الثلاثاء، 22 سبتمبر 2009

هل ننشر بقية الأبراج و هي غير مكتملة ؟


كثيرا ما يطالبني الزوار بنبذة مختصرة عن الأبراج التي لم تنشر في المدونة بعد , و احيانا ارفض خشية الأختصار المخل , و احيانا أفعل , و غالبا ما أطالب بالمزيد !

و للأسف أحيانا يظن البعض أني أتجاهل مطلبهم

و الحقيقة أني متردد منذ فترة في ان أنشر بقية الأبراج - رغم عدم إكنمال الصورة عنها -

و النشر له ميزة التفاعل مع الزوار مما يثري الحوار و تكون النتيجة هي أكتمال الكلام و رسم صورة أدق - فيما يشبه العمل الجماعي و جني الخبرات - و ما يشبه - brainstorming

و على الطرف الآخر النشر له عدة أضرار , أولها الخوف من اهتزاز الثقة في الكلام الذي أكتبه - و ثقة الزوار شئ أعتز به و أحاول الحفاظ عليه - إضافة إلى حب الدقة التي هي من طبعي الشخصي
و ثانيا أن اهتزاز الثقة قد تمتد حتى للأبراج التي أثق تماما فيما كتبته فيها !
ثالثا : الخوف أن ينقل الزوار من أماكن أخرى الصفات - بما يخالف منهجي الذي يقوم على الخبرات الشخصية المباشرة من الحياة لا من كتب الأبراج
و رابعا : خوفي من أن يتضايق بعض الزوار من تجاهل ما يكتبونه عن برج معين - لأن لي طريقة في إنتقاء و تحليل ما يكتب ! و هذه الطريقة تغضب البعض
فليس كل من يأتي و يوقل أنا برجي كذا و صفاتي كذا - أقبل منه كلامه مسلما به- فكثيرا ما يكون المرء غير مدرك لحقيقة صفاته ---إلخ

ففكرت أن أطلب رأي زوار المدونة و - إن شاء الله - سآخذ برأيهم
فأفيدوني برأيك عن طريق إضافة تعليق - مشكورين

هناك 17 تعليقًا:

  1. اة نزل الابراج بشكل نبذة لغاية ماتخلص عشان احنا معندناش صبر
    كل سنة وانت طيب

    ردحذف
  2. عزيزى بلوجاتى
    انا من متابعى المدونه منذ فتره طويله ومن اشد معجبيها جدا فانا سموحه امراه برج الاسد اشهد باننى لم اتصفح مدونه واجد فيها هذا الاسلوب او التعبير او التلقائيه وبصراحه كل الناس معذوره ان لسه فى ابراج مكتبتهاش لانهم نفسهم يعرفوا انت هتكتب فيها ايه وده مش لان الابراج سيطرت علينا لا بس مجرد معرفه يعنى حب استطلاع والجميل انك هتكون الشخص الوحيد الى بيقولوا عنه عنده موهبه كشف الناس يعنى ممكن شخص مايكونش عارف نفسه كمان لكن انت تعرفه بس انت مش عايز تحصر افكار المدونه انها عن الابراج لا مدونه عامه وده برضه جميل قوى لاننا اتقبلنا شخصك وتقبلنا افكارك فاكيد هنتابعك فى اى موضوع اخر بس انا عايزه اسالك عن تجاربك انت الشخصيه فى الحياه وازاى قدرت تتغلب عليها او ايه الازمه الى مقدرتش تتحملها وردود فعلك تجاه الناس او الاشخاص المقربين يعنى عوزه اعرف اهم تجاربك الشخصيه وايه الى دفعك تكتب مدونه من الاساس وانت شايف نفسك دكتور ولا انت شايف نفسك ايه ؟؟ وايه الحلم الى نفسك تحققه ؟بس تتكلم بصراحه لانك دلووووووووووووووووو
    سموحه

    ردحذف
  3. اولا كل عام و انته بخير و ياربي يعوده عليك كل سنه و كل حول بالخير..........
    ممممم عزيزي بلوجاتي ..
    بخصوص عرضك لبقية الابراج و هي ناقصه ..
    انا أؤيد هذا الشي و بالعكس اشوفه بيفيد القراء و مش حيزعلهم .. مممممم و كمان حيفيدك انته ..
    يعني يمكن حد من القراء لاحظ صفه في شخصية البرج الفلاني و يقوم و يطرحها ف المدونه و انته تاخذ دي الصفه و تقوم تلاحظ صاحب البرج ده ..هل عنده دي الصفه فعلا و لا لاء ..
    عشان الدقه اللي بتتوخاها دايما ف مدونتك .. ثم تؤيد او تعارض ..
    و ده ف نظري بيكون اسهل عليك ..
    اما لما تقعد لوحدك تعمل كل ده حيتطلب مجهود و وقت اكثر ..
    مممممممم اما الان انا ارى انك تنزل بس الصفات اللي متأكد منها اما المتشكك فيها اذكرها اذا عاوز و اكتب قدامها مش اكيد ،مثلا ...
    ممممممم
    بالنهايه انا اهنيك على كل المجهود ده و انته تستاهل كل الخير و الله ...
    و ياربي تعيش ف افراح دنيا و اخره ...
    انا متشوقه حق برج الرجل الثور كثيييييييييييييييير
    موناليزا

    ردحذف
  4. اهلين بلوجاتي وكل سنة وانت طيب ومن العايدين الفايزين يارب
    أنا أقول استمر على طريقتك المعتادة في الأبراج السابقة من التحقق والدقة وانو ماتنزل البرج الا لما تملي ايدك منه زي ماقلت في أحد ردودك ولايهمك استعجال الزوار وهذا هو اللي يخلي تحليلك مميز وجدير بالثقة .. استعجالهم ومطالبتهم ببقية الأبراج ولا فقدان ثقتهم
    عيشة

    ردحذف
  5. كل سنه وانت طيب ياستاذ بلوجاتي..
    واهلك وحبايبك كلهم طيبين..

    انا بضم صوتي لصوت الأخت عيشه-وبقولك ماتستعجلش.
    اكتب على مهلك.. وخد كل الوقت الي انت عايزه.وماتنزلش حاجه ابدا الا ان كنت مقتنع فيها.

    احنا واثقين فيك وحنفضل دايما نتابعك..

    ردحذف
  6. السلام عليكم
    كل سنه وحضرتك طيب دكتور محمد
    انا رايي مع الاخت منواليزا وسموحه حضرتك تكتب الصفات الي متمكن منها واصحاب البرج نفسه والي بيتعامل معاهم يعلقو لان ده ممكن يضيف معلومه جديده كمان عايزين نصايح ليهم لان الاهم في الموضوع ده غير ان كل واحد يعرف صفه غيره انه يعرف صفه فيه هو نفسه سواء مش واخد باله منها او محتاجه انها تتظبط
    وبصراجه انا بيعجبني كلامك جدا وبثق فيه
    ايمان

    ردحذف
  7. السلام عليكم
    اتنمى من الله ان يوفقك انا منة وعندى بعض المعلومات المجربة شخصيا مع الابراج ممكن اضعها لعلها تنفع

    ردحذف
  8. كل سنة وانتاطيب يابلوجاتي
    انا شايفه انك تنزل الي وصلت له في كل برج ولو صارعندك معلومات اكثر تضيفها كل مره عالموضوع الخاص بكل برج والlدونة ماشاء متجددة بالزوار والردود الي راح يكونو مطلعين اول بأول عالجديد

    ردحذف
  9. السلام عليكم انا رائى تكتب بعد تجميع الصورة الكاملة بس يعنى لو حد سالك سؤال مختصر زى اللى انا هساله دا بعد شوية مفيش مانع ترد فى حدود المعلومة الموثقة من خلال تجربتك وهنا سؤالى
    رجل برج الثور مع انثى الدلو ليه بيحب يعذبها رغم انها اعطته نفسها كليا زى ما بتقول على انثى الدول فى الحب انها فعلا عبيطة

    ردحذف
  10. بجد يا ريت تكتب ولو خطوط عريضة عن باقي الأبراج
    انا معجب جدا بالمدونة واغلب الي حضرتك بتكتبه بيكون صح
    بس طبعا البرج الشمسي مش كل حاجة
    انا متابع المدونة من فترة واغلب مواضيع حضرتك جميلة
    محمد
    10 مايو

    ردحذف
  11. اشتقنالك يا استاذ بلوجاتي .. طمنا عليك ...عسى خير يارب ....... نحن دايماو ابدا بانتظارك..

    ردحذف
  12. خد وقتك "بس مش أوي يعني :))" وبلاش تدينا نبذة عشان ماتحرقش الكلام ..

    دمتم سالمين

    ردحذف
  13. السلام عليكم
    ازيك دكتور محمد
    ياريت تنزل الي وصلتله في الابراج التانيه واحنا يبقي في مشاركه وياريت يبقي في نصائح لاصحاب الابراج بالذات برج القوس لاني محتاجه فعلا الموضوع ده انا بقيت مش فاهمه نفسي ، انا بثق في كلامك جدا لان اغليه صحيح فعلا

    ردحذف
  14. انامش بحب الابارج انه ناس بيعملوا اما ربنا يعرف عن كلشى

    ردحذف
  15. اخ بلوجاتي انا هاقول عن تجربتي معاك في ما يخص برج الدلو كانت بحق مثمرة وكمان اسئلة الاخوه ولاخوات ومشاركاتهم نفعتني لذلك اتمنى منك تنشر باقي الابراج وانا واثقة تمام الثقة ان الي هتنشرو هيفيد ناس كتير ومن الله التوفيق

    ردحذف
  16. الحقيقة انا عذرت ترددك فى عدم السرعة فى نشر باقى الابراج.
    وده بعد جولة فى المدونة والابراج المنشورة
    العملية مش سهلة انا بدور على الحقيقةولا اقبل بانصاف الحلول ممكن نصبر شوية حتى يفتح الله عليك بالباقى بس المهم تسير على نفس خطوات السابقة
    ""مع انى متشوقة برضه لكن كلما زاد الشوق حسن اللقاء""
    ووفقك الله

    ردحذف
  17. منذ شهر مايو2009لم تكتب عن الابراج جديد لعل المانع خير

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد