الأحد، 8 مارس 2009

آدم و حواء – الحب و الزواج

الحب : شعور داخلي بالسعادة أو النشوة عند رؤيتك للمحبوب أو جلوسك معه أو سماعه أو حتى تذكره ! 

يعني إحساس أن الحبيب هو مصدر للسعادة القلبية أو الشعورية !

 هل من الممكن حد يحب حد ما شافوش و لا سمعوش ؟ ممكن بس ساعتها هو بيحب الصورة الخيالية اللي مرسومة في خياله

 لازم نتفق أن  الحب هو شعور قهري لا يد لنا في بدايته لكن ممكن ننميه أو نقضي عليه !

 الحب كائن ضعيف مثل الزهرة تحتاج عناية و رعاية و ماء و غذاء و شمس ! و حماية من الآفات و الظروف الجوية المحيطة ! و ذلك لنستطيع أن نستمتع بالحب أو بهذه الزهرة الجميلة ! 

يبدأ الحب بالإعجاب عن طريق النظرة ! ثم يحدث ما يسمى أحيانا بالكيميا أو التجاذب – ممكن يكون سببه صورة فتى أو فتاة الأحلام في العقل الباطن – و ممكن يكون سبب الكيميا هي تلاقي الأرواح و ممكن يكون تجاذب جسدي – ذكر و أنثى –

أنا بقول أنهم كلهم مع بعض !

 ثم يأتي اللقاء المتكرر و لو كان صدفة لينمي هذه البذرة بذرة الحب المسماة بالإعجاب – عشان كدة بيقولوا البعيد عن العين بعيد عن القلب – لذلك لو حد عاوز يقطع أو يوقف الحب  - يبقى يوقفه في أوله عن طريق منع أي لقاء بعد اللقاء الأول – ستموت البذرة بعد وقت قصير (طبعا أحيانا بيكون مطلوب وؤد أي حب في مهده أو بدايته حينما يكون حبا غير مشروع كإعجاب زوجة برجل غريب)

لكن اللي يحاول يقضي على الحب بعد أن نما باللقاءات و الكلام الحلو و تكرار المشاعر الجميلة – بيبقى صعب جدا جدا – لكنه ممكن و يكون بالتوقف عن اللقاءات و الكلام فورا – بلاش حكاية التدريج دي – و الحب سيضعف إلى أن يموت لكن بعد وقت و بعد ألم

الحب يدخل فيه التجاذب الجنسي بنسبة حوالي 20 % و حب الامتلاك بنسبة من 15 – 20 % و الباقي شعور لا تفسير له (التجاذب الجنسي و حب الامتلاك شعورين متلازمين و متلاصقين مع الحب لدرجة لا نعرف هما بيكونوا مع بعض و لا هما أحد مكونات هذا الشعور المسمى بالحب)

 هل يحب الإنسان أكثر من مرة؟ نعم و غالبا ما يظل هناك بعض الآثار من الحب السابق

هل أشد حب هو الحب الحقيقي ؟ لكل تجربة حب مذاقها و شعورها الخاص الذي لا تضاهيه أي تجربة أحب أخرى !!!! 

الحب يبدأ سطحي من الخارج و له زهوة جميلة ثم يكبر و يكون أكثر عمقا مع الوقت و الظروف و كلما ازداد زاد عمقه و قوته ليتحول من مجرد شعور بالسعادة لوجود المحبوب إلى نوع من أنواع الارتباط الإنساني – يعني المحب بيحس بارتباط قوي بينه و بين حبيبه و دة بيفسر ليه لما بيحصل هجر في المرحلة دي بيفضل الحب رغم إن هناك ألم لا سعادة بل قد يتعمق الحب لأن الحبيب بيعرف قيمة حبيبه و السعادة اللي كان بيديها له !!!

و الصورة  اللي بيتحولها الحب دي و اللي سميناها ارتباط بيدخل فيها إحساس بالأمان و إحساس بالاحتواء و أحيانا إحساس بالتكامل

أي أن الحب هنا يكون قد تحول الى نوع من أنواع الارتباط  القوي

و هنا نأتي للزواج و لا أعني الزواج بعد الحب لكن أعني الزواج الذي يأتي بعد القبول المتبادل و بعد التوافق أو التفاهم (ليس الزواج عن حب هو المقصود)

    وَٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَٱجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً الفرقان 74

    وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوۤاْ إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ  الروم 21

 فالزواج عن طريق المودة و الرحمة يتحول هو الأخر إلى نوع من أنواع  الارتباط الوثيق هو الأخر بل انه يزيد على رابطة الحب قوة و عمقا و مما يعمق هذا الارتباط هو المشاركة في الأوقات الصعبة (تذكروا معي مثلا ان ارتباطكم يكون أكثر قوة مع أصدقاء وقفوا بجانبكم في الماضي أو شاركوكم أوقات شدة عن الذين شاركوكم أوقات الفرح فقط – سواء عن عمد أو غير عمد – ستجدون أن الرابط أقوي بينكم و بين من تشاركتم في أوقات عصيبة !)

لذلك فعندما يقول الناس القدامى أن :

الحب الحقيقي بييجي مع العشرة وحسن المعاملة
فانهم لم يذهبوا بعيدا !


صدقيني صدقيني
الزواج اكبر من الحب
الزواج الناجح أو الزوج الصالح شئ ملموس ممكن تحقيقه - ولو بصعوبة-
لكن الحب -في صورته الرومانسية - ممكن يكون وهم كبير !

 الحب في صورته المراهقة أو المبدئية – اللي مش قايم على أسس و دواعم قوية – عبارة عن قمار أما الزواج فعبارة عن استثمار !

زي محنا عارفين القمار ممكن يكسب و مكاسبه سريعة ! لكنه في أغلب الأحوال تكون خسائره سريعة برضه ! و في معظم الأحيان مكاسب القمار يتبعها خسائر !!!

أما الاستثمار إذا تم اختياره بعناية ثم رعايته غالبا ما يكون نتاجه مكاسب و إن كانت بعد وقت طويل نسبيا إلا أنه مضمون أكثر و يدر عائدا له صفة الاستمرارية !

و في الحقيقة كنت قد درست كلمات في أيام الدراسة و كل يوم أدرك مدى عمقها و أنها تفهمني أكثر مما أفهم نفسي :

كانت المرأة القديمة تفهم نفسية الرجل وطبيعته جيدا :

أوصت أم الخنساء ابنتها قبيل زواجها فقالت:

أي بنية ! إنك فارقت الحواء الذي منه خرجت، وخلفت العش الذي فيه درجت إلى وكر لم تعرفيه، وقرين لم تألفيه، فأصبح بملكه إياك رقيباً ومليكاً، فكوني له أمة يكن لك عبداً وشيكاً


أي بنية ! احفظي له عشر خصال يكن لك ذخراً وذكراً


فأما الأولى والثانية: الصحبة له بالقناعة، والمعاشرة بحسن السمع والطاعة


وأما الثالثة والرابعة: التعهد لموقع عينيه، والتفقد لموضع أنفه، فلا تقع عيناه منك على قبيح، ولا يشم منك إلا أطيب الريح

وأما الخامسة والسادسة: فالتفقد لوقت طعامه، والهدوء عند منامه. فإن حرارة الجوع ملهبة، وتنغيص النوم مغضبة

أما السابعة والثامنة: فالاحتفاظ بماله، و الإرعاء على حشمه وعياله، لأن الاحتفاظ بالمال من حسن الخلال، ومراعاة الحشم والعيال من الإعظام والإجلال
أما التاسعة والعاشرة: فلا تفشي له سراً، ولا تعصي له أمراً، فإنك إن أفشيت سره لم تأمني غدره، وإن عصيت أمره أوغرت صدره
ثم اتقي- مع ذلك- الفرح بين يديه إذا كان ترحاً، والاكتئاب عنده إن كان فرحاً، فإن الخصلة الأولى من التقصير، والثانية من التذكير
وكوني أشد ما تكونين له إعظاماً يكن أشد ما يكون لك إكراماً
وكوني أكثر ما تكونين له موافقة، يكن أطول ما يكون لك مرافقة
واعلمي أنك لا تصلين إلى ما تحبين حتى تؤثري رضاه على رضاك، وهواه على هواك
فيما أحببت وكرهت

 و هي نصائح غاية في النفاسة و تدل عن خبرة ووعي شديدين

هناك 46 تعليقًا:

  1. فعلا فهي نصائح غاليه
    جزاك الله كل خير عنها

    ردحذف
  2. السلام عليكم :

    عارف ليه دلوقتى فى مشاكل كتير عشان النصايح الى الام اديتها لبنتها دى اختفت بدلها الام قبل الجواز تقول لبنتها اوعى تتنازلى كرامتك اهم من اى حاجه اديلو على دماغه عشان يتعدل وخصوصا فى مصر بجد حاجه صعبه اوى والاهل مركزين اوى ان الفلوس هى الى بتامن الحياه والمستقبل وان شوية العفش وحتة الذهب هى الى هاتخلى البنت سعيده لو بنت جالها واحد فقير امها تمهدلها للنكد مش هاتقدرى تعيشى معاه هاتزهقى الحب بيروح والولاد برضو بيفكروا غلط فى الجواز ربنا يهدينا كلنا امهات واباء وبنات وولاد

    ميزان

    ردحذف
  3. الأخت عروسة

    أهلا بيكي في المدونة

    ردحذف
  4. الأخت ميزان

    أنا مكانش قصدي النصايح لأني بصراحة عارف ان تطبيقها صعب شويتين لكن كان قصدي انها فاهمة نفسية الراجل قوي

    تحياتي

    ردحذف
  5. اخي السلام عليكم تعريفك وكلامك للحب اثار شجوني انا دلوقت بداخلي سؤال محيرني عن الضعف الانساني تجاة شخص معين بذاتة ف الحب معروف ان الفتيات نوعين فتيات منطلقات عاطفيا" يعني عندها قابلية لو حبت واتجرحت تحب تاني وتالت معندهاش مانع بس لان قلبها مستعد لاستقبال اشارات الحب من اي شخص حتى لو عايز يسلى بيها البنت عايزة تحب وتجوزو خلاص والنوع التاني ال محيرني وال انا منة واغلب صحباتي المتاعيس منة هههه نوع المعقدين وبعبارة اكتر لطفا" المتزنات والمتحفظات عاطفيا" الذين يتصفن ببعد النظر وقياس الامور بمنطق العقل والقيم والمبادىء واللاتي من الصعب ان يدق قلوبهن لاي شخص بس المصيبة يصوموا يصوموا ويفطروا ع بصلة ههه هعطيك نموذجين واحدة من صحباتي بتحب حب من طرف واحد لشخص عرفتة ف احدى الدورات التعليمية عمرها ماكلمتةبتباسط فهي ملتزمة ومتدينة ودايما" بتكبر عليه عشان يكرها وللاسف قلبها دق لة ولماغاب للسنوات هي لسة بفكر فية وبترفض اي شخص يتقدم لها عشانةورافضة حتى تكلمة وتقول انا مش عرفةلية قلبي حبة هو بالذات وعايزة تحتفظ بحبة سر ومش عايزاة يعرف ولما عرف هربت منة اكتر عشان كرامتها هي بتسألني دلوقت وانا مش عارفة اجاوب لية قلبي دق لة بالذات بالرغم اني كنت بسخر من قصص الحب ويسموني بالرزينة !! والتانية قلبها دق ف شات لراجل لاتعرفة ولاشفتة بل اصحابوة يصفوة بالجزار لشدة انفلاتة الاخلاقي وبالرغم من ذاك بتحبة وهي زي التانية مش عايزاة يعرف عايز تحبة من بعيد لبعيد بتتمنى لة السعادة حتى لو مع غيرها وبتعيط لو انجرح او اتأذى وهي كمان بتسألني انا مش ساذجة ولاعبيطة بس مش عرفة قلبي دق لة لية هو بالذات لية بضعف لما بشوفة بالرغم من اني عارفة انة شيطان مش انسان ولو طلني احتمال يأذيني !!هما بيسالوني بعتبار اني حكيمة الحكيمات هههه بس للاسف ورغم قرأتي مش فاهمة حكاية الضعف الانساني دي فحبيت استعين برؤية رجل لعل وعسى القى تفسير منطقي اختك وردة النسرين

    ردحذف
  6. الأخت وردة النسرين

    لو خدتي بالك انا مجاوب على كل استفساراتك في البوست نفسه !

    مفيش حاجة اسمها نوعين و نوع بييجي للرزينات و نوع تاني هو كله نوع واحد !
    احلب بييجي قدر و لو عاوزين نموته نموته بعدم الرؤية والمقابلات و الكلام و التفكير في الحبيب
    يعني ذي الوردة نقطع عنها المية والنور هتموت هتموت ملهاش حل !
    و اول طريق للحل اني اتأكد تماما اني ممكن أنسى الحب دة ! و أحب تاني بعدين ! و مش بضحك على نفسي ببساطة لأن دي الحقيقة ! الواحد وهو جوة الحب بيبقى فاكر ان دة الحب الحقيقي ! في حين ان الحب الحقيقي مبنعرفوش الا بعد منسيبه لأنه بيترك أثر ! و رغم الأثر دة برضه بنحب تاني ! عارفة ليه لأننا عايزين نحب !

    صاحبتك من الكبت حبت و لأنها خايفة و حاسة انه غلط بتهرب ! و جايز لأنها حابة الأحساس اكتر من الشخص نفسه !
    اللي بيحصلهم دة من قلة الخبرة و لأنها أول تجربة مش اكتر
    يعني كل واحدة فيهم تشغل عقلها لو الشخص كويس تكمل و تعترف لكن لو وحش تقطع معاه فورا - مع الوقت هتنساه و تنسى أبوه !
    هقولك على سر حصريا زي مبيقولوا ! الستات اكثر قدرة على نسيان الحب من الرجل !

    تحياتي

    ردحذف
  7. الاخ بلوجاتي ::قلت مفيش حاجة اسمها نوعين و نوع بييجي للرزينات و نوع تاني هو كله نوع واحد !اه الحب نوع واحد لكن تصرف الفتيات وطريقة استقبالهم لهذه المشاعر تختلف مما يجعلهم ينقسموا الى نوعين النوع الرزين والنوع التاني مش هقول الا ربنا يهديهم وخلاص لاني مش لقية سبب او عذر لتصرفاتهم المشينة وهعطيك مثال سيدة((دلو))ركز دلو ههه ناضجة فكريا" وعاطفيا" تسحرك بكلاماتها لكن في مايتعلق بالحب تقف مشدوها" لديها استعداد ان تتغيير وتتبدل بطريقة مخيفة بمعدل حب ف الشهر بل لو ان احدهم بادلها المشاعر وحتى لو هي مرتبطة عاطفيا" لديها استعداد ان تترك من تحب لان التاني مميزاتة افضل من الاول يعني الرجالة عندها زي الجزم تجرب لحد ماتلاقي حد ع مقاسها وبعدين تقول (( الحب بييجي قدر و لو عاوزين نموته نموته بعدم الرؤية والمقابلات و الكلام و التفكير في الحبيب))ازاي تقنع السادة الهوانم بالنسيان لو قلتلها بطلي تفكري هتفكر زيادة كأنة حكاية عندالمشكلة نقص الارواء العاطفي الشعب عايز يرتوي وخلاص ولو ع حساب تدمير قلوب لاذنب لها سوى الرغبة ف دخول دنيا الحب الوردية انا عن نفسي بعتبر الحب والزواج مشروع استثماري ومتقولش جدي طماعة افهم راي الاول بمعنى رأس مالي هي مشاعري مش هقامر بيها لمجرد اني حسيت بإستلطاف تجاة ((س))او ((ص))لازم ادرس الامر من كافة الجوانب التكافؤ النفسي الفكري الاجتماعي ومش مهم المادي عشان التهمة الدائمةالموجة لينا ان احنا ماديات واهم شيء الخلقي صبر الراجل واستحمل يبقى شاري مصبرش يبقى هكسر وراها حلة قلل ههه عشان كدا بقسم الستات لنوعين انا معنديش استعداد اقامر بمشاعري لانه لوخسرتها مش هترجع تاني دي قناعتي ومتقولش الستات بتنسى لالا عمرنا مابنسى قلب حبيناة وانا بكلم عن نفسي ومليش دعوة بالتانيين حتى لو افترقنا هظل وفية لمشاعري الجميلة ناحيتة وعشان خاطر مشاعري هعتبرة اخ غال وهتعالى ع كل شيء هه مثالية صح اصل فية حتة قوس هههه اسفة للاطالة ختاما" كنت عايزة اسألك ازاي عند الراجل القدرة الفظيعة ع حب خمسة ف نفس الوقت ازاي بيقدر يعيش الحب بلهفتة وشوقة وحرمانة مع خمسة اللة اكبر ههه ازاي يكون متقن للحب لدرجة دي هتقول بيسلى ومش الحب الحقيقي طب من خمسة ملقيش الواحدة ال تملي عنية وتعيشة الحب الحقيقي رجالة جبااااارين هه خالص تحياتي ....وردة النسرين

    ردحذف
  8. الأخت وردة النسرين

    انا وضحت رايي في الحب و الاختلاف في ال{أي لا يفسد للود قضية
    و خصوا اننا بنتكلم عن مشاعر مش شئ ملموس نقدر نقيمه بسهولة

    على العموم النسيان دة نسبي يعني مش بالضرورة يكون انك لو شوفتيه في الشارع متعرفهيوش هههههه

    موضوع انثى الدلو دي - ممكن زي منا قلت انها تكون جاتلها حالة التهور بتاعت الحمل زي منا شرحت في البوست و ممكن تكون حالة شاذة

    على العموم اللي بيحصل معاها دة منقدرش نسميه حب ممكن نسميه تخبط

    انا موافقك في تناولك الشخصي لمسألة الحب - لأن الحب من غير عقل يبقى هبل !

    اما حكاية حتة المثالية عندك و عشان كدة بتظلي وفية للمشاعر السابقة فدة مش صحيحي ومش واقعي - لأن المثاليات هن اكثر النساء غضبا من الحبيب بعد الفراق !
    انا مش بقول مش هيفضل أثر لكن بقول ان المعظم بعد الفراق لو شافته في الشارع هتودي وشها الناحية التانية !

    اما موضوع الراجل ابو خمسة دة - بتهيألي انه جوزاء - لكن برضه دة مش حب دة لعب او ترويش مش اكتر

    تحياتي

    ردحذف
  9. شكرا" للتوضيح اخي لا هو مش جوزاء هو عذراء حكاية ان الراجل بيكون نسونجي دي ملهاش علاقة بالبرج انا بعتقد كدا ماعدا رجال العقرب هما دول المخيفين بالنسبة لية لان عندي قناعة شبة مؤكدة ان كل رجل عقرب نسونجي ...كقاعدة عامة خدها من واحدة ست كلكو بلا استثناء نسونجية ههه حتى لو الواحد شبة القصري يبقى عايز يعمل فيها رشدي اباظة ...بس اخينا العذراء معذور شبة رامي عياش يعني معاة حق يعيش حياتة ههه تحياتي وردة النسرين

    ردحذف
  10. الاخت وردة النسرين

    الجمال فتنة والشهرة فتنة - قصدي لصاحبها

    و معاكي حق الابراج مش كل حاجة

    انا كاتب بوست عن الرجالة وتفكيرهم - ياريت تقريه

    تحياتي

    ردحذف
  11. انا مختلفة معاكي يا نسرين عمر ماكان الحب تقدري تتحكمي فيه (يعني انك تستخسري مشاعرك في حد غير ما تتاكدي منه الاول يستاهل او لاء) ده مش حب ولا عمره ما هيكون حب
    عارفه الحب ده زي فلاش البرق بيظهر فجاة من غير ما تتوقعي ولا تعرفي منين ولا امتي هيجي بتكون لمعته في العين وقوته في الجسم وحلوته في القلب ولا تعرفي تفكري فيه وممكن يحصل للعقل حالة من الشلل في التفكير و التحكم مع العلم انك ممكن تفوقي على صدمه بس على الاقل هو ده الحب بالنسبالي انا
    ميروز

    ردحذف
  12. الأخت meroz

    وردة النسرين تقصد ان فيه ناس عندها القدرة على فرملة مشاعرها شوية- و ليس كليا - و انا معاها ان الفرملة دي مفيدة جدا

    تحياتي

    ردحذف
  13. اخي العزيز بلوجاتي اشكرك على جميع المواضيع التي تطرحها.في الحقيقة كنت أود المشاركة ببعض المداخلات لكن لم تتح لي الفرصة إلا بعد أن قرأت مداخلة للأخت "وردة النسرين" والتي حكت فيها عن احدى زميلاتها و عدم نسيانها لشخص قد أحبته منذ مدة أتذكر إجابتك حينها يا أخ بلوجاتي بأن البعيد عن العين بعيد عن القلب أي أنها ستنساه قريبا ـ وفي حالة ما إن كانت ترغب في نسيانه بشدة ـ
    أقول عن تجربة لي شخصيا أي أن هناك إختلاف بيني و بين الأخت "وردة النسرين" لأني عشت تجربة حية ولازلت في خضم عيشها وكم أتمنى أن تكون نصيحتك صحيحة لأكون مخطئة حتى أجد حلا لقصة حب كنت أخالها من طرف كلينا 'أنا و م ي' لكنني كنت صادقة للمشاعر بمفردي بينما كان يخدعني بكلامه المعسول،دامت أكادبه ستة سنوات كنت لآزال في يراع المراهقة،لم تمر ساعة إلا عبر فيها خيالي الصغير مضت 6 سنوات كالبرق لأن الحياة تسترق دوما لحظات السعادة،لأجد نفسي صاحية من حلم سرمدي لكن الصحو كان تدريجيا هاته المرة حين بدأت تقل مكالماته،تنعدم تساؤلاته،تخفف ضحكاته،تكثر شجاراته...وهكذا تنتهي القصة و العجيب في الأمر أنني صدقته عدا الآخرين
    صدقني أخي مللت الكذب على نفسي و إيهامها بنسيانه لكنني لم أستطع لأن قلبي لم يعد ملكا لي أضحى أسيرا مسجونا في زنزانة مالكها ذلك الشخص؛حاولت التقرب لشخص آخر حتى أنساه ووصلت القصة حتى الزواج لكنني لم أستطع أن أظلمه فرفضت و رفضت ثم رفضت و إلى متى............
    آسفة لأنني أطلت الحديث الأخت هاجر

    ردحذف
  14. الأخت هاجر

    اولا اهلا بيكي في المدونة

    غريب امر بني آدم يحاول ان يتعافى من حب قديم بعلاقة جديدة فيجرح الأخرين كمان جرح هو دون سوء نية - تتكر هذه القصة مئات المرات و كأنها قدر مكتوب

    لا تقلقي ستنسين هكذا هي نة الحياة و ستجدين من يستحقك و يرق له قلبك و تخرجي له كل الحب المدفون
    صدقيني كل شئ يحدث للانسان وراءه حكمة - من الجائز ان ما حدث لك حدث حتى تعرفين قيمة و قدر الرجل او الحبيب القادم و بدون هذه التجربة فقد تعتبريه مجرد شخص عابر فالذي لا يعرف الفرق بين الطيب و الخبيث لن يقدر قيمة الطيب حينما يراه

    تحياتي

    ردحذف
  15. انا مشكلتى فى واحد كنت مرتطه بيه وعايزه اسيبه ومش عارفه بيفضل يعمل حكايات ويقولى انا حظى كده وماحدش بيستحملنى عشان ظرفى وحشه ومش عارفه اسيبو ازاى مع العلم انى مش بسيبه عشان ظروفه انا بسيبه لانى مابقتش مرتاحه فى علاقتى معاه خالص مش عارفه اقطع علاقتى بيه ازاى من غير وجع القلب الى هو بيعملهولى

    سماح

    ردحذف
  16. فى حياة كل منا وهم كبير اسمه الحب

    مروه

    ردحذف
  17. يارب تقرا رسالتى دى والكل يعرف حكايتى انا فى مشكلة كبيرة اوى ونفسى حد يساعدنى انا بحب واحد وهو بيحبنى اوى واحنا الاتنين روح واحدة وكانت حياتنا كلها ماشية كويس بعد كده انقلبت الدنيا مرض مرض خطير وهو عايز يسبنى عشان مش اتعلق بيه اكتر من كده وعايزنى ارتبط بواحد غيره لانه مش هينفع يتجوزنى بجد انا مش هينفع اتجوز اى مخلوق غيره ياريت تساعدنى

    engy

    ردحذف
  18. الأخت engy

    اذكري مرضه ايه بالضبط

    و سنك و سنه
    و ظروفك و ظروفه المادية
    و تاريخ ميلادك و تاريخ ميلاده


    تحياتي

    ردحذف
  19. مش هينفع يااستاذ محمد اقول كل ده هنا لو حضرتك تتكرم وتدينى الميل هيكون افضل بكتير عشان اعرف اشرح لحضرتك بالظبط كل حاجة

    engy

    ردحذف
  20. صباح الخير انا دينا كنت كتبت تعليق قبل كده على انثى الميزان

    شكرا لاهتمامك وانا اسفه انى مارديتش على حضرتك قبل كده بس كنت محتاجه افكر مع نفسى شويه

    عايزه اقول لحضرتك انا مش بختارهم ظروفهم صعبه مخصوص اكيد بالعكس الشخص الاول ده انا طبعا عرفتو وانا صغيره وعارفه ان ظروف اهله الماديه كويسه لكن فى الاول ماكنش ينفع نرتبط رسمى لاننا كنا صغيرين واحنا الاتنين لسه بندرس لكن بعد ماتخرج ابتدت الحجج تكتر الاول الشغل وبعد كده كان بيقولى مش هاينفع اهلى يساعدونى اصلهم عايزنى اعيش معاهم وحجج كتير اوى كنت اقوله طيب ناخد شقه صغيره من شقق الشباب يقولى لا انا مارضالكيش بكده دى صغيره اوى وانا لما حسيت انه بجد بيتحجج قلتله كده واتهمنى ان انا الى مستعجله المهم سيبنا بعض وبعدها بكام شهر كلمته تانى كلمنى عادى جدا ووحشتنيى وازيك والكلام ده ولما شفتو لاقيتو لابس دبله سالته انت خطبت قالى لا وحكالى قصه طويله عريضه المهم اقنعنى فى الاخر ان هو ماخطبش فضلنا نتكلم فتره وبعدين بالصدفه اكتشف ان هو خاطب واتبهدلت من اهله وطبعا كل مشاكله اتحلت اهله جابوله شقه وكل حاجه ماهو انا الى كنت مستعجله
    وماتسالنيش استمريتى معاه كل الفتره دى ليه لان انا بجد مش عارفه الاول كنا صغيرين وبعد كده بقيت اقول لنفسى خلاص بقى يعنى بعد السنين دى اسيبه (غباء)

    التانى برضه اول ماعرفته كانت ظروفه الماديه كويسه مش مرتاح ماديا اوى بس يعيش كويس وعلى فكره ده كلم امى وكان مفروض انه هايجيلنا بس بعد كده حصلت مشاكل وطبعا فى الظروف الى احنا فيها دى فضل مده عشان يلاقى شغل والشغل الجديد مش عاجبه وحاجات كده
    وابتدى يتلكك على اى حاجه عشان يتخانق كل مره اصالحه مع انى مش ببقى غلطانه واعتذرله واحايله كان بيتخانق على اهيف حاجات لو رنلى ومارديتش يتخانق لو قلت كلمه ماعجبتهوش يتخانق بجد تعبلى اعصابى جدا وكنت مستحملاه وهو نفسه الى قالى كده واخر مره برضو اتخانق على حاجه هايفه وسيبنا بعض

    انت كلامك صح لما قلت ان الميزان بترفض جواز الصالونات انا حاولت بصراحه بس مارتحتش بجد كنت بشوف شخصيات غريبه جدا وانا افضل انى افضل من غير جواز عن انى اتجوز اى واحد وخلاص لمجرد انه جاهز

    واهى فرصه فى رمضان ادعى ربنا يهدينى ويسامحنى على الى فات ويخلى الى جاى احسن

    ردحذف
  21. السلام عليكم :

    ازاى يبقى فى اتنين فاهمين بعض اوى ومش عارفين يتعاملوا مع بعض ليه ايه السبب

    ميزان

    ردحذف
  22. الأخت ميزان

    أخيرا لقيت سؤال سهل أعرف أجاوب عليه في المدونة !


    ازاى يبقى فى اتنين فاهمين بعض اوى ومش عارفين يتعاملوا مع بعض ليه ايه السبب

    الاجابة :

    الأسباب ممكن تكون كتيييير !

    1- انهم يكونوا مش فاهمين بعض - و هما معتقدين انهم فاهمين بعض

    2- ان يكونوا مش عارفين يلبوا احتياجات بعض - و فارق كبير من معرفة الاحتياجات و بين تلبيتها !!!!!

    3- يكونوا محسودين

    4- يكون فيه حاجز نفسي بينهم نتيجة تراكم الخلافات في الماضي

    تحياتي

    ردحذف
  23. السلام عليكم :

    ليه بس ده حتى كل الاسئله سهله اوى

    محسودين ؟؟؟؟؟؟؟ اشك صعبه اوى

    واحنا فعلا فاهمين بعض ببقى عارفه هو عايز ايه وبيفكر ازاى هو نفس الوضع

    لكن السببين التنين اصح

    انا فيا حاجات بتنرفزه او يعنى بتصدمه بمعنى اصح ساعات مش بعرف اتصرف معاه صح فى الوقت الصح وهو طبعا رد فعله بيكون جامد

    وحاسه ان بقى فى بينا فجوه مكان فااااااااااااضى لا انا زى الاول ولا هو زى الاول مع اننا الاول كنا بنتخانق اكتر من دلوقتى بكتير بس كنا بنصفى ونرجع كويسين جدا مش عارفه ايه الى حصل

    ميزان

    ردحذف
  24. أستاذ بلوجاتي عندي مشكلة صغيرة لكن تعباني جدا عمري 22 سنة شخص زميلي في الشغل حكالي قصته إنه أحب إحدى قريباته وحاول التقرب منها ولكنها رفضت أو بمعنى أدق لم تتجاوب وتقدم لوالدها وقبل به بشرط ألا يذكر ذلك للبنت لأنها صغيرة السن (2 ثانوي)وهو 25 سنة برج العذراء أصابه الملل وطلب مني النصيحة بإعتباري فتاه ويثق في رجاحة عقلي وحكمته وكان ردي إذا كان يكن لها حب حقيقي ويثق بمشاعره فليصبر حتى يأذن الله بجمع شملهم مع الأخذ فالإعتبار أنها تريد إكمال تعليمها للمرحلة الجامعية وبعدها تكون الخطوبة وليس زواج المهم بعد كل ده فوجئت بيه بيقولي إنه بيحبني ومش قادر يستغنى عني مع العلم إن القصة بتاعته دي حقيقية مش كدب ومنتشرة فالشغل كله أنه خاطب يعني الراجل مكدبش عليا أنا كلمته بصراحة وعقل إني عايزة اللي يكونلي يكونلي لوحدي وهو جايلي بشريك وده مينفعش إديته فرصة يفكر ويعيد ترتيب نفسه أخد يومين بالظبط وكلمني وقالي أنا إخترتك أنتي لأني بحبك وعايز يتقدملي عرضت الأمر على ماما وقالتلي أنا مش عايزة لعب عيال لوكان عايزك بجد يجي المهم بعد فترة كدة والده رفض لأنه حصل وأتقدم لقريبته وهياخدها لأنه هو اللي اخترها وأحرجه مع الناس المهم إني البنت كلمته وأعتذرت عن اللي كان وهو قالي الكلام ده وقالي إنه محتار في مشاعره وأنا رفضت أكمل معاه ووقفت الموضوع وعشان أكون صادقة أنا محبتهوش ولكن كان مجرد إرتياح ومع ذلك أنا متضايقة عشان حاسة إني زعلت ربنا مني عشان كلمته من الأول وخصوصا إنه كان بينحرف بكلامه شوية للجنس وكنت بصده

    ردحذف
  25. الموضوع دلوقتي إنتهى لكن أنا برده زعلانة ياريت يكون عند حضرتك حاجة تريحني وخصوصا أنا حاسة ربنا زعلان مني أوي وللعلم أنا مش ندمانة عليه خالص بس زعلانة من نفسى أوي

    أنثي الجدي

    ردحذف
  26. باختصار ابعدي عنه

    و متزعليش من نفسك و لا حاجة

    ردحذف
  27. أنا أسفة على الإطالة بس كدة ان مش كويسة ولا هو وبعدين هو معايا في الشغل زي مقلت لحضرتك وقررت أتعامل معاه بخشونة لأنه دلوقتي بيحاول يكلمني وأنا مش راضية أرد عليه أيه رأي حضرتك معلش تقلت عليك أ/ بلوجاتي

    أنثى الجدي

    ردحذف
  28. ملناش دعوة بيه - المهم انتي - لو انتي أخطأتي فان شاء الله خطأ يسير

    و الموضوع مش مستاهل خشونة - شوية حسم و خلاص - ماما و بابا مش موافقين و خلاص

    ردحذف
  29. بجد ألف شكر ليك الله يباركلك يارب

    أنثى الجدي

    ردحذف
  30. استاذ محمد انا واقعه بورطه بحب واحد من ٤‏ سنين وتقدملي اهلي رفضو ولما شافو اني مش حتخلى عنه حطو للشب شروط تعجيزيه مشان يوافقو عليه ومع هدا كلو عمل يلي بدهم ياه بس طلبني مره تانيه اهلي رفضوا..مع الطلم انه يلي طلبوه اهلي خلتو يخسر كتر ,,‏ وهلئ بعد كل يلي ضحاه مشاني بقلي تعبت ةلازب نسيب بعض,,المشكله انا منهاره جدا ومش قادره
    ٤‏ سنين مش سهل انساه وصار عندي رد فعل بكره اهلي لانهم ضحكو علينا ساعدني شو اعمل?‏
    كيف انساه؟كيف اعيش وانا كل مكان بذكرني فيه,,هو ضحى وتناول مشاني كتير ‏,,كيف اتعامل مع والدتي لانها هي سبب فراقنا,,انا ضعيفه كتير هلئ بتمني تج على رسالتي انا بحاجت النصيحه

    reem

    ردحذف
  31. اعلم انك بحداد لوفاه والدك,,ويمكن ماترد الان على رسالتي
    الله يرحمه نشالله

    ارجوك ساعدني كيف انسى؟؟
    كيف اتعامل مع والدتي يلي ضحكت علي وعليه؟؟
    انا مواليد ١٩-٦-١٩٨٦
    وهو ‏١٠-٩-١٩٨٥
    وحديك ميلاد الوالده لانها هي يلي مسيطره على كل البي
    ١٢-٥-١٩٦١

    reem
    ٩٦١

    ردحذف
  32. الأخت reem

    حاولي مع ماتك بالطريقة العاطفية - و زني شوية -

    عاطفية يعني انا بحبك يا ماما - و يرضيكي قلبي ينكسر و كدة - و انتي قلبك كبير
    انا عارفة انك عاوزة مصلحتي
    الخ الخ
    بس حاولي تسبكي العاطفية و اديها جرعات حب و دلع عالية

    تحياتي

    ردحذف
  33. السلام عليكم
    سيد بلوجاتي بالنسبه للابراج?
    ليه قفلتوها . .?

    اختك ناديه =(

    ردحذف
  34. دكتور أين الأبراج؟ بعد كل التعب ده قفلت الأبراج ليه؟ أتذكرت أنه حرام ولا أيه؟

    ردحذف
  35. ما زلت عند رأيي أن صفات الأبراج واقعية و صحيحة و ليست محرمة

    لكني قد أمتنع عن بيع السكاكين إذا رأيت الناس يقتلون بعضهم البعض بها

    من الجائز أن أعيد نشرها بعد قرون !

    ردحذف
  36. السلام عليكم أنا مش بتريق بس إزاي واحد تفكيره عقلاني زيك يتكلم عن الخب

    ردحذف
  37. معلش انا اسفه هسأل سؤال خارج الموضوع : هل الابراج اتشالت من المدونة ؟ و شكرا

    ردحذف
  38. هوا فين الابراااااااااج ؟؟
    :(((((((((((
    فاطمة

    ردحذف
  39. لو دخلت في علاقة جديدة وانا ما زلت احن الى السابقة رغم اقتناعي التام انها لم تكن مناسبة هل استطيع النسيان والعيش بسعادة مع الشريك الجديد
    تركت خطيبي قريبا باقتناع تام والان يتقدم لي الكثير لكني في حالة رعب من الدخول في علاقة جديدة.
    والان هنالك شخص واحد هو الوحيد الذي لم استطع رفضه وكذلك لم اقبل به. انا في حيرة من امري واخاف من الندم. اثق برأيك كثيرا ارجوك ساعدني.
    ان من برج الجوزاء وخطيبي السابق من الميزان
    والجديد من الدلو

    حائرة

    ردحذف
  40. الا يوجد رد؟

    حائرة

    ردحذف
  41. أدعو الله السميع المجيب أن يرزقكك بزوج كريم صالح يسعدك و يفرح قلبك

    الدخول في علاقة جديدة أمر سيحدث سيحدث فأما تكون العلاقة الجديدة أقوى فتمحوا أثر السابقة و أما تكون أسوأ فتزيد السابقة تأثيرا و استمرارا !

    إذا لم تكوني على توافق عالي مع الجديد فلا تكملي الأمر

    كثيرا م ندخل في علاقة لنمحو أثر السابقة فنجرح شخصا ليس له ذنب

    استعيني بالاستخارة

    وفقك الله

    ردحذف
  42. بلوجاتي كيف اتواصل معك ع الايميل سؤال مهم رجاء احتاج مشورتك وخبرتك

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد