلا بيكي في المدونة وان شاء الله متبقاش أخر مرة تتركي تعليق

    اسمحيلي ارد على اسئلتك لكن في صورة دردشة مش غرضي منها الأقناع لكن غرضي منها شرح وجهة نظري وا يضا التواصل

    هل الصفات في الأبراج موجودة في كل أبناء البرج دة ؟
    الأجابة : صدقيني التكرار مذهل و بنسبة كبيرة للغاية - لكن مفيش حاجة بنسبة 100 %
    نيجي لموضوع عدم التسامح - طبعا و دة سؤال متكرر وجاوبت عليه كتير لكن انا هقولك اجابة ليكي مخصوص :
    بشكل عام عيوب أنثى الميزان قليلة للغاية ولو حذفنا عدم تسامح هتبقى تقريبا من غير عيوب !!! وطبعا دة مش ممكن - عشان كدة لما حد من برج الميزان بيعترض على وجود الصفة دي بطالبه انه يذكر عيوبه التانية - يعني يقف مع نفسه وقفه صادقة - ولو ملقاش عيوب تانية او لقى عيوب صغيرة وهامشية ساعتها انا مصمم على صفة عدم التسامح -لكن لو لقى او لقت بمعني اصح - عيوب كبيرة او عيب كبير غير عدم التسامح ممكن ساعتها اتقبل واقول جايز انتي بالذات معندكيش الصفة دي
    بعبارة اخرى انا مش بهاجم انثى الميزان عشان انتوا تدافعوا عنه - لكن ببساطة بطالب بنات البرج دة انهم يقفوا وقفة صادقة مع نفسهم في هذا الأمر - ولو بعد كدة لقوا ان الصفة دي مش موجودة يبقى خير وبركة انا مش هكره !!! لكن لو موجودة ياريت يخلوا بالهم منها
    يعني اكيد فيه استثناءات كن انا لو قلت كدة كل ابناء الأبراج مش بنات برج الميزان بس هيقولوا نا استثناء انا استثناء !!! طيب امال انا بكتب العيوب لمين ؟ انا بكتبها عشان الناس تاخد بالها وتعالجها - لكن اي واحد شايف نفسه بدون عيوب او مجرد عيوب طفيفة مش مؤثرة من وجهة نظره - فدة اكيد محتاج لوقفة جادة وصادقة مع نفسه عشان يفهمها صح وكمان محتاج يقرا اللي انا كاتبه عن البرج الخاص بيه - جايز كلامي يفيده

    موضوع التجاذب موجود لكن نسبته اقل من نسبة تكرار بقية الصفات - لكنه متكرر بنسبة تزيد عن 60 % او اكتر - طبعا دة من وجهة نظري و من حق اي حد يشوف غير كدة - لكن متنسيش اني انا دلو و معظم اللي اعجبوا بيا كانوا ميزان !

    اتركي اي اسئلة انتي عايزاها في التعليقات او لو فيه حاجة مش للنشر او استشارة شخصية يبقى على الميل بتاع المدونة :
    m1m1ezzat@gmail.com

    متشكر جدا و منتظر ردك على كل اللي انا كاتبه في الرد - اكيد ردك هيبقى مفيد و مهم

    تحياتي

    ردحذف
  53. ايه حكاية راجل الدلو ضعيف الشخصية يا استاذ بلوجاتي؟؟

    ردحذف
  54. الأخ سليمان

    بصراحة بدون تحيز - صعب جدا نجد رجل من برج الدلو ضعيف الشخصية - انا شخصيا مقايلتش
    لكن هو ممكن يبان طيب او مسالم زيادة عن اللزوم فيدي الانطباع انه ضعيف الشخصية لكن دي مش الحقيقة دة لا يعدو مجرد انطباع او شكل ظاهري

    تحياتي

    ردحذف
  55. في البداية بحب اشكرك على الرد وعلى فكرة انا مقدرتش اتواصل باليميل بتاع المدونة عشان كدة حضطر اواصل بالموقع دة...
    كمان اسمحلي اجاوب على جوابك على سؤالي انا ماقولتش ان صفة عدم التسامح مش موجودة في لانها وحشة مثلا او عشان اكون منغير صفات وحشة لا انا يمكن تكون عندي الصفات الوحشة الي تعرفها والي متعرفهاش إلا الصفة دي احب القولك انة انا عندي صدقتي منذ الطفولة وعشان بس مخشش في التفصيل واوجع راسك صدقتي دي تقدر تقول انها عملت معي كل الحجات الوحشة ومع ذلك وصدقني من دون كبريا او تفاخرا او ادعاء انا دلوقتي معها سمن على عسل مع انها ماعتذرتش او حتى اعتراف بالخيانة اعذرني على الكلام الطول دة لكن بس عشان تفهمني وتفهم اني مشمحتاجة زيما قلت الى وقفة جادة مع نفسي واحاول اغير الصفة دة او اصلحها لانها مش في اصلا .......اوكي دة اول شيئ
    وتاني حاجة

    اية معنى (انا دلو وكل إلى اعجبوا بي كانوا ميزان)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هههههههه

    في الاخير عيزا اسئل سؤال معلش اسئلتي كترت هل حضرتك كتبت عن الابراج الاخرى طبعا انثى او رجال البرج اذا كنت كاتب يريت تقولى فين بالظبط واذا لا يريت وبكل تواضع طبعا تكتب لنا
    وشكرا


    تقديري

    ردحذف
  56. الأخت sara

    اول شئ - ياريت تذكري عيوبك طالما صفة عدم التسامح غير موجودة

    ثاني شئ قصدي ان موضوع التجاذب دة حصل معايا كتير و من ناحية انثى الميزان مش من ناحيتي - ههههههه

    ثالثا : فهرس المواضيع هتلاقيه فوق على ايدك اليمين
    انا كاتب عن مواضيع كتير لكن الأبراج كتبت عن رجل و امرأة الدلو و انثى الميزان و امرأة الأسد و البقية تأتي بدعائكوا و تشجيعكوا لية - لأني بكتب من واقع الخبرة الشخصية و الحياة العملية مش من الكتب و الفلك

    تحياتي

    ردحذف
  57. متشكرة جدا حضرتك على وصفك لبرجى وكأنك بتتكلم عنى بالظبط ومفيش ولا غلطة الا ان ممكن اكون مغرورة انا الحمد لله مش مغرورة بس ممكن اسئل حضرتك سؤال ليه برج الدلو بالذات اللى يتوافق معايا وليه انا عن نفسى خطيبى برج السرطان ممكن اعرف مدى توافقنا مع بعض بعد اذنك ياريت تهتم بتعليقى

    ردحذف
  58. متشكر جدا على تعليقك

    انا مقصدش ان رجل الدلو هو بس اللي ينفع مع أمرأة الميزان - لكن بقول فيه تجاذب بينهم - ولو لاحظت تجاذب بين ابراج اخرى اكيد هكذكرها - لاني بكتب عن الحاجات اللي بلاحظها و بتتكرر قدامي - يعني ممكن فيه حاجات تكون غايبة عني- بس دة طريقي في الكتابة

    ياريت تقري بوست خواطر عن الأبراج عشان تعرفي رأيي في موضوع التوافق

    انا بس عندي ليكي تحذير صغير من رجل برج السرطان - انه بيعمل نفسه مقتنع بالكلام و بعد الجواز بينفذ اللي في دماغه مش اللي اتفقتوا عليه !!!
    طيب و ايه الحل ؟ الحل انك تاخيه بالراحة و تعملي عبيطة عشان يطلع كل اللي جواه و كل اللي ناوي عليه و بعدين يبقى القرار ساعتها في ايدك

    تحياتي

    ردحذف
  59. مجهود و لكونى انثى ميزان فربما اخدت الموضوع شخصى بس حسيتك متحاملة علينا-ممكن تفسرى ده بكونا بنحب المجاملة زى ما بتقولى-
    بس فى حاجات كتيرة صح جدا زى perfectionist
    و الغيرة و العند
    بس نسيت ان تقريبا اغلب برج الميزان مبدعين جدا و بيحبوا كل ما يمت للفن بصلة
    زائد كونهم متقلبين بشدة الذى يفسره البعض كتردد
    و لكنه نوع من الفصام الذى يجلهم محبين للشىء و ضده بالاضافة لخوفهم من الخطأ
    ده بعض اللى انا أعرفه عن الموضوع و شكرا على المجهودمرة تانية

    ردحذف
  60. الأخت nostalgia

    متشكر جدا على الحضور -
    في الحقيقة موضوع التحامل د بجد مش صحيح لكني قد أستخدم أسلوب المبالغة أحيانا حتى أبرز معنى معين أو صفة معينة - و دة من وسائل اللغة - فدة بيخللي أصحاب البرج يفتكروا اني متحامل لكني ببساطة أطالب كل برج بوقفة جادة مع نفسه لمعرفة ميزاته و تنميتها و معرفة عيوبه و تقليلها
    كمان لما تقري بقية الأبراج - عند اكتمالها تباعا- ستعرفين اني لست متحامل على برج الميزان ! بكرة تشوفي التحامل على بقية الأبراج ههههههههه

    موضوع انهم مبدعين و محبين للفن انا فعلا لاحظته كتير لكن تكراره غير كافي لكي اذكره في الصفات بالأضافة ان بقية الأبراج تحتوي على مبدعين أيضا - و انا احاول تحري الدقة فيما أكتب لأني perfectionist برضه !

    و في النهاية هذا مجهود بشري لا يخلو من أخطاء

    تحياتي

    ردحذف
  61. reallyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy its Fantastic
    I swear you totally right
    From where u knew all that??????its Wonderfull

    ردحذف
  62. Thanks alot , i hope you like the other posts too
    all what i wrote is from real life & true experience

    thanks again

    ردحذف
  63. you welcome
    but the one who must thank the other is me
    not you
    i want you to wrote about the man of cancer plzzzz if you can

    ردحذف
  64. السلام عليكم اولا انا لست ضليعة فى علم الابراج انا بس حبيت اشوف نفسى صح من غير نفاق وعجبنى الكلام والوصف بس اسمحلى فى بعض التكملة احب اضيفها وارجوا تفهمنى اناممكن اكون غير متسامحه وبشيل فى نفسى بس مش بنتقم بالعكس انا بساعد حتى اللى جارحنى ومابحبش اشوف حد فى مشكلة حتى لو ازانى ومش عيب انى احافظ على نفسى من الجرح واكون مثاليةواكون حساسة يعنى مش جبلة وباردة وعذرا سيدى احب صفاتى واعتبرها ملائمة للعصر الذى نعيش حتى ولو تكن ملائمة للصفات المثالية للفتاه فى نظر حضرتكم قبلاتى

    ردحذف
  65. الأخت فراشة الربيع

    متشكر جدا على تعليقك الجميل

    تقريبا انا متفق معاكي في كل كلامك و فعلا انثى الميزان ليس لديها نزعة انتقامية - بس هي بتقطع او بتقاطع - و احيانا دة بيكون قاسي جدا - و الصلح خير -

    و اختلف معكي في بعض النقاط
    اولا انا معنديش صفات بنت مثالية من وجهة نظري ! لأن ببساطة الدنيا علمتني ان كل صفة حسنة مرتبط معها صفة مش كويسة ! زي الورد و الشوك !
    فمثلا المرأة التي يعتمد عليها غالبا ما تكون مقاوحة !
    و الرجل الطموح غالبا ما يكون عينه زايغة !
    و المرأة الطموحة جدا غالبا ما تكون متمردة !

    انتي بتقولي ان صفاتك هي صفات تناسب العصر ! مش جايز الباردة و الجبلة هي التي تلائم عصرنا هذا !!!؟

    فيه مشكلة عويصة جدا عند الميزان ألا و هي أنه مقتنع بنفسه زيادة عن اللزوم - لذلك فلا يتطور او يتطور بصعوبة
    لازم الواحد يؤنب نفسه و يكون شايفها مش كاملة عشان يقدر يتحدى نفسه و يغيرها و يطورها !
    لكن الميزان يرى نفسه دائما صح ! و اذا أخطأ فهو أخطأ في اختيار الأصدقاء مثلا !

    تحياتي

    ردحذف
  66. لازم ان في واحدة انثي ميزان ضايقت سيادتك اوي اوي اوي

    ردحذف
  67. أنا رديت كتير على النقطة دي

    اللي عاوز يهرب من صفاته هو اللي خسران

    انا مش هستفيد و لا هخسر حاجة

    تحياتي

    ردحذف
  68. على فكره سميره سعيده جدي 10-يناير, وشمس البارودي عذراء 11-سبتمبر مش ميزان... وشكرا ع التحليل!

    ردحذف
  69. الأخت DillyDazzling

    متشكر جدا و جاري التصحيح
    ساعت ما كتبت مكانش فيه تاريخ ميلاد في الويكيبيديا - نون احيانا مش بيبقى صح -
    والدليل تضارب نتائج ميلادهم او بالتحديد عام الميلاد و جربي بنفسك

    و متشكر مرة تانية

    تحياتي

    ردحذف
  70. احسن رد لازم تسمع اغنية ( تسلم ) لتامر عاشور

    ردحذف
  71. كوثر العشران
    الف شكر على الموضوع وفعلا وجدت اغلب الصفات موجودة فيا بس لفت انتباهي انك كتبت انها تشعربانها افضل انسانة ومع اني قرات موضوع تاني انها عندها شعور دائم بالنقص .وانا ما بشعر اني انا الافضل بس باحيان بسيطة،زي شعور اي واحد.
    a

    ردحذف
  72. الأخت كوثر العشران

    أولا أهلا بيكي في المدونة

    تقصدي انك قريتي في مكان تاني ؟ مش كدة ؟

    لو تسمحيلي أوضح شوية
    أنا مقولتش انها حاسة انها أفضل انسانة
    أنا قلت بالأنجليزي because she is the best she deserves the best

    هتقوليلي المعنى واحد اقولك لأ
    لأن الأنجليزي بيدي معاني تانية - هي احساسها انها كويسة - من أفضل الناس و ليس أفضل انسانة في المطلق ! -
    مش عاوز حد يقولي مهو كل الناس كدة !
    انا بحاول أشرح نفسية البرج عشان نعرف مفاتيحه و نفسر تصرفاته او نتفهمها و وسيلتي في الشرح هي اللغة و بحاول على قد مقدر و الناس لازم تحاول تفهم انا أقصد ايه مش اللفظ بحذافيره
    انا هدي مثال لما أقول اوصف واحد و اقول انه طويل و شعره أسود و بشرته سمراء و عينيه واسعة و سودة -
    مش ملاحظة حاجة ؟ دي مواصفات الغوريلا !!!
    في حين أنا بحاول أوصف رجل وسيم

    قصدي نساعد بعضينا

    نرجع للميزان : هي شايفة نفسها كويسة في المطلق بدون عمل مقارنات في معظم الأحوال و اذا عملت مقارنة فبتطلع نفسها أفضل و لو لقت نفسها أقل بتبص للجوانب التانية و تقول الحمد لله أنا أفضل في الجوانب التانية و دي أهم
    كمان لازم نلاحظ نقطة تانية أ،ها مثالية و تبحث عن المثالية بطبعها - بس المثالية من وجة نظرها - و طبعا أكيد هي بتوصل لدرجة عالية من المثالية فبرضه ليها بعض الحق في احساسها بالأفضلية - برضه انا بحاول أشرح النفسية
    و من ضمن المثالية التواضع لذلك فهي تحاول ان تكون متواضعة
    و أخر حاجة في النقطة دي هي انها مثلا لو تستاهل سبعة و نص من عشرة بتبقى مدية نفسها تسعة من عشرة - و لو هي تستاهل ستة من عشرة بتدي نفسها سبعة و نصف و احيانا ثمانية من عشرة
    ارجو اكون عرفت اوصل قصدي المرة دي
    و متشكر جدا على التفاعل

    تحياتي

    ردحذف
  73. السلام عليكم ياسيدى اعجبنى كثيرا ردكم الجميل ولى تعليق بسيط اود ان اضيفه الميزان ياسيدى يسعى الى الكمال والمثالية ولكنه فى نفس الوقت لا يرى نفسه كاملا سيدى هى فقط لا ترى نفسها اقل من غيرها وبالعمل والذكاء ستصل لما تريد هى دائما فى صراع مع نفسها والعالم للوصول الى الكمال وهذا اكبر دليل على انها لا ترى نفسها مثالية فقط فقط تسعى اليه فلا تلومها سيدى وهى ضعيفة جدا ولكنها تتظاهر بالقوة لانها لا تحتمل الشفقة والمساعدة فهى تعتمد على ذاتها حتى فى احلامها مع فائق احترامى لحضرتكم قبلاتى

    ردحذف
  74. اهلن بلوجاتي

    عجبني تحليلك للميزان اعز صحباتي ميزان عارف القاعده :
    Because she is the best she deserves the best
    هلكتني فيها بتقولها وبتؤمن بها: )

    شكرا كثير لك بلوجاتي بحسك بتتعب كثير بالتحليل:(
    ربي يوفقك ويسعدك دنيا واخره
    Capricornتحياتي

    ردحذف
  75. الأخت فراشة الربيع

    أتفق معكي في غالبية الكلام
    أتفق معكي مثلا في أتها لا ترى نفسها كاملة - بس هيا شايفة نفسها مثالية

    بتقولي انها ضعيفة تتظاهر بالقوة
    مقدرش اقول عليها ضعيفة أبدا كلنها قوية و في نفس الوقت مش مفترية , هي قوية لكنها تتظاهر بقوة أكبر مما هي عليه - تقبل المساعدة من باب أن هذا حقها عليك , تقبل المساعدة كتعبير عن حبك لها لا عطفك عليها !

    متشكر على التعليق و على القبلات !!

    تحياتي

    ردحذف
  76. الأخت Capricorn

    متشكر جدا على الحضور و على التعليق
    و متشكر أكتر على الدعاء

    تحياتي

    ردحذف
  77. السلام عليكم انا متاكدة انه لا ولن يوجد شئ سيغير رأئ حضرتكم ولكن وليكن شكرا جدا على الاسلوب الراقى فى الحواروللعلم انا كنت طول عمرى اعتقد نفسى برج العذراء حتى وقت قريب جدا علمتي انى الميزان وبمعدل 90%انا املك صفات هذا البرج مع انى اكيدة بان الانسان لا يولد بصفات خلقية محددة بل كل انسان قادر على ان يسمو بنفسه لما يريد فى الحياه وما سيكون عليه فانا اصنع قدرى وحظى فى الحياه باذن الله .....ولكم جزيل الشكر...قبلاتى

    ردحذف
  78. الأخت فراشة الربيع

    ليه بس ؟ - طبعا ممكن اغير رأيي و قناعاتي كمان
    بس كل الحكاية اني ببقى مكونها بصعوبة وبعد جهد و بعد طول تفكير فهوة دة اللي بيخليني متمسك برأيي حبتين لكني أحب الحق أكثر من حبي لرأيي - و الحق أحق أن يتبع - و الله أعلم حينما يأتيني الدليل أتراجع عن رأيي طواعية

    موضوع العذراء دة لو داخل في صفاتك يبقى هيديكي صفات حلوة وكمان هيضيف برضه صفات مش حلوة هههههه

    كالعادة أختلف معكي - الأنسان يولد بصفات خلقية محددة سواء عن طريق الوراثة أو البيئة أو الأبراج
    و احيانا نسميها الفطرة - كل مولود يولد على الفطرة
    و اتفق معاكي ان الأنسان يقدر يسمو بنفسه و يتغلب على كثير من صفاته السيئة - استعن بالله و لا تعجز - كما في الحديث الشريف
    و أرجع أختلف معاكي في ان الأنسان يقدر يصنع قدره و حظه !
    الأنسان لو غروره صورله انه يقدر يغير قدره يبقى بالغ كثيرا في قدراته و في نفس الوقت لو اعتقد انه ريشة تقذفها الأقدار في أي اتجاه دون اختيار منه - يبقى برضه قلقل كثيرا من قدراته و نزل من المكانة اللي ربنا حطه فيها
    هو التوازن يا ميزان !
    بس برضه مش الكفتين زي بعض ! كفة الأقدار أتقل ! و الله أعلم

    و متشكر جدا على الشكر و على القبلات !

    تحياتي

    ردحذف
  79. انا عايزه اعرف صفات انثي الحمل

    ردحذف
  80. قريبا جدا ان شاء الله

    ردحذف
  81. السلام عليكم. كالعادة النقد باسلوب ذكى متحضر. ياسيدى انا معجبة باسلوبك الراقى المقنع وبحترم حضرتك جدا رغم بعض الاختلاف البسيط جدا مع حضرتكم وعلى العموم انا سعيدة بالحوار مع حضرتك.وشكرا على الرد .واتمنى يدوم هذا الاحترام .امابالنسبة لموضوع القدر والارادة فهى معركة الزمان منذ الازل (وان الله لا يضيع اجر من احسن عملا )(وان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم)وده كلام ربنا(جل وعلى)فالانسان ما دام يملك نفس واحد فى صدره فلا بد من ان يتطور ويتقدم وانا متاكدة ان عقلية حضرتك المتفتحة ستقبل هذا الكلام ...مع فائق احترامى ..قبلاتىمجددا.

    ردحذف
  82. الأخت فراشة الربيع


    متشكر جدا
    دة بس من ذوقك - و ذوقك هو اللي بيجبرني اني اتعامل بشكل ميقلش في المستوى
    المرة دي متفق معاكي في كل اللي ذكرتيه !

    ههههههه

    مش تقولي حاجة الواحد يقدر يعترض عليها !!

    تحياتي بالسكر

    ردحذف
  83. السلام عليكم.فى الحقيقة اخجلتم تواضعنا .وشكرا جدا.فى الواقع سيدى انا مؤمنة ان كل شئ فى هذه الحياه يعود على الانسان من نفس النوع(دقة بدقة)(والعين بالعين والسن بالسن)_فهذا سرى الصغير_ فاذا احترمت شخص ما فساحترم واذا خنت ساخان واذا سترت ساستر واذا كذبت سيكذب على .فهذا جوهر الحياه .واذا ارت ان يوقرنى اولادى فى المستقبل فلاوقر والدى.ارجوا الا تسوء فهمى فانا لا اقصد ان لكل شئ غرض ومقابل.ولكن عملك يرد اليك فافعل ما تريد ان تحصل عليه.فانا اذا اهنت شخص ما بلا سبب فانا لا افعل الا اننى اخرج كل دفاعاته الشرسة عن نفسه فى وجهى وانا فى النهاية التى ستهان.ارجوا الا اكون قد اطلت ولكننى سعيدة جدا بحوارى مع حضرتكم.وشكرا جدا جدا على كل شئ وعلى السكر فهو مفيد حقا....ههههه واتمنى استمرار التوافق ....قبلاتى دائما...

    ردحذف
  84. الأخت فراشة الربيع

    كل واحد له أقدار خاصة و ممكن سرك الصغير يكون واحد من أقدارك الخاصة

    لكن لو اتكلمنا عن الأقدار العامة مش دايما اللي بكذب بكذب عليه او اللي بيخون بيتخان ! الأقدار مركبة جدا !
    لكن أؤيد ما يمكن أن ينتج عن الأيمان بقاعدة السن بالسن و هي ان الفرد سيحب لأخيه ما يحب لنفسه ! و ما لا يرضاه لغيره لا يرضاه لنفسه !
    و هذه قاعدة ايمانية أكثر دقة و اكثر عمومية !

    لأنه ليس بالضرورة كل العقاب يأتي في الدنيا !

    و ان كانت هناك بعض الذنوب يتم تعجيل عقوبتها في الدنيا و من نفس الجنس - مثل عقوق الوالدين !

    ربنا يديم التوافق
    بس اوعي تاخدي على كدة !

    تحياتي دائما

    ردحذف
  85. السلام عليكم .انا هذه المرة المتفقة مع حضرتك فمن الممكن ان يفعل الانسان المعروف فى شخص ما ويقابل بالاجحاد التاماو اسوءبل بالظلم .شكرا لحضرتكم .اما عن التوافق فهو مستحيل فاختلاف الرائ لا يفسد للود قضية .الى اللقاء....خالص تحياتى سيدى.

    ردحذف
  86. السلام عليكم.فى الحقيقة لقد علمتنى شئ سيدى فى الرد الاخير وهو شئ فى غاية الاهمية اردت فقط ان اشكرك عليه...........وداعا سيدى....

    ردحذف
  87. العزيزة فراشة الربيع

    هو انا زعلتك فب حاجة ؟

    حاسس انك اتضايقتي مش عارف ليه

    ليه الصيغة الرسمي قوي دي ؟ سيدي ؟!

    مش عوايدك

    خالص تحياتي

    ردحذف
  88. السلام عليكم
    بالنسبة لتحليلك كان رائع فعلا بس صفة الغرور و عدم التسامح مش بتنطبق علي شخصيتي بس لان شخصيتي منطوية في معظم الاحيان هذا يعطي ايحاء لمن حولي انني مغرورة لكن سرعان ما تتغير آرائهم اذا اقتربوا مني وتعاملوا معي بتعمق اكثر ...علي كل حال لهذا التحليل بعض من الانتقادات فصديقتي المقربة ايضا من برج الميزان ولا تنطبق عليها صفة الغرور و حب ان تكون السلطة في يدها او ان تكون هي دائما صاحبة الراي الراجح والاصح لكنها بالفعل غير متسامحة بعض الشيء لكنها غير قاسية كما هو الحال معي لكني في بعض الاحيان اقسو ...لكن كما ذكرت سابقا انه من الصعب ان ينطبق تحليلك علي كل الاشخاص ... فمن المحتمل ان يكون تحليلك قد صدر بناء علي تجربتك الشخصية مع زميلة او شخصية قريبة منك فاعطتك هذا الانطباع القاسي لكن سيدي احب ان انوه الي ان الله عز و جل لم يخلق كل البشر علي نفس النمط بل لكل شخص صفات تميزه عن غيره فلا يجب علينا ان ننظر للبشر من منظور واحد او نحكم عليهم بناء علي تجربة شخص آخر...لكن لكل قاعدة شواذ فمن المحتمل ان ينطبق هذا التحليل علي الكثير ممن نعاملهم في حياتنا او نواجههم في كثير من المواقف ....وفي النهاية الله وحده يعلم ما بالنفوس .

    ردحذف
  89. و عليكم السلام

    تعليقي على نصف كلامك الأول موجود و باستفاضة في بوست : أنثى الميزان

    انا لا أخذ بالأنطباعات و لا بالتجارب الشخصية ! الخبرات الشخصية أيوة لكن مش التجارب ! و لكي أكون واضحا أنا معرفتي الشخصية بأنثى الميزاان مش واحدة بس ! و فيهم ناس انا لسه على علاقة ود بيهن ! معرفة بالسنين !
    كمان بالتأكيد الواحد بيبقى مش شايف نفسه كويس و بيحتاج الأخرين يساعدوه على الأقل !

    اما نصف كلامك الأخير فظاهره انه كلام سليم لكنه في حقيقته مش سليم خالص
    ربنا زي مخلق فيه تشابه في أشكال البشر برضه خلق تشابه في صفاتهم و دة شئ لا تخطئه العين ! و دة في ذاته اعجاز ان يبقى فيه هذا الكم من التشابه رغم اختلاف البيئات و الظروف !
    اما حكاية ان ربنا وحده يعلم ما في النفوس - و نعم بالله - بس ربنا بيدينا من علمه و اكيد بيدي اللي بيجتهد و عاوز يتعلم و يعرف لكن اللي بيقفل دماغه و كل حاجة يقول الله أعلم هيفضل في جهله غير مأسوف عليه !
    انا عندي دليل عشان انهي الموضوع دة :
    علم النفس اللي ابتداه فرويد بقاله حوالي قرن و الناس بعد فرويد عدلوا كتير في اللي قاله لكن بقى فيه علم و دراسة للنفس البشرية - بس البشرية اتأخرت في محاولة معرفةالنفس البشرية قرون بل آلاف السنين بسبب كلام زي كلامك دة ! لازم نحاول نفهم و ربنا ممنعناش من دة ! ربنا منعنا من شئين فقط : التفكير في ذات الله - لأن عقولنا قاصرة عن فهم مثل هذا الأمر- و الشئ الثاني هو الروح (قل الروح من أمر ربي)

    ياريت تقري بوست حكايتي مع الأبراج
    وشكرا

    ردحذف
  90. السلام عليكم . ما انكرش انى اضيقت وفعلا قررت انى ما اكتبش ثانى .ولكن رد حضرتك الراقى لم يترك لى فرصة .وشكرا على هذا الاحساس الرائع وانا فى الحقيقة لم اكتب من فترة لان دراستى الجامعية ابتدت واول ما قرات ردكم الرقيق .كتبت هذا الرد .شكرا مرة اخرى لان حضرتك جعلتنى اكتب مرة تانية مع خالص تحياتى وانا فعلا سعيدة جدا بهذا الرد ......قبلاتى دائما وابدا.......

    ردحذف
  91. الأخت فراشة الربيع

    سبحان الله - رغم ان الناس بتقول اني فاهم انثى الميزان كوب\يس لكني لحد هذه اللحظة مبعرفش ايه اللي بيزعلهم - لكن باخد بالي قوي انهم زعلوا ! يعني لو زعلوا بلقطها !

    بيزعلوا فجأة و بدون مقدمات و لأسباب هما بس اللي يعرفوها - و مش في لحظتها لكن بعد ميقعدوا مع نفسيهم شوية ويفكروا في الكلام اللي اتقالهم يزعلوا !
    أه يانا

    تحياتي

    ردحذف
  92. السلام عليكم.كل انسان مختلف عن غيره بس الميزان حساس وبيعرف المعنى من الكلام .الميزان مشكلته انه مش لاقى اللى يفهمه وان الناس فهماه غلط وبتسخر من طريقةفى الحياه لانه لايريد ان يكون عادى بل يريد ان يكون مختلف راقى .فهو لا يحتمل عدم احترام الناس لطريقة تفكيره المختلفة والتى تقابل بالسخرية فيكتفى بالحزن والبعد عنهم حتى لا يتالم هو .تريدالميزان فقط احترام الناس لها وان لم يوجد هذا اذن لا فائدة من التعامل لانه مع التعامل بهذه الطريقة عدة مرات بيموت فيها حاجات كتيرة حلوه وهو حبها للناس اللى بيستهتروا بيها..اتمنى اكون وصلت اللى عايزة اوصلو.واتمنى حضرتك تفهمه...سلاماتى الحاره....

    ردحذف
  93. الأخت فراشة الربيع

    المعنى اللي عاوزة توصليه وصل - لأنك نقلتيه بشكل واضح

    بس برضه ارجعي لكلامي اللي المفروض حصل منه زعل - انا راجعته مرات و مرات مش لاقي فيه حاجة تدخل في المعنى اللي وصفتيه !
    و هو دة كان قصدي في التعليق اللي فات : يا أما أنا مفتقد حساسية او سنس التعامل مع الميزان - يا أما الميزان هيا اللي بتصنع احيانا اشياء سلبية من لا شئ عن طريق تضخيم أشياء يمكن تكون مبتتشافش أصلا !

    تعرفي اني في اول علاقة مع ميزان - كنت اعتذر عشرات المرات عن أشياء أنا بجد مش عارفها ناهيكِ اني اكون قاصدها أساسا !
    و انتي اللي فكرتيني بالموضوع دة !

    تحياتي الحارة

    ردحذف
  94. انا قرأت كلامك عن الابراج وعجبنى جدا وانا برجى الميزان وكل اللى قلتة حقيقى بس كنت عايزاك تتكلم عن صفات رجل برج الجدى وعلاقتو ببرج الميزان وازاى بينجذب البرج ده

    ردحذف
  95. السلام عليكم.ما بقتش عارفة ارد على حضرتك ولا اقولك اه بعد الكلام ده ردايه هينفع ليه.ياسيدى انت لا تفتقد لسنس التعامل مع الميزان على العكس حضرتك اكتر شخص فهمنى واستطاع التعامل معايا.يمكن لانك سيدى فاهم هذا البرج جيدا واتعاملت معاه؟ ممكن .او لانك سيدى عقلانى متمهل فى تعاملاتك؟ممكن .الخطا ليس منك سيدى انا المخطا لانى فهمت كلام حضرتك خطا .قد اكون شعرت بسخرية عندما اعدت كتابة تعبير (سرى الصغير).ولكن هو بالفعل تعبير مبالغ فيه منى...سامحنى سيدى ان كنت السبب فى حيرة حضرتك ولو لثانيةواحدة.واود ان اشكرك لانك لم تشعرنى بالذنب لانك ضحية تسرعى واندفاعى وحساسيتى الزائدة كما يفعل معظم الناس حولى...ان كان فى الميزان عيب حقا فهو ليس عدم التسامح بل الحساسية المفرطة والشعور الدائم بالذنب لاقل الاشياء..سامحنى سيدى لانى اطلت عليك ولكن لا اريد لحضرتك بالذات ان تغضب منى..لانى لم اتعامل مع انسان من قبل بمثل هذه الشفافية .ولانك سيدى استطعت ان تفهمنى وتتعامل معى ..ارجو الا تتهمنى بالهيافة لاسبابى الواهيه.ولكنها الصراحة التامة شكرا لك لانك اعطيتنى من وقتك الثمين واسفة لانى سببت لك الحزن من اندفاعى ولانى ذكرت حضرتك بذكرى سيئة ولانى اتعبت حضرتك مثلهم...اعتذاراتى بشدة...وشكرا.

    ردحذف
  96. السلام عليكم .سيدى اردت فقط ان اقول (كل عام وحضرتكم بخير )بمناسبة عيد ميلادك سيدى .فهو اما فات من عدة ايام واما اليوم او الغد اوبعده.مع اطيب التمنيات بعمر مديد مليئ بالخير والسعادة والصحة:.وعقبال 999 سنة من الهناء....تمنياتى الطيبة....

    ردحذف
  97. الأخت غير معرف

    ممكن تقري بوست أمرأة الجدي مؤقتا هيديكي فكرة عن رجل الجي لأن فيهم تشابه بنسبة 70 % لحين كتابة رجل الجدي بالتفصيل
    اما عن علاقته بأنثى الميزان فخلي بالط لأنه عنده جفاف الا قلة قليلة تمثل حوالي
    10 % منهم رومانسيين جدا فانتي و بختك لكن بيبانوا و خلي بالك
    مش بيحب المقاوحة و بيحب الست تطيعه طاعة كبيرة - و مش مؤمن بدور المرأة برة البيت !

    ميزاته مخلص جدا - مجتهد - متطلع
    بيحب شغله لدرجة انك ممكن متشوفيهوش من الأنشغال !

    تحياتي

    ردحذف
  98. الأخت فراشة الربيع

    لا داعي أبدا للاعتذار - مفيش اعتذار بين الأصدقاء
    و خصوصا مفيش حاجة كبيرة حصلت

    انا اللي بشكرك لسببين اولا انك شرحتى دواخل نفسيتك بشكل دقيق و مفيد جدا
    ثانيا لأنك أزلتي مني عذاب الضمير لأني احيانا مش بفهم أنثى الميزان

    لفظ سرك الصغير - طبيعي انا كمان عندي اسرار بس كبيرة ههههه
    و بحاول أشركوا فيها عشان متبقاش سر او بالأصح عشان الناس تستفيد منها

    الناس كلها عارفة اني برج الدلو و اللي بيبتدي من 20 يناير و يخلص 18 فبراير يعني من يومين !

    مش مشكلة انا مبتفرقش معايا الحاجات دي
    999 كدة انا هنافس سيدنا نوح !

    تحياتي المعطرة

    ردحذف
  99. شكرا على اهتمامك وردك عليا بس ياريت تكتب عن رجل برج الجدى بالتفصيل وعن ابراج الرجال عموما عشان انت كاتب عن المرأة بس وياريت تقولى ممكن العلاقة تنجح بين رجل برج الجدى وانثى الميزان هو فعلا اهم حاجة عندو شغلو بس ازاى اخليه يتعلق بيا هو دلوقتى فى اعجاب بس ومش بحسو بيهتم بيا زى منا عايزة ممكن يتغير ولا لاء او بمعنى تانى ممكن تنجح علاقتنا وخايفة يكون بيتسلى بس

    ردحذف
  100. السلام عليكم.يلا جت سليمه المرة دى والمرة الجاية هاخد بالى اكتر من الايام..على العموم انا بشكرك على قلب حضرتك الكبير ...وشكرا لانك مدحتنى بصديقة وده كتير جدا... وملمتنيش بقسوةعلى العكس ..وانا شديدة السعادة بهذا الردوهذه المكانة...ليلة سعيدة واحلام احلى....مع خالص تحياتى..

    ردحذف
  101. السلام عليكم .كيف حالك سيدى ؟اتمنى ان تكون بالف خير. فانت لم تكتب منذ فترة طويلة........ مع خالص التمنيات بالسعادة

    ردحذف
  102. الأخت dodo

    ان شاء الله اكتب عن رجل برج الجدي قريبا

    موضوع التوافق دة فيه كلام - كل واحد يحكم بنفسه من خلال الطباع

    تحياتي

    ردحذف
  103. الأخت فراشة الربيع

    متشكر جدا على السؤال

    تحياتي المعطرة

    ردحذف
  104. ميرسى ليك على التحليل الجامد لصفات انثى الميزان انا بجد فى صفات كتير فيا من التحليل دا ان لم تكن كلها بس المعظم يعنى
    وبتحديد حبيت واحد برج الدلو اه يانى
    ربنا يستر بقى برجين وقعو فى بعض هايولعو على كدا انا خايفة اوى يابلوجاتى

    ردحذف
  105. الأخت D & S

    أهلا بيكي في المدونة

    تجولي في المدونة لأن فيه بوستات كتيرة عن الدلو و عن الميزان و كمان فيه تعليقات للقراء و ليا كتير - اتسلي فيها كدة و ربنا يعمل اللي فيه الخير

    متنسيش تعملي استخارة - انا عارف انك مش ناسية -

    تحياتي

    ردحذف
  106. انني من برج الميزان وصفات انثى الميزان نطبق عليه على الاغلب وليس الكل وقد اعجبني جدا تحليلك لادق التفاصيل....
    هل لك ان تخبرني عن مدى توافق رجل الثور و امراة الميزان؟ فضلا لا امرا؟
    للعلم هو اكبر مني ب23سنه...احبه جداااا و احترمه و اراعيه بكل صغيره و كبيرة و هو كذلك يحبني بجنون و لكنه بارد جدا احيانا وقليل الكلام و مشغول دائما بسبب مكانته المرموقه جدا...اتمنى ان اسمع منه كلمة حبيبتي ولا اسمعها الا بعد صبر ايوب و لكن عندما يقولها :انما بركان ينفجر و صقيع يذوب...
    هل من الممكن ان تفيدني بمدى التوافق و ان تكتب لنا عن رجل الثور فضلا لا امرا ؟؟؟

    لك مني كل الشكر و التقدير

    ردحذف
  107. انني في انتظارك اخي الكريم من اجل الرد على سؤالي عن رجل الثور و امراة الميزان كما اطنبت سابقا

    ردحذف
  108. الأخت من برج الميزان

    انا كتبت عن رأيي في موضوع التوافق دة في بوست : التوافق بين الأبراج ياريت تقريه

    و متبت عن فارق السن الكبير ضمن بوست أخر :
    هكذا علمتنيي الحياة الرجل و المرأة
    برضه ان شاء الله تلاقيه مفيد

    اما بخصوص رجل برج الثور :
    فهو عصبي بس عصبية طيبة , هو بشكل عام رجل طيب , عنيد لكن بييجي بالدلع و المحايلة و تجنبه او تجنب الرد عليه في اوقات عصبيته
    يحب الطريق المستقيم و لا يحب التكلف و لا يحب النصائح بشكل مباشر - لازم بلباقة
    كتر الخصام يخليه يمل و يعاند
    تقليجي ولا يحب التغيرات الفجائية
    و يحب الحلول الجاهزة - مش بيحب يفكر كتير لأن دة بوتره و بيعصبه-
    لابد ان تحسسيه قولا وفعلا انه هو القائد
    بشكل عام يحب المشاركة و كريم و عاطفي و حساس جدا
    لكن عيبه انه يحكم على الناس بسرعة و بالظاهر
    كفاية كدة

    تحياتي

    ردحذف
  109. شكرا جزيلا اخي الكريم عالرد
    لقد فتحت حسابا ب اسمlibra
    ف انا اللتي سالتك في الؤاليين السابقيين عن امراة الميزان و رجل الثور حيث سالتك عن مدى التوافق و بالنسبة ل عمره فهو اكبر مني ب23سنه

    اشكرك الشكر الجزيل
    واتمنى ان تكتب مطووووووولا في موضوع جديد عن امراة الميزان و رجل الثور كل شئ عنهما
    فضلا لا امرا

    ويا ريت ما تقول:
    كفاية كدة ههههههه

    فبصراحة لم اكتفي بعد عن المعلومات
    هل من الممكن المزيد اخي الكريم؟

    دمت بالف خير و عافية

    ردحذف
  110. انني في الانتظار اخي الكريم....اتمنى الا اكون قد ازعجتك او ثقلت عليك

    ردحذف
  111. الأخت libra

    انا مش متأخر بس لما بلاقي حاجة اقولها بقول

    انا مش عارف ايه حكاية فرق السن الكبير اللي ماشية الايام دي ! بتتسئل كتير عن حالات فرق السن فيها كبير جدا مش عارف ليه الموضوع دة انتشر !

    انا لاحظت ان رجل الثور مش بيحب اهتمام انثى الميزان الزائد بالمظاهر و كمان انها دايما بتحسبها في العلاقة - يعني بتدق في كل حاجة و كمان هو عاطفي اكتر منها ! - و كمان بيضايق من نصايحها المباشرة

    تحياتي

    ردحذف
  112. شكرا جزيلا عالرد
    ولماذا العصبيه؟ ههههههه في سؤالي عن فارق السن

    ومع هذا اطلب منك وبششششده موضوعا شاملا عن رجل الثور

    ولكن عندما تريد ان تقول و ليس امرا و غصبا

    لك الشكر الجزيل و الممحبة

    ردحذف
  113. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  114. السلام عليكم
    بلوجاتي انت معجب بالميزان وعشان كدا كتبت الكلام ده مع انه كان لازم تكتبه في المراة الاسد
    يعجز القلم (أو الكيبورد !) عن وصف ميزات أنثى برج الميزان ! فهو كله ميزات , شديد المثالية مثالي في كل شئ !
    بها كل ما يمكن أن يطلبه الرجل في المرأة !
    ليه ماكتبتش كدا عن الاسد عالاقل اذكر شيئ من محاسنها قول انها كريمة مش تركز بس على حكاية انها تنخدع كنت قلت حنونة وطيبة ومتسامحة... وانا اضيف انه التوافق بينها وبين الدلو اكبر لانه تسامحها بيخليها تتحمل متاعب الدلو اكتر من الميزان وكمان هي اجتماعية اوي وبتحب الناس اذكر شيئ من ايجابياتها كما فعلت هنا لاتنسى انهم متشابهين شوية يعني المفروض اسلوبك هنا مايختلفش عن هناك وحط صورة الاسد زي ماحطيت صورة للميزان ههههه اوكي ياباشا بس عشان تكون عادل يعني :)
    وياريت يكون في شوية مصداقية مش كل مااقول حاجة بتحذفوها يعني فيها ايه لما اكتب ملاحظات انا كمان؟؟
    القطة

    ردحذف
  115. الأخت ليندا

    كل المدونات الكبيرة و المدونين القدام قفلوا التعليقات للغير معرف و رغم ان مدونتي مش كبيرة لكني بحاول اءجل خطوة قفل التعليقات للغير معرف او الاشراف على التعليقات قبل ما تتعرض او تتنشر في المدونة - لأني فعلا عايز الناس تعبر براحتها

    سيادتك تم حذف تعليقين ليكي الأول في بوست أنثى الأسد و مكنتيش موقعاه يعني كان من غير توقيع - و كنتي متهجمة فيه على ناس فمسحته
    انا اسمح بالتهجم عليا - زي معملتي في تعليقك اللي برد عليه دلوقت - لكن مش هسمح بالتهجم على الأخرين و بأساميهم كمان

    و هنا تعليق تاني تم حذفه كان بامضاء ليندا و كان هنا في بوست انثى الميزان و كان محتواه زي اللي انتي كاتباه بس فيه جملة غير لائقة فلما حضرتك مكررتيهاش انا سيبت التعليق

    انا هنا عشان اكتب ملاحظاتي مش عشان اخد تعليمات من سعادتك عن كيفية الكتابة و ممكن تعملي مدونة تعرضي فيها ارائك و كتبي فيها عن الابراج او اي حاجة تانية من وجهة نظرك و دي حريتك و دي حريتي - انا شخصيا لما بعلق في مدونات اخرى و الكلام بيبقى مش عاجبني بقول اعتراضاتي لكن عمري عمري مقلت لصاحب رأي اشطب رأيك او حط صورة او متحطش صورة او طريقت تعبيرك مش صح

    و طالما سيادتك قوية الملاحظة كدة - ودي تريقة مش حقيقة - ليه ملاحظتيش ان فيه بوست جديد اسمه فزورة مغارة على بابا ! مع اني حاطه في قايمة الموضوعات و كمان الوحيد اللي حاطتله رسالة في رأس كل صفحة !

    كما يا اخت ليندا
    الصفات اللي انا بكتبها هي الصفات الأساسية اللي طالع بيها البني آدم و اللي ممكن الأنسان عن طريق التدين و الارادة تغييرها
    يعني سبب ان صفات انثى الأسد مش منطبقة عليكي هو تدينك الفظيع و سعيك الحثيث نحو المثالية - بس مش كل بنات الأسد زيك كدة

    و ايوة انا عارف اني اسلوبي في كتابة كل برج مختلف و انا متعمد دة تماما و بكتب الحقائق اللي انا مقتنع بيها كلها و مبخبيش حاجة و مبراعيش صاحب البرج براعي بس الحقيقة لكن الأسلوب بقى فانا براعي نفسية البرج (مش طلبا لرضاه) بمعني اللي محتاج لصدمة عشان يفوق بصدمه و اللي محتاج يتاخد بالهداوة باخده بالهداوة - حسب فهمي لطبيعة كل برج - و الفرق دة واضح مثلا في الكتابة بين انثى الجدي و رجل الجدي رغم ان صفاتم متقاربة فبالتالي و بالأدعى ان الفرق يبقى اكبر و اكبر لما الكتابة عن برج مختلف تماما

    اما حكاية يعجز الكيبورد دي فتعبير ادبي لتلطيف الحديث و فيه بعض الفكاهة - اما صفات انثى الميزان او ميزاتها مش محتاجة اني اتكلم عنها - بالعكس انا الوحيد و اكرر الوحيد في النت اللي بيذكر عيوبها بكل صراحة !

    انا قولك ليا :
    لازم يكون فيه شوية مصداقية

    فانا اقول لو معنديش شوية مصداقية طيب تاعبة نفسك معايا ليه ؟ متضيعيش وقتك و جهدك مع واحد معندوش شوية مصداقية - لو كنتي عايزة تكشفيني و امثالي للناس فخلاص سيادتك كشفتيني و زيادة ممكن تكملي رسالتك السامية في مكان تاني

    انا بعتذر عن عدم الرد عليكي مرة اخرى اذا كان مستوى كلامك هيفضل بالشكل دة

    ردحذف
  116. طب رد السلام الاول
    مالك اعصابك تعبانة كدا ليه
    انا تركت تعليقي في ادم وحواء -الحب والزواج
    ووقتها انت قلتلي عالفزورة عشان كدا قلتلك مفيش فزورة هنا لانه انا كنت بشوف موضوع الحب والزواج بين ادم وحواء وده مالوش علاقة بأي فزورة ولاحظ اني تركت ضحكة يعني بهزر مش معناها اني فعلا ماشفتش هههههه يعني بلاش تقول انه قوة الملاحظة عندي تريقة مع انه والله مفيش رابط بين ال2 شفت او ماشفتش ده موضوع يتعلق بقوة النظر وليس الملاحظة

    غريب امرك انت دلو يعني المفروض انك تحب المرح والضحك مش كل مااقولك حاجة تقلي مستوى كلامك ومش عارفة ايه
    ماله مستوى كلامي؟ انت الي معصب مش انا
    اذا كان قصدك انك مش عايز حد ينتقدك دي تبقى مشكلة كبيرة انت مش عيل صغير عشان تزعل وتقلي روحي اعملي مدونة وقولي ارائك
    انت طلبت المشاركة من الزوار وكل واحد يقول تجاربه انت طلبت مننا معلومات عشان تكمل مدوناتك وتعمل شوية تعديلات او انه كان مجرد كلام؟
    عادي كل واحد بيغلط او ينسى ومفيش حد كامل
    عايز تقنعنا انك كامل يعني؟
    انا لما طلبت تحط صورة للأسد زي ماحطيت للميزان دا بس عشان اثبتلك انه ملاحظتي كانت صحيحة لما حسيت انك ظلمت المراة الاسد و فعلا واضح انك مفضل الميزان عالاسد مع انهم متشابهين عموما انت حر
    انا مقلتش اشطب اي حاجة كل الي بطلبه انك تذكر محاسن الاسد الي انت ماذكرتهاومااعتقدش انه طلبي عيب او حرام سطر واحد مش هتخسر حاجة مجرد تعداد يعني

    ازاي تركز على سلبيات الاسد بدون ماتكتب ميزاتها دا ظلم ودا برجي بردو يعني لازم ازعل واقول رايي
    انا مش عايزة اعمل مدونات خالص انا عايزة منك تعديل او اضافة سطر واحد عن المراة الاسد بانك تعدد محاسنها وبس مش عارفة ايه المشكلة عندك في النقطة دي وكل ماكررت طلبي بتتنرفز ايه ياعم عندك حساسية من البرج ده؟
    انامش عايزة اتدخل في باقي مدوناتك او اعارضك في اي حاجة
    بس يعني اذا كنت عايز تقنعنا انه ماعندكش اي اخطاء كدا هيقولوا عنك مغرور
    ومش عايز ترد براحتك مش بجبرك على حاجة خصوصا اذا كنت عصبي كدا
    بتفسر كلامي انه تعليمات دا كلام؟؟؟
    انت فاهم قصدي كويس او يمكن تكون
    انت حساس اوي ومكبر الموضوع مع انه مجرد طلب طلبته منك وانت بترفض بطريقة غير مباشرة بإنك تغير الموضوع كدا في كل مرة- احنا مش في حرب
    انا كلامي عادي جدا فيها ايه لما اطلب منك تكتب ايجابيات الاسد زي مامدحت الميزان
    وزي ماكتبت السلبيات اكتبها ال2 عشان الناس تعرف اكتر المفروض تفرح اني طلبت منك كدا مش تزعل انا مش بأمرك انا بطلب منك طلب
    انت مش عايزني اقول حاجة خالص؟
    انا مش عايزة من مدوناتك اي حاجة غير شوية عدل بانك تكتب ايجابيات الاسد وبس واذا رفضت طلب حد من الزوار وخصوصا اصحاب البرج نفسه :
    دا يبقى من زوقك وكرم اخلاقك
    ليندا

    ردحذف
  117. الأخت ليندا

    و عليكم السلام

    اسلوب ردك الأخير لطيف و يساعد على التفاهم

    اولا انتي واخدة فكرة خطأ عني تماما اولها اني معجب بالميزان و دة لنطباع مش سليم لأني لما بكتب بحاول اكتب بتجرد يعني لو لقيت نفي مسيطر عليا شعور الاعجاب بكتب لكن مش بنشر لحد ما الاحساس دة يروح و ابتدي اراجع كلامي تاني و كذلك لما اكون متضايق من حد في برج معين احيانا اؤجل الكتابة عنه بالشهور - فلو انا ذكرت ميزات في الميزان فلأنها ميزاتها فعلا انا مش مجاملها و لو فيه عيوب مذكرتهاش فدة لأنها اكيد فاتت عليا مش لأني مجاملها و بمجرد مكتشف عيب و اتأكد انه موجود في غالبية بنات الميزان فسأضيفه فورا

    ثانيا كونك تكتبي تعليق دة براحتك او حتى تطلبي طلب برضه براحتك و حريتك لكن كوني مقتنعش او منفذش طلباتك دة حقي أنا بقة و متمسك بيه ! و كل واحد بيقول تعليق بيتسجل في دماغي و بيدخل في مرحلة verification اي الكلام حتى يتبين ليه صحة او خطأ الكلام - فمثلا كلامك ممكن بعد سنة او اتنين او اكتر تلاقيني اخذت بيه لو اتأكدت منه و ساعتها هقول كلام ليندا كان صح

    و و كدة كدة انا وافقتك على بعض الكلام لكن بقيت الكلام انا مش موافق عليه تماما

    ثالثا سيادتك بتقولي انك بتطالبيني اني اضيف سطر واحد لأكون عادلا
    انتوا مش أولادي و لا زوجاتي عشان اعدل بينكوا ههههههه لازم اللي احطلها صورة في برجها يبقى لازم احط لأختها ههههه !!!!!
    المهم نرجع للسطر , الحكاية اني مش ملتزم اني اكتب بنفس الطريقة عن الأبراج كلها و اكيد لما تقري بقية الأبراج هتلاقي اسلوبي مختلف في كل برج - و دة حقي و معمول لأسباب - يعني ممكن مكتبش خانة معينة لأني مش عارف اكتبها - لأني مش بحب أفتي او اكتب و السلام - اللي اعرفه و متأكد منه بكتبه و اللي مش متأكد منه مبكتبوش !
    و دي مصداقية
    المهم اني أضفت الخانة و اضفت تعديلات كمان في بوست أمرأة الأسد و مش عارف انتي عاوزة ايه ! و التعديلات دي منشورة من يومين ! و لسه بتطالبيني اني اضيف ! طيب اعمل ايه و خليتهم تلات سطور كمان هههههه - انتي بس مش مركزة !
    و انا كدة كدة من حين لأخر بكتب تعديلات عشان اي بوست يبقى افضل و اكثر دقة

    اما بقية ملاحظاتك فانا مش موافق عليها لكن واخدها في الاعتبار
    كمان متنسيش ان جمع المعلومة مش بالسهولة دي ! يعني مش كل واحد غير معرف يدخل يعلق استجيب له على طول كدة ابقى عبيط ! لأن ممكن فيه ناس فاضية و بتهزر و دة مش برجها و تقولي انا برجي كذا و كلامك مش مضبوط ! و انا المفروض اني اندلق بسهولة و اقوله اه معلش اصل سهي عليا ! لأ طبعا انا كدة كدة مبكتبش كلام غير لما اكون متأكد منه بدرجة كبيرة عشان كدة مش بغيره بسهولة و كمان مش بتقبل المعارضة فيه الا لو ثبتلي اني مش صح - بس ة راجع لحسابات خاصة في دماغي بتم بشكل مركب ميتشرحش - كمان حتى لو الشخص دة من نفس البرج ممكن ميكونش فاهم نفسه !

    فاضل تعليق واحد عن موضوع الصورة اللي في البوست
    انا كل مبكتب بوست بدور على صورة تكون مناسبة احطها و تكون تفيد في موضوع البرج و لما مش بلاقي مش بحط صورة و بكتفي بالكلام
    اما صورة انثى الميزان فانا لقيتها معبرة لأن فيها فتاة حالمة - يعني مش عايشة في الواقع عايشة في الخيال - و كمان ماسكة في ايديها ميزان شان توزن بيه الأمور او توزن بيه كل حاجة ! لكنها في غمرة سرحانها في الخيال مش واخدة بالها ان الميزان في ايديها مختل ! خلاص يا ستي عرفتي ايه حكاية الصورة !
    كان ممكن ببساطة تسألي لكن اسلوب اللوم و استباق الأحكام و القاء الاتهام بعدم العدالة اكيد اسلوب ميشجعش

    تحياتي 

    ردحذف
  118. انا اكتشفت اني مش بعرف اوصل المعلومات خالص ههههههه
    جايز مااعرفش اعبر ودايما الكل بيفهمني غلط
    __
    مش حكاية اننا زوجاتك خخخخخخخخ بس انا حقانية جدا ودي صفة فية مش عارفة اعتقد انه كل نساء الاسد فيهم الصفة دي لاننا حساسين ورقيقين داالقانون والنظام اهم حاجة في حياتي بحب كل حاجة منظمة ودقيقة مافيهاش اي غلط مع انها حاجة صعبة شوية
    بحب المثالية اوي ولاحظت بردو القوس والدلو بيحبوا المثالية كمان عشان كدا انا بساعدك بملاحظاتي عشان تتأكد منها بنفسك
    لو كان كلامك غلط ومش عاجبني ماكنتش حطيت تعليق واحد حتى لكني اتكلمت لاني شايفة انه يستحق التقييم وركزت على الحاجات الناقصة فيه زي ماانت ركزت على السلبيات عشان نغير من نفسنا

    انا مش زعلانة انك حطيت صورة هههههه
    الصورة دي انا شفتها في موقع للابراج وكان في كل برج
    صورة حلوة كدا قلت يمكن انت جايب الصورة من الموقع نفسه وسألت نفسي ليه ماشافش صورة الاسد وحطها
    اصلها عندي فيها اسد كبييييير وجنبه بنت زي الملاك الصورة حلوة اووييييييييييييي :))
    اوكي انت مش عارف انا عايزة ايه
    انا هقولك
    خد الصفات دي ومش بطلب منك تكتب اي حاجة قبل ماتتأكد وتلاحظ اذا كان كلامي صحيح اذا مش صحيح بلاش تكتبه لانه جايز الصفات دي تنطبق علية انا بس
    الحنان وطيبة القلب والكرم والشجاعة والاخلاص في الحب دي الصفات لو اتأكدت انها موجودة في انثى الاسد ماتنساش تضيفها وفي كل الاحوال انا قلتلك مش هنقدر نعمم انا بعرف وحدة اسد اخلاقها مش كويسة بينما سلاف فواخرجي مثلا بشوفها في المقابلات بسم الله ماشاء الله في قمة الادب والذوق عشان كدا طلبت منك تكتب ملاحظة صغيييييرة وهي انه بلاش تعميم طبعا انت تقدر تكتبها بأسلوبك الخاص وبالطريقة الي تعجبك :)
    وكل الي انا قلته عموما مش عايزة منك غير انك تفكر فيه وتشوف مدى صحته لانه انا بعطيك المعلومات الي انا بعرفها بس
    بالمناسبة هو انت المشرف هنا يعني؟
    انا كنت فاكرةانه واحد غيرك فالكلام كان موجه له
    عموما خلاص امسح تعليقاتي الي هنا في بوست الميزان بليز يعني
    ليندا

    ردحذف
  119. الأخت ليندا

    الحنان و الأخلاص في الحب انا شايفهم في معظم الابراج النسائية يعني حاجة مرتبطة بالمرأة لأن المرأة المفروض اساسا انها تكون عاطفية ! عشان كدة مكتبتهمش بخاف اكتبهم لا الناس تفتكر انها صفة زايدة او مش موجودة في بقيت الأبراج و خصوصا ان الصفات دي لو أزيد عند الأسد معتقدش ان الفرق كبير عن بقية الأبراج

    اما الكرم فانا كاتبه بس بطريقة تانية : سخاء (يمكن شايفها ادق)

    اما الشجاعة انا ممكن اقول ان عندها اقدام و مش بتخاف

    و مرحبا بيكي في اي مكان في المدونة

    ردحذف
  120. هو طبعا المفروض انه كل امراة تكون عاطفية لكن الحنان دا نوع من انواع العاطفة وهو انه الواحد يحن على الي قدامه ومايفرق اذا كان الي قدامه حبيب او عدو
    اما كون المراة عاطفية فقط لكونها امرأة هنا ممكن نقول انه هيكون في حدود لعاطفتها و دي امثلة:
    - ماتسامحش حد غلط عليها
    - اذا عدوها طلب منها خدمة ترفض وهي مغمضة لمجرد انه عدوها
    - اذا ابوها قال عايز اتجوز تاني طبعا هتقلب الدنيا وتقول لاااااا حتى لو كانت امها مطلقة من مليون سنة

    - لما وحدة بتحب واحد وتشوفه بيحب غيرها ايه بيكون موقفها
    اكيد هتموت من الغيرة وممكن تنتقم وتعتبرها خيانة وتكرهه وتحقد عليه دي اقل حاجة ممكن تعملها

    لكن الحنونة جدا لو كانت في المواقف دي هتكون ردات فعلها مختلفة تماما
    يعني انا شخصيا لو حبيبي حب غيري اكيد هزعل طبعاو هبكي لكني هبعد بدون مااعمله حاجة طالما انه هو مبسوط ولا هحقد عليه حتى
    يعني ممكن (حناني عالناس) نسبته اكبر من كوني( عاطفية كامراة)
    بعض النساء قاسيات وبعضهم اهم حاجة عندهم شغلهم
    وبعضهم اهم حاجة في حياتهم جسدهم قصدي الي بالي بالك اكيد انت فاهمني هههههههه
    بعض النسوان مابيحبوش حد غير نفسهم ودول قابلت منهم كتير
    وبعضهم اهم حاجة عندهم الفلوس
    وبعضهم اهم حاجة عندهم الحب وانا من النوع ده
    انا بدون حب زي السمكة بدون ماء
    لو مش عايز تكتبها اوكي انا معاك لانه اكيد مش كلهم زيي انا لانه اكيد في اسباب تانية غير البرج مأثرة فية
    بحب الحيوانات وخصوصا القطط بحبها موووووووووووووووووووووووووووووووت وكمان الناس الكبار في السن بعطف عليهم جدا وكمان الناس الفقيرة وكل الضعفاء لاحظت انه باقي الناس مش بتحن عليهم زيي انا عشان كدا طلبت منك تذكر الحنان لانه كتير من صحباتي بيستغربوا من سلوكي مع الفئات المذكورة واحيانا بيسخروا مني مع انه الي انا بعمله مش غلط اساسا لكني حنونة زيادة مااعرفش لومعظم نساء الاسد كدا بس اكيد مش كلهم طبعا انا ضد التعميم
    لكن في صفتين انا بشوف انه مفيش مانع من ذكرها
    اولا التسامح وده نوع من الحنان مش موجود في كل الابراج
    تانيا الاخلاص للحبيب او الحب بعنف والدفاع عنه بكل الامكانيات
    ايه رايك
    عملتلك تخفيضات اهو هههههه

    ردحذف
  121. انت بتقول مفيش فرق كبير عن باقي الابراج طيب انا هعطيك السؤال ده تسأله لكل ابراج حواء
    اذا حبيبك اتغير عليكي او بعد عنك تعملي ايييييييييه؟
    هيجاوبوا عليك بأنهم هيسيبوه ويبعدوا هم كمان اكيد هينسوا ودايما بيقولوا الي باعني ابيعه
    ماعدا المراة الاسد مش ممكن تسيب حبيبها وتنساه الا في حالة وحدة :اذا كانت متأكدة 100%100 انه خانها هتسيبه وخلاص وده دليل على انه اخلاصها يزيد عن باقي الابراج
    انت اتأكد بنفسك وشوف واذا كلامي غلط معناها اكيد انا وحدة مش من كوكب الارض خااالص

    ردحذف
  122. الأخت ليندا الحنونة

    انا بالفعل ضفت موضوع التسامح و الشراسة في الحب الى صفات انثى الأسد

    الحنان فعلا صفة جميلة جدا جدا

    تحياتي

    ردحذف
  123. انا فراحانه ان صفحة التعليق فتحت عندي ..دخت لين حصلتها
    بالمناسبه انا حصلت مدونة بلوجاتي بقوقل بالصدفه و طرت من الفرحه عجبتني و ضفتها للمفضله عندي
    مرحبا استاذ بلوجاتي
    عجبني اسلوبك و تحليلك و فكرك ما شا الله عليك .. اكثر من رائع
    ممم اول ما لفتني تحليلك لأنثى الميزان كأنك تقرا اللي في داخلي ..0 انا من برج الميزان)بس انا متسامحه (هذا ما احسه.. بس فعلا مع المقربين الاعزاء انجرح جدا)
    اتمنى من حضرتك .. تقول لي توافقي مع رجل الثور ..(هو حنون و مسالم .. و يستحمل نرفزتي و اكثر شي يضايقني بروده ف الردود و جهله في التعبير عن العواطف .. و احلى شي فيه انه حنون ..و من صفات برجه انه يحب العائله و الاستقرار و هذا اللي يعجبني ..بس خاطري اعرف .. عندما يحب الثور و يلاقي اللي كان يدور عليها .. هل سيبحث عن امرأه اخرى .. هل يحب المغامرات او يكتفي ؟ ما هي صفات هذا البرج ابي اعرف اكثر انا متلهفه شوقا
    ارجوووك
    اكرر انا معجبة باسلوبك يا استاذ بلوجاتي
    تحياتي
    موناليزا

    ردحذف
  124. و نسيت اقول شي
    انا كنت فعلا احب قبل من زمان واحد من برج الدلو .ز بس كان غيور لحد الموت ..خانقني .. و يماطل في قضية الزواج لأني ما اسمع الكلام هذا على كلامه
    و يتمنى اني انحبس ف البيت و ما اشوف حد و لا حد يشوفني .. انا اعمل معاه في نفس الوظيفه .. و يغار حتى من كل النظرات و يعتبرني انا الغلطانه
    انا طفشت و تركته
    مجرد فضفضه
    تحياتي
    موناليزا

    ردحذف
  125. مرحبا ... انته فين يا أستاذ بلوجاتي
    كل يوم تقريبا ادخل أشوف ..
    بصراحة مدونتك لا تمل
    يمكن لأنك برج الدلو
    و انا أحب فكر برجل الدلو
    كنت في جولة سريعة في شخصية أنثى الميزان
    تذكرت امي.. انا فعلا ما اسامح ..احاول بس ما اقدر و اتذكر الألم دايما..احس نفسي قاسيةبها الأسلوب
    صفة عدم التسامح موجوده فعلا بعد التمحيص
    ههههه
    و انا بعد لما انزعج من شغله يعني مثلا اذا الخدامة ضايقتني بأنها تعاندني او تكذب في شغله
    اضااااايق جدا و ابدا بكلام ما ينتهي
    و اتم مزعوجه لأنها فقط كذبت(يمكن لأنها تحت امرتي)ههههلأني ألاحظ إذا زميلة مثلا فعلت نفس الحركة ما انزعج كثير
    ما اعرف شو سوي بعمري
    و فعلا أنا اكثر حد انجرح منه هو توأم روحي ..
    أسامحه إذا اعتذر بشدة(هذا طبعا بعد قراري للفراق)و لازم يحسن من نفسه فعلا و ليس قولا
    و اكون في نفس الوقت شاله بخاطري عليه أو على الأقل متذكره اللي صار بحذافيره
    مممممممم و من أقل شي أنجرح ، و هو يعرف هذا الشي .. دايما يقول لي : اناأكثر انسان اهتم بمشاعرك و اخاف اجرحك هههههههههه
    احاول اتذكر بعد
    اكرر صفة عدم التسامح قاتلتني
    و شكوكي و غيرتي على من أحب و الوساوس إلي تاكلني رغم اني اظهر العكس
    ساعدني بلوجاتي
    ارجوووووووووووووووك لا تطل الغياب عني
    تحياتي
    موناليزا
    هههه
    هذا أسوأ شي فيني

    ردحذف
  126. بلوووجاتي
    انا تاريخ ميلادي
    1987_9_22
    بليز بليز بليز
    ايش هو برجي
    يعني انا ع نهايه العذراء ؟
    هل اخذ من صفات العذراء وياليت تكتب لي صفات من برج العذراء......

    ردحذف
  127. هههههههههههههه حرام عليك هيك راح تخوف العرسان يرضيك نعنس هههههههه بس عن جد لما قريت تحليلك لقيت كتير هالعيوب موجودة فيني مشكووووووووور هههههه

    ردحذف
  128. well first i can see that all the ladies respond in arabic i dont have an arabic keyboard so am a balance and reading this is really hurting ,yea some stuff do really exist in me but its kind of over specially the intolerance part i don't tolerate easily but because the one in front of me should know what have he or she done wrong then i can forgive so please this is nothing but justice i can see that u do not understand what is the meaning first of justice it has one and only one meaning not depending on what people think ,and thanks so much for this intresting and funny analyse of our personnality

    ردحذف
  129. فراشة الابراج انثى الميزان

    هيلاري داف من برج من الميزان ايضا

    ردحذف
  130. صباح الخير ,,


    انا الأخت رنده مولوده بنهاية ذي الحجه

    واشوف ان برج الميزان فيه اشياء قريبه مني لكن أنا

    متسامحه جداً وثل ماقلتاناارى الامور بالابيض والاسود

    وكمان عقلانيه بتفكيري ورونسيه بنفسالوقت ومثاليه دئماً..وحابه تحلل شخصيتي اكثر

    ردحذف
  131. بيتهيئلى ان انت ذكرت كل العيوب ومذكرتش غير مميزات بسيطة جدا مع ان كل الناس فيها مميزات وعيوب لكن انت مركز على الجانب السلبى لشخصية انثى برج الميزان وناسى الجانب الايجابى

    ردحذف
  132. هااي
    شوكران جيدان
    امممم
    انا من برج الميزان قريت كلامك دا من 8 شهور او 7 حاجه كدا ... وبصراحه عندك حق في حاجات كتير
    اول ما قريت انو الميزان عادله من وجهة نظرها انا استغربت وفكرت بعبط
    بس بعدين انتبهت انو لما اختي بتنام انا اعمل غلبه واازعاج واشوف انو من حقي لانو هيا نايمة في وقت غير مناسب في نظري
    لما اكون مكانها والنايمة هيا انا بشوف انو الازعاج قلة زوق

    اما في حكاية غير متسامحه لا والله انا بسامح بسرعه بس اهم حاجه ان اللي غلط يحس بغلطو مش لازم يعتزر
    يمكن قصدك على دا ..مش بسامح وبس عشان بلاش يغلط تاني اقل حاجه لازم احس بصدق ندمو
    << حقد
    بس والله مش بشيل في قلبي .. ومش بحتقرو لا بكره شخص من الغلط الا لو كان غلطان وكمان مابيختشي او وجهه قوي بمعنى وقح sorry
    اممممم

    اليوم قريت كم رد
    معليش حسيت الاخت فراشة الربيع تتكلم زي العسكري ههههههههههههه

    مع اني مش عارفه هيا لي زعلت انا قريت بس بعض الردود الاخيره

    سامحيني فراشه بجد نص كلامك سيدي واعتذر lol
    ياريت بس انو اسلوب مش حلو في التعامل او من وجهة نظري يارب تتفهمي وانا اسفه فعلا ..

    للاخ بلوجاتي حعلق على
    تعرفي اني في اول علاقة مع ميزان - كنت اعتذر عشرات المرات عن أشياء أنا بجد مش عارفها ناهيكِ اني اكون قاصدها أساسا !
    و انتي اللي فكرتيني بالموضوع دة !


    يمكن ازعل من ولا حاجه
    عشان كفتي الميزان دايما بتتأرجح.. عشان طاقتي بتتخفض وتتعلى بسرعه..
    عشان بصراحه وانا كمان مش بعرف ليه ازعل ومن ولا حاجه


    يمكن انا غريبه ويمكن كل الميزانيات زيي
    ويمكن بتشوف دي تفاهه بس انا كتبت عشان عايزة اكتبلك دا وشكرا

    ردحذف
  133. الأخت ميزانية

    انا اللي متشكر

    الاعتراف بالحق فضيلة
    و الحمد لله ن كلامي ساعدك انك تفهمي نفسك اكتر حتى ولو اختلفتي معايا في حاجات - لكن انا غرضي تحقق

    تحياتي

    ردحذف
  134. السلام عليكم ,,,

    اولا: موضوع عدم التسامح دا موجود فى كل البشر , لان كل واحد فينا لية طاقة وحدود مع الناس الى تتعامل باسلوب غير راقى بصفة عامة مع الناس كلها مش بس برج الميزان ,,,

    يعنى الخيانة ’ الكذب , اللوع .... الخ كل دا حاجات غير مقبولة ,كل واحد فينا مايقبلش على نفسة يكون فى وضع (المغفل) ... يعنى مش تخونى وبعدين تجى "تقول مش بتسامح"

    ثانيا: التسامح دا جزء بسيط من الصفة المطلقة الى يختص بها الله عز وجل نفسة .... زى الرحمه بالظبط كل واحد فينا فية جزءمن الرحمه بس الرحمه المطلقة دى الصفة الى تخص الله عز وجل ذاتة .

    برج الميزان صحيح عاوز ناس مثاليين للتعامل معهم
    يعنى برج زى الدلو من اصعب الابراج الى ممكن تتفق او تتناسب مع برج الميزان حتى لوحصل فى شوية انسجام تأكد انة مش دايم.

    اقدر اقول من تجربتى من افشل الابراج فى العلاقات الاجتماعية او العاطفية اين يكون مع برج المزان هو برج (الدلو وبرج العذارء)

    الله هو الميزان _____ الله هو العدل

    ردحذف
  135. السلام عليكم23 يوليو 2009 في 10:47 م

    السلام عليكم جميعا للموجودين وغير الموجودين


    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

    لااله الا الله وحده لاشريك له له الملك وله الحمد وهو

    على كل شيا قدير

    اللهم اشفى والدى وعافيهم وعفوا عنهم ورحمهم رحمه

    واسعه واطل فى اعمارهم طاعه لك ورحمه وبركه من عندك لهم

    وصلى الله على محمد وعلى اله وصحبه وسلم.

    ردحذف
  136. الأخت صاحبة التعليق قبا الأخير

    لم يرد أن اسم الميزان من أسماء الله الحسنى في أي كتاب او أي مرجع - بل لا يجوز وصفه بذلك , فالميزان هو آلة

    أما اسم العدل - لم يرد في حديث صحيح و لا قرآن , لكن قاله واحد من رواه حديث أسماء الله الحسنى الشهير -"ان لله تسع و تسعون اسما ....."

    و اذا أردنا أن نقول قولا صحيحا فالله هو الرحمن
    ((قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن أيا مّا تدعو فله الأسماء الحسنى ))

    ثانيا : لا تقارن بين الله و بين البشر - فهذه دعوة حق تؤدي للباطل
    لكن أنا أقارن بين البشر , فتسامح البشر و رحمة البشر , فإن أنثى الميزان من أقل هؤلاء البشر في هذه الصفات , فلا تقولي لا أستطيع - طالما باقي البشر تستطيع ! أو على الأقل تحاولي بجد , لا أن تتمسكي بموقف خاطئ فهذه مكابرة

    فمثلا الخيانة و هي من أشد الأشياء - هناك الألوف من النساء التي سامحن و يسامحن أزواجهن , و هذا في الخيانة الحقيقية - أي الزنا - لكن الميزان لها تعريفها الخاص في الخيانة - و طبعا لا تتسامح فيها - هذا التعريف يجعل الخيانة هي النظر أو أن تجول واحدة آخرى بخاطرك و لو ثواني !

    ثالثا : بخصوص العلاقة بين رجل الدلو و أنثى الميزان :
    فرغم أني أعتبر رجل الدلو من اكثر الأبراج صعوبة في التعامل و هو صديق و أب , و عشيق مؤقت , لكنه ليس زوجا أو حبيبا دائما - مثاليا بل هو مؤلم
    لكن عندما يأتي الأمر في علاقته مع أنثى الميزان , فإن أنثى الميزان عندها صفات جميلة كثيرة ترضي رجل الدلو و تظهر أحسن ما فيه و تحيد كثير من صفاته السلبية , لكن أنثى الميزان هي التي لا تتحمل المتبقي من صفاته السيئة , بعبارة آخرى فأنا أحمل أنثى الميزان الجانب الأكبر من فشل أي علاقة بين رجل الدلو و أنثى الميزان - الجزء الأكبر يعني حوالي 60 %

    عندما يراعي الانسان الرحمة فإنه يصل للعدالة بصعوبة , أما اذا راعى العدالة فإنه لا يصل إليها لكن سيقع في الشطط و الجور و محاباة الذات لا محالة

    ربنا عاملنا برحمتك و لا تعاملنا بعدلك , سبحانك و قنا عذاب النار

    ردحذف
  137. السلام عليكم,,,,

    اعتقد انه من السهل ادراك والتفرقة بين المعنى الحقيقى والمجازى , المجاز من الوسائل البيانية الذي يكثر في كلام الناس، البليغ منهم وغيرهم،

    انا لم ادعى اسم الله الميزان , ولكن قلت ان الله هو الميزان هو العدل اى كناية عن صفاتة الحق,المقسط, الحسيب , الحكيم ,الحكم , المحصى ... الخ

    الميزان اسم استعارة لاشتمالها على العدل

    للمرة الثانية كل انسان فية جزء من التسامح ( العفو) كالرحمه والصفات الحميدة الاخرى ولكن بمقياس مختلف بين شخص واخر .. فمعنى ان انثى الميزان لا تسامح زى ماقلت وكررتها ثلاث مرات انا معدومة السماح ,

    من الغلط ان تبنى رائيك وتعممه على الجميع من خلال تجربة ليك او تجارب .

    بتقول >>>> - هناك الألوف من النساء التي سامحن و يسامحن أزواجهن , و هذا في الخيانة الحقيقية -

    طيب انثى الميزان لاتقبل الخيانة اية الغلط فى كدة ومين فينا بيقبل الخيانة ...

    طيب انت ممكن تسامح شريك او شريكتك اذا خانك؟؟!!

    طبعا لآ..... لكن انت بتتكلم من منظور ذكورى وليس من منظور الابراج وصفاتهم!

    المفروض المرأة تسامح زوجها لو خنها لو كانت الخيانة فى حق الرجل هايعمل النقيض على طول

    واخيرا ترجيح كافة الميزان بنسبة 60% فى الفشل بين العلاقات فدا حكم سذاج ومبنى على باطل , لانه مش من المفروض تحكم على انثى الميزان بالفشل من غير ماتسمع للطرفين اسباب الفشل وعدم التوافق فى اى مشكلة بغض النظر عن برجه وبرجها .

    ردحذف
  138. و عليك

    عند التعامل مع الله عز وجل - لا مجال للاستعارات المكنية و البلاغة الوهمية , فلا يصح أن أقول أن الله - حاشاه - إن الله هو العرش كناية عن عظم ملكه !
    أو أقول إن الله - حاشاه - هو الأب ! دلالة على الرعاية !

    تعيبين علي عدم الفهم و قد وقعتي فيه ! فلايوجد شخص منعدم التسامح ! أنت الوحيدة التي فهمت ذلك من كلامي !! إنما هذا نوع من أنواع المبالغة لأيصال الفكرة ! و هذا من البلاغة يا بتاعت البلاغة ! , أنت تدافعين عن الدقة في الكلام عن أنثى الميزان و أنا أدافع عن الدقة و التوقير في الكلام عن الله عز وجل !

    موضوع التسامح أن رديت عليه في بوست أنثى الميزان كلاكيت تناني مرة - و معنديش كلام زيادة أقوله
    إنما أنا رديت لما لقيت كلام غلط - عن الله سبحانه و تعالى -
    موضوع الخيانة ذكرته كمثال لما قد يصل إليه البشر من التسامح البشري , و أنا لا أقول للميزان تسامحي مع الخيانة فهذا شأنها لكني أنصحها بتخفيف مفهومها للخيانة - هي و مزاجها -
    هناك رجال قد يتسامحون مع زوجاتهم - اذا تابوا - و هناك من يتسامحون مع الخيانة لأنه هو أيضا خائن - , لكنهؤلاء لن يمشوا في الشارع ليقولوا : انا ممكن اتسامح في الخيانة انا ممكن اتسامح في الخيانة !

    أما مسألة تحميل الميزان المسئولية الأكبر في علاقتها مع الدلو - فأنا هناك حالات سمعت فيها الطرفين بالفعل و هناك اعترافات لأناث ميزان بعد ميكبروا و يعقلوا شوية - بعد 15 سنة و بيبتدوا يعترفوا - مشكورات - انهن يتحملن بعض المسئولية - طبعا عدالة مفيش بعد كدة !

    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
    لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال ذرة من كبر . قال رجل : إن الرجل يحب أن يكون ثوبه حسنا ونعله حسنة . قال : إن الله جميل يحب الجمال . الكبر بطر الحق وغمط الناس

    الراوي: عبدالله بن مسعود المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 91
    خلاصة الدرجة: صحيح


    قيل : يا رسول الله هذا الشرك قد عرفناه فما الكبر ؟ - قال - : أن يكون لأحدنا نعلان حسنتان لهما شراكان حسنان ؟ قال : لا قال : هو أن يكون لأحدنا اصحاب يجلسون إليه ؟ قال : لا . قيل : يا رسول الله فما الكبر ؟ قال : سفه الحق و غمص الناس
    الراوي: عبدالله بن عمرو بن العاص المحدث: الألباني - المصدر: السلسلة الصحيحة - الصفحة أو الرقم: 134
    خلاصة الدرجة: إسناده صحيح

    أن رجل أتي النبي - صلى الله عليه وعلى آله وسلم – وكان رجلا جميلا فقال : يا رسول الله, إني رجل حبب إلي الجمال, وأعطيت منه ما تراه, حتى ما أحب أن يفوقني أحد - إما قال - بشراك نعلي, - وإما قال - بشسع نعلي, أفمن الكبر ذلك ؟ قال : لا ولكن الكبر من بطر الحق وغمط الناس .
    الراوي: أبو هريرة المحدث: الوادعي - المصدر: الصحيح المسند - الصفحة أو الرقم: 1315
    خلاصة الدرجة: صحيح على شرط الشيخين

    ردحذف
  139. هو دا برج الدلو يجادل ويجادل ويجادل وياريت على حق بل على الباطل !
    والتهكم شيىء اساسى ولابد منه والا هاتظهر بمظهر الضعيف المغلوب لازم شوية تهكم على شوية اعتراض اسلوب مكشوب وسخيف!

    راجع علم المجاز ياستاذ اذا كان علم المجاز والبلاغة الى انت مسميها "واهمية" خطا فى حق الله , لما اسردت القران الى بنيى على البلاغة والكثير فى الايات منها:

    " مايئتية الباطل من بين يدية ولا من خلفة"

    هل القران لة يد من الامام او الخلف ام عن اليمين او الشمل ... طبعا لا .

    اية اخرى : ( وينزل لكم من السماء رزقا)
    فالرزق لا ينزل من السماء. لكن الذي ينزل مطر ينشأ عنه النبات الذي منه طعامنا ورزقنا.فالرزق مسبب عن المطر.فهو مجاز علاقته المسببية.

    "واحلل عقدة من لساني"
    فاللسان ليست فيه عقدة ظاهرة محسوسة، وإنما أراد بالعقدة ما يطرأ على اللسان من عيوب الكلام كاللثغة وغير ذلك ..... الخ من المجاز الى اصلا المفروض كلنا تعلمنا من القران الكريم والاحاديث القدسية,
    واذا كان المجاز والبلاغة علم واهم من وجه نظرك لما انزل الله بهذة الصيغى التى نقرئها ولا فسر القران واكتفينا بما انزل الله به من ايات دن شرح او تعليل او توضيح.

    والله بالنسبة موضوع عدم التسامح الى بتنسبة للميزان
    والى كررتها 3 مرات تاكيد للمعنى يوحى للقراء انه مافيش تسامح بالمرة من جهة هذا البرج , واذا كنت دلوقتى بتتراجع عن كلام وتحاول تجملة شوية , يبقى احسن من الاول ترتقى بكلامك .

    وشوية الاحاديث الى طبعتها فى البوست ياريت تستفيد منها لانك انت اكثر واحد محتجها .

    ردحذف
  140. من غير ها الكلام الجارح و اللاذع .. كل انسان له عيوبه ... و بصراحه بلوجاتي ما قال شي بها الصرامه المقززه عشان نحن نرد عليه بها الرد القاسي ..
    ما يصح ها الكلام
    و قال ان فقط السلبيه الوحيده ف انثى الميزان هي عدم التسامح ...و مافي سلبيات ثانيه
    بالعكس لازم الواحد يفتخر ..
    لأن باقي الابراج مليانين سلبيات .. و هذا احلى برج قريته بالعكس ..
    و هو برجي ... و انا أحيي بلوجاتي لأنه فعلا جاء بالشخصيه بحذافيرها تقريبا
    موناليزا . . .

    ردحذف
  141. بخصوص الجدال فهو صفة بشرية

    وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَـٰذَا ٱلْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ مَثَلٍ وَكَانَ ٱلإِنْسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلاً الكهف 54

    المهم أن يكون الجدال دفاعا عن الحق و أن يكون بعلم :
    ومِنَ ٱلنَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي ٱللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلاَ هُدًى وَلاَ كِتَابٍ مُّنِيرٍ الحج 8

    و أنا لا أجادل بالباطل - و لو أردت لفعلت - و أتمنى أن أترك الجدل فأجد أصحاب الباطل يدافعون عن باطلهم فأستحي ألا أستغل إمكانياتي الجدلية في الدفاع عن الحق
    فكثرة الجدل في ذاتها ليست عيبا :
    قَالُواْ يٰنُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَآ إِن كُنتَ مِنَ ٱلصَّادِقِينَ هود 32

    و أنا كان تحذيري من الكلام عن الله بغير دليل

    وَللَّهِ ٱلأَسْمَآءُ ٱلْحُسْنَىٰ فَٱدْعُوهُ بِهَا وَذَرُواْ ٱلَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِيۤ أَسْمَآئِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ الأعراف 180

    إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِٱلسُّوۤءِ وَٱلْفَحْشَآءِ وَأَن تَقُولُواْ عَلَى ٱللَّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ البقرة 169

    ثم أنا لم أنفي أن هناك مجاز أو بلاغة ! و هذا لا يفهم من كلامي ! لكنه الكبر و الغضب الذي أعماكي !

    و أمثالك هم الذين جعلوا واحد من اكبر الأئمة - و هو ابن تيمية - يقول بنفي المجاز في القرآن ! من كثرة ما رأى أن الناس لا تفهمه على الوجه الصحيح !

    انما أن أتكلم في كيفية استخدام هذا المجاز - و أحثك و غيرك على التأدب عند الكلام عن الله عز وجل

    و استخدام الله عز وجل للمجاز في القرآن لا يعطيكي الحق في الكلام بالمجاز - عن الله سبحانه و تعالى - بغير علم و لا دليل , فهل بلاغتك مثل بلاغة القرآن , و طالما أنا أقبل بلاغة القرآن فلابد أن أقبل بلاغتك ؟؟!!!

    و بالمناسبة :
    الآية :
    وَٱحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي طه 27

    تفسرها الآيات الآخرى :

    وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلاَ يَنطَلِقُ لِسَانِي فَأَرْسِلْ إِلَىٰ هَارُونَ الشعراء 13


    وَأَخِي هَارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِسَاناً فَأَرْسِلْهُ مَعِيَ رِدْءاً يُصَدِّقُنِي إِنِّيۤ أَخَافُ أَن يُكَذِّبُونِ القصص 34

    فهي ليست مسألة لثغة كما تقولين , لكنه - عليه السلام - رآى آخاه أكثر طلاقة في اللسان منه فأراد أن يجعله وزيرا

    و ما قلتيه ذكر في التفاسير لكنه قول ضعيف و مرجوح و الصحيح هو المذكور في الآيات الآخرى , و أعلى درجات التفسير هي تفسير القرآن بالقرآن , و تم الرد على القول الضعيف أيضا بأنه : أن الله عز وجل لا يرسل من لديه عيب في بدنه , أعمى أو ألثغ أو أعرج

    و الأحاديث التي ذكرتها لا يليق منك أن تقولي عليها : شوية الأحاديث

    فهذا سوء أدب مع الأحاديث الشريفة

    أما الميزان , فيكفي أني غير متحيز ضدها أني لم أخذ كلامك و ألغي عدم التسامح و أضع مكانها : الكبر , عدم الأعتراف بالخطأ أبدا , كثرة الجدل , و عدم اللباقة و سوء الأدب

    لكني لا آخذ العاطل بالباطل , و لا أعمم الحالات الأستثنائية على بقية أفراد البرج

    ردحذف
  142. الأخت m0o0naliza


    متشكر على دفاعك و متشكر على حرصك على المتابعة

    بس خللي بالك من نفسك أحسن حد يهبش فيكي
    مش تقوليلي و تحذريني إن فيه ميزان شرسين كدة !

    تحياتي

    ردحذف
  143. ردا على التعليق :
    ماجدلتوا عالما الا غلبتة , وماجادلتوا جاهلا الا غلبنى

    ردحذف
  144. ياسلام كلام جميل وتحليل حلو من حضرتك لبرج الميزان
    بس انا ملاحظة انت عارف اوى عن برج الميزان بالذات ياترى حضرتك متجوز من نفس برجى هو دا الى خلك فاهم اوى شخصية الميزان عشان انت كاتب تفاصيل دقيقة جدا تقريبا الجوز او اخت الى ممكن يعرفها وشكرا جدا لتحيليك

    ردحذف
  145. الأخت نغم

    متشكر جدا

    بس هو لو عشان اكتب عن كل برج كويس اني اتجوز منه يبقى محتاج اتناشر على الأقل !!!!
    ههههههه
    ثم الزوجة غير الزميلة غير الحبيبة غير الأخت

    تحياتي

    ردحذف
  146. سلام عليكم اخى بلوجاتى

    ياخوى انا معى مشكلة مع واحدة بحبها من نفس برج الميزان المشكلة انها كتير بتزعل وبتغضب وتتنرفز على لاى سبب رغم انها كتير حبوبة وطيبوبة فى نفس الوقت ودايما تجادلنى وتصمم انها الصح فى رائيها على حسب قولتك لازم تخرج من الحديث منتصرة وانت ترفع الراية البيضاء و كتير بحس انها مشكلشى وتتعمد تتفتلع مشاكل __ مودية____ طبعها حامى كتير مش شوى وبالاخير تصب الغلط كلة عليا وطلعنى انا الظالم رغم كلامها الجارح ؟ شو رائيك اخوى بكمل معها ولا لا
    بس انا كتير بحبها وبشتاق ليها واسلوب كلامها مقنع جدا فيها جاذبية فى طريقة حكيها بتخلنى ارجع تانى واحكى معها حتى وهى معاركنى ومقطعانى بس دائما بتشد ليها مع العلم انا برج الجدى ايش رائيك فى هل الورطة

    ردحذف
  147. الأخ عبد الله

    انا هديك أكتر من إجابة
    اولا حاول تحكيلي ايه اللي حصل كمثال لخناقة جامدة و تنقلي وجهة نظرها بالضبط

    متنساش تعمل استخارة

    الميزان مفتاحها الكلمة الحلوة و تحسسها انها الوحيدة في حياتك طول العمر و انكوا تفاحة و اتقسمت نصين و كمان تحسسها باخلاصك التام و انك مخلص لسبيين ان دة طبعك و ثانيا انها مكفياك و زيادة - جرب و قولي

    رجل الجدي مسيطر و هيا متمردة و ليها شخصيتها - معتقدش ان التوليفة دي تنفع - لكن ممكن تجرب كمان تبعتلها المكتوب هنا عن انثى برج الميزان بالميل و تشوف رأيها

    تحياتي

    ردحذف
  148. الأخت m0o0naliza

    ردك فى محلة مافيش حد فينا ملاهوش عيوب ... انا ماكنتش بدافع عن برجى , بل اصل الدافع كان عن اسم الله عزوجل (المقسط).....!

    اذا كان بلوجاتى فارض نفسة على تحليل وتفسير افعال برج الميزان كان من الاولى يحاول يعالج نفسة!

    لان بصراحة برج الدلو من اكثر الابراج غرابةو تشبث وتعنت بالراى و هو من اكثر الابراج ذبذبة فى تصرفاتهم ,واذا كان ليكى راى مخالف لحضرة جانبة , فخدى دش من الانتقادات والكلام الاذع الغير مبرر فقط للااختلافك فى نقطة ما.
    الله يعين الى عايشيين مع كدة نفسية فعلا " خنقة"

    بستغرب كل مااقراء كلامه" انة برج الميزان ماينفعة شيىء فى الدنيا الى واحد من برج الدلو"

    انثى الميزان الى مش بتستحمل ريشة طايرة ازاى ممكن يتعامل مع كدةشخصيات زى برج الدلو!!!!


    وبعدين اذا كنتى واحدة من الناس الى بتعز بلوجاتى
    فدا رائيك !!!! ولكن مش من الائق التدخل بين اثنيين بيتناقشوا فى موضوع ما , كان من الاحسن تسبيهم يحسموا الامر !

    اريج

    ردحذف
  149. بليز بلوجاتي .. اشمعنا رديت عليهم و ما رديت علي .. انا ماخذه على خاطري بصراحه..
    و زعلانه شوي...
    اذا بتتذكر .. ف مسألة رجل الثور و انا ( انثى الميزان )
    هو حلفلي مية مره انه مش حيتجوز غيري و مستحيل .. بس لازم اصبر عليه .. لأن هو فعلا عامل 3 عمليات ف ظهره .. و مش بيشتغل .. قال لي و قريب ان شا الله حخطبك .. و الغريب انه مش بيكلمني الا مرة باليوم .. كله مشغول ..و قبل كان معودني نتكلم 24 ساعه ..و بعدها افترقنا لظروف الميزان المزاجيه لمدة 8 شهور.. و رجعت له لأنه هو ما كان يستغنى عني ..بس حسيت فيه تغيرات مثل انه اصبح ناضج اكثر و مشغول كتير ..لكن بيحلف انه يحبني مثل الاول و اكثر و قال لي استحمليني شويه ... انا ف خاطري اعرف شخصيته (رغم انه حنون موت )احسه كتوم و بزي و اذا كملني ما نطول ف المكالمه .. بصراحه ان الو ودي اكلمه على مدار الساعه هههههههه خبرني شي يا بلوجاتي ,,,بليز .. ها المره ما تخجلني
    موناليزا

    ردحذف
  150. الأخت أريج

    انتي بتدخلي المواضيع في بعضيها هل الدفاع عن الميزان اصبح بقدرة قادر دفاعا عن اسم الله : المقسط ؟!
    أخشى أن أجد تعليقا منك تقولين فيه أن برج الميزان هو برج المقسطين !!!

    لاحظي سيادتك انك بتكتبي في بوست عن انثى الميزان - و لو كان تعليقك اقتصر على الكلام عن انثى الميزان لما كنت علقت , لأنك لستي أول واحدة تختلف معي سواء في برج الميزان أو غيره
    لكن عندما يأتي الأمر لأخطاء شرعية جسيمة فلن أسكت !

    أنا مش فارض نفسي على برج الميزان , دي حضرتك مدونة و المدونة شئ شخصي يعرض للناس يعني انا مدخلتش غرفة نومك عشان تقوليلي بفرض نفسي !! أنا قاعد في مدونتي و سيادتك ضيفة !

    الدلو فعلا محتاج تهذيب و تغيير , و كذلك بقية الأبراج , و أنا قلت دة في موضوع توافق الأبراج

    كمان مش من حقك تعنفي زوار المدونة - لأنك ناشرة تعليقك للناس و لو عاوزة محدش يعلق على كلامك ممكن تراسليني على الميل , لكن طالما الكلام منشور فهو ملك للناس كلها

    و ما اضحكني بجد هو لومك لتشبث الدلو برأيه و تعنته و تذبذبه !!!! بس دي صفات مشتركة بين أنثى الميزان و رجل الدلو

    ثم انا مقولتيلكيش عيشي معايا !

    ثم انا مقلتش ان انثى الميزان ما ينفعها الا الدلو ! انا قلت فيه تجاذب و التجاذب غير التوافق و انا شارح دة بالتفصيل في بوست التوافق بين الأبراج

    ثم فعلا انثى الميزان مبتتحملش الريشة الطايرة , بس تفتكري دة عيب و لا ميزة ؟ و هل نلوم عليها رجل الدلو ؟ الذي يرفض أن يتحول لدلدول للهانم انثى الميزان !

    انا قلت كمان في بوست التوافق بين الأبراج - ان كل برج لو فضل على حاله من غير ما يتطور و يهذب من صفاته - هيبقى لا يطاق و الكلام دة شامل لكل الأبراج

    ردحذف
  151. الأخت m0o0naliza

    هو فعلا رجل برج الثور حنون جدا - و اعتقد انه صادق لأنه مباشر و غير مجبر على انه يكذب عليكي
    هو عاوز منك اسلوب مباشر - لما تعوزي حاجة اطلبيها مباشرة - بلاش حركات الميزان معاه زي انك تلوميه او تقطميه لأن دة بيوتره جدا و بعصبه - و ان كان هو بشكل عام هو هادئ الطبع , اساليه عن شغله و هو هيتكلم - اللي اعرفه عنه انه رغاي - الا لو نفسيته متأثرة و عنده مشاكل كبيرة
    بيميل لأخذ الأمور ببساطة و سطحية شوية - قوليله آراءك بس بدون متفرضيها عليه و بدون متقوليله ان دة الصح و اي حاجة تانية غلط و طبعا لو معملش بلاش تلومميه او تقوليله مش قلتلك مش نصحتك

    اب و زوج حنون و مخلص - محتاج دعم و تشجيع نوع الأمام و زرع شوية مرونة فيه و اعطاءه ثقة في نفسه و دعم بالعواطف و الحب

    عاوزة تسألي في ايه تاني ؟

    تحياتي

    ردحذف
  152. اولا الكلام كان متوجة للاخت موناليزا مش لسيتك !

    وبما ان هى ماعندهاش كلام تقولة فدا مايدكش الحق للرد بالنيابة عن طرف اخر!

    بعدين عيب اوى تحور فى الكلام عن اسم الله عز وجل "المقسط" لان الكلام واضح جدا مش محتاج تفسير

    كلامى كان عن صفة من صفات الله عزوجل .. مش على برجى خالص...... حاول تقرا الكلام مظبوط

    وبالنسبة "اخطاء شرعية جسيمة" اخطاء اية لا سمح الله انت بتتكلم عن اية بالظبط؟!

    وبما انك عامل مدونة تكتب فيها وتعرض فيها خواطرك , وبما اننا احنا ضيوف سيتك يبقى من الاجدر اتباع حسن الضيافة مع ضيوفك كاعربى وكامسلم ,اقل شيىء, الكلمه الطيبة!

    انت شايف ان برج الميزان متشبث برأيه و تعنته و تذبذبه زى الدلو بالظبط .... فدا رائيك !

    والحقيقة برج الميزان مناقض للى بتقولة تماما !
    والناس ممكن تقرا وتبحث اكثر عن البرج دا وتعرف اكثر
    عنة غير الى انت بتقولة تمام !

    انثى الميزان مبتتحملش الريشة الطايرة دا مظبوط بس مش ميزة لكن دى طبيعتة , معندوش صبر وبيتخنقك بسرعه.

    وبرج الحوت من اكثر الابراج الى ممكن تستحمل البرج دا.


    على الصعيد العام برج الدلو صعب التعايش مع معظم الابراج ودا عن تجربة شفتها ... اتفضل راجع المدونة الخاص بتعليقات برج الدلو ,
    ماشفتش كلمة تفرح عنة !

    اما بقى بخصوص تعليقى لموناليزا .... فكان كلامى معاها بمنتهى الاحترام ..... مدام بقى مش مفروض حد يوجة كلام لاى شخص بالمدونة .... كان من المفروض اشوف ريشة سيتك وهى بتعلق على كلامى بطريقة مش مفروض تحصل .... بس الحصل انك استقبلت كلامها بصدر رحب وشكرتها على دفعها ليك واتهمتنى بالشرسة!

    وبما انك صاحب مدونة يبقى من الاجدر تكون محايد من ضيوفك !

    اريج

    ردحذف
  153. بطيييييييييييييييييييييير من الفرحه و الله مش مصدقه عيوني
    فرحاااانه انك رديت علي ^^
    مشكوووووووووووووووووووووووووور يا دلو يا استاذ بلوجاتي
    مممممممم
    صح هو مباشر و حنوووون ..و احلى شي فيه انه يطول باله علي كثير و خاصه على مزاجيتي و ما يرد الاهانه بالمثل ...و طبعا انا لساني طويل حبتين يحب يجرح لما يكون مش راضي عن المعامله او عاوز حاجه و محرج يقولها ..بس انا شفت ان الثور احلى برج كان معايه .. بس انا مستغربه ..ليش بأول علاقتنا كان متمسك فيني مووووت و هو اللي بيرفض يقفل .. و لما افترقنا ل 8 شهور و رجعتلوا تاني بعد ما طلب مني لأنه مش قادر ينساني و بيحبني على قولته .. ليه بقى ما بيكلمنيش و دايما بيزي و لما بسألوا بيقول لي : انا احبك و انتي دايما ف بالي صدقيني بس استحمليني و يكفي اني اكلمك مره وحده باليوم ..(و انا بصراحه مش بيكفيني .. انا عايشه على ذكرى اللي كان ميت فيني . مش اللي مستني امتى يقفل )
    انا قلت ف خاطري بما انه اكد انه ما بيحبش غيري و لا حيتجوز غيري يمكن انشغل عشان يرتب لها الامور و يخليها مفاجأه لي .. لأنه ف مره من المرات قال لي لما انا كنت حقطع العلاقه .. انا بحبك و اعمل كل ده عشان خاطرك و الله و عشان اكون مستقبلنا ..
    استاذ بلوجاتي ..
    لو سمحت قول لي ..كيف اجذب الرجل الثور؟
    و كيف اكسب رضاه و يتعلق فيني ؟
    ممممم شو الفرق بين الزوجه و الحبيبه ؟ انت قلت ان في فرق ..
    كيف المرأة تكون زوجه و حبيبه ف نفس الوقت ؟ من غير ما يخونها زوجها ؟ و الله اني اموت غيره عليه حتى من مجرد كلام عابر مع انه يأكد لي دايما انه مخلص لي و يحبني على قولته ..و انا احس بحبه لي بس لما يكلمني و مستغربه انشغاله الدائم .. و انا اعرف عنه انه خجول .. يستحي يكلمني اذا حد معاه .. و مرات يستحي مني اذا بيقول كلام حب..
    لو سمحت استاذ بلوجاتي .. قول لي الصفات العامه لبرج الثور و كيفية توافق انثى الميزان معاه ..
    الشي الحلو اللي بحبه فيه انه ما يضغط علي ابدا .. و يحبني مثل ما انا .. حتى سلبياتي تعود عليها ..مع انها وااااايد و خاصه ف موضوع الغيره و الشك و العصبيه ..
    كيف تعيش انثى الميزان بسلام و حب مع رجل الثور ؟؟
    هل الحب يموت مع تقادم العهد ؟ هل الرجل يحب ان ينوع ؟ و خاصة الرجل الثور ؟ ام ان المرأه اللي حبها ف الاول تغنيه عن البقيه ؟
    مرتاااااااااااااحه و انا اتكلم معاك يا استاذ بلوجاتي .. اشكرك الف مره .. من خاطري..
    عيبتني سالفة غرفة النوم للأخت اريج ههههههههههههه
    موناليزا

    ردحذف
  154. سلام عليكم الاخ بلوجاتى

    والله انت والاخت اريج هدى اللعب شوىمافى داعى للعصبية
    كل واحد اليه راى ولازم كلا منا يحترم وجه نطر الاخر الاخت اريج اذا سمحتلى اعلق بشوف فيكى خطيبتى نرفوزة بس والله عسل عشان جذى مابقدر اتركها اما اخوى بلوجاتى فمشاكلى مع خطيبتى الى حكتلك عنها تقريبا مالها سبب انا بس خايف بعد الزواج نفضل فى مشاكل انت ايش رائيك هل فعلا ابراج بتنفع مع ابراج وابراج ما بتنفع يعنى الجدى مايمشى مع الميزان؟

    ردحذف
  155. اة كويس انك كررتى الكلمة الرخيصة الى قالها بلوجات ....." غرفة النوم "

    وكويس انها جات من واحد من مؤيدين الشخص دا , على العموم كويس انها جت منك انتى بالذان ياموناليزا. برفوووووووووووا.... ذكية ماشاء الله!

    استعمال الكلامات الرخيصة دا دليل تانى يؤكد تخبطه وتذبذبه فى كلامة وتصرفاتة’’’

    المفروض الناس بتدخل المدونة عشان تقرا وتستفيد حاجة محترمة مش كلام صارخ ووقح زى الى قاله.

    عموما الله يعينة على نفسه!

    ردحذف
  156. الاخ عبد الله

    متشكرة على كلامك جدا وانت انسان محترم وبحترم رائيك .

    ومدام خطيبتك برج الميزان يبقى اكيد عسل واحلى من العسل كمان ....

    اريج

    ردحذف
  157. اريج ... الحق حق .. هاذي المدونه بتاعت بلوجاتي و اللي عاوز يقول كلمه حلوة يبقى يقولها و اللي عنده نقد بناء يقوله و اللي حاسس انه عاوز يغلط او اتنرفز من كلام فالأحسن انه يكظم غيظه و يعمل كلوز للصفحه او المدونه و خلاص .. يعني يكفي شره و خيره .. انا ما اقصد فلان بالذات و لكن اقصد بده الكلام الكل بما فيهم انا ... و انا هذا اسلوبي ..
    اما عن غرفة النوم .. فأنا و الله فطست من الضحك .. لأني تخيلت غرفة نومي ... ما تخديش الكلام من وجهة نظر شخصيه و خليكيfunny
    بي كوووول و استمتعي بالحياه و التسامح شي حلو و طيب و يطهر النفس ..و يسمو بها .. احبكم ف الله
    موناليزا

    ردحذف
  158. اللهم أعني على نفسي و على غيري

    خُذِ ٱلْعَفْوَ وَأْمُرْ بِٱلْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ ٱلْجَاهِلِينَ الأعراف 199

    وَعِبَادُ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَىٰ ٱلأَرْضِ هَوْناً وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الجَاهِلُونَ قَالُواْ سَلاَماً الفرقان 63

    وَإِذَا سَمِعُواْ ٱللَّغْوَ أَعْرَضُواْ عَنْهُ وَقَالُواْ لَنَآ أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ لاَ نَبْتَغِي ٱلْجَاهِلِينَ القصص 55

    ردحذف
  159. الأخ عبد الله

    أنا بالفعل جاوبتك - بس في النهاية القرار قرارك
    ياريت تقرأ بوست التوافق بين الأبراج فيه وجهة نظري بالكامل في موضوع التوافق

    و ياريت تقرا بوست انثى الميزان كلاكيت تاني مرة .

    هو انت صعب تاخد مني رأي محدد - لأن دي امانة و كمان أنا لا أحب التعميم بدون دليل , فلا يصح أن أقول ان كل الجدي مينفعش مع كل الميزان
    و اخشى أن تكون أنت الاستثناء - لكن انا اشرح الصفات و كل واحد يشوف هل هيقدر يتوافق او يتحمل البرج بتاع اللي قصاده و لا لأ
    خليها تقرأ برجها و برجك لأن فهم النفس مفتاح مهم للتفاهم
    التضحيات لازم تتم من الطرفين و الا العلاقة مش هتنفع

    هل خطيبتك كانت مخطوبة لأحد قبلك ؟ لأن في هذه الحالة تكون الميزان اكثر حدة و أقل استعدادا للتضحية

    كمان هناك سؤال مهم : هل خطيبتك مقتنعة ان طاعة الزوج واجبة ؟ يعني ممكن تأثر عليها من ناحية الدين مثلا ولا لأ ؟
    الميزان تريد الزواج من شخصية قوة لكن يكون منصاع لها !!!!

    الأمر يتوقف على مدى قدرتك على التحمل و التضحية و على مدى قدراتها و استعدادها للتضحية
    لو لقيتها مش بتتنازل في أي موضوع - انصحك بالابتعاد عنها
    المشكلة ان الاعلام يقوي صفات التمرد و العناد و التشبث بالرأي لدى المرأة و و امرأة الميزان بالفعل لديها الأستعداد

    تحياتي

    ردحذف
  160. الأخت m0o0naliza

    مالك انتي كويسة !

    هو الثور واضح و مش بيلف و لا يدور
    هتعرفيه من غير مساعدة
    لكن انا شفت مرة نا فيه واحد ثور كان مش مستلطف شوية صفات من انثى الميزان - مثل انها مرسومة و مش بتاخد الأمور ببساطة- ممكن نقول متكلفة دة من وجهة نظره
    خليكي بسيطة لأنه مش بيحب التعقيد و الأشياء العميقة و المركبة
    و بلاش القمص و انك تتركيله استنتاج ما فعله !

    تحياتي

    ردحذف
  161. wooooooooow
    حمااااااااااااااااس
    متحمسه الاخت المحبه
    الله يهنيها

    ردحذف
  162. بلوجاتى انت فعلا جبت اخر الميزان تفصيل دقيق لشخصيتى
    بس انا كنت عاوزة اسال اية الابراج المناسبة لبرج الميزان الى ممكن تتوافق معاه فى الزواج انا كنت قريت ان أبراج الحمل والأسد والقوس من اكتر الابراج المناسبة ليه ممكن اعرف راي حضرتك فى الكلام دة والاسباب لكل برج وشكرا لمجهودك

    ردحذف
  163. على فكرة انتا جامد آخر حاجة و كل الكلام إلي انتا كاتب 100 % مظبوط بس على حتة حسم الامور اانا بقول الامور لازم تتحسم في كل حاجة حتى في الجواز و الشغل .. و موضع عدم التسامح ده صحيح ان ساعات كتير بمشي لكن من جوايا ما بكنش مسامحة و ما بنساش التفاصيل الصغيرة وحشة و حلوة ..
    بس كنت عايزاك تكتب تعاملها مع اطفالها و هي بينها و بين نفسها ..
    بحس في ساعات كتير ان بتوع الميزان في جواهم صراع رهيب تحديدا ً عني انا ..

    ردحذف
  164. الاخ بلوجااااااااااااااااتي
    صح هو واضح .. بس انا الي دايما متنرفزه من بروده ..
    مممممم
    بالمناسبة انته ما رديتش عن سؤال الزوجه و الحبيبه و الفرق بينهما ؟ و هل تقدر الزوجه تكون حبيبه ف نفس الوقت ؟
    و يقدر الراجل يكمل عمره مع وحده بدون ما يخونهاش؟
    و ياريت بس تحقق لي امنيتي و تنزلنا عن راجل برج الثور ..
    صدقني تبعثلي السعاده .. من اول و جديد هههه
    موناليزا

    ردحذف
  165. شكرا لنصيحتك المخلصة فى موضوع التوافق وشكرا على التوضيح الجيد جدا عن برج الميزان انا فعلا بعت ايميل لخطيبتى ا عن السيت تبعك ولاكن كان ردها انى انا معايا كتير عيوب وانها مش لوحدها الى معها عيوب وان العصبية نتيجتها تصرفاتى معها وانى بحاول اتحكم فيها هادا كلامها_ كمان انا من قبل عملت معها خناقه يعنى عن قصد وقلتها نسيب بعض هيك بس عشان اشوف رده فعلها كان ردها انها مابدها الى ابدا ولما صلحتها تقريبا ماراقت الى بعض شهور عشان نرجع لبعض الى ضايقنى انها بتبيع بسرعه ماعندها عزيز وانا كنت شاكك ان فيها هديك الخصلة بس هيك للتاكيد _ وهى ما كانت مخطوبة من قبل
    هى صفاتها الحلوة كتيرة يعنى الاخلاص هاد شيىء بحسة مش موجود فى حدا عرفته من قبل كمان هى بتعطى كثير بس بكيفها فيها صفات حلوة كتير وبحس انها مثل الملاك لما تكون رايقة بس عصبيتها هى السبب المشاكل _ وكمان مرة بقلها بعد الزواج هانسوى هيك وهيك ردت ان كل شيىءلازم يكون بالتساوى هى دايما بتكرر انها مابدها حد يتحكم فيها وبفهمها الزواج اشىء ثانى غيرالعزوبية والله انا مافهم برج الميزان
    بس سوال للاختى اريج ليش هيك متاكدة انة برج الميزان بمشى حالة مع برج الحوت يعنى لازم نسبة التوافيق بين صفات البرجيين يكون جدا قريب؟

    ردحذف
  166. الأخ عبد الله

    نصيحة مخلصة - سيبها - هتتعبك جدا جدا جدا
    (و على فكرة مش كل الميزان كدة انا اعرف ميزان طبعهم احسن من كدة)

    تحياتي

    ردحذف
  167. اخوى بلوجاتى كلامك راح احطة فى الاعتبار ان قرايت من قبل انو الجدى مايمشى حالة مع الميزان وان شاء الله راح اعمل استخارة ونشوف ايش بدة يصير ولك جزيل الشكر

    ردحذف
  168. السلام عليكم
    انا من برج الميزان وفعلا تنطبق هذه الصفات علية



    انا اريد ان اعلم مدى توافق الرجل الميزان مع المرأة الميزان

    وهل مع الصبر من المراة الميزان الزواج من بينهم محتمل.

    تحياتي "اماراتية"

    ردحذف
  169. السلام عليكم :

    انا عايزه اعلق على الاستاذالى بيتكلم على خطبيته الميزان بس بعد ماتسمحلى
    ممكن

    ميزان

    ردحذف
  170. وعليكم السلام ميزان

    اية عادى ممكن تعلقى وتقول وجهة نظرك اختى انا بحب كتير اسمع وجهات نظر مختلفة وشكرا لااهتمامك

    ردحذف
  171. الأخت ميزان
    و عليكم السلام :
    اتكلمي , هو حر , ذنبه على جنبه !

    تحياتي

    ردحذف
  172. السلام عليكم :

    هههههههههههههه بقى كده يااستاذ بلوجاتى ماشى انا زعلت خلاص
    انا الاول عايزه اقول حاجه على موضوع التوافق ده انا شايفه ان اى اتنين يقدروا يتفاهموا مع بعض لو هما عايزين بس المشكله ان كل واحد بيحاول يغير التانى

    استاذ عبد الله انا توقعت حاجات من كلامك ومش عارفه هى صح ولا لا, اعتقد ان خاطيبتك سنها مايزيدش عن 24 سنه وانكوا مخطوبين من فتره مش كبيره يعنى اقل من سنه

    هاقولك حاجه عن انثى الميزان هى غالبا فى السن من 14 : 19 سنه بتكون مش متقبله اصلا فكرة انها بنت وبيحصلها حالة تمرد ومن سن 19 : 24 تقريبا بتبتدى تحب انها بنت وبتعتز جدا بكده وده بينقلها لنوع تانى من التمرد بعد كده افكارها بتهدى شويه واحده واحده

    اما حكاية كل حاجه بالتساوى ده فهى مش قصدها انك تمسح وتطبخ وكده معاها بالعكس الميزان فى بيتها مابتحبش حد يحرك حاجه من مكانها ولو انت الى اتحايلت عليها انك تعمل حاجه بدلها هاترفض لان من وجهة نظرها انت مش هاتعرف تعمل الحاجه زى ماهى عايزه هى بس عايزه واحد مايكونش معتمد عليها 100 % يعنى تكون بتعرف تخدم نفسك او مثلا انك انت الى تجيب الطلبات من بره وهى تشتغل فى البيت حاجات كده يعنى وفى الاخر هو مجرد كلام لان الميزان لو حست ان زوجها بيقدرها ويحترمها ماعندهاش مانع ابدا تبقى امينه وزوجها سى السيد وبتحطه فى عنيها وتخدمه وهى مبسوطه كمان

    موضوع التحكم ده بيضايقها لانها بتحس ان ده عدم ثقه فيها وفى اخلاقها وعقلها وهى اهم حاجه عندها ويمكن اهم من الحب الاحترام انك تحترم تفكيرها وتحسسها انك بتثق فيها جدا وانك بتاخد رائيها فى حياتكوا مش بتديها اوامر تنفذها وبس وهى على فكره فاهمه كويس جدا ان الزواج مختلف تماما عن العزوبيه وده الى بيخليها دايما فى حالة قلق ولما تحس انك مش متقبلها من البدايه طيب ايه الى هايحصل بعد الزواج

    وده يوصلنا لقصة ماعندهاش غالى الغلطه انك تقولها اتغيرى او نسيب بعض لانها مهما كانت بتحبك وحتى لو كانت حاسه انك الهوا الى هى بتتنفسه هاتقولك نسيب بعض لانها بتخاف تكون جاد فى كلامك وهى بتخاف على كرامتها اوى لو عايزها تغير حاجه فى نفسها ماتهددهاش او تخيرها وهاتقول عليك ان انت الى بايع

    هو يمكن الى غريب شويه انها ترجعلك وتكون لسه زعلانه او بتعاملك بشكل وحش مش عارفه بصراحه مش عايزه اقول اكيد انت كنت عامل فيها حاجه جامده عشان استاذ بلوجاتى مايفرحش بس هو غالبا من ورا قلبها مادام قبلت انها ترجعلك فهى اكيد كانت مسامحاك

    ولما بعتلها الايميل بصفات برجها هى اعتبرت ده هجوم شخصى عليها وبرضه انك مش متقبلها وانها مش عاجباك فكان ردها الهجوم خير وسيلة للدفاع اعتقد لو كنت بعتلها برجك الاول وسالتها ايه رايك فيه وبعدها بعتلها برجها كان رد فعلها هايختلف 360 درجه

    انا عارفه ان انا طولت عليك اوى بس فى الاخر عايزه اقولك حاجه لو انت متمسك بيها وحاسس انها مناسبه ليك وعايز تقربها منك فعلا عاملها كاب اكتر منك كزوج هى عايزه شويه حزم فى التعامل معاها يعنى ماتشدش دايما ولا ترخى دايما اعرف امتى تشد عليها وتقولها دى حدودك ماتعديهاش وامتى تفوتلها شويه تصرفات ودى حاجه بقى بالاحساس يعنى انت الى تعرف تحدد امتى كده وامتى كده

    وفى الاخر هاقتبس من استاذ بلوجاتى الجمله دى ليس من السهل الاستحواذ على قلب مولودة الميزان، وستعترضك عقبات عديدة قبل إنجاز هذا الهدف.. فهي ليست من النوع الذي يتغاضى عن الاخطاء التي يقوم بها الشريك، خطأ واحد كفيل بإنهاء علاقتك بها.. متواضعة لديها قدرة غريبة في اقناع الآخرين بأفكارها وتحتاج كثيراً الى من يقف الى جانبها.. فإذا لم يكن لديك الوقت لذلك ، فلا داعي للسير في اعقاب هذه المولودة .

    لو مش هاتقدر تستحملها شويه لحد ماتثق فيك( وساعاتها هاتشوف واحده تانيه غير الى انت تعرفها دلوقتى) سيبها وفى الاول والاخر كل شئ نصيب


    انا اسفه جدا انى طولت بجد

    ميزان

    ردحذف
  173. السلام عليكم :

    على فكره انا بعد مابعت التعليق لاقيت ان لسه فى كلام تانى نسيت اقوله

    ميزان

    ردحذف
  174. الأخت ميزان

    كمللي كلامك كله - عشان الأخ عبد الله

    على فكرة انا مش هعلق على كلامك دلوقتي خالص لكن بعدين بعد فترة

    تحياتي

    ردحذف
  175. السلام عليكم :

    ماشى ياستاذ بلوجاتى انا تقريبا عارفه ليه بعد فتره بس الله اعلم

    هو بس عايزه اكمل حاجه صغيره
    لما تحب تغير فيها حاجه قلها بطريق غير مباشر وسيبها هى تفكر فى كلامك وتحس ان القرار طالع منها هى
    يعنى مثلا انت كاتب هنا بتيقى زى الملاك وهى رايقه قلها كده انا عارفه ان الجدى مابيعرفش او مابيحبش يطلع مشاعره مع انه من جواه ممكن يكون بيحب جدا بس مش بيبين وده ماينفعش مع الميزان
    قلها مثلا انت بتبقى رقيقه جدا وانت هاديه وببقى فرحان بيكى وحاسس انى مش هالاقى زيك بس لما بتتعصبى بقلق منك اوى وببقى مش عارفك وده طبعا فى ساعة صفا كده وانتوا قاعدين قاعده هاديه وسيبها تفكر فى كلامك يعنى ماتعلقش على الموضوع كتير وجاملها شويتين وبس وصدقنى هاتلاقيها اختلفت خالص معاك

    ميزان

    ردحذف
  176. الله يهدي سركم يا عبدالله و خطيبته .. بس الميزان المحب لقطه ما تتعوض
    صدق بتعيش ف الجنه .. اذا حست بحبك ليها .. و انك بتموت عليها ..
    سوري ع التدخل .. بي اخويه محتاج .. فاضطريت ارد ..
    موناليزا

    ردحذف
  177. السلام عليكم اختى ميزان
    كلامك موزن مثل اسمك ومثل برجك بس انتى شوية متحاملة على وكلامك احتمال كبير يكون مظبوط بس هادا لانك واحدة من هذا البرجك يعنى فاهمه نفسك منيح مثل بقيت انثى الميزان بس الى ملاحظة على خطيبتى انها مابدها تتغير
    يعنى ممكن يكون كلامك صح انى احيانا بطلب منها اشيا هى بتاخدها على انى بامرها بس هى طريقتى برج الجدى دايركت فى طريقة يعنى ماعندى اللف والدوران احيانا بكون قاسى معها بس عشان مصلحتها وهى ماتتقبل بتمشى الى براسها وبشوف هى ماحاولت تعرف شخصيتى منيح بس انت صبيتى على كل الغلط هههههه مين يشهد للعروس الله يديم المعروف ويكرمك يارب وشكرا لااهتمامك ونصيحتك المخلصة وانا عارف برج الميزان كتير حساس وعرفته اكتر لما تعرفت على خطيبتى وهاحاول معها ثانى وثالث لحتى اكسر راسها هههههههه وبجدد شكرى لنصيحتك المخلصة

    اختى موناليزا بقول امين وشكرا لدعوتك وبقول كمان مين يشهد للعروس ههههههه شكرا اختى

    ردحذف
  178. الأخ عبد الله

    انا مرضيتش أعلق على كلام الأخوات عشان مأثرش عليك , لكن أنا عندي تعليق على كلامك
    هو فعلا رجل الجدي بيبقى مصمم جدا - على انه يكسر دماغها - يعني يواجه العند بالعند
    لكن هذا لن يصلح مع امرأة الميزان - فاذا تأكدت من غرضك هذا فستترك فورا - دون رجعة - و دون رحمة !

    تحياتي

    ردحذف
  179. السلام عليكم :

    لا والله انا مش متحامله عليك ابدا بالعكس انا بعتبر الى قولته ده عيوب فى الميزان وكنت عايزه اوصلك ان الميزان محتاجه اسلوب مختلف شويه علشان تتغير وخصوصا ان دى اول خطوبه ليها ربنا يوفقكوا ويصلح الحال

    ميزان

    ردحذف
  180. السلام عليكم الاخ عبد الله

    انا اقصد ان برج الحوت نجاح من برج الميزان على صعيد الصداقة مش حاجة تانية انت ممكن فهمت كلامى بالغلط وفعلا برج الحوت فية تشابه كبير بينة وبين برج الميزان بس مش فى كل حاجة.

    اريج

    ردحذف
  181. احيك على تحليلك لانثى الميزان مع ان انا مش مغرورة ومش بحب ابقى رئيسة شركة زواجي وعلى فكرة عدم التسامح مش عيب لان الي يغلط لازم يدفع ثمن غلطته

    ردحذف
  182. لو سمحت سيد بلوجاتي
    ممكن تعدل المشاهير في البوست ده
    نسيت تكتب اسمي مع مشاهير الانثى الميزان
    حتشهر قريبا وهاكون احسن مشهورة ميزان


    كمان ليه انت مش بتهتم بالابراج الصينيه
    بعض الناس يرونها ادق

    ردحذف
  183. هاى بلوجاتى
    ياترى لية ماكتبتش عن برج القوس الحقيقة انا عندى صديق من نفس البرج بس كنت عاوزة اعرف صفاته اكتر والحقيقة انا قريت عنه فى مواقع تانية وبلاقى الكلام المكتوب عنه مثالى جدا بس كنت عاوزة اعرف شوية صفات من المدونه بتعتك بالذات انا بحس انك بتقرب الصورة جدا لصفات اى برج وشكرا

    ردحذف
  184. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  185. انت بترد على ناس وناس لا ___ المنتدى دا باين علية مقلب

    ردحذف
  186. ايوه مقلب ,, الكيمرا الخفيه معاكي ههههههه
    يا أختي يمكن صاحب المدونه مشغووول و هو الأكيد
    فيرجى الانتظار و تفهم الاوضاع الراهنه ريثما ينتعش المكان مرة اخرى ههه
    موناليزا

    ردحذف
  187. الأخت سماح

    اولا اهلا بيكي
    ثانيا دي مدونة مش منتدى
    اما الرد فدي بتيجي بظروفها - معلش استحملوني -

    اما القوس لسة الموضوع لم يكتمل و لما يكتمل اكيد هنشره ان شاء الله

    تحياتي

    ردحذف
  188. الأخت دينا

    انا مش شايف عندك مشاكل - حسب كلامك - عشان نحاول نصلحها

    ربنا يباركلك في صفاتك الكويسةو يجازيكي خير عليها

    انا بس بحاول اخليكي تشوفي بعين تانية و دة يخليكي تشوفي احسن و اوضح
    يعني مثلا اللي قالك ان ظروفه وحشة - جايز كان مش عاوز يجرحك او مش قادر يواجهك
    كمان مش جايز هو شايف انكوا متصلحوش لبعض - بناءا على تصرفاتك معاه ؟؟؟
    و في النهاية هو من حقه يسيبك لأسباب هو وحده اللي يقدرها تماما مثل ما انك حرة انك تسيبيه دون ابداء أسباب - عشان كدة عملوا خطوبة
    فعلا فيه ناس بتخطئ و تستاهل اننا نحذفهم من حياتنا - بس برضه فيه ناس بتندم و لازم نحاول نسامحها - لو نقدر - عشان اللي بيرجع عن أخطاءه دة شخص كويس و الأشخاص الكويسين نادرين و لازم نغفرلهم - و محدش معصوم من الخطأ

    تحياتي

    ردحذف
  189. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  190. الأخت دينا

    انا بكتب عن الأبراج كدعوة لأصلاح النفس و ليس لجلد الذات - لابد ان ترجعي ثقتك بنفسك , و كمان شوية واقعية - لأن الميزان خيالية حبتين - انتي سنك كام عشان تفضلي مع واحد 8 سنين ؟
    دة في ذاته معناه عدم الواقعية
    انتي قريتي بوست انثى الميزان كلاكيت تاني مرة و لا لأ؟
    الميزان بتبقى عاوزة هي اللي تجيب عريسها محدش يجيبهولها من البيت - و بترفض على الأقل من الناحية العملية زواج الصالونات
    ياريت تقري بوست آدم و حواء الحب و الزواج
    كمان الشخص الجاهز فيه ميزة - انه بيكون جاد, فممكن تحاولي في الأتجاه دة , كمان مش عشان تثبتي انك مضحية و بقفي جنب الناس تقومي تختاري ناس معندهاش امكانيات عمدا - لكن لو جت كدة صدفة ماشي

    اقري الكلام و البوستات و نتواصل

    تحياتي

    ردحذف
  191. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  192. طيب خلاص انا عفوت عنك عشان تعرف ان برج الميزان بسامح وكمان عشان انا اسمى سماح اسم على مسمى يعنى

    ردحذف
  193. انا قريت كل التعليقات عن الميزان بس لية كدة ياربى؟
    انثى الميزان دى ملاك من السما بس نأصلة جناحين عشان يطير ويرفرف على البشرية وينثر بااجنحته نسائم الورد والعبير
    انثى الميزان رقيق جميل جذاب ناعم شفاف بس ساعات بتقلب ويكون أسد متوحش
    كله خنقات فى خنقات من اول اشرقت والاخت الى انصدمت هههههه و الأخت aaaa والاخت ليندا وانثي من برج الميزان و اريج دا انت فى معركة حربية قائدها اناث الميزان هههههههههه بس لية كدة ياربى؟ الحمد لله انا ملايش برج خالص بس ناوى اتجوز واحدة من البرج اخوك غاوى ربيع وخريف

    ردحذف
  194. انثى الميزان كائن جميل لكن للأسف الحلو مابيكملش


    سلامي وتحياتي ليك بلوجاتي

    ردحذف
  195. انابنت من برج الميزان احب اضيف بعض المعلومات وقول ان مش كل الصفات اللى عرضها وهى ان النثى برج الميزان متسامح يالى اقصى حد ولكن عندما تهان اقصر من مرات عديدة عنداذن تاخذ قرار صحيح الان اهانه المتعددة تعرف شخصيةلامامها بانها مجرد كانت العبةتتسالى بهالمصلحهافتبدا بعدم التسامح لشخص الى لابد مهما كنت المبررات

    ردحذف
  196. انثى الميزان غير متسامحه
    لانها لو اخطأت في حق اي احد بتعتذر بصدق وبتعترف
    فاكيد متوقعه المقابل
    لانك لو مش بتعذر بالطريقه الي هيا تعتذر بها
    معناه انك لسه مقتنع بانك ماغلطش

    ردحذف
  197. و لماذا تضعين نفسك موضع القاضي ؟
    هذا أحس بغلطته و هذا تاب توبة نصوحا !!!؟؟
    الله و حده لا شريك له - هو الذي يحاسبنا

    انا عن نفسي ممكن اسامح من غير ما الشخص يعتذر
    و اسامح دائما لو كنت متأكد ان الشخص مش هيكررها تاني حتى و لو معتذرش

    تحياتي

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد