الخميس، 12 فبراير 2009

أشول.. أشول ..طيب ماله؟

الأشول او الأعسر أو الذين يكتبون او الذين يفضلمون استخدام يدهم اليسرى أو قدمهم اليسرى !


هل تعلم أن آخر خمس رؤساء لأمريكا فيهم أربعة يكتبون باليد اليسرى؟ (أوباما منهم) و الوحيد فيهم الذي ليس أعسر او أشول هو جورج بوش الأبن !!!!!؟؟؟


و أن آخر 12 من رؤساء الولايات المتحدة نصفهم شول !

و احصائيا دة أكيد له دلالة !!


اجريت دراسة في عام 1998 ، واقترحت الدراسة أن ما يقرب من 7 إلى 10 في المئة من السكان البالغين كان أعسر ، وأنه ذلك أكثر شيوعا عند الذكور اكثر من الاناث.


حوالي 13 في المائة من الرجال و 11 في المائة من النساء شول الآن ، مقارنة ب 3 في المائة فقط لمن عندهم هذه الصفة الذين ولدوا قبل عام 1910. ويقول خبراء ان ارتفاع النسبة يمكن تفسيره جزئيا إلى زيادة تقبل هذه الصفة في المجتمعات. في القرنين اللـ 18 و الـ 19 كان ينظر إلي هذه الصفة أنها بمثابة إعاقة ! و كان المعلمون يحاولون تغيير هذه الصفة في الأطفال لمن ولدوا بها احيانا عن طريق ربط أيديهم خلف ظهورهم لتدريبهم استخدام اليد 'الصحيحة' !.



وتثبيط الأطفال عن الكتابة باليد اليسرى ، وكثيرا ما يؤثر تأثيرا خطيرا على نمو الطفل


هناك نظريات تتكلم عن الفروق في طريقة التفكير بين من يستخدمون يدهم اليمنى و بين من يستخدمون يدهم اليسرى :

فمن يفضلون اليمنى يستخدمون المعلومات بطريقة خطية متعاقبة - يعني في خطوط مستقيمة النقطة أو المعلومة تلو الأخرى و خط تلو خط

أما من يفضلون اليد اليسرى فيستخدمون المعلومات بطريقة بصرية خطية متزامنة - يعني في خطوط متعددة في نفس الوقت و ليس متتابعة

نظرية أخرى :

أصحاب اليد اليمنى تكون طريقة معالجتهم للمعلومات باستخدام "التحليل" ، وهي طريقة حل هذه المشكلة عن طريق تجزئة المشكلة و تحليلها قطعة قطعة , قطعة واحدة في المرة الواحدة. على النقيض من ذلك ، أشول الطبيعة تكون طريقته في معالجة المعلومات باستخدام "الشمول" ، وهي طريقة حل المشكلة من خلال النظر إلى كله ، ومحاولة استخدام نمط مطابقة الجزء للكل في حل المشكلة - مثل لعبة الصور المتقطعة - البازل -.



تاريخيا هناك العديد من الشخصيات النبيلة ، مثل مايكل أنجلو وليوناردو دافنشي ، وبيكاسو ، والملكة فكتوريا ، ألبرت اينشتاين ، ماري كوري كانت عندهم هذه الصفة !
و حاليا هناك أيضا نيكول كيدمان و توم كروز و قائمة طويلة جدا من المشاهير !

بعض الصعوبات اليومية :

استخدام الماوس باليد اليسرى و نقله من الطرف الأيمن الى الأيسر !

الكتابة باليد اليسرى و يدك تصطدم بيد زميلك اليمنى فتعوقه و تعوق نفسك عن الكتابة!! (كنت اتخلص من هذه المشكلة بالجلوس عل ديسك على الطرف الأيمن من الفصل و أقعد على الحرف !! عشان يدي متصدمش بحد و كمان محدش يشوف ورقتي في الأمتحان و المدرسين يقعدوا يقولوا خبي ورقتك خبي ورقتك !)



النزول من الأتوبيس بالقدم اليمنى و طبعا هي أقل ثباتا !


الكورة بتتاخد منك بسهولة لأن شمالي بتيجي على الرجل اليمين بتاعت اللعيب المنافس ! بس انا كمان كنت باخد الكورة منهم بسهولة !! لأنها ناحيتي !

و مشكلة الأكل بالشمال !! لكن الحمد لله اتغلبت عليها بالأرادة و التعود

دلوقتي ممكن اكل او اشرب باليمين أثناء الكتابة بالشمال !


في الجامعات الخاصة و الجامعة الأمريكية - الديسك الأحادي - ان الكتابة على اليمين يعني لو عاوز اكتب لازم أقعد معوووج او مقوس ناحية اليمين طوال المحاضرة !

من مشاهير ذو الطبيعة اليسرى أو الشملى :

نيللي كريم , نور اللبنانية , خالد الغندور , على الحجار , أسامة بن لادن , حافظ المرازي , الشيخ خالد الجندي , لميس الحديدي , نور اللبنانية , حلا شيحة , ريهام عبد الغفور , هاني سلامة , لميس الحديدي , لانا سعيد , مشيرة خطاب , بثينة كامل , عمرو حمزاوي ,

و السبب الرئيسي لهذه الصفة هو الوراثة و هي لا تمثل أي نوع من أنواع الأعاقة !
هذا الكلام للآباء الذين لهم أطفال شول !
بل هناك العديد من الدرسات التي تتحدث عن تميز هؤلاء الفئة و تفوقهم في عدة مجالات !

ربنا خلقنا مختلفين و متنوعين ليقوم كل منا بدوره المرسوم !

هناك 18 تعليقًا:

  1. السلام عليكم :

    واضح انك كنت متعقد من الموضوع ده
    وعلى فكره انا لاحظت ان الى بيكتبوا بالشمال خطهم بيكون حلو ولو اهلهم اجبروهم يكتبوا باليمين خطهم بيبقى وحش جدا
    واعرف ان المدربين فى اللعب الجماعيه بيحبو جدا يكون فى الفريق حد اشول وبتعتبر ميزه اضافيه للاعب

    ميزان

    ردحذف
  2. الأخت ميزان

    مش معقولة كل حاجة أكتبها يبقى عشان انا متعقد منها !!!
    لو كتبت عن أنثى الميزان يبقى متعقد منها
    دة انا انسان معقد بقى ؟؟!!

    أنا شخصيا مقتنع بتميز الشول لكن دة مش قصدي من كتابة البوست

    كان قصدي ان الناس تسيب عيالها زي مهما كمان قصدي ان شئ له حدين لو كانت انك تكون أشول ليها ميزات فهي أيضا ليها عيوب
    أيضا كنت بنبه على عقلية رفض كل شئ مختلف
    يعني مثلا كانوا بيبصوا للشول انهم معاقين ! لمجرد انهم مختلفين ! في حين ا، المعاق دة ممكن يكون أحسن منك !

    دعوة للنظر للأمور بشكل مختلف لكن بشكل غير مباشر

    تحياتي

    ردحذف
  3. يعني دلو و اشول ....
    ربنا يعينك ههههه.

    ردحذف
  4. انا اشول على فكرة عشان نحدش يفتك اني بترياء.

    ردحذف
  5. الأخ سليمان

    حظك حلو اني مردتش بسرعة
    كنت فاكرك بتتريق
    انا مرضيتش أجيب أسامي مشاهير الشول اللي في العالم قال يعني بعمل نفسي حيادي !
    بس أنا أفتخر أني أشول
    و لو لم أولد أشولا لتمنيت أن أكون أشولا !! هههه

    بس مش عارف لو مكنتش من برج الدلو كنت هختار أي برج ! ههههه
    أهو برضه الدلو اتعودنا عليه و الخيرة فيما اختاره الله

    تحياتي

    ردحذف
  6. هو الدلو مقرف و بيتعب صاحبه و اللي حوليه لكن مع ذلك بيدلك دايما الفرصة انك تشوف كل شيئ بشكل مختلف عن بقيت الناس وده في حد ذاته متعة..عشان كدة انا لو خيروني هختار الدلو

    ردحذف
  7. الأخ سليمان

    هو بعينه بسلطاته ببابا غنوجه !

    تحياتي

    ردحذف
  8. انا عن نفسي واحدة من الناس اللي بكتب بالشمال وكانت المدرسة دايما تقرفني وتقولي ان اضع يدي الشمال وراء ظهري واحاول الكتابة باليمين في بداية المرحلة الابتدائية وعندما رأتني امي افعل ذلك وهي ايضا تكتب بالشمال قالت لي الا اهتم بهذا وان اكتب بالطريقة التي تريحني
    ايضا كانت فعلا مشكلة الاكل كبيرة ولكن مع الارادة والعزيمة تغلبت عليها نهائيا منذ كنت صغيرة
    ولك ان تتخيل ما كان يفعله الناس والزملاء من تعجب حين يروني اكتب بالشمال حتي الان حين يعرف احد اني اكتب بالشمال تراه يتعجب وكاني افعل شيء مخالف للفت الانتباة وليس لكوني ولدت اكتب بهذه اليد وانا سعيدة بهذه النعمة والحمد لله
    و شكرا

    ردحذف
  9. الأخت صاحبة آخر تعليق

    اهلا بيكي في المدونة و كان نفسي تتركي اسمك او اسم مستعار

    انا عن نفسي بعتبر الشول مميزين و لو عرفوا يتحدوا رغم انهم اقلية - يوحدوا جهودهم زي اليهود كدة الشول ممكن يحتلوا فلسطين و يستولوا على القدس !

    تحياتي

    ردحذف
  10. انا عمري ما حسيت ان الاشول (أو الشولة فحالتي) حاجة وحشة بالعكس دايما كان حاجة جميلة تحس الواحد عندو صفة خاصة بيه.. وبعدين الشول بيبقى تقدير المسافات عندهم احسن فلو بتلعب تنس مثلا او بتسوق عربية انت احسن من الي بيستخدمو اليمين..و بالنسبة للديسك انت ضحكتني لاني كنت بفكه من اليمين وبركبه فالشمال (اه ينفع يتفك ).. تحياتي

    ردحذف
  11. انا بقى مش عارفه اذا كنت احسب شخص اشول ام ايمن لانى بكتب بايدى الشمال وفيه حاجات مش بعرف اعملها الا بايدى اليمين زى استخدام المقص مستحيل امسك مقص بايدى الشمال وباقى الحاجات بستخدم فيها ايديا الاتنين بس بمهارات متفاوته نفسى اعرف هو انا كده نوع تالت والا ايه؟

    ردحذف
  12. ana ashwal men zamaaaaz awy we ana ashwal serf ya3ny men sasy lerasy wana ba7es en dah she2 momayaz lena we 3ala fekra ana mawaleeed 7/2/1992 ya3ny dalw zayak wana mo3gab be2ada2ak awy ya blogateeeee ya gamed

    ردحذف
  13. والله يا جماعه انا أشول وكنت بخجل من الصفة دي وانا صغير لكن لما كبرت أكتشفت اني عندي كنز من المهارات سببها أني أشول أقلها اني ممكن أكتب باليدين الاتنين؛أستعمل الماوس والكيبورد في نفس الوقت وبسرعة ومهاره عاليةوالأمتع اني بقدر آكل وأكتب أو أشتغل على الكمبيوتر فينفس الوقت هههههه الحمدلله يارب

    ردحذف
  14. كلام جميل..
    انا اهلي حاولوا كثيراً ان يجعلوني استخدم يدي اليمنى لكن بدون جدوى وبعدها والدتي استشارت طبيب نفساني اخبرها انها ستسبب لي مشكلة لو استمرت بمحاولاتها هذه فتركتني بحالي ^_^ وفعلاً هي وراثية لاني ورثتها من والدي.. وانا احب هذه الصفة لاني احسها مميزة :))
    وكل شي اقوم به استخدم يدي اليسرى الا سياقة السيارة فانا استخدم اليد اليمنى فقط!! وهذا الشي الي استغرب له..

    ردحذف
  15. أنا دلو وأشول
    فهل أكثرية مولود دلو أشول؟

    ردحذف
  16. أنا كمان مؤمنة بتفوق الأشول كشفنا سرك يابلوجاتي:) عشان كده قدراتك التحليلية جامدةأنا كمان شولاء وأكثر حاجة بتفيدني في شغلي لما بكتب english ببقى أسرع من غيري عشان الكتابة بتكون من الشمال لليمين بس عندي مشكله وهي اني مبمسكش القلم زي الناس ليا طريقة غريبة وحاولو أهلي والمدرسة يغيروها بس فقدو الأمل وكانو أصحابي بيتريقو عليا بس لما كبرت في السن كبرت دماغي المهم فينك يابلوجاتي مختفي فين...ريما

    ردحذف
  17. الأخت ريما

    موجود - و مش ملاحق على تعليقاتك

    طالما طلعتي زميلة اكيد هيبقى ليكي وضع خاص وسط زوار المدونة

    تحياتي

    ردحذف
  18. عجبني موضوع الابراج والشول

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد