الخميس، 4 سبتمبر 2008

حكايتي مع الأبراج

قصتي مع الأبراج
هي في الواقع قصة غريبة في الحقيقة أنا كنت ملتزما بالفتاوى الصادرة في هذا الشأن مثلي مثل أي مسلم يحاول الألتزام بأوامر الشرع ونواهيه

وأريد هنا أن أوضح بعض الأشياء بهذا الخصوص لنزيل هذا الألتباس :
1- ما يسمى بقراءة الطالع أو حظك اليوم محرم شرعا بدون جدال وبدون خلاف بين العلماء ومن الكبائر حتى ولو كان من باب التسلية ! .
2- ما يسمى بالـ matching او توافق الأبراج مع بعضها البعض خطأ تماما والواقع العملي يخالفه ويدخل تحت بند الشبهات.
3- أن ذكر التنجيم والتنبؤ بالحظ وتأثير الأفلاك والكواكب على المستقبل وتأثيرها على صفات البشر هو ما أعطى السمعة السيئة لعلم الفلك (مثل مطالع القمر والغروب ومواقيت الصلاة الى آخر علم الفلك الحيث من كواكب ومجرات ... الخ) حتى نجا منها مؤخرا .

****** أما ما هو مباح ولا شئ فيه هو صفات كل برج , لأني لا أستقيه من كتب القدماء أو من النجوم والفلك أو الكواكب ! ولكن من الممارسة و معاشرة البشر وتحليل شخصياتهم ! وهذا لا أرى فيه أي مخالفة شرعية , وأؤكد أن هناك ثلاث أسباب هي السبب في عدم الأخذ بموضوع الأبراج بمأخذ علمي وكذلك أسباب سوء سمعته ألا وهي : 1- ارتباطه بموضوع الحظ والتنجيم وهما محرمان شرعا , 2- ربطه بموضوع توافق الأبرج بعضها ببعض مثل أن يقال أن مواليد برج الدلو متوافقين في الحب والزواج مع مواليد برج الميزان , وهذا الموضوع خطأ جملة وتفصيلا , 3- عدم دقة الألفاظ مثلا يقال أن برج الدلو طموح , ثم يجد القارئ الواقع يقول أن هناك كثيرين من مواليد بقية الأبراج طموحين أيضا ويجد أن أمرأة برج الدلو غير طموحة فتهتز الثقة في موضوع صفات الأبراج !!!
هذه الأسباب الثلاثة هي ما أفقدت ثقة كثير من الناس في موضوع صفات الأبراج لأنه يخالطه أخطاء كثيرة , لنزيد الموضوع توضيحا نقول أننا خلطنا دهن الخنزير مع الخمر وأضفناهم للبن ! فكان الحكم جاهزا بتحريم هذا المشروب , وما أحاوله أنا هنا في المدونة
هو أن أفصل اللبن عن ما خالطه من محرمات وذلك لنستفيد منه !

لذلك أن صفات الأبراج شئ لا تخطئه العين الفاحصة , كما أن تشابه أبناء القبيلة الواحدة وأبناء البلد الواحد وأبناء المهنة الواحدة شئ لا تخطئه العين كذلك !! , وكل هذا يندرج تحت عوامل التأثير على تكوين الشخصية , والتعميم هنا يكون صحيحا سأعطي مثال لا أعتقد أنه يختلف عليه اثنان :
مثلا الشعب المصري معروف عنه خفة الدم أو خفة الظل ! حقيقة لا ينكرها الا جاهل ! لكن هذا لا يعني أن كل مواطن مصري خفيف الظل !
يكفي أن يكون 60 % أو 70 % منهم كذلك أو أكثر لكي نثبت هذه الحقيقة !

نعود لقصة كيف غيرت رأيي في هذا الموضوع , فانا (وأعوذ بالله من قولة أنا..!) منذ صباي وأنا أهوى تحليل الشخصيات من حولى و أحيانا أخطئ و في معظم الأحيان أصيب , وبحكم عملي كنت أقابل وأخالط أنواع كثيرة من البشر , وكنت أحاول أن أبحث عن زوجة مثل أي شاب وفي أحد المحاولات تمت خطبتي الى أحد الفتيات واستمرت الخطبة لمدة 8 شهور ساءت خلالها أحوالي المادية مما وترني كثيرا وأدى في النهاية الى أن فسخت خطيبتي الخطبة .. ! وبدون ذكر الأسباب والملابسات فهذا ليس موضوعنا , جلست مع نفسي أراجعا عما ارتكبته من أخطاء أو أخطاء الأخرين , كي أحاول أن أستفيد من التجربة , وهنا بدأت لمبة حمراء تنور وتطفي ايذانا بوجود شئ ما غريب . . . .!! وفجأة لاحظت أن صفاتها تكاد تتطابق مع اثنين من معارفي تطابق غريب وكانت مفاجأة لي أن لاحظت أن مايجمع بينهم (غير الصفات) كان هو اشتراكهم في نفس البرج .... برج الميزان وبالفعل حاولت أن أستعيد كل مواقفي السابقة مع الميزان لمزيد من الفهم وهنا أدركت أخطائي بسهولة , المفاجاة الثانية أني بدأت أقرأ عن برج الدلو (برجي العزيز) ووجدت هذه الأخطاء التي ارتكبتها موجودة في الصفات الخاصة بالبرج ..!! , وحاولت أن أقرأ عن برج الميزان فوجدت ما كتب عنه غير معبر ولاحظت أن معظم الكلام عن الأبراج عندما يتم الكلام على الصفات لا يتم التركيز على العيوب الخاصة في كل برج , فمثلا يذكر برج الميزان أنه رومانسي لكن لا يذكر أن غير متسامح ولا يغفر الأخطاء وخصوصا من المقربين , خلاصة القول أني لو كنت راعيت صفات الميزان لم أكن لأقع في أخطاء كثيرة وكذلك لو كانت خطيبتي السابقة تعرف صفات برج الدلو لعرفت أنه يصبح شديد التوتر عندما يحدث ضرر لعمله وهذا التوتر غير موجه للأخر وغير مقصود (طبعا كل شئ قسمة ونصيب لكنها الطبيعة المفكرة والمحللة لبرج الدلو ...!!!)
واعجبت بالفكرة وبدأت أحاول تطبيقها عمليا وكان أول تطبيق أن وضعت فهمي للميزان أمامي وبدأت التجربة ... الميزان عندما يقاطع يقطع تماما أو حسب كلام شخصية من الميزان "القاطوعة الفاصولة" , لذلك بعت ايميلات لخطيبتي السابقة أشرح فيها موقفي ,احاول الأصلاح لكن طبعا مثلما قلت الميزان قطوعة يعني قطوعة !! وبدأت الجزء الثاني من التجربة , الميزان يحب أن يحافظ على مظهرة وكيانه ولا يحب أن يظهر بمظهر المفتري الظالم , كيف يكون ظالما وهو ميزان رمز العدل !!! لذلك أرسلت ايميل هجومي يرسمها في صورة المفترية محاولة استفزازها للرد , و قد كان أرسلت تدافع عن نفسها بشراسة وتصر على رسم الصورة الملائكية , وقمت بعد ذلك بارسال رسالة رقيقة أعتذر عن هجومي عليها فلم ترد ...
وبعد أن نجحت التجربة بدأت التوسع ووجدت من حولي شخصيات كثيرة من برج العذراء وكذلك برج الحمل وبدأت العملية تمشي آخر تمام وحثتني أختي وهي بالمناسبة دلو عن اثنين من زميلاتها من برج الميزان لكن على مين أنا خير في الميزان وبدأت أسرد في الصفات أمام أختي لتفاجأ أن كلامي صحيح عنهما دون أن أعرفهما , وعرفت ما كنت قد حرمت نفسي منه من فوائد , وبدأت أقرأ عن الأبراج سواء باللغة العربية أو الأنجليزية وكانت صدمة بالنسبة لي أحيانا لأن الكلام يكون شديد الصحة وأحيانا لأنه يكون بعيد عن الصواب وولا يركز على العيوب التي هي في نظري أهم عنصر لأنه عن طريقها يمكن أن يأخذ المرء حذره من الأخرين وكذلك يطور نفسه بمعرفة عيوبة لاصلاحها أو على الأقل يخفيها ويحاول ألا يتأذى أحد منها.

هناك 21 تعليقًا:

  1. بعد ما اتحطيت واتزنقت فى الكورنر انا مضطره اعترف
    فعلا عندك حق بخصوص الكثير من الصفات عن الميزانيه لانى ميزان طبعا
    وكمان قصتك مع الابراج حلوه اوى
    اقولك نصيحه غريبه شويه بما انى ميزانيه وفاهمه الميزانيات الى حد ما

    حاول تتواصل مع خطيبتك تانى
    اظنها ندمت وهترجع..!!
    غالبا الندم عندنا بيجى متاخر شويه

    لو تحب تسالنى عن اى حاجه انا حاضره
    واشكرك على المدونه(الاكثر من متميزه)
    لولى بوب الميزانيه

    ردحذف
    الردود
    1. للاسف خطيبته الميزانية كانت عاوزة ميزانية وهو معندوش فقطعت العلاقه فالافضل يبحث عن شخص مايركز ع ميزانية الشخص الآخر ولا يقع في انسانه طماعه مادية انانية

      حذف
  2. الدلو دول عالم زي العسل مايستاهلوش العذاب اللي الميزان بيعذبهلهم انا حبيبي دلو ومطلعة عينه بس مستحملني بردو ازاي مش عارفة ؟! انا لو مكانه كان زماني طفشت بصراحة ,, ربنا يخليهولي ويعينه عليا احنا بقالنا 3 سنين مع بعض وان شاء الله نفضل على طول سوا

    ردحذف
  3. السلام عليكم

    بعد قراتى للبرجين الاهم لى فعلا تحليليك مماثل لشخصيتى وشخصيه الشخص الى بحبه
    انا ميزان وهو دلو مخطبوبين من 5شهور
    الحاجات الى بتضايقنى فيه انه كتوم اوى لما بساله عن ايه بيعجبه فيا بيكون ردة كللك على بعضك, مش بدينى اجابه محددة ودا مش بريحنى بحس انه مش بيعرف يعبر او حاسس انه ده هايققل منه مش عارفه بس انا بسالك انت بحكم انه برجك دلو وكانت عندك علاقه مع الميزان وكمان انت بتقول فى حاجات بتلقيها فى انثى الميزان بتريح الدلو ياريت تقولى ايه هي عشان اقدر افهم طريقه تفكير خطيبى ... معلش هاتعبك معاى

    ردحذف
  4. الأخت مي

    الميزان بتضغط بالأسئلة عشان تاخد كلام حلو هي شايفة انها محتاجة تسمعه او عاوزة تسمعه- و الدلو بياخد باله انها بتضغط عليه و بيتضايق و مش بيديها اللي هي عاوزاه , وبتقوم هي متضايقة يقوم هو يحس اني دي وسيلة ضغط فبيعند اكتر

    تحياتي

    ردحذف
  5. مرسى على الرد مش على الاجابه
    انا لسه مااختش الاجابه ياالله على الدلو كلهم زى بعض
    سؤالى هو ايه الى بيعجبه فى الميزان سبق وقلت انى لما بساله بيكون رده كل حاجه فيا بتعجبه مش بحدد بالظبط ايه هى الحاجات او الصفات الى بتعجبه فى الميزان ودا كان سؤالى ليك بحكم خبرتك فى الابراج انا عاوزة افهم خطيبى عشان هو كتوم ودا صح زى ماقلت بضايقنى هو ليه صحيح بيتعمد مايقولش الى بطلبه منه يعنى ايه الحكمه من كده انتوا بتحبوا الغيظ فينا ليه؟ ولا دى هوايه؟

    ردحذف
  6. الأخت مي

    دي بقى صفة في الستات لازم ينخوروا ورا الحاجات لحد متبوظ - مش كل المعلومات مفيدة فيه معلومات مضرة - كفاية انه بيحبك و سعيدك بيكي و معاكي - اما يه دي فبداية الشر

    مثلا مثلا فيه واحدة سألت و ألحت على خطيبها او زوجها ايه اللي بيعجبك فيا فقالها وشك جميل - اتايقت لأنه مجابش سيرة عنيها و فضلت قلقانة احس جسمها ميكونش عاجبه !

    لو انتي معاه كدة - مع الوقت هيزهق و هتضايق منك

    تحياتي

    ردحذف
  7. طيب خلاص مش عاوزة اعرف هابقى اعرف بطريقتى عموما مرسى تعبناك

    ردحذف
  8. طيب وايه ياترى اللي بيضايق الميزان من الدلو

    ردحذف
  9. (أن ذكر التنجيم والتنبؤ بالحظ وتأثير الأفلاك والكواكب على المستقبل وتأثيرها على صفات البشر هو ما أعطى السمعة السيئة لعلم الفلك)
    بدايةً.. أهنئك أستاذ بلوجاتي على مدونتك، وأحب أن أفصح لك بإعجابي بها بالإضافة إلى أنني من المتابعين لها بشكل دوري، وقد أعجبت كثيراً بتحليلاتك وخاصة فيما يتعلق بالأبراج، فكان الكثير منها مطابقاً للواقع، كما أنني أتمنى أن أجد فرصة قريبة لإضافة بعض مشاهداتي والتي من الممكن أن تكون مفيدة وذلك فيما يتعلق بالأبراج الرجالية.
    أما النقطة التي أود أن أناقشك فيها أستاذي الكريم.. لقد ذكرت في إحدى جملك أستاذ بلوجاتي بأنك لا تؤمن بالأبراج لكنك تؤمن برب الأبراج، وأود أن أبين اختلافي معك في هذه الجملة -متمنياً اتساع صدرك لي- بقولي: بأني أؤمن بالأبراج وبرب الأبراج وبتأثير الأبراج على صفات البشر، وكل ذلك بقدرة الله سبحانه وتعالى، وسأبين لك: الموحد لا ينكر بأن الله خالق هذا الكون ومدبره ومصرفه، وأنه قد جعل لكل أمر خاصيته المميزة، فكما أنه جعل للنار خاصية الإحراق، وللشمس خاصية الإضاءة والتدفئة وإطلاق بعض الإشعاعات الغير مرئية، وللمغناطيس جذب الفلزات، وأننا سنتهم عقل كل من ينكر تأثيرها الظاهر أو يظن بأن توحيده سيفسد بإيمانه بما يشاهده، فكذلك فإن الله جعل للأفلاك والكواكب خاصية التأثير على صفات البشر بل وربما على سير حياتهم وذلك بكيفية لا ندركها نحن البشر بأحاسيسنا، فلقد أقسم الله بالأبراج بقوله: (والسماء ذات البروج) ولم يقسم الرب جل وعل بالأبراج عبثاً -وحاشاه- فالرب لا يقسم إلا بعظيم، وكثيراً ما يرشدنا ربنا في كتابه للتفكر والتدبر ( أفلا تتدبرون) (أفلا تتفكرون) (أفلا تعقلون)، فبتدبر المرء في ملكوت الله يجد أنه بالفعل أن للكواكب والأفلاك تأثير علينا بطريقة قد ندركها أو لا ندركها.
    والله أعلم.

    تقبل تحياتي

    أحمد

    ردحذف
  10. من يكون بلوجاتى ؟

    ردحذف
  11. استتاذي
    انا مع التوافق في الابراج ..
    فهو يشبه فكرة المركبات والعناصر الكيميائية
    مثلا احنا بنقى عارفين لو حطينا عنصر كذا مع كذا ها يحصل انفجار او غيره
    المسئلة دي بترجع للتحيل شخصية البرج نفسه
    لو عارفين ان شخصية واحد عنيد مع واحده عنيده
    هنلاقي النتيجة ان مافيش تكامل
    وغيرها
    فلما تكون ابراج فيها تفاهم او تكامل مع بعض
    ممكن تنفع للزواج او تبقى مناسبة اكتر
    انا عموما ماشفتش حد متوافق معايا
    من برج مش متوافق والعكس

    ردحذف
  12. ((M.A ))
    ياااااااااااه على الدلو بجد انسان لما بيتنرفز بيبقى حد تانى خالص غير اللى بتعرفه لما يكون هادى !!! وكمان بيقول كلام كتير مش ظريف لما بيتنرفز :):)
    بس بصراحة هواكتر شخص لقيته ذكى بالفطرة وكمان شخصيته محبوبة جدا بغض النظر عن انه اساسا عينه زايغة جداااااااا .... بس ما علينا الدلو عامتا شخصية ظريفة جدا وانا بحبها جدا عن نفسى.... مع انى مكملتش مع البرج ده للاخر بس انا كنت سعيدة انى عرفت تفاصيل البرج ده واحدة واحدة .... ومعلومة انا ميزاااااااااان :):)
    بس ليه هما مش متوافقين زى م بتقول انا كنت حاسة ان فيه توافق رهيب
    وعايزة اعلقلك على حاجة تانية هو فعلا الميزان مش متسامح و قاطوع زى م بتقول بس بيسامح ف حالة واحدة بس لما بيحب بجد وبيشوف ان الشخص ده مفيش منه اتنين وانت عارف امرأة الميزان لما تحب حد وتشوفه الرجل المثالى صح كلامى ولا ايه؟؟؟

    ردحذف
  13. و ماذا عن تاريخ بداية كل برج

    ردحذف
  14. كل كلامك صح عن الدلو بجد شكرا لانك وضحتة بطريقة سهلة مش عارفه المدونة موجودة ولا لا لحد دلوقتي واشترك فيها ازاى
    بس حابة تساعدنى اتعرفت على راجل برج الدلو هوا ٣٠ سنة فى كل حاجة حلو بس للاسف لسة خارج من قصة حب او مايطلق علية الحب الاول حاسة انة فى فترة هدنة مع نفسة شوية بيرتب افكارة وأنا برج الجوزاء ٢٩سنة حابة أقرب منة حاسها هوة الراجل إلى بحبة وعايزة اكمل معاة امتى اقرب ازى منة أو حتى اكون جنبة واحسسة بكدة فى حين هوة محافظة وانا محافظة يعنى الفون بس بينا ساعات بحس واخاف اكلمة واتواصل معاة فى تفكيرى انى بكون تقيلة علية وبخاف اكلمة قولى اعمل ايه وشكرا مقدما ولو المدونة شغالة ازاى اعرف ردك على التعليق

    ردحذف
  15. اسمى اميرة بعت رسالة راجل برج الدلو ٣٠ سنة والجوزا

    ردحذف
  16. انا مثلك تمام ومن نفس البرج واتفق معاك بالكلام وان الاختلاف بالنسب يعود الى الدين والبلد والمدينة والعائلة .

    ردحذف
  17. مرحبا انا عمري 18 سنة و قصتك صايرة معي كمان صرت لما شوف شخص اعرف برجه اصير اعرف شخصيتةه كثير مليح صرت بطابق صفات الناس الحدد بالقدم يلي بعرفهم بصفاتهم و اتعلم منهم كيف اتعامل في مستقبل مع ناس متلن و لما اقول لهم انتم كدا و كدا بتفاجءون لانو بجد هم هيك

    ردحذف
  18. انا إمرأة برج الميزان... ممكن تقولي كيف اعالج نفسي

    ردحذف
  19. عزيزي بلوجاتي انا عايزه اتكلم عن تجربه ابني مر فيها هو من برج الميزان واللي وقع في حبها من برج الدلو البنت لما اتعرف عليها كانت فتاه احلامه بنت في منتهي الاخلاق ومن عائله مفيش زيها وبتدرس بكليه الطب وهو علي فكره بيدرس طب كمان بس بولايه ثانيه كان لما يرجع بالاجازه تكون متشوقه لرويته وتروح تستقبله بالمطار وترجع تودعه لما الاجازه تخلص وكميه المشاعر والحب اللي بينهم كانت فوق الطبيعي
    وفيوم وليله البنت اتغيرت وطلبت انهاء العلاقه وبدون سبب بعد ما تعرفت علينا كعائله وشافت اد ايه احنا عائله بسيطه ومتكامله سواء ماديا او اخلاقيا او حتي مستوي علمي لان والده طبيب او حتي جده طبيب اسنان وكانت فرحانه ومقتنعه تماما بكل شي بس مع الاسف تركت فراغ كبير بالنسبه لينا كلناكعائله ولابني طبعا اللي عاني كثير بسبب الفراق واصبح الاكتئاب يلازمه بالرغم هو بالمراحل الاخيره في دراسته ولحد الان لا اعرف ايه هو الحل المناسب لابني

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد