الثلاثاء، 10 مارس 2009

الفرار من أرض الجديان ....!

شاهدت بالأمس برنامجا عن تسلق الجليد ! نعم الجليد وليس الجبال ..! في هذه المرة يتسلقون  شلالات المياه المتجمدة
وجدت  نفسي أتساءل لماذا يعتبرون هؤلاء أبطالا ونحن نعتبرهم مجانين ؟
و رأيت الأدوات التي يستخدمونها وجدتها أدوات مخصوصة  وليست أدوات بدائية أي ان هناك من يصنعون هذه الأدوات خصيصا لهؤلاء الفئة !
قفز الى ذهني تساؤل آخر : لماذا ترك المهاجرون الأوائل انجلترا و ذهبوا لأمريكا – الأرض الجديدة - ؟ بل ولماذا عندما ذهبوا الى أمريكا هناك من ذهب منهم الى أقصى الغرب مجتازا قارة باكملها ؟
 ليه  مخلوش نفسهم في المضمون ؟
 لماذا ترتبط كلمة "مغامر أو مغامرة" عندنا في اللغة العربية بالتهور , بينما ترتبط عندهم الكلمة -أي الغرب- الأن بالبطولة ؟
 أذكر حين كنت أبحث عن معنى كلمة entrepreneur , entrepreneurship  في اللغة الإنجليزية و عن مرادفها في اللغة العربية وجدت أن الترجمة المغامر أو المخاطر و هي ترجمة سيئة للغاية وحتى الآن  أعتقد أن الغالبية ممن يعرفون معنى هذه الكلمة متعلقة في ذهنهم برجل الأعمال الصغير أو المشروعات الصغيرة
لكن المعنى الصحيح: هم الذين يتطرقون لمناطق جديدة لم يسبقهم اليها أحد مما يؤدي الى نوع من أنواع التطور
لذلك  يقولون ان الإقتصاد الأمريكي قائم على الـentrepreneurship  لأنهم هم الذين يضخون الدماء الجديدة والأفكار السباقة في المجتمع ككل
أمثلة :
Microsoft , google , facebook
هذه  شركات قامت على أكتاف شباب صغير ولم تكن نتاج شركات عملاقة

و أنا أرى أن أكثر كلمة معبرة عن مرادف كلمة entrepreneur  هي كلمة "الرائد" و و قصة هذه الكلمة أتت من ناس وظيفتهم البحث عن مرعى جديد و اذا وجدوه ذهبوا لأستدعاء قومهم أو قبيلتهم
الرائد في لغة العرب: هو الذي يبعث به أهله في أوقات الجدب ليرتاد لهم مكاناً خصيباً ينتقلون إليه. فهو يدلهم على المكان الخصيب الذي ينقذهم من الجدب والجفاف.
و في المثل العربي القديم :" الرائد لا يكذِبُ أهله"
و الريادة معنى مختلف عن كلمة الزعامة أو كلمة القيادة

لماذا اخترت هذا العنوان : أرض الجديان ؟
لأنه من المعروف أن أهم خصائص برج الجدي على الأطلاق هي بذل المجهود و تقدير المجهود و التقليد أو التقليدية
و بما أن مجتمعاتنا مازالت تعلي من شان المجهود لا أقول على قيمة الإبتكار لكنها تعلي من شأن المجهود ولا تعطي أي شأن لكلمة الإبتكار (يعني الإبتكار لا يأتي رقم  اثنين لكنه ليس موجود على القائمة أصلا!)
حتى كلمة الإجتهاد أصبح ارتباطها بالمجهود وليس غيره – في حين أن مثلا الإجتهاد في الشريعة يعني ايجاد حلول جديدة لمشاكل عصرنا – و منها أتت مشكلة قفل باب الاجتهاد وما إلى ذلك
أي أننا بعد أن قام السابقون بغلق باب الإجتهاد قمنا نحن بالإجهاز على المعنى تماما !!! و حصره في المجهود
نرجع  لمجتمعاتنا :
تعلي من شأن المجهود و الشهادات و المجاميع العالية وتقليد التجارب الناجحة (يعني بعد  ما غيري يخاطر و يجرب أبقى أعمل زيه فتكون النتيجة ألوف المشاريع المتشابهة فيخسرون جميعا !!! – مثل السمنة و الشاي و السيراميك و المشاريع العقارية – الخ الخ )
و هذا التقليد هو أيضا يصب في معنى التقليدية
و كذلك ثقافة الحفظ والتلقين
و تجاهل بل الحط من شأن :
الأفكار الجديدة و الخلاقة أو معاني الإبتكار أو الأبداع
الفهم
طرق أراضي جديدة
المجهود الذهني
ايجاد حلول للمشاكل قبل أن تستفحل (في الغرب يبحثون عن حلول لمشاكل لم تظهر بعد !)

و بما أن هذه الصفات هي أقرب ما تكون لصفات برج الجدي لذلك سميتها أرض الجديان !

و أنا لا أقصد مطلقا التقليل من  شأن أصحاب برج الجدي و لا صفاتهم – لكن الحياة ليست أبيض و أسود و جمال و أهمية صفات برج الجدي لا تعني أبدا أن نتحول كلنا لجديان !

نحن في حاجة الى رواد و الأهم هو أن نتبعهم لا أن ننبذهم ونضيق عليهم الخناق حتى يفروا .....يفروا من أرض الجديان
***************************
تحديث بتاريخ 12 مارس 2009
بعد ورود تعليقات كثيرة هجومية من أبناء برج الجدي فأردت أن أضيف الفقرة التالية حتى لا يخرج البوست عن معناه الذي قصدته واردت توصيله :
هنا انا مش بتكلم عن القيم السلبية مثل الفهلوة او المحسوبية او الكوسة و الا كنت سميت البوست :
الفرار من أرض الكوسة !!!
هههههه
و الله فكرة بوست حلوة برضه !

انما انا كنت بتكلم عن النظرة المثالية في المجتمع - يعني ايه النموذج المثالي من وجهة نظر المجتمع - انا بقول اني ملاحظ ان النموذج دة بيتكلم عن المجهود فقط حتى منذ الطفولة حفظ القرآن لكن لايوجد شرح للقرآن !

انا هدي مثال تاني عشان اوضح فكرتي لأني مش هنا عشان اتخانق على الجدي حلو و لا وحش - دة ليه بوست تاني و سينشر قريبا -
لكن انا هنا عشان توضيح فكرة معينة :
فريق الاهلي فيه وائل جمعه نموذج للاجتهاد و القوة البدنية و ابوتريكة نموذج للمهارة (او الابداع) و فيه احمد حسن يجمع بين الاثنين لكن بميل ناحية المجهود أكثر

احنا محتاجينهم كلهم ! لكن تخيل معي فريق الاهلي كله وائل جمعة ؟؟؟؟
او حتى كله أبوتريكة يعني 10 لعيبة ابوتريكة + حارس المرمى
الفريق دة هيبقى منظره ازاي ؟

حتى ابوتريكة في وسط الفريق العادي لو لياقته البدنية منخفضة مستواه بيتأثر كتير !

انا رافض ان المجتمع يبقى قالب واحد !

(أوعى واحد متخلف يعلق ويقول اني بهاجم ابوتريكة ولا بهاجم وائل جمعه !! مش ناقصة تخلف )
و أضيف لأ لأ لأ لأ  مجتمعنا المصري والعربي كله لو طبق نموذج المجهود مش هيوصل - دة كان ممكن زمان - لكن دلوقتي الدنيا اتغيرت و كمان مشاكلنا استفحلت و مبقاش ينفع معاها الحلول التقليدية !
و عشان نحصل الناس بره لازم الاتنين المجهود و الابتكار - و الابتكار أهم ايوة الابتكار اهم 
مش شايفين شركة زي مايكروسوفت بتكسب زي كام شركة من نوع حديد عز ! ييجي مليون شركة !

هناك 11 تعليقًا:

  1. عدنا للجدي تاااااااااااااني انا مش هقول معقد من حد جدي او يمكن غيران هههه....لا هقول كلامك صحيح خوفنا من الانكسار وفقد مكاسبنا الماديةاوحتى المعنوية يدفعنا دوما" لكبح جماح تطلعاتنا فإن انجز المشروع بتإني بعدان اكون درست كافة الاحتمالات دراسة متأنية وممحصة خير من ان لا ان اجزة ابدا"اي نعم هذا يفقدني زمام المبادرة ولكن ع الاقل يبقيني من ضمن النخبة المميزة كثيرا" ماكنت اغبط صديقتاي من برج الميزان والسرطان ان لديهم روح المغامرة التي تنقصني ربما هو خلل ف التربية او نقص الثقة ف الذات لا اعلم ولا اعتقد ان البرج لة تأثير انما هو منهج تفكير ف انا اسد نقص الامكانيات لدي ببذل المجهود كسبيل المثال دراستي علمية بحتة ف حين ان اغلب افراد اسرتي لايفقهون شيئا" ف الماث او الكيموستري لان اغلبهم ميولهم ادبية فكنت ابذل الساعات في احضار المراجع لافهم نفسي ما استعصى علي فهمة في حين ان صديقتي كانت تبذل ربع الوقت الذي ابذلة انا لتوفر المتخصصين من اسرتها في هذة المواد بالذات حيث انها تصرف الثلاث ارباع الوقت المتبقي لتوسيع مداركها ف امور لم تتطرق لة دراستنابعد الشاهد في كلامي اننا نعيش ف ارض جديان لا لعدم توفر عقول مبدعة ولكن لعدم توفر امكانيات والتي ينضوي تحت لوائها امور شتى كالمادة الثقة بالذات المستقاة من التربية السليمة وغيرها من الاسس ف الانسان لايستطيع ان يبدع مالم تتوافر له ارض صلبة يلجأ اليها وملاذ يلتجأ إلية اذا اصطدمت طموحاتة بصخور الواقع .....
    ...لك شكري اختك وردة النسرين

    ردحذف
  2. متحامل علي الجدي كعادتك
    رغم انه تفكيرك عاجبني وشرحك للصفات العامه للابراج اغلبه بيكون واقعي
    لكن انت من النوع اللي هواه بيغلبه
    مفيش برج ملايكه ولا برج شياطين
    حاسس انك كارة حد اوي ن برج الجدي
    او مش كرة لكن واحد خلاك تكرة صفات برج كامل
    رغم انك معترف بانه برج العظماء
    بعيدا عن الابراج
    انا شايف ان الجد والاجنهاد مبيلغيش الابداع ولا الابتكار
    شايفهم عمله بوجهين
    وبختلف معاك ان المجتع بيعلي من قيمه الجد والاجتهاد
    يمكن المجتمع اكتر بيعلي من قيمه الفهلوة اللي بتلغي اصلا اي قيمه للاجتهاد ومعاها الجد والاجتهاد
    يا ريت الناس كلها تجتهد بجد وهتلاقي الابداع بيتخلق من رحم الجد(خالد جداوي علي طول)

    ردحذف
  3. الأخت وردة النسرين

    انا مش بهاجم الجدي انا بهاجم ان المجتمع بقت قيمه اسطمبه واحدة - و هي اسطمبه جدي - واكن من الممكن تكون اسطمبة حمل مثلا بشكواه المستمرة و تهوره وكان ممكن تكون سطمبه دلو بتقلبه لكن انا انقل الواقع و المطلوب هو ان يكون المجتمع ملئ بالتنوع و كل واحد ياخد حقه اصحاب المجهود ياخدوا حقهم و اصحاب الابداع ياخدوا حقهم

    كلامك ثمين جدا في فهم انثى الجدي

    لكن انا وضحت رايي في موضوع الامكانيات دة بالتفصيل في بوست :
    عفوا ليست الامكانيات

    ارجو منك قرائته

    تحياتي

    ردحذف
  4. الأخ خالد

    نعم انا متحامل على الابراج كلها ! مش الجدي بس ! و تفضل بقراءة بقية الابراج و ستجد التعليق الدائم اني متحامل على صاحب البرج !

    انا مش بهاجم الجدي انا بهاجم ان المجتمع بقت قيمه اسطمبه واحدة - و هي اسطمبه جدي - و كان من الممكن تكون اسطمبة حمل مثلا بشكواه المستمرة و تهوره وكان ممكن تكون سطمبه دلو بتقلبه لكن انا انقل الواقع و المطلوب هو ان يكون المجتمع ملئ بالتنوع و كل واحد ياخد حقه اصحاب المجهود ياخدوا حقهم و اصحاب الابداع ياخدوا حقهم

    اولا انا مش كاتب البوست دة عن برج الجدي اصلا ! انا كاتبه عن المجتمع !
    و ذكر برج الجدي هو لمجرد توصيل فكرة مش اكتر ! لكنه الجدي الذي لا يقبل النقد و لا يقبل الفكر المخالف !

    ثانيا : انا مقلتش ان فيه برج ملايكة وبرج شياطين ! لكن اللي بقوله دايما ان كل برج فيه صفات سيئة وصفات حسنة ! لكن كالعادة الناس بتوافقني في الصفات الحسنة - لأنها بتيجي على هواهم - و بتعارضني في الصفات السيئة ! و كعادتي اتحدى كل من ينكر صفاته السيئة التي اذكرها ان يذكر لي صفاته السيئة من وجهة نظره هو ! كإثبات لموضوعيته و دائما لا اجد رد ! وكأن المطلوب مني ان اكتب عن كل برج متغزلا في صفاته و في جماله !

    ثالثا : انا اعدت قراءة البوست من جديد لأبحث عن هجوم على برج الجدي فلم أجد !!!! كل الذي ذكرته انه يتميز بالمجهود الوافر ! و الابتكار عنده قليل !

    و لكي أزيد الامور توضيحا - بالنسبة لتصنيف الابراج :
    هناك ثلاث صفات الجهد و الابتكار و المخاطرة
    و هي موجودة في كل برج لكن بنسب مختلفة
    و الجدي اكثرهم مجهودا و كذلك الابراج الترابية
    و الاسد اكثرهم مخاطرة !
    و انثى العقرب عندها توازن بين الاجتهاد و الابتكار لكن الاجتهاد اعلى قليلا و اما المخاطرة عندها فقليلة جدا !

    و انا مش بقول حاجة جديدة و الكلام دة واضح للجميع مش انا بس اللي ملاحظه !!!

    نرجع تاني للمجتمع اللي هو اصلا اساس الموضوع :

    انا متفق معاك في موضوع الفهلوة ودة مغابش عني و كتبت فيه بوست من زمان :
    السوق المصري نظرة تسويقية

    لكن هنا انا مش بتكلم عن القيم السلبية مثل الفهلوة او المحسوبية او الكوسة و الا كنت سميت البوست :
    الفرار من أرض الكوسة !!!
    هههههه
    و الله فكرة بوست حلوة برضه !

    انما انا كنت بتكلم عن النظرة المثالية في المجتمع - يعني ايه النموذج المثالي من وجهة نظر المجتمع - انا بقول اني ملاحظ ان النموذج دة بيتكلم عن المجهود فقط حتى منذ الطفولة حفظ القرآن لكن لايوجد شرح للقرآن !

    انا هدي مثال تاني عشان اوضح فكرتي لأني مش هنا عشان اتخانق على الجدي حلو و لا وحش - دة ليه بوست تاني و سينشر قريبا -
    لكن انا هنا عشان توضيح فكرة معينة :
    فريق الاهلي فيه وائل جمعه نموذج للاجتهاد و القوة البدنية و ابوتريكة نموذج للمهارة (او الابداع) و فيه احمد حسن يجمع بين الاثنين لكن بميل ناحية المجهود أكثر

    احنا محتاجينهم كلهم ! لكن تخيل معي فريق الاهلي كله وائل جمعة ؟؟؟؟
    او حتى كله أبوتريكة يعني 10 لعيبة ابوتريكة + حارس المرمى
    الفريق دة هيبقى منظره ازاي ؟

    حتى ابوتريكة في وسط الفريق العادي لو لياقته البدنية منخفضة مستواه بيتأثر كتير !

    انا رافض ان المجتمع يبقى قالب واحد !

    تحياتي 

    ردحذف
  5. مع احترامي لك
    انت متحامل كتير على برج الجدي ومش طايقهم
    عايز جنازة تشبع فيها لطم
    كل حاجه مش عاجباك بترميها على الجدي
    يمكن سبب الازمه الاقتصاديه الجدي كمان حتى الحروب ممكن سببها الجدي
    والوضع المزري الي احنا فيه كمان احد اسبابه الجدي
    ايه كمان ممكن يكون سببه الجديان؟!
    فكروا معاي شويه
    وساعدوني يمكن نسيت حاجه وانا مش حاسه !



    كتر خيرك

    ردحذف
  6. الأخت غير معرف

    ارجو قراءة ردي على الأخ خالد في نفس الصفحة
    و قد وضحت في هذا الرد وجهة نظري كاملة وليس لدي ما أضيفه

    و أكرر لأخر مرة أنا في البوست مش بهاجم برج الجدي انا بهاجم ان المجتمع يتحول لصورة واحدة - مثلا كل نسائنا يتحولوا لمنوذج عبلة كامل مثلا رغم اني باقدرها جدا

    و اعلن غلق باب مناقشة أي شئ عن برج الجدي هنا في البوست دة
    هنا النقاش يكون عن المجتمع فقط
    اما برج الجدي فله مكانه اللي نتناقش فيه و انا ارحب بالمعارك ! بس فس مكانها و بلاش تشوشوا على الناس

    تحياتي

    ردحذف
  7. اقولك ليه انا قلت متحامل
    انت في احد ردودك قلت علي الاسد انه متهور واهوج او فيما معناه انه مش مسؤل في
    ورد تاني قلت علي الجدي انه متشائم وسوداوي
    بالنسبه للدلو اللي انت منه ردودك بتبقي استحملي هو كويس
    او معلش هو بس عاوز وقت وحنيه
    او اديله مجال وحريه
    او هو بيحب الابداع والحريه والنور والكلام دة
    بمعني
    انت متحامل علي الابراج لصالح برجكك الكريم
    طبعا انا مش بلومك
    بس حبيت اقولك ليه انا قلت متحامل
    لان انت مبتلاقيش تعذار او فرص بديله لشخصيات الابراج
    لكن برج الدلو دايما ليه عذر
    انت اكيد فاهم اللي عاوز اقولهولك
    في مرحله ما هنلاقي كل البنات عايزين دلو
    طب وباقي الابراج بقي؟؟؟؟
    نقعد نقلي بطاطا
    ماهو الاسد متهور
    والجدي سوداوي
    لكن الدلو
    اديله فرصه لانه كويس وزي الفل
    انت ردك عليا كان مقنع وانا فهمت قصدك

    (خالد)

    ردحذف
  8. الأخ خالد

    بعد شوية هنشر بوست رجل الجدي

    اما بخصوص دفاعي عن رجل الدو - لأن اللي بيشتكوا منه دول معظمهم متجوزين و مينفعش اخرب عليهم و اقولهم روحوا اتطلقوا - لازم احيانا اقول كلام حتى انا مش راضي عنه عشان احافظ على البيوت دي !
    و فيه ستات كتير برضه اشتكوا من رجل الجدي و انا اضطريت برضه للدفاع عنه رغم انه ميستاهلش برضه عشان احاول اصلح ذات البين

    ردحذف
  9. واضح انك خد في جنابك كتير وانا مش هكمل عليك عشن الضرب في الميت حرام بس انا مقدره جدااااااااااااا مجهودك الواضح لاعمى بس انا معاك فعلا الجدي ده عبارة عن انسان من غير اي زعل سوداوي وحاقد على اللي حواليه ما بيحبش الخير لاي حد حتى لو كان اقرب الناس ليه ممكن تقول عليه مدمر لليعارضه انا معرفش انسان بالصفات ده عايش ازاي بكره كل الناس اللي حواليه ليه وبجد بيتمنواه الضرر من غير اي رحمه بيه انت قولت كتير على رجل الجدي بس ما عجبنيش الا انه عنده ان الغاية تبرر الوسيلة يعني انسان متملق بتعرف ازاي يوصل للي هو عايزة باي شكل او وسيلة حتى لو كانت غلط وبعيده عن العرف
    ميروز

    ردحذف
  10. الأخت meroz

    يا جدعان انا مش كاتب البوست دة عشان برج الجدي انا كاتبه عن المجتمع اللي بقى فيه احادية و احنا ربنا خلقنا متنوعين لهدف

    اما عن رجل الجدي كنت افضل انا يكون تعليقك في بوست رجل الدي
    لكن انا مقدرش اتكلم عن صفات برج من نموذج واحد بس و خصوصا لما يكون شاذ - لاني اعرف رجالة جدي كتير كويسين -
    و كل برج فيه الكويس و فيه الوحش
    و كدة كةد اللي بيتبنى مبدا الغاية تبرر الوسيلة لو كانت غايته كمان مش مشروعة بتبقى افعاله شريرة جدا

    تحياتي

    ردحذف
  11. السلام عليكم
    انا فغاية العجب من التعليقات الواردة على مقالك .. كان الكل قراء سطر واحد واستشف منه إن المقالة هجوم على برج الجدي .. وبالتالي تحولت انت إلى مدافع وتعيد وتزيد بإن هذا ليس المقصود.. أظن انك بحاجة ان تكتب لنا مقالة عن ثقافة المجتمع ومدي إمكانية الاستيعاب لما يقراء... وإلي أي مدي نجحت السياسية التعليمية فمصر إلي تحويل اجيال سبقت وأجيال قادمة (أميين بشهادات جامعية.. بدليل أن كل التعليقات تعني أنه لم يتم فهم ماذا قصدت مما كتبت .. الله المستعان

    طارق

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد