الأحد، 31 مايو 2009

رجل برج الجوزاء (ممييييززز)!


رجل برج الجوزاء , الرجل الجوزاء , الجوزائي

برج الجوزاء : من 22 مايو - 21 يونيو
رجل الصراع الداخلي , و رغم أن الصراع الداخلي سمة في الأبراج الهوائية مثل الدلو و الميزان , إلا أن برج الجوزاء يتميز عنهم بأن صراعه الداخلي بين عدة شخصيات و ليس شخصيتين مثل الميزان مثلا لكن أكثر مثلا ثلاث شخصيات فما فوق
إن الوصول لحقيقة أو نفسية برج يكون صعبا عندما تكون أفعاله لا تدل على ما في داخله و عندما لا تستطيع أن تأخذ منه على اعترافات كاملة و صادقة عما يدور بداخله – و هو ما نواجهه في رجل برج الجوزاء
و لكي نصف رجل الجوزاء بشكل جيد لابد من وصفه من الداخل و من الخارج , و حقيقته هي الخليط أو الأثنين معا و بهما معا نستطيع أن نرسم تصورا عن هذه الشخصية
رجل برج الجوزاء كما نراه من الخارج :
شخصية و دودة عندما تتعامل معه , تتعرف عليه أو يتعرف عليك بسلاسة و بعد دقائق معدودة تحس انك تعرفه و أنه ليس غريبا عنك , تحس منه ببساطة أو أنه شخصية بسيطة (و هذا ليس حقيقيا) , مجتهد في عمله جدا , وافر المجهود و يعشق عمله و يعشق النجاح في عمله , متعدد المواهب و يحب الحركة و يستطيع بل يحب أن يقوم بعدة مهام في نفس الوقت , يحب أن يؤدي أو يحس أنه الجوكر , متشعب العلاقات و يسخرها جميعا لسير العمل و نجاحه , و خدوم جدا – خصوصا اذا كانت مصلحته معك أو يريد أن يخفي عداوته لك - , اما اذا كانت عداوته ظاهرة لك – بسبب المنافسة - فهو ليس خدوما بالمرة , غيور من المنافسة و هو كذلك بالنسبة لعلاقته بالمرأة , غيرته تظهر اذا كان هناك منافس أما اذا لم يكن هناك منافس فلا يغار – اذا كان اللبس غير محتشما مثلا –
رمز من رموز الرومانسية , يحب بسرعة و يستطيع أن ينقل لك هذا الشعور العاطفي و تحس بصدق حبه بعد ساعات قليلة من اللقاء ! و هو أحد البارعين في خلق الجو الرومانسي الملئ بالحب و الإثارة و البهجة و الغيرة – جو رومانسي و جو حب مثالي !
يستطيع أن يحب أكثر من واحدة في نفس الوقت , و لنقل بنفس الدرجة , و هذا بالنسبة له عادي جدا و لا يحتاج لتبرير , كثيرا ما يكون مغرور و يظن أن يستطيع الإيقاع بأي واحدة و أنه لا توجد من تستعصي عليه اذا أراد هو , يحب أن تتجمع في يده السلطات و يقاوم بشدة – و باستمرار – حتى و لو أظهر غير ذلك – أن تسحب منه أو يتم التقليل من سلطاته , و غالبا ما يكتسب سلطاته عن طريق التطوع فهو يتطوع للقيام بالمهمة حتى تصبح داخلة في سلطاته
يحب أن يظهر في صورة صديق الجميع
حنون جدا مع من يحب , لكنه لا يحب الألتزام , رغم أنه يتكلم معك عن الزواج منذ أول لقاء تقريبا ! و يغمرك بالعروض – أغلبها لا ينفذ طبعا – تندهش من الصدق في عينيه و مشاعره و سبب الشك أو الإندهاش هو قصر الفترة !
لا يستطيع الجلوس دون حب فهو بالتاكيد ليس رجل الحب الواحد
اذا كانت الأمور في يده يميل إلى التفاؤل أما اذا كانت في يد غيره – ليس هو المسيطر – فهو يميل للتشاؤم
طموحين ,
له علاقات متميزة مع الجدي و الدلو و الأسد , و لا تخلوا من صراعات
كثير منهم غريبي الأطوار
عندهم خيال خصب
بشكل عام منفتحين
عنده اعتقاد جازم أنه يقدر على فعل أي شئ – أي أن قدراته لا محدودة
الأمور عنده نسبية – أي أنه لا يتمسك بمبدأ معين و إن كان يتمسك بآراؤه الشخصية , أي أنه لا ينتهج نهج معين بعد أن يختار بين المدارس المختلفة بل يفضل أن يكون هو مدرسة منفصلة بذاتها
لا يحب أن يتدخل أحد في حياته الشخصية – و يرسم حولها هالة ضبابية
لن تجده يقول أن فلان الفلاني علمني كذا و كذا او أني تعلمت منه الكثير
رجل الجوزاء من الداخل :
يعتقد أنه يسيتطيع أن يخدع جميع الناس (مثل رجل برج الميزان لكن رجل الميزان يتفوق في التنفيذ) , و هو يبرر ذلك بعدة مبررات منها أنهم لن يستطيعوا فهم عبقريته , أنهم لن يستطيعوا تقدير عبقريته او قدراته , أنه هو نفسه لا يعرف حقيقة نفسه حتى يظهرها للناس , أنه يعتقد أن الغموض و الظهور بمظهر الطيب الودود يجعله ينفذ سيناريوهاته و خططه بشكل أيسر
الحقيقة هو أنه لا يستطيع أن يغوص في أعماق نفسه – أو لا يريد أو يخاف أن يفعل ذلك – لكي يبحث عن من التي يحبها حقيقة أو اذا كان حبه صادق و حقيقي أم لا
المتدينين منهم يجدون صعوبة بالغة في التعامل مع طباعهم الشخصية لذلك تجدهم يميلون إلى العزلة
اذا كان رئيسك في العمل فهو يحب أن يكون ولائك له شخصيا لا العمل و مع الولاء الحب أيضا
عند الكثير منهم جنون عظمة – منها ما تراه بعينك بكل وضوح و أنا لا أتكلم هنا عن الغرور , و تجدها احيانا في الألقاب التي يطلقونها على أنفسهم
هو وان كان من كبار المنادين بالحرية في كل شئ و إلغاء كافة القيود إلا أنه عندما يتولى سلطة ما فهو يمارس الديكتاوتورية باشكال مختلفة !
عنده دائما حلم الزعامة – جنون عظمة بس للداخل يعني بيخفيه في حين ان جنون العظمة المعروف بيبقى باين للناس يعني هو عنده نوع خاص ! -
رغم طلبه للزعامة الا انه احد نقاط ضعفه الهامة و التي قد تؤثر على مواقفه بغرابة و بشكل غير متوقع هو أنه يقع في حب خصومه ! لذلك تجده ينقلب من حرب شعواء بلا هوادة الى العفو او السلام او المهادنة بل الى الصداقة احيانا ! و هذا ليس سببه ان متسامح لكن السبب انه يوجد بداخله شخصية تحب خصومه –تحب اجزاء او مكونات من شخصية الخصم – مما ينتج عنه ضعفه امامهم !
من أكثر الأبراج جنونا !!!
مثلا فيه واحد جوزاء عام 30 مدونة !!! -أيوة عنيك مخدعتكش ثلاثين مدونة -!
ان كان برج الجوزاء رمزه التوأم لكن أنا لا أراه رمزا معبرا و أستبدله بالثعلب أي برج الثعلب !
مكر الثعلب و طموحه في أن يكون هو ملك الغابة لكن في نفس الوقت يعلم أن الأسد شديد القوة فيستعين بالمكر و الصبر و ادعاء المودة و الولاء للأسد حتى يصبح وزير الأسد , فإن تمكن من إزاحة الأسد عن طريق المكر فبها و نعمت و إن لم يتمكن بقي وزيرا !
ذهنه دائما مشغول لا يتوقف عن التفكير
ان الشئ الوحيد الذي الذي يمكن أن يفسر أنانيته و تناقضاته و حب التملك عنده و فضوله و حبه لأكثر من واحدة و عدم فهمه لنفسه هو أنه يشبه الطفل – فالطفل وحده هو الذي يجمع بين ذلك كله فهو مثلا يجمع بين الأنانية و الطيبة
لذلك فالنموذج المثالي للمرأة التي تتعامل معه هي الأم لا الأم المسيطرة لكن الحنونة التي تغفر له أخطاؤه و تراه أفضل طفل في الدنيا و التي تحبه لذاته لا لشئ آخر !
لديه قدرة عالية على الإبتكار
مشاهير رجل برج الجوزاء :
حيدر عبدالشافي , ريتشارد شتراوس , محمد البرادعي , رادوفان كارادزيتش , نوري المالكي , ايجال عامير مغتال اسحاق رابين , رودي جيولياني , هرجيه مؤلف شخصية تان تان , عبدالحليم حافظ , ميشيل بلاتيني , الأمير ويليام ابن ولي العهد البريطاني الأمير تشارلز , أنطوني إيدن رئيس وزراء بريطانيا الأسبق , محمد عوض ,
ألويس الزهايمر مكتشف مرض الزهايمر , صباح الأحمد الصباح أمير دولة الكويت , بول مكارتني مغني وموسيقي وشاعر غنائي بريطاني، وعضو فرقة البيتلز السابقة , عدي صدام حسين , نجيب ساويرس , سليمان فرنجية رئيس الجمهورية اللبنانية , لاكشمي ميتال ملياردير هندي (صاحب واحد من اكبر مصانع الحديد و الصلب في العالم) , معمر القذافي , تشي جيفارا , مرسي جميل عزيز , جلال الشرقاوي , راغب علامة , حاتم علي , سعد عبد الوهاب , أحمد أبو الغيط وزير خارجية مصر , بان كي مون أمين عام الأمم المتحدة , سليمان بيه نجيب , جون كينيدي , مهاتير محمد (محاضر محمد) باني نهضة ماليزيا الحديثة , الأمير فيليب دوق إدنبره وزوج الملكة إليزابيث الثانية ملكة بريطانيا , يوسف السباعي , أحمد خالد توفيق روائي مصري , جورج بوش الأب , سوهارتو ثاني رئيس لأندونيسيا , آدم سميث اقتصادي أسكتلندي , ألكسندر بوشكين ملقب بأمير الشعراء الروس , احمد سوكارنو أول رئيس أندونيسيا الأسبق , مروان البرغوثي أحد زعامات منظمة فتح الفلسطينية , محمود مرسي , كلينت ايستوود , نجيب سرور , مورجان فريمان ,هاني مهنا , دانيال غابرييل فهرنهايت عالم ألماني اخترع الثيرمومتر الزئبقي , الشيخ أحمد حسن الباقوري , هنري كيسنجر , ابن خلدون , محمد مأمون الهضيبي , سلمان رشدي , أيمن الظواهري , باسكال عالم رياضيات , اناتولي كاربوف بطل العالم في الشطرنج , يوسف السباعي , ريتشارد فاجنر موسيقار ألمانيا , حسين فهمي , يونس شلبي , محمود عبد العزيز , خالد مشعل , أحمد مكي , مرتضى منصور ,عزرا وايزمان, اللاعب محمد صلاح, يورجن كلوب, دونالد ترامب, بوريس جونسون,



تنبيه و تحذير
كل ما كتب في هذه المدونة عن صفات الأبراج هو من واقع خبراتي ومشاهداتي في تحليل الشخصيات والتعامل مع البشر وليس له علاقة من بعيد أو قريب بالتنجيم أو الفلك أو الحظ أو التنبؤات!
والبرج هو الشهر في السنة الشمسية و هي تقابل السنة القمرية و الشهور القمرية, فما أكتبه يشابه أن تكتب التشابه في صفات أبناء بلد معين أو مهنة معينة, فالعلاقة هي المصاحبة (التوقيت) لا أن النجوم تؤثر في الصفات ,و يشابهها أن نقول أن الجيل الفلاني يتصف بكذا و كذا (صفات في داخل فترة زمنية)
-         نسبة دقة الكلام المكتوب – في تقديري الشخصي -  حوالي 80% , بمعنى أنه يصدق أو يصيب بنسبة 80% من الناس و 80% من صفاتهم كأفراد
-         تشابه الصفات في داخل وقت محدد هو آية من آيات الله عز و جل – وأن الكون كله في تناغم و علم مسبق لله عز وجل

صفات الأبراج – لماذا حذفت و لماذا أرجعت المدونة في الرابط التالي:
وفيه كيفية الاستفادة من الأبراج بشكل سليم

لمن أراد معرفة تفاصيل وقصة من أين أتيت بالكلام المكتوب في المدونة عن الأبراج طالع البوست في هذا الرابط :
حكايتي مع الأبراج

لمشاهدة كل الموضوعات في المدونة اضغط على هذا الرابط:


 

هناك 109 تعليقات:

  1. ماشالله تبارك الله
    ابدعت وتبدع يابلوجاتي ..
    فعلا ماذكرت من مواصفات اجدها ظاهرة بشده عند جدي واخي فاكلاهما برج الجوزاء -انا برج الاسد وكذلك اختي -وعلاقتي مع الاول برغم محدوديتها الا اني اجد جدي دائما يبدي لي التعاطف والمودة يمكن اكون اكثر من تنال هذا الرضا في العائلة كلها عكس اختي فلا تميز لها عنده!اخي وهو يصغرنا عمره 16 سنة ولكن كثيرا مايشتد نقاشي معه ويكون هناك مشاده ان صح التعبير,بمعنى اخر علاقتي به غير علاقته باختي الاسد فاعلاقتهما اكثر تميزا وانسجاما وان كنت انا الاكثر دفاعا عنه في اي موقف,كما لاحظت ان علاقة العقرب مع الجوزاء تستحق التوقف فهي غريبة وغير متنبى بها !!!مثلاوالدتي ووالدي من ذات البرج اي العقرب لكن علاقة امي باخي الجوزاء مستقرة فهي تعرف كيف تكسبه وكيف تتعامل معه وهي مؤمنه به بشدة وبتميزه وبجوهره وتحزن كثيرا ان اخفق وان كان ايمانها به لايتزحزح ابداوهي تفهمه وتعي ان شخصيته مختلفة لكن لاتستوعب انها متعدده حين اصفه لها من ناحية برجه هههههههـ ,, على عكس والدي تماما فلا يكاد يخلو اي نقاش بينهما من انفجار والدي به متوعدا يمكن لان والدي يجد صعوبة في تكييف اخي الجوزاء وحصره في اطار واحد ههههههههـ!وفعلا حين يريد اخي شيئا من والدي يستطيع ان يأخذه بسهولة شديدة حتى لو كان الوالد غير مقتنع او رافض لكنه ينتهي به ان يستجيب له ! عكسنا حيث يتطلب هذا اياما حتى يستجيب لنا ههههههههـ!والاحظ ان والدي يزعجة كثرة اصدقاء اخي فهو في كل مكان له صاحب وتجده عزيز عليه ولو عرفه في يومين !! ايضا ذات الشئ فاعلاقة جدي مع والدتي بها الكثير من الاعتراف بحكمة وعقل والدتي وتجده احيانا يفضي اليها بما لايفضي به لاحد من متاعبه وتستطيع والدتي كسبه بسهولة واستشفاف مايؤلمه وان كانت ترفض الرضخ له اذا وجدت منه اي بادرة تسلط-وهو بالمناسبة جدي لابي -عكس علاقته مع والدي فهو متسلط عليه قليلا وناقد له ومتطلب ! كما لاحظت ان علاقة الجوزاء والحمل غير مستقرة فالاخير لايعجبه من الاول سرعة تحرره من سيطرته مثلا الاحظ علاقة جدتي واثنتين من عماتي وكلهن من برج الحمل لايستوعبن اخي الجوزاء والعلاقة اشعر انها غير صحية بمعني انهن لايرحبن بوجوده وبسرعة يثرن عليه ان ابدأ لهن اي رأي ؟؟ ومع السرطان ايظا اجد ان هناك انجذاب اولي ولكن مع الوقت ينسحب مولود الجوزاء غير مكترث .ايضا لاانسى تميز علاقة مولود القوس مع مولود الجوزاء حيث اخي الاكبر قوس وكذلك الاصغر والاخير منبهر جدا بأخيه الجوزاء يمكن لانه اصغر منه !ايضا هناك تميز واضح جدا جدا وشديد في علاقة الجوزاء والعذراء فاحيانا لاأدري من يوجه من شخصيتهما تذوب مع بعضهما وفي نفس الوقت تشعر انهما يتواصلان بطريقة غريبة حتى ولو كانا غير متواجدين في نفس المكان هناك موالاة شديدة لبعضهماواعتراف بقيمة الاخر ..ايضا لاحظت ان مولود الميزان ينجذب بشكل سريع ولاشعوري مع الجوزاء ويحاول ان يبرر مواقف الجوزاء ويتعاطف معه!!! اتمنى اكون سلطت ولو بشكل ما على مولود الجوزاء مع غيره وان كان ماذكرت بالتاكيد ليس قياسا وانما من مشاهداتي

    ردحذف
  2. موضوعك رائع جدا لاكن فيه نقاط او صفات في رجل الجوزاء اول مره انتبه لها

    ردحذف
  3. الأخت همسة

    لو فيه اضافات منك انا أرحب بها

    تحياتي

    ردحذف
  4. الأخت المحرزية

    ما وجدتيه من اختلاف في التعامل بين والدك و والدتك راجع إلى اختلاف طبيعة العقرب الأنثى عن العقرب الرجل ؟ مش شايفة اني لسة مكتبتش عن رجل العقرب ؟ لأن الأختلاف بينهم كبير
    هي اكثر لباقة و مرونة و اكثر تحيزا لأولادها
    هو أكثر جفافا في المعاملة - رغم عاطفيته الشديدة بداخله - ديكتاتور جدا و غالبا لا يعبأ بآراء الأخرين

    الحمل عندك يثور على الجوزاء لأنه متفلت يعني بدون قواعد و لا يحب القيود

    كان بودي اقول ان فيه تجاذب أولي بين الجوزاء و السرطان بس المشكلة ان الجوزاء نزواته كتير فبقيت مش عارف مش معقول كل دة تجاذب !

    موضوع الجوزاء مع العذراء - هما بيفهموا بعض كويس - لكن تناقضاتهم مع بعض كتيرة جدا عصية على الأستمرار - و موضوع التجاذب بينمه انا مشتفتوش

    امراة الميزان طبعا لازم تتشد لرجل الجوزاء - هو فيه حد هيقدر يديها رومانسية زيه !
    و هي لا تقلق ابدا من سرعته في الحب لأنها زيه تمام !
    لكنها بمجرد ما ترى نزوة من نزواته .... فلن تستمر معه !

    تحياتي

    ردحذف
  5. رائع بلوجاتي بجد

    علي فكرة وجورج سيدهم كمان رجل من برج الجوزاء

    ريم

    ردحذف
  6. زهرة البنفسج

    موضوعك في تحليل شخصية الجوزاء اكثر من رائعة
    وفعلا اغلب الكلام اجا في الصميم
    طيب اللي بتحب رجل من الجوزاء كيف بتقدر تتعامل مع هالشخصية
    طالما هو ماكر والثعلب بيتعلب منو هيك لازم تكون ابليسة منشان يصير في تكافؤ بالقيمة
    اذا في مجال اخي احكيلنا بعض الارشادات تساعد الزوجة او الحبيبة في امتصاص مكر هالجوزاء وتخليها اذكى منو وتقدر تسيطر ع كثير مواقف بتصدر منو واهم ايشي تقدر ترضيه وتسعدو بس في اطار انو هو كمان يقدم لحبيبتو او زوجتو وما يبصبص كثير
    شكرا اخي واسفة عالاطالة

    ردحذف
  7. انا ابن اخويا جوزاء وانا جدي هو اكبر مني بسنة مش عارفة لية بحس انة من اقرب واحب الناس لي احس انة متفهم وبيسمعني ويلبيلي طلباتي جنونة بيبهرني متعدد العلاقات النسائية مش عارفة لية بيفضفض لية انا بالذات بعمايلة السودا ههههههه ومش بيخاف من كوكتيل المواعظ ال بياخده مني فمثلالما اقول الحب لايكفي للزواج تلاقية بيرد كلامك صح اصل انا كنت بحب بنت حلوة بجنون وماارتبطتش بيها ممايدل على ان الحب لايكفي واد لذيذخالص مالص سواء اتفقت او اختلفت معة بيجبرني ع الصمت فتجد ان زمام الحوار دوماً معة وانا استمع لة بشغف ودي نادراً مابتحصل

    ردحذف
  8. الجوزاء = ثعلب ... صورة موحيه جدا و معبره و نلمسها فعلا ف الحقيقه ..
    انا بعرف رجل جوزاء متعدد العلاقات و كمان مش مكتفي بكثرة علاقاته .. و بيجذب اي وحده ميزان (اعتقد)و نزواته بدمر كل اللي بينه و بين الميزان ..
    نزوه وحده تكفي لطرده الى الابد ههههههههههههه
    الله يبارك فيك يا بلوجاتي..

    ردحذف
  9. لكل الزوار

    كل عام و انتم طيبين

    ردحذف
  10. كيفيه تعامل امراه برج الحمل مع رجل الجوزاء واكتساب حبه و اهتمامه ارجو الاجابه
    اسمى هبه الصايم

    ردحذف
  11. انا مش عارف اقؤل ايه بصراحه انت كلامك يا بلوجاتي جيه اكتر من عشره علي عشره انا اسمي احمد وانا 26 سنه برج الجوزاء انا هتشل من الكلام اللي انت كتبته عليا ده كله صح بس المشكله ياجماعه ان ده معذبني انا ليا علاقات نسائيه كتيره جدا لا تعد ولا تحصي وكلها علاقات نسائيه عن حب وبحبهم كلهم ومش عارف اكرهم اصلا كل واحده بحب فيها حاجه وعايزهم كلهم معايا وعايز فوقيهم كمان ومش عارف ارسي علي واحده ومحتار ومتبهدل وجوايا الف واحد وواحد ساعات كتيره احس اني عايز اموت نفسي وساعات يجيلي اكتئاب حاد وساعات ابقي فرحان جدا وقلبي طاير وساعات ضحكتي تملي المكان وافرح الناس كلها وساعات اشيل الهم والنكد والغم وساعات اعمل حاجات مش منطقيه وكلها غلط وكلها مجنونه وساعات ارتكب افعال بشعه وساعات عندي استعداد للانحراف وساعات عايز ارضي ربنا وابقي شيخ وساعات احس اني عالم وساعات احس اني فاشل وساعات احس اني متخلف وساعات احس اني امبراطور والمفروض اني ابقي مكان الريس وسعات وساعات وساعات وسعات اعيط وساعات ابكي وكل حاجه من غير سبب مش عارف انا عايز ايه ولما اعرف انا عايز ايه بتوه ومش بكمل الحاجه لحد اخرها اوف انا زهقت من الكلام ومش عارف اشرح اللي جوايا بردو كل البنات اللي اعرفهم بسرعه بيحبوني علي خيبه ايه مش عارف وانا مش عارف احب واحده بلاقي نفسي حبتهم كلهم ازاي معرفش ؟ !!!!!!!!!!!11 والنبي عايز حل عايز حل لنفسي والنبي والنبي

    ردحذف
    الردود
    1. فكر بالزوجة المثالية ليسهل عليك الاختيار

      حذف
  12. امرأة برج الميزان ورجل برج الجوزاء مدى التفاهم بينهم

    ردحذف
  13. الكلام ده جميل اوى
    بس بليز انا محتاجة اعرف ايه مدى التوافق بين رجل هذا البرج و انثى هذا البرج
    لانى بحب واحد من برج الجوزاء وانا كمان برج الجوزاء؟؟؟

    ردحذف
  14. رجل الجوزاء الي اعرفه عنو انو متفهم للاحتياجات الغير وما يجبر احد على فعل شي غصب عنو ... انا عمي من برج الجوزاء وعياله مررره فاصيحين معو ويحبهم مرررره ويخبروه اي شي لدرجه انهم يرفعو الضغط والله ههههههههههه
    يعني متحدث رائع مع الاطفال وهذا عموما في الابراج الهوائيه كلها ... تربي عيالها على الفكر والفصاحه والتعبير عن الذات .... كمان رجل الجوزاء اول شي يجذبه للمراءه هو عقها ... يصير من اول لقاء يتفلسف عليها ويبين لها ثقافتو وهي بمقابل يجب ان تناقشو والا طاحت من عينو....وكمان رجل برج الجوزاء ما يحب المراءه الي تقوله حاضر وسم ... يحب تجادله وتطلع عينو ههههههههههههه هو شكلو كذا متعود ..يمكن علشان يحس انو لهالا شخصيه مستقله ... وكمان مثقف يعني من اكثر الابراج ثقافه ويفهمو كل شي في كل المجالات ... عموما انا اكثر شي اعرفه عن برج الجوزاء انو تربيته صعبه مرررره ويبغالو صبر وداراه وكمان لما يتزوج برضو يتعب ما يسمع الكلام والله .. بس عموما اغلب رجال الجوزاء دمهم خفيف يفطسو من الضحك هههههههههه

    ردحذف
  15. لا أدري أستاذ بلوجاتي وحسب ملاحظتي أشوف أن رجل الجوزاء مع احترامي الشديد له تفكيره دائماً مربوط بالجنس سواء في كلامه أو مزحه وما شابه ذلك. يعني مع احترامي الشديد مرة أخرى يبقى إنسان قليل أدب أحياناً، وفي بعض الأحيان عينه بتكون زائغةعالستات تروح يمين ويسار، ويحسب نفسه يقدر يلعب على كل الستات بكلامه المعسول المغشوش في معظم الأحيان. بس بصراحة هو إنسان دمه خفيف وذكي بس أحياناً يغتر بذكاءه وينفضح بكلامه وأسلوبه.

    هل توافقني في ذلك؟

    لا أحد يزعل من كلامي، هذا مجرد رأي ويمكن يكون خطأ.

    شاب الميزان

    ردحذف
  16. مرحبا يا أخ بلوجاتي
    باين عليك حاقد أوي وغيران من رجل برج الجوزاء ، والدليل إنك أمظهرت المساوئ ونسيت محاسنه .على كل حال متشكرين على المجهود الرائع .

    ردحذف
  17. الأخ صاحب آخر تعليق

    ايه هي مزايا رجل الجوزاء اللي انا اغفلتها ؟

    ردحذف
  18. مغرمة بثعلب حتى الموت17 يناير 2010 في 12:51 م

    عزيزي بلوجاتي ..

    هل عندما يتزوج الجوزاء من المرأة التي يحب ..

    هل سيكون مخلص ؟ أم ان طبيعته المعقدة تجعله يستمر بمغامراته خارح الزواج حتى مع الزوجة التي يحبها ؟

    لأنني مغرمة بهذا الرجل وغارقة في حبه واذا كانت هذه هي طبيعته و تركيبته الشخصية فربما لا نسميها خيانة ؟ ما رأيك ؟

    ردحذف
  19. الأخت مغرمة بثعلب حتى الموت

    طبعا انتي حرة ايه اللي تسميه خيانة و ايه لأ
    و عموما الستات مختلفين جدا في الموضوع دة ! و اكثرهم شدة انثى الميزان - بتعتبر لو فكر في واحدة تانية او خطرت على باله - يبقى خاين

    انا قلت : رجل الجوزاء المتدين مفيش منه خوف
    و ممكن اللي محواليهوش اي ستات في الشغل !
    و متنسيش تبقي تسيبي اسمك و تسيبي برجك !

    تحياتي

    ردحذف
  20. انا عبير من برج الدلو ولي علاقة مع رجل برج الجوزاء فهل ستنجح علاقتنا في رأيك فانا احبه حقا

    ردحذف
  21. شكرا اخ بلوجاتى على هدا الكلام الرائع فى وصف شخصية برج الجوزاء لاكننى ارا انك قد دكرت جميع عيوب برج الجوزاء ولم تدكر الا القليل من ميزاته وقد وصفته بالتعلب وهدا الوصف مسيئ لى شخصية برج الجوزاء فالجوزاء دكى جدا وعبقرى واحيانا يكون ماكر مع اعدائه لاكن لايمكن وصفه بالتعلب فالمكر رمز التعلب والدكاء رمز الجوزاء فهدا الوصف لايناسب برج الجوزاء واريد ان ادكر الابراج التى يتوافق معها الجوزاء حسب خبرتى مع برج الجوزاء فافضل الابراج المتوافقه مع برج الجوزاء هيا الدلو والقوس والميزان تم الاسد والحمل واريد ان اقول لك اخ بلوجاتى انك ابدعت فى وصف فتاة برج الجدى والسلطان شكرا اخ بلوجاتى

    ردحذف
  22. الأخ المحترم بلوجاتي..

    أريد أن أجلفت نظر هذا الجوزاء إلي ..

    ولكن..

    هل يجب أن يكون هناك منافس ( رجل ) حتى يلتفت الي هذا الجوزاء..؟؟؟

    يعني مثلا , هل يشترط أن يحوم حولي الرجال حتى لو لم أكترث الى أحد فيهم سوف يشعر هو بالمنافسة و يحاول أن يقترب مني ؟ طبعا هناك طرق أخرى لكن هل فعلا هذه النقطة الأهم و هو وجود منافس آخر ؟؟؟ وإلا فسيصرف النظر عني حتى لو كنت جميلة ؟؟

    ارجوك لا تهمل تساؤلي


    اختك : نسرين من الكويت

    * للعلم برجي هو الأسد و طالعي هو الجدي

    ردحذف
  23. ** خطأ مطبعي:


    * ألفت النظر *

    ردحذف
  24. السلام عليكم
    استمتعت هنا كثير واحب استفسر عن رجل الجوزاء الغير متدين ومصيري معه اناامرأه العقرب
    شكوكي كثيره فيه رغم الحب الجارف الذي يجمعنا الا انه احيان كثير يتغير وكانه لو يحبني ابد..ومتناقض كثير وحيت اساله عن السبب يشكي لي هموم تلاحقه

    كيف استقر مع هذا الشخص او اتعامل معه وانااخاف من الارتباط به رغم الحاحه الشديد..

    ارجوك الرد لاني تعبت معه ومااقدر اتركه


    الفتاه الحالمه

    ردحذف
  25. السلام عليكم
    استمتعت هنا كثير واحب استفسر عن رجل الجوزاء الغير متدين ومصيري معه اناامرأه العقرب
    شكوكي كثيره فيه رغم الحب الجارف الذي يجمعنا الا انه احيان كثير يتغير وكانه لو يحبني ابد..ومتناقض كثير وحيت اساله عن السبب يشكي لي هموم تلاحقه

    كيف استقر مع هذا الشخص او اتعامل معه وانااخاف من الارتباط به رغم الحاحه الشديد..

    ارجوك الرد لاني تعبت معه ومااقدر اتركه


    الفتاه الحالمه

    ردحذف
  26. الاخ بلوجاتي

    مرتضى منصور من برج الجوزاء واحمد شوبير من برج الميزان اليس الاثنان هوائيان اذن المفترض ان يكون بينهما اتفاق وتالف ولكن الحاصل العكس مشاكل وضرب في بعض
    ما تفسيرك لهذه العلاقة

    ردحذف
  27. الاخ بلوجاتي

    مرتضى منصور من برج الجوزاء واحمد شوبير من برج الميزان اليس الاثنان هوائيان اذن المفترض ان يكون بينهما اتفاق وتالف ولكن الحاصل العكس مشاكل وضرب في بعض
    ما تفسيرك لهذه العلاقة

    ردحذف
  28. الاخ بلوجاتي

    مرتضى منصور من برج الجوزاء واحمد شوبير من برج الميزان اليس الاثنان هوائيان اذن المفترض ان يكون بينهما اتفاق وتالف ولكن الحاصل العكس مشاكل وضرب في بعض
    ما تفسيرك لهذه العلاقة

    ردحذف
  29. الأخ سعد

    لو تلاحظ من خلال المدونة اني لا أتكلم في العلاقة ما بين الأبراج إلا فيما ندر, و الوقل بن الأبراج من نفس النوع فيها تواؤم أو ما شابه الواقع يكذبه
    لكن لو ابتعدنا عن قصة الهاوئي و الترابي و كدة و بصينا لصفات الربج نفسه ممكن نوصل
    يعني سيادتك إذا قريت مواصفات برج الجوزاء الرجل و كذك الميزان الرجل اللي انا كاتبهم هتخرج بسهولة انهم ابراج قيادية و عندها ميول للزعامة و أنهم لا يمانعان في اللجوء للطرق الملتوية للوصوصل لأهدافهم ! أظن كدة العملية أصبحت واضحة

    تحياتي

    ردحذف
  30. أيها المنتمى الى برج الجوزاء
    البارد كرياح الشتاء الحار جدا مثل خط الاستواء
    المخادع كالسراب الصادق مثل آلام العذاب
    يا سيد الوعود المؤجلة
    تعدنى بمكالماتك الهاتفية فأنتظر رنينك... و لا يأت تعدنى بمواعيدك الغرامية
    فأنتظر مجيئك... و لا تأت يا سيد المفاجآت
    تتركنى فريسة للأحزان ثم تعود فجأة لتحتوينى بين كفى الحنان
    تختفى فى غموض فلا ادرى هل غيابك أبدى
    هل ذهبت دون عودة
    دون وداع ...
    ام أنك فى حالة المحاق
    يا قمرى المتقلب الوجوه
    ثم تعود كالبدر فى السماء
    و يعود ودك من بعد الجفاء
    يا من تفاجئنى كأمطار الصيف
    تروى صحراء أيامى ثم تتركنى فى حيرة
    لا ادرى ان كنت حقيقة !ام كذبة فى خيالى
    أيها المنتمى الى برج الجوزاء
    يا من تغمرنى كالمد ثم تنسحب مثل الجزر
    يا من تزورنى فى حلم الليل
    ثم تتسلل راحلا فى الفجر
    أيها البعيد القريب
    الحبيب الغريب
    أيها التوأم المتناقض ارهقنى حبك المزاجى و اتعبنى اسلوبك الهوائى
    المنتمى الى برج الجوزاء

    ردحذف
  31. يا ناس انا منهاره بجد بحب واحد جوزاء ومش عارفه اتعامل معااه كل فتره بحال ومزاج انامن برج عقرب لما بيبعد ويفصل الغيره والشك بتقتلني ولما بيرج بنسى اي ألم شفته بغيابه مش عارفه ازاي اتعامل معاه ومش عارفه اصلا اذا كان بيحبني اولا لاء ومش قادره ابعد عنه .. حمووووت يا ناس

    ردحذف
  32. أيها المنتمى الى برج الجوزاء
    انا حبيت الشعر دا جدا يفص وصف دقيق للحالة اللي بعيشها مع رجل برج الجوزاء الغير مستقر اطلاقا
    تحياتي بلوجاتي على هذا الموضوع الرائع واللي بيوصف وصف دقيق للجوزاء المتقلب
    معذبة

    ردحذف
  33. كل كلامكم صح قوى قوى
    انا مع الاسف مرتبطه بشخص جوزائى ومع الاسف برده بحبه بجنون بس الجوزائين دول فى غايه الغرابه
    بيحب الكدب ذى عنيه ميعرفش يعيش من غير ما يكدب
    حتى لو حجات متستهلش واحلى حاجه بقى انه بيكدب ويصدق نفسه ويعسش الدور قوى
    هتصدقونى لو حد فيكم عرف انه بكدب فى حاجه من غير ما يكون هو عارف انك عارفه ياسلام هتتوجعو قوى زى كده لانه يتصدق
    كلامه منطقى وموزون
    خلانى شكه فى كل الى قالهولى قبل كده ومعتش وثقه فيه ولو وجهتو يتمسكن ويبنلك قد ايه هو ميقدرش يعيش من غيرك وانه هيبقى انسان تانى
    بس شويه وترجع ريمه لعدتها القديمه يرجع يتنمرد تانى عليكى
    متقلب بشكل مش طبيعى مزاجى جا ولو مزاجه وحش لو عملتى قرد حتى ولا الهو ا
    بس انا عاوزه اسال سوال هل ممكن اصحاب البرج ده كدبه يوصله انه يقول ان عنده مرض خطير وانه مش عاوز يظلمنى معاه
    انا عرفه انهم بيدعو التعب والمرض كتير وشكه الدبوس بالنسبه ليهم عمليه جراحيه بس هل ممكن يوصلو للمرحله دى
    مع العلم انى اتمسكت بيه وهو قبل وطلب منى ده بعد الحاح منى انى اقف جنه وهو وعدنى انه مش هيبعد عنى لانه بيحبنى جدا
    وانا بقى كانثى ميزان شكاكه جدا الى ابعد الحدود وهو بسم الله ما شاء الله عليه مساعدنى جدا فى ده
    اسفه انى طولت عليكم بس انا محتاجه مسعده وشكرا

    كوكو

    ردحذف
  34. يا جماعة بحب انصح كل بنت انها تبعد عن رجل الجوزاء لانه كذاب كذاب كذاب انا لسه واخده مقلب عمري من جوزائي .. حيفضل يوديكي البحر ويرجعك عطشانه مش حتوصلي معاه لا لحق ولا باطل شخص معندوش اصلا مبداء في الحياه عايش لغريزته وبس ومش بيعرف يحب اصلا غير نفسه وانبساطه انسان اناني ومعندوش مشكله يقعدك جنبة لمجرد انه يرضي غروره ويحس بأهميتة .. حيختلق الحجج والاعذار اللي كلها كذب علشان يطلع من مأزق اتزنق فيه معاكي او علشان يطلع نفسه من وعد وعدك بيه ومنفذوش كالعاده .. انا دلوقت وبعد تجربه بقول دا انسان مريض نفسي واي بنت حترتبط فيه حتتعذب اكتر ما حتنسعد .. نصيحة ارمية انت قبل ما هو يرميكي وساعتها حيبقى الالم اكبر والوجع اكتر ... تحياتي

    ردحذف
  35. غير معروف ياريت تكتنى اسمك المره الجايه وانا مرتيطه بجوزائى ومغلبنى اخر غلب
    بس بحبه جدا جدا ومش قدره انفذ نصحتك وابعد عنه ياريت تتبعنى وتحكيلى عن تجربتك معاه منكم نستفيد ياستى

    ردحذف
  36. عزيتي كوكو انا اسمي شيماء .. وعلى فكره انا مش بظلمه بالعكس انا بنصحك انك تبعدي عنه قبل ما تغرقي اكتر ما انت غرقانه انا عارفه انك بتحبي لانه اساسا شخصية الجوزاء تتحب جداجدا وانا اصلا لحد دلوقت بحبة جداا بس خلاص قطعت علاقتي فيه علشان شفت معاه عذاب وكذب اثر على اعصابي ونفسيتي وطبعا بعد ما اكتشفت كذبه اللي مستحيل ينتهي والمشكله انك مش حتقدري توصلي معاه لاي نتيجة اساسا هو بعيد تمام البعد عن فكره الزواج ومش بيفكر فيها وهوه في بداية العلاقه حيخليكي ملكه ويعملك العمايل علشان تحبي ويسيطر عليكي وبعدها بقى تاخدي جنب ويشتغل على اللي بعده وياريت بيبعدك عنه لاء بيفضل بين فتره والتانية يلاعبك ساعة يظهر وايه حب وغرام وساعة يختفي ولما يقرر انه يختفي عمرك ما حتعرفي توصليله غير لما هو يبقى عاوز بجد القرب منه ارهاق وتعب عصبي ونفسي وبالنهايه صدقيني حيسيبك برضة لانه اساسا مش بيعرف يحب ولا عارف هو عاوز ايه اصلا ... وبالنسبة لان كذبه ممكن يوصل انه يقول ان عنده مرض خطير .. ايوه فعلا كذبه ممكن يوصل لابعد من كده كمان علشان يطلع من مزنق اتزنق فيه معاكي .. عموما لو تحبي تستفسري عن اي حاجة تانية انا في الخدمة اصلي بقيت خبره في الجوزاءاللعين ههههه تحياتي

    ردحذف
    الردود
    1. عارفه أن كلامكم ده عدى عليه وقت طويل وردي متأخر جدا بس المهم انا جوزي جوزائي وهو زي ما بلوجاتي كاتب كتير عنه فعلا وكلامك كمان حقيقي وانا عايشه معاه بقالنا دلوقتي 15 سنه ف عذاب معاه بجد

      حذف
    2. عاجبني وصف الثعلب وصف ممتاز

      حذف
    3. انا دلو وبرتبط بجوزاء قريب ، احسه صادق ونظيف وصريح بس خفت من كلامكم

      حذف
  37. عزيزنى شيماء انا مبسوطه ان فى حد فى الدنيا فهم الى بمر بيه كل كلامك ده هو الى بيحصل فعلا بس لما ببعد عنه بحس انى بموت ومخنوقه ممكن يكون دقايق بسيطه جنبه وهو محسسنى انى احلى حاجه فى حياته كلها ده لما بيبقى رايق بتنسينى كل العذاب الى بحسه بسسبه بس انا حسه انى متعلقه لاطيله سما ولا ارض وهو مش عاوز ياخد خطوه وعلى طول يتحجج بحاجات كتير تنصحينى بيه معاه عشان ياخد خطوه لقدام انا مش قدره ابعد عنه بس انا شيفه انه بيحبنى وبيحاول يتغلب على شخصيته الجوزاءيه بس مش قادر انا بجد تعبت ومحتاره خالص

    ردحذف
  38. عزيزتي كوكو ياريت كنت اعرف طريقة اخلي ياخد خطوه فيها مكنتش سبته اصلا انا اساسا جربت كل حاجة معاه جربت اني اطنشه واتقل علية جربت اني ادلق علية وابقى لزقه جربت اني اكون محايده يعني لا مطنشه ولا مدلوقه جربت اي طريقة بس للاسف ولا حاجة نفعت مع رجل الجوزاء بصراحة اعترف اني فشلت معاه ... وانا فعلا كنت بحس نفس احساسك بالظبط لما قلتي دقايق بسيطه جنبه وهو محسسنى انى احلى حاجه فى حياته كلها ده لما بيبقى رايق بتنسينى كل العذاب الى بحسه بسسبه انا كنت كده فعلا بس للاسف بتلاقي ان ساعهات وايام الحزن والقسى معاه اكبر بكتير من دقايق السعاده انا عارفه ان البعد عنه صعب اوي وانا قدرت لاني خلاص وصلت لمرحلة حسيت اني اتجرحت اوي وكرامتي اتهانت لما وصلت للمرحلة دي عرفت اني خلاص لازم ابعد واسبة نهائي .. انا علشان كده بنصحك انك ماتوصلي ان كرامتك تنجرح علشان ما تتعذبي اكتر صدقيني انا عارفه انه صعب انك تبعدي عنه علشان بتحبي اوي وهو اساسا شاطر جدا في انه يخليكي تحسي ان هو كمان بيحبك اوي بصراحة انا محتاره اي حد يسمع حكايتك مع الجوزاء بالتفاصيل يقف مصدوم ويقول ان معندوش اي تفسير للتصرفات اللي بيعملها وليه بيعمل كده .... شيماء

    ردحذف
  39. عزيزتى شوشو حسه انى عاوزه اتعرف عليكى اكتر ونتكلم كتير عن طريق الاميل بس مش هقدر اسيب ايميلى هنا لو تعرفى طريقه نعرف ايميلات بعض منها ياريت عشان انا عاوزه اتكلم معاكى كتير حسه ان كلامك هيريحتى اعرف وقوليلى بقى مستنيه ردك ماشى

    ردحذف
  40. ممكن نسجل احنا الاتنين هنا وهسبلك رساله لو تحبى

    ردحذف
  41. هاي كوكو .. انا سجلت في الموقع هنا دلوقت بس مش عارفه ازاي ممكن استلم رسائل ..؟؟ عندك اي فكره لو عرفتي ابعتيلي

    ردحذف
  42. انا عندى فكره انا عملت ميل جديد مش هفتحه غير عشان اخد ميلكوهديكى منه الميل الاساسى وهكتبه هنا وانتى ضفينى بس ابقى قوليلى لما تضيفينى وقولى اوله ايه بس شوفتى انا زكيه ازاى ههههههههههههههههههه
    koko.623444@yahoo.com

    ردحذف
  43. ايوه زكية جدا هههه
    تمام انا بعتلك ايميل على الميل دا افتحي وردي عليا .. سلام

    ردحذف
  44. اتفق مع ماكل قالته الأخت محرزية بالملي
    لأنني جوزائي
    ولاحظت اني انجذب للسرطانيات مبدئيا
    امممم اما بالنسبة لبرج القوس فالصراحة ارى تكرار عجيب ومحير معظم اللي ينجذبون لي ومنبهرين بشخصيتي وبعضهم يقلدونني في كل شي من برج القوس (اقصد الذكور)
    لا أخفي عليكم هناك بعض الاستثناءات يعني ماقدر اقول هناك قاعده بس التكرار واضح( كثير منهم يحب لعبة كرة القدم وبارع في لعبهاويعشقونها جدا يعني تقريبا معظمهم اللي أعرفهم يعشقونها حتى الجنون )
    أما قصةبرج الحمل فكلام الأخت محرزية عن عدم توافق اخوها مع اصحاب البرج فيه نوع من الصحةلأنني انا بشكل عام الاحظ ايضا انني لا أتوافق معهم جيدا ومعظم علاقتي بهم سطحية ، أضف على ذلك أعرف شخص من هذا البرج غالبا مانتشاجر والكل يلاحظ بأننا لا ننسجم مع بعض
    نرجع لبرج القوس بصراحه انا أقرب اصدقائي من برج القوس حاليا
    حتى كلام الأخت محرزيةبخصوص برج العذراء صحيح
    لأنني في فترة المراهقة كان اقرب صديق لي من هذا البرج وعلاقتي فيه مميزة وطول اليوم تقريبا اقضيه معاه وانسجم وياه أكثر من الميزان
    اضف على ذلك اعرف شخص من برجي بالجامعه رفيقه عذراء ودايما مع بعض ومضبطين مع بعض في كل السكاشن (يعني تقدرتقول طبقته>>يعني لصيقه)

    بس بعد نفس ماقلت من قبل ماقدر ابني قاعده
    انا اعرف الأبراج من زمان ودايما من اتعرف على شخص احاول اعرف برجه وابني ملاحظات وأحاول استنتج يعني تقريبا من قبل عشر سنوات وإلى الآن (يعني امرها صدق محير
    بالنسبةلي)اما بخصوص برجي هو برج الثعلب احس ظلمتني
    وظلمت كثيرين من أصحاب هذا البرج
    اللي اشوفه برج العذراء بحسب احتكاكي فيه اشد مكرا مني ويقول لي على اشياء يعني حتى الشيطان الرجيم ماتجي على باله خخخخ
    اصحابي يروني خجول وحساس وطيب وغامض احيانا
    اما سالفة المزاجيةمافي احد قال لي اني اتصف بها
    اممممم انا صح مزاجي يتغير بين لحظة ولحظة بس طريقتي في التعامل مع الناس بعيده عن المزاجية

    شاب جوزائي

    ردحذف
    الردود
    1. كيف انت مع برج السرطان؟ انا أنثى سرطان تقريباً تقدر تقول أعجبت في شاب من برج الجوزاء و وعدني بكتير شغلات و بعدها قطع علاقته معي و عذره كان إني بريئة و ما بده يظلمني معه! بتقدر تفهمني أكتر؟

      حذف
  45. إن كان كل رجال الجوزاء كما قلت عنهم في تعدد علاقاتهم العاطفيةبشكل تلقائي فمن عندي يستحقون الإعدام واحدا واحدا

    ردحذف
  46. هههههههههههه

    اما بجد فعلا يستحقو الاعدام

    ياستر اتزكرت ايامي المهببه معها

    انا جوزائيه وهوه جوزائي

    وعوده كثييييييييير واعذارووه جااهز

    يجيكي عشان يقولك انو حيروح

    ولحظات التواصل معاه بالعافيه
    ويختفي ايواه

    اهوه اختفي سبتو يختفي براحتوو

    بس قبله اعطيتو درس حفاظا لكرامتي <<مو جوزايئه

    دا برج متعب تماااام

    احسن حل طنشيه وتركيه يهبب حياتو لحالوو

    اما عن المراء الجوزاء فهي ببتناسي تمام مع القووس ^^"


    سوسو

    ردحذف
  47. جوزائي ..
    كذب وتليق واللي بيبني علاقته على أساس البرج اللي قدامه حيفشل وحيضحك على عمره ..
    أنا جوزاء .. فيه صفات تتطابق وفيه صفات ماعرفتهاش طول عمري ..
    مسألةإن أفعالي لا تدل على داخلي مش صحيح .. ومسألة لساني المعسول برضه مش صحيح .. أنا لو كرهت شخص مقدرش أقوله حاجه حلوه حتى لو لي عنده مصلحه ودي أكبر مشكله بتواجهني في الشغل مع مديري.
    مسألة إني أحب أكتر من وحدة بنفس الوقت دي سمعتها عن الجوزاء كتير ودي دايما أحسن إنها إهانه لي أكتر من أي شي تاني .. عمري ماكنت كده وإن شاء الله مش حكون ..

    ملاحظة : قبل ماعرف الأبراج كويس كنت بفتكر إني برج تاني وكنت بقرا وبقول صح هو دا أنا لحد ما اكتشفت إن البرج غلط .. نصيحه اللي يأسر في طباع الناس وشخصياتهم هي البيئة اللي حواليهم والتربية اللي تربوها .. اللي تربا على الصدق بيكون صادق واللي تربا على الكزب بيكون دايما كداب ..

    ردحذف
  48. أخوي العزيز جوزائي
    أنا نفسك بالضبط ماقدر أقول حاجة حلوة لشخص انا ما أحبه ، ولا أعرف اتمصلح عل أحد كلش على قولتهم ماعرف اضرب باليس،بس طبعا الموضوع يختلف إذا كنت احب شخص ما أو معجب فيه الكلام الحلو يقطر مني لا إراديا..
    بالنسبة لكلام الأبراج فيه شي من الصحة لكن مو كل الكلام ينطبق علي ، احس فيه ظلم، لا والبلوة إذا تقدمنا لوحده بنخطبها وسألت شنو برجك ، من بتقبل فينا إذا صدقت كل هالكلام؟؟؟؟؟

    شاب جوزائي

    ردحذف
  49. السلام عليكم..
    مشكووور كثييير على مواضيعك الحلوه..بس انا عندي استفسااار انا من برج الاسد وحبيبي من برج الجوزاء انا احبه كثير وامووت فيه..وهو ناوي يتقدم لي..بس لما قريت عن برج الجوزاء خفت كثير..(الثعلب)..وخاصه انه من صفاته انه لعاب. خفت يكوون كثير انه لعاااب.ماهو رايك بالتوافق بين هالبرجين من ناحية الصفات..علما اني في بداية الاسد24-7..وفيني صفات من برج السرطان لما قريت موضوعك عن السرطان شفت اشياء مشتركه منها(اني لزقه)فعلا انا هالصفه فيني مااقدر ابعد عن حبيبي لو يوم واحد امووت..واذا بعد هو وقرر ينهي العلاقه اركض وراه ولازم ارجعه لاني احس اني راح امووت ..وفعلا انا اول من يبتدي بالصلح.والاعتذار مع اني اسديه ولازم يكون عندي كبرياء بس مااعرف ليش هالكبرياء لما اتعامل معه يختفي..عموما اخي ارجووك ان ترد علي عاجلا..
    تحياتي
    عنود-السعوديه

    ردحذف
    الردود
    1. اي الهجوم العنيف اللي على رجل الجوزاء دا ؟!

      حذف
  50. اختي عنود ترى انا برج الجوزاء وأعرف ناس كثير حوليني من برج الجوزاء ،مافي واحد منهم من اللي اعرفهم لعوب او حتى خبيث ، ترى كلش ظلم كلمة ثعلب في حقنا ، أنا ما أقول كل الجوزائيين ملائكة ، بس اللي أعرفهم على الأقل مافيهم هالصفة، لا تاخذين اختي بكلام الأبراج وبس
    ترى والله ظلم تحكمين على الإنسان قبل ماتعرفينه
    بالعكس انا اللي اعرفهم متدينين ولا بيتطلعوا حتى في البنات وملتزمين ، يمكن لأنه مجتمعنا الخليجي اكثر محافظة عن باقي المجتمعات العربية، اضف على ذلك انا برج الجوزاء والله مافيني صفة الخبث ولا النفاق ولا حتى ابصبص على البنات
    اضف على ذلك اعرف شخصين من برج الجوزاء مرتبطين بإمرأة من برج الأسد احسهم شايفنها ومو شايفين غيرها وواحد منهم بزيادة وبتجيب له ولد
    هي في بيت ابوها وهو شايل هم النفاس وخايف عليهاويحاتي واحسهم مرتاحين في حياتهم وهذا اللي سمعته
    اختي العزيزة إذا انتي شايفه اخلاقة طيبة وملتزم وماسمعتين عنه اللي كل خير استخيري الله وارتبطي فيه
    لا تضيعين من ايدش شخص تحبينه ويمكن احبش على مجرد وهم
    صراحة بالنسبة للإعتذار انا شخصيا ماأحب اعتذر بشكل مباشر حتى لو حسيت بالندم يمكن احاول اتناسى الموضوع وكأنه شيئا لم يكن بس احاول ماكرر الخطأ مرة أخرى
    لأنه بالنسبة لي شخصيا الاعتذار مومهم إذا كان الشخص بيعاود نفس الخطأ مرارا وتكرار هذي مجرد لقلقة لسان
    الإعتذار الحقيقي هو شعور الشخص بالندم وان لم يعترف ومحاولته عدم تكراره لنفس الخطأ، او يمكن شايف نفسه مو غلطان هذا احتمال آخر
    على فكرة انا اعرف كذا شخص من برج الأسد طبعا ذكور
    بعضهم مابطيقهم خير شر حسودين وسطحيين لأبعد حد ولسانهم متبري منهم لدرجه كرهت هالبرج في البداية ، بس بعدين قابلت اناس آخرين وغيرت وجهت نظري 180 درجة اصلن معظم اللي حواليني في الفترة الحالية من برج الأسد
    بس كل شخص مختلف عن الآخر بس المشترك فيهم حب الظهور ويحبون الناس دايما تمدحهم ولا يعترفون بخطأهم بالمره مدري ليش هل هم مقتنعين انهم ملائكةومعصومين أو لأن كبريائهم مايسمح لهم مدري صراحة
    يضلون يقنعون في الشخص ويقنعون جنه الإقناع يجي بالغصب مارتاح إلا إذا قلت لهم اي حتى لو مو مقتنع لأنه مستحيل يسكت
    خخخخ جني هدرت وايد عندي اشياء وايد ابي اقولها عن هالبرج لأني عرفت اكثر من عشرة اشخاص من هالبرج بس يعجبني شي فيهم وبشده توني مكتشفه مدري إذا في كل أصحاب هالبرج او لا مخلصين جدا جدا جدا(أصدقاء أوفياء) وفي نفس الوقت غيوريين جدا

    شاب جوزائي

    ردحذف
  51. شكرا اخي شاب جوزائي..والله فرحت كثير لما شفت تعليقك واعجبني..لاني كنت ابي اعرف عن ناس مرتبطين من برج الجوزاء والاسد..والله طمنتني ..وفعلا برج الجوزاء فيه ميزه انه مايعرف يجامل يعني اذا احد قدامه ولا يحبه مستحيل يجامله يقول الحقيقه .وانا لاحظته هالشي في حبيبي مايعرف يجامل ابد..بس في الرومانسيه مافي مثله..واحس ان احساسه صادق..وفيه ميزه بعد خفة الدم..ودايم يحب يخليني ابتسم واضحك اذا كنت متضايقه..
    يمكن ان الجوزاء هوائيين ومتقلبين شويه يصعب فهمهم...
    بس عموما ان هالجوزاء لايمكن اتخلى عنه مطلقااا..وعلى فكره برج الاسد برج مخلص...ويعتبر من المبادئ الاساسيه عنده بس ممكن بعض اصحاب البرج اذا خانهم احد يردون الخيانه له..ويعتبرونها مو خيانه مجرد انتقام..هذا الي لاحظته..
    تحياتي
    عنود-السعوديه

    ردحذف
  52. لكل اللي بيحب برج الجوزاء5 أكتوبر 2010 في 10:52 م

    أنا بنت من برج العقرب كنت في علاقة حب مدة 10 سنين بواحد برج الجوزاء في الفترة دي شفت معاه خيانة وكذب وغدر وبالرغم من كل ده حبيته بس أنا دلوقتي قطعت علاقتي بيه بس قبل ما انفصل عنه إديته درس عمره وخليته يعرف يعني إيه هي أنثى عقرب وخليته زي المجنون وفاقد قواه العقلية أنا دلوقتي نسيته ولقيته اللي أحسن منه وهو لسه زي المجنون بي بس الجوزاء أحسن حل إنك قبل ما تنفصلي عنه تديه درس عمره ساعتها حيفتكرك طول العمر
    نصيحة لكل واحدة من برج العقرب إوعي تقربي من الجوزاء

    ردحذف
  53. اختى يالى من برج العقرب انا مرتبطه بشخص بجوزائى مع انى مش شايفه فى ميزه الا انى ماقدرش اعيش من غيره هو شخص انانى مش بيسمع غير صوته هو بس ومتمسك برايه حتى لو غلط وهو بيفكر صح والناس كلهم بهايم مش بسمع الى قدامه. غير موضوع الكذب دى صفه اساسيه فى ميقدرش يتكلم من غير ما يكدب ويفشر والغريبه انك مع انك عرفه حقيقه الموضوع الى يتكلم فيه وانه بيكدب بس ممكن تكدبى نفسك وتصدقيه عادى اصل اسلوبه فى صياغه الكذبه بصراحه شيق وممتع ههههههه غير انه مغرور ومتكبر مش يعتزر ابدا وديما منجيره لفوق انا بحبه جدا بس انا مش عرفه ليه انا ميزان والمشكله الى بنا حاليا انى مش بعرف ادى على طول من غير ما اخد لازم يكون فى مقابل لانى بدى كتير قوى مع انى تعبانه معاه بس التعب الى جنبه ارحم كتير من التعب الى بشوفه لما ببعد عنه حاولت والله بس مقدرتش مش عارف عامل فيا ايه الراجل ده

    ردحذف
  54. استغرب جدا من الاخ بلوجاتي كل هالتحامل على برج العباقرة الجوزاء صاحب الميزات الخارقة الي قل ماتجدها في باقي الابراج .... كلامك كلام انسان غير منصف لان ممكن ان برجك الثور وابراج الثور تظل ترابية ابراج راديكالية باردة وعلاقة الثور دائما الحقد الشديد على الجوزاء ... انا قرات وصفك للبقية الابراج وجدت شرحك عادي جدااا ولكن كلامك على الجوزاء ماهووو الا حقد شديد ياايها الغيور الجوزاء هو العدالة في الارض وهو برج الانصاف وهو المنطق والعقل وصاحب المواقف وهو الذي يقف بوجه الظلم المناشد للعدالة الباحث عن الحقيقة ماذنب الجوزاء؟؟ ان كل الابراج تحبه وتنكوي بناره ؟؟

    ردحذف
  55. سلام عليكم
    اففففففف
    ماخلوا عيب في هالبرج مسكين ماقالوه
    يعني حتى صفة الغرور لصقوها في هالبرج لاحول
    هدوا كل الأبراج مادوروا إلا الجوزاء يتهمونه بهالصفة
    خاطري اصدق كلامش رودى
    أنا احس مدونة برج الجوزاء مكان لفش الخلق
    مافي أحد خالي من العيوب بس مدري ليش احس انكم تبالغون وايد او انتون مو قادرون تستوعبون شخصيته من الأساس
    الصراحة الله يساعد اللي تحبينه رودى لأن برج الميزان حده شكوووك لدرجة لاتطاق واكثر شي يضايقنا احنا الجوزائيين ان احد يشك فينا، عن نفسي مو بس يضايقني وانما يربكني ويخليني في موقف ضعيف صعب علي بسببه الدفاع عن نفسي بطريقة صحيحة وهالشي طبعا يزيد شكوك اصحاب هالبرج
    ترى اتكلم عن تجربة لأنه عندي صديق من برج الميزان يتوهم ويصدق اوهامه والمشكله إذا بدافع عن نفسي عادةيكون موقفي ضعيف وهالشي يأكد له شكوكه على الرغم قسم بالله كنت أقول الصدق <<الصراحة شعور يجيب الهم والقهر لما احد يشك فيك وانت ماتقدر تدافع عن نفسك
    إذا اختي رودى اللي تحبينه مافيه ميزه كيف انولد هذا الحب من الأساس
    وعلى فكرة برج الجوزاء ابد مو مغرور
    ومافي مجال للمقارنة بينه وبين الميزان في هالناحية
    لأن اصحاب برج الميزان هم المغروريين بشكل عام طبعا لا يمنع ذلك من وجود بعض الإستثناءات
    والشخص إذا ماعتذر مو دليل على انه مغرور

    سلام

    تحياتي
    شاب جوزائي

    ردحذف
  56. مرت سنتان على علاقتي أنا وزوجي وهو جوزائي, وأنا من برج القوس الحقيقة وجدت فيه عدة تناقضات وبالأخص في الشهر الأول من زواجنا لغاية الصدمة فقد كان مختلفا تماما عن قبل لكن في كل مرة أجد حلا مناسبا معه وقد اكتشفت فيه خصلة أنه يعترف بخطئه بصعوبة وما تحدثت عنه يا بلوجاتي هو فعلا صحيح أنا ما زلت في أول الطريق معه وأرجو أن تستمر علاقتي معه إلى النهاية لأني فعلا أحبه وهو كذالك لكني أخاف المنافسة من امرأة أخرى تعيش معي ...يا رب أستر...

    ردحذف
  57. السلام عليكم،
    في بعض عنواين أبراج النساء "الإناث" تذكر جملة: امرأة برج...
    وأحيانا تذكر: أنثى برج...
    فهل تعمدت وضع ذلك أم أن ذلك كان صدفة محضة يابلوجاتي؟

    بدر

    ردحذف
  58. اممم صاحبة الرد قبل الأخير
    هل ممكن تخبيرينا عن علاقة برج الرجل الجوزاء مع المرأة القوس بحسب تجربتش الشخصية، وماهي الصفات التي تعجبش فيه والصفات اللي ماتعجبش بالتفصيل إذا مافي عندش مشكلة وشكرا جزيلا

    شاب جوزائي

    ردحذف
  59. ميزانية زوجة الجوزائي
    مرحبا
    مرحبا بلوجاتي بصراحه الصفات اللي قلتها تنطبق بنسبة 80 بالميه على زوجي الكذب في اي زنقه وباي مناسبة حتى لو كان مو محتاج للكذب
    من ناحية النساء ما لاحظت هذا الشيء اللهم انه يطلق نظرة لكن طبعا بحكم مجتمعنا المحافظ جدا فهو ما يشوف النساء الا في السوق او الاماكن العامة ومتحجبات فما لاحظت هذي الصفة فيه الا اذا كان مخبي علاقته وهذا وارد جدا يكذب الكذبه ويصدقها
    يحب ييرسم نفسه امام الغرباء ولا يظهر كل شيء يبدو احيانا غير مفهوم
    ردات الفعل غير متوقعه ومختلفة يعني فيه مزاجيه
    كسول جدا ولا يسعى في امر الا لسببين ام له مصلحه فيه
    اوعشان المدح يعني يجيب لي هديه ويتاكد ان اهلي وصديقاتي درو عشان يبين قدامهم انه مهتم فيني وانه مثالي مستحيل يسوي شيء لي انا بس
    كلام حلو ما فيه ابدا ما فيه رومانسيه ابدا ابد ابدا كثير الشكوى نكدي بصراحة
    ما يجي بالحوار ولا بالاقناع يوديك البحر ويرجعك عطشان
    بالنسبة لصفات الحلوه
    حنون على اولاده قايم ببيته الحاجات الاساسية منجز للاعمال اللي تخصه بالمنزل رب اسرة جيد
    يرحم بسرعه ويرجع اذا كان غلطان يعتذر

    ردحذف
  60. انا معاكى ان الجوزائين بيحبو الاطفال جدا وحنينين عليهم لابعد الحدود بس انا مش متعاليه عليه انا شكاكه اه وجدا وهو عارف كده بس هو برده كداب ويزود الشك ده عندى وبيخلينى اطر اكذب انا كمان اشمعن هو يعنى وانا مش حبه كده انا ميزانوالشاب وردا على الشاب الجوزائى انت بتتكلم زيه بظط هو بيقول نفس الكلام ما دام انتى مش عاوزينى اشوك ليه الكدب اصلا ما الصراحه حلوه والمزان متسامح جدا وانا عن نفسى بنسى بسرعه جدا
    لكن انتوصعب قوى تنسو اى غلط مننا
    وانا بصراحه معرفش انا بحبه ليه انا بحبه ومقدرش ابعد عنه
    اقولك حاجه هو لما بيعوز حاجه بيبقى ملاك بجد وبعدين لما بياخد الى عاوزه ولا كانى عملتله حاجه عادى خالص
    وبعدين انا اوكد ان فيه صفت الغرور دى
    والانانيه كمان
    حتى لما بيخيب هديه بيحب تكون عنه هو ياعنى حاجه فيها اسمه هو وكده وده قليل وده مش عشان هو بخيل بعكس هو كريم جدا بس مش عشانى لا عشان نفسه عشان يحسس انه معاه فلوس وديما يحسسك ان الفلوس مش فرقه معاه مع انه بيقوللك الهديه الى جبها بكام مش غريبه انا مش ضضه والله انا بحبه ونفسى اغيره بس مع الاسف عمره ما هيتغير عشان كده انا مطره استحمل وتاقلم على الوضع عشان اكمل معاه ويارينه مقدر

    ردحذف
  61. برج الجوزاء وامراءة العقرب ؟؟!!

    خطيبي جوزائي الاحظ عليه المزاجيه العاليه
    جدددددددا
    عمله اخذ كل وقته

    ممكن توصف لي طريقه اقدر اخله يركز شويه معايا ؟!!
    واكسبه ؟؟!!

    ردحذف
    الردود
    1. أنا حبيبي جوزاء و انا عذراء و أنا شاكة انه عم يخوني مع وحدة برجها العقرب انتي كيف علاقتك معاه اذا ممكن تجاوبيني ؟؟؟

      حذف
  62. هههههههههههه
    طنشيه وهويهتم بيكى اكتر
    طوعينى يابنتى لو اهتميتى بيه زياده هيطنشك زياده
    او خليكى وسط كده عشان ميجلطيش الضغط زى
    اسال مجرب انا

    ردحذف
  63. واو كل اللي قرأته جنوون

    أنثى الثور عاشقه الجوزاء


    لي عوده بإذن الله

    ردحذف
  64. في الإنتظار ،اتشوق لمعرفة وجهة نظر انثى الثور للرجل الجوزائي



    شاب جوزائي

    ردحذف
  65. شاب جوزائى اريد اتحدث معك بستفاضه عسى ان اجد حل لمشكلتى مع رجل الجوزاء الزى احبه فانا مازلت احبه رغم افعاله وتقلباته اريد منك المشوره فى طريقه التاعامل معه وزاك لانك جوزائى ايضا افادكم الله

    ردحذف
  66. يابنات انا كمان بحب شاب من برج الجوزاء مجنون وهيجننى معاه علاقاته بالبنات ماشاء الله لا تعد ولا تحصى وكلهم بيحبهم وكلهم موهومين انه بيحيهم وانا منهم ساعات طيب وساعات مغرور وحججه ملهاش عد بجد انا عمرى ما شفت انسان كداااااااااااب بالشكل دة يعمل طيب ووديع بس علشان يصلحك لو زعلانه او مش غعاوزة تعملى حاجة هو عاوزها وبعد كدة انسسسسى بيتعامل معامله وحشه جدا معايا معرفش ايه التناقض دة بجد هتجنن كوكو وشيماء انا عاوزة اتكلم معاكم بليز



    ملوكة 

    ردحذف
    الردود
    1. كل الرجاله تحب التغيير ومتحبش ست واحده بس في الأخر هيرجع للست الحنونه الطيبه العاقله الذكية الصوره والتقيله والرزينه وهي اللي تخلي هو اللي يرجع يدور عليها

      حذف
  67. مسامحة أختى رودى على التأخير في الرد
    لأنه النت مقطوع ماقدرت ارد
    سنكون متواجدين انشاء الله
    وراح تكون لي عودة

    شاب جوزائي

    ردحذف
  68. سلام ممكن اعرف التوافق بين المراة القوس والجوزائي لاني في مرحله ارتباط جدي بس ما بحس معاه بشي غير انو مهمل ومش مهتم فيني بشكل مبالغ وهو تقيل ما بيحكي معي كتير ولا بيتصل ولا شي مليت من برود اعصابو ممكن اعرف التوافق بينا ...

    ردحذف
  69. مرااااااااااوغ وكداااب
    منه لله

    ردحذف
  70. ياااخ بلوجاتي

    أنا من برج الجدي واحب رجل برج الجوزااء

    بس ماني عارفه كيف أتعامل معه أو كيف أخليه يحبني ؟؟؟

    أتمنى الرد :)

    ردحذف
  71. ^أسمي توووته

    ردحذف
  72. مدي توافق برج امراه الحمل مع رجل الجوزاء
    وني قطر

    ردحذف
  73. عادل عبد الله6 مارس 2011 في 8:50 ص

    عادل عبد الله ..

    اعتقد أن ما ذكرته يا أستاذ فيه شيء من الصحة لكن ليس بهذا التطرف ربما يكون الأمر صحيحا لو كانت هذه الصفات التي ذكرتها استمرت مع رجل الجوزاء .. دون أي تأثير من الأسرة والبيئة والمجتمع والتعليم والتربية فكل هذه الأشياء مطورة للشخصية ومهذبة لذلك لا تستغرب أن تجد رجل الجوزاء صادق تماما .. يحب زوجته ولا ينظر لأخرى مدى حياته .. قد يكون متفوقا في الدراسة و بليدا .. ربما يحب الهدوء ويكره الضجيج .. قد يحب العزلة وهو المشهور بأنه يميل للأضواء .. قد يكون باردا و صامتا أو لا يحب المرح ..
    لهذا لا يمكن أن نغفل المؤثرات الاجتماعية التي تلعب دورا في تغيير الشخصية وتطويرها إما للأفضل أوالأسوءمن هنا أستطيع القول ولأني رجل أنتمي لهذا البرج ..
    أن هناك صفات قد تكون من شخصيتي لكني استطيع أن أبعدها عن الشعور لأخلق شخصية خرى أرتاح لها ويرتاح لها الآخرون .. فأنا أحب الالتزام والصدق واحترام المواعيد ومحبة الناس حتى لو كانوا يكرهوني لا أحمل في قلبي أي حقد تجاههم .. الحمد لله نشيط صبور طويل البال تعودت في كثير من الأحيان أن أتخلى عن الثرثرة والفضول عندما لمست تأثيرها المزعج على الآخرين .. قارئ جيد وثقافتي لا بأس بها لكن لا أحب أن استعرضها أمام الجميع إلا إذا سئلت أو لفت نظري أمر ما تماما كهذا الموضوع والذي جعلت رجل الجوزاء فيه رمز للاحتيال والمكر .. على العكس أنا أرى نفسي دائما عرضة للنصب ووقعت في مكائد كثيرة من آخرين بسبب طيبة قلبي وثقتي فيهم .. من ناحية الحب حقيقة لا أنكر أنني أحب الحوار والحديث في أشياء أخرى من هنا أقدر أن أقول أنني أحب بعقلي لا قلبي .. صراحة لا أميل للرومانسيات وفي نفس الوقت لا استطيع أن أتجاهلهاوهذه حقيقة نعاني منها لأن الجوزائيين متقلبو المزاج يجمعون بين الشيء وضده وهي الحالة التي تسيطر علي وألاحظها في كل شيء قد أفرح وأحزن في لحظة .. أشتاق وأشعر الملل بنفس السرعة .. لا بد أن نعوض الازدواجية في أشياء لا تضر صديقا أو حبيبا كأن أملك شيئين مثلا سيارتين .. ساعتين .. ولو استطعت ربما لسكنت في بيتين ..
    في الحقيقة نادرا أن تجدوا رجلا من برج الجوزاء يخلو من المرح وخفة الدم مع طيبة القلب وعن نفسي أقول أني محبوب من الآخرين رغم أن الأبراج النارية والترابية ( أسد ، جدي .. حمل .. ثور ) دائما يقفون في صفوف المعارضة ضدي لكن بالهدوء والصبر وتقبل الآخر يمكن معايشتهم وتعجبني كثيرا بعض صفاتهم كحب العمل والنظام والشخصية القوية ..
    على فكرة فعلا رجل القوس هو أفضل صديق للجوزاء .. فأكثر الناس الذين أميل لهم هم من برج القوس تعجبني صراحتهم وطيبة قلبهم وتفانيهم في خدمة الآخرين ..
    الجوزائيين أحيانا ينفرون من بعضهم وهذه لاحظتها لو كانوا مختلفين في شهر الميلاد فمواليد مايو متهورين بينما يونيو هادئين ولطفاء ..
    طبعا الأبراج الهوائية الدلو والميزان هؤلاء أتفق معهم سريعا قد نختلف في الفروع ولكن الأساسيات متفقين جدا .. أجمل ما في هذه العلاقة هو التجاذب السريع والتقبل والاحترام

    ردحذف
  74. هو رجل الجوزاء بيضرب لما بيتنرفز؟
    ولا مش من طبعه الضرب الى ليه حد متجوز جوزاء ينقلنا شويه اخبار عن طبعه من خلال الحياه

    ردحذف
  75. يعنى مينفعش ان رجل جوزاء يبقى مخلص فى حبه لواحده
    بس لازم يكون بيبحب اكتر من واحده حته لو هو محسسك انهه مخلص اوى ؟
    وياريت التوافق بين رجل الجوزاء وبنت الجدى

    nonetyyyyyy

    ردحذف
  76. .

    و الله الصراحه من بعد ماعرفت ان احمد الشقيري جوزاء
    حبيييته مرا داا البرج
    قمممه في الاخلاق و التواضع و التفهم وقوة الشخصيه والتدين
    ايش تبغى البنت آكثر من كذآ ^^

    ردحذف
  77. اي صح انا كمان كثير كنت معجب بشخصية أحمد الشقيري وهالنموذج افتخر بان يكون من برجي على فكرة الممثل قيس الشيخ نجيب ايضا من برج الجوزاء

    شاب جوزائي

    ردحذف
  78. رجل الجوزاء ااااااااااااااااااااااااخ منك يا جوزاء .. انا صارت عندي عقدة من كلمة جوزاء يا امي شو هااااد مش طبيعي كيف بيخلو الواحد يتعلق فيهم وانو شو حتى لو ابعد بيضلو يفكرو فيه ايش هاااااد ودايما بيحبو يعيشو دور المظلومين واللي حقهم رايح ايش هاد و يخزي العين على ذكائهم مستفزييييييييين لابعد الحدود بس المشكلة انهم بينحبوووووو :((((( انا برج القوس بس المشكلة انو دايما بحس انو بيخون كزابين مالهم امان

    ردحذف
  79. احس هناك شبه كبير بين رجل السرطان ورجل الجوزاء
    كثير اشتبهت في ناس فكرتهم برج السرطان طلعو جوزاء والعكس صحيح ناس فكرتهم جوزاء طلعو سرطانيين
    في احد صارت عندو هالخربطة او يوافقني الرأي ؟؟!!!

    شاب جوزائي

    ردحذف
  80. يااخي بلوجاتي انت مسلم؟؟ اذا كنت مسلما فلاتذم المسلمين وتتهمهم بالصفات السلبيه بحجة الابراج ان كلامك عن برج معناه كلامك عن ملايين البشر وهكذا تجعل من صاحب البرج مكروه من قبل الذي يقرأ كلماتك ...من انت لكي تحكم على ملايين البشر بكلمات تذمهم بها ومن انت لكي تشبه الملايين من خلق الله الذي خلق الانسان باحسن تقويم,, بصورة ثعلب!!...اتقي الله لعله يهديك من ذم الملايين من الناس وزرع التفرقه بين الناس بحجة الابراج وتاريخ الميلاد..ولو تقدر اظهر عيوبك لانك تعرف صفاتك اكثر مما تعرف صفات غيرك..تحياتي للجميع

    ردحذف
  81. Princess MonMon

    انا برج الجدى و مش عارفة إزاى أتعامل مع الرجل الجوزاء فهو بطبيعته متقلب جدا و الحاجة دى مش عارفة أأقلم نفسى عليها أوقات بيكون كويس و أوقات بيكون بارد جدا و هو حاليا بيمر بظروف صعبة و بقاله فترة كبيرة جدا شهور مش بيكلمنى بس ده مش مبرر مهما كانت ظروفه .. إيه الحل أتعامل معاه إزاى ؟؟

    ردحذف
  82. انا من برج الجوزاء اكثر الصفات صحيحة بس عندي نقطة اعلق عليها بالنسبة للغيرة انا اغار على حبيبتي حتى من اختها ومن تطلع تلبس بوشية واذا ما لبستها ازعل عليها زعل قوي

    ردحذف
  83. انا اؤيد كلام اللي سبقني ، استغرب من كلام الأبراج لمن يقولون قليل الغيرة ، انا اعرف جوزائي يغار على زوجته حتى من اهلها ايضا ، وعن نفسي اغار حتى على ربعي إذا كانت معزتي لهم كبيرة، أصلن مو ذابحني وحارق قلبي غير هالغيرة بس ماحاول ابين عشان لحد يلعب على هالوتر ويحرق لي اعصابي
    صح واتذكرت شخص ايضا من برج الجوزاء الممثل اللي يظهر في كليبات نانسي عجرم واسمه صالح عبدالنبي وهو من برج الجوزاءاعترف ان مر بتجربة حب فاشلة لأن غيرته الشديدة هي السبب !!!


    شاب جوزائي

    ردحذف
  84. الزهرة الوردية
    هل تنجح انثي الجوزاء مع رجل الجوزاء؟؟؟؟

    ردحذف
  85. :

    آبغى آعرف توافق آنثى الدلو مع رجل الجوزاء
    آذآ احد يعرف ياليت يفيدنا ><



    دلوه


    :

    ردحذف
  86. بلوجاتى بلييييييييييييييييييززززززززززز عاوزة رددددد nonettyyyy

    ردحذف
  87. أم ياسين:

    انا جوزائيه و زوجى جوزائى بحبه و بموت فيه مفيش راجل فى العالم عنده ميزات برج رجل الجوزاءحنين و متعاون ورمانسى دمه خفيف كريم فى كل شئ
    هو صح عنده عيوب و ممكن يكذب او او او
    بس راجل مين الى معندوش عيوب ؟؟ و هل اصبحت الخيانه و النزوات مقصوره على رجل الجوزاء ؟؟ هو محتاج واحده ذكيه وحنينه وتخليه دايما مشغول بيهاو تبقى الحياه متعهةةة
    بصراحه ميزاته تمحى عيوبه

    ردحذف
  88. بصراحة ..
    كنت أنتظر , رأي الجوزاء في الجوزاء
    وفي علاقة " حقيقية " كالعلاقه الزوجية
    وكلامك يطمن :
    عموما لا أتصور أن يحتوي جنونة وتقلبه وترضيه بذاتها
    أنثى غير شقيقته " الجوزاء: المتعددة , والمتجددة
    والمثيرة , والمتقلبه , والمزاجية
    وأظن أن شقيقته هي أكثر إستشعار لإمتيازاته

    ليتك: يا أم ياسين ..
    تعرين الجوزاء أكثر في إمتيازاته وعيوبه .

    بالنسبة لما أشير عن " النزوات
    فسأقول : بـأن الخيانة والنزوات متأصلة في طبيعة " الميزان "لكنها ليست متأصله في طبيعةالجوزاء , أي ليست حاجة غريزه فيه, وطالما ليست كذالك فلا يقلق منها
    إن مارس الجوزاء ذاك الدور فلفراغه وبحثه عن الإثارة
    والتجديد , ويمكن أن يجد إثارته ومايشغله أي شيء غير
    " العلاقات , والنزوات
    أجزم بـ دور المحيط والبيئة في صياغة " الرجل الجوزاء
    وأيضاً ماذكرتيه بقولك :( محتاج واحدة ذكيه وحنينه تخليه دايم مشغول بيها )فأنا أؤكد عليه , فلو كانت زوجته
    دون المستوى الذكائي أو رتيبه فستثير الملل في داخله.
    أرى الجوزاء هي الأقدر على هذه المهمة من أي إمرأة أخرى


    * وصدقاً ..
    حين قرأت مشاهير الجوزاء
    وجدتني أعجب أكثر بهذا البرج

    * شقيقي جوزاء
    وهو أبعد مايكون عن النزوات والعلاقات
    طباعه السيئة تكمن في " غروره "
    الذي هو حصيلة " تميزه الذكائي , وهو يتهاجل إفتقاره
    للنضج , وأن الذكاء ليس كل شيء, لذا يحمل الشيء من التطرف لآرائه , والتبرير لتصرفاته , التي في صلبه
    لأنه لا يحب أن يناقش " فيه " فهو فوق المناقشة !

    وقلبه / فوق أن يُتحدث عنها حقاً
    وغالبا مايكون الجوزائي " مثقف "

    * وشكراًأيضاً للجوزائيين المتحدثين عن أنفسهم,
    ولك يابلوجاتي التحليل .


    ملاحظة :
    من وجهة نظري :
    أن أصحاب العلاقات العشقية العابرة
    يسيؤون للبرج أكثر مماينقلون صورته
    فكل متحامل وصاحب تجربة سيئة ينكب بالعيوب
    التي قد يكون هو " سببها " ثم أن تلك العلاقات لا تعطي
    صورة حقيقة عن " الإنسان


    روح إنسان .

    ردحذف
  89. شكككككككككككككككككككككراااااااااااااااا

    ردحذف
  90. كله شكاوي شكاوي شكاوي ،
    ياريت أخ بلوجاتي ترد على بعض الاسئلة المهمة الي انسألت بهالبوست وشكرآ

    ردحذف
  91. فتاة عذراء
    لا اعلم عنهم الكثير ف الاساس انا على قدر من التدين والحمد لله
    ولكن من اعرفهم منهم من اهلي قمه ف الزوق
    وهناك شخص جوزائي يتودد فوق الوصف
    ولكني حازمه وقاسيه ايضا فانا لا احب تلك العلاقات الهوائيه
    ومع علمي صدفه انه على علاقه بفتاه اخرى
    الا انه يلاحقني
    حقا لا يعلموا ماذا يريدون
    ونقص من احترامي لهم

    ردحذف
  92. انا بحب راجل من برج الجوزاء مجننى وهو كمان بيعشقنى عنيد جدا ولا يمكن لااى حاجة تغير رايئه وديكتاتور وعصبى عصبية شديدة وغيور غيرة لدرجة المشاكل مع الناس بسبب الغيرة انا بحب الناس وبحب اتكلم معاهم وبحب الحياة حلوة عموما وهوا لو يطول يحبسنى فى اوضة ويقفل عليا ومتملك جدا حبيبته دى ملكة متوجة محدش يلمسها وهو فوضوى وانا منظمة فى حياتى مغامر وبحب مغامراته وكلامه حلو مع البنات وبيحبو بسهولة شديدة بس مايرتبطش بيهم مجرد انه يوزع مجاملات وابتسمات ونكت ولعب وساحر بيلعب بالتلات ورقات وعنده طريقة كدة انه يلفت نظرك ليه مش ممكن بجد بعشقه ومخادع ممكن يخلص شغله ومصالح حياته بالخداع وسريع جدا فى تنفيذ الطلبات وعاشق فوق العادة وكريم جدا كل فلوسه صارفها على انه يعيش حياة جميلة انا وهوا ومتعرفيش تكسبى منه ابدا فى اى حوار كلامى لازم هوا الى هيغلبك انا بعشقه لانى باستمتع معاه حتى كمان باستمتع بعيوبه حتى لما بيغلط فيا غلطات جامدة مش هينة باسيبه فترة وبعدين بيرجع يعتزر وطريقته فى الاعتزارفوق الخيال حتى الناس احتارت فى امرى بتقولى ازاى يعمل فيكى كدة وانتى ساكتة بحس انه زى البيبى الصغير حتى غلطاته فيها نوع من كسر الروتين للحياة انا على فكرة من برج الثور (سلمى) ونصيحة للى بتعامل مع حبيبها الجوزاء اوعى تكدبى لاانه هيبهدلك وخليكى دايما نقية وصادقة وجميلة ومظهرك راقى وفعلا حكاية انه بيحس بغيرة من المنافيسين دى صحيحة وخليكى ناجحة هوا بيحب الانثى الناجحة الشقية الرقيقة واوعى تهتمى بيه مايكنش من اهتماتك لازم يحس ان فى حاجة دايما واخداكى عنه بس

    ردحذف
  93. اناكنت بحب شاب معايا فى الجامعة هو برج الجوزاء بس عمرى ما فكرت اقراكويس عن البرج غير النهاردة انا للاسف حبيته جدا جدا جدا لما قريت الصفات دى النهاردة حسيت ان هى بتوصفه بس مش كلها بس كتير منها هل هو فعلا طول الفترة اللى ارتبط بيا فيها كان بيلعب على ،هل حد ممكن يخدع فى النظرات ،انا كنت بحس ان الكلام طالع من قلبه ،هو على فكرة بيكتب شعر ،هو كذا مرة يبعد ويقرب،ولما كانت تحصل مشكلة كان يقفل تليفونه ،وما يردش على رسايلى ،بس لما رجع قاللى انا بعدت بسبب ظروفى لان هو بيعتمد على نفسه ومحدش بيساعده،اما المشكلة الاخيرة اللىحصلت بعد عنى ،وحاولت اصلح المشكلة واناقشه
    وسبته فترة مبكلمهوش ما رجعش لغاية ما كلمته فى يوم قبل مايروح الجيش ورد عادى بس حسيت نبرته متغيرة،وبعد كده سبته فترة وكلمته تانى تجاهلنى فى اول المكالمة،وحسيت ان هو متغير مش ده الشخص اللى انا اتعاملت معاه،فقررت اى مش هتصل تانى وهو مفكرش انه يكلمنى وحتى لما بيشوفنى على الجروب مش بيسلم انا مستغربة من التغيييير الجامد ده ،هل ممكن يكون ده من الضغوط النفسية ،المادية وغيرها وان الواقع صعب بعد التغير ،ولا هو زهق وحب يغير،بس قبل ما تحصل المشكلة وهو كان كويس جدا معايا،انا اسفة انى طولت عليكم اسمى سالى

    ردحذف
  94. عايزه اقول انه متناقض بطريقه غرييييييييييييبه يعنى فى واحد جوزاء مرتبط بصحبتى واحنا اصلا اصحاب ( انا وصحبتى وهو واخته واخت صحبتى وواحده صحبتنا ) احنا كلنا اصحاب جدا وطبعا البنت اللى مرتبطه بيه عارفه ونص الوقت بيكلمها عنى وبيتصل بيا ويروح يقولها انه كلمها ويقولى انتى زى اختى بصراحه انا اموت واعرف هى ازاى راضيه بكده انا عمرى ما اقبل حاجه زى كده لو انا مرتبطه ( انا ميزان ) ,, المهم هو بيحبها كده وعلطول يقول كده ويقول انه ميقدرش يعيش من غيرها ,, وفى نفس الوقت هى تيجى تحكيلى وتقولى انه كان بيسالها لو محبتوش كانت هتحب مين فهى قالتله كنت هحب فلاان !!!!!!!!!!! ازاى يسأل سؤال زى ده وازاى يقبلها على نفسه بردو مش عااارفه ,, وهى سالته نفس السؤال قالها انه كان هيحبنى !!!!!! بردو هى ازاى قبلت بكده ولسه مصحبانى معرررفش ,, بس هى اصلا اتغيرت معايا وحسيت كده الفتره الاخيره وانها بقت بتغير منى وانا شايفه ان ده طبيعى طبعااا بعد اللى هو قاله ده ,, ومره قالى قدامها انا لو ليا اخ توأم اكيد كان هيحبك ,, وكمان هو لمحلى قبل كده بس الله اعلم كان قصده كده ولا لا بس فضل يسالنى هو ممكن واحد يحب اتنين !! طب لو واحد بيحب صحبتك وحبك هتعملى ايه !!! قلتله هبعد عنه ومش هكلمه وقلتله مفيش حد هيحب اتنين طبعا ,, وعلطول يقولى انتى عارفه انا بحبك اد ايه ( وطبعا بيقولها على اساس انى زى اخته ) انا مش فهماه بصراحه خااالص ازاى بيحبها وبيقولى كلام معناه انه بيحبنى فى نفس الوقت ,,, انا بعدت عنه يعنى بقيت مش برد عليه تقريبا وغيرت رقمى وهو زعل وكان كل شويه يسال صحبتى عنى ولما تكون عندى يقولها لما تروحلها كلمينى عشان عايز اكلمها ولما هى توصل عندى تكلمه ويكلمنى ويلومنى اننا مش بنتكلم ,, بس انا كنت خايفه يكون بيقصدنى انا بالكلام وكمان خفت عشان صحبتى متبعدش عنى لانها اكيد مع الوقت هتغير وممكن تفكر فى حاجه وحشه من ناحيتى وكمان بيفضل يقولها كتير عليا انى حلوه اوى ويقولها ملامحها جميله وكلام من ده !! وانا خفت هى تفهم حاجه غلط ,, وبعدت خالص

    ردحذف
  95. انا من برج العذراء و أحب رجل الجوزاء بس متعبني جدا جدا جدا هو كذاب و لعوب و خاين و لما بكتشف أمره يجبلي أعذار تافهة بس يقنعني كأنه ساحر هو أناني جدا و مغرور ووووو

    ردحذف
  96. هل لما تديله علي دماغه وتهمليه يحبك

    ردحذف
  97. احقر الشخصيات يا ريت يتجمعوا ويتعدموا ف ميدان عام
    يمثل ويحكي ويتحاكي عن عشقه لاهله بس وقت المصلحة ميعرفش ابوه
    كذاب وحتي الخير اللي بيعمله مجرد شو قدام الناس
    هو لا عنده كرامة ولا يعتمد عليه اصلا!

    ردحذف
  98. امرأه العقرب28 مارس 2019 في 10:10 م

    هل لو اخد قرار بتراجع عنه والا بس بحكي اخدت قرار هيك حكي ؟؟
    كيف ممكن اعرف ازا القرار نابع من عقله فعلا والا مجرد حرقه اعصاب اللي
    هو الجوزاء وانا العقرب

    ردحذف
  99. امرأه العقرب28 مارس 2019 في 10:12 م

    هل رجل الجوزاء ازا اخد قرار ممكن يبقى عليه والا بتراجع ؟ كيف بدي اعرف انه قراره حقيقي ونابع من عقله ؟؟ علما انا برج العقرب وهو الجوزاء

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد