السبت، 1 مارس 2008

عن الأبراج سألوني ......!!

للأبراج معي قصة طويلة ومثيرة سأذكرها تفصيلا في مدونتي الأخرى : تحطيم الأصنام
لكن الذي يجب أن أوكد عليه هنا قبل البدء في الكلام عن الأبراج , هو أن كل ما أكتبه عن الأبراج هو من واقع خبرتي في تحليل الشخصيات والتعامل معهم وليس من واقع قراءة وقد أستعين بما كتب وذلك لغرض تحرير الكلام أو انتقاء الألفاظ , يعني بالبلدي تساعدني في زيادة دقة اختيار الألفاظ المستخدمة وكذلك تذكيري بما قد يكون غاب عن ذاكرتي.
و موضوع دقة الألفاظ هام للغاية ومثال ذلك : عندما كنت أتكلم عن رجل برج السرطان كنت أقول أنه من داخله شخصية ضعيفة لكن كل البني آدميين عندهم نفس الصفة !!! ولكن هذي سمة من أهم السمات التي تفسر سلوكيات برج السرطان , لذلك فمشكلة التعبير هامة وقد أفادني صديق بلفظ هام يساعد في فض هذا الأشتباك وسوء الفهم وهو لفظ : مهزوز - كما نرى ان دقة اللفظ تساعد على الفهم , وعمومية الألفاظ تجعل التصديق في الأبراج والأستفادة منها صعبة , لذلك أحاول في كلامي هنا عن هذا الموضوع أن أذكر أمثلة ومواقف تساعد في فهم الألفاظ وفهم الأبراج , فهي محاولة لتبسيط و اعادة عر ض بشكل جديد يساعد أكثر على فهم موضوع الأبراج والا فان ما كتب عن موضوع الأبراج كثير جدا ...... فأرجو أن أقدم هنا اضافة تفيد القارئ.

هناك 157 تعليقًا:

  1. السلام عليكم مساء الخير على الجميع
    انا مولده برج السرطان بحب شخص برج الدلو وحصل بنا مشاعر حلوة لكن مبتكملش بحس اوقات انه صادق واوقات انه بيهرب مش عارفه نفسى اعرف للعلم انا وهوا من بلد مختلف وبعيد مش عارفه انا اتعلقت بيه واللى بلاحظه انه بيحب انه يكون حر وانا نفسى انساه وفى نفس الوقت مش بتمنى ده وانا عارفه انه فكرة الارتباط دى صعبه
    ممكن تفيدونى
    وجزاكم الله خيرا

    ردحذف
  2. و عليكم السلام
    أرجو قراءة البوست التالي عن رجل برج الدلو
    http://blogatee.blogspot.com/2008/03/blog-post_01.html

    هناك تجاذب بين رجل برج الدلو و أنثي برج السرطان فهو يجبه رقتها واهتمامها بنفسها , لازم تحايليه عشان يتجوز لأنه بيخشى المسئولية لأنه يكره أن يفشل , و كمان لأنه يحب الحرية جدا , أنثى السرطان تستفز رجل برج الدلو , لكي تحافظ عليه يجب عليها الأهتمام به و أن تتعاطف مع مشاكله و ضغوط الحياة عليه , وأن تحاول أن تتكلم معه بعقلانية و أن تلتزم باتفاقتها معه , هو رجل بحق وحقيقي و يستاهل التضحيات , لكنه يريد تعامل خاص

    ردحذف
  3. مساء الخير انا عمري 22سنه وحبيبي عمره 24 سنه اكون غامضه معاه ازاي مع اني مش موجوده عندي صفه الغموض ياريت تساعدني من فضل حضرتك هو طبعا برج الدلو

    ردحذف
  4. الأخت magroha نعتذر عن التأخر في الرد لظروف السفر
    مرحبا بك في المدونة
    عندي شوية أسئلة صغيرة :
    هل قرأتي ما كتبته عن رجل برج الدلو فب البوست التالي :
    http://blogatee.blogspot.com/2008/03/blog-post_01.html

    ووضع اي استفسارات خاصة ببرج الدلو في الصفحة المذكورة
    السؤال الثاني حضرتك برج ايه ؟
    السؤال الثالث :
    مين جاب سيرة حب الغموض في برج الدلو؟

    ردحذف
  5. شكرا علي ردك بجد انت طمنتني وقلقتني في نفس الوقت ازاي مننفعش لبعض وازاي يعرض عليا الجواز باصرار بجد كلام متناقض متزعلش مني بس انا صريحه وشكرا علي ردك عليا

    ردحذف
  6. الأخت loggy
    بجد بجد انا فطست على نفسي من الضحك لما قريت كلامك (طبعا كلامي متناقض امال ابقى دلو ازاي) العملية مفيهاش تناقض ولا حاجة , انما يمكن عشان بشرج برج معقد شوية كلامي بيبقى في اتجاهات كتير ,
    الخلاصة: بطمنك ان عرضه جاد
    وبحذرك خلي بالك التعامل مع برج الدلو مش سهل ودي عشرة عمر ياماما

    خلاص كله تمام كدة ؟
    ثم انتي حطيتي التعليق بتاعك في صفحة تانية ليه؟

    ردحذف
  7. ممكن حد يفيدني حبيت واحد برج الدلو وبعد فترة كان معايا كويس وكنا نخرج مع بعض فجاء انقلب حالة وبدا يقولي انة مشغول وبعد فترة زعلنا من بعض واتقاطعنا وبعدين انا رجعت كلمتة وحاولت اني افهمة واعطية كل حريته واتصل عليه واسال عليه دايما وهو مش بيتصل وكل ماكلمة يقولي مشغول مشغول الهم انا من برج السرطان وحاولت اغير كثير من طباعي عشانة بس اكتشفت انة مجوز وعنده اولاد بصراحة مازعلتش ودلوقتي انا عاوزة ابعد عنة بس مش قادرة حاسة اني متعلقة بيه مش عارفة اعمل اية دلوني دلوقتي اعمل اية

    ردحذف
  8. لو عوزة تفهمي أكتر عن برج الدلو ممكن تقري البوست دة :
    http://blogatee.blogspot.com/2008/03/blog-post_01.html

    و طبعا {ايي انك تنسيه و تطلعيه من دماغك خالص
    أما بخصوص انك مش قادرة , فدة لأنك من برج السرطان مبيحبش التغيير و اللي تعرفه احسن من اللي متعرفوش , متقلقيش قاومي الأحساس دة و بكرة تلاقي احسن منه اللي يحبك و تحبيه و تتجوزوا ان شاء الله

    ردحذف
  9. رغم حبي الشديد ليه الا اني معرفش بيحبني ولا لا انا قريت الشرح الوافي كله لكن ان نكون لسه مع بعض واول ما اروح واكلمه ما يبقاش طايق نفسه ولا طايقني وانه مش بيتصل بيا الا في الاوقات اللي عايزني اخرج معاه فيها هو قالي بحبك مره علي مضض وساعات احس انه بيحبني وساعات مش بحسها ساعدني

    ردحذف
  10. حبه ليكي شئ مشكوك فيه - الدلو مش بيعمل كدة في أول العلاقة- الا لو اعجابه بيكي مش كافي - وتردده هو اللي منرفزه - يعني مش عارف يستمر ولا ينهي

    ردحذف
  11. اذيك يا بلوجاتى انا سموحه معلش كنت مشغوله كتير قوى فى الشغل لان هنا رمضان الوقت بيكون ضيق جدا جدا لكن كنت عايزه اكتب لك من فتره طويله عن المواقف الى قابلتنى طبعا انت زى ما قولت لى انه مش هيسبنى فعلا لما رجع كان انسان تانى بجد و انا كانت معاملتى شويه متغيره يعنى اللهفه بتاعت زمان قلت جدا لانه كان مش مدينى اى فرصه اصلا علشان ابعد و بينى و بينك بدات اتلكك على اى حاجه تافهه لحد اخر موقف حصل انه كان اتفق معايه اننا هنطلع رحله و خلف الموعد لانه نام و انا اتصلت بيه و ما ردش فانا قولت خلاص يبقى كده قله ذوق و ما ردتش عليه تانى خالص بس اقولك بصراحه هو صعبان عليه شويه و انا لسه منستهوش بس بحاول انى اقاوم نفسى جدا يعنى بقيت متعمده ان ميكنش معايه رصيد فى الموبايل علشان ما اتصلش و بقيت حسه انى اقوى من الاول لكن برضه هو لسه فى بالى بس بصراحه تصرفاته صعبه جدا دايما بيحللها من وجهه نظره انه صح المهم انى دلوقتى عايزه اعرف ان نتيجه الموقف الاخير ده انه يحس فعلا انى مش عايزه اعرفه تانى و لا برضه مش هيياس و يرجع يكلمنى تانى يعنى ممكن يكون متصور انها شويه خصام و اننا هنتصالح لانه موقف تافه و لا لا و انا يكون رد فعلى ايه لو اتصل بيه ارد و لا لا خالص و شكرا

    ردحذف
  12. فينك من زمان يا سموحة

    في نقاط سريعة :
    فعلا رجل الدلو دايما بيحللها من وجهة نظره وشايف انه صح (معلش شوية تحيز لرجل الدلو هو في معظم الأحيان بيبقى صح ! )

    وكمان النوم عنده حاجة اساسية

    انا شايف ان محاولاتك جيدة جدا و ربنا يقدرك وتستمري

    أما هو فلسه عليه شوية , هو الأول هيتقمص وبعدين لما يتأكد أنك بجد عايزة تقطعي هيجاجمك بكل قوته (يعني محايلة و دلع واستعطاف و محاولة اقناع و وعود بالتغيير - يعني هيحاصرك )

    و هيحاول يحطم مقاومتك تماما
    ولازم متبينيش أي ضعف والا هيزود الهجوم لحد متنهاري

    من الأخر لازم تديله الوش الخشب و تبينيله انه قرار لا رجعة فيه - وممكن تدعي انك اكتشفتي ان حبك ليه مش حب حقيقي

    تحياتي وكل سنة وانتي طيبة

    ردحذف
  13. السلام عليكم بصراحة انت اكثر من رائع ياستاذ بلوجاتي معاك لولو بصراحة انا معجبة جدا باسلوبك بالتحليل انا من برج السرطان وكانت عندي مشكلة قبل فترة مع شاب من برج الدلو وحكيت لك عليها وهو كان متزوج وانا ماعرفت انة متزوج الا من بعد فترة وانت نصحتني اني ابعد عنة واتركة وقلت لي اني من برج السرطان ومابحبش التغير وهذا حقيقي وانا عملت بنصيحتك وبعدت عنة الحمدلله بس المشكلة الان اني افكر فيه صحيح اني بعدت واصبحت قوية جدا بس برضة لسة بفكر فيه اول مرة في حياتي حد ياثر فيا كدا وبصراحة شديدة كمان انا نفسي يرجع لي بعد مانا بعدت عنه بس نفسي يرجع لي عشان ارفضة او على الاقل ارجع شوية من الي عمله فيا ياترى ياستاذ بلوجاتي تعتقد انة راح يرجع لاني بعدت عنه بعد كل الحب الكبير الي كنت بحبه والتضحية والتحمل الي مستحيل يحصل حد حتى زوجته تتحمله زي ماكنت بتحملة ياترى الان بعد مابعدت عنة فجاء وعلى فكرة انا شفتة مرة في الشارع وهو اول ماشافني اتفاجاء وحسيت انة كان عاوز يكلمني بس انا مااعطيته مجال يتكلم اشر لي براسة يعني سلام وانا لفت له بعيني نظرة عادية ومشيت وكمان بعت لي رسال في رمضان يهنيني فيها برمضان بس انا مارديتش عليه قلت خليه انا كنت ببعت له مش رسالة بالعكس مية رسالة ومكانش حتى يتنازل يرد عليا عموما انا كل الي عاوزة اعرفة واتاكد منه هل هيرجع لما يشوفني بجد بعيد بس عشان انا ارفضة انا ولالا مع اني متاكدة انة كان بيحبني بس يمكن هو اتاكد اني مستحيل ابعد عنة خاصة انة كل مرة بنبعد كنت انا الي برجع اصالحة بس المرة دي انا بجد عملت زي ماقلت لي وبعدت نهائيا من غير مارجع المهم ياريت ترد عليا عشان ارتاح وابطل افكر ازاي ارد كرامتي بسرعة ودلوقتي بقالي حوالي شهرين مش بكلمة وشكرا لك جدا بجد اماكنت عارفة ان الناس كلها تعبانة من برج الدلو كدا

    ردحذف
  14. أهلا بيكي يا أخت لولو

    اللي انتي طالباه مني يضرك مش ينفعك و انا يهمني مصلحتك اكتر من اني اثبت اني بفهم في الأبراج !

    ابعدي عنه و انسيه
    (هقولك على حاجة صغنونة : للأسف لو رجعلك هترجعيله ! و مش هترفضيه زي منتي فاكرة ! )
    عشان كدة ابعدي عن الشر و غنيله !
    تحياتي

    ردحذف
  15. شكرا ياستاذ بلوجاتي على كلامك بس انت مش فاهم انا قصدي اية لما قلت انا لولو انا قصدي اني مش عارفة هل هيرجع لي بناء على صفات برج الدلو او اي راجل كل الحكاية انا ادايقت لما قلت لي كداانه لو رجع لي انا مش حقدر وحرجع له لا مش كدا ابدا
    انا مش حرجع له ابدابس عاوزة اطمن اذا حيرجع لي وانا مش عوزاك تضرني بالعكس انا بستفيد منك واالله لما قلت لي المرة الي فاتت ابعدي عنة انا بعدت
    ولسة بعيد لغاية دلوقتي بس ارجوك انك تساعدني عشان اهدى من التفكير انا تعبت وماتقوليش اني حرجع له لو هو رجع ارجوك ماتقولش كدابالعكس شجعني وقويني اختك لولو

    ردحذف
  16. الأخت لولو

    ربنا يقدرني و أكون عند حسن ظنك

    أما بخصوص سؤالك فهو هيحاول يرجعلك محاولات من حين لأخر , و رسايل رمضان دي كانت جس نبض منه ليكي و لو كنتي رديتي عليه كان كلمك و كثف من محاولاته
    هو دلوقتي مش فاهم - مفتقد حبك ليه لكن في نفس الوقت شاكك ان حبك ليه انتهى عشان كدة بيعمل محاولات من بعيد لبعيد عشان يفهم و لو فيه استجابة ولو بسيطة منك هيعتبرها انك لسة بتفكري فيه و هيكثف محاولاته-

    أرجو اني اكون رديت على سؤالك
    تحياتي

    ردحذف
  17. متشكرة اوي يابلوجاتي ربنا يخليك انا لولو عموما في كل الاحوال انا مش حعمل غير الصح والي نصحتني فيه اول مرة اني ابعد و انسى انا بجد اقتنعت نفسي تجيب صفات برج السرطان عشان انا من البرج دا وعاوزة اعرف اكثر عن الصفات فيه اما برج الدلو فدا برج متعب اوي هههههههه ربنا مايوريه لحد متشكرة اوي بجد وكلمت كل صاحباتي عنك وكلهم حيكلموك اكيد وانا عارفة انك عاوز تساعدني وبتهمك مصلحتي اكثر من اي حاجة وبجد بشكرك اوي على احساسك الرائع دا ويمكن الكلا م الي قلت صحيح اني ابعد عن الشر و اغني له وانا حبعد بجد يعني خاصة انة مش ححيحاول تاني لاني مارديتش عليه وحيعتبر ان كل شي انتهى طول مانا بعيد ومش برد على رسايلة شكرا مرة تانية وربنا يوفقك بحياتك وياريت تجيب عن الابراج كلها يعني تعمل موسوعة بجد بلاقي ناس كثير محتارة اوي في تصرفات ناس تانية او مش عارفة تتعامل معاها انت جبت عن الدلو والميزان بس فاضل ابراج كثير او صفات كثير محتاجين نعرفها ومرة تانية ربنا يسعدك ويوفقك اختك لولو

    ردحذف
  18. الأخت لولو
    متشكر جدا على الأطراء دة و أرجو أي أكون عند حسن ظنك دايما

    أما بخصوص الكتابة عن بقية الأبراج انا بحاول بس بحاول أراعي الدقة و كمان لاحظي أنهم 12 برج في اتنين يعني 24
    و أنا بحب أكون قابلت البرج دة واحتكيت بيه فترة كافية و قابلت أكتر من نموذج قبل الكتابة عن أي برج
    لذلك فعذرا على أي تأخير
    و الصبر جميل و الله المستعان

    كمان فيه مشكلة بتواجهني ألا وهي اني بدأت أخش في الجد يعني الأبراج التالية فيها عيوب جامدة ممكن تزعل الناس مني !
    يعي مثلا فيه حاجات عن أنثى برج السرطان ممكن تزعلك و كمان أحيانا الكلام بلباقة بيخلي الفايدة المرجوة من كلامي قليلة - يعني بالبلدي لازم أكون صريح جدا عشان الأمانة العلمية -بس الصراحة بتزعل

    فياريت الناس لما أكتب عن أبراجهم ميزعلوش لأن غرضي ذي ما بحذر الناس منهم اني برضه أخليهم يعرفوا نفسهم أكتر ويصلحوها
    و كدة كدة كلناعندناعيوب !!!
    لذلك بدأت بالكلام عن برجي وذكرت عيوبه و أسراره - يعني بدأت بنفسي
    عشان الناس متزعلش لو كتبت كلام ميعجبهومش عن أبراجهم

    تحياتي

    ردحذف
  19. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بلوجاتى العزيز جزالك الله خيرا على نصائحك وردودك اللى بجد ممتازة وكلها صدق فى النصيحة انا من فتره طويلة شوية كنت كتبت لحضرتك عن شاب من برج الدلو (اللى تاعب ناس كتير ) انا اكبر منه ب8 ايام هو مواليد 2/2/82 وانا مواليد25/1/82 انا مؤهلى اعلى منه ولكنى احب العوده للدراسة فقد قمت بالعوده للدراسة مره اخرى باحد الكليات وهناك كانت معرفتى به فى فتره الامتحان تقابلنا صدفة مجرد انى وقفت اسال على شيئ مش فاهماه وكدا فتعرفنا وبدات لما اروح كل امتحان اروح المكان اللى اتقابلنا فيه ونراجع مع بعض كنا 3 انا وهو وصديق له فى مره شاب سالنى على حاجة فى الامتحان فرديت عليه وبعدين وانا مروحة تقابلت معاه فى المواصلات فكلمنى فاتكلمت عادى والماده اللى كانت بعد كده هو اصلا بيدرسها فعرضت عليه انه يجى للمجموعة بتاعتى اللى هيا فيها الشاب صاحب برج الدلو خلينا نسمية (م)المهم جه فعلا وشرح لنا وكدا وعدى الامر عادى بما اننا زمله وبعدين كان (م) بيجى بدرى شويه وانا اروح وكدا كنا نقعد شوية مع بعض يرمى كلام بسيط لا يؤخذ منه مفهوم صادق يشغل اغانى واحنا بنذاكر على الموبيل وطبيعى انا مستمتعة لا يوجد عندى اعتراض لانى فعلا اعجبت به من اول مره اتقابلنا معرفش ازاى المهم يجو المجموعة التانية يظل فى هدؤه خلصنا الامتحان واحنا معانا ارقم بعضنا كلنا فكان دايما صديقة هو اللى بيكلمنى او بيبعت لى رسائل مع العلم ان صديقة خاطب وبيحب خطيبته بس طبعا بالنسبة لى دا مجرد زميل وكان بياخد منى معلومات عن نفسى ولما يتكلم عن نفسه يقول ان (م) عنده زى كدا بالظبط احنا زى بعض فى كل شيىء والتانى ولا سال نهائيا (مع العلم انى استخرت فيه فبجد ما شاء الله ممتاز جدا ) المهم انا طبعا بعد اللى شفته من استخاراتى مش قادره ابعده عن تفكيرى فانا بدءت بالاتصال عليه كلمنى عادى وكويس جدا ووعدنى انه هيتصل وطبعا دا محصلش جيت يوم النتيجة ما ظهرت اتصلت عليه فمردش عليه ورجع هو اتصل بيا واتكلما وكدا فهو نجح وانا كمان الحمد لله لكن صديقة لا المهم فى الموضوع ان كدا بقيت انا وهو مع بعض وكمان الشخص اللى كنت عرفته عليهم معانا ناجح ففى خلال فترة الاجازه انا دايما اللى كنت بتصل علية من فتره للتانية فترات متباعده ال يعنى بفكره بقوله (نحن هنا ) دا اعتقادى فى تصرفى بمنتهى الامانه جيت قبل العيد برن عليه مردش عليه استنى يوم اثنين مافى فايده بصيت لقيته باعت لى رسالة فى اول يوم العيد قبل صلاة العيد بدقائق فطبعا كان يوم بجد بالنسبه لى اسعد مما هو عليه ففى نفس الوقت رديت عليه برسالة وبعدين مرنيتش عليه خالص زى ما هو عمل وجيت بعد العيد بيومين كدا كان معايا امانه بوصلها المطار فانا من محافظة غير محافظته بس بمر عليها فى طريقى للمطار وهو شغله قريب من المطار فاتحطيت فى موقف عجزت فيه عن التصرف تماما او التفكير حتى لان السياره عطلت وفى ميعاد طياره لازم الحق اوصل الحاجة فالمهم اتصلت عليه اول مره مردش تانى مره برده مردش تالت مره كذالك فطبعا لو رنيت تانى ميبقاش عندى دم فمرنيتش بصيت لقيته اتصل بيا فبيعتذر انه كان معاه تليفون مقدرش يرد عليه المهم بامانه هو فى اليوم دا بعت لى سياره فى المكان اللى انا كنت فيه واتصرف بصراحة كان موقفه رجولى بجد فالما رجعت بيتى اتصلت عليه علشان اشكره وكده فالدراسة هتبدء الاسبوع اللى جاى فلقيته بيقولى هتعملى ايه فى المحاضرات قلته ان شاء اله ناوية اكون موجوده لان دى اخر سنه ولازم التقدير ان شاء الله اتفقنا ان خلاص هنتقابل يوم فى المحاضرات ليقته (ولاول مره) هو اللى بيتصل عليه علشان ياكد انا هروح ولا لاء فاكدت له انى هروح انا كنت هروح بدرى عن محاضراتى2:3 ساعات كمان فلقيته بيقولى هنكون موجودين قبلها ب ربع ساعة فطبيعى رديت قلت له ان شاء الله رحت المحاضرات وبعدين كلمنى وانا قريبه من المدرج قالى ادامى ربع ساعة واجى قلتله مفيش مشكلة انا موجوده فى المدرج هحجز لك مكان وجه فعلا ففى المحاضره قاعد ياكل اظافره متوتر شوية بس من ملامحة الهادية توتره مش باين وى فى وشه لدرجة انك تحس بانه ثابت شوية يقولى مش فاهم اللى الراجل دا بيقوله قلت له بعد المحاضره هبقى اوضح لك اللى قاله فجيت بعد المحاضره افهمه قالى انا فاهم فانا سكت فطلب يخرج بره المدرج لحين ما تبداء المحاضره التانية فانا وافقت خرجنا شربنا قهوه وقعدنا شوية اول مره يتكلم عن نفسه ويخرج شوية بره الصمت الرهيب بتاعة اتكلم عن نفسه وعن اخواته واقرب اخواته ليه وانه بيحب شغله رغم انه فى ضائقة ماليه حاليا بسبب انه بيفتح فى مشروعبن مع بعض بس هو عارف هو بيعمل ايه ومش مهم عنده الفلوس او المكسب اد ما هو مهم انه يكون بيشتغل وعن نبذه بسيطة جدا من حياته السابقة قبل الدراسة وقبل مشروعة الحالى فطبعا انا كنت مستمعة جيده فجاه لقيته بيقولى المحاضره بدءت يله فانا قمت ودخلنا المدرج حضرنا وفى وسط المحاضره كان ادامنا 3 بنات لذاذ كدا كل شوية يلفوا ويبصوله وهو عادى عنده استعداد يتعرف مفيش مشاكل وانا طبعا ولا كانى شايفة حاجة لانى مش عارفة هل هو بيبادلنى الاعجاب او مشاعرى دى مش عارفة خلصت المحاضره واحده منهم لفت وكلمته والتانية ركزت معايا بنظره غريبه مع انى الحمد لله على قدر جيد من الجمال وهو تقريبا شكله قريب منى فانا بصيت لها كدا زى ما اكون بقولها انتى بتهرجى ولا بتستهبلى يعنى فهو خد باله من بصتى ليها فلقيته ضحك كدا وخاصة ان كانت البنت التانية بتكلمه مش عارفة هل افتكرها ردة فعل على كلامة مع البنت ولا ايه معرفش المهم شوية بقوله كمل كلامك اللى كنا بنقوله بره لقيته مسك الجرنال قالى لاء وقعد يقرا فى الجرنال وسابنى قاعده طبعا انا اتضايقت جدا بس ابديت لا مبالاهكان قبلها انا اديته بسكويت فتحة وحطه وبيقولى كلى انا قلت لا كررها مرتين تلاته وانا رفضت قلت له معايا مش عايزه دلوقتى بس ردى كان بدون قصد لانه قبل كدا عمل الحركة دى جبنا بيبسى وانا فتحت بتاعى وهو فتح بتاعة فبرده قدملى بتاعة وقالى خدى قلتله انا معايا فضل مادد ايده لحد ما اخدته واديته بتاعى المهم سبته لحد ما قرب يخلص الجرنال وانا قاعده اشخبط فى الورقة اللى قدامى وبعدين كلمت بنت كانت وراى قلتلها معاكى المحاضرات اللى كانت الاسبوع اللى فات قالت لى اه اخدتها اكتبها فهو كان خلص الجرنال فبيقولى بتكتبى ايه قالت له بكتب المحاضره الاولى بتاعة ماده كذا حاول يفتح كلام وانا عملت طرشة وبعدين طول ماهو قاعد ماسك الموبيل يبعت رسائل وحد يبعت له فطبعا انا فضولى مخلينى عايزه اعرف بس برده دا شيىء ميخصنيش انى اتدخل فيه وبعدين لقيته بيتكلم فى الموبيل وشويه وسالنى على (ت) الشخص اللى انا كنت عرفته عليه فى امتحانات السنه اللى فاتت قلتله معرفش عنه حاجة كلمنى فى العيد وبعد كدا معرفش عنه حاجة شويه لقيته بيقولى دا (ت) بيسلم عليكى قلت له هو هنا قالى لاء لسه مكلمه كنت بسلم عليه قلت له الله يسلمه قالى دا هو جاى بكره علشان هيدفع المصاريف وكدا رديت عليه قلتله انت هتدفع امتى علشان نسجل مع بعض
    قالى انا لسه ادامى فى حدود 2 اسبوع قلت له خلاص فقالى اصل فى غرامة تاخير لو عدينا فتره معينه قلت له خلاص يبقى انا هاجى فى نص الاسبوع علشان اسجل قالى ماشى وبعدين قالى مهو (ت) هيسجل بكره رديت قلت له انت اللى جبته لنفسك لو قابلنا فى محاضره انا معرفكوش لانه رغاى جدا استحمله انت بقى انت اللى عملت كدا فى نفسك وصحبنا (ت) دا برج الجوزاءمواليد نفس السنه لكن اصغر منى ومنه ب6او8 شهور المهم المحاضر التانى دخل بصيت لقيته بيتحرك شوية فى البينش ومش مركز معاه تركيز كامل رغم ان محاضرته كانت شيقة جدا وبعدين خرجنا من المحاضره وخلصنا ومروحين فاحنا متعودين نخرج نركب مواصلات فلقيته خرجنا من باب غير الباب بتاعنا وماشى فى اتجاه عكس اتجاهنا اللى بنركب منه فقلتله انت رايح فين احنا بنركب من هنا لقيته فتح ايده وورانى مفتاح قلتله مفتاح علربيتك قالى اه بس هيا مش بتاعتى بتاعى قريبى وهو سافر وسايبها معايا انا بستخدمها لانى محتاجها الفتره دى فى شغلى قلتله خلاص اتفضل انت وانا هروح اركب قالى ليه يابنتى مهو احنا فى طريق واحد قلتله معلش مش عايزه اتعبك معايا طبعا انا بتكلم وانا مرتبكة وارتباكى باين عليه وترددى فى اتخاذ قرار انى اركب معاه ولا لاء كان واضح بس معرفتش اتصرف قالى يله يله مشيت معاه وركبت معاه فالمهم انا طبعا من ارتباكى مش عارفة اسكت ولا عارفة اتكلم اقوله ايه ومش عارفة ارجع فى قرارى انى وافقت اركب معاه المهم هوطلع بالسياره فى الطريق اللى هيوصلنى لمواصلات سفرى لمحافظتى طبعا دردشنا شوية عن الشغل وعن الحياه وظروفها والسفر والناس اللى فى الغربه هو من جواه رافض انه يتغرب وانا رديت عليه قلت له ان انت طالما فى بلدك قادر تجيب مصاريفك وتفتح بيت وتكون اسره يبقى ملوش لزمة انك تتغرب وتبعد عن اهلك وناسك وهكذا هو اتكلم تانى عن بيتهم وموقعة ولما بيتكلم عن مشروعة بيقولى مشروعنا شقتنا كدا فانا مخدتش بالى من كلامة لانى كنت قلقانه بصراحة معنديش خبره فى التعامل مع اى شاب انا اعجبت بناس قبل كدا بس كان من بعيد لبعيد محاولتش ارتبط بحد لدرجة انى حاسة انى خنقت نفسى فى دائرة مش قادره اخرج منها ومش قادره احكم قلبى مع عقلى وتصرفاتى مش عارفة فعلا اتصرف او اتعامل معاه ازاى لان انا حاسة من جواى انى فعلا بحبه وبتمنى ارتبط بيه انا كل كلامى معاه ان انا وهو هنقسم المذاكره على بعض انا اذاكر شيىء واشرحة ليه وهو كذلك بحاول افهمة انى متعاونه مش صارمة او مغروره بحاول افهمة طبيعتى بس خايفه وهو كمان علق على انى بعرف اسافر لوحدى واتنقل وكدا فانا فهمته ان دا سببه والدى الله يرحمه هو اللى عودنى اعتمد على نفسى فى كدا وجرئنى على السفر والتنقل من مكان لاخر وبعدين انا بحب اكتشف الاشياء شوية بعدين وصلنى للمكان اللى هركب منه وفضل واقف معايا لحد ما ركبت بعد ما روحت انتظرت انه حتى يتصل يسال انا وصلت بالسلامة ولا لاء كالمعتاد دا محصلش فانا كمان مرديتش اتصل عليه ولا اقوله انى وصلت او لاء فبقالى 2 يوم ودخلين فى التالت وهو ما سالش وبعدين المفروض ان انا هكون موجوده فى اليوم الرابع علشان اسجل وادفع المصاريف فمش عارفة ارن عليه واقوله انى جاية زى ما قلت له ولا اطنش واخلينى على مواعيد المحاضرات فقط مش عارفة اعمل ايه بصراحة انا خايفة انجرح واكون انا وهمه نفسى مش عارفة وبعدين بيخرج منه الكلام وقت ما يحب هو يتكلم ولما اجى افتح معاه موضوع مش بيستجيب بسرعة لانه يتكلم او يفتح بكلام افيدونى انا بجد مش عارفة اتعامل معاه وخاصة ان حضرتك قلت الراجل دا بيحب الغموض وانا معرفش ازاى اكون غامضة انا معنديش تجارب وحته اتصاله على (ت) دى مضيقانى جدا محسسانى انه شكاك وكمان انى ركبت معاه دا ضايقنى اكتر لان دا مش من عرفنا او تقليدنا كمصريين وهل لو تكرر انه جاب السياره اركب عادى بما ان كل منا باحترامه والحمد لله ولا اعتذر وبشده هل هو بيختبرنى ولا ايه انا مش عارفة انا بجد عايزه اخليه ينجذب ليه ويحبنى . ومن فضلك ياريت لو تقول على الاكلات اللى يفضلها رجل برج الدلو والذوق فى الملبس والالوان .ارجو الافاده (واسفة جدا جدا على التطويل لكن انا حبيت احكى كل اللى حصل بالتفصيل)

    ردحذف
  20. الأخت ronmy

    أهلا بيكي و مبروك عليكي جايزة أطول تعليق !

    أرجو أنك تكوني قريتي البوست بتاع أمرأة برج الدلو

    ثانيا : أنا هتجنن انا مقولتش ان رجل الدلو بيحب الغموض !


    متتصليش بيه و كمان المرة اللي جاية متركبش معاه العربية , لازم تتقلي عليه شوية و كمان لازم تحيريه
    هو دلوقتي متردد وانجذابه ليكي لسه في أوله, يعني عايزين شوية صبر

    كلامك مع الزملاء الأخرين يبقى بتحفظ لكن كلامك معاه شوية كدة و شوية كدة !
    لاحظي ان ظروفه المادية صعبة و رجل الدلو عادة لما تكون دي الظروف مش بيتقدم و بيتردد في الجواز جدا و بيهرب منه
    طيب و ايه الحل - الحل انك تبقي تحكيله عن كام موقف او حكاية عن بنات ارتبطوا او اتجوزوا رجالة ظروفهم صعبة و ربنا كرمهم و تقعدي تشكري في البنات اللي بتستحمل الظروف دي و تقولي عليهم انهم دول هما البنات الجدعان الأصلة - يعني بتقوليله من تحت لتحت انا مستعدة اتحمل ظروفك
    و ياريت تتكلمي عن العرسان اللي بيجولك عشان ميفتكرش انك واقعة -
    و تصرفاتك لازم تدل انك معجبة بيه بس مش بتبيني عشان كرامتك !

    و ربنا يوفقك

    ردحذف
    الردود
    1. بلوجاتى انا تعبت من رجل الدلو ....احنا اصدقاء من فترة وتطورت الصداقه لحب وبعد ماتكلم فى الارتباط تراجع ومن ساعتها هو بيبعد عنى ...مش عارفة اعمل ايه عشان اخليه يرتبط بيا ويرجع فقرار الانفصال ...انا مش قادرة استغنى عنه وبحبه جدا

      حذف
  21. السلام عليكم
    شكرا جدا جدا بلوجاتى على اهتمامك باصدقاء الموقع وردك السريع بجد اسعدنى جدا جدا ردك ومره تانية بعتذر على التطويل ولكن برده سعدت بانى صاحبة اطول تعليق .
    وكمان انا قريت انثى برج الدلو وبجد مجهود تشكر عليه انا شايفة ان انا فيا كتير فعلا منها وحتة الرزالة بتاعتها بس انا شايفة انها بتكون مش عارفة تتصرف فبتتحول لشخص رزل فعلا.
    استأذن حضرك فى انى اتقل عليك شوية فى كام نقطة انا ذكرتهم فى تعليقى حضرتك ماذكرت رد واضح ليهم هل هو شكاك ؟ بسبب موقف سؤاله على الزميل (ت)وهل هو ممكن يكون اخذ عليه انى بتعرف على الناس بسرعة وسهولة ؟ودى حاجة تضايقة مش عارفة
    هوايضا بالنسبة للاكلات المفضلة ليه ؟
    سؤالى دا بسبب ان انا كنت فى بعض الاحيان بجيب معايا كيك او بعض معجانات انا بكون عملاها فى البيت وغير كداهو ذكر نوع من المعجنات وانا علقت على كلامه وقلت له انت بتحبه فبص لى كدا وقالى اه بكله عادى !طبعا انا مرديتش لانى مش عارفة انا غلط انى علقت ولا ايه .
    وكمان المفروض انه عارف ان انا هاجى غدا لانى انا بسافر لمكان الجامعة وهو بحكم شغلة قريب منها وفى غرامة على التاخير فهل اروح واخلص تسجيلى فى هدوء بدون ما اتصل عليه خالص زى ما حضرتك بتقول ولا ااجل سفرى ليوم تانى مثلا الاربعاء ؟ مع العلم ان احنا مش بنتقابل غير مره واحده فى الاسبوع ودا بسبب ان محاضرتنا كدا .
    فى سؤال اخير بعد اذنك هو عنده ماده هيا مش معايا فى ميعاد بعد المحاضرات المشتركة بينا فهل اقعد معاه احضرها ولا استأذن وامشى دا لو هو مطلبش اعمل كدا منى لنفسى ؟ لكن فى حالة لو طلب اعمل ايهاقعد لحد ما نروح مع بعض ولا لاء ؟
    وبجد بجد كلك زوق (وجزاك الله كل خير).

    ردحذف
  22. الأخت ronmy

    انا مرديتش في النقاط اللي ذكرتيها لأنها هامشية
    لكن مادام انتي مصممة مفيش مشكلة

    بخصوص المواعيد بتاعتك معلش انا مفهمتش بالضبط , بس اللي لازم تعمليه انك تتصرفي طبيعي زي أي واحدة طبيعية تروحي في الوقت المناسب بدون غرامة و كمان تحضري محاضرتك في ميعادها وتمشي في الميعاد الطبيعي بدون متستني حد الا لو فيه حاجة عطلتك مثلا تصوير ورق ولا حاجة - الا لو هو طلب ساعتها ممكن تستنيه لو عاوزة لكن الأفضل متروحيش معاه في العربية (الا لو السكة صعبة -المرور زي الزفت اليومين دول)

    مقدرش اعتبره شكاك بس اي راجل مطرحه لازم يعمل اللي عمله - يعني تصرف رجولي عادي

    و هو مخدش عليكي حاجة - هو معتبرك واحدة طبيعية

    أما بخصوص الأكلات - انا لسه معنديش دليل كافي ان الأكلات ليها علاقة بالأبراج
    بس عن نفسي أنا بحب المشويات بكل أنواعها - والمعجنات الحلوة والحادقة شغال - لكن الدلعة لأ - يعني ملح خفيف و الكلام دة ميكولش معايا
    بحب المخللات - والعصائر بكافة أنواعها
    و خصوصا السوبيا و المانجو و الأناناس !

    أي خدمة سيادتك تؤمري

    ردحذف
  23. السلام عليكم انا عبير من برج السرطان وبحب شب من برج الدلو،انا وهو علاقتنا من 3 سنين بس متقطعة يعني بينا مشاعر حب بس بعد مابنتخانق اناوهو انا بسيبه وبنقعد شهر او شهرين مابنتكلمش مع بعض بس هو مابيقدرش يبعد وبيجيني ويقلي انا مش قادر ابعد عنك انت الوحيدة اللي فاهماني وبكون شخص تاني،المشكلة اللي بتحصل بينا اني بسأل عليه في اليوم اكتر من مرة وببعتله مسجات كلها كلام حب ولو رنيت عليه وماردش او مشغول ابقى ارن عليه لحتى يرد بس هو مابيبعتش حاجة ولا بيكلمني وقبل اسبوع اتخانقنا انا وهو عل التليفون خناقة كبيرة لاني سألته انت بتحبني؟ او في واحدة تانية بحياتك؟ فصرخ علي وتعصب وقفل الخط وبعديها اتكلم مع صديقتي يشكلها عني اني خانقاه ومش سايباله الفرصة اني اوحشه و يسأل عني ، بس بصراحة هو السبب مش عارفة لو بحبني او لأ لأن مافيش اي حاجة تعبر منه انه بحبني ولو سألته عن حاجة تخص مشاعرنا بيثور وبيتعصب مش عارفه اتفاهم معاه انا تعبت قوي منه ووصلني تقريبا لحافة الجنون ، انا طبيعتي رومانسية وبحب ادي حبيبي كل المشاعر الحلوة بكل الطرق وهو بيتخنق مني وانا كمان بتخنق منه لانه مابيسألش وما بيتكلمش يعني نفسي في مرة يقلي عايز اشوفك او يتصل بيا قبل ماينام يقلي تصبحي على خير، حتى لما بطلب اشوفه بقلي مشغول، انا مش عارفه شخصيته ممكن اعامله ازاي انا تعبت منه ارجوك تدلني ازاي رجعه زي الاول لاني حاسه انه مخنوق وزهقان مني وبيتهرب مني ، يعني مش عارفه اسيبه و لا لأ وشكرا

    ردحذف
  24. شكرا بلوجاتى على ردك وبجد اسالتى الكتير بسبب ان زى ما حضرتك قلت فى انثى برج الدلو فى الحب متهورة شوية وعاطفتها بتضغى على عقلها وانا نفسى ان الاثنين يكونو مكملين لبعض لذلك انا مش عارفة اتصرف اوى واسالتى كتير شوية ومنها الهامشى برده فيارب تستحملنا ويتسع صدرك لينا وبعدين بجد التجربه دى فى وقت صعب اوى معتقدش انى لو انجرحت هعرف اداوى جرحى بسهوله . بعد اذنك اتقل عليك شوية هو لازال لم يتصل بى والمفروض ان احنا عندنا محاضرات بعد 3 ايام فانا هنتظر 3 ايام دول ويوم المحاضره وانا فى الطريق اكلمه ولا قبلها بيوم بحيث انى اشوفه هيجلى ولا لاء ولا اطنش واروح احضر محاضراتى عادى وان قابلته قابلته ما قبلتوش خلاص ؟ وهل هو من واقع خبرتك هيتصل بى ؟ وبجد بعتذر جدا على الرغى الكتير بتاعى بس كلى ثقة ان صدرك رحب وبتتقبل الرغايين اللى زيى .

    ردحذف
  25. الأخت ronmy

    مفيش حاجة انتي منورة المدونة ويا ريت بس الواحد يقدر يساعد

    الرد :
    طنشي تروحي تحضري محاضراتك عادى وان قابلتيه قابلتيه ما قابلتيوهش خلاص

    و من واقع خبرتي هيتصل ولو متصلش هيستغرب منك جدا ازاي انك متصلتيش بيه ! و دة هيفيدك جدا هيخليه يتصل كل مرة ! و كرامتك تبقى محفوظة ويحس انك مش مدلوقة عليه ! (يعني لازم الخطوة الأولى تبقى منه وانتي تستجيبي لحد مرجله تيجي )

    ردحذف
  26. الأخت عبير
    أهلا بيكي
    فعلا هناك تجاذب بين انثى السرطان و رجل الدلو

    يعني هوة كمان مشدودلك
    و الحل في رأيي هوة قالهولك وانتي عارفاه !!!!!

    بلاش تخنقيه و تطارديه بحبك ...!
    اديله فرصة للتنفس - رجل الدلو بيحب الحرية !

    و ياريت تقري البوست بتاع رجل الدلو و كمان تقري بوست رجل الدلو كلاكيت تاني مرة ! أكيد هيفيدك

    انا هقولك على سر و امري لله ! :
    لو بتتصلي او تبعتي مسجات عشر مرات في اليوم خيهم مرتين بس لمدة تلات تيام و بعدين في اليوم الرابع متتصليش ولا تبعتي مسجات خالص خالص و في اليوم الخامس ابعتي مسج واحدة و اليوم السادس والسابع متبعتيش

    خلاص اتفقنا !
    بس تنفذي الكلام دة من غير متغلسي عليه يعن لو مكالمة واحدة في اليوم تبقى حلوة زي عوايدك معاه ماشي ؟

    و ابقي قوليلي عمل معاكي ايه عشان نكمل العلاج !

    و ربنا يوفقكوا !

    ردحذف
  27. السلام عليكم انا عبير.. انا عايزه اقلك انا هاسمع كلامك وهاقلك على حاجة عملتها اصل حبيبي رجل الدلو لاعب رياضي وانا حبيت اعمل حاجة رومانسية فاتفقت مع محل ورد واخترت ورد لونه احمر وبعتهوله على النادي، انا متأكدة انه فرح قوي بس لما اتكلم معايا مكانش واضح انه متبسط بس شكرني لكن بتاع الورد قلي انه كان مبسوط قوي، بس مش عارفة اللي بعمله ده هيأثر فيه؟يعني من جواه هيقدر ولا مش بتأثر الحاجات الرومانسية برجل الدلو؟ يعني ممكن بأي لحظة ينسى اللي بعمله علشانه ويسبني؟ وعايزه اخد رأيك في حاجة رومانسية بفكر فيها ياريت تنصحني، هي انه مسافر الاسبوع الجاي لمدة سبع ايام علشان مباراه كرة سلة فأنا حابة اديه سبع رسائل كل يوم يقرى واحدة وكل رسالة فيها حاجة جميلة وكلام مختلف ، إيه رأيك؟ ولو كنت موافقني وياريت تنصحني ممكن اكتبله ايه وتنصحني كمان بأفكار جميلة حتى اجذبه ليا

    ردحذف
  28. ازيك يابلوجاتى يارب تكون بخير ان شاء الله انا اسفة يابلوجاتى اعذرنى بس بجد المره دى برده التعليق هيكون طويل شوية فارجوك تستحملنى بجد لانى بحب احكى لك كل اللى بيحصل وبجد ما شاء الله عليك بثق فى نصيحتك .
    انا عملت بنصيحتك لى ومتصلتش بيه زى ما قلت لى وبصيت ليقت امبارح مسدج من الزميل (ت) بيقولى انا هروح المحاضرات انتى هتروحى ولا لاء لو هتروحى رنى لى طبعا انا تجاهلت الامر لانى توقعت ان دى حركة من (م)وكمان الامر دا مش معتاده عليه وانا زمالتى له مش للدرجة دى اوى هو مجرد زميل هامشى المهم
    لقيت (م) بيتصل بى الساعة 5.30 فجرا علشان يعرف منى انا هحضر ولا لاء فطبعا رديت عليه وقلت له ان شاء الله بس هوصل متاخره شوية لان انا محاضراتى الساعة 8 وطريقى 2 ساعة بقوله انت فين قالى انا فى طريقى للجامعة .قلت له احجز لى . بعدين انا على ماوصلت وصلت الساعة 10 على ميعاد المحاضرة الثانية والدكتور دخل ورفض يدخل حد ففضلت انا بره منتظرة المحاضرة تخلص المهم المحاضرة خلصت وهو خرج رن لى اتقابلنا بيقولى انالقيت واحد زميلى معرفة فانا وهو حجزنا البينش كله وانتظرك تيجى مافىوكل ما ترنى اقوم ابص عليكى مش عارف انتى فين جيتى ومشفتنيش ولا ايه قلتله انا على ما وصلت وكدا قالى لقيتى نفسك هتتاخرى يبقى مكنتيش جيتى قلتله انا جيت على ميعاد المحاضرة التانية اللى هيا المهمه فعلا لكن الدكتور هو اللى دخل بدرى خير . شكله مكنش نام خالص وهو كان عنده محاضرة اللى هيا بعد الظهر بتاعة الماده بتاعته هو فقالى انا هقوم اصلى وبعدين اجى خدى دول معاكى قلت له هتحضر ولا ايه قالى مش عارف اقولك هحضر قلتله طيب ودينى المدرج احجز لك مكان وبالمره اكتب المحاضرتين بتوعى .وقعدت حضرت معاه بس بكتب محاضراتى خرجنا بقوله تعالى نفطر انا انرده عزماك قالى لاء انا لو أكلت هنام قلت له بس تعال قالى لا انا مروح قلت له طب ماشى اسيبك انا سلام فقالى ماشى وبعدين رجعت قلت له اسمع الكلام شكلك نايم خالص تعالى اشرب حاجة تفوقك قالى لا انا مروح قلت له بس تعالى نخرج من الباب التانى وروحنا عند الكافيتريا وكدا المهم خليته شرب برده لان انا كمان كنت نمت من المحاضرهفقلت له بصراحة انا مش هعرف اسافر وانا نايمة كدا فلازم افوق شوية علشان انا مابحبش انام فى الطريق قعدنا شويه فتحت حوار عن شغله فقالى ان متازم من شغله وبدء يتخنق من المشروع دا فانا قلتله بالعكس انت فكرك بجد ممتاز ووجهة نظرك ومشروعك مش وحش بس الطبيعى ان فى بداية اى حاجة بتكون فى ازمات ماليه بس انا واثقة ان انت ان شاء الله هتقف على رجليك وهتكبر وبدل المشروع الصغير دا هتبقى شركة فمتقلقش منشوية التعب اللى فى الاول انت وجهةنظرك فعلا صح (لان انا كنت بقوله ان انت استعجلت وضغط نفسك ماليا ). فبعدين قالى انا هدخل اخويا معايا شريك وزوج اختى بقوله ليه زوج اختك فقعد يتكلم شوية عن الوضع بتاع زوج اخته وكدا وبعدين اتكلمنا عن السياسة شويةوشوية حوارات عامه كتير وعن الدين فقلت له ان انا حصل موقف فى الجامعة القديمة بتاعتى عن شابة من دينا حبت شاب من دين تانى وسمعته مره بيخطىء فى حق دينا وانا مليش حوار معاه المهم ازاى ان انا تدخلت وبعدت البنت دى عنه وانا البنت جاتلى بعد شهر ونص تشكرنى ولازالت صديقتى لحد انهرده وغيرنا الكلام على الماده وكدا فقلت له انا زوج اختى وافقنا بيه على سمعتهم وسيرتهم الطيبة هو كان جاى لسه بادىء حياته وكدا معندوش غير شقته وسمعت عيلتهم الطيبة واهله والحمد لله بجد انسان يتشال من على الاض شيل وكدا . رجع اتكلمنا على الفكر والمشاركة فى الاتباط والاسر اللى نسيت دينها وبعدين قالى انا مش بقتنع بان الشاب يكون مؤهله اقل من اللى هيرتبط بيها رديت عليه وقلت له انا من رايك لان فى الغالب البنات بيكونو شوية فيهم تكبر .دا انا حتى حصلى الموقف دا من بعد امتحاناتنا اللى فاتت عالطول شاب ساب الدراسة وتفرغ للتجاره وتاجر ناجح واتقدم لى وانا رفضت لمجرده انه افتكر ان المال هيعوض الفارق دا لاء طبعا لازم يكون مؤهله زى لان مفيش مال بيعوض الفارق العقلى والفكرى . انا اذا كنت بتعلم ممكن اشتغل وممكن لا على حسب ظروفى انا شايفة ان المرءة لها بيتها وزوجها وتعليمها لو مقدرتش تشتغل بيه تعلم عيالها وتنفعهم بيه ودا من صميم واجبتها ( لان انا كنت بقوله ان انا جايلى شغل فى نفس المجال اللى هو بيشتغل فيه بس متردده لسه بستخير قالى دى حاجة ترجع ليكى على حسب ظروفك وشوية ورجع قالى انا شخصيا ما بحبزش شغل المرءة خالص فرديت قلت له انا معاكفى القرار دا لانها اخدت اماكن مش المفروض انها تكون فيها . انا معاك شوية فى وجهة نظرك). ورجعنا اتكلمنا عن الناس اللى بيرتبطوا علشان الماده فلقيته بيقولى انتى لو جالك حد ظروفه المادية مش اد كدا هتوفقى قلت له لو مناسب مش مهم الماده المهم هو قالى الاهل مش بيفكروا كدا فحكيت له ظروف زوج اختى وكدا وهو جاى يرتبط بيها . وغيرنا الكلام وبعدين قومنا علشان نروح طبعا الحوار دا خد حوالى 4 ساعات فبستاذن منه قالى لا تعالى بس هوصلك فى طريقى فانا قلت معلش وكدا وكنت متمسكة انى مروحش وكدا فقالى بس تاعالى انا مش هغديكى انا بقولك هوصلك بس خلاص بس امشى انت بقى متحرجنيش من فضلك قالى بس تعالى هو دا طريقى انا مش هروح فى مكان تانى انا برده هروح ( عكس ما قالى فى الاول فوق) فبصراحة انا عملت غير اللى انت قلت عليه وركبت معاه ! ..اه افتكرت كمان .. كنت قلتله ان انا طبيعتى مش اجتماعية شويةيعنى ممكن لو قلت لى اقعدى فى البيت سنه ماتخرجيش ولا هقول انا عايزه اخرج وانا فعلا كدا مش بحب الخروج قوى ولما خرجنا وو بيدور السياره الواد اللى بينظم السيارت واقف يعنى انت فاهم عايز فلوس فهو بيدور كدا ففى معاه كان الجنيه الفضه فانا قلتله انت هتديله دا ازاى لا خد اديله الورق افضل فبيدينى الفضة قلت له لاء انت بتعمل ايه قالى لا خدية فقلت له بس ادى للراجل دا وحطيته على التابلوه قالى انتى بتدفعى ثمن التوصيل قلت له لا بجد مش قصدى وطبعا سيبته فلما وصلنى ونزل يركبنى فشاله وبعدين فضلنا واقفين شوية على مايركبنى وركبت وروحت . ياريت تقولى انا حاسة انى متسرعة وغلطانه كتير انهرده ؟. ولا انا صح مش عارفة وبعدين رجعت ومتصلتش عليه اعرفه انى وصلت .وكمان . اتفقت معاه انى هنزل يوم الاثنين علشان اخلص ورقى وكمان اجيب له سى ديهات ومينفعش انى اعتذر لان الورق دا لازم يخلص . واحتمال اضطر اروح المطار هودى لناس حجات فأعرض عليه اذا كان يجى معايا ولا لاء اروح انا واكتفى بانى اقابلة فى تخليص الورق وخلاص .
    وبجد بجد انااسفة جدا يا اخى العزيز والكبير المقام على التطويل وازعاجك بس زى ما قلت لك انا مليش خبره بجد وخايفة فعلا اكون بتصرف غلط وبطمع اللى ادامى فى
    ملاحظة . كل اللى انا قلته ليه عن رأيي فعلا حقيقى وكل المواقف فعلا حقيقية.

    ردحذف
  29. بلوجاتى ممكن تنشر ردك ومتنشرش تعليقى لو حبيت ودا يكون افضل بعد اذنك.وبعتذر مره تالته على ازعاجك والتطويل

    ردحذف
  30. الأخت عبير

    متعمليش حاجة اديله فرصة يتنفس اديله فرصة يشتاقلك عشان يعرف قيمتك ومشاعره تتحرك
    تحياتي

    ردحذف
  31. الأخت ronmy

    متقلقيش واتصرفي بحرية
    بس خللي بالك انتي كدة بتشجعيه - هل انتي فعلا عاوزاه ؟

    و ربنا يوفقكوا

    ردحذف
  32. ان شاء الله لانى مستخيره ربنا فيه اكتر من مره واخر مره دعيت ربنا انه يظهر لى علامة الكلام دا كان امبارح باليل فسبحان الله هو اللى صحانى من النوم باتصالة.وانا بجد حاسة انى بحبه بس خوفى من انى انجرح هو اللى بيرددنى لانه برده مش صريح فى مشاعره. وبعد اذنك فضول منى اسالك ليه انت حسيت الاحساس دا؟

    ردحذف
  33. السلام عليكم انا عبير انا متشكرة قوي على ردودك ليا وعلى نصايحك لانها بتريحني قوي وبثق فيك قوي، انا بقالي يومين ماسمعتش صوته الجمعة كانت عنده مباراة والخميس ماتكلمش معايا ، رنيت عليه يوم الخميس قفل عليا الحط ومارجعش تكلم تاني وامبارح الجمعة ماتكلمتش معاه طول النهار ورنيت بالليل وماردش عليا فاتكلمت من موبايل تاني فرد عليا كان قاعد مع اصحابه في نادي بيلعبو كوتشينة، قلتله اني مضايقة قوي وعندي مشكلة ومحتاجة ليك جنبي،قلي هاتكلم معاكي واستنيت ساعة وساعتين وماتكلمش فرنيت عليه مارديش وهنا انا كنت شوية وحأنهار هو ليه بيعمل كده انا حاسه انه عدوي مش حبيبي ليه بعد الورد بيعاملني كده وعملتله حاجات ماحدش بيعملها لحد ليه كل مابديه حب بحاول يذلني و بيستغل نقطة ضعفي وهي حبي ليه، انا نفسي يقلي عايز اشوفك النهاردة او يقلي من نفسه انا بحبك او كلمة حلوة تعبر ،او بيتحجج انه مايقدرش يشوفني بمية حجة انا بعتلك الرسالة ديه لاني كنت ليلة امبارح على حافة الإنهيار منه وطول الليل بعيط ، انا تعبت معاه قوي مابينفعش معاه حاجة ان تكلمت معاه او ماتكلمتش مافيش فرق، لو قلتله على حاجة بيعمل عكسها بيحب يغيظني وكأنه عدوي، مش عارفة انت بتقول في صفات برج الدلو "لو مانفعش حاجة اقطعي علاقتك بيه خالص بس بدون خصام" ازاي يعني؟ اعمل ايه؟ ارجوك انا محتاجة قوي لردك، وعايزة اخد رأيك في حاجة لو هاقطع علاقتي معاه: على التليفون ولا اشوفه احسن؟ لاني عايزة اقله كلام كتير وخايفة لو على التليفون يقفل الخط، اعمل ايه علشان اخليه يندم علي؟
    ملاحظة: انا في حاجة نسيت اقلها انه كان متجوز وانفصل وعنده بنت بس هو وبنته ساكنين مع اهله. وشكرا ليك قوي وارجوك يجاوبني على كل سؤال لان ردك مهم ليا قوي، وهاستنى ردك

    ردحذف
  34. الأخت ronmy
    انا شايف انه شئ واضح يعني مش احساس اكتر شوية !

    ردحذف
  35. الأخت عبير

    ركزي معايا شوية عشان الكلام اللي جاي مهم

    اولا لازم تعملي استخارة
    ثانيا نيجي لبرج الدلو
    أريد ان اسألك سؤال بس متخليش الأجابة تشغلك عن الكلام اللي جاي اللي هقوله دلوقتي
    السؤال : هل هو صارحك بحبه قبل كدة بعبارات واضحة وصريحة ؟؟؟

    هنحاول مع بعض نظبطه بس خللي بالك جايز هو مينفعلكيش اصلا !

    طيب ايه اللي مفروض نعمله ؟
    أولا تديله رنة الصبح ومكالمة واحدة بالليل طوال الفترة اللي جاية مفهوم ؟ حتى ولو قطعوكي حتت , حتى ولو اتحايل عليكي او قلك انه في أرزمة , هما واحدة ميسد صباحا (يعني رنة واقفلي )
    و واحدة اتصال كامل بالليل ولو مردش متتصليش ابدا ولا تحاولي تكلميه تاني لحد ميعاد الميسد بتاعت اليوم اللي بعده

    و تكلميه عادي من غير لوم يعني مفيش انتى مبتردش عليا ليه او كدة
    ماشي ؟

    طيب احنا ليه بنعمل كدة ؟
    عشان مشاعر الدلو بتبقى خام وعايزة اللي يسويها و كمان هو احيانا بيبقى مش عارف انه بيحب وكمان هو بيقاوم الحب !
    فاحنا هنجرجر رجليه لحد ما مشاعره تتحرك ويتعلق بيكي و ميقدرش يستغنى عنك وكمان يبقى معبر ويقولك كل الكلام الحلو اللي نفسك فيه و أكتر !

    اما حكاية اقطعي معاه دي , دي حكاية تانية واخر الدواء الكي - يعني لسه اوانها مجاش !

    وشكرا على ثقتك اللي يارب اكون قدها

    ردحذف
  36. عفوا بلوجاتى لم افهم قصدك!ياريت ترد على بوضوح شوية
    وبعتذر على ازعاجى.

    ردحذف
  37. الأخت ronmy
    انا كنت بقولك انك بتشجعيه وانتي قولتي انت حسيت ازاي وانا بقولك ان الموضوع واضح وضوح الشمس !

    ردحذف
  38. شكرا بلوجاتى على اهتمامك لكن كان سؤالى عن احساسك! قصدى بيه سؤالك لى انتى عايزاه ولا لاء ؟
    انا فعلا بشجعة ونفسى ينطق او ياخد خطوه بس الظاهر ان الوقت بالنسبة له صعب جدا لانه فعلا فى ازمه مادية حقيقية
    لدرجة انه مش قادر يوفر مبلغ توضيب مكان المشروع .

    ردحذف
  39. السلام عليكم معك عبير، اولا اشكرك على ردك ليا قوي قوي بجد انت انسان عظيم،اول حاجة هاجاوبك على سؤالك : ايوه هو صارحني بحبه بعبارات واضحة وقلي بحبك وماقدرش استغني عنك انتي الوحيدة اللي بتفهميني وانا وقتها قلتله ايه رأيك نكون اصدقاء بس هو رفض وقلي انا ماقدرش افكر فيكي صداقة لاني بحبك ومع اني عرفت بنات بس مالقيتش واحدة زيك ولانك انسانه طيبة ومافيش زي طيبتك وماتعرفيش الايام ممكن نكون لبعضينا (لان والدته ليها اعتراضات بشكل عام و هي مابتعرفش ابدا بعلاقتنا لانه كان متجوز بنت خالته وهي حابة يرجعو لبعض)،وقلتله وقتها انك دايما بتقدر الحاجة لما تضيع من ايدك وقلي وقتها انا حتغير وهاتشوفي،،،بس لما ابدأ اهتم بيه واوريه مشاعري بيتغير وكأنه مجرد من الاحاسيس .
    انا ابتديت اعمل حاجة اليوم اتكلمت معاه الضهر وقلي اني مش نايم وعايز انام وقالها بطريقة كأنه مش طايقني وبيكرهني انا اتضايقت قوي وبقت الدنيا سودا في عيوني اتمنيت الموت بجد، بس قعدت لوحدي وفكرت وقررت اني ماأرنش عليه ابدا لحتى يرن هو ولما يتكلم اعمل زي ماهو بيعمل بس بطريقة غير مباشره ،يعني اعمل نفسي مشغولة، إيه رأيك؟؟؟ وبعديها هاعمل زي مانصحتني
    انا عايزة ابعد عنه شوية لاني حاسة انه مضايق مني ومن حاجات تانية عايزاه هو اللي يجيني ويرجع زي الاول ويتكلم معايا واوحشه،( يعني اكون تقيله)، وانا لما قلتلك اني بفكر اقطع علاقتي بيه ده لسبب اننا لما بنسيب بعض وبيرجعلي بيبقى الانسان اللي انا عيزاه لانه وقتها بيحس اني هضيع من ايديه فبيعمل اي حاجة علشان ارجعله .
    انا عايزه اسألك هل ممكن يكون كده علشان هو خلاص ضمن حبي ليه وان قلبي ملك ليه وهو عارف اني مش هاقدر اسيبه او احب غيره؟؟؟؟؟
    وانا هاسمع نصايحك لاني بثق فيك وهاكون معاك خطوة بخطوة...
    وبستنى ردك على اسئلتي...وشكرااااا ليك قوي

    ردحذف
  40. عبير:انا عجبني آخر كلام قلته وهو اننا هنجرجر رجليه لحد ما مشاعره تتحرك ويتعلق بيا و ميقدرش يستغنى عني وكمان يبقى معبر ويقولي كل الكلام الحلو،بس ازاي؟؟؟؟؟ لانه ده هو املي وامنيتي هو ده اللي انا عايزاه يابلوجاتي ياعظيم

    ردحذف
  41. الأخت عبير
    متشكر جدا على كلامك الجميل

    انا قولت لسيادتك في تعليقي الأخير :
    ركزي معايا شوية
    وكمان قولتلك لما تجاوبي على سؤالي متخليش الأجابة تطغى على الكلام اللي بعديه اللي انا كاتبه !

    ارجعي لتعليقي الأخير
    ونفذيه بالحرف الواحد لمدة أسبوع على الأقل و متعمليش أي حاجة قبل التنفيذ الكامل ومتعلميش حاجة من دماغك
    يا ريت تنفذي الخطة بحذافيرها !!!!

    لمدة أسبوع و لو عملتي حاجة غير المكتوب يبقى متسألينيش بعد كدة أعمل ايه !

    و شكرا مرة تانية على ثقتك و كلامك الحلو

    ردحذف
  42. بصراحة بصراحة بصراحة انا بحبك اوي يابلوجاتي انا قاعدة اقرا كل التعليقات وطريقة تفاعلك اوي مع الناس ومع كل الي عندهم مشاكل كانها مشاكلك ربنا يخليك يارب انا لولو طبعا انا دلوقتي بجد كويسة بعد نصايحك وبقولك لكل الي بيراسلوك انهم يسمعو نصايحك لانها بجد بجد بتفيد طبعا الشخص الي قلت لك عليه الي كنت بحبة وطلع مجوز وانت قلت لي ابعدي عنه اتصل تاني زي ماقلت لي بالضبط وانا كلمته بمنتهى البرود وكانت المكالمة لمدة دقيقة واحد فقط وكنت برد بشكل بارد جدا عشان انت قلت لي اني لازم ابعد عنه بس انا عاوزة اسالك ياترى بعد المكالمة الباردة دي حيتصل بيا تاني خاصة ان لي فترة 3 شهور ماتصلتش بيه ولا هو اتصل بيا غير مرة رسالة واحدة فقط يعني ياترى بحكم خبرتك بالدلو تتخيل حيكون شعورة اية وانا بجد حاسة اني قوية اوي وفرحانة اوي وكمان في حاجة عاوزة اطلبها منك عاوزة منك خمس صفات لبرج الحمل الستات وخمس صفات لبرج الثور الرجالة وخمس صفات لبرج السرطان وخمس صفات لبرج الاسد الستات عشان خاطري يابلوجاتي خمس صفات بس من اهم الصفات طبعا حتى لو وحشة مش مشكلة هو المطلوب الصفات الوحشة ههههههههه المهم انا بشكرك مرة تانية وبقولك بجد انت اكثر من رائع اختك لولو

    ردحذف
  43. لحد ما عيني جت في عينة وقلبي اسي وساب الزكريات ورجع يفتكر الاحلام والجروح والاهات بكي في لحظة راحت الدمعة طبطبت علي جرحي وقلبي قال صعبان عليا نفسي وانهردة وبعد مكنت بلملم روحي لقيتني فجاة بنجرح
    تاني يا قلب لالا مش انا السبب دية الطيبة ف زمن الوحوش ياعيني عليك ياقلب انكسرت كتير مبئاش في مكان تستحمل وتيجي علي نفسك يا قلب حرام والله اقتل قلبي بايدي دة قلبي غلبان وغلب من اساوة الناس وجرحهم ليك افتكرت لما عيني جت في عنية انة في يوم حبيت مش بنادم وكنت فكراة ملاك وزماني جري بين عنيا بشريط زكريات جرح قلبي تاني ياارب ارجوك ارحمني منهم انا مبئاش قدر استحمل الظلم يالهي انصرني وقويني لاني ضعيفة بسبب كترة الجروح الالم ياارب ياارب خليني اقدر المم روحي وجروحي

    ردحذف
  44. ممكن تدعولي بالله عليكم لاني تعبانة اوي وكرامتي انجرحت اوي

    ردحذف
  45. هااااااااا ى بلوجاتى انا من برج الدلو انا قرئت كل الى انتى كتبتية بس بجد فية حجات غلط على فكرة الدلو لما بيحب بيحب بجد بس بيبقى خايف يتجوز الا لما يكون نفسة صح ليضمن ان يعيش مرتاح هوة وزوجتة شكرن بلوجاتى ....؟

    emil/ mena_qlpe@yahoo.com

    ردحذف
  46. ازيك يا يابلوجاتي انا عبير: انا عايزة اقلك حاضر واصلا بقالي يومين بنفذ اللي قلتلي عليه وهو مابيتكلمش بس هاصبر.
    بس عايزة أسألك سؤال ولو سمحت تجاوبني عليه بنعم او لا : لو ماتكلمش معايا او رد عليا ليوم الخميس وهو يوم سفره أروحله على المطار واودعه ولا لأ؟ ولو قبل كده طلب يشوفني اوافق ولا لأ؟ وشكرا ليك قوي بجد

    ردحذف
  47. الأخت عبير

    استمري بارك الله فيكي
    لأ متروحيش المطار
    لو طلب يقابلك قابليه عادي مس انتي متعرضيش
    ماشي - على فكرة العلاج لسه طويل

    تحياتي

    ردحذف
  48. سلام يابلوجاتي انا بعت لك بس انت مارديتش عليا انا لولو ياريت تقرا الي كتبتة لك قبل الاخير عموما انا منتظرة ردك تحياتي اختك لولو

    ردحذف
  49. السلام عليكم انا عاوزة اكلمك يابلوجاتي لاني سمعت عنك من واحدة صاحبتي وبصراحة هي مدحت فيك اوي عموما مش حطول عليك انا اتخرجت من الجامعة السنة دي وفي اخر سنة اتعرفت على شاب في الجامعة وهو بصراحة شاب خلوق جدا وكل ذوق وهو برج الدلو يعني بعد ماقريت صفات الدلو لقيت فيه حاجات كثير اوي عموما انا حبيتة اوي بس هو مش عارفة احنا خلصنا الجامعة وبنتواصل مع بعض بس بالمسجات او اتصالات يعني اتصال باتصال بس بحس اني بحبه اوي وهو حالته المادية لسة مش مزبوطة بصراحة ماصارحنيش بحبه بس هو مش بيتواصل مع اي بنت غيري رغم اننا في قسمين مختلفين في الجامعة بحس انه بيحبني بس مش بيبين لي ارجوك عاوزاك تساعدني عشان اخليه يحبني وهو في الفترة الاخيرة بدا يتصل عليا ويبعت لي مسجات حلوة وانا على فكرة متزنة جدا يعني مش ببعت له غير اما يبعت لي انا برج الاسد وكمان مش بتصل عليه الا لما يتصل هو واحيانا بتصل عليه بس نادراً جدا يعني مش عاوزة كرامتي او شكلي قدامة يتهز انا محافظة على وضعي بس عاوزة اعرف ازاي اخليه يحبني ويتعلق فيا اكثر اعمل اية عاوزة خطط لانة برج دلو رغم انة بجد بيحاول لما يتصل يكلمني ويضحك معايا بس باحترام جدا واخلاق عالية بس اعمل اية انا بحبه اوي ونفسي يحس بحبي ليه من غير ماقول له ساعدني يابلوجاتي وبكرة حكملكك التفاصيل
    اختك سمسم

    ردحذف
  50. الأخت لولو
    معذرة على التأخر في الرد

    متشكر جدا جدا على شعورك الجميل - و بجد ربنا يديم المعروف

    هيكون شعوره انه يئس و مستغرب شوية
    و من حين لأخر هيحاول بس مع الوقت المحاولات هتضعف وتنتهي

    اما بخصوص طلبك فبصراحة انا بحب اكتب بشكل متكامل عشان ارسم صورة متكاملة و مليش في الطلسقة

    يعني مثلا انا خلصت أنثى الأسد و متردد في النشر لأني خايف تكون فيه أسرار غايبة عني - لأني شايفه برج بسيط ومن غير أسرار
    وكل دة عشان المصداقية

    شكرا جدا

    ردحذف
  51. الأخت سمسم

    أهلا بيكي في المدونة

    اما بخصوص موضوعك فانا متأكد أنه حاسس بيكي وبحبك
    لكن زي مقولنا كتير رجل الدلو مش بيحب الأرتباط غير لما يكون جاهز

    اما ازاي تجذبيه ليكي فدة موجود في موضوع رجل برج الدلو وكذلك رجل برج الدلو كلاكيت تاني مرة الموجود على المدونة
    و كدة كدة مش هتقدري تعملي حاجة من المكتوي قبل ميصرح بحبه ليكي !!!
    يعني مش هنقدر نعمل نصايح تجذبه وتحببه فيكي دلوقتي
    طيب امال نعمل ايه ؟
    الأمل الوحيد : هو انك عن طريق التلميح توضحيله ان بنت اصول و مستعدة تقفي جنبه لحد ميوقف على رجليه - يعني تقوليله مثلا فيه واحدة صحبتي عملت كذا و كذا مع خطيبها وتخطوا الصعاب لحد ما ظروفهم اتحسنت و ازاي ساندوا بعض و كدة يعني

    و ياريت تدخلى على التعليقات الأخيرة اللي انا كاتبها في بوست برج الدلو ردا على الأخت سام سون لأن في تشابه بين الحالتين شوية
    بجد رجل الدلو مش بيحب يتحمل مسئولية هو شايف انه مش قدها بيخاف يربط او يظلم اللي معاه - وبيحب يبقى حر و خفيف بدون التزامات لحد ميعدي من أزمته

    عشان كدة قلت ان الأمل الوحيد هو باعطئه خطة متكاملة و خطوات تنفيذيه لكيفيه الزواج او الأرتباط - يعني تذليل العقبات من أمامه

    و نكمل بعد متقري اللي انا كاتبه في الكام تعليق ألخيرين للأخت سام سون في بوست رجل برج الدلو

    و خلي بالك التعليقات من كترها بقت في صفحتين

    تحياتي و منورة المدونة

    ردحذف
  52. السلام عليكم انا عبير:ازيك يا بلوجاتي ،انا بقالي كم يوم بعمل باللي نصحتني بيه وماشيه زي ما بتقلي، برن عليه الصبح وبرن كمان بالليل وامبارح رد عليا وقلي ان والد صاحبه توفى من يومين وان حالته صعبة قوي بس صاحبه ده ماكنش صاحب وجرحه قوي وانقطعت علاقتهم من طرف صاحبه وبرغم كل اللي عمله فيه وقف جنبه وماسابوش ابدا واعتذر عن تدريباته علشانه،انا بصراحه اعجبت فيه اكتر لانه انسان طيب قوي وصاحب صاحبه، بس عايزة اسألك فيه حاجة لو بعت رساله وعبرتله عن اعجابي بيه و بقلبه الطيب وبإني محظوظه بيه وصديقه كمان محظوظ بيه؟؟ والعلاج اللي ماشيه عليه مش ممكن يخلي حبي يبرد في قلبه انا بسألك علشان هو بعاملني ببرود؟؟ولو سافر ابقى على نفس العلاج؟؟

    ردحذف
  53. الأخت عبير

    خليكي ماشية ومستمرة على العلاج حتى ولو سافر
    و مفيش مسجات خالص المسجات ممنوعة !

    احنا لسه في اول العلاج - استمري عشان منبدأش من الأول

    تحياتي

    ردحذف
  54. مسا الخير انا سمسم انا قريت الي انت كتبتة في البوست وكما اطلعت على مشكلة الاخت سام سون بس انا عاوزة اعرف انا اتواصل مع الي بحبة ازاي هل استمر بنفس اسلوبي يعني رسالة برسالة ولا احاول شوية اكثر ولا اعمل اية بالضبط مش عارفة ياريت تقولي لاني محتارةانا بعت له امس مسج وكلمته عادي من غير عتاب قلت بلاش اعاتبه بس اطمنت عليه وقلت له اني بخير يعني كلام عام

    ردحذف
  55. انا عبير: حاضر يابلوجاتي، بس عايزة اسألك سؤال واذا سمحت تجاوبني عليه، انا لو بقيت ارن عليه كده مرة الصبح ومرة بالليل وهو مابيرنش هيتعود على كده وهيفتكر اني رامية نفسي عليه؟؟ وهو مش حيحس اني وحشته لاني انا اللي برن وبس؟انا خايفة يضيع مني؟؟وعايزة اسألك ايه المغزى من العلاج اللي انا ماشية عليهبس علشان اكون بالصورة واتشجع اكتر؟؟ بصراحة انت علمتني على حاجة جميلة وهي الصبر لان لولا نصيحتك كنا دلوقتي منفصلين.اشكرك قوي قوي لانك بتنصحني وبتساعدني.

    ردحذف
  56. الأخت سمسم

    بتقولي كلمتيه ومعاتبتيهوش ؟ تعاتبيه على ايه ؟

    اما بخصوص نعمل ايه - فهو الأستمرار على الوضع الحالي لحد ميتعود عليكي وميقدرش يستغنى عنك - لازم يصارحك بحبه الأول قبل مندخل في خطط و كدة لأنه ممكن يحبك ويصارحك بحبه لكن مش ممكن يتقدملك طول ما ظروفه مش سامحة - يعني لازم هنا ندخل ونعمل خطط بس بعد ميقول بحبك بعبارة صريحة و واضحة

    اما ازاي نخليه يحبك - رغم ان كل اسرار الدلو مكتوبة بس عشان خاطرك بس نعيد

    رجل الدلو بيحب اللي تبقى متفهماه وبتسمعله كويس ومعتبراه استاذها وكمان تبقى معجبة بعقله وتدفعه للأمام و تشجعه دايما - و كمان لما يكون خايف او متضايق او في مشكلة تهونها عليه و تخليه يتفاءل - يعني يحس انك حاسة بيه و بمشاكله - وتحسسيه انه عملة نادرة و محدش مقدرها - بس خللي بالك ليتمرع عليكي !

    و الله المستعان

    ردحذف
  57. الأخت عبير

    بتقولي ان لولا نصايحي كنتوا دلوقتي منفصلين ؟
    ليه ؟ احنا لسه معملناش حاجة !
    ياريت تفهّميني اكتر

    اما موضوع العلاج :
    هو اصلا شايف ومتأكد انك راميه نفسك عليه !
    اما فلسفة العلاج :
    اول حاجة كنت عاوز من انك تقللي مكالماتك و مسجاتك لأنها كتيرة قوي وبتجيب تأثير عكسي عشان كدة خليتهم مرتين بس و مكنتش عايزه يحس انك زعلانة فمكنش ممكن اخليكي تقطعي معاه او متكلميهوش خالص ! فكان الحل هو اننا نتصل قليل عشان يبتدي حس انه مفتقدك لأنك عودتيه على مستوى عالي فلما يقل هيحس انه مفتقد الأهتمام العالي اللي متعود عليه - و نستمر كدة مدة عشرة ايام ويستحسن اسبوعين ولو متحسنش هنخللي الأتصال مرة واحدة بس في اليوم وبرضه نتعامل معاه ونكلمه عادي يعني مش زعلانين منه وبعد كده لو متحسنش هيبقى لينا كلام تاني

    اصبري ونفذي الخطة مرة اتصال ومرة رنة بس - ولو مردش خلاص مكررهاش

    متقلقيش العملية مسألة وقت

    ردحذف
  58. ازيك يابلوجاتي معاك عبير: انا كان قصدي ان لولاك كنا دلوقتي منفصلين علشان انت علمتني الصبر يعني رنة الصبح ومكالمة بالليل ولولا النصيحة دي كنت بقيت على حالي ارن عليه كتير وهو هيمل مني ونتخانق وننفصل زي العادة، لكن نصيحتك والعلاج اللي ماشية عليه بلاحظ ان في شوية تغييرات حصلت يعني النهاردة هو اللي رن علي بس مع انه مسافر بكره ماطلبش يشوفني وانا متضايقة قوي بس مابينتش ليه ابدا مع اني متأكدة انه هيقضي الوقت مع صاحبه، انا واثقة بيك قوي وهافضل على العلاج لاني بجد عايزاه وبتمنى هو اللي يكون زوجي ، وشكرا ليك

    ردحذف
  59. الأخت عبير

    شكرا على الثقة - و ان شاء الله يجي بفايدة

    و احب ابشرك واصبرك انه لو فعلا فيه شوية تحسن زي مبتقولي و لو مطلبش يشوفك قبل ميسافر - هتلاقيه متغير بعد السفر وهيتحسن كتير

    تحياتي

    ردحذف
  60. صباح الخير بلوجاتي معاك عبير: انا بكتبلك وانا متضايقة قوي، اليوم سافر وتكلم معايا وودعني وطلب مني مااقطعهوش من الرسايل وقلي هتوحشيني قوي، بس اللي جرحني وحاسة اني مخنوقة ومش قادرة استحمل هو اني سألته عن بنته وقلي انه كان امبارح مع بنته وبنت خالته الي منفصل عنها قلي كده بكل صراحة وكأنه شئ عادي واللي ضايقني اكتر هو انه جابهم في المول اللي بشتغل فيه وما طلبش حتى يشوفني انا متضايقة قوي قوي ،انا متأكده ان مراته مش فاهماه ولا مريحاه بس اكيد والدته طلبت منه كده انا مش عارفه ليه بيعمل كده؟؟ أعمل ايه؟؟؟ أسيبه وارتاح؟؟

    ردحذف
  61. الأخت عبير

    صباح النور
    زي الأتفاق رنة الصبح واتصال بالليل بس هنزود عدد واحد مسج فقط وتكون من النوع المتوسط في الدلع طول فترة السفر ماعدا يوم في النص مش هتبعتي يعني فوتي يوم متبعتيش رسايل

    اما تصرفه بالنسبة لطليقته و ابنه من وجهة نظري طبيعية - أن ابنه له عليه حقوق -اما طليقته فدة من مصلحتك عشان امه تستنفد كل طاقة المحاولات بتاعتها و بعد كدة تيأس عقبال منكون احنا ظبطنا الراجل

    لسه فيه مراحل كتير

    تحياتي

    ردحذف
  62. مسا الخير يابلوجاتي معاك عبير: انا ماشية على الخطة بقالي اسبوع وهاستنى اسبوع كمان لكن عايزة آخد رأيك في حاجة وتقلي آه أو لأ؟؟؟ انا عرفت الفندق اللي قاعدين فيه في تونس ومعايا رقمه ، فيها حاجة لو اتصلت وطلبته لأنه مايقدرش يرد علي من تليفونه لان كل دقيقة بتكلفه اكتر يعني دي تعتبر مفاجأه ولا لأ بالنسبه ليه؟؟؟
    وسؤال تاني ينفع ابعتله مسجات بدون رنة وهو مسافر لانه مش هيقدر يرد ولا هيقدر يتكلم؟؟؟؟
    تعرف انا نفسي اعمله حاجات ماحدش يعملها ليه، لكن انا حبيت أسألك وتنصحني.وبستنى ردك يابلوجاتي ؟؟

    ردحذف
  63. الأخت عبير

    طبعا لو عملتي كدة تبقى مفأجاة حلوة !
    بس رأيي بلاش ولا أقولك كلميه في الفندق مرة واحدة كل يومين و بلاش الا مسج واحدة في اليوم

    بصراحة انا كان رايي في الأول بلاش اتصال في الفندق - بس برضه لازم تبقي انتي مش انا يعني - شوية حرية انك تبقي على طبيعتك معاه و هو لازم يعرف كدة و لو مش عاجبه الهتمام الزايد يبقى فيه ناس تانية عاوزة دة !

    احنا بس هنديله فرصة يتنفس زي مكان عاوز - ولما يرجع من السفر هيبقى فيه كلام تاني

    ردحذف
  64. ازيك يابلوجاتي معاك عبير: انا آخر مرة طلبت اني افاجأه واتصل بيه بالفندق وفعلا اتصلت واتفاجأو كان سعيد ومبسوط قوي لانه ماكنش يتوقع اني ممكن اهتم بيه للدرجة دي،وقلي انا عايزك تتصل بيا كمان بكره، واتصلت بيه اليوم اللي بعده ورد عليا وكمان مبسوط وكلامه كان مختلف يعني كلام انسان بحب فعلا، حتى اصحابه اللي معاه في نفس الغرفة قالوله سلم عليها قوي لان اصحابه حتى متفاجئين من ان في ممكن لسه ناس بتحب متلي،انا مبسوطة قوي مع ان المواقف انا اللي ببدا فيها، هو النهاردة وصل من السفر وانا دلوقتي عملت اللي علي ووريته اني مهتمة قوي وان اللي عملته ماظنش ممكن كتير يعملوه مش عارفة اعمل ايه؟ وامشي ازاي على العلاج؟لانك قلتلي لما يجي من السفر هيكون في كلام تاني وشكرا ليـــــك قوي

    ردحذف
  65. الأخت عبير
    ازيك ؟ - ربنا يسعدك كمان و كمان

    في رأيي اننا لازم نرجع زي قبل السفر - واحد اتصال و واحدة ميسد كول يوميا
    و عشان الصورة تبقى واضحة احنا هدفنا اننا نخليه يحس ان الأهتمام و الحب دة ليه طريق واحد عشان يقدر يحتفظ بيه - الطريق دة هو انه يعاملك معاملة كويسة و انه يرتبط بيكي يعني يتقدم لك

    احنا هنمشي على العلاج فترة و نشوف بعد كدة نقلل الجرعة ولا نزودها
    و ياريت تشرحيلي اكتر هل كلمك في الارتباط و ايه خططه - لو فيه خطط - فيما يخص الموضوع دة

    تحياتي

    ردحذف
  66. صباح الخير يابلوجاتي معاك عبير: انا بصراحة خايفة قوي يمكن يتعود خلاص على اني انا اللي اسأل عليه انا عايزه فعلا يحس بقيمتي وانا تعبت انا عايزة حاجة اخليه فعلا يحس اني هضيع من ايديه، ولو رجعت ارن رنة واديه ميسد مش عارفة هيتغير؟؟؟وهو رجع من السفر لو ماطلبش يشوفني اعمل ايه؟؟؟ انا محتارة يابلوجاتي محتارة قوي

    ردحذف
  67. الأخت عبير

    لو كان فيه حل سريع كنت قولتعولك لكن العملية محتاجة صبر
    و احنا قولنا لو موضوع اتصال و رنة مجبش نتيجة هنقلل
    كمان المشكلة مش انه يطلي يشوفك ولا لأ؟
    المشكلة لو طلب يقابلك تقابليه ولا لأ ؟
    لازم ميحسش انك متاحة على طول !
    كملي السيناريو و ربنا يسهل

    ردحذف
  68. صباح الخير يا بلوجاتي معاك عبير: انا مكتئبه قوي انا خلاص مش عايزاه عايزه اسيبه وارتاح خلاص،من شهر ماشافنيش ولما رجع ماقليش هشوفك، وشاف كل الناس الا انا هو ليه عايز يموتني ويذلني ، ايه القصد يعني مش عايزني ومش قادر يقلي ؟انا موقفتش بكا من امبارح حتى دلوقتي وانا بكتبلك، ومش عارفة احاسيسي متلخبطة انا بحبه وحاقدة عليه وبكرهه وعايزاه كل ده بنفس الوقت، بس عايزه اسيبهfs مش عارفة ازاي اروحله النادي واشوفه واطلع كل اللي جوايا عايزه انفجر عليه واطلع عصبيتي ولا لأ؟ انا امبارح كنت في موقف محرج وعربيتي انفجر دولابها مالقيتش الا هو ورنيت عليه وبقى مشغول لمدة نص ساعة وهو بيتكلم بعت مسج كتبتله ايه حصلي، تصور اني رنيت عليه لقيته برن يعني مااهتمش ابدا بيا ولا كلف نفسه يسأل!! انا هنا خلاص انفجرت وبعتله مسجات بس بطريقة ماتبينش اني زعلانه ابدا (افتكرت الايام الجميله زمان وانه ازاي كان متلهف دايما يشوفني واني عارفة ان في حاجات اتغيرت في حياته لان عنده بنت ويمكن بيفكر انه يرجع مراته وانه اي حاجة بيعملها هتسعده انا كمان هكون مبسوطة، وفكرته لما رجعلي ايه قلي انه مجروح وان كل الناس مش فاهمينه واني زيه طيبه واني طلبت منه انه مايجرحنيش ويحسسني بالامان وقلي بوعدك، ووقتها قلتله انك بتقدر قيمه الشئ لما تفقده قلي لأ ووعدني كمان بده، وقلتله يمكن انا خلاص مش هالشئ المهم في حياتك واني ضايقتك بالتعبير عن حبي بطريقة خنقتك وضايقتك وانا اسفة على كده لان المشاعر دي من طبيعتي العاطفية لاني بحب اهتم بيك واسعدك وارضيك ولو طلبت عيوني هاديك وماعنديش كرامة في الحب،بس يمكن قلة اهتمامك بيا في مرات كتيرة جرحتني وانا ماستاهلش منك كده ، وان كانت امنيتي تحبني بجد من قلبك زي ماكنت تحب سوسن وديه حبيبته من زمان الي في احيان كتيره بيتكلم عنها ، وانا متأكدة انك لو لفيت الكون ده ولو اتكلمت مع 100 بنت مش هتلاقي واحدة تحبك بطريقتي ولا بقلبها حب ليك زي اللي بقلبي لان الحب نادر في زمن زي ده واني بحياتي ماحاولت اجرحك او اقهرك مهما عملت بيا لاني بحترمك وبثق فيك قوي واقسمتله بربي اني ماحبيتش غيره بحياتي واني اخلصتله حتى واحنا بعاد وماتمنيتش اي انسان يكون زوجي الا هو واني بحبه قوي))) وبعديه قلتله تصبح على خير ، انا مش عارفه لما كتبت كل ده ارتحت لكن في الوقت نفسه عايزه اقله اني مش مسامحاه ابدا وان خطيتي برقبته ليوم الآخرة واسيبه، بلوجاتي اللي عملته غلط ولا صح ؟ ومش عارفه اللي كتبته ايه هيأثر فيه؟؟وهل ممكن يرجع يتكلم معايا عادي؟ بس انا عايزة اسيبه بس مش عارفة الطريقة ازاي؟ وعايزاه يتمنى يرجعلي وانا اقله لأ،ارجوك ردك وكلامك ليا مهم قوي،ارجوك ساعدني لاني خلاص هتجنن وشكرا ليك

    ردحذف
  69. الأخت عبير

    عندي شوية أسئلة :
    ايه حكاية لما رجعلك دي هو انتوا سيبتوا بعض قبل كدة ؟ ياريت تحكيلي باختصار

    ثانيا هو كان يعرفك من قبل ميتجوز ؟
    ثالثا ايه حكاية سوسن دي ؟ و هو اتجوز مراته عن حب ولا لأ؟


    انتي بتقولي حاجات جديدة جدا

    ياريت تجاوبيني عشان نشوف هنعمل ايه بالظبط

    ردحذف
  70. ازيك يابلوجاتي معاك عبير: اولا لو رجعت علي اللي كنت اكتبه ليك من اول هتلاقي اني قلتلك اننا سبنا كذا مرة ورجعلي ، والحاجة التانية انه عرفني بعد خلافه مع مراته وعدم تفهمها ليه، وتالتا سوسن ديه كانت اول حب ليه وما تجوزوش علشان امه كانت مش موافقة ابدا عليها وهددته انها هتغضب منه ليوم الآخرة ومش هتسامحه وجوزته لبنت خالته بس سوسن اتجوزت من زمان ومرات بيحب يغظني ويحكيلي عنها ، وهو ماخدش مراته عن حب ، فأنا دايما بسأله انت بتحبني زي ماكنت بتحب سوسن يقلي بحبك اكتر، بس ماجاوبتنيش اللي كتبته ليه كان صح ولا لأ؟؟ وبأي طريقة ااقدر اسيبه بس عايزة اترك اثر في نفسه ويندم على كل لحظة جرحني بيها؟؟ ارجوك ساعدني

    ردحذف
  71. الأخت عبير

    احنا بالتأكيد مش غرضنا الأنتقام

    بس بالتأكيد اللي انتي بعتيه غلط كدة انتي بتشحتيه
    و مضطر أسفا اني أقولك لو متظبطش من نفسه لازم تقطعي معاه خالص مثلا لمدة شهر لحد ميتربى و ساعتها تكون ليكي طلبات واضحة وصريحة و هي الجواز و مامته دي مشكلته هو يحلها
    لكن مينفش تبقي متعلقة بيه كدة و هو فعلا ممكن يكون بيحبك لكن خايف من مامته يعني متردد بس برضه احنا لينا مصلحتنا و مش هنقعد نحب فيه لحد اخر العمر بدون فايدة ؟!

    خلاص اقطعي عنه مية ونور بس لفترة محترمة

    مفيش مانع من : كل اللي بينا انتهى - كل شئ قسمة ونصيب وربنا يوفقك - انتى جرحتني كتير وكفاية كدة وانا عارفة ان الحب مش بالعافية وانا خلاص عرفت غلطتي
    و ترفضي اي محاولات للصلح لمدة شهر ومترديش عليه خالص غير زي مقولت دلوقتي بردود مقتضبة عشان توضحي موقفك لكن متخشيش في نقاش معا ابدا

    ردحذف
  72. شكرا يابلوجاتي على ردك ليا وانا فعلا هعمل كل اللي قلتلي عليه وشكرابس عايزة اسألك ابدأ من النهاردة ؟؟ يعني لو ماتكلمش مارجعش اتكلم معاه؟؟ واقله ان اللي بينا انتهى وكل شئ قسمة ونصيب لما يتكلم

    ردحذف
  73. الأخت عبير
    انا رأيي استشاري ليس الا و في الأول و الأخر دي حياتك - عشان كدة بفضل اسيب مساحة في كيفية التنفيذ

    لكن ممكن نبتدي من النهادة و مترديش عليه خالص و لما يرنن كتير قوي قوي ممكن ساعتها تبعتيله مسج تقوليله ان خلاص ميتصلش على النمرة دي تاني و يسيبك للي يقدرك
    او أي صيغة تانية بس ميكونش فيها ضعف او استعطاف ماشي ؟

    و ربنا معاكي

    ردحذف
  74. انا اول مرة الاقي سيت جميل اوي على الابراج كده وكمان في تحليل عن كل كبيرة وصغيرة بس انا زعلت اوي على رايه في انثى الميزان اول مرة اعرف اننا وحشه اوي كده اشكرك

    ردحذف
  75. الأخت meroz
    اهلا بيكي - بس انت مش وحشة ولا حاجة لما تقري اللي هكتبه عن بقية الأبراج هتشوفي قد ايه انا بفضل انثى الميزان !!

    تحياتي

    ردحذف
  76. مرحبا يا بلوجاتي ازيك؟ اخبارك ايه؟ انا عايزة اعرف عن رجل برج العذراء، انا من برج السرطان وبحب شاب من برج العذراء ، محيرني بتصرفاته مش عارفة اتعامل معاه ازاي، ممكن تساعدني يابلوجاتي وشكرا ليك

    ردحذف
  77. الأخت من برج السرطان

    ماله رجل برج العذراء ؟ مضايقك في ايه !

    من أكثر الأبراج رومانسية و كمان أكثر الأبراج تأثرا بزوجته ! تكاد تكون بتتحكم فيه !
    كريم و مش هيقدر يرفضلك طلب
    و مخلص جدا ! صفة نادرة في الرجالة اليومين دول !
    هو جايز عنيد حبتين و غير مغامر و بيفضل الطرق التقليدية لكن بيجي بالدلع و احيانا بالخناق او العين الحمرا !!!

    هو البنات عايزة ايه؟

    تحياتي

    ردحذف
  78. شكراعلى ردك ليا يا بلوجاتي، انا اللي محيرني من الرجل العذراء اني انا وهو اتعرفنا على بعض في شهر 6 احنا حبينا بعض من النظرة الاولى كنت مسافرة على بلد تانيةعلشان ازور صاحبتي وهو كمان جيه من بلد تانية علشان يزور زوجها، بس احنا اتقابلنا يوم واحد واعجبنا ببعض جداوبعديها هو سافر وانا سافرت وبقينا على اتصال شهر على النت وبعديها اقطعنا اتصالنا لاسباب انا ماعرفتهاش، وبعديها اتفقنا نشوق بعض مرة تانية وسافرت عند صاحبتي في شهر 11 وهو كمان جيه وقضينا مع بعض اربع ايام كانت من اجمل ايام حياتي قلي بحبك و كان كريم قوي زي ماقلت وعرض علي الزواج مع العلم ان ليه تجربة زواج فشلت ومتأثر منها قوي لدرجة ان في يوم قعد يشكيلي ونزلت دمعته، بعد كده كل واحد رجع بلده وبعديها بقينا على اتصال كل يوم مسجات وشات واتفقنا على كل حاجة علشان الزواج، وبعديها فجاة تغير علي وقلي ان حياتي معقدة واني من النوع اللي بغير عقلي بسرعة وسابني فجاة وقلي انسيني وامسحي صورنا وفعلا كانه مسحني من حياته انا حبيته قوي بس ليه عمل كده معايا انا احترت بس انا علاقتي مع اهله كويسة وبتصل فيهم كل فترة وبطمن عليهم، وانا بصراحة عرفت ايه السبب وعايزة اعمل حاجة؟ هي اني عرفت ان هو نازل يزور زوج صاحبتي ويقعد عندهم كم يوم وبفكر انزل واواجهه واقوله كل اللي بقلبي ، ايه رأيك يابلوجاتي ارجوك انا عايزة نصيحتك اعمل معاه ايه؟ ازاي اتكلم معاه يعني اتكلم معاه بكل هدوء ولا بعصبية ولا ايه؟ يعني انا عايزة نرجع عايزة اجذبه مرة تانية؟ وعايزة اسالك حاجة هو عايز بنت تحب التحدي يعني تتحداه ، يعني ازاي اتحداه وهو كان ضعيف، ازاي اتحداه؟؟؟؟ وشكرا يا بلوجاتي

    ردحذف
  79. الأخت من برج السرطان

    أولا انا مش فاهم كلامك عن التحدي تقصدي بيه أيه

    ثانيا انا اشجعك على المحاولة مرة تانية حتى و لو كانت احتماليات النجاح ضعيفة

    ثالثا هو عذراء يعني لما بياخد قرار غالبا مبيرجعش فيه و كمان بيميل للبتر اكثر من الحلول الوسط - دة في ما يختص بالعلاقات الأنسانية - لكن في الشغل بيقبل الحلول الوسط !

    كمان فيه حاجة هو ودني يعني ممكن يكون حد قاله عنك حاجة ! و هو صدقها - فهو دة سبب ابتعاده

    كمان فيه حاجة انتي سرطان و السرطان فعلا مش بتلتزم باتفاقاتها !!!
    يمكن هو دة سبب كلامه اللي ذكرتيه !
    راجعي نفسك لو كنتوا اتفقتوا على حاجات كان هو طالبها منك و انتي رجعتي تاني تفاوضيه على تغييرها - او طلبتي بدلع انه يغير رأيه بعد ما اتفقتوا عليها - كما هي عادة أنثى السرطان - يبقى راجعي نفسك
    و لما تكلميه قوليله شوف انا هنفذلك كل اللي انتى عايزه و مش هرجع في كلامي في حاجة

    امدحي فيه و تملقيه و قوليله محدش هيقدرك قدي !

    تحياتي

    ردحذف
  80. اةةةةةةةةةةةةة مسا الخير اكيد حتقول فين ايامك ولا يمكن مش فاكرني ومعاك حق بكدا لاني كنت متردده جدا اني ابعت لك اي حاجة طبعا انا لولو بصراحة من فترة طويلة وانا عاوزة ابعت بس كنت مترددة يمكن عشان كلامك طلع صح يمكن عشان كنت عاوزة اتاكد من كلامك مش عارفة ابدا من وين والله مش عارفة اقول اية طبعا مش عارفة اذا فاكر الحكاية اياه الي بحبة وهو مجوز عموما انا بعدت بجد عنه فترة طويلة اوي طويلة وكنت بجد بدات انساة وبعدين زي ماقلت لك بعت لي في مسج في رمضان بس مارديتش عليه قلت وبعديهاهو سكت ماعادش اتواصل معايا المهم عشان ماطولش عليك انا بعدت مرة ثانية وبعديها بفترة جاء لغاية شغلي وقعدنا نكلم ومافيش حد عاتب حد على حاجة المهم رجعت ابعد تاني وهو كمان ماحاولش يتصل خالص المشكلة اني لما بشوفة بنسى كل الي بحس بيه ناحيته من جرح وهو كمان بيحسسني انة فرحان اوي بس بعد كدا مش بيتواصل ولا بيرجع يكلمني ولا حاجة المهم اخر مرة قررت قرار قلت لازم اقطع علاقاتي بيه خالص وقلت خلاص حبعد بجد وعلى طول وفعلا بعدت 8 اشهر وكنت بجد نسيته لغاية ماشفته يوم بالصدفة وكان يوم عيد ميلاده وبجد كنت فرحانة اني شفتة وهو كمان اول مرة احسه بجد بجد فرحان وقالي وحشتيني وحشتيني وكنت حاسة بكل صدق بكلامة وعبر عن كل مشاعرة بشكل قوي اوي وكنت انا محتفظة له بهدية رغم اننا مش بنكلم بعض بس كنت حاسة اني حقابله في اليوم دا مش عارفة لية وفعلا كان فرحان اوي بيا
    وفرحان بالهدية الي اديتها له في عيد ميلادة واني مش ناسية وبعد كل اللهفة والشوق والحب اية الي حصل بس خلاص خلص الكلام لا اتصل ولا بعت ولا اي حاجة ولا حتى شكرني على الهدية بجد قله ذوق ماحصلتش امال الحب وا للهفة الي انا شفتها كان اية بجد ماعدتش عارفة اية الي بيحصل معاايا ومعاه مش قادرة افهمة هل هو زعلان انه عبر عن مشاعرة طبعا الاخ من برج الدلو اكيد حيوجع قلبي اكثر من كذا بس بجد مستغربة يابلوجاتي لية بيعمل كدا ليه عبر لي عن حبه واشتياقه بعد الغياب الطويل دا وقالي لية غبتي لية ماكلمتينيش لية وان قلت له وانت كمان ماتصلتش ولا كلمتني قالي انا كنت فاكر انك مش عاوزة تكلميني ولا حاجة بس انا قلت له على الاقل مسج وحدة مش بالشكل دا وكنت فاكرة اني عملت حاجة اني اخليه يعبر عن مشاعرة بس هو الظاهر زعل انه عبر عن مشاعرة وهو مش متعود على انة يعبر حتى على كلمة وحشتيني بالعكس المرة الاخيرة كان بيعبر واول مرة من يوم ماعرفته يعبر بالشكل دا
    بس دلوقتي اعمل اية انا بجد تعبانة ماتقوليش ابعدي الظاهر اني مش حقدر على كدا بس ماتقوليش ارجعي له برضه مش حقدر على كدا اعمل اية انصحني وفسر لي تصرفاتة الي حتجنني اشرح لي اية يعني حد يعبر بكل مشاعرة لحد وبعديها يتحول برود حتى رنة مافيش ولا حتى يرد على تلفوناتي ولا حتى مسج ولما اقوله لية قالي كنت مشغول مع اصحابي وعندي امتحان
    اعمل اية بجد تعبانة وكنت متردده اكتب لك قلت حتقولي مش بتفتكريني غير في المصايب انا عارفة انة مجوز بس تصدق مش بيروح بيتهم غير ينام طول الوقت وهو برا احيانا بسال نفسي ا ذا كان مش فاضي ولا بيدي لاهله ومراته اهتمام حيهتم بيا انا لانه اجوز بدري رغم انه عمرة ماكلمني عن مراته بس حاسة انه مش عايش معاها دا مرة جاء من السفر لغاية عندي في الشغل على طول بدل مايروح للبيت وبرضة كانت مفاجاة بالنسبة لي احينا بحس انه بس بيحب يتاكد اذا انا لس بحبة ولا لا ولما بيتاكد من كدا بيرجع يبعد قولي اعمل اية وبلاش تكتب لي سطرين عاوز حد اكلمة واتناقش معاه حتجنن وانا بكلم نفسي اعمل اية اكلمة ولا ابعد عنه ولا اعمل نفسي عادي
    ولا اية با لضبط والمشكلة انه لو اتصلت عليه مش بيرد
    واحينا يرد يعني مزاج حتى واحنا بعيد بيعمل حركات غريبه مش بفهمة يعني دلوقتي حلخص لك الاسئلة عشان انا برغي كثير انا طبعا برج السرطان وهو الدلو الخلاصة لية بعد الغياب الي غبته اول ماشافني عبر لي عن كل الي جواه من شوق ولهفة وكان صادق ماحسيتش حتى لحظة بالكدب بالعكس كان صادق اوي وبعديها اليوم التاني اتصل عليا وبعدها خلاص سكت ماعدتش سمعت له صوت حتى لو اتصلت مش بيرد هو دا واعمل اية معاها دلوقتي اية الاستراتيجيه معلش خدني على قد عقلي انا عارفة انك حتقولي ابعدي بس انا مش عاوزة عاوزة خطة ارجوووووووووووووووك عشان خاطري خطة مع حبي واحترامي الشديد لك
    اختك لولو

    ردحذف
  81. الأخت لولو

    ازيك !

    مش محتاجة انك تسيبي تعليق في اكتر من مكان انا بقراهم كلهم ! و برد لما يكون الوقت مناسب

    هو مسئلش بعد الهدية عشان خايف عليكي و عارف ان قرارك بالأبتعاد هو الصح - متنسيش انه عقلاني - لكن عواطفه بتغلبه احيانا و عشان كدة شوفتيه في الحالة اللي كان عليها يوم عيد ميلاده !
    وجايز الهدية معجبتوش هههههههه

    هو شكلة كدة بيحبك و كمان متأكد من حبك - بس هو شايف ان العلاقة دي مش صح و انتي اللي صحتيه من الحلو رجعتيه لأرض الواقع لما سيبتيه - بناءا على نصيحتي - لكن هو طبعا من حين لأخر الجرح بينقح عليه يقوم ييجي يشوفك
    بس كدة !
    اجابات الأسئلة :
    عشان هو صادق و مش بينسى حبه حتى و لو حب بعد كدة بيفضل مكان كبير في قلبه للحبيب السابق !
    دلوقتي انا فهمتك كل حاجة - ناقص حاجة واحدة انا قلتهالك زمان و هي ان السرطان لزقة ! دي طبيعته و طبعا هو مش مساعدك !
    لازم تقاوي طبيعتك اللازقاوية دي و تنسيه
    فكري في غيره يا شيخة !

    تحياتي

    ردحذف
  82. هههههههههههههه انا لولو عاجني اوي اوي اوي تعليقك على كلامي انا لزقة هههههههه والله حلوة اوي الكلمة دي بصراحة هي فيا مش حنكر شوف احلى حاجة انك تعترف بنفسك و باخطائك عشان تقد تصلحها بس اول مرة حد يقولها لي عموما تحليلك للموقف صحيح الى حد كبير كالعادة اما اشوف حد تاني فدي فيها صعوبة شوية مش بسيطة بس محتاجة محاولة لان الحب الحقيقي بجد نادر اما يتكرر وكمان انا مش عاوزة حاجة دلوقتي غير اني اتاكد انه بيحبني بجد ومش عارفة لية حاسة بامل المهم ياريت يابلوجاتي تعمل لنا عن برج السرطان بجد التحليلات رائعة جدا بس عاوزة اقولك ان برج السرطان عاطفي جدا ورومنسي جدا وعايش في الخيال اكثر من الواقع ومش بيشوف الناس زي ماهما لا بيشوفهم زي ماهو بيتصرف وبيتخيل ان الناس زيه في حجات كثير على فكرة دموعة قريبه اوي وهي دموع حقيقية مش تماسيح ودا بجد بس عارف انا قاعدة افكر في العلاقات الانسانية بين الرجل والمراة ولية بتاخذ اشكال مختلفة من الحب لية مايكونش حب يعني حب يعني انا بحب واحد وهو يحبني اية المشكلة وفين المشكلة ولية عاملينها مشكلة لية كل واحد مايعبرش عن الي جواه بصراحة ونقعد نحلل التصرفات عموما شكرا لك مرة ثانية على كل كلامك الحلو وخاصة لزقة ههههههههههههههههههههههه وا لله عجبتني اوي بس الهدية عجبته وهو قالي بعدين انها عجبته ولما قلت له لية ماقلتليش شكرا قالي دا شي بديهي انا قلت لك اول ماجبتيها اية ياخواتي دا حينقطني ههههههههههههههههه عموما صدقني انا دلوقتي بحس نفسي احسن يعني حتى تعاملي معاه صار احسن بكثير من الاول ماعدتش مستينه منه حاجة ولو دايقني حبعد وخلاص وخليه يحس بعدي ازاي حيكون
    تحياتي واحترامي الكبير لك ا
    اختك لولو

    ردحذف
  83. السلام عليكم...
    ممكن اعرف صفات برج السرطان للرجل
    وكل شي يخص هالبرج .. ايجابياته وسلبياته
    وانشالله تفيدوني
    ومشكورين ..

    ردحذف
  84. السلام عليكم انا روان لسة صديقة جديدةاولا عايزةاقولك ان انت طول ما انا بقرا مواصفات برج الميزان كنت محلل نفسى ليا ولكن لا تسامح لا تسامح لا تسامح صعبة شوية لان اى حد بيزعل اكتر من الاقربين وده انا شيفاه صح وعادى مع اى حد لان الاقريب منك ده المفروض انه فهمك والا ماكنش بقى قريب منك اساسا ولذلك انت تبقى بتعمل اللى عليك وما بتعملش اللى يزعله لانك فهمة وهوه عادى ولا فرقه معاه ده يبقى صعب على اى شخص مش الميزان بس وانة بيدى كتير وينتظر الرد مش حقول لاء بس مش اد ماهوة بيدى لاءن مش الكل زيوة مش مثالية من الميزان على اد ما ان دة الواقع انا بحس ان انا لما بعمل حاجة بتسعد اللى ادامى انا بفرح جداااااااا واللهى وانا كان نفسى اشكرك اوىىىى ونفسى اشوف تحليلك لبرج الحوت علشان اختواتى هوة والقوس ونفسى اعرف انت برج ايةوبالنسبة للمحادثة اللى بتظر نصفها فى صفحة الابراج نفسى اعرف ادخل ازاى واكلمك عليها لو سمحت الرد انا ممكن اكون اتخرت شوية فى تعليقى بس لنا لسة شيفة الموقع وعجبنى جدا وربنا يوفقك وياريت ما كونش طولت عليك

    ردحذف
  85. الأخت روان

    معلش زبونة جديدة انا رديت على كل اللي قلتيه في بوست انثى الميزان كلاكيت تاني مرة و انا دلو

    تحياتي

    ردحذف
  86. الأخت white-flower

    رجل برج السرطان باختصار :بيتوتي , محب لأسرته ولامه و أهله , بشكل عام مخلص , غير معبر , كلامه عاقل لكن تصرفاته من دماغه لأنه عنيد , مبينساش الغلطات وهيفتكرهالك ويعيدها مع كل خناقة !مفتاح فهم شخصيته أنه شخصية تقليدية يعني ابن بيئته , يعني لو اللي حواليه بيتجوزوا بدري هيتجوز بدري و لو غالبية الناس بتحط فلوسها في العقارات يبقى هيعمل كدة و لو اهله متدينين هيطلع زيهم يعني يقلد الأغلبية في البيئة اللي حواليهبيحب يتجوز ستات شخصياتهم قوية وغالبا اقوى من شخصيته ! وبيهاودهم في الأول وبعدين بيبقى مسيطر و عايز طاعة وسي السيد و كدة (زي معظم الرجالة اللي حواليه )محظوظ بالنسبة لامكانياته , مجتهد في عمله - طموحه محدود - راضي بحياته - رغم انه دائم التقطيم لزوجته متأقلم في الحياة - شخصيته بتتهز بسرعة مع المشاكل او الصدمات الكبيرةو أخيرا يعتبر لزقة كل متهربي منه يلزق فيكي مش سهل التخلص منه - بيلبيلك طلبات مؤقتا لحد مترجعي وبعدين ترجع ريمة لعادتها القديمة !!

    تحياتي

    ردحذف
    الردود
    1. مرحبا
      بلوجاتي .. رجل السرطان التطنيش ينفع معاه عشان يرجع مثل اول ( لانه كان مهتم وبعدها ينسحب ويطنش كثير )
      هل السوال عليه والاهتمام يزيده تطنيش فيني
      او اختار تطنيشه ولا اسال عنه حتى يرجع مثل اول يهتم بي
      هو رجل السرطان وانا امراه الحوت
      هو دايما يقول انتي مستفزه

      حذف
  87. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  88. السلام عليكم
    إزيك يا بلوجاتي,يارب تكون بخير,انا صديقة جديدة و إن شاء الله يارب ما أكونش تقيلة عليك ,بجد عجبني كلامك ونصايحك إللي بتقدمها للناس إللي بتستشيرك,وأنا حابه أخد مشورتك ونصيحتك لأنو أنا اول مره بجرب أتكلم مع حد,أنا مولودة برج الحوت وعمري 22 وبحب واحد عمره 23 برضو من برج الحوت,في البداية أنا كنت بشوفوا في البحر لمدة شهر وكان في كل مرة بيطل فيا وأنا بطل فيه لأنو كان عاجبني جدابس كنت بتقل عليه ,وبيلحقني حتى كلم صحبتي وقلها بليز أنا عايز البنت إللي معاكي,وأنا بعدها بأسبوعين كلمتو على النت بس ماقلتلوش أنا مين وقلتلو أنو دايمن بشوفو في البحر وكده,فقالي لا تكوني البنت اللي شعرها طويل وقعد يوصفني ,وقلتلو لا ليه يعني,فقالي أنا بجد نفسي في دي البنت ومعجب قوي فيها,حتى صاحبو قال لصاحبتي إنو هوا حيموت ويكلمني,بعدين أنا قلتلو إنو هي أنا نفس البنت اللي هو عايز يكلمها وكان جدا مبسوط وفرحان وطلب مني أكلمو في الموبايل ,بس أنا مارضيتشي فقالي بليز لو حتى مسجات رضيت بالمسجات وعقدنا نرسل لبعض ثلاث أسابيع مسجات وكل يوم بنرسل لبعض يجي 20 مسج,وموبايلو فصل وطلب إنو يكلمني بالموبايل فوافقت ودلوقتي بقلنا 3 أسابيع بنتكلم بالموبايل,بس عمرو ما قلي إنو بيحبني بس دايمن بيقولي إنتي عاجبني وكل حاجه عاجباني فيكي إن كان شكلك ولا اخلاقك وأنا أول مره بكلم بنت كويسه وطيبة زيك ,وبجد خايف أزعلك ولا أجرحك ودايمن بيجيني تانيب ضمير وخايف أخسرك,لأنو لأنا دلوقتي مش عايز أكون في علاقه وأنتي بنت ماتنفعيش تكوني في أي علاقة وإنو إللي زيك لازم الواحد يديهم كل الحب اللي عندهم ,وأنا مش عايز تنصدمي مني انا بخرج وبكلم بنات كتير كلهم صاحبات أصحابي وكده ,والله العظيم ولا وحده منهم بتعنيلي حاجه ,بس إنتي غيرهم وأنا ليا الفخر والشرف إني بكلم وحده زيك, أنا خوفت من كلامو وقلتلو إذا إنت مش عايز تكلمني عادي خلاص أنا مش حكلمك تاني ,قاللي لا إنتي مش فاهماني أنا مش قصدي ماتكلمنيش ,لا أنا عايز أكلمك بس إنتي ما تنفعيش تكوني زي اي بنت إنتي لازم إللي يكلمك يخدك على طول,قلتلو بجد لخبطيني أنا مش عارفه أكلمك ولا لأ,قالي لا بليز كلميني خلاص إنسي كل إللي قولت هو لك خليها تجي بظروفها و وقتها ونفضل نتكلم مع بعض عادي,ولا كانو قلتلك حاجه ,وبليز كلميني بليز قولتلو اوكي,أنا بجد مش عارفه اعمل معاه إيه أكمل ولا لأ؟؟ وبرضو مش عارفه أتعامل مع رجل برج الحوت ؟؟بليز ساعدني ووجهني لأنو بجد أنا أول مره بكلم وخايفة انصدموعشان كمان أنا بدأت أحبو وعايزه هو كمان يحبني بس مش عارفه إزي !!!
    وشكرا ليك وأسفه على الإطاله ..

    ردحذف
  89. الأخت serenity

    و عليك السلام و رحمة الله وبركاته

    انا عاوزك تدققي في كلامي لأني مش هتكلم كتير وخير الكلام ما قل ودل

    المثل بيقول : امشي عدل يحتار عدوك فيك

    فلو هو عدوك امشي في الطريق المستقيم يقوم لو هو مش مضبوط يهرب و ربنا ينجيكي منه ولو هو شخص كويس يبقى احنا حطيناه على الطريق الصحيح

    و الطريق الصحيح يا أختي ان الكلام يبقى عن الجواز - كلميه كدة وش
    يا جواز و او خطوات رسمية جادة يا أما بلاش - و تقطعي نهائي معاه (ياريت تقري بوست ادم وحواء الحب والزواج )

    خللي بالك كلامه واضح جدا انه مش جد - وانا حاسس انه مجرد بيمهدلك عشان تعملي حسابك انه مش بتاع جواز

    عندي ملاحظات خفيفة عن انثى الحوت و عن رجل الحوت
    اولا رجل الحوت :
    لعبي و مش بيمشي في طريق مستقيم و تصرفاته فيها جرأة (رغم انه جبان جدا من جواه و دة بيبان وقت الجد اول واحد يخلع) بتجذب و بتخدع اللي حواليه

    ثانيا انثى الحوت : عنيدة و مش بتحب ترجع في كلامها و بتمشي اللي في دماغها حتى ولو متأكدة تماما انه دة غلط ! لكن بتحب تكمل للنهاية !
    و رغم ذكائها الحاد فهي غالبا ما تختار الشريك الخطأ بسبب الصفة اللي انا لسه قايلها وكمان بسبب السربعة في الجواز
    اعتقد ان كلامي وضح تماما لواحدة في مثل ذكائك
    الباقي هو التنفيذ و متستسلميش لعيوبك
    و تحت أمرك في أي استفسار

    نسيت أرحب بيكي في المدونة

    تحياتي

    ردحذف
  90. شكرا والله جزاك الله خيرا
    تسلم على كلامك وذوقك..:):)
    وأنا قريت الكلام إللي إنتا كاتبو في (بوست ادم وحواء الحب والزواج ).وعاجبني جدا جدا جدا
    بس أنا نفسي أعرف شوية أكتر عن رجل الحوت وأنثى الحوت إذا ممكن لو سمحت.
    وشكرا ليك

    ردحذف
  91. الأخت serenity

    انا اللي بقدر عليه بعمله كمان برج الحوت من الابراج المحيرة اللي مش سهل نمسكها في خيط واحد و ربنا يقدرني ويعيني عليكوا !

    تحياتي

    ردحذف
  92. السلام عليكم
    اشكرك اخ بلوقاتي على هذا التوضيح .. وبصراحه أنا معجبه بتحليلك ودقتك في الوصف
    أناا لدي مشكله وأتمنى تساعدني
    أناا فتاة من برج العقرب .. أحب رجلا من برج الدلو
    ومتعبني خااااااااالص ومطلع عيني بجد .. أحبببببببه لحد الجنون ومعجبه بشخصيته القويه والرجوليه واشعر إنه الرجل الوحيد في العالم ولا احد يستحق حبي ومشاعري وحياتي كلها غيره
    لكن هو لايبوح بحبه .. ولا اعرف هل يحبني أو لا .. عندما اسأله لا يجيب على سؤالي ويتجاهلني أويغير مسار الكلام .. واحيان يجيبني بقوله .. إنتي لو بتعرفيني كويس يعني مايحتاج اتكلم.. رح تفهميني من تصرفاتي وتعاملي
    وأناا حموت قهر .. نفسي بيوم يتكلم عني او يعبر عن حبه اويتغزل أو اي شي .. لكن مشكلته إنه يعتبر هذا ضعف منه .. أو يعتبر انه اعترافه يلزمه بأشياء هو في غنى عنها
    تعبت معااه
    احبببببه ورغم هيبته وقوته وخوفي منه .. الا اني اشعر بالأمان وأشعر بالفخر وأني ملكت الدنيا كلها وأنا معاه
    ...
    وعلى الرغم من قسوته وجبروته وعناده .. الا إنه حنونا ورومانسي جداا في المواقف الحميميه .. لدرجه تبهرني وتثير تعجبي !...

    بااارد ومش بيحس بيا وبحبي له .. او يتجااهل ذلك ..أناا اللي بسأل عليه وبتصل .. وهوا نادرا يفتكرني .. ودايماا يتعذر أنو مشغول ..ونفسس كل المواصفات اللي ذكرتها في بوست [الرجل الدلو] موجوده فيه سبحان الله بنسبة 100 %
    عنييييييد جداومعتز بذاته لدرجة الغرور .. وكثيرا ما اختلفنا وافترقنا بسبب مشاكل وأتألم كثيراا وتصيبني نوبات جنون وأفكر بالانتحار لكني أخيرا اتمالك نفسي واستعيد كرامتي ولا اعود إليه .. وأتفاجأ بعد ذلك بايام او اسابيع او حتى شهور .. أنه هو يرجع بنفسه ويقول اشتقتلك .. وطبعاا لا استطيع مقاومته وقتها .. ولا املك الا الرجوع إليه.
    ولكنه لايحب الاعتذار رغم معرفته في قرارة نفسه بإنه هو الغلطان.. ولكنه يريدني أن ارضخ لجمييييييع طلباته وانفذ رغباته بدون أي اعتراض .. واذا أبديت رأيي أو ناقشته يعتبر ذلك تمرد .. ويقلبها زعل وخناق .. اضطر إني اصالحه واراضيه طول الوقت ..حتى لو ماعملت شي يزعله مني .

    .. اللي اكتشفته فعلا .. إن رجل برج الدلوو متعب جداااااا .. ولاتستطيع أي أمرأه أن تتحمله الا إذا كانت عااااااااشقه له بكل كيانها .. ومستعده للتضحيه وتحمل عيوبه وعناده
    وايضاا اللي تحب رجل من برج الدلو .. دا معناه إنها بتعشق التميز وتكره الرجل التقليدي ..
    أناا سمعت بنصيحتك اللي ذكرتها في البوست .. ومازلت اعطيه واعطيييه من حبي ولا أنتظر منه مقابل .. وعندي أمل إنو رح يتحسن مع العشره ورح يحبني إذا شافني مخلصه له ومصره على حبه والتمسك فيه مهما كان..
    وابغى كمان لو سمحت شوية نصايح تساعدني في الاستمرار معاه وتخليه يحبني .. او يعبر لي عن مشاعره تجاهي
    علماا أن علاقتناا مع بعض 3 سنوات
    واريد ان اعرف ايضا مدى توافقي أنا برج العقرب معاه
    وتقبل شكري الخاالص واعجابي
    ...
    الريــم

    ردحذف
  93. الأخت الريم

    فعلا رجل الدلو متعب - لكن لو مصلحش نفسه و لو شوية مفيش واحدة ممكن تستحمله ابدا مهما كانت بتحبه
    لازم تخليه يقرا صفاته - مثلا اللي مكتوبة في المدونة - اضغطي عليه لحد ميقراها او ابعتيهاله بالميل

    تلات سنين دة وقت كبير جدا - المشكلة مش ازاي نكسبه لأنك اعتقد بالفعل انك كسبتيه - بس مشكلة الدلو انه لازم صدمة كبيرة هي اللي تفوقه عشان يعرف قيمة اللي معاه او يعرف قيمة حبيبته

    لازم يبقى فيه اطار رسمي للعلاقة - و لو مرضيش سيبيه - فترة على الأقل
    جايز دة اللي يعدله

    تحياتي

    ردحذف
  94. أشكـــــرك على سرعة ردك
    وتفهمك لي .. وبأذن الله حأحاول اخليه يقرأها في أقرب وقت ..
    ولكنك لم تجيب على سؤالي بخصوص .. هل هناك تعارض بين برجي [العقرب ] .. وبرجه؟
    أو ان فشل علاقتنا ربما يكون بسبب تعارض في صفات كل من برجينا .. او مثل ذلك؟

    اكرر شكري لك وإمتناني ..
    الريـم .

    ردحذف
  95. الأخت الريم

    حاولي تنفذي الحل الصدمة اللي انا قلته قبل كدة

    انا مش شايف تعارض بين الصفات و لمعرفة رأيي التفصيلي ياريت تقري بوست التوافق بين الأبراج

    تحياتي

    ردحذف
  96. من جواندار :
    أيد أن اسأل سؤال بخصوص كيفية التعرف على صفات الآخرين من خلال أبراجهم و أريد أن أعرف من تاريخ ميلادى 2/7/1994 ما هى الكواكب التى تتحكم فى صفاتى و أريد أيضاً كتابة أى شئ عن أنثى برج السرطان و ما عيوبها و ألد أعدائها و أعز أصدقائها بليز لو سمحت كمان توافقتها مع الابراج الأخرى

    ردحذف
  97. مسا الخير انا زينه ازيك يابلوجاتي انا معجبة جدا بالموقع بتاعك والتحليل الجيد لكل الامور انا من مواليد برج السرطان وخطيبي من مواليد برج الدلو وهو عمرة40 سنة وكان مجوز يعني انا حكون الزوجة الثانية لا مراته لسة على ذمته هو متدين انا عاوزة اعرف ازاي اتعامل معه هو حنون جدا و طيب وبيكلم كثير يعني بيحكي لي عن كل حاجة في حياته طبعا هو ماكانش عاوز يجوز بس لان مراته مريضة عاوزة تجيبي نصايح ازاي اتعامل معه وهو في السن وانا اصغر منه بحوالي 10 سنوات بس احنا متافهمين وشكرا لك اختك زينه

    ردحذف
  98. السلام عليكم يابلوجاتي انا ارسلت لك مسج بس انت مارديت عليا انا زينه قلت لك اني من مواليد برج السرطان وخطيبي من مواليد برج الدلو وهو كبير عمرة 40 وانه مجوز وعاوز اعرف كيف اعمل معاه او اتصرف معاه لانة زوجته مريضة عشان كدا هو اجوز وهو متدين بس منفتح مش متزمت عاوزة اعرف لو سمحت رد عليا اختك زينه

    ردحذف
  99. خلاص يا بلوجاتي ماتقوليش على خطيبي الي عمرة 40 سنة انا زينة وفسخت الخطوبة وشكر ا على اهتمامك

    ردحذف
  100. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    اشكرك على تحليلاتك الرائعة

    مع أن لدي تحفظ على بعض منها

    مثل الجدي فأنا من الجدي وشعراتي كأني وحش مع أني لا احب الظهور ولا احب القيادة
    أو أكون الاكثر شهرة بل يزعجني ذلك

    يهمني أن يكون العمل رائع واحب أن يكون على أتم وجه واحب العمل مع المميزين المنظمين والمبدعين
    اذا تستهويني عقول الناس لا اشكالهم

    واحب الشخصية القوية واميل إليها

    لكن سؤالي هو أنك لم تذكر شيء بخصوص المراة القوس

    ابنتي قوس

    واناريد معرفة المزيد عنها لأني لست بالدرجة التي تريدها بنتي

    لم اشبع ماتريده مني

    فهي عاطفية متطلبة

    وكل ما سايرتها عاطفيا ركنت للعاطفة اكثر وطلبت الكثير

    اشعر أنه يجب دفعها والقسوة قليلا عليها حتى تعمل

    ارجو أن أرى بوست قريب للقوس

    وجزاك الله خيرا

    في النهاية اشعر أنك رجل تحترم ماتكتب وهذا يشجعني أكثر على انتظار ماستكتبه

    بوركت وبورك ماكتبت

    ووفقك الله

    ردحذف
  101. الأخت صاحبة آخر تعليق
    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

    لا تنسي أن تتركي اسمك في المرة القادمة !

    متشكر جدا على كلامك

    و تحفظاتك على العين و الراس
    من فضلك تاريخ ميلادك , أخشى ان تكوني في آخر البرج
    و نبذة بسيطة عن طريقة تربية والديك لك

    و بخصوص امراة الجدي - فوعد أني سأعيد النظر في هذا البرج على الأقل اعادة صياغة بعض الجمل

    و هناك سر لم أذكره من قبل - و هو وان كان نظريا امراة برج الجدي من اكثر البراج عيوبا - معذرة - لكنها اي العيوب - غالبها يمكن التخلص منها , بعكس ابراج ثانية قد يكون عيوبها اقل عدد لكنها متجذرة يصعب و احيانا يستحيل التخلص منها
    و امراة الجدي ممتازة كزوجة و كصديقة و كاخت - لكن المشكلة تكمن او تظهر عند الدخول معها في تنافس او خصومة

    و بخصوص القوس فلسه بدري شوية على كتابته

    لكن كنصيحة
    ادفعيها للتعقل - اي العقل اكثر
    لانها متهورة و مبذرة و اندفاعية

    و زرع التدين طبعا هذا مع كل الأبراج

    تحياتي

    ردحذف
  102. السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
    ازيك يا بلوجاتى
    انا فروتى
    و معجبه جدا بتحليلاتك المميزه .. بس هطلب منك طلب و اتمنى تجاوبنى و ترد عليا فى اسرع وقت ان شاء الله .. انا بس عايزه اعرف كل حاجه صغيره و كبيره عن رجل العقرب من فضلك .. و يارب مكنش بتقل عليك ..
    خالص تحياتى و فى انتظارك ان شاء الله
    فى رعايه الله

    ردحذف
  103. انا كل ده مستنياك يا بلوجاتى بس انت مش رديت عليا

    ردحذف
  104. الأخت froty

    و عليكم السلام ورحة الله و بركاته
    الحمد لله
    اهلا بيكي

    موضوع رجل العقرب لسة مخلصش
    و هو برج صعب وصفه عشان كدة بياخد وقت لكشف اسراره
    لكن ممكن اغششك حاجتين
    الاولى مشهورة عند من يتعاملون بكثرة مع رجل العقرب
    وهي انه غلاط جدا عند الغضب - فاياكي تردي عليه لأنه هيغلط اكتر
    الشئ الثاني و دة سر من اسراري
    و هو ان رجل العقرب يختار نموذج رجولي يحتذيه حسب رؤيته لوالده و مدى رضاه او عدم رضاه عن الصفات الشخصية لوالده ثم يصنع نموذجا خاص به
    لو عاوزة تعرفي اراؤه و شخصيته اساليه عن طريق الدردشة عن والده و رايه فيه و اكتر حاجات بتعجبه او مش بتعجبه في والده
    بس بدردشة من غير ميحس انك بتقرريه

    شكرا على الصبر و الانتظار

    تحياتي

    ردحذف
  105. مرحبا انا وردة الشام انا برج الجدى وخطيبى برج الجوزاء هو شافنى مرة وحدة لانى مابعرفوش وصليت استخارة وارتحتلك ولما كلمته فى التلفون ارتحت اكثر هو بيستمتع بالكلام ومعايا وانى كدلك وفجاة اختفى ومابيصل ولما اتصل بيه يقول مشغول وانه بيحبنى وماتفكريش فى حاجه وانى شكيت وقلت اجربه بالهاتف ولقيت انه بيصل وبرصيدها ويتكلموالشغل حجة وحاليا انى مش عارفه اكمل معاه وكانه ولا حاجة حصلت ولا اسيبه مع العلم انى حاليا لاماتصلتش بيه ولا رنيتله ليا اسبوع ياريت تنصحنى بسرعه لانى اثق فى رايك

    ردحذف
  106. الأخت وردة الشام

    اهلا بيكي و شكرا على الثقة
    ياريت تقري بوست رجل برج الجوزاء بعمق

    الجوزاء عاوز معاملة خاصة جدا - متقلب في الحب - مش عارف هو بيحب مين - كلمات الحب على لسانه تبدو دائما صادقة

    تحياتي

    ردحذف
  107. انا وردة الشام اشكرك على ردك بس انت ماقلتش ادا كيف اتعامل معاه هل اتبع اسلوب الجفاء زى مابيعاملنى او اتغاضى على تصرفه وشن يحب المراة تعامله حتى تشد اهتمامه طول الوقت وهل انا وهو متفقين وننفع نكمل مع بعض انا من مواليد الجدى 30-12-1982 وهو 10-6-1976 ياريت تفيدنى وياريت تتوسع فى توصيل النصيحة حتى استوعب اكثر على شخصيته

    ردحذف
  108. لو سمحت عاوزة اعرف عن برك الاسد الرجل كل حاجة وكيف بدي اتعامل معه
    اكرام من سوريا

    ردحذف
  109. سلام عليكم انا كلثوم من المغرب عندي مشكلةةانا بحب واحد و هو كمان كان بحبني بس الان لا راح عمرو مسئل عني والله ودي ارجعو زي زمان لاني بجد بموت فيه بس هو بطل يحبني مابعرف السبب انا برجي الميزان وهو والله ما بعرف بليز ساعدنس انا والله حموت مش قدرى انساه اي نصيحة ارجوكم وربنا يجزيكم بالخير ميرسي بزاف bisou

    ردحذف
  110. انا متشكره جدا ليك يا بلوجاتى على ردك عليا عن رجل برج العقرب
    و فعلا بتعاملى معاه لقيته عند الغضب ممكن يقول كلام كتير و بيندم عليه بعد كده
    اما عن الشخصيه الرجوليه بصراحه انا مش عارفه لكن هجرب نصيحتك
    بس انا فى انتظار موضوعك عن رجل برج العقرب فى اقرب وقت ممكن لانى محتاجاله بجد ضرورى
    و شكرا لك مره تانيه
    فى انتظارك

    ردحذف
  111. السلام عليكم يا بلوجاتى انا جمال من مصر برجى هو القوس 8/12 مشكلتى موجوده مع الناس اللى لسه بتعرف عليها بكون خايف منها وفى اوقات كتيره لما حد يبدا يشد معايا فى الكلام بحاول انى اهدى الموضوع لدرجه انهم ممكن بفتكرونى جبان وفى الحاله دى ابدا انا اللى استنى غلطه ليهم وساعتها بتحصل كارثه بس مش عارف انا بعمل كده لمشكله نفسيه انى حاسس انى جبان ولا بعمل كده دفاعا عن كرامتى ولا ايه بالظبط ارجوك ترد عليا بصراحه انا جبان ولا محبش احارب من غير داعى كافى

    ردحذف
  112. جمال يعنى انا بصراحه بخاف ادخل فى مشاحنه مع حد او بكره ده مع العلم انه لو شخص اعرفه تماما ممكن ادخل مع فى مشاحنه والسبب فى كده ممكن يكون انى متاكد ان الموضوع مش هيقلب بخناق انا عايز افهم الحته دى مع العلم ان برجى بيقول انى جرئ وشجاع وحاجات حلوه كده

    ردحذف
  113. جمال بس اللى مضايقنى فعلا ان حصل وان ناس شدت معايا قبل كده وانا رحت مسايس وموطى علشان الموضوع يعدى مع العلم ان كرامتى اتجرحت جامد وبعد كده ندمت انى سايست واتمنيت الزمن يرجع نص ساعه بس علشان اعلم الشخص ده درس

    ردحذف
  114. الأخت وردة الشام

    قليل من التقلب - قليل من التقل - قليل من الأبتعاد - قليل من الغموض

    تحياتي

    ردحذف
  115. الأخت اكرام

    ان شاء الله يكون قريبا - ان اتكلم عن رجل برج الأسد

    لما هو يختارك - اي الأسد - احاطته بالاهتمام سيكون جيد

    تحياتي

    ردحذف
  116. الأخت KELTOUME

    المعلومات التي ذكرتيها لا تكفي للرد عليكي

    اريد نماذج لخناقاتكوا - و سنكوا و مدة العلاقة

    تحياتي

    ردحذف
  117. الأخ جمال

    اولا اهلا بيك في المدونة

    في الحقيقة ان رجل برج القوس بالفعل لديه بعض الجبن - لكن احقاقا للحق فان الأبراج التي تتصف بالشجاعة قليلة - و هناك العديد من الأبراج التي يعرف عنها الشجاعة هي ليست في حقيقتها كذلك لكنها متهورة اي انه التهور و ليس الشجاعة
    و يقال في تعريف الشجاعة هي انها السيطرة على الخوف لكن ليست ان الأنسان لا يخاف
    على العموم كل انسان لديه طريقته في معالجة الأمور

    تحياتي

    ردحذف
  118. يعنى ده جبن جبن بقى جمال

    ردحذف
  119. بس انا متشكر جدا انك وضجتلى جاجه مهمه جدا كانت شاغله بالى قوى وهى ان كل انسان بيخاف لكن المهم هو السيطره على الخوف ده لكن نسبه الخوف بتختلف ولا الطريقه فى المعالجه ولا الهوف بياثر على طريقه المعالجه حسب قوته

    ردحذف
  120. والسؤال الاخير وارجو انى مكونش طولت عليك هل العيب ده ممكن بتغير بممارسه اى نوع من الرياضه او غيره وده له علاقه بالثقه فى النفس ولو حاولت اتغير واسيطر على الخوف ده ممكن انجح جمال

    ردحذف
  121. الأخ جمال

    فيه أبراج بيبقى ليها رمز حيوان و بتبقى باسمه - زي الأسد و العقرب و السرطان الخ
    و الحيوان دة بيدي فكرة و لو بسيطة عن الشخصية - لكن هناء ابراج غير مرموز لها برمز حيواني - زي الجوزاء و زي القوس و زي الدلو
    و انا حاولت اجتهادا مني اني ألاقي حيوان لكل برج من دول
    فرمزت للجوزاء بالثعلب
    و القوس لقيت أقرب حيوان ينفع يرمز له هو الفأر
    هل تعرف لعبة القط و الفأر , أو توم و جيري
    الفأر ينتصر بذكائه و ليس بقوته الجسدية - لكن بالحيلة و الدهاء و سرعته و قدرته على التخفي
    مش مهم تكون أسد أو أي رمز أخر لكن المهم تكون كسبان و من يضحك أخيرا يضحك كثيرا
    و لا تنسى رمز برج القوس الأصلى , نصفه رامي السهام
    و المعلوم في الجيوش أهمية رماة السهام فهو ذو مهارة خاصة يرمي من بعد !!! دون احتكاك مباشر
    فهو ليس مثل المقاتل بالسيف
    و صعب بل من المستحيل أن تحسن استخدام السيف و رمي السهام في نفس الوقت
    كل ميسر لما خلق له , قوتك جوة ضعفك و ضعفك جوة قوتك !
    القط يحسد الفأر على ميزاته و الفأر يحسد القط على ميزاته و هذا ليس الحل لأنه من المستحيل تجميع كل المميزات في كائن واحد
    الحل في أن تستغل امكانياتك و مميزاتك الأستغلال الأمثل , مع التقليل من العيوب و تلافي المواقف التي تظهر هذه العيوب !
    كمثال بسيط - قلل خوفك بنسبة 20 % و وفر بقية مجهودك بدل متخش في صراع على صفة واحدة - استغل المجهود دة في استغلال ما لديك بالفعل
    مش لازم تكون راس حربة , مممكن تكون صانع ألعاب أو حارس مرمى

    تحياتي

    ردحذف
  122. حضرتك هتنزل بوست لبرج القوس قريب ان شاء الله ولا لسه شويه

    ردحذف
  123. ده معناه انى شخصيه ضضعيفه بتحاول تستغل جزء منها وهو الحيله فى الهروب من المواقف الصعبه او الاحتكاك المباشر بالخصم ولا معناها انها شخصيه قويه باسلوبها الخاص المتميز الذى تحسن استخدامه اكثر من غيره ويمكنها استخدام الاسلوب الاخر بكفاءه اقل نسبيا وتكون نسبه النجاح اقل ويعنى ايه قوتك جوه ضعفك وضعفك جوه قوتك واذا كان الخوف ده طبع ازاى اقلله ولا حضرتك قصدك اتحكم فيه ولو بقيت اسد مش ده يبقى افضل وخصوصا انى معايا الذكء وربنا قال ان المؤمن القوى خير من الضعيف فهل انا قوى ام ضعيف
    د جمال

    ردحذف
  124. د جمال

    الجبن أو الشجاعة مجرد صفة من صفات كتير بتكون الشخصية , مثلا زي البخل أو الكرم
    ممكن تكون بخيل لكنك شخصيتك قوية أو كويسة في المجمل
    بلاش تركز على بند واحد - انت عامل زي واحد في الثانوية العامة مركز في مادة واحدة و مقطع نفسه عشان هو ضعيف في المادة دي - في حين أنه المطلوب منه تقليل الخسائر في هذه المادة فقط , و التركيز في بقية المواد لتحصيل اكبر قدر ممكن من الدرجات
    أما التركيز المبالغ فيه على المادة اللي انت ضعيف فيها فدة لن يؤدي الا الى خسارة المعركة بالكامل

    ركز في حاجة مهمة - و هي انك تكون منتصر في المجمل في فترة زمنية محددة - هدف كبير شامل

    ماذا ستستفيد اذا نجحت في مادة الشجاعة ؟ يعني هما الشجعان كسبوا ايه ؟!!!

    القوة - متعددة
    القوة البدنية
    القوة الذهنية
    القوة الايمانية
    القوة الروحية
    أما قوة الشخصية فيدخل فيها العلم و الثقافة و تدريب النفس و استغلال الميزات التي حباك الله بها و تقليل العيوب التي ابتلاك بها

    تحياتي

    ردحذف
  125. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    كيف حالك اخي بلوجاتي ؟؟ .. ان شاء الله كل شيء تمام ,,

    رمضان كريم عليك وعلى الامه الاسلاميه اجمــع ,,

    عندي شويه اسئله ياريتك تجتوبني عليــها

    كيف اقــدر اميــز بيــن رجل برج الجـدي و رجل برج الدلــو

    ومـاهي الصفـات الغـالبه عليــهم ؟؟

    انتـظر رد منــك اخـي الكـريم ,,

    اختــك يســـمة

    ردحذف
  126. د جمال شكرا اخ بلوجاتى على المعلوماتانا بتاكد من اللى فى دماغى بس

    ردحذف
  127. نور
    انا انثى برج الاسد وتعبت جدا من الكبرياء اللى عندى مبحبش اشوف حد مظلوم وصريحه جدا وده بيحطنى فى مشاكل كتير
    انا عايزه اقولك انى درسه الابراج عمليا على اصحابى واقاربى وتوصلت لحاجه هتستغربها ان كل الناس اللى مبحبش اقعد معاهم طلعوا برج الحمل

    ردحذف
  128. يا استاذ بلوجاتي انا جديده هنا في المدونه وبجد لما قريت الكلام ده عجبني اوي وخاصه كلامك عن برج الدلو
    كله صححححححح
    وتركت استفسار عند كلاكيت تالت مره برج الدلو
    واتمني من حضرتك الرد ع موضوعي لاني بجد محتاجه رايك في الموضوع
    وحتاجه تحليلك له بخبراتك عن برج الدلو وتصرفاته
    وشكرا

    ردحذف
  129. يا استاذ بلوجاتى ارجوك بجد انا محتاجة رد حضؤتك انا برج الحوت يوم 23/2 وبحب ابن خالتى برج الحوت برضة 18/3 من صغرنا بس المشكلة ان فى دلوقتى مشاكل غريبة اوى بدون كلام ممكن انا وهو نتخنق من بعض انا عايزة اعرف ردك هل يكون فى توافق بين نفس البرج
    انجى

    ردحذف
  130. انا من مواليد برج الدلو يوم10/02/1985 اود ان اعرف مميزاتي مع العلم انني قرات صفات امرة الدلو احبطتني

    ردحذف
  131. انا بعت بس ماوصلش ليه .. هدى :(

    ردحذف
  132. انا هدى شكرا اوووي على كلامك عن امرأة الدلو لأنه فعلا فعلا صح وكتييير بنسبة 99% أنا...
    أنا أكيد عرفت اني من مواليد برج الدلو 1984/2/7 واللي بأحبه المرة دي هو اللي من برج السرطان 1982/7/13عكس البنات الحلوين اللي فوق..
    انا باحبه من 8 سنين وهو كمان بيحبني ... وانا استحملته كتييير اوووووي في البداية والحمد لله ده بقى دلوقتي خاتم في صابعي ومابيستغناش عني ههههههه..
    أنا اللي بيضايقني فيه انه بيلجأ للكذب كتيييير اوووووووي وبينقدني كتير في شكلي وفي لبسي وحاجات كده حتى لو انا واللي حواليا شايفين انه حلو هو لا مش بيعجبه مااعرفش هو بيستخدم اسلوب سي السيد مثلا!!!
    وكلامه لازم اسمعه ودايما يقوللي انتي عنيدة اوي ومستفزة بس بيقوللي انتي اللي مالية عيني وذكية اوووي ومكارة ومش سهلة..
    والله انا مش باعرفله ردة فعل بأحسه غامض اووووي ليه مااعرفش...اوقات باحسه بيجاملني لاني اتعودت انه ينقدني كتيير... وبيقوللي اوقات انه مش هيخليني اخرج من البيت لو اتجوزنا مع انه واثق فيا الا اوقات بيشك فيا من حاجات بريئة ليه مااعرفش.
    انا نفسي اعرف اكتر عن طريق أستاذ ازاي اتعامل مع رجل برج السرطان لانه بجد متعب اووووووي واللي بلاحظه كمان ان انا اوقات باحس اني مش باحبه لكن لما بيبعد عني باخاف وابكي مش عايزاه يسيبني ولما بنتخاصم خصام كبير ونرجع لبعض بنرجع انا وهو نحب بعض اكتر ليه مااعرفش لاني بالاحظ اني باتخنق اووووووي لما باحسه خلاص بيحبني يعني ضامناه بأحس ببرود ناحيته اوقات باحتار في نفسي مش عارفة انا اللي فيا العيب ولا هو حبه كتير بيغرقني فبزهق..
    انا لاحظت ان انا بأحب الحاجة اللي مش سهلة بأجري وراها لحد ماآخدها بس بعدها بأزهق انا احترت في نفسي اووووي وخايفة دلوقتي لو ارتبطنا ببعض بالجواز انا مااحبهوش!!!!
    لأني هاتعود انه موجود وبقى بين ايديا!!!!
    ايه الحل قوللي اعمل ايه لو سمحت؟؟؟

    ردحذف
  133. مرحبا انا عضو جديد.ارجو ان ترحبو بي بينكم.

    ردحذف
  134. منال
    مرحبا بلوجاتي انا دايم اقرا بمدوناتك ومره تعجبني كتيييييييييير
    لاني وجدت بيها تفسير وتحليل مفصل للابراج ما شفته بمكان تاني
    سؤالي انا من برج العقرب وهو من برج الدلو ابي اعرف كيف العلاقه راح تكون بينا حب وزواج هل تكتب لها النجاح والاستمرار ام هي من العلاقات الخاسره
    اتمنى الرد علي باقرب فرصه
    منال

    ردحذف
  135. الأخت منال

    قريتي مواضيع برج الدلو ؟

    و اديني شوية تفاصيل عن العلاقة
    لكن بشكل عام العلاقة بين رجل الدلو و امراة العقرب جيدة

    تحياتي

    ردحذف
  136. طيب بلوجتي ممكن اي وسيلة تواصل معك ؟
    منال

    ردحذف
  137. عزيزي بلوقاتي جيده يعني كيف؟
    انا عقرب وعمري 29 وهورجل دلو وعمره 33 مازلنا ببداية العلاقه مع اني مهتمه فيه ومغرمه جدا به الا اني احس انه مو مهتم
    وهل ممكن ان يغرم الرجل الدلو بالمراة العقرب
    ؟
    وممكن بلوجاتي طريقه اقدر اتواصل بيها معك
    منال

    ردحذف
  138. الأخت منال


    العلاقة جيدة بين رجل الدلو امرأة العقرب , لكن هناك فرق سعات العقرب تصل للحب أسرع من رجل الدلو
    m1m1ezzat@gmail.com

    تحياتي

    ردحذف
  139. كل سنه و انت طيب انا قريت رايك في برج الدلو بالنسبه للبنات و عجبني اووووي لانه اول مره القى حد بيتكلم عن الدلو كانه يعرفه...
    انا دلوقتي عندي مشكله انا مش بحب بالعكس ميته في واحد برج العقرب و هو كمان بيحسسني بكده بس ساعات بحس اني ولا فارقه معاه ده غير انه مطلع عيني قول لي هو العقرب اصلا كده و اعمل ايه عشان اقدر اتعايش معاه و شكرا.....
    اسيرة العقرب

    ردحذف
  140. السلام عليكم...........كل عام وانتم بخير
    معجبببببببببببه بلوجاتي لاخر مدى
    الدلــــ اكتر شخص اثر بي وياثر بي ــــــووو
    ياه يابلوجاتي احس رجعتني عشرين سنه ايام حبي لرجل برج الدلو هههههههه
    انا عمري 20 وهو 26
    من 4 سنين احب رجل من برج الدلو وافترقنا من كم شهر وانا اللي بعد لاسباب
    وانا مش ناويه ارجعله بس حبيت اكتب اشياء عنه


    اولا احس هم وارتحت منه وربي اموت فيه احبه حب الى الان بس بجد تعبت تعبت صبرت صبر ايووووب كان كل شي عندي وانا للاسف احب الامتلاك فتعبته معي
    نسيت اقول >> برجي الحمل قرات كلامك عن الحمل مت ضحك من الحقائق بس انا مش فتانه
    ع فكره مرينا ببعاد كتير وزعل مني وهو مش فاهم ليه ههههه وانا بموت قهر وبتعذب وبصراحه ماعوضني حنان
    من تعاملي مع الدلووو حساس طيب حبووووووب مرح هادئ يحب الناس والوحده مرهف المشاعر رومنس ملووول تصرفاته عجيبه وغير متوقعه لايحب التواصل مع الحبيب كثير يأمن بان الحب بالقلب وليس بالاتصالات يحب التحليل مشااااب كنت احسه ولدي والله وادلعه
    لايهتم براي احد يتهرب من المسؤوليه


    لو اقول له ليه ماترد ع المسج يقول احب التطنيش
    يوم اطنشه يرسلي بس انا لااستطع تطنيشه
    سحرررررررررره لايقاااااااااوم
    ذكـــــــي وذكي شان
    يجرررررررررح يجرح
    والله وهذا كله بس شخصيه حلوه وتنحب واخاف اجرحه والى الان اتذكر ايامه واحن لها واتمناها
    كان يحبني من قلبه وانا متاكده بس هو من بلد وانا من بلد فازوجوه من قبيلته غصب وانا مستحيل اكلم متزوج> هي مش ذنبها هو ملك زوجته طبعا
    اما اللي بقلبي وبقلبه الله يعلم به
    ميجيش دلو يزعل مني بس داحبيبي استثنائي وانا كنت عطوفه وقسيت كتير بسبب اهماله لي
    اكبر عيوبي اني مش صبوره ولا احب الانتظار وعايزه 24ساعه يسال عني ويرسلي وهو مشغول دوامه طويل وهذا سبب الاوقات اللي مش حلوه بينا اما هو احسه كامل والكمال لله

    ادعووووووووووووووله بالسعاده وانه ينساني

    هذه خبرت سنين مع رجل غامض وانثى متسرعه=استفيدو
    أحـــــــــــــــــبه وقلبي ينذف ويقطر دما

    تناقضات صح ههههههههههه اختكمممم بعد الفراق

    ردحذف
  141. مرحبا سيد بلوجاتي انا بدي أحكيلك قصتي و بتمنى ترد علي... أنا إسمي روان من الأردن وبرجي الجدي بحب شخص من برج الجوزاء وما ببالغ إزا قلتلك اني متعلقة فيه بطريقة مش طبيعية ومابتخيل أحب بعدو وهو كمان بيبادلني نفس الشعور إزا مش أكتر.. بس بيصير بينا مشاكل مش طبيعية أنا على كل شي بدقق لإني بحس أنو عينو زايغة وهو بيدايق من هالشي ودايما بلومني و مشكلتو انو عصبي بطريقة فظيعة ولما يعصب بيخبط و يكسر بس بظرف ثواني بيروق وبيرجع طبيعي بس أنا مشكلتي بئا اني انا بنت استفزازية و عصبية وعايزة اللي بدي ياه يصير وهو ما بيحبش كده عشان هيك بتصير أغلب خنقاتنا اليومية.. بصراحة مشكلنا يقت كل الناس دريانة فيها و دي حاجة ادايق وانا محبش حد يدخل بخصوصياتي ويسمعني كلام,,, هل معقول أنا مش عارفة أتعامل معاه ولا ايه المشكلة بالضبط

    ارجو انك تنصحني وتفيدني .. وشكرا كتييييييير

    ردحذف
  142. الأخت روان

    لاحظت ان الجدي غير موهوبة في التعامل مع رجل الجوزاء , على العكس رجل الجوزاء بارع في السيطرة عليها و التلاعب بها

    لو مفيش بينكوا حاجة رسمي - بسرعة - انصحك بالابتعاد عنه - لن تعرفي ابدا هل يحبك ام لا , دائما ستصدقين أكاذيبه , الحل الوحيد هو أن يتجه نحو خطوات ارتباط رسمي - فقط ساعتها يمكن الوثوق به - إلى حين -

    تحياتي

    ردحذف
  143. بلوجاتى ممكن اعرف تاريخ ميلادك؟

    ردحذف
  144. السلام عليكم
    انا مولودة برج الحوت وعمري 24
    وبحب واحد برجو العذراء وعمرو 27 ..بيقولي انا ما اضحكشي عليكي ..انا ما بحبكيش اما معجب فيكي خالص ومعجب باخلاقك وبتربيتك..ونفسي تكوني جوزتي ..بس انا انسان ما قدرشي ارتبط فيكي دلوقتي.. وانا عارفه انه فكرة الارتباط دى صعبه لانو هوا بيدرس لسه وما عندوش حد يصرف عليه...وقالي انا لازم اكون راجل واقدر اصرف عليكي بس لازم احقق احلامي واكون نفسي الاول عشان اقدر اكون معاكي...وعشان اكون نفسي يبقالي 4 سنين..لو حابه تستنيني استنيني ..بس انتي عارفه اني انا عصبي ومزاجي ..وانا والله ما بقولكيش كده عشان اعجزك...لا والله انا بقولك بس عشان انتي تختاري بنفسك وتقرري...(لانو انا قلتلو انو في عريس اتقدملي)

    وعلى فكره نحنا دلوقتي 3 سنين مع بعض..وبيقولي نفسي اقولك ما توافقيش على العريس ..بس في نفس الوقت خايف دا يكون نصيبك..وعاوزك انتي تقرري بنفسك ادا حابه تستنيني ولا لا ؟؟

    من جد يا بلوجاتي انا محتارررررررهجدا مش عارفه افضل معاه ولا ؟
    ومش عارفه هوا بيحبني وعايزني بجد وظروفو هيا اللي منعاه زي ما بيقول انو يتقدملي..

    بليييييييز عاوزه مشورتك

    وجزاك الله خير

    ردحذف
  145. السلام عليكم
    انا مولودة برج الحوت وعمري 24
    وبحب واحد برجو العذراء وعمرو 27 ..بيقولي انا ما اضحكشي عليكي ..انا ما بحبكيش اما معجب فيكي خالص ومعجب باخلاقك وبتربيتك..ونفسي تكوني جوزتي ..بس انا انسان ما قدرشي ارتبط فيكي دلوقتي.. وانا عارفه انه فكرة الارتباط دى صعبه لانو هوا بيدرس لسه وما عندوش حد يصرف عليه...وقالي انا لازم اكون راجل واقدر اصرف عليكي بس لازم احقق احلامي واكون نفسي الاول عشان اقدر اكون معاكي...وعشان اكون نفسي يبقالي 4 سنين..لو حابه تستنيني استنيني ..بس انتي عارفه اني انا عصبي ومزاجي ..وانا والله ما بقولكيش كده عشان اعجزك...لا والله انا بقولك بس عشان انتي تختاري بنفسك وتقرري...(لانو انا قلتلو انو في عريس اتقدملي)

    وعلى فكره نحنا دلوقتي 3 سنين مع بعض..وبيقولي نفسي اقولك ما توافقيش على العريس ..بس في نفس الوقت خايف دا يكون نصيبك..وعاوزك انتي تقرري بنفسك ادا حابه تستنيني ولا لا ؟؟

    من جد يا بلوجاتي انا محتارررررررهجدا مش عارفه افضل معاه ولا ؟
    ومش عارفه هوا بيحبني وعايزني بجد وظروفو هيا اللي منعاه زي ما بيقول انو يتقدملي..

    بليييييييز عاوزه مشورتك

    وجزاك الله خير

    ردحذف
  146. السلام عليكم
    استاذ بلوجاتي
    انا من مواليد برج الاسد وعمري 23
    بحب واحد من برج الدلو وعنده 23
    انا قراءة كل تفصيلة ونصيحة كتبتها لناعن رجل برج الدلو وكلها صحيحه بس عرفتها بوقت متاخر

    انا وهو بنحب بعض جدا ومتفقين جدا
    الي حصل اني اولا حصلت مشاكل لاني فقدت الثقة فيه وثانيا وخذلتو كتير يعني بوعدو بحاجة ومنفذهاش بس مش عن قصد هو اتهمني اني انا متعمده اعمل كده وعاوزة اذله وبسبب الحاجتين دول حصلت مشاكل كتييير وكل مرة بنسيب بعض وبنرجع واخر مرة الي حصل انه اتصل بأمي وقال لها انا بحبها بس لازم اسيبها

    ردحذف
  147. استاذ بلوجاتى لو سمحت انا كوكى برج الثور وزوجى برج الدلو وهو مخاصمنى على مشاكله تفها جدا وقالى متتصليش بيا ولاتبعتلى رسايل ومش عارفه اعمل ممكن حضرتك تساعدنى

    ردحذف
  148. السلام عليكم . انا لم افهم برج رجل الجوزاء كل يوم معه في دوامة وفي اسءلة عم دور في راسي حقا برج جوزاء يحب الكثير من نساء هل هو يحب الغزل . انا قصتي غريبة انا مرءة جوظاء وهو رجل جوزاء أحس في إنجذاب إتجاهه وقد صرحت له بذلك ولكن عندما قلت له أخبرني بأنه لا يمكن أن اخرج مع لسببين أنا صغيرة قال لي لا أقدر أن أقول للفتاة التي أحبها أحبك وسيأتي يوم وتحب شخص أخر فهمت من كلاكه أن مشاعري غير مستقرة ولذيه الكثير من المعجبين لا أعلم نهاية هذه القصة

    ردحذف
  149. انا اسراء مولودة
    برج العقرب زهقانه ومش عارفه اعمل ايه

    ردحذف
  150. انا اسراء مولوده برج العقرب زهقانه ومش عارفه اعمل ايه

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد