الأحد، 31 مايو 2009

رجل برج الميزان (ممييييززز)!

رجل برج الميزان - الداهية ... !!!!

برج الميزان : من 23 سبتمبر - 22 أكتوبر

اسمحوا لي أن أبدأ بمشاهير هذا البرج لكي نعطي فكرة عن أهمية البرج الذي سنتكلم عنه ! و عادة أضعها في نهاية البوست لكن مع رجل برج الميزان لابد أن أضع المشاهير في البداية لأنها ستساعدنا أكثر في فهم صورة و طبيعة هذا البرج !
 مشاهير رجل برج الميزان :
 محمد خاتمي ,أحمد شوبير , سمير صبري , هشام عبد الحميد , أحمد مظهر  , دافيد بن جوريون , إيهود أولمرت , بنيامين نتنياهو , إسحق شامير , سليم الأول بن بايزيد الثاني بن محمد الفاتح اول خليفة عثماني و زادت رقعة الامبراطورية العثمانية مرتين و ضم مصر الى الخلافة العثمانية ,  أيمن نور , موشيه شاريت , ايجال الون , محمد حسنين هيكل , الأمير عبد القادر الجزائري، مؤسس الدولة الجزائرية الحديثة ,  شارل حلو رئيس الجمهورية اللبنانية الأسبق , ويل سميث  , ت. س. إليوت شاعر وأديب إنجليزي ,  مارتن هيدجر فيلسوف الوجودية الألماني , علاء ولي الدين ,  ليخ فاوينسا أول رئيس لبولندا بعد انهيار الشيوعية , جيمي كارتر , جورج ويا , ماهاتما غاندي , الامام جلال الدين السيوطي , رولان غاروس , ديزموند توتو ,  فلاديمير بوتين , جيسي جاكسون , مات ديمون ,  توفيق الحكيم ,  سيد قطب , محمد منير ,  أنور وجدي , كمال الطويل ,  أميتاب باتشان , عمرو دياب , السلطان الإدريسي إدريس الثاني , دوايت أيزنهاور, الإمام حسن البنا مؤسس حركة الإخوان المسلمين , روجر مور ,  مردخاي فانونو عالم نووي إسرائيلي , رالف لورين مصمم أزياء  , فردريك نيتشه , رفاعة الطهطاوي , أحمد شوقي , جان كلود فاندام ,  فريد الأطرش ,  ألفريد نوبل , حافظ الأسد , مايكل دوجلاس , محي إسماعيل , رأفت الميهي , محمد الكحلاوي , هشام سليم , حسن حسني , طارق علام , باسم سمرة , رياض السنباطي , شكري سرحان , حسن الأسمر , حسن عابدين , خالد يوسف , عمرو موسى
 تحليل الشخصية :
يحب دائما ان يظهر في صورة : الأنسان – المعلم – العاقل و في نفس الوقت العاطفي الرحيم
و هو يحرص على هذه الصورة غاية الحرص لذلك تجده كثيرا ما يستغرق في تبرير تصرفاته – التي قد تظهر انها تتعارض مع هذه الصورة – حتى دون ان تطلب او تدري لماذا يبذل هذا المجهود في تبرير تصرف انت لم تطلب او تسأل عنه – يعني مثلا رفد موظف عنده او خصمله من مرتبه
كسبه يتم عن طريق مدحه – دون مبالغة – و اعتباره معلم لك او أستاذ – و دائما تتهم مبرراته و تقتنع بها
و هو دائما يريد منك ان تطيع أوامره لكن عن اقتناع منك (عشان ميظهرش في صورة ديكتاتور)
 رأيه الذي لا يجاهر به أن المرأة دورها في البيت فقط , و أما دورها في العمل فلا يتعدى الأدوار المساعدة و حتى هذه لا يؤدونها على وجهها !
رجل برج الميزان يحتل المركز الثاني في أكثر الأبراج عقلانية بعد رجل برج الدلو
كما هو الحال في برج الميزان بشكل عام يتأرجح بين النقيضين الى أن يصل الى الأتزان او التوازن لكن بسبب انه رجل فالعقل متغلب على العاطفة و مسيطر عليها بشكل كبير فهي عاطفة التوازن و عاطفة العقل و شتان بين العاطفة النقية و العاطفة العقلانية ! أو بكلمات أدق العقل المتعطف !
و الفرق بينه و بين برج الدلو هو ان رجل الدلو يتأرجح بين الحالتين الرومانسية و العقلانية لأن له أكثر من طبيعة و متعدد الأوجه
لكن رجل برج الميزان اذا تأرجح فبغرض الوصول الى الأتزان او التوازن او ليصل لطبيعته فهو ذو طبيعة واحدة - و لو اظهر غير ذلك فهو تمثيل و ليس حقيقة !
و لنضرب مثلا : اذا بكت حبيبته او خطيبته فهو يتعاطف معها و تصعب عليه ثم يبدأ عقله في العمل للوصول الى التوازن : لأ , أحس تتمرع , لأ  , أحسن تتعود على كدة , لأ , احسن تكون بتمثل عليا ... الخ الى ان يقلل من تعاطفه و يصل الى درجة التعاطف المتوازنة من وجهة نظره !
فطبيعة رجل برج الميزان النفسية تتكون من : عقل 60 - 70 % + حب ذات 15- 20 % + عاطفة  -15- 20  % !
و اذا اظهر عواطف كبيرة فان الجزء الأكبر منها يكون تمثيل ! – ما أقصده أنه ليس بهذا القدر من العاطفية التي يظهر عليها , لا أنه ليس لديه عواطف
و برج الميزان كما قلنا يحب ان يحافظ على صورته امام الناس - فهو يحب ان يظهر بمظهر المثالي او حتى الملائكي !
يحب ان يتقمص دو المعلم و هو في الحقيقة يؤديه ببراعة - و بالطبع هو ينظر لنفسه أنه معلم و عنده ما يعطيه و يعلمه للناس جميعا !
مجتهد في عمله Hard Worker , من الأبراج التي تجمع ببراعة بين التفكير او العقل  , مع العمل او التنفيذ (طبعا رجل برج الدلو عنده قصور في التنفيذ ) , يملك مهارات تفاوضية عالية و ثقة عالية بالنفس و تصميم و ارادة صلبة بالأضافة للذكاء و الدهاء !
و المقصود بالدهاء هو استخدام الذكاء في اسلوب ملتوي فهو يتنازل عن جزء من مبادئه المعلنة للوصول الى ما يريد (شوية ميكافيلية(
و هو يسعى نحو المثالية في كل شئ  perfectionist , و المثالية اعني بها آداء الشئ على اكمل وجه
وهو مثل أخته في البرج أنثى الميزان غير متسامح لكنه يمثل دور المتسامح ببراعة يحسد عليها !
وان كان جزء من تسامحه يمكن وصفه بالتردد , فرجل برج الميزان يمكن أن نعتبره من الشخصيات المترددة
و هو بسبب زيادة العقلانية عنده مقارنة بأنثى الميزان فهو لا يقطع معك طالما كان في احتياج لك !
و لنضرب مثال على مسألة التسامح هذه :
مثلا اذا أخطأت في حقه فهو طبعا حساس و سيأخذ باله - ثق من ذلك - و قد يظهر لك و يعاتبك (و هذا أفضل لك ! ) و قد يخفي و يرقد لك الى أن يعاتبك في الوقت المناسب او يعاقبك ! و هذا حسب درجة معزتك عنده و حسب حجم الخطأ و أيضا حسب مدى احتياجه اليك !
وهو ينبه و يعطي فرصتين قبل العقاب في المرة الثالثة (لتحقيق العدالة لأنه ميزان رمز العدالة فلابد أن يعطيك أكثر من فرصة(
و اذا أخطأت في حقه خطأ كبير و لم يظهر لك أو يعاقبك أو يقطع علاقته بك , فهو أكيد محتاج لك ! و طبعا بعد انتهاء غرضه منك سيكون انتقامه منك شديدا !
فهو لا يغفر و لا ينسى الأخطاء في حقه فيما يختص بالكرامة أو الأنتماء يعني لو جرحت كرامته او غيرت ولائك منه الى شخص آخر !
 قاعدة أساسية عن رجل الميزان هي أنه لا يقوم بفعل أي شئ بناءا على سبب واحد بل لابد من عدة أسباب وراء فعله – فعلى الأقل عصفورين بحجر واحد !
و هذا يوصلنا لشئ آخر وهو أنه دائما عنده أجندة خفية أو أهداف خفية , hidden agenda
و هو عنده قدرة كبيرة على الإفناع و هو أيضا مناور  manipulative , و محاور بارع و لابد في النهاية من أن يقنعك بما يريد و في نفس الوقت تجده يقنعك أنه حسن النية و ليس له أية أغراض من اقناعك بالشئ غير أنه يوافق الحق و الحقيقة
فهو يحرص تماما على صورته أن تظل نقية مبرأة من الأغراض و الشوائب
وللاسف عنده اعتقاد أنه يستطيع أن يلاعب الناس كلهم كل الوقت – و هو رغم براعته الفائقة في ذلك و التي تعطيه بعض الحق في هذا الأعتقاد – إلا أن غروره هو الذي يمكن بعض الأذكياء و العقلاء من كشفه –و هذه من نعمة الله علينا – لأنه لو كان ليس عنده غرور لما تمكن أحد أبدا من كشف خططه المخفية بسبب براعته المتناهية !
  و هو  يجذب من حوله بالعاطفة و يستخدم العواطف في الإدارة – مدرسة الإدارة بالعواطف – أي يجعلك تطيعه عن طريق أنك تحبه و الأيحاء لك بالكلام أكثر من الفعل انه يريد و ييخاف على مصلحتك
و هو بارع جدا في هذا الدور و بارع جدا في هذا النوع من الأدارة
يحب أن يحاط علما بكل صغيرة و كبيرة
يحب اذا عاقب ان يأتي العقاب على يد غيره – ليحتفظ بمظهر العاطفي
الأعتراف بالخطأ أمامه و الأعتذار عنه و الوعد بعدم تكراره هو الوسيلة الوحيدة لتفادي عقابه
و يعتبر الأنكار هو نوع من أنواع الأستخفاف به و يأخذه بشكل شخصي
افعل أي شئ غير أن تجرح كرامته أو تستخف به و بذكاءه
اذا تركته و غيرت ولائك دون اذن صريح منه فلن تحوذ على ثقته أو يعتبرك من رجاله أبدا
يحب أولاده جدا و يقسو على الذكور منهم حتى يصبحوا رجالا
و اذا رزق بالأناث فهو يحبهن اكثر و يفضلهن على البنين !
و رغم أن النساء و الجنس عنده ذو أهمية كبيرة إلا أن طموحه العملي يطغي على ذلك و هو يحرص دائما على استقرار بيته و أسرته و أن يظهر أمام أولاده كقدوة و كمعلم
عصبي مع زوجته و أولاده الذكور خاصة
و في النهاية أنا لا أقصد أنه شرير لكني أقصد أنه ليس أبدا بنفس درجة الطيبة الظاهرة عليه بل أقل من ذلك ب..



تنبيه و تحذير
كل ما كتب في هذه المدونة عن صفات الأبراج هو من واقع خبراتي ومشاهداتي في تحليل الشخصيات والتعامل مع البشر وليس له علاقة من بعيد أو قريب بالتنجيم أو الفلك أو الحظ أو التنبؤات!
والبرج هو الشهر في السنة الشمسية و هي تقابل السنة القمرية و الشهور القمرية, فما أكتبه يشابه أن تكتب التشابه في صفات أبناء بلد معين أو مهنة معينة, فالعلاقة هي المصاحبة (التوقيت) لا أن النجوم تؤثر في الصفات ,و يشابهها أن نقول أن الجيل الفلاني يتصف بكذا و كذا (صفات في داخل فترة زمنية)
-         نسبة دقة الكلام المكتوب – في تقديري الشخصي -  حوالي 80% , بمعنى أنه يصدق أو يصيب بنسبة 80% من الناس و 80% من صفاتهم كأفراد
-         تشابه الصفات في داخل وقت محدد هو آية من آيات الله عز و جل – وأن الكون كله في تناغم و علم مسبق لله عز وجل

صفات الأبراج – لماذا حذفت و لماذا أرجعت المدونة في الرابط التالي:
وفيه كيفية الاستفادة من الأبراج بشكل سليم

لمن أراد معرفة تفاصيل وقصة من أين أتيت بالكلام المكتوب في المدونة عن الأبراج طالع البوست في هذا الرابط :
حكايتي مع الأبراج

لمشاهدة كل الموضوعات في المدونة اضغط على هذا الرابط:


 

هناك 119 تعليقًا:

  1. صباح الخير ..
    تصدق لو قلتلك اني مش قادره انتظر الين ارجع من الشغل في الظهر واعلق على البوست ده "خصوصا" ..
    (تحفة)
    (هايل)
    (قمة في الابداع )انت اتفوقت على نفسك في البوست ده ، البوست واضح ودقيق بشكل كبير ..
    عاوزة اقولك انه جوزي الاول ( طليقي ) دلوقتي من برج الميزان .انا معرفتش الا لما قريت البوست ده ..
    والمصيبة انه واحد من اخواني الاولاد من برج الميزان ايضا ، ومقرب الى الوقت ده من جوزي الاول..
    بالاضافة الى اني تعرفت على شخص من برج الميزان ايضا ..
    لما حرجع ابقى اكتب عن كل شخصية وعن وجهة نظري فيها انا انثى الثور .
    اتمنى انك ترد على رسايلي ، لاني اخذت على خاطري لما مارديتش على رسالتي الي فاتت ..تحياتي ليك .
    ( ياسمين )

    ردحذف
  2. الأخت *الأيادي الندية*

    بقى كدة يا ياسمين إمال الغرب يقولوا ايه ؟

    طالما مردتش عليكي انتي بالذات يبقى اكيد عندي عذر

    عذري : الحالة النفسية , الشغل , التركيز على كتابة مواضيع جديدة لأن الردود تأخذ معظم الوقت
    و ارجو أن تقبلي عذري

    و منتظر تعليقك على رجل برج الميزان لأنك باين عليكي خبرة جامدة فيه !
    ههههههه
    و محاطة به من كل جانب !

    تحياتي

    ردحذف
  3. انا بحاول اكتب من الظهر مش قادرة ..
    اصل الموضوع صعب عليا على الرغم من انه عدى عليه فترة طويلة !!

    *تتصوروا لما ست من برج الثور عاطفية ترتبط برجل من برج الميزان كل حاجة عنده بالعقل ، تتوقعوا العلاقة بينهم بتبقى عامله ازاي ؟
    (بتبقى الست عاوزه تعطي حب والراجل مش عاوز ياخد او مش مصدق عشان ياخذ وطبعا ده راجع لطبيعته الي عرفتها دلوقتي )
    *حاجة تانية :(( الضغط ،بيحب يضغط.. وبكل الطرق الممكنة على الست حتى لو وصلت للعنف ))واركز على كلمة العنف والشاطر يفهم ؟!!
    * بالنسبة لدور المرأة فكل النساء طموحات وبيبقى يعطي امثلة وقصص قدام مراته عن صاحبه فلان وحظه السعيد بزوجته الناجحة بس ان كانت مراته طموحة فمفيش داعي ابدا!! لازم تتفرغ للبيت وتربية الاولاد وياريت لو كانوا دسته بتبقى هايله ..
    * حاجة تالته: تقريبا كل اهلي وقرايبي انتبهوا للحاجة دي ..وانت وضحتها يااستاذ بلوجاتي وهي ( القدرة غير الطبيعية على الاقناع والمناورة ..بيبقى غلطان ياجماعةوالغلط راكبه من فوقه لتحته!! ومجرد مايقعد مع الشخص عشر دقايق بيقلب الموضوع كله ،وبيبقى كل الاشخاص الي كانوا حواليه زعلانين بيبقوا صحابه !! لا وبيعتذروا منه كمان )
    * انا طبعا معرفش هو عامل ازاي في الشغل بس هو شخصية مسؤله في الشغل والكل بيحترمه لانه في خلال فترة قصيرة اتقلد منصب اداري صعب انه شخص في العمر الصغير ده يمسكه ..
    * عاوزين تعرفوا العلاقة بينا كانت عاملة ازاي لما كنا بنتخانق ؟! كانت عاملة زي "صراع الجبابرة، صراع اتنين من الديناصورات" .
    طبعا بعد ذكر كل المساويء دي الي انا عانيت منها لابد ان اذكر له ايجابية على الاقل ..وشيء اتذكره له من كم الذكريات المؤلمة التي كانت بينا ، ..(وقت الصفاء) .وقت الصفاء ده من اجمل الاوقات ؟ طبعا كانت بسيطه لقلة مكوثه بالمنزل ..مش بيقعد في البيت الا في حالتين اتنين بس ، اما مريض او نايم ..
    بيبقى على طووول برى البيت وخصوصا آآخر الليل ولا بيرجع المنزل الا وش الفجر ( طبعا مش محتاجين لذكاء ..عشان تعرفوا انه ده كان السبب الرئيسي للانفصال بينا .. )
    بالنسبة لعبارة متردد ..انا مشفتش الحاجة دي يمكن احيانا في اوقات نادرة جداجدا لا حظتها بس ماكنتش منتبهى ليها؟ بس عموما كان من اكثر الاشخاص الي قابلتهم في الرجالة سرعة في اتخاذ القرارات وخصوصا معايا ، يعني بيطلق على طووووول .
    عاوز يشوف المرأة في مكانين اتنين فقط :
    1- عند اهله .
    2- ومع الاولاد .
    انا حلخص العلاقة بين انثى الثور ورجل الميزان في جملة واحده وهي ( ماكنش فيه اي حاجة من الحاجات الي كنت عاوزاها في الراجل كان ممتاز بس ماكنش مناسب عشاني للاسف ) دلوقتي يااستاذ بلوجاتي ..بعد نشر كل الغسيل ده عن علاقتي المبهرة برجل الميزان راح اكون في المرتبة الثانية بعدك من حيث عدد الرجالة الناقمين عليامن برج الميزان ؟!
    سؤال اخير اذا تكرمت وعارفه اني طولت استحملني ..انا بجد خايفة اكون على وشك التورط مع عقرب يكون بجانبه الرجل الميزاني ملاك ..ايه رايك ؟

    ردحذف
  4. الأخت *الأيادي الندية*

    متشكر جدا على الكلام المفيد

    طبعا براحتك دة شئ يرجعلك - انتي مش صغيرة و ناضجة

    ردحذف
  5. السلام عليكم :

    والله ده راجل ميه ميه

    ميزان

    ردحذف
  6. صباح الخير ..
    ازيك يااستاذ بلوجاتي ..عامل ايه النهارده ؟
    طمنا عليك ..

    عاوزه احكيلك عن اخويا..واقولك على كوكتيل الابراج الي عندي بالبيت *
    هبتدي بالكوكتيل الاول ، لاني عاوزاك تاخد فكرة :
    * انا الكبيره برج الثور
    * بعديا على طول اختي الدلو
    * اخويا الكبير عذراء
    * بعديه الثاني ميزان
    * عذراء مرة اخرى
    * حوت
    * جدي
    * عقرب
    (( الوالد سرطان - الوالدة حمل ))
    بعد ماعملت دراسة مستفيضة على العائلة وجدت انه العالب فيها الابراج الترابية( مش بنحب الحركة الا بحساب ) بس في نفس الوقت الابراج المائية مسيطرة ايضا وبتتحكم في الامور ..واقدر اوصف عائلتي بصفة وحده(الاستقرار وبطء التغيير )
    .. الى ماقبل سنتين انا مكنتش بتفق مع اخويا الميزان .. كان بيشوفني متسرعة وظني سيء.. وانا كنت بشوفه غلس ودمه تقيل ..بس كنت الاحظ انه بيميل لاختي الدلو اكتر مني- وكنت بغير - وبياخد رايها وبيحكي معاها.. بينما اخويا العذراء احنا الاتنين بنميل للاتفاق في امور اكتر .لا حظت انه اخويا الميزان مقرب من جوزي الاول(سؤال ؟! هل تشابه الابراج بيولد الاتفاق بين شخصيتين من الرجال او حتى من النساء !!؟) لاحظت انه كم الاصحاب الي عند الاتنين كبير واحيانا بيكونوا اصدقاء استغلاليين بس بيشوفوهم اصدقاء ..عموما معرفش حصل ايه بالضبط خلال السنتين الاخيره ؟ بديت افهم اخوياده وبقت العلاقة بينا كويسة بديت اقرب منه وبقى يحكيلي .. وبيرتاحلي ايضا وبيفضفض لي على الشغل -الاحتمال الاكبر اني اسلوبي معاه اتغير وبقيت اقوله كلام حلو -..
    بيحب ايه :
    * الهدوء ( مش بيحب الصراخ ابدا وللاسف انا لما بتحمس في موضوع صوتي بيعلى )
    * السلام( يعني بيهرب من الخناقات ومش بيواجه الا اذا اجبر )
    * حسن الظن في الاخرين
    * كتوم
    * مش بيحب يجرح حد
    بالنسبة للناحيةالعاطفيةعنده..معرفش عنها حاجة وهو دائما بيقول مفيش حد بعكس اخويا العذراء كل صغيرة وكبيرة نعرفها ..
    بلاحظ بشكل ملفت لما بسئله ازيك مع البنات بلاحظ انه الموضوع ده بيغلقه فورا ..ويغيره على طول.. او يتكلم في باب انه عيب ومايصحش وحرام والكلام ده ..
    لاحظت حاجة كمان..( واو ^-^ بقى كم الملاحظات عندي فوق الخيال)
    (ملامح الوجه كل الي عرفتهم من برج الميزان ده بالنسبه ليا ( مش بيجوا على درجة عالية من الوسامه يعني بيكونوا مقبولين الشكل.. الملامح اقرب للطفولة في مرحلة المراهقة اما في مرحلة النضج بتبقى هادئة )
    **عموما انا حكون في قمة السعادة ^-^ لو حبيت تستفسر مني عن برج السرطان او العذراء او حتى الحوت( لان باقي اخواني صغيرين ( الجدي والعقرب )
    اخيرا ..اعتذر جدا على التطويل ، تحياتي ليك .
    * ياسمين *

    ردحذف
  7. صباح الخير..
    ازيك يااستاذ بلوجاتي ؟عامل ايه ..
    انا بكتبلك الرساله دي ونفسيتي سيئه جدا ..
    ( هي انثى الثور لما بتبقى في نهاية مرحلة العشرينات بتبقى بالبرود ده ولا هي تعرضها لصدمه بيخليها بالشكل ده )
    مش قادره افتح قلبي لاي حد!! ..مش قادره اتحمس لاي علاقة !!
    اتعرفت على عدد من الشخصيات من ابراج مختلفة ومن اعمار مختلفه كمان !!
    (اسد وعذراء وعقرب وحتى حوت - وجوزاء وميزان )
    ده انا بقيت موسوعة ..
    بس مفيش فايده..مفيش حد فيهم قادر يجذبني فتره طويله .. كلهم بيدوروا على حاجة وحده( العلاقة العاطفية )ولما بنوصل للموضوع ده بيصيبني برود غريب ..
    انا مش عاوزه علاقه عاطفيه وبس ؟! !!انا عاوزه راجل يقدر شخصيتي ..يشوف فيا حاجة مميزة ..يستمر معايا بعيوبي قبل مميزاتي !!
    انا بقالي على الحال ده فتره طويله ..وزهقت من الوحده ..

    ( امتى يااستاذ بلوجاتي حتكتب عن انثى الثور ..اتمنى من خلال كتابتك افهم ولو جزء بسيط من شخصيتي )

    * ياسمين *

    ردحذف
  8. صباح الورد و الياسمين و الفل كمان ..
    ازيك يا استاذ بلوجاتي ..
    بصراحه انته هايل و انا بحب كل اللي تكتبه ...و بحب فكرك اوي ..
    مممم
    اما بخصوص برج الميزان الرجل فأنا عندي اخ اصغر مني (مراهق 19 سنه) من هذا البرج
    هو هادي و وديع .. يكره الشجار ..
    كتوم ..
    دايما يساعدني
    لما بقولو عاوزه ارح المكان الفلاني مش بيقصر معايه .. انا بحبه كتير يمكن عشان انا ميزان زيه .. ..
    و مش بيحب يردلي طلب ..الا ما ندر ..
    و بس
    اما عني فياريت لو تكتبلي عن رجل الثور ف الحب و الاخلاص ..
    تحياتي ...
    موناليزا

    ردحذف
  9. مساء الخير
    الى الاستاذ كاتب مقال رجل برج الميزان
    انا عذراء برجا ووصفا على علاقة مع الميزان منذاشهر..مستواي الاجتماعي والمادي اعلى منه بكثير..تعرفت عليه عنطريق تدريبه لي على احدى الرياضات ومن ثم تطورت العلاقة الى اقصاها..اقدم له الماده فلا يظهر تردد في قبولها.يظهر عاطفة شديدة تجاهي ..خاصة اذا احس اني ابتعد عنه..انا انتقد نفسي بشدة لانقيادها نحو الغلط لكني اعيش ضغوط شديدة اجد فيها بيني وبين نفسي مبررا لما اقوم به.وبغض النظر عن ذلك بداخلي هاجس انه يريد مني اشياء لكنه لايحبني..اعترف انه صبر كثيرا حتى استطاع ان يدخل معي في علاقة لكني بدات احس ببرود غريب تجاهي في بعض الاحيان بالغم من انه غيور جدا.باختصار مقالك زاد بداخلي الشك تجاه هذه العلاقة .وع العلم اني من البداية صارحته انها لن تنتهي بالزواج لظروف اجتماعية لااستطيع مقاومتها ..واستمرت العلاقة رغم ذلك..

    ارجو المشورة ..

    hhhhh

    ردحذف
  10. مساء الخير لو سمحت عايزة اعرف مدى التوافق بين امراة الحوت و رجل الميزان ضروري :] و ياريت الرد و شكرا

    ردحذف
  11. السلام عليكم
    حبيت اوجه تعليقي هذا الى _الايادي الندية _ انتي من برج الثور انصحج ترتبطين بواحد من برج الجدي وانشالله تكون علاقه جيده لاني اقولج هالكلام من مشاهدتي حق تجارب وايد وكلها ناجحة وسوري ما اقصد اتدخل وافرض عليج بس اتمنى اني اساعدج شويه ..

    ردحذف
  12. صباح الخير انا امرأة العقرب وحبيبى برج الميزان وانا دايماا اسمع انى مافيش توافق مابينا مش عارفة ليه ؟ بس هو بيحبنى جداااااااااااااا يمكن اكتر مانا بحبه يعنى فى امل فى علاقتنا ولا لا

    ردحذف
  13. الأخت ندا

    اكيد طبعا فيه امل

    بس خللي بالك ان رجل الميزان محدش يغلبه في الكلام
    و ممكن مينفذش وعوده و هيقنعك بالمبررات
    و لازم تبقي عاملة حسابك ان دورك هيبقى في البيت و بس

    تحياتي

    ردحذف
  14. هاى انامن برج الدلو وقداحببت رجلا من برج الميزان ولكن كان حبا غامضا اى بدون كلام عن الحب والمشاعر كنت اعتقد انه يحمل مشاعر لى من خلال افعاله ولكنى رايته ينظر الى احد الفتيات فقررت ان لا اكلمه ولكنه لاحظ ذلك وبدا يتقرب منى ولكنى قد اخذت حذرى منه على الرغم من حبى الشديد له بداخلى فقررت ان لا اظهر له مشاعرى واتعامل معه باسلوب الشد والرخى واعتقد انى نجحت وخاصةانه كان يثور على اذا رانى اتكلم مع احد الاشخاص ولكنه كما وصفته داهبة فهو لا يقول ما بداخله ابدا فهل هو حقا يحبنى ام يلعب بى
    نسيت ان اقول لك شيئا انه فى ذات مرة فال لى انه غير مرتاح وانا لست مرتاحه واننا نرى بعض كثيرا ولم اعرف كيف اجيبه وخصوصا انه لم يكن بيننا اى كلام فى هذة المواضيع فحولت الكلام الى موضوع اخر ولكن بداخلى قررت ان لا اتعامل معه ابدا وفعلا قضيت شهرا كاملا دون محادثته ولكنى جعلتها تبدوا بصوره طبيعية وذات مره عندما رانى ثار وفال لى اننى مخاصماه فقلت لا ولكنه اصر على قوله واصررت على انى لم اكن كذلك وانا حقا قد فعلت ذلك لاثبت له ان الانجذاب الذى اعتقد انه بيننا لم يكن بسبب رؤينتا الكثيره لبعض مع العلم اننى اراه يتبادل النظرات مع فتيات اخريات وهو يعلم انى اعرف ذلك ولكن الحديث والضحك دائما معى ويوجد بيننا لا ابالغ ان قلت تتطابق فى الافكار ونقول نفس الراى دون ان نكون متواجدين معا وكانت الصدف لها نصيب كبير فى لقائنا انا متحيره جدا من هذه العلاقه التى لا وجود لها ولا اعرف ان كنت مجرد رقم ام اننى اكبر من ذلك
    ارجو النصيحة:
    الحائره

    ردحذف
  15. الأخت الحائرة

    رجل الميزان له دماغ خاصة فيما يخص الزواج , أما الحب فأنا لا أعرف نظامه
    و حذار لأن عنده مواصفات خاصة بالزوجة - و لا أعتقد أنه سيتزوج امرأة لعب معها

    تحياتي

    ردحذف
  16. صباح الخير يا بلوجاتى
    اولا احب ان اشكرك على هذة النصيحة ولكن اردت ان اوضح لك شئ ما هو اننى متحغظة جدا معه ولا اسمح له بالخروج عن الحدود سواء فى بالكلام او يالايدى كما انى على قدر من الجمال
    ولكن مايحيرنى هو تصرفاته معى وقد قال لى يوما انه يعاملنى معاملة خاصة ولم افهم ماذا يفصد ولكنى كالعادة لا اجيب ولكن هو لا يوضح الامور ولا يقول مباشرةماذا يريد وبالطبع فانالااسمح لنفسى للتكلم معه فى هذه الامور انا حقا احبه جدا جدا ولا اعرف ما افعله صح ام اننى ابالغ فى تصرفاتى معه مع العلم هو صعيدى متحضر
    الحائره

    ردحذف
  17. صباح الخير يا بلوجاتى
    اولا احب ان اشكرك على هذة النصيحة ولكن اردت ان اوضح لك شئ ما هو اننى متحغظة جدا معه ولا اسمح له بالخروج عن الحدود سواء فى بالكلام او يالايدى كما انى على قدر من الجمال
    ولكن مايحيرنى هو تصرفاته معى وقد قال لى يوما انه يعاملنى معاملة خاصة ولم افهم ماذا يفصد ولكنى كالعادة لا اجيب ولكن هو لا يوضح الامور ولا يقول مباشرةماذا يريد وبالطبع فانالااسمح لنفسى للتكلم معه فى هذه الامور انا حقا احبه جدا جدا ولا اعرف ما افعله صح ام اننى ابالغ فى تصرفاتى معه مع العلم هو صعيدى متحضر
    الحائره

    ردحذف
  18. الأخت الحائره

    صباح النور

    انتي مش متضطرة تدافعي او توضحي شئ- كمان انا لما بحذر , فالتحذير بيبقى ملوش لازمة بعد وقوع الفعل !

    خليكي جد معاه و حاولي تنقليله انك دلوعة في الزواج لكن طول منتوا زمايل يبقى كله جد ! و ان عاوزة تتجوزي زوج مخلص !

    تحياتي

    ردحذف
  19. Mesh ma3ak fel kol

    bas 3'alban enta sa7

    ella fe 7kayet eno beyz7ar malak de

    mo3zamhom malak

    men 3'eir ma ymasel

    ردحذف
  20. انا اسمي ايمان مشعرفه بحب محمد ولا ايه حسه انه بيكذب

    ردحذف
  21. في كل معملته

    ردحذف
  22. رد عليا معلش

    ردحذف
  23. انا برج العذراء وهو برج الميزان

    ردحذف
  24. هاي بلوجاتي انا برج العذراء وتقريبا بحب بس مش عارفهاذا كان بيكذب ولا ايه هوبرج الميزان

    ردحذف
  25. مش بيشبه اخته المرأة الميزان غالبا
    نفسي اعرف الانجذاب والتوافق بين ميزانين
    بيفهمو بعض كويس بس يا ترا يقدروا يتعايشو مع بعض
    ياريت يامستر بلوجاتي تقولنا نظرتك من فضلك

    ردحذف
  26. الأخت ايمان

    خليكي دايركت معاه و كل كلام عن الرسميات و تكوني واضحة و محددة - و خللي بالك من تسويفاته - جديته هي الأثبات

    كل سنة و انتي طيبة

    ردحذف
  27. الأخت الميزانية

    كل سنة و انتي طيبة

    التشابه و الاختلاف انا شرحت كل برج بشكل منفصل و دة افضل

    اما عن التوافق بينهم - فالجيد انه شيشبعك كلام حلو و مقنع جدا جدا
    و الشئ غير الجيد أنه مسيطر و يكاد يمحو شخصية زوجته - عقدة المرأة الميزان في عصرنا الحديث -

    تحياتي

    ردحذف
  28. نننن
    مش عارفة،،

    قرأت كلام حضرتك وكنت أعرف لفترة طويلة ولد برج الميزان كان زميلي أيام ثانوي.. كان مرتبط عاطفياً بي بطريقة رهيبة وأنا ماكنتش بطيقه أساساً.. كنت بحسه أخويا أكتر منه رجل أرتبط به، هو لحوووووووووووح لدرجة إنه فضل 6 سنين يلح عليا إنه يتقدم للزواج، لحد أما زهقت ووافقت وفعلاً زارنا ف البيت وفضلنا مرتبطين 10 شهور وبردو فضلت مش طايقاه، هو بيفهمني كويس أوي من غير ما اتكلم بيفهم أنا عايزة إيه، كمان كتير أوي أفكارنا تتلاقى ختى ممكن نقول أنا وهو نفس الكلمة ف نفس اللحظة.. كان بيفهمني بدرجة تخوفني إني أفكر ف حاجة قدامه فا يعرف أنا بفكر ف إيه !!

    هو ماكانش شرير أوي كدة ماكانش شرير خااالص... لأني بهدلته كتير أوي لدرجة إني زهدت فيه من كتر ما كنت بقسو عليه ف الكلام وكان بردو متمسك بي، مع العلم إنه الأخ ده اتربى يتيم وهو أخ أصغر لأخت دلو "أنا دلو بردو 13 فبرابر" هو كان وديع أوي وكان بيتحملني ف أسوأ حالاتي "المصطنعة عشان ينفر مني وفشلت"

    في النهاية نهيت الموضوع وهو لسة بردو متمسك بي وعنده أمل... مش عارفة ممكن يكون ارتباط نفسي أكتر منه حب عشان ظروفه اللي اتربى فيها.. فا كان بيعاملني معاملة استثنائية مثلاً لأنه في حالة حب؟؟ مش عارفة.

    أنا قربت منه أوي بس مش حاسة إني لقيت صفات كتير من اللي حضرتك ذكرتها المرة دي..

    سؤال على جنب: في حاجة ف الأبراج إسمها عشريات؟ يعني اللي مولود ف أول 10 أيام غير اللي ف الـ 10 الوسط غير الـ 10 الأخيرة؟ سمعت إن العشرية الأولى بتتأثر بالبرج اللي قبلها والعشرية الأخيرة بتتأثر بالبرج اللي بعدها.. يا ريت تعرفنا.

    جزاكم الله خيراً.

    دمتم

    ردحذف
  29. nada.r.


    بلوجاتي بصراحه الكلام والمواصفات جدا خطيره ... انا زوجي برج الميزان وديكتاتوري جدا ومره تعبت معاه وانا برضو برجي الميزان لكن انا جدا متسامحه ... ايش نسبه التوافق بيني وبين زوجي وكيف اقدر اتصرف معاه واتعامل معاه بطريقه صحيحه ... مع العلم انه بيينا مشاكل كثيره جدا ... توصل للطلاق احيانا

    ردحذف
  30. استاذ بلوجاتي ،، تحية طيبة
    انا برجي الميزان ولكن هل كل الي برجهم الميزان يتشابهون !
    في الحقيقة انا اكثر واحد سبب لي مشاكل في العمل برجه كان الميزان كان رجل سوءوكذاب ( يعني افترى علي كذبا ) كما انه ناكر للجميل ،، هذا الاختلاف في الصفات يقودنا عدة اسباب منها: ان التربية والنشأة تشكل ما نسبته 80 بالمائة من شخصية الانسان ،،
    وليس بالضرورة كل من ولد في فترة معينة يكون بينهم صفات متشابهة

    ومن اسباب اختلاف الصفات: ممكن موضوع العشريات في الابراج (رغم ملاحظتي لك بانك تهمل موضوع العشريات المهم جدا) في مولود في اول برج الميزان وهو في اوسطه وقد قرات انه في العشرية لاولى من الميزان يكونون اكثر حكمة وهدوء ودبلوماسية وطيبة قلب ووفاء وتذكر الجميل وخدوومييين لاخر حد من غيرهم من مواليد العشريات الاخرى من برج الميزان
    ***
    بصراحة انا قبل ان ادخل عالم الابراج كنت مهتم بعلم النفس المتعلق بشخصيات وكنت احلل الشخصيات وساعدني موضوع الابراج وقصر علي الطريق في كيفية فهم نفسي وفهم من حولى واحب ان اشكرك يا بلوجاتي على معلومات والمواضيع التي تكتبها في هذا العلم فما تكتب يعتبر فريد في هذا العلم فانت تكتب عن تجارب بنظرتك المتجردة العقلانية وفقك الله

    وفي خاطري سؤال اذا عندك جواب فانا لك من الشاكرين
    سين: قد ذكرت في احد تعليفات على جمال صاحب برج القوس انه لكل برج صورة حيوان مثل الاسد والعقرب والسرطان بتعطي فكرة عن البرج
    ووصفت الجوزاء بانه ثعلب
    فما هو حيوان الذي تشببه ببرج الميزان
    وما سبب اختيارك لهذا تشبيه
    سؤال اخر :
    من اكثر النساء التي يوفقن مع رجل الميزان ومن اكثر النساء التي لا توفق معه


    وفي الاخير كل عام وانت والزواء الافاضل بخير وتقبل الله طاعتكم

    ردحذف
  31. الأخ خالد

    كل سنة و انت طيب

    و اهلا بيك في المدونة

    انا ليا عدة تعليقات على كلام سيادتك
    و هي بدون ترتيب

    انا مش موافق على نسبة 80% دي , هي مش بالضرورة تكون أكبر أو أقل , لكن الأبراج أعمق - في داخل بناء الأنسان من الداخل - في اللاوعي !
    هههه حلوين الكلمتين المجعلصين دول
    انا هدي مثال عشان يبين اللي أقصده
    عارف العربيات المرسيدس ؟
    لو شيلنا العلامة - نجمة المرسيدس - برضه هنعرفها
    لأن ليها شخصية - و هما بيقصدوا يحافظوا على الشخصية - رغم اختلاف التصميم
    زي منتا بنظرة واحدة تعرف تفرق بين السيارة الألماني من السيارة الياباني من السيارة الأمريكاني
    برضه الأبراج موجودة في الخلفية مش باينة لكن مؤثرة - بتبان بعد تدقيق و طول نظر او تعامل

    موضوع العشريات --
    انا فعلا رافضه وذكرت اسبابي أكتر من مرة - و اهمها انها بتحول الأبراج إلى 12x3x2 = 72

    يعني دراسة الأبراج هتبقى مستحيلة !
    اذا أضفنا ليها - بناءا على طلب الجماهير - موضوع البرج الطالع ! يعني هيبقى عندنا مئات الأحتمالات !
    و دة أبعد ما يكون عن العملية - و ابعد ما يكون عن العلم
    و هتدي فرصة للشخص يهرب من صفاته - و هتلخبط الناس - و هتخليهم مش هيفهوا اي برج !

    انا هدفي من المدونة هو الأستفادة - فلازم أقد الشئ المفيد - مش كلام و السلام-

    برضه انا قلت بس مش فاكر فين - ان معظ الأبراج - يعني حوالي 8 من 12 , بيبقى الأيام الأولى من البرج بتبقى متأثرة بالبرج اللي قبلها - حوالي سبعة أيام - لكن العكس مش صحيح ! يعني آخر البرج تأثير البرج اللي بعده عليه ضعيف ! و أيضا بشكل عام خالص كل برج بكل أيامه - بيكون متأثر أو متشابه مع البرج اللي قبله و البرج اللي بعده على خفيف
    و وجدت ان البرج بيتعاطف إلى حد ما مع البرج اللي قبله - وبيلتمسله بعض العذر في أخطاءه - و العكس مع اللي بعده يعني بيلوم و اللي بعده

    بالنسبة للميزان - هو رمزه الميزان و دة أقرب حاجة
    يعني التوازن - التأرجح - السعي للعدالة من الناس - الغرور بأنه عادل - التردد او التذبذب - العدل مقدم على العاطفية - مع محاولة تحقيق المعادلة المتوازنة بين العقل و العاطفة و التي تنتهي غالبا بترجيح العقل بقسوته !
    لو عندك اقتراح بحيوان معين - قوله و انا اقولك رأيي

    متشكر ان سيادتك بتابع التعليقات كمان

    اما الأبراج اللي تنفع معاه - بس يحافظ على كلامه الحلو ليها مع بعض العمل من حين لآخر-
    بدون ترتيب : الدلو , الجدي , العقرب , العذراء , الأسد , مع ملاحظة انه بلاش يبقى قلبك اسود معاهم لو غلطوا - يعني لما الموقف ينتهي انساه و تفتكروش تاني

    لا أفضل : الميزان - القوس - الجوزاء

    تحياتي

    ردحذف
    الردود
    1. ممكن يكونوا متسجلين فى شهادة الميلاد غلط

      حذف
  32. اشعر ان كل كلمة قراتها صحيحة تماما بشكل كبير ولو انى حزينة مما قرات بدات اخاف من برج الميزان

    اتمنى كتابة عن برج الثورالانثى كل الشكر

    ردحذف
  33. ~*galaxy*~

    انا كنت علقت لحضرتك قبل كدة في انثى الميزان لو تفتكرني

    وبجد بجد بحييك جدا جدا للمرة التانية على ابداعك يا استاذ بلوجاتي

    بس عندي سؤال محيرني جدا ،،،

    مرتبطة بانسان من مواليد 23 اكتوبر ،، ومش عارفة هو عقرب وللا ميزان ... ارجو الافادة من حضرتك عشان الموضوع ده محيرني اوي

    انا بحس انه ايام بيبقى ميزان ،، وايام تانية بيبقى عقرب

    بس تقلبه بين الاتنين مخليني اقول ان دي هوائية ويبقى ميزان اكتر... مش عارفة بجد محتاجة رأي حضرتك

    في أمان الله

    ردحذف
  34. عايزة اسال حضرتك عن حاجة كمان

    موضوع اني شغلي يبقى في البيت ده انا اتنازلت عنه وحاولت ابص فيه للجزء الكويس في اني بحب الراحة والدلال وهكذا

    ويمكن دي نقطة الخلاف اللي حضرتك ركزت عليها في العلاقة بين اتنين ميزان

    فهل بعد ما اتحلت لسة برضو العلاقة بين اتنين ميزان صعبة..؟؟؟

    ردحذف
  35. للجميع لمن يود معرفة برجه من تاريخ الميلاد

    المثلث الناري :

    برج الحمل : من 21 آذار حتى 19 نيسان .

    برج الأسد : من 21 تموز حتى 20 آب .

    برج القوس : من 21 تشرين الثاني حتى 20 كانون الأول .

    ب - المثلث الهوائي :

    برج الجوزاء : من 21 آيار حتى 20 حزيران .

    برج الميزان : من 21 أيلول حتى 20 تشرين الأول .

    برج الدلو : من 20 كانون الأول حتى 19 شباط .

    ج - المثلث المائي :

    برج السرطان : من 21 حزيران حتى 20 تموز .

    برج العقرب : من 21 تشرين الأول حتى 20 تشرين الثاني .

    برج الحوت : من 20 شباط حتى 20 آذار (نعتقد بأنه حتى 19 آذار) .

    د - المثلث الترابي :

    برج الثور : من 20 نيسان حتى 20 آيار (نعتقد بأنه حتى 19 آيار) .

    برج العذراء : من 21 آب حتى 20 أيلول .

    برج الجدي : من 21 كانون الأول حتى 20 كانون الثاني .



    المصدر : كتاب "حياتنا والأرقام - لمؤلفه / روزيت يونس

    ردحذف
  36. لاتحولوا الصفات العامة إلى صفات مكتسبة من البيئة..
    الميزان الذي يعيش في بيئة منغلقة بعقدها النفسية بمتناقضاتها يختلف عن الميزان الذي يعيش في بيئة أخرى سواء منفتحة أو متوسطة الإنفتاح لأن هذا له علاقة في نظرته للمرأة والعلاقة معها ..

    ردحذف
  37. احمدوالسيد(التوأمان)21 ديسمبر 2009 في 2:23 م

    أحنا لو عجبنا هذا المنتدى هانقول لكل اصحابنا. ارجو الرد بسرعة

    ردحذف
  38. احمدوالسيد(التوأمان)21 ديسمبر 2009 في 2:25 م

    هل يمكن ان تتشابه صفات بعض الابراج مع بعضها

    ردحذف
  39. احمدوالسيد(التوأمان)21 ديسمبر 2009 في 2:26 م

    ايه ياعم انت مابتردش علينا ليه

    ردحذف
  40. الأخوان التوأمان ؟

    هو فين السؤال ؟

    يعني تشابه بين ابناء البرج الواحد ؟ ايوة هي دي فكرة الأبراج

    بين برج و برج آخر أيوة

    هناك حوالي 15-20 % تاثر او تشابه بالبرج اللي قبلك و زيهم تقريبا باللي بعدك و حوالي 30 % تشابه بين النوعية الواحدة زي الأبراج النارية مثلا
    و الباقي بيبقى تفرد للبرج و خصوصية

    تحياتي

    ردحذف
  41. ( لكن بسبب انه رجل فالعقل متغلب على العاطفة و مسيطر عليها بشكل كبير فهي عاطفة التوازن و عاطفة العقل و شتان بين العاطفة النقية و العاطفة العقلانية ! أو بكلمات أدق العقل المتعطف ! )

    أحسنت أستاذ بلوجاتي وبرافو عليك فهذا هو الوصف الدقيق، فرجل الميزان إنسان عاطفي والعاطفة ماشية معاه في كل شيء، بس عاطفته يربطها بعقله في كل الحالات ويوزنها كويس بخلاف الأبراج الأخرى. يسلم بؤك أستاذ بلوجاتي.

    بس هل تشوف إنو ده حاجة تخوف؟!


    شاب الميزان

    ردحذف
  42. من أين أتيت بهذا التفسير الذي لم يسبقم عليه أحد , (الميزان يأتي بعد الدلو في العقلانية!!)يبدو أنك رجل دلو وإلا لما توصلت إلى هذه النتيجة الغارقة بالعطافة وهذا سقوط أول في عقلانية الدلو الذي تمثله!!

    قليل من المنطق لوسمحت!!

    ردحذف
  43. هو ليه حضرتك ناسي برج الحوت الراجل والأنثى هو في عداوة ولا حاجة بينك وبينه؟؟؟؟

    العقرب - الحوت - اسكندرية

    ردحذف
  44. كتبت لحضرتك التعليق ده من فترة طويلة:
    "
    مش عارفة،،

    قرأت كلام حضرتك وكنت أعرف لفترة طويلة ولد برج الميزان كان زميلي أيام ثانوي.. كان مرتبط عاطفياً بي بطريقة رهيبة وأنا ماكنتش بطيقه أساساً.. كنت بحسه أخويا أكتر منه رجل أرتبط به، هو لحوووووووووووح لدرجة إنه فضل 6 سنين يلح عليا إنه يتقدم للزواج، لحد أما زهقت ووافقت وفعلاً زارنا ف البيت وفضلنا مرتبطين 10 شهور وبردو فضلت مش طايقاه، هو بيفهمني كويس أوي من غير ما اتكلم بيفهم أنا عايزة إيه، كمان كتير أوي أفكارنا تتلاقى ختى ممكن نقول أنا وهو نفس الكلمة ف نفس اللحظة.. كان بيفهمني بدرجة تخوفني إني أفكر ف حاجة قدامه فا يعرف أنا بفكر ف إيه !!

    هو ماكانش شرير أوي كدة ماكانش شرير خااالص... لأني بهدلته كتير أوي لدرجة إني زهدت فيه من كتر ما كنت بقسو عليه ف الكلام وكان بردو متمسك بي، مع العلم إنه الأخ ده اتربى يتيم وهو أخ أصغر لأخت دلو "أنا دلو بردو 13 فبرابر" هو كان وديع أوي وكان بيتحملني ف أسوأ حالاتي "المصطنعة عشان ينفر مني وفشلت"

    في النهاية نهيت الموضوع وهو لسة بردو متمسك بي وعنده أمل... مش عارفة ممكن يكون ارتباط نفسي أكتر منه حب عشان ظروفه اللي اتربى فيها.. فا كان بيعاملني معاملة استثنائية مثلاً لأنه في حالة حب؟؟ مش عارفة.

    أنا قربت منه أوي بس مش حاسة إني لقيت صفات كتير من اللي حضرتك ذكرتها المرة دي.. "

    من شوية بقىحصل بيننا مشادة أونلاين.. سببها إنه قالي "حبيبتي" وده كلام أان لا أقبله إلا من زوجي.. فا كان رد فعلي معه كالآتي:
    أخبرته إنه غير محترم وإنه عامةً الغلط عليا أنا لأني تهاونت وقبلت أتكلم معه بدون اطار شرعي وإنه له عرض يخاف عليه لو مش خايف من ربنا.. وربنا يغفر لي ويهديني والمسلمين.. وانه مايحاولش يبعتلي تاني.."

    في باقي للخناقة لني كنت أونلاين من الموبايل بعدين دخلت من الكمبيوتر.. وهو بعتلي..قالي إني أهنته وإن ده عمر ما حد عمله.. المهم يعني هو قال شوية كلام وانا كمان.. بعدين أنا نهيت التشات وهو ماحاول إنه يتكلم رد عليا السلام وبس..

    قولي رأيك..انصحني لأني بجد بقيت فعلاً أفكر زي ما قلت ف بوست امرأة الدلو إني مش عايزة أتزوج غير دلو..

    ردحذف
  45. الأخت Ama

    كل اللي أقدر اقوله ان شعورك شعور عارض , جربي تقري التعليقات في برج الدلو , رجل الدلو متعب عاطفيا
    إيه را]ك في برج الثور انا شايف انه كويس

    و بالمناسبة وصفك لبرج الميزان كويس - بس واضح انه كان بيحبك

    تحياتي

    ردحذف
  46. بلوجاتي: أولاً جزاكم الله خيراً للرد.
    ثانياً أنا قرأت تعليقي دلوقتي تاني بعد ما قرأت رد حضرتك مش عارفة ليه حسيت إني ممكن أكون ظهرت بمظهر "إني مبتهجة بكم الكلام اللي يصنف تحت وصف "جارح" لما اتكلمت عن الولد "الميزان" بس فعلاً لم أقصد سوى وصف الموضوع.. خاصةً إني مش بحس إني البنت اللي بفرح وبفتخر بقى إن واحد مصمم يرتبط بي وكدة.. "أو لو الصفة دي عند البنات كلها يبقى عندي أنا بصورة خفيفة.."

    وعن برج الدلو.. حاسة إني عايزة أخوض التحدي.. بصراحة.. البداية واضح إنها مشرقة جداً..!!!

    أما برج الثور.. أخويا الكبير برج الثور.. وبحسهم عاطفياً عندهم جمود.. ودي حاجة بتجيبلي صدمة داخلية فا الحياة مش هتبقى حلوة إلى جانب إنه ترابي يعني ثابت ودي حاجة تقتلني ببطء..
    "بصراحة.. ماما عقدتني ف برج الثور P: " لو حضرتك تيسر لك تقولي ليه شايف إن برج الثور كويس ياحبذا لو تخبرني بقدر ما يسمح به وقتك.

    جزاكم الله خيراً ودمت كما أنت طيباً

    ردحذف
  47. خلاص يادكتور محمد, قرأت بوست رجل الثور حالاً... وعرفت ليه حضرتك شايف إنه كويس.

    تركت سؤال هناك لو ترد علي.. جزاكم الله خيراً

    ردحذف
  48. أحمد والسيد16 أبريل 2010 في 1:47 م

    هناك حكمة تقول كذب المنجمون ولو صدقوا فما ردك على هذا الكلام؟

    ردحذف
  49. المنجم هو من يدعي معرفة الغيب , اما من يدعي معرفة الواقع فليس بمنجم

    ردحذف
  50. نفسي أعرف فين عمرو دياب من مشاهير البرج و د أهم حد و ينطبق عليه صفات الميزان موووووووووووووووت
    و ميرسي أوي ليكي

    ردحذف
  51. السلام عليكم

    كيف حالك يادكتور بلوجاتي ؟

    اهنيك على روعة وواقعيه البوستز .. بشكل عام ماشاء الله ..

    خصوصا برج الميزان .. انثى وذكر..

    ::::::

    دكتور .. هل يختلف ميزاني انولد في بيئة منفتحه عن الميزاني اللي انولد في بيئة منغلقه ومتشدده ؟

    السؤال الثاني ربنا يخليك ..

    انا ميزانيه و"تنيلت" وتزوجت ميزاني .. وحياتي معه جدا لا تطاق ..

    انا اتنازل كثير وهو ما يتنازلش .. هل السبب بيئته المتشدده ضد المراة ؟ والا ايه الحكايه ؟؟


    ربنا يجزاك خير ..

    "مهااا"

    ردحذف
  52. اهلين فيكم

    انا جوزائيه احب المرح وماحب النكد,,زوجي ميزان وهادي ونكدي .ومتزوج زوجه غيري من برج الاسد

    تعبت من اسلوبه وتردده ونفسي اعرف هوا كيف يفكر واي برج يتفق معها اكتر؟

    ردحذف
  53. ما اعتقدش ميزان بيحب النكد، مستحيل مستحيل مستحيل. بالعكس هو أكثر واحد بيحب المرح وبينفر من البنت المكتئبة.
    يمكن إنتي عيشتيه في جو مكتئب لفترة طويلة، وسببتيله عقدة.

    عصام

    ردحذف
  54. أهلا ببلوجاتي

    بصراحة أريد أن أعرف مدى التوافق بين رجل الميزان و امرأة القوس ،نحن في علاقة حب بنية الزواج أحسه أنه يفهمني و أنا أفهمه و هو جدا معجب بي و بطريقة لبسي و أناقتي لكن في هذه الايام الاخيرة اتغيرت عليه أنا كثيراً و كأني في حيرة أو شك أنه في شيء مخفي أو يلاطفني لتحقيق هدف معين أو شيء كهذا.. لا أدري ان كانت فقط ظنون مني أو أنا فعلا على صواب لانه أكيد هو ما يقدر يقول اللي يخفيه مثلا اذا في شيء ثاني غير الحب اللي يدعيه رغم أنه هو دائماً يؤكد لي بحبه لي و يحلف أنه ما يتخلى عني و أنا فعلاً أحس بذالك الحب من ناحيته و هو أكثر واحد بيسأل عني قصدي بيهتم بي أكثر مني معلومة أخرى أنا أكبر منه بثلاث سنوات و هو كما يقول أنه ما عنده أي مشكلة بفارق السن أترى بماذا يمكن تنصحني ؟ أتمنى أن أعرف اذا في توافق بيننا و أيضاً امرأة القوس مع أي الابراج أكثر توافقا؟

    تحياتي الخالصة

    ردحذف
  55. سؤال للأستاذ بلوجاتي:
    هل رجل الميزان يحب بصدق؟ أم أنها مجرد عاطفة يتأثر بها الآخرون.

    لأنني وبصراحة لا أفهم نفسي من هذه الناحية، فأحياناً أشعر بصدق حبي للطرف الآخر وأنني لا أستطيع التخلي عنه، وأحياناً أشعر بأنها مجرد مشاعر متأججة سرعان ما تخمد، وقد حدثت لي بعض المشكلات بسببها.

    هل لك أن تفيدني أستاذ بلوجاتي للضرورة؟

    لك مني جزيل الشكر

    ردحذف
  56. فهد (برج العدل)
    أشكرك بلوجاتي على عنايتك ببرج الميزان

    ولقد قسيت قليلا على رجل الميزان ونظرت إلية من عدة جوانب وبقي جوانب سأتطرق لبعضها وأترك المجال لأبناء هذا البرج بعد أذنك

    رجل الميزان في الحب
    فهو يحب بقوة وعاطفة صادقة جدا لأنه وجد في فتاته شيء مميز ولكنه غامض ويفعل المستحيل للحصول عليها وهو سيد الرومانسيه ووملك الأحساس ومجنون ليلى خير مثال

    يرجح كفة الميزان لفتاته ويطلب منها أن ترجح الكفة الأخرى له
    رجل الميزان يعشق المرأة التي نعتمد عليه ويعتمد عليها بنفس الوقت ولها شخصيتها لأنها تحرك تفكيرة ويحاول الفوز بهاوسيفوز بالنهاية ولو استمر طوال عمره في مطاردتها ولكن بشرط أن تبادله الشعور والأفضل أن ترتبط معه بسرعه وسوف يقدر لها جدا قرار من هذا النوع وسيفعل المستحيل لمن اختارته ولكن لو استمر العشق وشعرت المرأة أنه عانى كثيرامن حبه لها وهي تخاف غموضةولاتتوافق معه فالأفضل لها الهرب منه لأنه سيعيد تفكيره وسيفسرها بتفسيرات قاد تعاني منها لأنه سيرد لها مده تعذيبه وإن صبرت فسيعود كما كان
    ولي عودة :) في محور أخر

    ردحذف
  57. فهد (برج العدل)
    لقد قسيت قليلا على رجل الميزان ونظرت إلية من عدة جوانب وبقي جوانب سأتطرق لبعضها وأترك المجال لأبناء هذا البرج بعد أذنك

    رجل الميزان في الحب
    فهو يحب بقوة وعاطفة صادقة جداولكنه غامض ويفعل المستحيل وهو سيد الرومانسيه ووملك الأحساس ومجنون ليلى خير مثال

    يرجح كفة الميزان لفتاته ويطلب منها أن ترجح الكفة الأخرى له
    رجل الميزان يعشق المرأة التي نعتمد عليه ويعتمد عليها بنفس الوقت ولها شخصيتها لأنها تحرك تفكيرة ويحاول الفوز بهاوسيفوز بالنهاية ولو استمر طوال عمره في مطاردتها ولكن بشرط أن تبادله الشعور والأفضل أن ترتبط معه بسرعه وسوف يقدر لها جدا قرار من هذا النوع وسيفعل المستحيل لمن اختارته ولكن لو استمر العشق وشعرت المرأة أنه عانى كثيراوهي تخاف غموضةولاتتوافق معه فالأفضل لها الهرب منه لأنه سيعيد تفكيره وسيفسرها بتفسيرات قاد تعاني منها لأنه سيرد لها مده تعذيبه وإن صبرت فسيعود كما كان

    ردحذف
  58. انا عندى سؤال ضرورى وياريت الاقيله اجابه هنا هو الرجل الميزان ممكن يخون
    يعنى هو دايما يقول ان اكتر حاجه بيكرها ومش ممكن يسامح فيها الخيانه بس السؤال هو ممكن يحب اتنين فى نفس الوقت او يرتبط باتنين

    ردحذف
  59. هايجننى ياجماعه حد يرد عليا
    يعنى هو عامل زى السرطان كده ممكن يالف كدبه وهو قدامك ولا ايه
    ده انسان رهييييييييييييييييييييييييييييب كلامه يسحر اى واحده فى الدنيا وطريقته واسلوبه وحركاته

    يانهار اسود كل ده ممكن يطلع كدب
    هو صحيح مايص مع معظم البنات بس !!!!!!!!!!!!!!!!!
    ماهو انا برضه ماعرفش مايمكن بيعمل كده مع كل واحده لوحدها

    يقولى كلمى اهلك ويختفى اليوم كله ماعرفش اوصله
    طيب هو بيحب يعمل لنفسه غموض وسحر يعنى ولا ايه

    انا مش عارفه بصراحه هاقدر استحملو ولا لا
    هايجننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننى
    بس رقته مالهاش مثيل عمرى ماشفت راجل بيعبر عن نفسه ويقدر يخلى الى قدامه تدوب فيه بالشكل ده

    بس مش مرتاحه حاسه ان فى حاجه غلللللللللللللللللللللط

    ردحذف
  60. وللاسف عنده اعتقاد أنه يستطيع أن يلاعب الناس كلهم كل الوقت – و هو رغم براعته الفائقة في ذلك و التي تعطيه بعض الحق في هذا الأعتقاد – إلا أن غروره هو الذي يمكن بعض الأذكياء و العقلاء من كشفه –و هذه من نعمة الله علينا – لأنه لو كان ليس عنده غرور لما تمكن أحد أبدا من كشف خططه المخفية بسبب براعته المتناهية !

    يعنى ايه الكلام ده
    يعنى هو ممكن يمثل الحب مثلا
    او من النوع الى ممكن يلعب بالبنات ولا ايه المقصود بالكلام ده
    عايزه مثال على الكلام عشان افهم لو سمحت
    ارجوك رد عليا المره دى
    حتى لو مش عارف رد قولى مش عارف ارجوك

    زهرة

    ردحذف
  61. انا بجد مهووسه بكل كلمه كتبتها عن كل الابراج استاذ بلوجاتي..لانك مختلف عن اي كتاب قراته او موقه زورته انا عن الابراج .. بس اول مره اكتبلك لاني علي وشك الارتباط برجل ميزاني وانا حمل
    حاسه اني استطيع التكيف مع كل العيوب دي فيه في سبيل القرب منه لانه مخلص وحنين شويه.. اكون شاكره جداااااااا ليك لو تفيدني بالمعلومه عن توافق البرجين لان رائيك يهمني اوي.

    ردحذف
  62. انا مهووسه بكل كلامك عن الابراج استاذ بلوجاتي لانه يختلف عن اي كتاب او موقع ابراج رايته بس دي اول مره اكتبلك ياريت ترد عليا لاني علي وشك الارتباط برجل ميزاني وانا حمل ..حاسه اني استطيع التكييف مع كل العيوب دي اللي عنده في سيبل القرب من رجل مخلص بجد ..رائيك يهمني عن مدي توافق البرجين ارجووووووك لا تنساني
    ريمي

    ردحذف
  63. وللاسف عنده اعتقاد أنه يستطيع أن يلاعب الناس كلهم كل الوقت – و هو رغم براعته الفائقة في ذلك و التي تعطيه بعض الحق في هذا الأعتقاد – إلا أن غروره هو الذي يمكن بعض الأذكياء و العقلاء من كشفه –و هذه من نعمة الله علينا – لأنه لو كان ليس عنده غرور لما تمكن أحد أبدا من كشف خططه المخفية بسبب براعته المتناهية !

    اضيف الى ده ستر ربنا للواحد هو الى بيكشفه
    يانهار اسود هو فى كده فى الدنيا
    الحمد لله على سترك ورضاك يارب
    الحمد لله

    بس زعلانه جدا من حضرتك انك مارديتش عليا لانك كان ممكن تساعدنى اكشفه بدرى اكتر

    زهرة

    ردحذف
  64. الميزان برج وصولي متسلق
    يبيع أبوه عشان يوصل لمصلحته
    بياااااع لأبعد حد
    وموضوع العدل النسبي عنده ده فظيع
    يعني ممكن يقتلك ويظلمك وياخد كل حاجتك وهو شايف انه كدة عادل لأ وكمان بيخدمك ويعيش دور المضحي والشهيد

    أنا جوزاء وكل الرجال الميزان الي شفتهم في حياتي من أسوأ ما يكون سواء زمايل في الشغل أو أقارب أو عرسان
    يمكن لأن الجوزاء بيدور على الحق المطلق مش الحق بتاع مصلحتهم وأهدافهم

    بعدين بالله عليكم البرج الي يجمع إيهود أولمرت , بنيامين نتنياهو , إسحق شامير / مش يبقى فعلا كدة؟؟؟

    ردحذف
  65. يمكن لأن الجوزاء بيدور على الحق المطلق مش الحق بتاع مصلحتهم وأهدافهم

    صح الجمله دي قوووي

    ردحذف
  66. انا ميزان والحمد لله وبفخر انى ميزان
    والكلام ده على راى ليلى مراد كلام جميل ما أقدرش اقول حاجه عنه
    بس احنا مش وحشين كده
    ههههه

    ردحذف
  67. انا مولوده 24 ديسمبر جدي بس فيه كثر شي مواصفات القوسيه اتعرفت ع واحد حبني وانا اكبر منه ب 4 سنوات واستمر يحاول في لمده سنه ميلاده 19 سبتمبر المهم يوم من الايام خبرني انه غرمانه في واحده اكبر منه بسنه سالته قالي انا عند كلامي ماعندي مغامرات جديده بس هادي بنت كنت معجب فيها من زمان وتاريخ ميلادها 18 ديسمبر وانا خايفه بصراحه انه يكمل معاها لاني مره احبه بصراحه في حين انها اكبر منه بسنه وتصير اخت زوجته اعرف الحكايه معقده بس مره احس انه مره يحبها وانا احاول اقنعه انه يشيلها من باله وهو يسمع لكلامي حتي اخر مره قالي خلاص وصلت لهدفك في اقناعك ليه بس انا اعرف عزيمته واصراره عشان كدا خايفه يوصلها بليز جاوبني ياستاذ بلوجاتي وعلي فكره انا حقيقي اهنيك من قلبي علي هادي المدونه ويديك الفين عافيه وشكرا

    ردحذف
  68. يعني رجل الميزان يحب يعرف للحب ؟؟؟ولما يوعد هل يفي بوعده ؟؟؟علما انه في العشره الاخيره من العذراء يعني ماهو ميزان صافي وهل حيتركني ويروح لزوجه اخته بليز فكر معايا اناقلبي يصدقه بس بعد ماقراءت بوستك بصراحه مره قلبتني عليه وصرت اشك فيه مره وسامحني ع الاطاله بس ابغي اعرف بليز خصوصا ان مره قراءت انه الميزان والقوس فيهم توافق مره وضح وانجذاب وانا بصراحه فيه من القوسيه وافهمه وهو مرتاح معايا حتي قلتله ليش محتفظ فيني يعني خلاص انساني قالي بصراحه انا مرتاح معاكي مره محتاره يعني كلامه غير وتصرفاته غير وسلامتك

    ردحذف
  69. اسمي اسيره الحب
    لوده 24 ديسمبر جدي بس فيه كثر شي مواصفات القوسيه اتعرفت ع واحد حبني وانا اكبر منه ب 4 سنوات واستمر يحاول في لمده سنه ميلاده 19 سبتمبر المهم يوم من الايام خبرني انه غرمانه في واحده اكبر منه بسنه سالته قالي انا عند كلامي ماعندي مغامرات جديده بس هادي بنت كنت معجب فيها من زمان وتاريخ ميلادها 18 ديسمبر وانا خايفه بصراحه انه يكمل معاها لاني مره احبه بصراحه في حين انها اكبر منه بسنه وتصير اخت زوجته اعرف الحكايه معقده بس مره احس انه مره يحبها وانا احاول اقنعه انه يشيلها من باله وهو يسمع لكلامي حتي اخر مره قالي خلاص وصلت لهدفك في اقناعك ليه بس انا اعرف عزيمته واصراره عشان كدا خايفه يوصلها بليز جاوبني ياستاذ بلوجاتي وعلي فكره انا حقيقي اهنيك من قلبي علي هادي المدونه ويديك الفين عافيه وشكرا
    رجل الميزان يحب يعرف للحب ؟؟؟ولما يوعد هل يفي بوعده ؟؟؟علما انه في العشره الاخيره من العذراء يعني ماهو ميزان صافي وهل حيتركني ويروح لزوجه اخته بليز فكر معايا اناقلبي يصدقه بس بعد ماقراءت بوستك بصراحه مره قلبتني عليه وصرت اشك فيه مره وسامحني ع الاطاله بس ابغي اعرف بليز خصوصا ان مره قراءت انه الميزان والقوس فيهم توافق مره وضح وانجذاب وانا بصراحه فيه من القوسيه وافهمه وهو مرتاح معايا حتي قلتله ليش محتفظ فيني يعني خلاص انساني قالي بصراحه انا مرتاح معاكي مره محتاره يعني كلامه غير وتصرفاته غيربس انا حريصه بصراحه انه مايصير شي بينهم عشان هو ساذج بصراحه في تصرفاته طبعا احيانا مو دايما بس والله طيب قلبه طيب يعني بليز لو في احد ميزان بليز يساعدني وسلامتكم

    ردحذف
  70. السلام عليكم
    أنا قوسي وطالعي الدلو
    الميزان لايوجد أصدقاء كان ودي أكون صديق واحد من برج الميزان بس مو عارف اتعرف عليه

    ممكن تعطوني نصائح للتقرب من الميزاني وكسب صداقته

    وأنا سمعت أنه يصادق الناس من أجل مصلحة فقط هل هذا صحيح؟؟

    أنتظركم

    أخوكم قوسي دلو

    ردحذف
  71. انا مااتوقع انك قوسي وطالعك دلو امكن قصدك قوسي وطالعك جدي لانه بعد القوس الجدي وبعد برج الجدي يجي الدلو ,بالنسبه للنصائح انا بصراحه اعرف الشخص و وااحد من اولادي كمان ميزان هما طيبين بصراحه وسهل مره بصراحه انك تتقرب منهم كصديق كون صادق وصريح وحنون وبالنسبه انهم يصادقو لمصلحه ماتوقع كلهم بس نسبه بسيطه امكن صح بس انا ماعتبرها تري مصلحه انا اعتبرها انه هو مرتاح معاك يعجبه شي فيك او طريقه تفكيرك او طريقه كلامك وتفكيرك فاتلاقيه مايبغي يخسرك لانك انت كنز بالنسبه له وهادي انا ماعتبرها مصلحه كل واجد مننا طبيعي لما يشوف شخص يخاف عليه او تعجبه افكاره يتمسك فيه بس اشوف انهم فيهم سذاجه يعني مثلا الشخص الي اعرفه ميزان يحب اخت زوجته انا اعتبرها سذاجه منه انه حتي يفكر زي كدا لا والادهي والامر انه من كثر مايحبني ومرتاحلي يقولي قوليلي انا تافه سالته ليش قالي عشان كنت اقولها اني احبك تخيل هو ال ي اي درجه مرتاحللللللللللي قلت بصراحه احساسك دايما انا اؤمن فيه وهادي حقيقه بصراحه عنده احساس قوي وبما انك حسيت هدا الاحساس الان فاحساسك صحيح يعني تعرف الي يهزء بس بطريقه غير مباشره انا كدا معاه لاني اعرفه كيف في الحب واعرف مداخله وكيف يصوغ علاقاته الغراميه بالفعل شوف بالفعل مافي ولا اتوقع احد راح يفوق رجل الميزان لما يعيش دور الحب وتري هو مايمثل لا بالفعل يعيش الاوهام والاحلام هو تقدر تقول عنه ذو خيال خصب بصراحه ويقدر يحب اكثر من واحده بس بصراحه انا اشوف في حاجه تميزه انه يعرف ايش تحب حبيبته ويعمل ال ي تحبه بس عشان تستمر تحبه والله والله حقيقه عشتها معاه وعلي قد ماهو بارع من كل قلبي احذر اي واحده ماتغامر وتحبه لانه علي قد السعاده لي حتعيشها معاه علي قد الالم الي راح تشوفه بعد كدا لانه ممكن نقول عنه لعاب بس هو مايشوف كدا ولا انا اشوف كدا لانه في الحب هو يحب بالفعل بس عينه طويله بعدها مايفكر في حبيبته يشوف ايش يبغي وبعدها بكل ذكاء يبرر لها انه عادي مو طبيعي انه كل رجال عينه زايغه بس انت مميزه في عيوني تخيل والله صعبه انك تتحرر منه ومن سحره بصراحه اقولها لانهم طيبين ودبلوماسيين مره بصراحه ورومانسيين .بالنسبه للتوافق معاه انا اشوف يتوافق معاه بصراحه القوس والدلو بس انا اشوف الدلو اكثر من القوس والسبب انه امراءه الدلو ماتغار كثير ولا تحب السيطره وماعندها غيره بس تحب الحريه زيه واجتماعيه بس امراءه القوس تتناسب معاه في انها مره مره شوف مره شهوانيه وتلعب الدور كويس انت فاهمني ايش اقصد يعني لما يكون وقته يعني تتفن بكل ماعندها من ابداعات وفنون وهدا الشي مره يهوي رجل الميزان بس التضارب بعدها انها ماتبغي يشوف غيرها وهد ا صعب علي رجل الميزان بس للامراء الدلو ماهي شهوانيه زي امراه القوس يعني للحب القوس والميزان ثنائي بصراحه اكثر من رائع لكن لزواج خلي الميزان والدلو عشان مايصير صراح وغيره وسامحون علي الاطاله بس بصراحه هدا من تجربتي حبيت تستفيدو منها

    ردحذف
  72. ياخت ريمي لو تسمحيلي اقولك انك فكري كويس قبل بالفعل الارتباط برجل الميزان لانه والله عباره قراءتها ومن تجربه اكتشفت انه صح الي هي تقول"حتعيشي نصف عمرك غير راضيه "تعرفي ايش معني الكلام هدا انا اقولك هو مافي احسن منه في دور الاب يغسل يكوي يكنس يحبك يحس فيك يغار عليك كل الاشياء الي تحبها اي انثي بس لو قدرتي تتغلبي علي نار الغيره ولعبه الزايد وفراغه عينه بصراحه لاتفرطي فيه لانه هو حنون وطيب يعني بصراحه في صفات كثيره حلو بس اناا شوف فراغه عينه هي المشكله بصراحه يعني مو اي انثي تقدر تتحم الشي هدا يعني ترضي عنه طول الوقت اخر اليوم تكتشفي انه مع واحده ثانيه ولا علي موبايلي صوره واحده بعدها تعدي حسناته الي كان يعملك هي طول اليوم تقولي ايش الحظ هدا يعني انا قلت الي عندي من تجربه والله لدرجه انا نفسي والله ماعرف كيف اتحرر منه ومن سحره فاحسن بعدي عنه لانه الخير الي يجيك منه اقل بكثير من العذاب الي حيعيشك هو بفراغه عينه

    ردحذف
  73. مممكن تشيل كلمة الداهية؟؟؟
    مستفزه جدا

    نور

    ردحذف
  74. تجربه قوسيه مع رجل ميزان اتمني الفائده
    1(برج هوائي متقلب ومتسلق في علاقته الغراميه ونفس طويل للوصول لهدفه ويوصله حتي لو كلفه سنين
    2)طيب لكن ماهي الطيبه الي واضحه عليه بصراحه
    3)تمسكه فيك واضح من تعامله معاكي واتصاله فيكي هذا دليل علي موافقته علي استمرار العلاقه بس يلزم الهدؤ
    4)له علاقات نسائيه كثيره طبعا الحب معدوم منها وحتي لو ذكر فيها فهو عشان يوصل لاهدافه الجنسيه
    5)فظيع ولو في كلمه غير كدا والله اقولها لكن مميز في صياغه العلاقات العاطفيه بشكل يوحي للي قدامه انه من جد واقع في الحب بس هو غير كدا بس يوصل للشخص خلاص يوقف كلام الحلو وكلام الغرام لانه وصل لهدفه
    6)جنسي بالدرجه الاولي يعني العلاقات النسائيه مايكون من وراها علاقه صداقه لا لو ماكانت فيها جنس خلاص يشطبك من حياته
    7)متوقع انه شاطر في الجنس ومميز في العمليه الجنسيه بس اشوفه عادي وامكن اقل
    8)له شعبيه نسائيه كثير وبالفعل مميز بجاذبيه ربنا خلقه بجمال مع جاذبيه صعب مقاومه شخص زيه
    9)غيور جدا يوحي لك انه يغار ويخاف عليك بس في الحقيقه كلها لاستماله قلبك والوثوق فيك لكن زوجته هي الوحيده الي يخاف عليها وحقيقي يغار عليها
    10)من عيوبه الظاهره وهي انه بالفعل انه سريع التاثير يعني لو الشخص الي يتعامل معاه يثق في رايه معناها انه يقدر يؤثر عليه بسهوله
    11)اخرق وساذج بصراحه في تفكير او ممكن نقول في بعض المواقف مثال :الي كنت اعرفه اعترفلي انه مره غرمان في اخت زوجته يعني السذاجه انه اعترفلها بالشي بس انا كان تاثيري عليه مره فعال خليته علي كلامه اني خليته يكره نفسه ومستحقر نفسه وحس بالندم انه خبرها يعين خاله اولاده كيف يفكر فيها تفكيرر زي كدا بس انا قلت انت ساذج واتقبل كلامي بس مو ناسي اني كرهته في خاله اولاده وكان عايش احلام مره ايام كانت حلوه
    12؟)خيال مره خصب يعني بالفعل تلمس انه في وقت الحب انه يحبك وعلي فكره هو تمر علي اوقات مايمثل لا حقيقه ويسرح في مخيلته في احلام بعيده المنال لانه في حاله حب دايما
    13)في حاله حب دايما شخصيه زي شخصيه الميزان لايستطيع ان يعيش من غير مايحب او ينحب يحس بالراح والامان لما شخص يموت فيه ويحبه
    14)عنيد مره
    15)شديد مع اولاده وزوجته ودايما يقولي انه ماهو مقتنع انه زوجته تشتغل حتي طلبت منه كم مره بس هو رفض وعمل الاولاد حجه وانها تعمله مشاكل لما تشتغل انها تزعل من الناس وكلام فاضي من كلامه بس هي الحقيقه انه يعتبر مكانها البيت وتربيه الاولاد
    16)حقيقه رجل الميزان هو يعمل الشي الي تحبيه عشان ترضي عنه وتريحي في النهايه مو حب فيك يعملك هو بس وصوله لغايته خلاص تظهر خفايا نواياه
    17)سريع الانتقام لو احد غلط عليه بسرع ينتقم
    18)حقيقي حقيقي لمستها فيه من ناحيه التوازن يعني انا ماشفت بصراحه رجال يغير الحفاضات ولا يرضع اطفال ولا يعتني باطفال هو رجل الميزان يعمل كل الاشياء انا كنت اشوفه يعمل كل دا عنده قدر تحكم ونظام ويسود النظام في البيت اكثر من لما تكون في البيت
    19)بصراحه اعتبره برج ذكي ومايعرف لخباثته الي الابراج الذكيه وانا عن تجربتي معاه اخد سنه معايا تخيلو عشان بس اعترفله اني احبه وهو بصراح تعب معايا هو يعترفلي بنفسه لاني انا صعبه في الحب بس كان متمكن مني
    20)رجل الميزان اتوقع ينجذب لامراء الميزان و الحمل والقوس والجدي واللحوت
    21)يغرم بالفتاه الي محافظه وماعندها معارف شباب يميل للتعرف عليها اكثر من البنت الي عندها عشري واحد
    22)بصراح بالنسبه للتوافق انا من وجهه نظري انه رجل برج الميزان في الحب يتوافق مع امراه القوس وبالنسبه للزوج يتوافق مع امراه الدلو والسبب الاتي
    االقوس والميزان مميزين بحب الجنس يكون مافي افضل منهم ثنائي بصراحه بس هدا في الحب لكن لو نتكلم عن زواج مايمشي الحال والسبب انه القوس متملك وغيور ويحب الي يحبه يتملكه والميزان لعاب وعينه فارغه مايمشي الشغل لكن مع امراءه الدلو ماتغار ولاتعرف الغيره والاتفكر حتي تغار عشان كدا يمشو مع بعض كزوجين من ناحيه الحريه كلاهما القوس والميزان والدلو عاشقين للحريه 23)يحس بفخر انه كان له علاقات غراميه وهو بالفعل صادق والمعجبين كثير مره كثير حوله نظرا لخفه دمه وجاذبيه شكله وشخصيته

    24)افضل وظيفه بصراحه لرجل الميزان انه يكون محامي تعرف ليش لقدرته علي اقناع الطرف الاخر وبطريفه فيها مراوغه ومخادعه بشكل غير ملموس

    ردحذف
  75. علاقه رجل الميزان باانثى الميزان ممتازه

    ردحذف
  76. الرجل الميزاني يحب الجنس اللطيف بشكل فظييييييييييع

    ردحذف
  77. رجل برج الميزان اناني مادي جامد ذكي

    جهاد

    ردحذف
  78. حقيقه رجل الميزان يفضل الجنس بهدؤ ويميل للجسم المليان يعني المراء الي تميل نوعا ما الي السمنه

    ردحذف
  79. الى اخر تعليق

    ههههههههه ايه الكلم الغريب ده ، تعميمك مش في محله وعيب قوي تعليق زي ده يظهر في بوست ابراج
    مش كل واحد ليه تجربه مع حد ييجي يفتي ويعمم الصفات اللي شافها ويكتبها عالبوستات انتو زودتوها
    على فكره البوست شرحه مش وافي
    وواضح ان فيه احقاد وضغائن تجاه هذا البرج زيه ابراج كتير مكتوبه هنا

    ردحذف
  80. فريسه ميزان16 يناير 2011 في 7:20 م

    علي فكره البوست شرحه مش وافي ؟
    يعني انت طالب شرح مفصل ايش عملنابالتفصيل كمان بصراحه بصراحه الظاهر انك رجل ميزان بس هادي حقيقه لمستها من 3 اشخاص رجال ميزان واحده زوجها ميزان وكانت بالفعل لمست من كلامها انه يحب ويميل للجسم المليان والصدر المرتوي والثاني تجربتي انا الشخصيه الي بصراحه ماني عارفه كيف اسمن عشان خاطر عيونه لانه مايحب النحف والشخصيه الثالثه صراحه لمستها في ولد من اولاد العائله هو صغير بس بصراحه يعني في فراغه عين وكل ماامه تحطه في حضنها يلاحظ ويلعب في صدرها يعني لاتزعل مني انت رجال الميزان يعني سبحان من خلقكم انخلقت شكلكم عشان الجنس يعني حقيقه ولاتنكرها والنصب والاحتيال بس انت زعلان ليش يعني لاتزعل من كلامي بليز الحلو مايكمل بس ماعليش هونها تهون وبالنسبه للاحقاد والضغائن والله انا اول واحده بصراحه حاقده علي رجل الميزان نظرا لتلاعبه في مشاعر البشر ونصبه يعني سوري بس من تجربه لاتزعل مني بليز والله الاستاذ بصراحه ماهو كاتب شي بصراحه الا وهو صحيح فبليز لاتقول انه في احقاد وضغائن اتجاه هذا لبرج لا بس من التجربه وانا والله اشياء ماكنت اصدقها بس بالفعل ماشاء الله عليه ويعطيه الف عافيه والله كله طلع صح وانا محظوظه لمعرفتي المدونه عشان الاستفاده الي حصلتها واتمني افيد غيري من تجربتي مع تجربه رجل الميزان الي بالفعل اسم الداهيه اسم علي مسمي بس انت لاتزعل الدنياه كدا مع السلامه تحياتي

    ردحذف
  81. أنا برجي ميزان، ولا مؤاخذة حاب أقول إن أكثر شيء يضايقني في المرأة السمنة، ولا أمانع أن يكون جسمها ممتلئ بس بشرط إنه ما يميل للسمنة ولا بأي جرام واحد، وبالنسبة للصدر، فالصدر الكبير أيضاً يضايقني، أميل لأن يكون صدر المرأة يحمل المظهر الشاب لا بالكبير ولا بالصغير.
    وهو بالفعل الجنس والنساء جزء من طبيعة رجل الميزان لكن ما يظهرش عليه، وهذا لايعني أنه إنسان شهواني.

    ردحذف
  82. فريسه ميزان17 يناير 2011 في 1:38 م

    لاخر تعليق للرجل الميزاني

    يعني كلامك ماعارض كلامي نفس كلامي رجل الميزان يميل للانثي التي شوف كلمه التي التي تميل الي السمنه انا ماذكرت انه يميل للمراء السمينه بس الاحظ انه لو كان في واحده نحيفه واحده تميل للسمنه اتوقع انه رجل الميزان يفضل التي تميل الي السمنه او خلينا نقول بلاش كلمه السمنه الي الجسم المليلان فرجل الميزان يفضل الجسم المليلان علي النحف بس لو كان في نحيفه وواحده سمينه اكيد حيميل للنحيفه ومن ناحيه الصدر.

    انا اقولك ليش رجل الميزان يميل للصدر المرتوي لانه بصراحه فنان واكثر من فنان وبارع علي السرير يحب يلعب فالانثي صاحبه الصدر الصغير ماتروق لمذاق رجل الميزان كثير يعني بالعباره الصريحه مافي اكشن وتفاعل مع الصدر الصغير.

    و من ناحيه انه مايبان علي انه يميل للنساء صح كلامك قناع من البرود والبراءه بس العكس صحيح من الداخل مره معاكس من الداخل سواء من عشقه للنساء او براعه في الجنس وسامحني علي كلمه شهواني اانا اعارضك فيها لانه رجل الميزان شهواني يعني بالله عليك لو مو رجل الميزان شهواني مين حيكون يعني اشوف انا بالدرجه الاولي هو اكثر رجال الابراج شهوانيه يليه رجل الثورر الي مقنع بالهدوء والعاطفه بس رجل شهواني,

    لكن رجل العقرب ورجل الجدي اتوقع انهم شهوانيين كمان ماني متاكده بس اتوقع رجل الجدي اكثر شهوانيه من رجل العقرب لانه احس انه رجل العقرب لو ماكان في حب مايعمل علاقه لكن رجل الجدي ممكن يعمل علاقه حتي لو ماكان في حب

    سامحوني علي الاطاله

    ردحذف
  83. أخت فريسة ميزان شكراً على ردك
    أنا في الحقيقة تركت التعليق لأني مش عاوز من أي بنت في احتمالية حتى لو ضئيلة أو معدومة إنها ترتبط بميزان مش عاوز إنها تفكر بتسمين نفسها، أو إنها تفكر تكبر صدرها عن حجمه الطبيعي، يكفي إنه يكون رويان وبس، يعني بلاش حاجة كدا حجمها كبير زيادة عن اللزوم. وصحيح هو يفضل الجسم الممتلئ على النحيف أو زي اللي يقولوا عليه مربرب، وأتوقع إنه حيشعر بسعادة ولذه أكتر مع صاحبة الجسم الممتلئ، اللي مش سمين طبعاً.
    واهتمام الميزان بالجنس والنساء هو وصف لرجل الميزان من الداخل، وهذه الطبيعة هي صفة ملازمة له وجزء من تكوينه الشخصي منذ طفولته إلى شيخوخته؛ لكن لا يظهر عليه ذلك أبداً. ومن وجهة نظري أنه ليس في ذلك أي عيب من أي ناحية، بل في الحقيقة هي ميزة، فبما أنها جزء من شخصيته فهو ينظر إليها ويؤديها بشكل راقي لا على أنها شهوة يحملها في كاهله عليه أن يتخلص منها، وأيضاً هذا لا يعني أنه متعدد العلاقات أو أن نصفه بالشخص المهووس أوالشبق، فبالعكس ومن خلال احتكاكي بالكثير من الميزانيين وجدتهم هم أبعد الناس عن مثل هذه الأمور، ولا يخطر في بالك أصلاً أن لهم ميل للجنس الآخر، وبعضهم تخال إن جالستهم بأنهم ملائكة ليس لهم شهوة. ولو أتينا للوصف الصحيح فأنا أشوف أننا نصفه بأنه محب للمتع وهذا الوصف أعم وأدق من أنه شهواني. ولو أتينا لناحية إخلاصه للحبيبة فإن وجد رجل الميزان من يحبها وكان مظهراً لمشاعره لها وقد صارحها بأنه يحبها ولو لمرة واحدة وكان صادقاً في ذلك، فسيكون مخلصاً لحبيبته، وكمانا الميزان بالنسبة للجنس الآخر فهو ما يتكلم أو يكون صداقة إلا مع الحلوة أو الجذابة، يعني ما أتوقعش إنه يحب وحدة مافيهاش مسحة جمال، مش لأنه سطحي لكن دي هي طبيعته يحب الأشياء الحلوة، يعني لو شفتيه متمسك بيكي فاعرفي إنك في عينه جميلة.

    ردحذف
  84. فريسه ميزان18 يناير 2011 في 9:11 ص

    1.تركت التعليق لأني مش عاوز من أي بنت في احتمالية حتى لو ضئيلة أو معدومة إنها ترتبط بميزان???

    هل لانك عارف مدي خطوره وتسلق وتلاعب رجل الميزان ماتنصح اي واحده ترتبط فيه.

    2. ومن وجهة نظري أنه ليس في ذلك أي عيب من أي ناحية، بل في الحقيقة هي ميزة، فبما أنها جزء من شخصيته فهو ينظر إليها ويؤديها بشكل راقي لا على أنها شهوة يحملها في كاهله عليه أن يتخلص منها!!

    بصراحه انا معاك في كل كلمه تقولهاعن الجنس والنساء هي ميزه فيه و مميز بصراحه وجزء من شخصيته لذلك يؤدي الجنس ببراعه وفن وبشبق واحساس وهو راقي بصراحه

    3.هذا لا يعني أنه متعدد العلاقات أو أن نصفه بالشخص المهووس؟؟

    بصراح بصراحه انا هنا اعارضك لانه كان يقولي انه كان متزوج من اثنين ومبسوط مع الاثنين وعامل علاقات مع غيرهم ولما سالته ماكانت تحس الزوجه الثانيه قالي لا هيا اصلا كانت مشغوله مع زوجتي الاولي وغيرانه منها وانا كنت اعمل علاقات هيا قولي فين الصحه من كلامك

    4.ولو أتينا لناحية إخلاصه للحبيبة فإن وجد رجل الميزان من يحبها وكان مظهراً لمشاعره لها وقد صارحها بأنه يحبها ولو لمرة واحدة وكان صادقاً في ذلك، فسيكون مخلصاً لحبيبته؟

    انا اعرف انه يحبني بس بصراحه هو عمل غلطه شوف غلطه بسيطه ماوصلت للخيانه في عيون الناس بس عندي انا طمست العلاقه وطمست المصداقيه صار بالنسبه لي بصراحه مو اكثرمن صديق

    5.الميزان بالنسبة للجنس الآخر فهو ما يتكلم أو يكون صداقة إلا مع الحلوة أو الجذابة، دي هي طبيعته يحب الأشياء الحلوة،؟؟
    صح كلامك وصحين كمان

    اضافه عن تجربه :
    ممكن اضيف علي شي لمسته في رجل الميزان انه ساذج بصراحه اقولها يعني في مواقف بسيطه يتصرف فيها بسذاجه تضيع مجهود سنين كان يشتغل عليه يعني انا لو ماعرفه بصراحه واعرف انه ساذج كان اصلا طمسته من حياتي حتي كصديق بس انا صارحته بغلطته الي عملها معايا واعتذرلي وانا عامله نفسي اني سامحته بس انا لايمكن اسامحه لانه تعب عشان يوصلي واخد اكثر من سنه بعدها اتصرف بسذاجه واعترفلي وطالب اني انسي خلاص وانا ماحب ادخل في جدال معاه لانه يسمع مني كثير ومرتاح معايا ويعترف بحبه اتجاهي وانه مايتكلم بس لما يتكلم يقصد كل كلمه يقولها في مشاعره اتجاهي وارتاح معايا في كل حاجه انت فاهم قصدي كرجل ميزاني وبصراحه ماعرف انا الي باعمله صح ولا غلط ماقدر اقوله انساني خلاص ماعرف محتاره معاه بصراحه انا اعتبره بصمه في حياتي ولايمكن انساه والله لايمكن انساه ايش تنصحني اعترفله بمشاعري الحقيقيه اتجاهه في حين اعرف انه متمسك فيني بصراحه ولا الزم الصمت والله محتاره انا بصراحه لمست صراحته معايا باعترافه عن الغلطه الي عملها يعني كان ممكن مايقولي ويكتم بس اعترافه كان لانه متاكد من مشاعري اتجاهه وتمسكي فيه بس ماكان يعرف اني مره حساسه والخيانه في نظري باي شكل من الاشكال هي طمس لمصداقيه العلاقه الغراميه
    وتسلملي سامحوني علي الاطاله

    ردحذف
  85. فريسه الميزان18 يناير 2011 في 11:06 ص

    أتينا لناحية إخلاصه للحبيبة فإن وجد رجل الميزان من يحبها وكان مظهراً لمشاعره لها وقد صارحها بأنه يحبها ولو لمرة واحدة وكان صادقاً في ذلك، فسيكون مخلصاً لحبيبته؟؟

    بليز فهمني وعلمني ونورني كرجل ميزاني كيف بالله عليك اصدقه في حين والله مره احس انه يحبني ومن عتابه وتمسكه ومصارحته لي كم مرره ومرات كمان ماكان مره واحده هو بصراحه شوف مايتكلم كثير بصراحه بس لمايتكلم يكون مشتاق انا افهم انه واصل حده خلاص بس بصراحه اقولك هيا انا محتاره كيف اعرف انه صادق ومخلص كرجل ميزاني ممكن توضحلي النقطه هادي
    وسلامتك

    ردحذف
  86. أختي العزيزة فريسة الميزان
    أنا في الحقيقة جداً متأسف، مقدرش أرد عليكي دلوقتي لأني بصراحة مشغول ذهنياً، أتمنى إنك ما تزعليش مني وأوعدك إني رح أرد عليكي إن شاء الله يوم الاحد كحد أقصى. بس حاب اطمنك انو مافيش حاجة تدعو للقلق والحيرة، وكل الكلام اللي قلتيه في تعليقك الأخير هو دليل إخلاصه وتمسكه بيكي ولهفه عليكي.
    إذا كان عندك اي سؤال أو استفسار اتمنى إنك ما تنحرجيش وانا تحت أمرك، وحيكون لي مرور يومي للمتابعة.

    تحياتي

    ردحذف
  87. فريسه الميزان
    كلامك كله بيصب عن العلاقه الحميميه عن برج الميزان الحياه مش هاتبقى كلها على السرير كلمينا شويه عنه عن طباعه ومزاجه بحكم هو هوائى كمان قولينا مراتتاه الاثنين برجهم ايه وانت برجك ايه كمان

    ردحذف
  88. تحليل قوي
    لكن ما حد يقدر ينكر انه الميزان هو الرجل الأول بلا منافس ;)

    ردحذف
  89. فريسه الميزان23 يناير 2011 في 4:06 م

    الي الرجل الميزاني
    اولا:اانا بالفعل اتشكرك واتشكر تفاعلك معايا وانا ماني زعلانه منك عشانك اتاخرت في الرد بس حسيت اني ماني قادره اضيف شي غير بعد مااسمع من حضرتك لانك رجل ميزان وريك يهمني بصراحه
    ثانيا:راح اسرد قصتي معاه بالمختصر المفيد انشاءالله
    انا قابلته في موقع تعارف هدف دخولي ماكان عشان اتعرف ولا احب ولا احد يحبني كان بسبب اسال الناس عن تواريخ ميلادهم وبعدها اسالهم اساله عن شخصياتهم واشوف هل يتوافقو مع المكتوب عن ابراجهم يعني كتثبيت معلومه عن قراءتي لللابراج بس قابلت الشخص هدا وبصراحه بصراحه بعد سنه وشهرين قابلني لايف بس لايف لايف فاهمني انت طبعا من وقت تعارفنا علي النت احسب سنتين ونص مره اتقابلنا شوفته مره نحفان سالته مارد بعد تكرار السؤال جاوبني علي التليفون طبعا انه معجب باخت زوجته وانه كان لمده 4 شهور وهو يراسلها برساايل ويخبرها عن مدي اعجابه وحبه فيهابس انا اعرف كيف طريقه صياغته للعلاقه العاطفيه والاجواء الي يعيشها وطبعا اضاف علي كلامه قالي بس الاعجاب هدا قديم لانه اول ماتزوجنا سالتها لو احد معجب فيكي تنصحيه يقولك قالته لا مايتكلم فهو ماكان عنده الجراءه يقولها زمان بس الان صار عنده الجراء وانا مره في الفتره هديك كنت اخسر نفسي وروحي ولا اخسره مره احبه مره حاولت بطريقتي واقناعي له انه يندم وبالفعل مره سالني قالي ماتحسي اني انا تافه قلت ليش تقول عن نفسك كدا قالي عشان كلمتها في موضوع الحب وكانت تقوله انت اخ وعزيز علي لاكثر ولا اقل
    كنت اساله الحب معاها تتوقع احلي ولا معايا قالي امكن عشان مااعرف لسع وماجربته بس اتوقع معاها والله شوف والله وبكل برود قالي انا خنت زوجتي فطبيعي اني اخونك في مساله زي كدا وغير انه الشرع حلل الرجل يتزوج اربعه فطبيعي تكون لهفتي ونظرتي للنساء عاديه طبعا انا كنت استمع وماعارض كلامه بالمره بس اقول الا صح الا صح طبعا الان والي ابغاك تساعدني فيه انه الان رجع علي طبيعته وطالب يقابلني ويتضايق لما يشوف جوالي مسكر ويعصب ويعاتب وانت اتغيرتي علي وانا بصراحه ماني عارفه كيف اقوله انه هو غلط في حقي يعني بس تلاقيني مافكر كثير في زعله زي زمان وهدا الشي مره مضايقه فيني الان شوف هو في نظره ماكانت خيانه بس انا في نظري مجرد التفكير في اخت زوجته طمس علاقه الحب الي بيننا بصراحه لانه هو قالي والله مافي زيك وزي اخلاصك وحبك وحتي لما قابلني كان يقارني طبعا بالبنات الي قابلهم في نظره كنت مره مميزه واكثر من مميزه ممكن تساعدني الان اعمل معاه ايش انا ابغاه في حياتي بس كصديق لاني بصراحه ماتخيله ولا للحظه انه حيقابلني يوم من الايام وسامحني علي الاطاله والله بجد سوري علي الاطاله بس اتمني الفايده للجميع يعني بصراحه انا اشوف رجل الميزان بالفعل رجل الميزان الوصول لعقله مهم جد لو كانت طبعا باللاضافه فيها المواصفات الي هو يدور عليها تكون علاقه من اجمل مايكون طبعا لو تسمحلي اقولك زوجته الاولي برجها (جدي ودلو)لانها مولوده 17 يناير وزوجته الثانيه برجها (سرطان وجوزاء )ميلادها كان في 21جون وفريسه الميزان برجها قوس وتعرف الاقواس كيف وطريقه حبهم واخلاصهم علما بانه مطلق زوجته الثانيه يعني بس عنده واحده زوجه وهو كان من بلد ثانيه كان يسافر عشان يقابلني وكثير بصراحه كان يزوني في بلدي وسلامتك مشكوره علي وقتك وقراءتك

    ردحذف
  90. فريسه ميزان23 يناير 2011 في 4:09 م

    بليز فهمني وعلمني ونورني كرجل ميزاني كيف بالله عليك اصدقه في حين والله مره احس انه يحبني ومن عتابه وتمسكه ومصارحته لي كم مرره ومرات كمان ماكان مره واحده هو بصراحه شوف مايتكلم كثير بصراحه بس لمايتكلم يكون مشتاق انا افهم انه واصل حده خلاص بس بصراحه اقولك هيا انا محتاره كيف اعرف انه صادق ومخلص كرجل ميزاني ممكن توضحلي النقطه هادي
    وسلامتك

    ردحذف
  91. فريسه الميزان23 يناير 2011 في 4:14 م

    عن تجربه :
    ممكن اضيف علي شي لمسته في رجل الميزان انه ساذج بصراحه اقولها يعني في مواقف بسيطه يتصرف فيها بسذاجه تضيع مجهود سنين كان يشتغل عليه يعني انا لو ماعرفه بصراحه واعرف انه ساذج كان اصلا طمسته من حياتي حتي كصديق بس انا صارحته بغلطته الي عملها معايا واعتذرلي وانا عامله نفسي اني سامحته بس انا لايمكن اسامحه لانه تعب عشان يوصلي واخد اكثر من سنه بعدها اتصرف بسذاجه واعترفلي وطالب اني انسي خلاص وانا ماحب ادخل في جدال معاه لانه يسمع مني كثير ومرتاح معايا ويعترف بحبه اتجاهي وانه مايتكلم بس لما يتكلم يقصد كل كلمه يقولها في مشاعره اتجاهي وارتاح معايا في كل حاجه انت فاهم قصدي كرجل ميزاني وبصراحه ماعرف انا الي باعمله صح ولا غلط ماقدر اقوله انساني خلاص ماعرف محتاره معاه بصراحه انا اعتبره بصمه في حياتي ولايمكن انساه والله لايمكن انساه ايش تنصحني اعترفله بمشاعري الحقيقيه اتجاهه في حين اعرف انه متمسك فيني بصراحه ولا الزم الصمت والله محتاره انا بصراحه لمست صراحته معايا باعترافه عن الغلطه الي عملها يعني كان ممكن مايقولي ويكتم بس اعترافه كان لانه متاكد من مشاعري اتجاهه وتمسكي فيه بس ماكان يعرف اني مره حساسه والخيانه في نظري باي شكل من الاشكال هي طمس لمصداقيه العلاقه الغراميه
    وتسلملي سامحوني علي الاطاله

    ردحذف
  92. أهلاً مجدداً بالسادة الأفاضل

    والعفو أختي الكريمة فريسة الميزان، أنا ما علمتش حاجة، وأنا تحت أمر سعادتك في أي وقت.

    *هل لانك عارف مدي خطوره وتسلق وتلاعب رجل الميزان ماتنصح أي واحدة ترتبط فيه؟
    -أنا كتبت الجملة اللي نسختيها، لأن موضوع الارتباط هو بيد الفتاة وأقصد بذلك الموافقة، فالفتاة هي من تقرر موافقتها أو العكس على من يود الارتباط بها.

    *بصراح بصراحه انا هنا اعارضك لانه كان يقولي انه كان متزوج من اثنين ومبسوط مع الاثنين وعامل علاقات مع غيرهم ولما سالته ماكانت تحس الزوجه الثانيه قالي لا هيا اصلا كانت مشغوله مع زوجتي الاولي وغيرانه منها وانا كنت اعمل علاقات هيا قولي فين الصحه من كلامك!!!
    -أنا بصراحة ما عنديش علاقة وطيدة مع ميزانيين، وحكمي كان على المجتمع اللي أنا عايش فيه فأنا ساكن في السعودية، فأنا اللي شفته سواء من زملاء أو معارف أو أقارب واللي لاحظته أن الميزان أبعد الرجال عن هذه الأمور، هذا في الظاهر، أما ما وراء الكواليس فلا أعلم ولا أستطيع الإفادة، لكن هو صحيح هناك بعض الميزانيين من يستأنسون بمحادثة النساءوحتى النساء يستأنسون بهم، لإجادة البعض منهم أساليب لفت الانتباه، وللسحر الذي يمتلكه البعض حتى وإن تقدم به العمر، وهذا ما لاحظته في بعض الشخصيات.

    *إيش تنصحني اعترفله بمشاعري الحقيقيه اتجاهه في حين اعرف انه متمسك فيني بصراحه ولا الزم الصمت والله محتاره انا بصراحه؟
    -بالنسبة للإجابة فأنا سأتركها لك وبإمكانك أن تقرري الأصوب بحكم عشرتك معه.

    *انا محتارة كيف اعرف انه صادق ومخلص كرجل ميزاني ممكن توضحلي النقطة هذي
    -شوفي يا أختي، أنا بشوف ما دام إنه صارحك بحبك له، وكان قد أظهر مشاعره لك واهتمامه بك، فتأكدي من أنه صادق بحبه لك.

    معلش إجاباتي كانت مختصرة، ومش مغطية لاستفساراتك.
    وعلى فكرة أنا قريت القصة اللي ذكرتيها، بس ولا مؤاخذة، إيه رأيك لو تسأليني أسئلة مباشرة أحسن من سرد القصة، فده يناسبني أكثر، طبعاً ما تحرجيش أبداً، وأنا في انتظار ردك.

    تحياتي
    ميزاني

    ردحذف
  93. فريسه ميزان24 يناير 2011 في 6:51 ص

    أشكرلك وقتك لقرائتك وردك وانا كان سردي للقصه ماهو الا عشان تكون الصوره واضحه عندك وتكون علي درايه من موقفي اتجاهه بس انت جاوبت واجابتك كانت نفس الي احساسي يقولي عنه بس كنت مابغي اظلمه بصراحه بس انا عن نفسي صعبه ارجع بلهفتي وحبي وشوقي له حاخد وقت وماكذب عليك امكن ماارجع بس راح اكمل معاه كصديق من غير ماخبره الي ان هو يكتشف من نفسه لانه هو كمان اخد وقت الي ماوصل لقلبي انا من طبعي اسامح بصراحه بس في الغرام صعبه لاني صعبه احب بس لما احب احب بجنون وبالفعل انا حسيت انه مايستاهل حبي .
    انا بصراحه فتاه قوسيه بالفعل صعب علي اني اختفي فجاءه من حياته ماحب اترك بصمه ماهي حلوه وتساؤلات بس فكرت اني اخفف من اللقاءت علي النت والمحادثات التلفونيه بس هو مافهم وكان يعصب ويتضايق مني ويعاتب وانا كانت رسايلي غير مباشره مني له اني انا خلاص ابغي اختفي من حياته بس علي مراحل بس الظاهر مايمشي الحال فهو الي فرض علي اني احتفظ فيه كصديق لاكثر ولا اقل

    شكرا علي وقتك
    تحياتي

    ردحذف
  94. على الرحب والسعة أختي القوسية..
    هو صحيح أختي العزيزة أن المرأة إجمالاً لما تحب، تحب بكل أحساسيها وبالتالي فإنها تصبح معرضة للجرح بعمق أكثر من الرجل، لكن خليني أقولك على شيء وأختم بيه تعليقي علشان ما أطول عليكي:
    لا تستهيني أبداً بمشاعر الرجل لما يحب امرأة من كل قلبه، فالرجل حبه أعمق وأصدق.

    ردحذف
  95. فريسه الميزان24 يناير 2011 في 5:04 م

    لاخر تعليق بليز قولي ايش برجك ولا اقولك لاتقولي ايش برجك قولي انت مولود متي بالظبط لانه كلامك عن حب الرجل بالكلمتين اعمق واصدق مايكون مع رجل الميزان لاني ماتوقع رجل الميزان لو حبني بعمق وبصدق كان يفكر شوف لو للحظه في اخت زوجته وعلي فكره انا اكذب عليك لو اقولك اني اقدر اتحرر منه والله ماني قادره بس كل مااضعف افتكر كلامه عنها فبيقوني كلامه عنها فبقسي عليه بعدها
    تحياتي

    ردحذف
  96. أختي فريسة الميزان صاحب آخر تعليق هو أنا الميزاني اللي تشاركنا في التعليقات الأخيرة.
    بصراحة مع إني قريت القصة اللي طرحتيها زي ما قلتلك إلا إني أحس ماني فاهمها كويس، فعلشان كذا ما رديت وطلبت منك أن تسأليني أسئلة مباشرة، فالأسئلة المباشرة أنسب لي، وغير كذا أخاف أرد وبعدين يكون ردي خارج الموضوع أصلاً.
    عموماً أنا موافقك في نقطة أن الميزان إذا أحب بعمق وصدق فإنه ما يخون، بس أنا ماني فاهم إيش قصة الآدمي اللي معاكي، وأتمنى إنه يمكن أساعدك.

    تحياتي
    ميزاني

    ردحذف
  97. فريسه الميزان27 يناير 2011 في 7:55 ص

    الي الرجل الميزاني
    Highly appreciated your time reading and trying to help but I made up my mind that I will deal with him as friend .
    Hard in love+ Hard to forgive ( in love) =Sagittarius girl
    قوسيه

    ردحذف
  98. فريسه الميزان3 فبراير 2011 في 6:26 م

    كلامي موجه لاي رجل ميزان وبما اني وقفت مع صاحب التعليق الي ماقبل الاخير لانه التعليق الاخير هو تعليقي باللانجليزي بصراحه بصراحه انا فكرت اني اقفل علي موضوعي واعتبره صديق وانا عند كلامي لاني قوسيه ومره صعبه في الحب وحساسه جدا بس افتكرت فكره المدونه والهدف منها هي انه غير يستفيد من تجربتي بس انت حضرتك طلبتني اسالك اساله مباشره في علاقتي معاه صعب انه تكون في اسئله مباشره بس ممكن اصوغها كالاتي


    انا قوسيه وانت رجل ميزان حبيتني وتعبت حتي وصلت تخيل يوم تقولي انا مره معجب باخت زوجتي الي هي خاله اولادك افتكر انه انت متزوج وانا متزوجه بس صار حب بيننا والان تقولي انك مره معجب فيها وتراسلها رسايل غرام انك مره معجب فيها وتحبها تتوقع مني ايش اعمل ؟


    انا في نظري بصراحه رجل الميزان فيه سذاجه سامحني اكيد مو الجميع بس الحركه هادي وفكره انه يعجب ويبوح بمشاعره فكره ساذجه منه لانه في نظري خان نفسه قبل كل شي وخان اولاده وخان الاسره الي قبلت فيه كانسان وبني ادم محترم وخان زوجته وفي الاخير خاننني


    ومازال علي فكره يتصل فيني ومره زعلان من تصرفاتي وغيابي عنه بس انا خلاص قلبي طمسه ماله مكان بالمره علي فكره انا اقدر اكره واخفي كرهي بس لما احب وحبي بجنون مستحيل اكتمه لاني اخد وقت وقتك كثير بس ماقدرعلي الشي هدا وسلامتك هيا قولي الان انا اعتبره خيانه لو بالتفكير فيها بس بليزلاتقولي حبه اعمق واصدق انا كل مافي الامر اتمني اني ماكون ظلمته ونفسي بصراحه اقدر اسامحه لاني عشت قصه حب مميزه بصراحه هو مميز بحبه وعلي كلامه انا كمان مميزه بس ماعرف ليش عمل كدا خرب كل حاجه بيننا ماعندي الشجاعه اقوله انساني ماعرف اخاف اني باظلمه باتصلاته لي ونا من جهتي باتجاهلها كثير ماقدر اقول اني اكره بس ماحبه لاني مره مجروحه منه


    وسوري علي الاطاله بالفعل سوري

    ردحذف
  99. اخت فريسة الميزان
    قرأت مشاركتك ...انتي من برج الجدي وليس القوس لانك مولودة 24 ديسمبر تتأثري قليلاً بالقوس ورجل الميزان الذي تتحدثين عنه هو عذراء وليس ميزان لأنه مولود 19 سبتمبر
    اما زوجاته الاولى جدي والثانية سرطان
    اما اخت زوجته فهي قوس
    والتوافق بينكما اي التوافق بين العذراء والجدي كلاكما ترابيين وبينكما انسجام كبير ...ولكن مانوع العلاقة اهي صداقة ام زواج
    لو حصل بينكما علاقة خاصة دون زواج فأطلبك ان تراجعي نفسك وتتركيه للابد وتتوبي الى ربك فهو لا ولن يحبك بل يتسلى ويلهو وحسب مافهمت من كلامك انك على مايبدو متزوجة لانك قلتي احد اولادي ميزان فهل هذا يعني خيانة الزوج ؟
    قال تعالى ( واتقوا يوما ترجعون فيه الي الله ثم توفي كل نفس ما كسبت وهم لا يظلمون)
    مصيرنا الموت ثم البعث ثم الحساب اما جنة او نار ...

    التوقيع

    اعتز بذاتي

    ردحذف
  100. السلام بكل سلام

    لماذا رجل الميزان مغرم بمارلين مونور اهو عشق الجسد وطراوتها وتضخم مناطق عن مناطق امالميزان يعشق الانوثة بمفهومها الشامل وانظروا ماذا كانت تتمتع وتتميز بيه مارلين مونور عن باقي النساء ؟!!

    مارلين مونور لمحة السماء من برج الجوزاء الذي يعد الافضل لرجل الميزان على الاطلاقا فهو يعتبرها لوحة فنية كلها بكلها بدون اقصاء منها شئ وللحديث باقية.....

    ردحذف
  101. السلام عليكم
    بوست جميل جدا وتحليلات 100%
    انا ميزان
    لاحظت انو انت ما كتبتش عن مفاتيح شخصية الرجل الميزان

    ردحذف
  102. انا جوزاء واللي بحبه ميزان فهل في توافق مابينا ولاحظت ان اغلب المكتوب سيئات طيب الميزان مفيش فيه مميزات حلوه ولا ايه

    ردحذف
  103. انا جوزاء واللي بحبه من الميزان هل في توافق بينا وليه كل المكتوب سيئات هو مش في مميزات حلوه في الميزان تميزه على غيره

    ردحذف
  104. انا جوزاء ومعجبه مبدئيا من واحد من برج الميزان بس كل مااقراء كلام الناس هنا بخاف بجد ربنا يستر هو فعلا ياجماعه الكلام ده بيكون كده على اي حد ميزان يعني كلهم عمله واحده ولا ايه

    ردحذف
    الردود
    1. لا مو كل برج ميزان نفس بعض ميزان عن ميزان يختلف

      حذف
  105. دكتور بعد اذن حضرتك :
    الجزئيه دى :

    مثلا اذا أخطأت في حقه فهو طبعا حساس و سيأخذ باله - ثق من ذلك - و قد يظهر لك و يعاتبك (و هذا أفضل لك ! ) و قد يخفي و (((يرقد لك الى أن يعاتبك في الوقت المناسب او يعاقبك ! و هذا حسب درجة معزتك عنده و حسب حجم الخطأ و أيضا حسب مدى احتياجه اليك !)))
    وهو ينبه و يعطي فرصتين قبل العقاب في المرة الثالثة (لتحقيق العدالة لأنه ميزان رمز العدالة فلابد أن يعطيك أكثر من فرصة(
    و اذا أخطأت في حقه خطأ كبير و لم يظهر لك أو يعاقبك أو يقطع علاقته بك , فهو أكيد محتاج لك ! و طبعا بعد انتهاء غرضه منك سيكون انتقامه منك شديدا !

    (((قاعدة أساسية عن رجل الميزان هي أنه لا يقوم بفعل أي شئ بناءا على سبب واحد بل لابد من عدة أسباب وراء فعله – فعلى الأقل عصفورين بحجر واحد !)))
    و هذا يوصلنا لشئ آخر وهو أنه دائما عنده أجندة خفية أو أهداف خفية , (((((hidden agenda)))
    ((و يعتبر الأنكار هو نوع من أنواع الأستخفاف به و يأخذه بشكل شخصي
    افعل أي شئ غير أن تجرح كرامته أو تستخف به و بذكاءه))




    أنا حاسه ان حضرتك بتتكلم عنى فيها جداااا
    بس انا بنت ميزانيه مش رجل
    يعنى انا من النوع اللى مبقطعش علاقتى مباشره باللى غلط ف حقى لأ ..ببيتله دى حقيقه
    ببيت للى قدامى ..يعنى بلف وأدور ومش بواجهه اللى قدامى بغلطته لانه بيبقى عندى خطه معينه ف دماغى ..لسبب او لأخر ممكن اكون محتاجاله ..ممكن اكون بفكر ف انتقام ..ممكن اكون بعد اللى عمله عايزه اسيطر عليه او او او مش عارفه .. بس مش بواجهه الحقيقه انا ((براقبه)) ..وممكن جدااااااأسامحه على فكره ف الأخر بسبب ترددى ..يعنى مش بقطع بس بخطط هعمل معاه ايه :) :) وبتردد كتير لحد ما اخد القرار ..بس لحد صدور القرار بخليه تحت عينى !
    بس بسبب انى اكثر عاطفيه ..واقل عقلانيه من رجل الميزان أحيانا ممكن مقدرش أكمل التمثيليه للاخر واستسلم وأضعف أو أشفق على اللى قدامى اللى بخططله فأبوظ خططى كلها ..بس ده فى بعض الاحيان بس مش دايما
    كمان ممكن مواجهش اللى قدامى بعملته لسبب أو لأخر او أبيتله.. بس اوقات بضعف برضه اقوم القح عليه بالكلام(انت طبعا عارف انا بتكلم عن ايه:)) ..يعنى بستفزه وارمى كلام غير مباشر .. بيبقى عندى امل انو يفهم لوحده انى فهمت فيندم ويجى يعتذر فأسامحه ونبدأ من جديد صفحه بيضاء ..بدون خطط
    كمان حته لازم اكتر من سبب لانى اعمل اى حاجه ..انا لازم اطلع للحاجه اكتر من سبب عشان اعملها ..يعنى زى ما حضرتك شارح كده بالظبط
    بس أنا الحقيقه حاسه ان المقطع ده قريب أوى من شخصيتى ..مش عارفه ليه يا دكتور !!!
    يمكن عشان أنا مولوده بين برجين تقريبا فصفاتى مختلطه
    بس انا متأكده انى ميزان
    ومتاكده انى أضعف كتييييييير من رجل الميزان !!
    نسبه التشابه بين رجل وامرأه الميزان حوالى كام ف الميه % تقريبا ؟؟

    تحياتى
    لولى بوب

    ردحذف
  106. أنا....

    انا بصراحه بحس انو كل اللي زكرتو يا بلوجاتي صحيح
    انا انثى جدي وسبق وارتبطت بميزان وكان فعلا داهيه
    ذكي أوي أوي...و مش هيبطل العلاقه اذا كان محتاج لك
    بس هو رجل لذيييذ بالكلام والحب والغزل فوقت الصفآء
    لما يكون في حالة تأرجح يكون كئيب. أوي
    انثى الجدي تمتلك كيد النسآء والذكآء وهي اللي هتقدر تكتشفو
    بس برضو تبقى انثى وجرحها مش سهل يبرأ

    ردحذف
  107. انا انثي الميزان ... ومتعمقة كتير في علم الفلك , عندي اعتراض علي اللي انت كانبه وشيء مهمه جدا واللي بيها هي نقطة تحول الميزان من حاله العشق و الرومانسية الي حاله الفكر الحاد .
    الميزان بيدي فرص كتير للطرف الاخر ةبيسامح كتير وخصوصا لو حب لحد ميستنز كل طاقته مع الطر الاخر ويبقي الطرف الاخر جاب أخر ما عنده وطالما بدانا بالتسامح يبقي المسار حيتغير الي حالة الفكر عشان الميزان عنده حدث تنبؤي عالي جدا بحدوث الاشياء ويقدر يفرق بين التسامح اللي ممكن يديه والتسامح اللي غصب عنك وبقي مفروض عليك واكتر حاجة تجن الميزان احساسه بفرض الاشياء عليه فيبتدي يتحول الي ممثل بارع بس بيسيب حته صغيرة جواه محدش يعرفها الا هو عشان لو رجع الطرف الاخر عن قراره ، واكبر دليل ان الميزان طيب هو انه ساذج بالرغم من ذكاءه الحاد ... حبيت اوضح المرحلة اللي بيمر بيها الميزان في حاله تحوله وعلي فكرة الطرف الاخر مش بيحس بالتطورات اللي بتحصل بداخله وانما بيتفاجأ بقراراته ... احتياج رفيق برج الميزان اللي يكون شايفه من اعماقه مش من دماغه ...
    وشكراااااااااااا


    رشا عادل

    ردحذف
  108. ملحوظة :انا اول مرة اشارك عند حضرتك لانى تعرفت على بلوجاتى اليوم وانا سعيدة جداا لان الافكار رائعةوانشاء الله ساكون صديقة
    السلام عليكم :اولا /أحييك على كلامك فأنت ناقد بارع. ثانيا:لماذا عملت مقارنة بين رجل الدلو والميزان؟هل ترى انهما اكثر تشابها ببعض؟ لدرجة اننى من خلال هذة المقارنة تعمدت ان اقرأعن رجل الدلو بتمعن !! ثالثا :لدى تعليق وارجو من حضرتك الرد انا لاحظت من خلال المقالين انك محايد للدلو بطريقة جزئية وليس عامة بمعنى ,مثلا حضرتك ذكرت الجانب المنير فى برج الدلو ولن تحاول اطفاؤه ولكن اوصيت بالصبر والمثابرة الخ,,بينما فى رجل الميزان أظهرت الجانب المنير فىشخصيته انه معلم ويحب مساعدة الاخرين[ ويتظاهر بالحب من اجل الاقناع والى اخره] ,,الخ ,فانت اظلمت هذا الجانب عندما قلت انه[ممثل بارع]يظهر ما ليس بداخلة ,,بالصورة اللى حضرتك اوضحتها لو انا مثلا تزوجت من الميزان هاحس اى شعور اومعنى حلو منه انة تمثيل حضرتك زرعت جوانا شك.ارجوا التوضيح والرد ضرورى. من:نفحات الايمان

    ردحذف
  109. الأخت :نفحات الايمان

    اولا أهلا بيكي

    عقدت مقارنة لأن المقارنة توضح اكثر , و هذا يحدث مني عرضا , و من الجائز لأني دلو , و من الجائز لن الميزان و الدلو هوائيين

    اما موقفي من الدلو فلعدة أسباب :

    ان الدلو من اول ما كتبت
    أني من برج الدلو فمن الجائز أني منحاز له , و من الجائز أنه أفهمه أكثر من أي برج آخر
    لكثرة الشكوى من برج الدلو , فكأني أحاول تقديم المساعدة في فهمه و التعامل معه , و إلا فليس سرا أن رجل برج الدلو من أثر الأبراج المتعبة

    و لم تذكري ما هو برجك و بلدك ؟

    تحياتي

    ردحذف
  110. هاى انا بنت من برج الدلو
    و بحس كتير اوى انى مش بتفق مع اى برج من الابراج
    و حتى لو حسيت ان بتفق مع برج ف دة بيبقى ف الاول بس
    انا بس عايزة اعرف هوا انا بتفق مع مين ف الابراج

    ردحذف
  111. ميزاني وافتخر27 ديسمبر 2011 في 11:06 م

    بقا ده رمز العدل .. انا ميزاني
    ومش عشان ميزاني هدافع بس انا عمري ما شفت نفسي الحمد لله كدا ولا شفت في ميزاني كدا .. رجل الميزان احسن واحد يحب ويعشق .. اي نعم بيتارجح بين الحالتين العاطفة والعقل ده بسبب زيادة العقلانية ..
    والناس اللي كاتبة رجل الميزان متسلق ووصولي
    يا جماعة متنسوش شخصية اي انسان في الدنيا بيتحكم فيها عوامل كتيرة .. منها عامل الابراج
    لكن اللي بيتقال ده افترى ..الميزان رمز العدالة واكتر حاجة بتضايقة الظلم .. ممكن مينمش الليل لو ظلم حد .. تقولولي ممكن يلعب بالبنات !!!! وده كلام متاكد منه لاني انا كدا انا في الجامعة عمري ما فكرت اقول بحبك لوحدة .. عشان انا متاكد اني مش هكمل معاها لاني طالب مواصفات تانية في الجواز
    بصو .. انا ماليش في اني اراقب الناس واشوف صفاتهم ولا بفتي انا بقول حاجة انا عايشها وشايفها بعيني ..

    ردحذف
  112. أنا برجي عقرب وعندي تجربة كبيرة مع الميزان . المرأة العقرب والرجل الميزان يقعان في حب من النظرة الأولى واللذي يكون بسبب جاذبية العقرب وذكائها من ناحية و من ناحية أخرى هدوء سحري و- نزعة سلمية التي يمتلكها الميزان المشكلة إن المرأة العقرب مثلي عاطفية جدن وتحتاج من يإكدلها ويثبت لها إنها ملكه هو وحده وورجل ميزان يثير غيرتها الشديدة ويثير اعصابها بسبب منطقه الأناني الذي يتمثل في أن دور المرأة يكون في البيت وتربية الأولاد ولا يراعي مشاعرها ولكني أؤكد إنه رومانسي من درجة أولى ويحب تدليل المرأة

    الرجل الميزان تثيره أنوثة المرأة العقرب وتعجبه ذكاؤها وفتنتها وغموضها إلا إنه يخاف منها ومن سيطرتها وهو ما يجعله يتردد في إتخاذ القرارات المصيرية مثلا الزواج

    رجل ميزان هو ذكي ب الفطرة ولكنه يشعر بتهديد في وجود انثى عقرب التي تتفوق عليه في ذكائها عموماً هو يخشى ذكاء المرأة ويتنجبها بل ويحاول أن يثبت لها رجولته و ذكاؤه وشخصيته وهو مايغضب العقرب لأنها بفطرتها تعرف إنه يخدعها فيحدث ذلك صدام عنيف بينهما

    شيء اخر و حسب ما لاحظت من تربية والبيئة إلي عاش فيها زادت في صلابته و عناده حتى عندما يكون مخطئ و يصر على ضرورة احترامه وتقديره لإنه رجل وهو الاجدر

    وبالمصادفة هو يعمل أستاذ وهو لا يعرف كيف يتعامل مع الطفل ولكنه يصر على ضهور بهيئة المعلم والمثقف

    رجل الميزان له حجة الإقناع غريبة حتى لو أخطأ

    ولقد انفصلنا بعد عاصفة كبيرة وذلك حسب تعلته هو اننا نعيش في بلدين منفصلين ولكن أدركت إنه يبحث عن مرأة التي تطيعه وتكون أقل مستوى في ثقافة وكذلك ليس مستعد لأخذ مجازفة والقيام بالخطوة المصيرية لكن لسوء حظه إنه خطب فتاة أخرى من برج العقرب هههه اتمنى له سعادة وهناء ههههههه

    لدي المشكلة الأن وهو يتعلق بشخص وهو من برج الميزان وقد وقعت في حبه إلا اني خائفة كثيراً من تكرار تجربة برغم من خبرة كبيرة التي اكتسبتها في كيفية اتعامل مع رجال إلا اني أحس بضعف شديد تجاهه وأحاول تجنبه في كثير من الأحيان ولكن جاذبية كبيرة بيننا ومن جهةٍ أخرى هو مترددٌ كثيرٍ
    la rosa negra

    ردحذف
  113. انا انثي من برج الحمل اريد ان اعرف التوافق بين الرجل الميزان و المراه الحمل

    ردحذف
  114. انا فتاة من برج الجدي و من شهرين اتعرفت علي شخص من برج الميزان و كنت لتوي منتهية من علاقة
    مع شخص من برج الحمل اتعذبت فيها كثير لاني بصفتي لا احب مواجهة الطرف الآخر بما يزعجني فيه اظل كتومة و باردة . المهم الآن هذا الشخص من برج الميزان مناقض تماما لاسلوب الحمل ،، الآن مازلنا في بداية العلاقة و هو يتصرف برقة و يعتذر عن اقل هفوة :)) هل برايك سيستمر ؟و هل فعلا انثى الجدي تصلح كشريك لرجل الميزان؟ شكرا على اجابتي :)

    ردحذف
  115. الميزان بيدي فرص كتير للطرف الاخر ةبيسامح كتير وخصوصا لو حب لحد ميستنز كل طاقته مع الطر الاخر ويبقي الطرف الاخر جاب أخر ما عنده وطالما بدانا بالتسامح يبقي المسار حيتغير الي حالة الفكر عشان الميزان عنده حدث تنبؤي عالي جدا بحدوث الاشياء ويقدر يفرق بين التسامح اللي ممكن يديه والتسامح اللي غصب عنك وبقي مفروض عليك واكتر حاجة تجن الميزان احساسه بفرض الاشياء عليه فيبتدي يتحول الي ممثل بارع بس بيسيب حته صغيرة جواه محدش يعرفها الا هو عشان لو رجع الطرف الاخر عن قراره ، واكبر دليل ان الميزان طيب هو انه ساذج بالرغم من ذكاءه الحاد ... حبيت اوضح المرحلة اللي بيمر بيها الميزان في حاله تحوله وعلي فكرة الطرف الاخر مش بيحس بالتطورات اللي بتحصل بداخله وانما بيتفاجأ بقراراته ... احتياج رفيق برج الميزان اللي يكون شايفه م 606; اعماقه مش من دماغه ...


    يسلم بؤك

    ردحذف
    الردود
    1. الرجل الميزان وعن تجربه شخصيه استغلالي بالدرجه الاولى ما عنده رأفه او شفقه بالضحيه ، مخادع ، حيال , انتقامي ، يفوز بالجدال و الكلام المنمق ، يعرف يقلب الطاوله عليك يطلعك غلطان ، فيما يتعلق بالوظيفه هو لا يحب النظام والقيود وهو متمرس بالانفلات منها ، يطلع نفسه مثل الشعره من
      العجين اذا دخل في مشكله ، لديه علاقات اجتماعيه منتقاه رغم انها عديده لازم يكون ناس يستفيد منها ليس اي شخص يعمل معاه علاقه، يحب الاصطياد في الماء العكر وعادي جدا يقلب اشخاص على اشخاص ويخرب بينهم لحاجه في نفس يعقوب، لا يحب المشاركه في اشياءه وعادي جدا يشاركك في اشياءك ، معاملته مع اطفاله هو يشوفها حزم لكن بالواقعه فيها قسوه نوعا ما ، مسيطر على زوجته هو يديرها تماما ودايم يبث فيها افكاره الخبيثه لتكون نسخه منه، يحب المظاهر باللبس والساعات و السيارات دايم انيق وعلى سنجه عشره ، كريم لكن كرمه هذا وراه مقصد مو لله في الله ، بارع في الغرام والافصاح عنه سواء كلمات وورد هدايا ، مثير للنساء وله جاذبيه في الكلام والنظره ، الملامح في العشرينات تكون اشبه بطفل مراهق بمنصف الثلاثينات تبدو الملامح تكاملوا نضج وتخرج عن الوجهه الطفولي

      حذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد