الجمعة، 22 فبراير 2008

قليل من التشاؤم

الناس في الدنيا صنفين ناس مش سعدا وناس سعدا لبعض الوقت والدنيا بتعدلهم مصيبة محترمة تطلع
السعادة اللي حسوا بيها على جتتهم تخلي الناس الأولانيين اللي مش سعدا يفتكروا انهم كانوا سعدا وهما ما كانوش واخدين بالهم يقوموا يحزنوا أكتر ان لحظات السعادة فاتتهم من غير ميستمتعوا بيها

الدنيا هي حزن بين حزنين ولحظات سعادة مش حقيقية عشان الواحد يتألم من الحزن أكتر لما يحس بالفرق

الحزن بير كل متاخد منه يزيد

والسعادة نقطة مية في كباية اذا ميلت الكباية عشان تلحس النقطة تكون خلصت كلها على جدار الكوباية وميوصلكش حاجة ولو سيبتها في الكوباية من غير متميلها تنشف وتحزن انك محاولتش توصل للنقطة لحد ميجيلك نقطة

للحقيقة ثمن لكي تعرفها
هي أن تتألم

أما الجهل فهو أن تتألم من أشياء غير حقيقية

هناك 28 تعليقًا:

  1. للحقيقة ثمن لكي تعرفها
    هي أن تتألم
    الارواح المعذبة في الأرض.

    ردحذف
  2. الأخ سليمان

    عودٌ أحمد

    في الحقيقة انا كتبت البوست دة كنوع من السخرية من الانسان المتشائم بداخلي

    لكن جملة : للحقيقة ثمن لكي تعرفها هي أن تتألم

    جملة حقيقية جدا

    تحياتي

    ردحذف
  3. اتفق معك يا استاذ بلوجاتي ,هذة الجملة من اجمل ما قرأت.

    ردحذف
  4. السلام عليكم :

    كنت اتمنى انك تتكلم شويه عن التفاؤل والامل المفقود عند الدلو
    والنبى شوية تفاؤل خلى الدنيا تمشى لاحسن دى وقفت خالص
    ماهو التشاؤم ده الى بيخلى الدنيا تبوظ
    الا ايه حل مشكلة التشاؤم وفقدان الامل فى الحياة عند الدلو

    ميزان

    ردحذف
  5. الأخت ميزان

    ضحكتيني بجد

    انا كاتب قليل من التشاؤم ! يعني قليل يعني دة أقل حاجة عندي !
    و بدل متحمدي ربنا اني مكتبتش كثير من التشاؤم لأ طمعتي اني اكتب عن التفاؤل !!!!

    اما بخصوص الدلو - متقلقيش هو هيخرج من الشعور دة لوحده
    كمان نسيت أقولك انه بيكتئب فب الشتا !

    تحياتي

    ردحذف
  6. السلام عليكم :

    هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    انا الى بجد مش قادره امسك نفسى من الضحك

    هو الموضوع مش موضوع شتا يافندم ولا حاجه بلاش تلاكيك بقى سيبو الشتا فى حاله ماهو ابن حلال السنه دى

    بس بجدهو فى حالة اكتئاب اليومين دول ومش عارفه اخرجوا منها خالص وطبعا كالعاده بيطلع عليا انا الاكتئاب ده بس المره دى زايد شويتين مافيش عصبيه بس اوحش (الستات لما تتلكك بقى ) ياريت العصبيه ترجع احسن

    المره دى مش بيتكلم معايا خاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالص لا بيشتكى ولا بيحكى ولابيتعصب ولا اى حاجه جاييه عليه بالسكات والقرف منى طبعا

    ميزان

    ردحذف
  7. الأخت ميزان

    يؤسفني اني أقولك ان دة عادي

    موجات و الموجة الأيام دي فيها تشاؤم - عشان الأزمة الأقتصادية

    حاولي تنقليله التفاؤل شوية بشوية

    في واحد علمني ان كل أزمة جواها فرصة بس الأنسان يستغلها !

    و بعد كدة وجدت الكلام دة في القرآن !!!

    فإن مع العسر يسرا إن مع العسر يسرا !
    و كما قال سيدنا أبوبكر لن يغلب عسر يسرين !

    يعني كمان لاحظي ان القرآن قال مع و مقالش بعد !
    مع العسر فيه يسرين !

    تحياتي

    ردحذف
  8. السلام عليكم :

    انا على فكره من النوع المتفائل جدا صحيح بيجيلى احباط من اقل حاجه بس برجع فى وقت قصير افوق نفسى وكتير بحاول معاه واقوله اصبر عشان ربنا هايديك على قد صبرك وكلام من النوع ده وهو بيستجيب فى ساعتها بس تشاؤمه بيغلبه عايز الكلام يتقال له على طول بشكل مستمر بس انا مش هاروح معاه الشغل واقعد فى ودنه يمكن يكون محتاج يسمع الكلام ده من حد غيرى

    عايزه اقول حاجه مش عارفه مفروض اقولها ولا لا بس الحقيقه ساعات بحس ان مامته جزء من احباطه عارف انت فيلم محطة مصر الام الى كل ماتشوف ابنها تندب على حظه فى الدنيا وحاله الى مش هايتعدل انا نفسى بيجيلى احباط (مش بقول كده عشان حماتى والله بس دى الحقيقه ) هههههههههههههههههههههههههه

    ميزان

    ردحذف
  9. السلام عليكم :

    فى حاجه غلط فى حاجه غلط فى حاجه غلط
    احساسى بيقولى ان فى حاجه غلط بتحصل بس مش قادره اتكلم عشان مابقاش انا الى بعمل مشكلة هافضل ساكته لحد ما كل حاجه تبان لوحدها احساسى بيقولى ان الصدمه والجرح هايكون كبير ربنا يستر

    ميزان

    ردحذف
  10. الأخت ميزان

    و عليكم السلام

    دة ردي على التعليقين :

    بجد بجد معاكي حق - بسم الله ماشاء الله انتي فاهماه كويس قوي

    متعمليش مشاكل و خليكي انت دايما كويسة عشان تنأنبيله ضميره و يا بخت من بات مظلوم و لا باتش ظالم
    و ربنا مش هيضيع مجهودك

    تحياتي

    ردحذف
  11. السلام عليكم :

    مش انا قلت فى حاجه غلط بتحصل كل حاجه ابتدت تبان وانا قاعده مستنيه الاخر

    ميزان

    ردحذف
  12. الأخت ميزان

    و عليكم السلام

    المهم متتصرفيش أي تصرف أهوج !

    و خليكي مثالية و متتنرفزيش لحد النهاية
    و لو اتأكدتي من حاجة ياريت تقوليلي لأن ساعتها حتبقي بجد محتاجة حد يشور عليكي

    تحياتي

    ردحذف
  13. السلام عليكم :

    انا اعصابى هاديه مووووووووووووووووت ويمكن لانى متوقعه ده من فتره يمكن اكون غلطانه بس انا بتعامل مع الموقف ببرود تام مش باين عليا حاجه خالص انا مستنيه لما تبقى كل حاجه حقيقه وامر واقع وحاجه لامساها بايدى وبعد كده هاشوف هاعمل ايه هاسيبه هو بنفسه يلف الحبل على رقبته

    شكرا
    ميزان

    ردحذف
  14. الأخت ميزان

    اه يانا منكن !

    كيد النسا غلب كيد الرجال !

    الممهم خللي بالك من نفسك

    تحياتي

    ردحذف
  15. السلام عليكم :

    كيد النساء غلب كيد الشيطان مش بس كيد الرجال

    انا مسلمة امرى لله وهو الى هايخدلى حقى لو كنت مظلومه

    مش بشيل هم نفسى كتير وكل واحد بياخد نصيبه

    ميزان

    ردحذف
  16. الأخت ميزان
    و عليكم السلام

    و نعم بالله

    تحياتي

    ردحذف
  17. السلام عليكم :

    معلش انا عارفه انى برخم عليك كتير وعاملالك ازعاج

    بس اصلى مش عارفه اتصرف عندو اكتئاب شديد جدا ومش عارفه اتصرف معاه الكلام مابقاش ينفع انا حاسه انه تعبان ومش قادره اعملوه حاجه المشكله الاكبر انى مش معاه هو مسافر ولوحده مش عارفه اعمل ايه باتجنن لما احس انه فى الحاله دى وانا مش قادره اساعده

    هو غالبا تعبان من التغير وانه لسه مش مستقر وانا مش عارفه اهديه وفاكر انى مش حاسه بيه ولا عارفه الى هو حاسس بيه

    معلش انا اسفه مزهقاك

    ميزان

    ردحذف
  18. الأخت ميزان

    و عليكم السلام

    هو في الوقت دة بيبقى مكتئب !

    و كمان عدم وضوح الرؤية مش التغيير هو اللي بينرفزه

    هو بس عاوز منك شوية تعاطف و شحتفة و دمعتين ينزلوا في التليفون و شوية تقدير لتضحياته العظيمة

    تحياتي

    ردحذف
  19. السلام عليكم :

    متشكره اوووووووووى انك رديت بسرعه

    انا خايفه عليه اوى المره دى يمكن عشان بعيد عنى

    شكرا واسفه تانى على الازعاج

    ميزان

    ردحذف
  20. انا قلبى وجعنى بقى نفسى اتكلم مع اى حد فى اى حاجه

    ميزان

    ردحذف
  21. السلام عليكم :

    انا مش عارفه هو ليه بيعمل كده ليه بيقلب مره واحده كده ومن غير سبب انا تعبت اوى من الطريقه دى

    كان بيتكلم معايا طبيعى وبيقولى انا اسف على الطريقه الى بعاملك بيها الفتره الى فاتت وانا عارف انى مقصر معاكى ومره واحده قالى احنا لازم نسيب بعض وقفل

    انا مابقتش فاهمه حاجه هو ايه مجنون انا مش فاهمه زهقت زهقت زهقت

    ميزان

    ردحذف
  22. الأخت ميزان

    بلاش نفهمه - لكن نتعامل معاه

    متعمليش حاجة خالص - هو هيروق لوحده - ممكن تبعتله رسالة قصيرة : مثلا مجنون و بحبك
    او حتى لو انفصلنا هفضل احبك
    او مهما حصل هفضل احبك

    و مهما يقول مترديش عليه - اعتبريه في البنج و بيهلوس

    تحياتي

    ردحذف
  23. السلام عليكم :

    والله ضحكتنى وانا مكتئبه هو الظاهر فعلا بيهلوس بس انا تعبت وزهقت كده كتير بجد زودها اووووووووووووووى
    بصراحه حاولت اعمل الى انت كاتبه بس مش قادره انا كمان ليا طاقه
    مع انى عارفه انى فى الاخر انا الى حاصالحوا وهاروق بكلمه منه بس هو يقولها

    ميزان

    ردحذف
  24. السلام عليكم :

    طيب والله مجنون فعلا
    تانى اتصالحنا واتكلمنا وكله كان تمام وبنهزر والمكالمه اخر رومانسيه وفجاءه راح قالب تانى مجنون مجنون مجنوووووووووووووووووووووووووووووووووون
    ومش عارفه ايه مزاجه انه يقفل فى وشى ههههههههههههه قلبت معايا بضحك هايجننى والله بقيت هس هس خالص
    معلش ياستاذ بلوجاتى خنقاك معايا بس والله ده المكان الوحيد الى بفضفض فيه اصل انا مفهمه الناس كلها انه عاقل اوى ماينفعش احكى لحد عالجنان ده
    مش عارفه ايه الى مكبرها فى دماغه ان انا هاسيبه مع انى عمرى ماقلتها قلتلو انا بحبك وهافضل جنبك ومش هاسيبك ابدا وخلينا نفكر بالراحه وناخد كل حاجه واحده بواحده وقلتلوا اى حاجه هاتعملها انا معاك ومسنداك ومعاك ماكان ماتروح اعمل ايه تانى
    اعمل ايه تانى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ميزان قرب يتكسر من تقل الدلو

    ردحذف
  25. سبحان الله نفس اللي بحس بيه ف اليومين دول خاصه و بكل الايام عامه ههههههههههههههه
    دائمادا اقرأ ان الانسان يصنع سعادته بنفسه ...
    و ان السعاده ليست في نهاية الطريق بل يجب ان نسعد بكل لحظات حياتنا ..
    و اللهي ثم و اللهي بجد مش عارفه دي السعاده اصنعها ازاي ..
    لاهي بتيجي و لا انا قادره اصنعها
    بالعكس اشوفها بتجري بعيد خالص و عمال المحها كده من بعيد و ف عنيه دمعه حائره ..كيف السبيل للوصول اليها .. و متى ؟؟

    ردحذف
  26. السلام عليكم :

    الظاهر ان الشتا فعلا بيجيب اكتئاب
    والتاريخ يعيد نفسه
    حاله مستعصيه

    ميزان

    ردحذف
  27. السلام عليكم ورحمة الله ، أخي الكريم بلوجاتي ممكن توضحلي أكثر العبارة :
    ( كل أزمة جواها فرصة بس الأنسان يستغلها ! )
    هل تقصد تعلم الدروس من الأزمة هي الفرصة ، أم أن هناك فرص حقيقية أثناء الأزمات ينبغي أن يفطن لها ؟ ويا ليت ضرب مثال لتفريب المعنى لو سمحت
    شكرا لك .

    ردحذف
  28. أقصد فرصة حقيقية ينبغي أن يفطن لها - و دي مش مقولتي - دي حكمة - للأسف معنديش مثال جاي في ذهني

    تحياتي

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد