الأحد، 5 أبريل 2009

امرأة برج الجوزاء (ممييييززز)!





امرأة برج الجوزاء – أنثى برج الجوزاء – المرأة الجوزاء – المرأة الجوزائية

برج الجوزاء : من 22 مايو - 21 يونيو
ظللت أبحث عن صورة تعبر عن شخصية المرأة الجوزاء الى ان وجدت الصورة الموضوعة أمامكم في البوست , و المشهور دائما عن امرأة برج الجوزاء انه برج التوأم يعني شخصيتين لكن الحقيقة أن هذا غير دقيق و الصورة التي وجدتها تعطي معنى أدق حيث نرى فتاتين توأمتين صغيرتين و معهم أمهم و شخصية امرأة الجوزاء تحكمها ثلاثة أشياء بارزة و هي :
1. الطفولية و كذلك حب الأطفال – فتصرفاتها تميل الى الطفولية
2. تعدد الشخصيات – مش بس اتنين لأ أكتر- و هذا يمثل لها صراعا داخليا فلا تجد حلا لهذا الصراع إلا أنها تحاول أن تصالحهم على بعض فيعيشون في توافق لأن مفيش شخصية فيهم قادرة تقضي على الأخرى او تنتصر عليها
3. عقدتها نحو أمها , فهي دائما عندها عقدة ذنب ناحية أمها لأنها تعلم أنها شخصية غريبة و هي تحب أمها و تريد أن ترضيها و ا، تجعلها تفتخر بيها لكنها أي الأم لا تدري حقيقة الصراع الداخلي داخل امرأة الجوزاء و هي لا تستطيع أن تبوح به , وكذلك هي تمارس أحيانا دور الأم نحو الآخرين و هذا يفسر سلوكها الحمائي تجاه الآخرين (يعني تريد أن تحميهم) لكنها في معظم الأحيان تكون أما تصاحب أولادها (يعني واحدة منهم و مش أم غلسة) لكن خوفها عليهم أو أن ينخدعوا يدفعها أحيانا لتصرفات عكس المعتاد منها فتجدها تقتحم بتصرفاتها حياة الأخر لكن هذا نادر
تنشأ في طفولتها متعلقة بأمها لكن بسبب تصرفاتها المتناقضة تجعل علاقتها تتوتر بأمها و هي أي الجوزائية تحبها جدا فتنشأ بالتدريج عقدة الذنب (و جايز تكون مولودة بيها الله أعلم) و هي تحب دائما المعارف الجدية و تمتلك دائرة واسعة من المعارف أو الأصدقاء إلى أن تصل لمرحلة البلوغ و تفاجأ بأن الحياة ترغمها على التصرف بشكل لم تفكر فيه من قبل , فهي لا تأتيها أحلام فارس الأحلام الذي يخطفها غير أنها تحب الأطفال جدا و تعرف انه لا يوجد وسيلة للحصول على الأطفال غير الزواج – و هي في موضوع الزواج أو الاحتياج للآخر تمارس دورها مثلما تفعل بقية البنات أي مشيا مع الاتجاه العام لكنها لا تحتاج للآخر بنفس الطريقة التي عند بقية البنات هي تهتم بأشياء أخرى و تبحث عن جدوى أو المعنى الحقيقي للحياة – لكن احتياجها الحقيقي للآخر يظهر عندما تصل لسن الخامسة و العشرين من العمر
و هي تريد أن تتزوج رجل ذو عقلية و شخصيته مختلفة لكنها أيضا ترهب هذه الخطوة و عادة ما تتزوج بناءا على ضغوط من والدتها – فهي لا تستطيع أن تستمر في إغضابها – بسبب العقدة اللي ذكرناها –
لا يجذبها الرجل الذي ينجذب لها بسبب جمالها – بل إنها تسخر من الرومانسية و الكلام العاطفي – لكنها تفضل أن ينجذب لعقلها و بعد أن ينجذب لعقلها تريد أن يعجب بجسدها – بهذا الترتيب !
الجوزاء مبيحبش إلا خنّاقه ! اللي يقلل من جمالها و يعاملها معاملة مختلفة ! فتصمم على إخضاعه و إيقاعه في شباكها عن طريق عقلها و ثقافتها
أو هكذا ما يدور في ذهنها (فالرجل الذي ينجذب للمرأة لجمالها تعتبره رجل هايف أو محدود العقل)
مؤمنة بمبدأ افعل ما شئت فكما تدين تدان
اضحك الصورة تطلع حلوة
تجميل الواقع بشتى الطرق – تجميله لكن غالبا ليس إصلاحه !
غيورة جدا على زوجها أو خطيبها حتى و إن كانت تخفي عليه ! فهي تداري أولا لكي تجعله على طبيعته لتعرف عنه أكثر و أكثر – و ثانيا للحفاظ على كرامتها و الظهور بمظهر المتفتحة المتفهمة
رغم المكون العقلاني الأساسي في شخصيتها إلا أنها في حالة الضيق النفسي فانك لا تستطيع أبدا أن تحاورها بعقلانية
إذا وصفنا دماغ رجل الدلو أنها مثل الشبكة grid أي مرتبة بشكل منظم فإننا نستطيع أن نصف دماغ انثى الجوزاء [انها مثل نقاط كثيرة عشوائية منفصلة مبعثرة في صفحة بيضاء لا تستطيع ان تفهم ما يربط هذه النقاط لتفهم دماغ صاحبتها ! هي وحدها تستطيع فك هذه الطلاسم !
تعدد شخصياتها يتعبها كثيرا و لكي تعمل سلام داخلي لنفسها فإنها تعمل بين كل هذه الشخصيات معاهدة سلام ! و ذلك يؤثر على آرائها فتصبح الأمور عندها كلها نسبية !
أكثر بنات جنسها جدلا (لا ينافسها غير أنثى الميزان) تعشق الجدال و الانتصار في الجدال ! و هذا لا يأتي غير بأنها غالبا ما تتبنى الآراء المخالفة و أحيانا كثيرة الشاذة – فالمتفق عليه لا جدال فيه !
و أنصح بعدم الجدال معها إلا قليلا فهي لو كانت ستقتنع فستقتنع في البدايات لكن إذا طال الجدال فاعلم أنها لن تقتنع أبدا و لو استمر الجدال لأيام ! و احذر فإن احد وسائلها للهرب و عدم الخروج مهزومة في الجدال هو أنها تشعب الأمور حتى تتوه !
تقتنع فقط بالكلام المكتوب في الكتب و تتبنى هذه الآراء طبعا لأن الكتب لن تجادلها ! و هي محتاجة إلى ذخيرة من المعلومات و الآراء لتجادل بها الآخرين و بالطبع تحصل عليها من القراءة .لذلك فانك غالبا ما تجدها مثقفة في وسط بيئتها و محيطها.
تتصرف أحيانا كثيرة بدون تفكير و عندها سرعة بديهة عالية في تبرير تصرفاتها – تفعل ثم تبرر – يعني الأسباب التي تقولها ليست هي الأسباب لكنها مبررات تم تأليفها بعد الفعل !
تعدد شخصياتها الداخلية – بالإضافة لصفة الجدل تجعلها مفاوضة بارعة في العمل و ذات قدرة عالية على الإقناع و تستطيع إقناعك بآراء أو مواقف هي غير موافقة عليها !
في حالة الأزمات تخلق عالما خاصا بها في خيالها – يكون هذا العالم اقل سؤا من الواقع – و هذا لتخفف على نفسها – فإذا سألتها ذكرت لك نصف الحقيقة أو ذكرت لك الحقيقة لكن التي بنتها في خيالها و لنضرب مثال :
فمثلا إذا كان نظام الدراسة في كلية ما يجعل السقوط أو إعادة السنة من خمس مواد (يعني اللي يسقط قي خمس مواد يعيد السنة) فإذا كان هناك طالبة سقطت في أربع مواد (يعني لن تعيد السنة ) فإذا كانت هذه الطالبة من برج العقرب مثلا فإنها ستقول لك أنا سقطت ! (لأن العقرب بيهول و دي الطريقة اللي بياخد بيها تعاطف أكثر و الذي تحتاجه في هذه الأوقات و كذلك لان التهويل يستفز قدراتها لتتجاوز هذه الأزمة و أيضا إذا حدث الأسوأ تكون مستعدة نفسيا ) فإذا استفسرت منها بالتدريج تذكر لك أنها سقطت في أربع مواد فقط و ليس خمسة كما كنت تتخيل ووقعت قلبك معاها – فإذا سألتها ليه قلتي أنا سقطت تقولك مهو أنا كدة كدة هسقط السنة الجاية ! لأن المواد هتبقى متراكمة عليا فهسقط ! –
أما إذا كانت هذه الطالبة من برج الجدي فإنها ممكن تخبى أصلا أنها سقطت في أي مادة أصلا – طالما عدت السنة يبقى يحلها الحلال السنة الجاية و جايز ننجح في كل المواد السنة الجاية و أفضل محتفظة ببرستيجي !
أما لو كانت جوزاء فإنها تقول لك أنا سقطت في مادتين فقط (لأنها كانت تتمنى لو أنها كانت سقطت في مادتين بس ) فهي تخفف الأمور على نفسها حتى لا يمثل عليها عبئا نفسيا يعوقها عن العمل أو يحبطها !
احد شخصياتها الداخلية شريرة لكن الذي يمنعها من الظهور هو ايمانها بقاعدة ان من يخطئ يجازى في الدنيا من نفس العمل - يعني اللي هتسرق هتتسرق و اللي هتخون جوزها – جوزها هيخونها – فهي مؤمنة بهذه القاعدة جدا
إذا كنت ستتزوج من أنثى الجوزاء فاعلم أنها ستكون شخصا مختلفا تماما عن الزميلة التي كنت تعرفها !
الجوزائية تكره أن يظهر منزلها بشكل غير نظيف أو غير منمق امام الأغراب لذلك فهي تكره الزيارات المفاجئة !
فوضوية مبعثرة ! إذا دخلت منزلا (على حين غفلة منها لأنها لا تحب أن تظهر بهذا المظهر أمام الضيوف !) و رأيت كل أنواره مضاءة و أدراجه خارجة أو مفتوحة و أشياء كثيرة مبعثرة في جميع الأنحاء فاعلم أن في البيت أنثى جوزاء !
لا يعرفها على حقيقتها إلا القريبون بشدة لأنها دائما تتقمص دور الحبوبة المرحة المجاملة ! و هي و ان كانت تعلم جيدا أنها تمثل لكنها لا ترى في ذلك غضاضة بل تراه ميزة و أي عيب في أن تكون لطيفا مع الناس ؟
بالطبع هذا الوجه أو المظهر الباسم يجعلك أبدا لا تعرف حقيقتها – و لا اقصد أن حقيقتها سيئة – لكن اقصد أن ما تراه هو غير الذي بداخلها
تعامل أولادها معاملة الأصدقاء دون أن تـفرض عليهم القيود والأنظمة . إنها تـكون حازمة حيناً ومتساهلة حيناً آخر
و أولادها عادة مدللين و هي لا تستطيع أن تزرع فيهم مبادئ صلبة – و لكن تزرع مبادئ لينة الإخاء المساواة العطف
أعني بالمبادئ الصلبة : التدين الحقيقي – احترام الكبير – اتخاذ المواقف الشجاعة – تحمل المسئولية – الإرادة القوية
إذا طلب منها احد طلبا تحرج ألا تنفذه – بالطبع ما عدا زوجها –
زوجها و أمها فقط هم الذين يعرفون حقيقتها أو دواخل نفسيتها و كذلك عيوبها
أكثر برج من أبراج جنسها جدلا ! و حبا للجدل !
كل الأمور عندها نسبية و هي تستخدم هذا المبدأ لإجبارك على المرونة و ألا تضغط عليها أو تحرجها بصواب رأيك ! لكنها إذا قررت شيئا أو أرادته فلا مكان للنسبية فلا تستطيع مثلا هنا أن تستخدم نفس أسلوبها – طالما الأتنين مش فارقة يبقى نعمل اللي أنا عايزه – لكن في هذه المرة الحق معها واضح فلم تجادلها ؟ أنت غريب يا أخي !
مترددة بشدة و تكره الاختيار – فإذا خيرتها لم تستطع الاختيار و تقف مترددة لوقت طويل ثم تطلب منك اختيار ما تريد – أما إذا لم تخييرها تتهمك بالدكتاتورية و تجاهلها !
تحس أحيانا كثيرة إن الحياة مش فارقة ! سواء اتخذنا قرارات أم لم نتخذ ! اجتهدنا أم لم نجتهد ! فالنتيجة واحدة ! فهي عندها عدم وضوح للرؤية حول هدفها في الحياة !
قد تتحمس لشئ جدا ممكن سنة لكن بعد ذلك تندهش أنها تركته و لم تكمله بعد أن ظننت أنها قد وجدت هدفها !
دائما تفكر و تبذل مجهودا ذهنيا كبيرا – لكن كالماكينة تدور و تدور و لا تنتج ! لأن تفكيرها يمشي في خطوط مبعثرة فلا تستطيع أن تصل لاستنتاجات ! لذك فعندما تقرأ رأي قوي أو استنتاج ذكي فإنها تأخذ به و تتبناه كأنه رأيها الخاص ! و تعاندك و تناقشك كأنه رأيها و تدافع عنه باستماتة !
الخلاصة آراء الآخرين و خصوصا المكتوبة مفضلة لديها على آرائك أنت !
تتأثر جدا بالمظلومين و تتعاطف معهم
بسبب شخصياتها الداخلية المتعددة تستطيع أن تتفهم التنوع لذلك يمكن أن نصفها بأنها رمز للصداقة و التعايش مع الآخر و تعدد الثقافات
الموت بشكل مجرد يشد تفكيرها بمعني أنها تفكر في فلسفة الموت إن جاز التعبير
الضعف البشري عندها لا يبرر الخيانة فهي لا تتعاطف أبدا مع أي خائن رجل أو امرأة - بالطبع أنا لا أقول أن الخيانة لها مبررات – لكن أعني أنها لا تعترف بالضعف البشري في هذا الموضوع و أقصد أيضا أن موقفها حاد و هجومي ضد أي شخص يرتكب الخيانة
إذا أحبت تريد أن تكون بالنسبة لزوجها أمه و ابنته !
أمه التي تحبه و تدعو له و تنصحه فيسمع لنصحها – أي تصبح وصية عليه و المبرر موجود حبها له ! –
و ابنته أي التي يدللها و يتجاوز أن أخطاؤها – أوليس يحبها ؟ - لكن أبدا لا يوجهها أو ينصحها ! – يعني أنت كويس طول ما بتفسحني و تجيبلي شوكولاتة و توديني الملاهي لكن تقولي ذاكري أو متعمليش كدة تبقى مش بابا اللي بحبه !
لنصل هنا إلى أهم مفتاح في شخصيتها و هي الطفوليةchildish
الجوزاء مبيحبش إلا خناقه !
يستهويها الشخص الحزين لأنها تعتقد أنها تستطيع أن تخرجه مما هو فيه
تحب اللون الأسود !
تعشق أصحاب الكتابات الرنانة -أي الذين ألفاظهم فيها قوة و ذات نبرة عالية
تعشق المخالفة و تحب قراءة الأفكار الشاذة أو المعارضة !
إذا أحبت رجلا تعامله بعصبية !
و هي تعتقد أن الرجالة ينجذبوا للي يعاملهم بقوة أو بشدة ! فهي لا تحب أن تمثل دور المستكينة أمام زوجها و إن كانت تحب أن تمثل هذا الدور في الخارج – أي أنها الزوجة المنكسرة ! –
تكره شغل البيت و تعتبره عبئا – الطفل عايز لعب و عدم مسئولية –
في داخلها حلم الزعامة فهي تريد ان تصبح جان دارك لكن مشكلتها أنه لا يوجد أنصار في وسط مجتمع لا يقدر قدراتها
إذا دخلت دائرة الإحباط تنام كثيرا
تحدثك عن دائما عن التغيير و هي تقصد أن تتغير أنت أما هي فلا – مثل الأم تنصح لا تحب أن تنصحها ابنتها – و إذا طالبتها بالتغيير تهربت بكلام عن فوات أوان التغيير و ما الفائدة من التغيير و التغيير لماذا و أو توافقك تهربا و لو زنقتها تتعصب و تعتبرك تنتقدها بشدة أو تحاول السيطرة عليها أو تتهمها بأنها اقل من المستوى !
تدخل عش الزوجية بناءا على ضغوط والدتها على أمل تحقيق السعادة كما يقولون أو في أسوأ الفروض إذا لم تتحقق السعادة فنكون خرجنا بأهم شئ و هو الأطفال ! و طبعا تجد ما توقعته في الزواج و هو أنه ليس الصورة الوردية التي رسموها لها – بس يا ترى لأنها هي اللي كانت متوقعة كدة – يعني عدم النجاح – و لا لأن دي حقيقة الزواج ؟
فيه منهم نسبة حوالي 10 % فنانين بجد و ذوقهم في الألوان و موهبتهم الفنية فذة بجد – إنما باقي النسبة فذوقهم الفني أو حسهم الفني أقل من المتوسط !
و طبعا دة بيبان على ملابسهن !
ذهنها المشتغل بشكل متواصل يجهدها و يظهرها بشكل مجهد و خصوصا الوجه – و أيضا بيخليها تحتاج لساعات نوم طوية
تحب أولادها بجنون و لا تطيق ابتعادهم عنها و لو بعدوا عنها تحس إنهم في غربة ! لمجرد أنهم ساكنين بعيدا عنها ! – يا حرام دي ساكنة في حتة كيت و كيت و كيت –
نسبة الطلاق بينهن مرتفعة – لأنها لا تعرف أن تتنازل في اللحظات الفارقة – و تريد أن يتم اللعب بطريقتها فقط – يعني تفتقد المرونة في اللحظات الحاسمة
تعبها النفسي بينقلب لعضوي
تتسائل أحيانا في داخلها عن جدوى الحياة !
عندها سلوك حمائي ناحية الأخرين يعني دايما عايزة تحميهم
على الرغم من مرحها – الظاهر فقط – فهي تعتبر تشاؤمية دائما عندها هواجس و مخاوف
بيجيلها كتير إحساس إن سنين عمرها اللي فاتت راحت بدون فايدة
لما بتفضفض أو لما بتثور و تزعق بتفضي و بتهدا
حاسة إنها بتتظلم لأنها طيبة و الناس بيستغلو طيبتها و تساهلها و تسامحها و طبعا الحل إنها تتشدد معاهم و توريهم الوش التاني لأنهم أجبروها على كدة
ملولة
لا مانع من التنازل عن المبادئ بعض الوقت للضرورة ثم العودة للمبادئ تاني
طبعا مفيش خطط للمستقبل خالص – يعني هتبقى ايه بعد خمس سنين مثلا
أمير التسويف و ملكة الأعذار
فضولية و تحب معرفة الأسباب
دائما تحتفظ بمظهر ودود باسم و تكلمك بحماس و تسمع منك باهتمام
و بسبب طبيعتها الخاصة لديها سلوكيات غريبة في الأكل فهي لا تحب شئ باستمرار لكن تحبه فترة و تسأمه فترة و قد تجدها تأكل الحلو ثم الحادق ثم الحلو و لا يهمها الترتيب
تحتاج الى سكريات كثيرا بسبب مجهودها الذهني المستمر – دماغها دايما شغالة حتى و لم يوجد شئ محدد او واضح يشغل ذهنها !!!
تبحث عن حقيقة الأشياء لكنها ما أن تصل إلى الحقيقة حتى تهرب منها مجددا بسبب نظرتها الازدواجية و عدم ميلها إلى أخذ جانب دون جانب فهي بتشجع الطرفين ! فكل الأمور عندها نسبية إلا الخيانة !
و كما قلنا بسبب تعدد شخصياتها تجدها تريد الشئ و عكسه في نفس الوقت تريد الزواج و تهرب منه تريد ان يكون لديها طفل لكنها لا تريد المسئولية تريد أن تحبها أمها لكنها لا تريد أن تكون أسيرة لها
الدين يحل لها الكثير من تساؤلاتها و يقلل من حيرتها لكنه في نفس الوقت يزيد من حيرتها في أمور أخرى !
و كثيرا ما تفعل الأشياء بدافع الشعور بالذنب فقط لا لأنها تريد ذلك حقا
أقوال مقتبسة عن امرأة الجوزاء أوافق عليها :
عمرها يلعب الدور الأكـبر في حياتها فالجوزائية المراهـقة هي غير الجوزائية الشابة والشابة غير السيدة .
الجوزائية المتـقلبة , أنانية بعض الشيء واقتصادية إلى حدود البخل أحياناً بالرغم من أنها مضيافة وتســعى لأن يكون بيتها مفتوحاً , لا أعرف , أنسمّي هذا كرماً ؟ أو لنقل أنه كرم مدروس بدقة . . .
الجوزائية الاجتماعية قد تعتـقد أنها لا تـُغرم أبداً . . . ولكن في الحقيقة أن هذه الفتاة عاطفية بشدة
امرأة برج الجوزاء تشبه الزئبق بحيث لا يمكن لإنسان أن يمسك بها . أو إجبارها على إجابة أو قرار معين .
سرعان ما تغير رأيها بسبب توترها الجسدي والعقلي وحبها للاستطلاع ، ودائماً ما تبحث عما وراء كيف .. ولماذا .. وأين .. ومتى .. إزاء كل شيء ،
إن وجود المعاني التالية بداخلها:
طبيعتها الحمائية , الإخاء , المساواة , تعدد الثقافات , الحرية , كره الظلم , رسم صورة وردية خيالية للعالم في ذهنها
هو ما يدفعها للمناداة بإصلاح المجتمع أو يعزز رغبتها في الحياة وسط مجتمع أفضل
مشاهير امرأة برج الجوزاء :
سالي كريستن رايد أول رائدة فضاء أمريكية , دلال عبد العزيز , فاتن حمامة , نورا , ياسمين عبدالعزيز , هالة فاخر , زهرة العلا , ليندساي دافينبورت , فينوس وليامز , كيم كليسترز , شتيفي جراف , أنا كورنيكوفا , ناعومي كامبل , مارلين مونرو , أنجيلينا جولي , كيلي مينوج , نيكول كيدمان , كورتني كوكس احدى بطلات مسلسل فرندز , هيلين هنت , جوان كولينز , بروك شيلدز , هيدي كلم , ناتالي بورتمان , لي لي سوبيسكي , اليزابيث هيرلي , براند رودريك , ياسمين بلييث , جوان فان ارك , ميا سارا , بولا ابدول , كاثلين ترنر , ماري روبينسون رئيسة ايرلندا السابقة , سعاد الصباح , الملكة فيكتوريا ملكة بريطانيا , شيرين عبادي ناشطة ايرانية و حاصلة على جائزة نوبل للسلام , بنظير بوتو رئيسة وزراء باكستان , بيتي ساندرز زوجة مالكوم اكس , باربرا بوش زوجه بوش الأب و أم بوش الابن , ايفون ديجول زوجة شارل ديجول , جورجيت قليني , 



تنبيه و تحذير
كل ما كتب في هذه المدونة عن صفات الأبراج هو من واقع خبراتي ومشاهداتي في تحليل الشخصيات والتعامل مع البشر وليس له علاقة من بعيد أو قريب بالتنجيم أو الفلك أو الحظ أو التنبؤات!
والبرج هو الشهر في السنة الشمسية و هي تقابل السنة القمرية و الشهور القمرية, فما أكتبه يشابه أن تكتب التشابه في صفات أبناء بلد معين أو مهنة معينة, فالعلاقة هي المصاحبة (التوقيت) لا أن النجوم تؤثر في الصفات ,و يشابهها أن نقول أن الجيل الفلاني يتصف بكذا و كذا (صفات في داخل فترة زمنية)
-         نسبة دقة الكلام المكتوب – في تقديري الشخصي -  حوالي 80% , بمعنى أنه يصدق أو يصيب بنسبة 80% من الناس و 80% من صفاتهم كأفراد
-         تشابه الصفات في داخل وقت محدد هو آية من آيات الله عز و جل – وأن الكون كله في تناغم و علم مسبق لله عز وجل

صفات الأبراج – لماذا حذفت و لماذا أرجعت المدونة في الرابط التالي:
وفيه كيفية الاستفادة من الأبراج بشكل سليم

لمن أراد معرفة تفاصيل وقصة من أين أتيت بالكلام المكتوب في المدونة عن الأبراج طالع البوست في هذا الرابط :
حكايتي مع الأبراج

لمشاهدة كل الموضوعات في المدونة اضغط على هذا الرابط:


 

هناك 435 تعليقًا:

  1. السلام عليكم :

    100% ياباشا

    الحقيقه ان انا مش بفهم انثى الجوزاء اوى بس دايما بحس انها بتمثل و مش بتكون على طبيعتها ابدا وعندها قدره انها تبتسم فى وشك وتحسسك انها بتحبك وهى من جواها مش طايقاك

    ميزان

    ردحذف
  2. انا حبيت شخصية انثي برج الجوزاء يمكن لاني هوائية مثلها فينا صفات مشتركة وخصوصا كره شغل البيت ههههه انا بجد بكره الزيارات المفاجئة وممكن فعلا احب شئ لفترة واكره بعد فترة مرفش وانا بقرا البوست حسيت اني انا والجدال طبعا حدث ولا حرج
    مشكور جهدك

    ردحذف
  3. سلام !!! انا اختي من برج الجوزاء !!! ايه يبلوجاتي انت بتعرف الحجات دي ازاي !!!! طبعا اختي فعلا بتحب الاطفال كتيييييير جدا وساعات بسال نفسي هي ازاي تعرف تتعامل مع الاطفال كده عندي بنت اختي عندها 3 سنين لما بتعد "تلعب" معاها بتحس ان اختي عندها 3 سنين بس !!!!!ومستعده متعدش مع البنات الي فعمرها وتعد تتكلم مع الاطفال !!!

    ردحذف
  4. طب انا برج الجوزاء و تقريبا 90% من الصفات ده فيا بس انا كده اتعقدت شكلى كده مفيش رجل يستحملنى مدام شخصيتى كده طب سؤال يعنى ينفع معايا برج ايه الحمل مثلا ينفع معايا و لا ايه النظام او الدلو او الاسد مين من الابراج ده تنفع معايا بجد بسال و هل صحيح انه برج الجوزاء الفتاة لا تتمتع بجاذبية خاصة بها و انها لا تجذب الرجل بشكل عام

    ردحذف
  5. هو مفيش رد و لا ايه يا بلوجاتى

    ردحذف
  6. الأخت ميزان

    و عليكم السلام

    أنثى الجوزاء مش حكاية انها بتمثل لكن هي شايفة ان البني آدمين لازم يكونوا بشوشين و لو كل واحد مش طايق حد كشر في وشه كانت تلات ارباع الناس هتمشي مكشرة !
    كمان هي مش عارفة اي شخصية من شخصياتها هي اللي حقيقية و خايفة تظهر اللي جواها لايفتكروها مجنونة ! و كمان هي مش بتحب الشفقة و كمان مش عاوزة تظهر لشخص انها متضايقة منه لأنها برضه فيه شخصية من جواها بتقول طيب ليه ميكونش هو اللي معاه حق ! يعني الميزان عندها أبيض و أسود فبتتعامل على هذا الأساس لكن الجوزاء شايفة الدنيا كاروهات فبالتالي مش قادرة تاخد موقف محدد - الكره الحب التكشير الخ الخ المواقف

    تحياتي

    ردحذف
  7. الأخت اللي حبت واحدة جوزاء

    طالما هوائية يبقى أكيد أنتي دلو ! طيب مش تعلقي في برجك أحسن ! ليه مش بتعلقي في برجك ! انا بالتأكيد بهتم برأي صاحب البرج نفسه و طبعا مرحبا بيكي في أي مكان في المدونة

    تحياتي

    ردحذف
  8. الأخت نونو

    كلامك مضبوط و منورة دايما

    تحياتي

    ردحذف
  9. الأخت من برج الجوزاء

    بالتأكيد أنثى برج الجوزاء لها جاذبية خاصة بها - ممكن نقول بتجذب رجل الجوزاء و رجل الأسد - و ممكن بقية الأبراج طبعا

    اما بخصوص مين اللي ينفع معاكي فياريت تقري بوست التوافق بين الأبراج
    (و غالبا أمرأة الجوزاء مش بتظهر شخصيتها الحقيقة لزوجها اكيد بتحاول تخبي عليه تعدد شخصياتها لأنها حاسة من جواها ان محدش هيصدق اللي بيدور جوا دماغها !!!)
    وليه مقولتيش انا هستحمل مين ؟؟؟
    اقري رجل برج الحمل و رجل برج الدلو و قوليلي تستحملي مين فيهم ؟

    تحياتي

    ردحذف
  10. السلام عليكم :

    المشكله ان الجوزاء الى اعرفها مش بشوشه بالعكس كشريه جدا ومابتضحكش الا فى اضيق الحدود ومن قدامك تقول حاجه ومن وراك حاجه تانيه
    بصراحه مش عايزه احكم عليها اوى برضو لانها مش قريبه منى اوى وحكمى عليها مش هايكون حقيقى

    ميزان

    ردحذف
  11. السلام عليكم

    الأخت ميزان مدام مش عارفةالشخصية الجوزاءالتي بتكلمي عليها ولا حتي أنت قريبة منها..بتقولي أنطباعك السطحية عنها ليه؟؟؟؟؟؟؟ لازم نكون قريبين من شخصية صاحب البرج أو نعرف أكثر من شخص من نفس البرج عشان نقدر نحكم عليه ..مش كده ولا أيه.
    صوفي

    ردحذف
  12. الأخت ميزان

    هو كلامك جديد شوية لكن جايز تكون هي مش طايقاكي اصلا بدرجة كبيرة - هو انتي عملتيلها ايه ؟

    تحياتي

    ردحذف
  13. الأخت صوفي

    انا مقدرش امنع الناس من انها تقول انطباعاتها - لأن الأنطباعات هي جزء من الشخصية - مثلا زي الكاريزما - فالانطباع اللي بيديه رجل الدلو مثلا انه هادئ - و بما ان الانطباع دة متكرر اذا نقدر نعتبره جزء من الشخصية و ساعتها نقول ان الانطباع اللي بيتاخد عنه كذا و ان نفسيته الداخلية كذا

    يعني اول شئ هو جمع الملاحظات و بعدين تحليلها و ربطها و لو منعت الملاحظات يبقى كل العملية هتقف
    من حق الناس تحاول و تغلط لكن اللي مش هيحاول عشان خايف يغلط يبقى عمره ما هيوصل لشئ له قيمة ابدا

    ارجو يكون قصدي وصل

    تحياتي

    ردحذف
  14. السلام عليكم :

    انا ماعملتش فيها حاجه والله وهى مش بتكرهنى انا بس مش بتحبنى برضو هى مفروض انها شخص قريب فى حياتى فى مكانته اختى تقريبا بس هى عامله حدود جامده جدا ومابتحولش تقرب وانا كمان مكبره دماغى ومش بحاول اقرب لان الى حاول يقرب منها ويتكلم معاها اتهمتو انه بيتدخل فى حياتها وانا بحاول افهمها عشان اعرف اتعامل معاها

    ميزان

    ردحذف
  15. بص يا بلوجاتى نا اتعاملت مع الشخصيتين
    مع واحد برج الدلو و مع واحد برج الحمل
    و عايزة اقولك انه ال2 اصعب من بعض

    لكن مشكلة برج الحمل مثلا انه شخصية متطلبة جدا و بتحب تحصل على كل حاجة من غير ما تضحى باى حاجه فى مقابل ده و انها بتبص للى فى ايد غيرها انا مش عايزة حد يزعل منى من برج الحمل بس يمكن الشخصية الى اتعاملت معها عندها مشاكل ما
    برج الدلو ده بقى حكاية لوحده سهل اوى يقنعك انه التصرف الغلط الى عمله ده كان مجبر عليه و انه بالعكس هو الى انجرح مش انت

    لكن السؤال المهم هل الابراج الصينية بتاثر على التوافق او الشخصية وسؤال تانى مين الشخصية الاصعب فى التعامل و مين الشخصية الاكثر مراوغة و مين الشخصية الاكثر تسامحا بين برج الجوزاء و العقرب فى الستات

    ردحذف
  16. كنت عايزة اقولك على معلومة تانية بخصوص برج الجوزاء الى انا منه انه بيستمتع بتعذيب نفسه او باحساسه بالالم لانه فى نظره ده بيكفر عن اى ذنوب بيعملها حتى لو كانت صغيرة و لانه كمان بيتعذب اكتر لما بيحس انه المقربين ليه و الى بيحبهم بيتالموا لذلك بيفضل انه هو الى يتالم عن انه يشوفهم بيتالموا من غير ما يقدر يساعدهم
    كمان متطرف شوية فى مشاعر حبه لما بيحب عنده استعداد يفنى نفسة عشان خاطر الى بيحبة بس بيطلب فى المقابل انه يحس انه الى قدامه مقدر الحب ده

    ردحذف
  17. السلآم عليكم ..

    أنا مولودة برج الجوزآء .. وخطيبي برج الدلو ..

    كيف ممكن أتعامل معاه .. بالعلم ان كلآنا عنيد ..!!!

    كيف يحب تكون المرأه .. من هي المرأه المثاليه في نظره .. هل ممكن أن يحب بس يهمل اللي يحبه !

    ردحذف
  18. الأخت ميزان

    و عليكم السلام

    هي طبعا رد فعلها على النصيحة بيكون عنيف شوية- جايز لأنه بيوترها جدا- وبيخل بالتوازن اللي جواها بمعنى انها بالبلدي ببقى ملصمة كل حاجة فلما حد بييجي وينصح بيهدلها اللي هي ملصماه و بالتالي عناء البدء من الصفر - زي اللي حل الواجب بالعافية فجأة جه واحد و قاله على فكرة الواجب اللي عملته كله غلط - طبعا بيتنرفز جدا

    تحياتي

    ردحذف
  19. الأخت من برج الجوزاء

    ارجو منك قراءة البوستين بتوع رجل برج الدلو

    بين العقرب والجوزاء فالجوزاء أصعب في التعامل بدون شك
    و ما عن المراوغة ففي الحياة الادية الجوزاء أكثر مراوغة لكن لما يكون فيه هدف محدد - يعني شئ عاوزاه بقوة - فالعقرب أشد عزيمة و أشد مراوغة اذا لزم الأمر
    اما عن التسامح هما الاتنين متسامحين جدا - يمكن العقرب تزيد في انها بعد ما تسامح بتنسى خالص اللي حصل و مبيكونش ليه أي أثر - لكن الجوزاء بتفضل فاكرة

    ياريت تكلمي عن انثى الجوزاء اكتر - لو تقدري

    تحياتي

    ردحذف
  20. الاخت مولودة برج الجوزاء

    اولا اهلا بيكي
    ثانيا معلقتيش ليه على البوست او سيبتي اضافة !
    و بتسأليني عن رجل الدو هل قرأتي البوستين المكتوبين عن رجل برج الدلو ؟
    عاوزين من سيادتك

    سنك و سنه

    و تقري بوستين الرجل الدو

    و تخليه هو كمان يقرى بوستين رجل ادلو - ضروري-
    و بلاش تخليه يقرا الجوزاء على الأقل دلوقتي
    و تقري بوست : المرأة التي أهواها

    و بعدين نكمل نقاشنا

    تحياتي

    ردحذف
  21. واضح يا بلوجاتى انك عاشق لامراة العقرب كتبت عن مميزاتها اكتر و حتى عيوبها فسرتهاانها مميزات
    لكن عايزة اقولك انى تعاملت مع امراة عقرب و لعلمك العقرب مبتنساش زى ما انت فاكر صحيح بتسامح لكن عند اى موقف مشابه تستعيد كل الذكريات و تفتحلك كل الدفاتر القديمة ده غير انه مع احترامى لحبك لها ماشية بمبدء الى تغلب به العب بيه و ملهاش صاحب

    نقطة تانية مشكلة فى برج العقرب انه مثلا لو انت بتعاملها حلو او انت مثلا مدير بتميزها عن غيرها و مديها افضلية عن الكل تبقى انت عادل و محترم و كويس حتى لو كنت بتعامل الباقى وحش لكن مدام انت كويس معها يبقى الباقى هو الى وحش و مش عارف يفهمك لكن لو كنت بتعاملها بطريقة رسمية و مش مديها برستيجها يبقى انت ظالم و مش مقدرها كويس يمكن ده اسلوبها مع انثى زيها بس اكيد اسلوبها مع الرجل مختلف

    بالنسبة بقى لبرج الجوزاء مشكلتها بحسها مع نفسها مش مع الناس و دايما بتحب تجلد نفسها بطريقى غريبة عندك حق فى نقطة الجانب الشرير منها لكن الجانب ده جواها بيتصارع مع بقية الشخصيات و الى بيعمله بس انه بيؤثر على نفسيتها و مودها و طريقتها فى الكلام
    مشكلة الجوزاء انها ممكن لو حد جرحها تسكت لانى زى ما قلتلك بتستمع بانها تعيش دور الشهيدة و لانها برده بتفتكر انها بكده بتحافظ على الشعرة الى فاضلة بينها و بين الى جرحها لكن مشكلتها لما بيزيد الضغط عليها بترد رد جارح للى قدامها بطريقة تخليها هى نفسها تندم و تزعل من نفسها و تلوم نفسها ليه هى عملت كده
    زى ما قلتلك مشكلتها لما بتحب بجد ممكن تفنى نفسها عشان الى بتحبوا فى عيب فيها الواحد بيفتكر للوهلة الاولى انها باردة المشاعر لكن الموضوع انه طبيعتها الى بتخليها تسخر من كل حاجه بما فيهم نفسها هى الى بتخليها تبان بالصورة ده لما بتدخل فى مود وحش صعب تخرج منه الا بمجهود شخصى منها

    ساعات بتكره نفسها من افكارها السلبية ناحية اى حد بيزعلها لانه اساسا مبتحبش تؤذى حد مباشرة حتى لو اذاها الى بتقدر تعمله انا تفكر بشكل سلبى من ناحيته

    الحاسة السادسى عندها قوية جدا و عندها قدرة كبيرة انها تفهم الى ورا الكلام و تقدر تفهم نظرة العين و طريقة الكلام المقصود بيها ايه

    ده حاجات كده على الماشى بس شفت انا موضوعية ازاى قلت على العيوب بتاعة الجوزاء
    بس انا عند راى انك عاشق لانثى العقرب اكتر من اى واحده تانية

    ردحذف
  22. نسيت اقولك انه شكل انه برج الجوزاء مش من الابراج المفضلة بالنسبة ليك اكتر برج اتكلمت عن بطريقة سلبية بس عادى يعنى مش مشكلة حبك لبرج العقرب اكيد يخليك متحبش برج الجوزاء

    متزعلش منى يا بلوجاتى بس انا حبيت اقولك احساسى

    ردحذف
  23. السلآم عليكم ..

    هلابك أخوي ..

    أنا عمري 18 وخطيبي عمره 25


    محتااره بالتعامل معاه أبي أعرف وش افضل طريقة للنقاش معاه ..

    أنا قرأت البارت حق الدلو بس مافهمت أبي طريقه مختصره شوي وموضحه ..


    مشكلته ما يؤمن بالأبراج ولا يحب يقرأها ,.. :/ .. يعني مقدر أخليه يقرأها ..

    ومشكور :)

    ردحذف
  24. الأخت الجوزاء

    على فرض اني معجب بصفات أنثى برج العقرب - ودة حقيقي و لا أخفيه - فهذا لا يمنعني أبدا من الأعجاب بصفات برج آخر

    و أنا أحاول أن أكتب بأسلوب يناسب شخصية صاحب البرج المكتوب عنه - و كنت متوقع ان بنات برج الجوزاء يقدروا الكلام اللي انا كاتبه !

    بخصوص تعليق سيادتك على أنثى العقرب - انا مصمم انها بتنسى و النسيان مش معناه ان ذاكرتها تنمحي ! و مش ممكن هتعاتبك على اللي فات الا لو انت اللي بدأت بل و قسوت عليها في العتاب !

    و باقي كلامك عن امراة العقرب انا موافق عليه

    و موافق سيادتك على العيوب اللي ذكرتيها عن أنثى الجوزاء و شكرا لشرحك لنفسيتها - و لو تكتبي شوية عن مميزاتها يبقى كتر خيرك

    لكنك تبقي خدمتيني و خدمتي القراء خدمة العمر لو قلتيلنا نتعامل معاها ازاي ؟ و أيضا كيف نخرجها من مود الكآبة اذا دخلت فيه ؟

    تحياتي و منتظر ردك

    ردحذف
  25. الأخت صاحبة الـ 18 عام

    رجل الدلو يريد :
    من يتحمله و يتحمل تقلباته - و لا يلومه و لا يكثر عليه من النصائح - و من يترك له مساحة من الحرية
    و لا يحب في الطرف الأخر : كثرة الجدال و المقاوحةو لا يحب العناد
    و يحب أن تعتره زوجته بمثابة معلمها و صديقها في نفس الوقت

    و أفضل طريقة هي الأستماع اليه و الأهتمام به
    لكن مع بعض التوقف عن الأهتمام به على فترات متباعدة !

    تحياتي

    ردحذف
  26. طيب اذا هو مل او ابتعد لفتره مآ ألحق ورآه وأخليه على راحته ؟!

    هل من صفاته انه يخون أو يكذب ؟!

    دُمت رآآآئع :)

    ردحذف
  27. شكلك زعلت من كلامى يا بلوجاتى
    بس انا حكتيلك عن تجربة شخصية مع واحد من برج العقرب
    بس انا بناقشك عادى جدا بس انا بقولك انه الشخصية الى تعاملت معها عمرى ما عاتبتها و لا زعلتها بالعكس لما كان بيحصل بينا اى موقف انا الى كنت ببادر و اطيب خاطرهارغم انى مبكنش غلط فى حقها اساسا بيكون مجرد سوء تفاهم بسيط من لجانبين و مع ذلك فجأة و دون مقدمات نكون بنتكلم عادى ترمى كلام على مشكلة سابقة العكس خالص بقى ف تعاملها مع الولاد يكونوا هما الغلطانين و قايلين لها كلام سم و هى الى تبادر انها تراضيهم و يدلعوا عليها كمان و على فكرة هى كتييير غلطت فى حقى و قالتلى كلام جارح و معتذرتش عنه رغم انى لما كنت بحس انى اتعصبت عليها شوية براضيها علطول
    بس زى ما قلتلك انثى العقرب تعاملها مع انثى زيها غير تعاملها مع الرجل و مش انثى العقرب بس كل النساء كده

    المهم نيجي بقى لمميزات برج الجوزاء
    هقولك انها كتير بس انت مش واخد بالك مخلصة جدا لاصدقائها و الى بتحبهم كلامها لذيذ و بتعمل جو فى اى مكان بتكون قيه بتفرق 180 درجة لما تكون نفسيتها حلوة و مش مضايقة من حاجه شريك حياتها ممكن يطمن انه وقت ما يكون محتاج ام يرمى نفسة فى حضنها هى موجوده لانه غريزة الامومة عندها قوية جدا و تقدر تحتويه من غير متحسسة انه فى لحظة ضعف من النوع الى ميبنش عليهم سنهم الحقيقى زى فاتن حمامه كده دايما بيبانو اصغر من عمرهم لانه فى طفولة فى مشاعرهم هى فعلا غيورة بس بتغير بس بو كانت بتحب حقيقى يعنى مش زيها زى بنات كتير بتغير على واحد لمجرد انه مش بيحبها هى جواها قيود كتير عايزة شريك حياتها انه يفك القيود ده باسلوب هادى و مدروس مش بعنف
    انت قلت انها بتحب تكون ام و ابنة لزوجها انا بقى بزيد عليها انها تحب تكون صديقة و صاحبة كمان مبتحبش الرجل او الزوج التقليدى و لا حتى بتحب حياتها تكون تقليدية تحب انها تتكلم مع جوزها فى كل حاجه حتى لو له اهتمامات رجولية زى الكرة و غيره تحب انها تشاركه فيها تحب انه جوزها اوقات يطلب منها يلعبوااى لعبة زى الشطرنج و الكوتشينية و على فكرة فيها ميزة انها مبتحبش تخنق جوزها بتغير عليه فعلا بس بتسيب له مساحه كبيرة من الخصوصية
    بتحترم انه من حقه يخرج و يتفسح مع اصحابه كل الى بتطلبة فى المقابل احترام زوجها لها امام الناس ميتكلمش عنها باسلوب سلبى و ينقدها قدام الناس ممكن لو بينه و بينها بس بشرط يكون باسلوب هادى فى قدر من الهزار مغلف بخفة دم يعنى بشكل غير مباشر و دخ انسب طريقة عشان يقدر شريك حياتها انه يقولهاعلى اى حاجه مضايقاه منها
    فى حكاية التعامل ده بقى بتحب دايما انه جوزها او شريك حياتها متنوع فى اسلوبه معها يعنى اوقات شديد و اوقاات حنين اوقات رومانسى و اوقات ابن نكتة و بيهذر لكن ميكنش اسلوبة واحد
    محتاجه شخص جرىء و حط تحت جرىء ده عشر خطوط لانها اساسا خجولة بعض الشىء و بتحس احيانا بالخجل من التعبير عن مشاعرها لا الى قدامها ياخدها بطريقة سلبية عشان كده محتاجه شخص يمزج ما بين الجرأة و الخلق الكريم عشان يستفز مشاعرها و تقدر تعبر عن الى جواها من غير خوف لانها جواها احساس انه الرجل الشرقى صعب عليه يتفهم جرأة المراة الشرقية حتى لو كانت زوجته
    بتحب بجد و بتغرق فى حبها للنهاية
    طيبة بجد و حتى لو زعلت حد من غير متقصد بتفضل مخنوقة لحد ما تتاكد انها راضت الى قدامها لكن صعب عليها تنام و هى مزعلة حد هى يمكن بس تكون مفتقدة الشعور بالامان محتاجةحد يخطفها و يحتويها و يطمن قلبها
    مش متطلبة اوى بيكفيها انه جوزها يدخل عليها بوردة بمشاعر صدق حقيقة اكيد لها احلام رفاهية زيها زى كل البنات بس مدام عارفة انه هو بيحبها و مش مستخسر فيها حاجه خلاص ميهمهاش
    محتاجة الى ياخدها بالراحه و يتقبل هزارها و ضحكها لانها ده طبيعتها لو ملقتش حاجه تهذر عليها تضحك على نفسها

    حكاية مود الكابة بقى الى بتدخل فيه ده هو كل الى تقدر تعمله انه تخفف من المود ده بشكل تدريجى انك مثلا تغير الكلام تحكيلها عن اى مشكلة بتواجهك تصرف نظرها عن نفسها و تحسسها انك محتاج لها ساعتها هتنسى حزنها ويكون كل همها انها تخرجك من حزنك بعد كده تحسسها انك فعلا استريحت معها هتلاقيهاهى غيرت الموضوع لاى حاجه جميلة و ممتعة بس كده لانى قلتلك انه مشكلة برج الجوزاء و حزنها بيكون مع نفسها بس لانها زلا ما قلت من الناس الى مؤمنين بالتضحية من اجل اسعاد الاخرين عشان كده الحل انك تحسسها انك محتاج لها وقتها هتنسى حزنها مع نفسها و يكون كل همها اواى تخرجك من حزنك و كمان هى اوتماتيك هتلاقيها خرجت من مود الكأبة لانها خلت حبيبها اى الناس الى بتحبهم مبسوطين
    و على فكرة هى قلبها مش اسود زى ما انت فاكر فى اى مشكلة بتسمح بسرعه جدا بكلمة طيبة مهما كانت درجة جرحك لها كفاية انها تحس انك فعلا حسيت بغلطك ناحيتها و انك بتعز عليها حكاية انها بتفضل فاكرة ده بقى مش عشان هى قلبها مش صافى لا الموضوع انه ذاكرتها قوية فى الاحداث حتى فيما يتعلق بغلطها هى شخصيا يعنى هى لو عملت اى تصرف غلط او جرحت حد او اذنبت ذنب و لو صغير تفضل فاكراه حتى لو مر عليه عشر
    سنين و تلوم نفسها عليه يعنى مع نفسها كده حتى ذاكرتها قوية مش اكتر مش بتفضل فاكرة يعنى عشان تزل الى قدامها بكده

    بس كده

    انا طولت عليك اوى معلش بس انت عارف بقى برج الجوزاء بيحب يتكلم كتير

    ردحذف
  28. الأخت صاحبة 18 عام

    متنسيش تسيبي اسمك

    لكل أسئلتك مكتوب عنها في بوست الرجل الدلو و رجل الدلو كلاكيت تاني مرة - مش لازم تحفظيهم بس مع القراءة عدة مرات ستجدي نفس تفهمتي الشخصية جواكي

    تحياتي

    ردحذف
  29. الأخت الجوزاء

    أرجو ترك اسمك

    ابدا لم أزعل من كلامك
    انا مجرد كنت أريد الكلام يأخذ منحى ايجابي و أيضا لأن مكان الكلام عن أنثى العقرب مش هنا - هنا الكلام عن أنثى الجوزاء

    موافق تماما على أن أمرأة العرب تجيد التعامل مع الرجال و لا تجيد التعامل مع النساء - اكثر من بقية الأبراج النسائية
    و اعتقد ان سبب دة هو انها اكتر واحدة من بين الأبراج اللي شايفة انها كانت المفروض تتخلق راجل !
    هي مبتعرف مع الستات غير انها تكون قائدة ليهم - فاذا رفضوا تتركهم

    متشكر جدا على الكلام التفصيلي عن أنثى الجوزاء - هام و معبر
    انا محتاج اثنين مثل سيادتك في كل برج عشان أقدر أنجز الكتابة عن الأبراج بسرعة و دقة أكبر

    ياريت تذكري سنك و حالتك الأجتماعية

    أتمنى لو تكملي كلامك عن امرأة الجوزاء

    يعني مثلا الصراع النفسي الداخلي
    نموذج شرير لأنثى جوزاء تكوني قابلتيها
    شوية عيوب غير اللي انا ذكرتها هههههههه أصلي بحب العيوب قوي ههههه

    تحياتي

    ردحذف
  30. هاى يا بلوجاتى

    انا يا سيدى اسمى هدى عندى 26 سنة مش متزوجة
    انا بجد مبسوطة انه كلامى عن انثى الجوزاء عجبك و كده يعنى

    بص يا سيدى فى مشكلة فى برج الجوزاء متعلقة بكونها اساسا برج هوائى

    ساعات الجو بيكون نسمة هوا خفيفة و ساعات حار و رطب و ساعات برد قارص و ساعات مطر خفيف و ساعات اعاصير و زوابع

    هى ده برج الجوزاء ردود فعلها فى بعض الاحيان غير متوقعة على الاطلاق بعنى مثلا ممكن انت فى موقف تهذر معها تقوم مثلا تضربها بهذار كده عادى يعنى هتستغرب انه فى نفس الموقف و من نفس الشخص ممكن يتغير رد فعلها يعنى ممكن مرة تلاقيها ضحكت و هذرت معاك فى الموضوع و دخلت معاك فى المود و جريت منك عشان عايزاك تكمل لعب لانه روح الطفولة الى فيها نفسها انها تهذر و تلعب ممكن مرة تلاقيها بالغت فى رد فعلها انك ضربتها ووجعتها و تقلبها ماساة ممكن مرة تلاقيها بتحاول كانها تدخل معاك فى مصارعة و تحاول تتغلب عليك و ممكن كمان تكون عنيفة كانها داخلة فى صراع حقيقى و ممكن تلاقيها تقبلتها ببرود و لا كانك عملت حاجه هتنح بس فى وشك و خلاص يعنى لا تتوقع رد فعلها خالص انت و حظك

    بتكره الرجل الضعيف بشدة بتحب الرجل القوى لانه بيستفز مشاعرها انها تعافر معاه و تبقى لمضة معاه
    نظارت عينها علطول حايرة مش ثابته فى مكان ممكن تلاقى نظرة عينها مثبته فى الفراغ لفترة طويلة لدرجة انه ممكن حد يعدى قدامها متحسش بيه و ممكن كمان تكون قاعده فى مكان و تجيلها حالة السرحان ده عينه تروح فى الفراغ و ممكن يكون حد قاهد فى المكان يستغرب الشخصية ده او البنت ده بتبص عليه كده ليه و هى اساسا مبتكنش بتبص على حد هى بتكون سرحانه فى ملكوت خاص بها

    خيالية لدرجة لا تتخيلها بتخلق صراعات جواها و تتاثر بيها يعنى ممكن تتخيل مكان ما انها قاعده فيه و تتخيل حياتها عاملة ازاى ساعات تتقمص فى خيالها شخصيات شهيرة و تعيش فى الدور
    لما بتعد مع نفسها بتستعيد ذكريات حياتها كلها مع بعض ساعات تتخيل مواقف كوميدية من غير ما الموقف ده يكون حصل اساسا فى الحقيقة و تلاقيها تبتسم كده لوحدها لدرجة انك تستغرب هى بتضحك على ايه و ساعات تتخيل مواقف حزينة و تزعل و تضايق منها

    جواها احساس المغامرة بس بتعيش فيها فى الخيال بس لا غير لكن فى الواقع هى بتردد قبل متاخد اى خطوة و ده بيعطلها عن حاجات كتير

    قلتلك قبل كده انه حاستها السادسة قوية جدا بزيد عليها كمان انها عندها قدرة على فهم ما وراء الكلام و انها تستنبط كمان ال ورا نظرة العين حتى الحركات البسيطة الى مش ملحوظة اوى بتقدر انها تكشفها

    مشكلتها انه بيبان على وشها كل حاجه يعنى لو مش مصدقاك بيبان على وشها نظرة سخرية لو زعلانه منك بيبان انه وشها مش مريح ليك

    حاجات كتييييير عشان تعرف انثى الجوزاء فعلا لا تكتفى انك من واحده تعرفها

    على فكرة مبتتعلمش من اخطائها يعنى ممكن عند اى صدمه من صديقة لها او حتى حبيب تفضل تتكلم و تقول انا هبقى انسانة تانية انا مش هدى ثقتى فى حد انا بعد كده هفكر فى نفسى و بس

    و عند اى موقف كويس منك او كلمة حلوة تلاقيها نسيت كل الى قالته و مش بس كدخ ده ممكن كمان تبرر غلطك فى حقها و ممكن كمان تجيب الغلط عليها كمان

    انا الحقيقة مقابلتش انثى جوزاء كتير فى حياتى بس عايزة اقولك انه اكيد فى منها الاشرار زيها زى كل الابراج بس مقدرش افتيك هى بتكون عاملة ازاى بالظبط

    ردحذف
  31. الأخت هدى

    مش قادر أقول غير برافو برافو برافو
    بجد تستاهلي تسقيفة كبيرة

    انا مش هعلق على كلامك عشان اخليه ببركته كدة

    عاوز من سيادتك تكلميني عن الجانب العاطفي مع الجنس الأخر - يعني مثلاة صورة الحب و كيفية تعاملها او رؤيتها لحبيبها و كدة يعني

    و كمان لو عندك أي اعتراض على حجاة انا كاتبها في البوست ياريت تذكريها

    و كمان ايه اكتر حاجة في كلامي فاجئتك

    يبقى مطلوب منك ثلاث أشياء أوعي تنسي

    تحياتي

    ردحذف
  32. ميرسى خالص يا بلوجاتى على كلامك و تشجعيك ليا

    بص يا سيدى هو بس يمكن انا معترضة على حكاية حبها للون الاسود
    لانها حبها للالوان بيختلف حسب مودهايعنى بتحب الاخضر و الزهرى و الابيض كمان الالوان ده بتفرق معها و فى شكلها تماما ساعات تلاقيها تحب الكحلى و البنى لكن الاسود عموما مش من الوانها المفضلة

    اكتر حاجه فاجئتنى انك عرفتها و ذكرتها فى كلامك هى الجزء ده من الكلام
    تتأثر جدا بالمظلومين و تتعاطف معهم

    بسبب شخصياتها الداخلية المتعددة تستطيع أن تتفهم التنوع لذلك يمكن أن نصفها بأنها رمز للصداقة و التعايش مع الآخر و تعدد الثقافات


    الموت بشكل مجرد يشد تفكيرها بمعني أنها تفكر في فلسفة الموت إن جاز التعبير


    الضعف البشري عندها لا يبرر الخيانة فهي لا تتعاطف أبدا مع أي خائن رجل أو امرأة - بالطبع أنا لا أقول أن الخيانة لها مبررات – لكن أعني أنها لا تعترف بالضعف البشري في هذا الموضوع و أقصد أيضا أن موقفها حاد و هجومي ضد أي شخص يرتكب الخيانة

    ده فعلا مكون اساسى فى شخصيتها
    بس فيها نقطة ممكن تكون انت مثلا مقتنع بنفس وجهة نظرها فى اى موضوع معين متستغربش لو لقتها تبنت وجهة النظر المخالفة و اقنعتك انه من حق الناس انها تفكر بالاسلوب ده و تعطى مبررات كانها بتتكلم بلسان الناس الى مؤمنين بالفكرة ده

    لو جيت بقى حسستها انك اقتنعت بالفكرة ده هتلاقيها عارضت كلامك و اقنعتك انه وجهة نظرك السابقة هى الى صح و تدافع عنها بنفس القوة ههههههه

    معلش هى شخصية لمضة شوية بس لذيذة

    بالنسبة بقى لعلاقتها مع الشريك هتستغرب انه رغم المكون العقلانى الكبير عندها الا انها بتحلم بفكرة الحب من اول نظرة يعنى انها اول ما تشوف حبيبها تعرفه

    بيجذبها فى الرجل صوته و طريقته فى التعامل و الكلام مع المرأة و زى ما الرجل الشديد بيستفزها انها تكون لمضة معاه الرجل الرومانسى بياسر مشاعرها
    و خد بالك بتقدر تكشف اذا كان كلامك فعلا حقيقى و لا بتشتغلها بس مش هتبينلك انها كشفتك ممكن تبتدى تتكلم و توقعك فى الكلام باسلوب معين عشان تعرف حقيقة مشاعرك
    زى ما قلتك فكرتها عن الحب هى الامان محتاجه واحد يحسسها بالامان و الحب
    بتكره جدا الرجل الى بيحتقر المرأة و يقلل من شانها و ممكن تكون عنيفة فى ردودها عليه

    هتصدقنى لو قلتلك انه فكرتها عن الحب و الشريك مش ثابته على حال

    يعنى الحاجة الوحيدى المشتركة انها عايزة تحس بالامان و الاحتواء

    نقطة تانية يمكن تحب تعرفها انها مبتحبش انها تكون قائدة او تكون فى موضع قيادة سواء فى البيت او العمل فى العمل تحب تشتغل ضمن فريق عمل و فى البيت برده بس هى مبتحبش الخضوع برده يعنى تحب انه جوزها يبين لها انه محترمها و محترم عقلها لكن هى عموما متحبش انها تكون مسيطرة و لا بتحب انه جوزها يكون ضعيف الشخصية امامها يعنى يمشى كلمته بس يحترم عقلها متسالنيش ازاى بس هى بتشوف انه كرجل قوى يقدر انه يوازن بين احترامه لها و بين انه هو يكون رب البيت المسؤول عنه
    لانها بتشوف انه قوة الشخصية مش معناه انه يكون متسلط

    بس كده اى خدمه يا بلوجاتى

    ردحذف
  33. كلامك جميل اوي يا هدى بسيط اوي ومعبر على اللي عايزة توصليه لينا وتحليلك رائع عن الشخصيات سواء انثى العقرب او الجوزاء بس بجد انا عجابني كلامك عن برج الجوزاء بس انت برج ايه ده بعد اذنك طبعا
    وياريت استمتع برايك على طول على المدونة
    ميروز

    ردحذف
  34. الى هدى انا بس عاوزه اتاكد من حاجه !!! انتي متاكده من الي بتتكلمي عنها برج العقرب !!!!!!!مش ممكن انثى برج العقرب تكون بالغرور والوقاحه انو هي تغلط بحقك وانتي الي بتصالحيها وهي تتعامل معاكي بتعالي!!!!يمكن انتي الي عامله عمله كبيييييييره !!!!وبعدين يعني اي قصدك من ان الرجاله لما بيغلطو بحقها هي الي بتصالحهم !!!! ده مستحيل !!! اي يبلوجاتي انت مصدق الكلام ده وله اي يعني ؟؟؟

    ردحذف
  35. الأخت نونو

    انا وافقت على كلما الأخت هدى فيما يتعلق بأنثى برج الجوزاء بنسبة 99%

    اما الكلام عن أنثى العقرب فأنا وافقت على ان علاقتها بالرجال أقوى من علاقتها بالنساء - يعني بتعرف تتعامل مع الرجال بشكل أكثر كفاءة - لكن تصرفاتها مستفزة شوية بنات جنسها

    و على فكرة أنثى العقرب لو حبت بعمق ممكن تصالح حبيبها !

    تحياتي

    ردحذف
  36. الأخت meroz


    الأخت هدى من برج الجوزاء

    تحياتي

    ردحذف
  37. الاخت نونو والله ما عملت عملة كبيرة و لا حاجه هقولك موقف بسيط مثلا كنا فى الشغل و انا قاعدة على مكتبى و هى كانت بتريح شوية كده و قاعده على كرسى بين المكتبين بعدين انا بشتغل فطلبت منها بمنتهى الزوق بقولها لو سمحت ممكن تناولنى الملف الى موجود على مكتبك ده راحت قالتلى على فكرة طلب سخيف جدا انك تطلبى منى انى اجيبلك حاجه انا اساسا مليش انى اجيب حاجه لحد مع انه عادى احنا فى شغل واحد نتعاون مع بعض و انا عادى مثلا لما حد بيطلب منى حاجه بعملها و اجيبها له لانه احنا زمايل مش مشكلة الغريب انه عرفتها انى زعلت و لا همها تانى يوم عشان مش عايزاها تزعل عاتبتها قلتلها انتى الى زعلانه منى بتقولى ايوا و انا عندى حق و انا مغلطش فى كلمتى ده اقولها يعنى انتى ممكن تقبلى الكلمة ده منى تروح تتوه فى الكلام و فضلت مصممة انها مغلطتش فى حقى و على فكرة انا تانى يوم صالحتها لما لقتها تعبانه و مصدعة و قلتلها معلش و صافى يا لبن
    ده موقف حصل معايا و لعلمك يا نونو كتير كان بيحصل انه زمايلنا الولاد يتنرفزوا عليها جامد فى الكلام و يطريقة مش حلوة و هى الى تبادر و تكلمهم زى ما قلتلك هى تعاملها مع الولاد احسن من البنات
    متزعليش يا نونو انا حكيت موقف شخصى حصل معايا لكن واللخ العظيم انا لا غلطت فيها و لا جرحتها خالص

    ردحذف
  38. بالعكس خدي عندك مثال انا برج العقرب وبحب اساعد كل الناس الي بعرفهم وخدومه بشكل يعني مش ممكن في حد يقولي على حاجه اقدر اعملها وقصر بس البنت الي حكيتي عنها بصراحه موقفها ده ناتج عن عدم اخلاق وعدم تربيه سوري علكلمه دي بس هو ده المفروض يقال عن وحده زي دي ده ملوش علاقه بالبرج وصفات الابراج اتمنى متحكميش على بنات برج العقرب على اساس علاقتك مع بنت تافهه زي دي .. ونصحتي ليكي متبقيش طيبه معاها ابد والاحسن متتكلميش معاها خالص !!!
    وياستي انا يشرفني انك تتكلمي معايا ولو حابه اعبرلك الملف انا جاهزه هههههه!
    بلوجاتي !!! انت بتضرب علوتر الحساس انا والدلو بتاعي هههههه لسه منكلمش بعض بس والله نفسي اصالحو !!!

    ردحذف
  39. الاخ بلوقاتى والاخت جوزاء

    انا لى زميلتى من برج الجوزاء وهى معايا فى مجوعة مشروع التخرج وكلنا 4 (تلات بنات وانا) فى اليومين الل افتو وقعت معاها فى حب قوى جدا بس لحد دلوقتى ما اعترفتلهاش بس باين فى عنيا وناوى اعترف لها بكرة انشاء الله يعنى عاوز رايكوا فى العلاقة دى هل ممكن انها مع الايام تتطور لجواز ولا دا حب عادى وخلاص مع العلم انى من برج الجوزاء

    محمد

    ردحذف
  40. اولا انا بجد بحيكي على طريق كتابتك شيقه جدا وبرغم اننا بنمل بسرعه بس استوهتيني اني اقرا الكلام للاخر
    انا برج الجوزاء وبجد الفات تقريبا بنسبة 90 في الميه صحفيه بس
    حاجتين
    الاولى الالوان انا بحب الالوان جدا وخصوصا الاحمر وبيتهيالي كتير من الجوزاء كده الوانهم على حسب الحاله الي هما فيها

    التانيه
    إذا أحبت رجلا تعامله بعصبية !


    و هي تعتقد أن الرجالة ينجذبوا للي يعاملهم بقوة أو بشدة ! فهي لا تحب أن تمثل دور المستكينة أمام زوجها و إن كانت تحب أن تمثل هذا الدور في الخارج – أي أنها الزوجة المنكسرة ! –

    دي النقطه التنيه بالعكس لما بتحب بتكون هاديه انا بتكلم عن نفسي يعني لما بحب حد حبيب او صديق بكون هاديه وبسمعله وممكن اعمل برايه وطبعا ده لو مش غالي قوي مش ممكن يحصل لاني عناديه جدا

    في الاخر بجد مجهود رائع

    ماهيتاب

    ردحذف
  41. ياسلاااااااااااااام عليك وبس هذا اللي اقدر اقوله

    انا حبيبتي جوزاء وكل اللي قلته احس انه مكتووب عليها هههههه

    طيب بسالك اللحين حبيبتي ماصارت روانسيه معاي زي اول وصارت متقلبه ويمر يوم ماتكلمني فيه واذا كلمتها عالتغيير بتعصب بسرعه و تخلي العيب فيني ؟:s
    تتوقع انها طفشت من العلاقه او انها ازمه وبتمر ؟

    ردحذف
  42. الاخ بلوجاتي اولا شكرا جزيلا على الشرح الوافي عن الجوزاء وصراحة حسيت انك بتتكلم عنى مع اغفال بعض الجوانب الايجابية و صراحه دي اول مره القى شرح وافي للجوانب السلبية للجوزاء و عندي سؤال بسيط انك لما قلت بتحب الاسود انت قصدك: اللون الاسود كلون ام انها تميل نفسيا للحزن و الكابة اغلب الاوقات و ان كانت تظهر عكس ذالك
    و عندي سؤال تاني لو سمحت انا مطلقة من رجل من العذراء و مرتبطه حاليا برجل من العقرب و ما لقتش شرح وافي للراجال للبرجين عندك يا ريت توضح لي و بالذات الرجل العقرب و مدى رؤيتك للتوافق بين برجينابالشرح الوافي لو اتفضلت
    و ابه اقول حاجه اخيره عن الجوزاء حسب وجهة نظري انها بتحب الرجل الذكي المثقف الي بيشعرها دائما بالتجديد و الاثارة و تفضل الرجل الايجتماعي لكن على شرط انو صحابه يدخلو مزاجها و تكره الرجل الانطوائي و البيتوتي و الروتيني و صراحه الجوزاء نفسها ما بتفهمش تقلب مشاعرها المستمر الا انهاتفهم اللحظه التي هي فيها لانها تعيش لحظة بلحظة و معاك حق ما يعجبها اليوم يمكن ان لا يعجبها غدا و لكنهاقد تعود و تعجب به بعد غد وتحب الحصول على الاشياء الصعبه او المستحيله لانها تشعرها بالمقامره و قدرتها و قوتها وممكن تحصل عليها بعد جهد و تعب و كما قلت تترها في لحظات لتبحث عن شئ مثير اخر و كلما كان عندها هدف فستكون عندها طاقه خياليه للوصول اليه كما ان المنافسة تثيرها و تحفزها جدا و كل جوزاء من داخلها ضعيفه تبحث عن الحب و الامان و التقدير
    و اعذروني على عدم تنظم افكاري فانا جوزائية هههههها

    ردحذف
  43. ممكن اعرف العلاقة بين امراة الجوزاء و رجل العقرب بالتفصيل.
    ميار

    ردحذف
  44. bright-light
    انا برج الاسد بس كل صفات الجوزاء اللي انت كاتبها يا عزيزي بلوجاتي تنطبق عليا. ازاي ده بس انا هتجنن. حتي لما بقرأ حظك اليوم بلاقي ان برج الجوزاء منطبق اكتر من الأسد.....عندك تفسير؟

    ردحذف
  45. الأخت bright-light

    بصراحة معنديش تفسير - و برضه اقري الأسد اللي مكتوب عندي في المدونة و قوليلي رأيك

    و بلاش حكاية حظك اليوم دي

    تحياتي

    ردحذف
  46. انا ما لقيتش رجل العقرب عندك خالص يا بلوجاتى, ينفع كده يعنى. يا ريت plz الاقى كلام عنه.

    ردحذف
  47. الله عليـج =)

    آنـا جوزآئية >>~$

    يبتي شخصيتي رآآآيت ,!!

    آمبييييه جنج تتكلمين عني ,,

    يعطيـج ألف مليوؤن عآفية ,,

    و مآ تقصريـن .. ^.^

    Q8 giRl

    ردحذف
  48. انا الجوزائيه
    وبصراحه اعتز باني الجوزاء
    وكلامك جميل جدا وفي الصميم
    ممكن طلب؟؟؟
    اعرف عن رجل القوس
    وهل يتفق معايا او لا

    ردحذف
  49. hwa enta leh mesh betrodd 5ales kda ya plogaty
    el mafrood yeb2a fi ehtemam b as2elet el nas elli btehtamm awi bel montada

    ردحذف
  50. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ميرسي جدابلوجاتي وهدهد كلمكو صح جدا
    انا من برج الجوزاء
    بس فيه عيب بقى مش عارفه هو اصلا فيه ولا اكتسبته
    اني بقيت سلبي شويه يعني مش فارقه معايا
    بس

    ردحذف
  51. أنا لينة من برج الجوزاء ...صراحة الكلام المكتوب عجبني مع اني ما بطيق الاطفال وما بعرف كيف اتعامل معاهم...صراحة ما بنكر انو برج الجوزاء مليان عيوب.. يعني بتقدر تحكي انو كل يوم مزاجي شكل .. وممكن اني أحب أكشر بس لمجرد اني زهئانة ... يعني برتاح شوي...بس بالنسبة للكلام التاني.. ميرسي عليهززالله يعطيك العافية

    ردحذف
  52. اناجوزاء الكلام ده صحيح انا رومانسيه بس بدارى ده كاءنها حاجه عيب وكتير بيبان ان انا مفتريه وجباره بس العكس هو الصحيح.منى

    ردحذف
  53. ماترد علينا ياعم بولجاتى......فى حاجه كمان عن شخصيه الجوزاءبتحب بيتها يكون احسن بيت وزوجها واولادهاايضابالنسبه لموضوع الزواج عندهاهى مش بتعمله علشان تحصل على الاطفال فقط لاء هى بتعمل ده علشان هى محتاجه لانسان يستوعبها يحسسها بالامان والحب يقبلها كماهى بدون مايحاول ان يغيرها اويسخر منها او من مشاعرها هى بتخفى ده لاعتقاد منها ان ممكن يبقى كرت ضدها يستخدم للضغط عليها او للسيطره عليها.بس بجد هى انسانه بكل المقايس ولو لقيت هذا الانسا حتسعده ومش حيعدى عليها دقيقه تكون فيهاحزينه0ده لوحبت بجد/اسفه على الاطاله/منى

    ردحذف
  54. السلام عليكم ورحمه الله

    شكرا للاخ بلوجاتى
    97 % من كلامك مظبوط
    فى حاجات مش فيه زى موضوع الالوان انا عن نفسى لا يستهوينى اللون الاسود تماما بل احيانا اكرهه واعشق اللون الابيض

    انت تقول

    "و أولادها عادة مدللين و هي لا تستطيع أن تزرع فيهم مبادئ صلبة – و لكن تزرع مبادئ لينة الإخاء المساواة العطف

    أعني بالمبادئ الصلبة : التدين الحقيقي – احترام الكبير – اتخاذ المواقف الشجاعة – تحمل المسئولية – الإرادة القوية


    إذا طلب منها احد طلبا تحرج ألا تنفذه – بالطبع ما عدا زوجها
    "

    اولا هى تحب ان تعلمهم المبادىء الصلبه وهذا الامر يشغل تفكيرها وتقرا عنه كثيرا حتى تزرعه فيهم

    ثانيا تحب ان تنفذ طلبات زوجها ...........


    وشكر للاخت هدى بجد كلامك صح 100 % انا جوزائية ونفس كلامك منطبق عليا

    فى سؤال عندى للاخ بلوجاتى

    انا جوزائية كما ذكرت ومخطوبه لشخص من برج الاسد
    احبه كثيرا لكن المشاكل بينا اكثر
    افكر كثيرا هل ستستمر هذه الخلافات فى الراى وغيره الى مابعد الزواج ان شاء الله ام انها ستنتهى مع العشرة ومعرفه كلا منا الاخر
    وخصوصا ان الاسد متسلط جدا والجوزاء تحب هذا التسلط لكن بما لا ياتى على كرامتها وهو ان يريدها ست بيت وهى ذكية جدا ومتفوقه فى دراستها وعملها وترفض ان تربى ابنائها فقط مع عشقها الكبير لهم ومعرفتها ان هم دورها الاساسى فى الحياه
    احس انه فى بعض الاحيان يريد ان يلغى شخصيتى واحيانا اخرى لا
    احيانا ديمقراطى والاكثر متسلط شديد الغيره مع العلم انى لا اكره ذلك

    شكرا وعذرا للاطاله وانتظر الرد

    م-وفاء

    ردحذف
  55. كلامك صح بنسبة كبيرة :)

    ردحذف
  56. الأخت None

    ليها موضوع على مدونتها فضلت ان أنقله بالكامل و سأستعين به و بكلام الأخت هدى و غيرها لكتابة بوست أنثى الجوزاء كلاكيت تاني مرة : !!!

    التدوينة :

    الصورة دي اتصورتها من كام يوم لما كنت في الفيوم
    اكتشفت ان بقالي فترة فاقدة اهتمامي بالتصوير او بصوري انا تحديدا ومش عارفه ايه السبب !
    يمكن عشان بقيت احس ان شكلي اتغير في الصور , اختفت مسحة البراءة اللي كنت بحبها وحل محلها شوية حدة وعدوانية
    ناس كتير علقتلي مؤخرا علي الموضوع دا .. اني بقيت عدوانية وبدخل شمال علي طول في اللي قدامي
    وانا عارفه ان كلامهم ممكن يكون صح , احساسي بالملل المطلق من الحياة ومن البني ادمين , سيناريوهات كلها متكررة زي ماكون عشتها قبل كدا مليون مرة لحد مازهقت ..مابقاش في حاجة ممكن تفاجئني ...لما حد بيقول حتي لو حاجة عابرة قدامي ساعات كتير ببقي عارفة هو قال كدا ليه وممكن كمان يكون مخبي ايه! .. مش دايما استنتاجي بيبقي صح اكيد او انا بحاول ما اثبتش الفكرة دي في دماغي عشان انا عارفه نفسي هسهس وبارانويا وسيئة الظن في الغالب
    عشان كدا ببقي ساعات عدوانية.. حتي مع نفسي , مانا كمان سيناريو متكرر !

    ناس كتير بتقول اني صعبة الارضاء وقلبي اسود بفتكر القسوة والحاجات الوحشة وبنسي دايما الحاجات الحلوة اللي اتعملت علشاني !
    لو ربطت دا بالصور هلاقي نفسي فعلا باتعمد اني ما اتصورش ولو اتصورت غالبا باتصور لوحدي مهما كان الشخص اللي معايا بحبه وقريب مني,ممكن اكون مش عايزة حاجة تفكرني بحاجة حلوة عشتها مع حد عشان لما اقسي اعرف اقسي فعلا ولما ابيع اعرف ابيع فعلا واعرف اخلص من ارتباطي بحاجات صغيرة في حياتي مالهاش اي معني !
    لما بشوف صوري القديمة عند ماما بحس ساعات برعشة حزن , ناس كتير اوي عدوا ومروا في حياتي اصحاب وقرايب وناس حبتهم وحبوني وعلموا علامات مابفتكرش مكانها غير لما اشوف صوري معاهم .. رعشة الحزن دي بتضايقني مش لمجرد انها حزن بس عشان باكتشف ساعتها اني ممكن اكون مانضجتش بالقدر الكافي وماتعلمتش ازاي ارمي ورا ضهري وازاي ما اربطش نفسي بحد وازاي مالتفتش ورايا تاني ..رغم اني دايما بادعي اني برمي ورا ضهري وماببصش ورايا !
    دايما باقول ان الحقيقة الثابتة الوحيدة في حياتي واللي ممكن اربط نفسي بيها هي امي وبناتي ..مش عارفة اشمعني .. !! يعني ليه مش بابا مثلا رغم انه اقرب حد لعقلي ورغم اني واخده 75% من صفاته علي عكس ماما اللي ما اخدتش منها غير عصبيتها وعندها ..ورغم اني انا وماما مابنستحملش نعيش مع بعض اكتر من يومين من غير خناق علي عكس بابا اللي دايما بيبقي دبلوماسي في التعامل ودايما حواراته بتبقي امتع ومايتزهقش منها , وليه مثلا مش وائل رغم اني دايما بحسة نص التفاحة بتاعتي ورغم اني عارفة ومتأكدة اني مش هاستحمل العيشة مع اي شخص تاني غيره ومحدش في الدنيا دي كلها ممكن يستحملني بطباعي وهسهسي وتحولاتي الغريبة الا هو .. !

    نرجع للصورة تاني
    سالي قالت لي ان الصورة دي " إتمة" ودمها تقيل ومكشر وايمان قالت ان شكلها مش لطيف وعصام قال ان شكلي فيها عجوز ووائل شايف انها سهتانة والاربعة اجمعوا انها مش حلوة ..بس انا شايفة انها بمنتهي البساطة انا !
    إتمة بقي سهتانة شكلي عجوز ولا صغير حنينة ولا انانية غدارة وممكن ابيع في لحظة ولا دايما ببقي مرتبطة بحاجات صغيرة عبيطة ومابقدرش ابعد عنها
    بطلت احلل وافكر او حتي احاول اصلح عيوبي ,انا نفسي بكل عيوبي ومميزاتي وقابلة نفسي ومتصالحة تماما معاها وعمري ما هحاول ابدا اني اجي علي نفسي عشان ارضي حد .. انانية انعزالية ..واية يعني ! ما الناس كلها بيجي عليها وقت تبقي فيه كدا ..وهايبقي مالوش اي معني اني احاول ارضي الناس وابان دايما مثالية قدامهم .. عشان الطبيعي بتاعهم انهم مابيشفوش حد مثالي غير نفسهم ومابيلتمسوش لحد عذر في الغالب غير لنفسهم بردو !!
    واللي بيحبوني هايقبلوني زي مانا ودايما هيلاقواالف عذر ليا حتي لو انا اشر الناس , واللي مابيحبونيش هاينقدوني الف نقد حتي لو كنت ملاك ماشي علي الأرض ..!
    يبقي المهم اني احب نفسي زي ما اناواحب الناس زي ماهما واقبل عيوبي وعيوبهم زي ماهي طالما عارفة اني اتعامل معاها
    مش كدا بردو ؟

    ردحذف
  57. FaTemh
    اهلا سيد بلوجاتي
    تسلم على المجهود الرائع
    انا اختي جوزاء وعندي واتنين من صحباتي
    بس اكيد الي اعرفها اكتر اختي وهقول لحضرتك على الي انا شايفاه اكيد
    _فتصرفاتها تميل الى الطفولية جدا يعني ممكن تتنطط وتعيط عشان حد اخد حاجتها
    _علاقتها متوتره بمامتها وشايف انها ظالماها ودا مش صحيح
    _الجوزاء مبيحبش إلا خنّاقه ! اللي يقلل من جمالها و يعاملها معاملة مختلفة ! فتصمم على إخضاعه .. هيا فعلا كدا وهتحاول اخضاعه باي طريقه مش العقل بس ممكن تركز على الجمال بردو
    _تجمل الواقع دي فيها اوي اوي ومعندهاش مانع تكدببيجيلها كتير إحساس إن سنين عمرها اللي فاتت راحت بدون فايدة هيا عندها 24 سنه وحاسه ان كل عمرها الي فات راح ع الفاضي
    _تكره شغل البيت و تعتبره عبئا المطبح تحديدا هههه
    _تعبها النفسي بينقلب لعضوي .. انا قريت مره وموافقه على كدا ان الجوزاء مهمل في صحته
    _غيورة جدا على زوجها أو خطيبها حتى و إن كانت تخفي عليه ! فهي تداري أولا لكي تجعله على طبيعته لتعرف عنه أكثر و أكثر – و ثانيا للحفاظ على كرامتها و الظهور بمظهر المتفتحة المتفهمة هههه انا معرفش بتغير بجد ولا لا بس هيا مش بيبان عليها حاجه
    هيا مخطوبه لبرج الثور وغالبا بتنجذب للثور بحسهم متوافقين من الحات الي بتعجبها فيه ان الثور بيخطط لكل حاجه فبيريحها غير كدا هوا مش مهتم بالناس ورايهم زي الاسد
    _الالوان التلاته الي اعرفهم الوانهم عجيبه ممكن
    اللبس غالي وشيك بس فعلا في لخبطه في الالوان
    _انانيه جدا بصراحه
    في حاجات تانيه بس انا تعبت ومش عايزه اطول على حضرتك
    حاجه اخيره كل صحباتها من برج السرطان بتقول بالرغم من انهم بيستفزوني كتير بس مقدرش استغنى عنهم
    انا برج العقرب على فكره وكلامك عن العقرب جميل جدا وصح جدا

    _
    _

    _

    ردحذف
  58. انا رح اجن..دااقره شخصيتي كلها انا برج الجوزاء و كله مضبووووووووط..اشكركم كثيرا
    تحياتي ايمان

    ردحذف
  59. انا برج الجوزاء وفخورة بكدة ونفسى حد يفهمني علي طول كل اللي في برج الجوزاء مظلومين وكل الناس بتفهمهم غلط وبصراحة معظم الكلام المكتوب صح

    ردحذف
  60. انا من برج الجوزاء وكل الكلام دة صح بس انا متجوزة واحد ميزان ومش عارفة اتعامل معاة وانا بحبة جدا

    ردحذف
  61. معلش انا عاوزاكم تردوا عليا فى ازاى اتعامل مع جوزى الميزان

    ردحذف
  62. أنا عايزة أعرف حاجة انا وأختى برج الجوزاء ونفس يوم الميلاد بس أحنا شخصيتين مختلفين او تقدر تقول متناقضين في كل شيء إلا حاجة وحدة احنا الأثنين حلوين هههههههههه

    ميادة سالمان

    ردحذف
  63. ااااااااه يا بلوجاتي
    اغلب الكلام صحيح يعني بنسبة 96%
    اما كلام هدى عن الجوزاء فمش طبيعي انا مصدومة يعني الكلام صحيح بنسبة 99.9%
    فرحت جدا لما قريت الكلام لانه انا جوزاء و مشكلتي اني عمري ما بحس حد فاهمني و حلمي الاقي حد يفهمني لكن لما بشوف بلاقي اني انا اصلا مش فاهمة نفسي فكيف هلاقي حد يفهمني
    ميرسي بلوجاتي و ميرسي جدا جدا لهدى
    يا ريت تكتب توافق الجوزاء مع كل الابراج و خصوصا العقرب

    ردحذف
  64. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  65. انا حبيبى ميزان13/9/1980وانا جوزاء 20/6/1991 عيزه اعرف هل فى توافق بيننا

    ردحذف
  66. هاي انا اسمي احمد 26 سنه برج الجوزاء انا مرتبط بواحده برج الجوزاء بردو ياجماعه اقسم بالله العلي العظيم احنا بقالنا 3 سنين مع بعض بنتخانق بس مش بنتصالح اساسا احنا مقضينها خناقات ماشيه بدماغها وانا كمان ماشي بدماغي بس هي اكتر ولا انا اكتر مش عارف ساعات بحبها وساعات مش بحبها ساعات عايزها وساعات مش عايزها ساعات برتاحلها وساعات لا ساعات مش عارف كله ملخبط ملخبط بحس انها مليون شخصيه في بعضهم هي بتقؤل انها بتحبني انا وبس ومش عارفه تحب حد تاني ومش هتعرف بنسيب بعض بالشهر ونرجع تاني لبعض اقوي من الاول واعنف من الاول ونرجع نسيب بعض وظروفنا زي الزفت وظروفنا الماديه زفت الزفت ومش عارفين نعمل حاجه وخايفين من الجواز وشويه عايزين نتجوز وشويه خايفين نتخطب وشويه عايزين نتخطب وشويه خايفين نبقي مع بعض وشويه عايزين نبقي لبعض انا هلطم هتشل هيجيلي شلل رباعي حالتي النفسيه بقت تحت الصفر انا قابلت بنات كتير قابلت الميزان بتعشقني بسرعه اوي وبتحبني بسرعه اوي وبشدها بسرعه اوي فعلا بس انا علشان بغلط كتير بتهرب مني وقابلت الحمل بس بتبقي العلاقه بيني وبينها كانها حرب بين مصر واسرائيل وقابلت العقرب بس بتتضايق بسبب اني بكدب كتير وانا بخاف من غموضها بصراحه بس انا اقوي منها فباسرها بسرعه وفي الاخر مش بتعجبني وبرفضها وقابلت الجدي بجد اسطوره بمتلكها بكل قوتي وسيطرتي عليها وهي تفضل طول الوقت متعذبه وفي الاخر بردو برميها وقابلت الثور بتحبني بعد تاني مره كلام بتحس اني ملك ليها بس بردو مش عجباني وقابلت الاسد علاقتي بيها كانت حلوه بس انا فلات مش بيعجبني الحال الثابت عايز كل حاجه بايظه وملخبظه وفي نفس الوقت عايزها كلها مترتبه ومنظمه محدش يقؤلي ازاي حد فاهم حاجه ؟ ! المهم دلؤقتي حد يقؤلي اعمل ايه مع اللي بحبها الجوزائيه؟ هو انا اصلا بحبها ولا مش بحبها ؟ !

    ردحذف
  67. انا ام من برج الجوزاء اكثر الصفات موجوده بنسبه كبيره جدا

    نقطة ان الطفوله موجوده فعلا الى حدٍ ما انا عندي ولد وبنت

    كذا مره ابني يقول ياماما احس احيان كأنك طفله لما العب معاه واتنطط واحنا نازلين من الدرج ههههههه ابني عمره 13 سنه

    وبنتي عمرها 9 سنوات تقول ياماما كأنك صغيره قدي

    لاكن في بعض الاحيان اكون حازمه معاهم وقرارتي ما اتراجع عنها حتى لو بيني وبين نفسي انو عاوزه اتراجع
    بس الاهم المصلحه

    شكرا بلوجاتي
    شكرا هدى

    ردحذف
  68. أنا جوزائيةالمشكلة بقي لما شاب يلفت انتباهي وخصوصا تكون شخصيته قويةو جذابة أحاول لفت انتباهه من غير مايعرف ولما ينجذب الي ويحاول يكلمني اتهرب منه واحس ان مش هو الانسان المناسب

    ردحذف
  69. تمام انا جوزاء ومظم الحاجات دى فيا مشكور جدااااااااااااااااا



    انسانه

    ردحذف
  70. 90%من المكتوب فعلا شخصيتي والبرج ده صفاته تعباني

    ردحذف
  71. 100% ده اللي بتتكلموا عنها اكيد انا اكيددددد

    ردحذف
  72. مش معقوووووول أنا كنت فاكرة ان مفيش حد فاهمني ابدا وحسه ان شخصيتي مختلفه عن باقي الناس بس الحمد لله ان لقيت حد فاهمني وكمان عايزة اقوللك حاجة يابلوجاتي أنا فخورة جدا جدا جدا ان أنا من برج الجوزاء

    ردحذف
  73. انا ما بعترفش بالأبراج وعايز أعرف بتعرفوا الشخصية بناء علي ايه

    ردحذف
  74. ممكن اعرف العلاقة بين امراة الجوزاء و رجل العقرب بالتفصيل

    ردحذف
  75. يااستاذ بلوجاتى انت فعلا شكلك مش بتحب برج الجوزاء لانك قاسى عليه فعلا واى شخص هيخاف يقرب منه انا برج الجوزاء بس اللى انت كاتبة فيه نسبه منى لكن فى نسبه اكبر مش منى بجد انا مش بشكر فى نفسى بس برج الجوزاء احسن برج فى الشخصية وطيب جدا ونقسه يعمل حاجة علشان يخلى الناس كلها سعيدة هو انت ياستاذ بلوجاتى برج اية ياريت تقولى انا اسمى منى

    ردحذف
  76. ياجماعة بجد برج الجوزاء برج جميل جدا وشخصية حبوبه وبتحاول انها تسعد الغير واللى يعرفها ويتعامل معاها هيحبها جدا ويحترمها

    ردحذف
  77. على فكرة يا منـى استاذ بلوجاتي زوجته من مواليد برج الجـوزاء
    يعني أكيد بيحبه ^_^
    استاذ بلوجاتي برج الدلـــو
    أي خدمة :)

    ردحذف
  78. شكرا يا احمد على المعلومة دى بس انا لما قراءت البرج جالى اكتئاب دا انا لو فيا الصفات دى بجد متعملش مع الناس علشان ميكرهونيش

    ردحذف
  79. بيعرفوا الشخصيات بناءا على ناس بيعرضوهم لمواقف علشان يعرفوا ردود افعالهم ويدرسوا الشخصية ويحللوها وبيعرفوا هو مولود فى شهر اية ويوم اية ويسموا برجه وبس وقراءة الابراج دى تسلية بس فعلا فى ناس بتتعامل معاهم كويس لما بتقراء برجه

    ردحذف
  80. الله يخليك والله صفات برج الجوزاء كله ينطبق علي كثيراولكني الي الان لم افهم شخصيتي لاني وانا متزوجة من برج الاسد واحس نفسي انافقواحس انه ليس الحبيب علي فكرة انا مواليد برج الجوزاء تاريخ ميلادي 4/6/1976 اسمي ميساء من تونس

    ردحذف
  81. انا مبحبش الكلام الفارغ ده والله ناس فاضية عارفين كل حاجةفي الدنيا؟!!! فاضل مسألة الأبراج دي!!!

    ردحذف
  82. انت فين ياعم بلوجاتي انت سايبنا نكلم نفسنا ولا ايه !!!!علي فكرة كدة ما ينفعش خالص ؟ انا كنت هقول رأيى بس لما لقيتك ما بتردش علي حد . قلت احرج نفسي ليه؟!!

    ردحذف
  83. الأخت bosi

    اتفضلي انا سامعك !!!

    ردحذف
  84. اناآسفة على التأخير في الرد اصل انا مكنتش متوقعة انك ترد بسرعةكدة وشكرا علي الاهتمام بصراحة انا مكنتش باهتم بالأبراج خالص عكس صحباتي ولما سألونى عن برجى وعرفوا انه الجوزاء قالوا انه وحش خالص؟!!!قلت لازم اعرف كل حاجة عن البرج ده ولما قرأت الكلام اللى كتبته انت والأخت هدي حسيت ان برج الجوزاء جميل أوي كمان حسيت ان ده تحليل تفصيلى لشخصيتى... ممكن اعرف بقى ليه الناس مبتحبش البرج ده مع ان اصدقائي بيحبوني اوي وكمان ممكن اعرف حضرتك تقصد ايه بالكلام ده (إذا كنت ستتزوج من أنثى الجوزاء فاعلم أنها ستكون شخصا مختلفا تماما عن الزميلة التي كنت تعرفها !)هتكون مختلفة للأحسن ولا للأسوأولا من ناحية ايه بالضبط.

    ردحذف
  85. أنا آسفة نسيت اقولك حاجة( برافوووووووووووووووووو)

    ردحذف
  86. سلام عليكم؛بصراحة شىء موش معقول كأنى أقرأتحليل لشخصيتى .عاوزة أسأل هو ده علم وهل التنبؤ بالمستقبل دة صحيح ولا أيه بالظبط ؟ أكون شاكرة لو جاوبت على.سلام

    ردحذف
  87. يا استاذ بلوجاتى انا عاوزة اسأل سؤال هو برج الجوزاء تاريخ ميلادة بيبدأ من يوم اية وينتهى يوم اية وياريت ترد عليةعلشان انا عاوزة اعرف بالضبط

    ردحذف
  88. الأخت فوزية

    الأبراج في عصرنا الحالي ليست علم - لأنها غير منضبطة
    أرجو منك قراءة بوست حكايتي مع الأبراج

    اما عن التبؤء بالمستقبل فالاجابة كالتالي :

    هل هنك شئ اسمه سحر ؟
    الاجابة نعم , السحر مذكور في القرآن - و السحر علم - لكنه علم محرم تعلمه و هو علم ضار و الساحر كافر

    فدل ذلك أن هناك علوم منهي عن تعلمها
    و السحر كان يعلمه الملكين هاروت و ماروت ببابل و يعلموه للشياطين - كما هو مذكور في القرآن
    و اعتقد - و الله أعلم - أن التبوء بالمستقبل عن طريق الأجرام السماوية كان من ضمن هذه العلوم التي كان يعلما الملكان - أي أنه ضمنيا حكمه حكم السحر - لكن مع مرور الوقت و مجئ الاسلام - تم تدمير أغلبية هذا العلم (عن طريق توبة السحرة و عن طريق تدمير كتب السحر مع الفتوحات الاسلامية للهند و غيرها) و بقيت منه رواسب , تجعل التبوء صعب جدا و يستغرق وقت طويل جدا في حسابه لدرجة انه قد يكون انتظار حدوث الشئ أسرع ! -لذلك كانت هذه العلوم و التنبؤات مقتصرة على الملوك - لأنهم هم الذين يستطيعون تمويل هذه العلملية الطويلة و المكلفة
    و كما قلت هذه العلوم حرام شرعا
    و ما وصل إلى عصرنا الحالي لا يكفي للتنبوء الدقيق أو حتى مقارب - بل اقصى شئ هو مجرد تنوء بحوادث فردية متفرقة - و هي نوع من أنواع الفتنة لبني الانسان -
    و ايضا هناك نوع آخر من التنبوء و هو ان تسترق الشياطين السمع لما يحدث في السماء و تسطيع أن تهرب بمعلومة تلقيها إلى السحرة و أولياء الشيطان فيزيدوا عليها من كذبهم
    و استراق السمع أصبح بظهور الاسلام يعاقب عليه الجني او الشيطان الذي يسترق السمع لما سيجري من الأقدار القريبة زمنيا - بشهاب ثاقب- فقلت هذه الأمور جدا بظهور الاسلام - و اما قبله فكانت متفشية جدا
    و يبدوا و الله اعلم ان الشياطين يعملون عمليات انتحارية - ان جاز التعبير - لمحاولة تسريب و لو معلومة واحدة - يستطيعون بها فتنة بني الانسان -


    ارجو ان اكون جاوبت

    هناك شء هام - ان معرفة المستقبل لا تنفع بشئ - لأنه لا يمكن تغيير الأقدار - و كذلك لأن المرء يأخذ الثواب على الأعمال لا على النتائج - و معرفته بالنتائج مسبقا قد تجعله يتقاعس عن العمل مما سيحرمه الثواب !

    تحياتي

    ردحذف
  89. الأخت شمس

    جدولي الخاص - في تواريخ الأبراج مكتوب في بوست :

    خواطر عن الأبراج

    تحياتي

    ردحذف
  90. أستاذ محمد متشكرة جدا على ردك الوافى لسؤالى بس فيه سؤالين أولا ليه نص الكلام المكتوب فى الصفحة محذوف كنت عاوزة أقرأ رد حضرتك كامل لكن فيه كتير محذوف . ثانيا ليه اسم بلوجاتى معناه أيه وشكرالسيادتك .

    ردحذف
  91. الأخت فوزية

    جربي تدخلي بعد شوية و اعملي رفريش
    دة عيب الانترنت اكسبلورر
    انص باستعمال جوجل كروم
    و هناك وسيلة أخرى لقراة البوست و هي الفيد
    و وسيلة اخرى لقراءة التعليقات الفيد بتاع التعليقات - لينك في آخر كل صفحة

    الاشتراك في: تعليقات الرسالة (Atom)


    http://blogatee.blogspot.com/feeds/2471727451018164832/comments/default

    ردحذف
  92. انا ندى من برج الجوزاء كل ما كتب صحيح بنسبة كبيرة كما اني احب الاسود كثيرا أريد أن اعرف مدى التوافق بين رجل الدلو و امرأة الجوزاء لانه مجنون ومختلف يقول أنه لا يرغب في الزواج و لا يراني لمدة سنة و بعدها يرسل أهله ليخطبني دون أن يعلمني و بما اني لا أحب المفاجات لم أدخلهم لكني أجبتهم و لم أرفضه و بعدها لا يجيبني على الهاتف و أظن انه غاضب لكن ليس صريح مثلي غامض و حساس و كتوم و بصراحة لا افهمه أظنه مريض نفسيا أو مجنون بابا أيضا برج الدلو ولم افهمه نهائيا

    ردحذف
  93. ملكه الحب والرومانسيه28 ديسمبر 2009 في 8:33 م

    انا برج القوس ومش لقيه اى كلام عنه

    ردحذف
  94. ملكه الحب والرومانسيه28 ديسمبر 2009 في 8:50 م

    السلام عليكم :
    انا من مواليد 24/11/1994
    برج القوس لكن مش لقيه عنه اى كلام

    ردحذف
  95. السلام عليكم :
    انا مواليد24/11/1994
    برج القوس مش لقيه له اى معلوماتعن البرج ده

    ردحذف
  96. هو فين الرد طلبت عن برج القوس

    ردحذف
  97. انت ليه يا بلوجاتى مش كاتب حاجة عن رجل العقرب انت مش بتحبه وللا ايه؟؟؟؟؟؟
    LOULA

    ردحذف
  98. انا جوزائية يا بلوجاتى وحبيت كتير بس باجى فى وقت معين واتقلب لوحدى اساس الانقلاب انى بمل مش من الانتظار لأ من اللعب وانا الأن بحب واحد من برج الجدى ومش عارفاله آخر قريت فى برج الجدى كتير فى صفاته قاله انه عكس الجوزاء تماما بس انا برده معجبه بيه مش عارفه يمكن لانه الى الآن مدوخنى وراه!
    عن ا/رأة العقرب امرأة رائعة جدا فى كل شىْ ماعدا ان صاحبها الوحيد هى نفسها فهى عندها القدرة ان تغلق على نفسها تماما ولو كانت وسط العشرات فرغم ذلك اصحابها كتير جدا ولما تبيع تبيع

    ردحذف
  99. جوزائيه:

    برافوو ع مدونتك...

    بالنسبه للكلام عن امرأه الجوزاء.. صحييح .... بس انت وصفت سلبياتها بشكل وحش.. يعني الحين لو احد قرأ هالكلام عن المرأه الجوزا.. حيهرب منها قبل مايتعمق معاها !!!!
    يعني انت كذا تبي تكرهناوتكره العالم في برجنا الجوزاء :(

    وبالنسبه للجمال.. ماتكلمت عنو وفي ردود تقوول انو مابيفتوا .. يعني ابراج الجوزاء ليست جميله ؟؟؟ :/


    طيب كمان سؤال.. ايش اللي حيخلي الواحد يحلم او يعشق انو يرتبط بأمرأه الجوزاء ؟؟؟


    سلام

    ردحذف
  100. الأخت جوزائية

    لو قرتي بقة الأبراج هتلاقيني برضه بطفش عنهم برضه
    الكتابة بغرض تبيه الشخص صاحب البرج و كذلك اللي هيرتبط بيه - و في النهاية المفروض انه له عينين يشوف بيها انما احنا بنتفتح دماغه شوية و نشطها

    متقلقيش كل برج و له جاذبية خاصة موضوعة فيه - ملهاش علاقة بطباعه

    بالنسبة للجمال فهو نسبي
    و انا حاطت اسماء مشاهير في كل برج و كل واحد يقارن و يقرر ايه اجمل برج في رأيه !

    مفيش حد بحلم يتجوز من برج معين ! ممكن يحلم بصفات لكن برج مشفتش ! و خصوصا الرجالة

    فيه ابراج كويسة في الحب اكتر من الزواج و العكس
    و هناك ابراج كويسين كأم أكتر منها زوجة
    و هناك حبيبة و زوجة لكن أم نص نص , و تحملها قليل لمصاعب الحياة
    و ممكن تكون فيها كل المميزات لكن لا تغفر أي خطأ لزوجها
    الخ الخ مفيش حد عنده الميزات كلها - كله لازم يتلط في حاجة !

    تحياتي

    ردحذف
  101. ana kman borg el gawzaa very nice ya blogaty

    ردحذف
  102. جميل جدا هذا الكلام
    بس كان عندي استفسار
    انا من برج الميزان معجب ببنت من برج الجوزاء فهل تنصحني ان استمر في مشوار الارتباط بها ؟ ان كان نعم ارجوا ستاعدني كيف اعرف مشاعرها تجاهيوكيف اتعامل معها افضل واي نصائح اخري منك تريد ان تقولها لي وشكرا مقدماً

    ردحذف
  103. سلام عليكم يا بلوجاتى. انا بجد مش عارف اقولك ايه على شرحك للجوزاء.

    انا خاطب بنت جوزائيه و انا بحبها جداو هيه كمان بتحبنى ( ساعات ).هههه

    ساعات الحب بيكون خارج من جواها فى افعالها معايا, و ساعات بتقولى بحبك لاكن انا ما بحسش ان الكلمه خارجه من قلبها.

    على العموم الامور بينا دلوقتى الى حد كبير أيله للسقوط و فسخ الخطوبه.بجد انا معنتش عارف افهمها و خايف منها بعد الجواز ( مع انى لسه بحبها )

    كتير بتحكيلى عن عقدتها بالذنب و هيه بتبكى لاكن هيه مش عارفه ايه الذنب اللى هيه عملته (طبعا انا عرفت بعد ما قريت شرحك و فعلا والله شتان و كل البعد خطيبتى عن مامتها).
    مامتها غيرها هيه روحها مرحه و حبوبه كتير و طيبه و يمكن بتحبنى اكتر من خطيبتى كمان لأنى زيهافى نفس الصفات.
    خطيبتى متشائمه كتير و ساعات اكتر بحس ان اللى هيه بتقوله غير اللى جواها نهائى.

    انا برج السرطان و ان كتير بكون حمق معاها و منتقد لاذع لتصرفاتها اللى دايمابيكون عذرها اقبح من الذنب نفسه, ده طبعا غير تصرفاتها الطفوليه علما بانها 20 سنه.
    انا كتير بكون معاها كده بس انا برده ممكن بكون بعمل كده من حبى و انا فى نفس الوقت طيب قوى و الله و مش شرير( طبعا انت عارف طباع السرطان ).

    انا مش هخبى عليك, الامور بالفعل وقعت بينا و افترقنا و انا لسه بفكر انى ارجع الموضوع تانى بسبب حبى لها بس فى نفس الوقت انا لسه خايف اعيش معاها, و خايف شعورى بالحب ناحيتها يغلب على خوفى منها و الموضوع يرجع و يحصل جواز و يحصل بعدين ما لا يحمد عقباه.

    انا بجد عايز حد ينصحنى و مش لاقى و بالصدفه لقيت موضوعك و اعجبت بكلامك جدا و مستنى منك النصيحه بجد يا صاحبى.

    ردحذف
  104. نونى الجوزائية جدا


    انا برج الجوزاء و ضحكت كتير لما قريت حجات كتييير فيا و فعلا بفكر فيها ومش عارفه اعمل ايه فى نفسى احب حاجه شوية واتحمسلها اوى و بعدين ازهق وابقى مش طايقه اكملها حتى مع خطيبى ساعات احبه اوى و ساعات ابقى عادى مش فارق معايا قوى و ساعات اتشد لحد تانى اعرفه من الاول و احس انى بحبه و بعدين ولا كأنى فكرت فيه و انساه و خلاص انا بجد نفسى اعرف انا بحب مين و عايزة ايه فعلا هتجنن من الازدواجية دى :(

    ردحذف
  105. جوزاء و جدى


    عايزه اعرف توافق المرأه الجوزاء مع الرجل الجدى وازاى المراه الجوزاء تشد الجدى و تخليه يحبها ؟؟؟

    ردحذف
  106. بلوجاتى انت ماردتش على مشكلتى؟

    هيه صعبه قوى كده؟

    ردحذف
  107. اريد ان اسال امراة الجوزاء المتزوجة
    هل انت دائما على خلاف مع زوجك.كما هي الحال معي.انا من برج الدلو.اريد الرد رجاءا. لكي ابداء اسال عن المزيد.احترامي و تقديري لمراة الجوزاء

    ردحذف
  108. بصراحة انا أعاني من امراة الجوزاء و لحد الان لا استطيع فهمها.ارجوكم اريد امراة من الجوزاء تراسلني لكي اسطيع ان افهم طبعهن .وهل كلهم عندهم نفس الطباع.

    ردحذف
  109. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  110. السلام عليكم...على فكرة يا أستاذ بلوجاتي أنا مش عارفة أقولك ايه؟؟! أول مرة أقرا وصف دقيق كدة لشخصيتي ..و في نفس الوقت مش مصدقة اني كدة !! يعني عشان أنا برج الجوزاء ابقى بالجنان دة!!كل اللي زمان قريته عن الجوزائيات كان سطحي و نسبي و عادي كمان..انما انت كأنك بتوقفني قدام مرايتي ..انا بقالي 3 أيام اهو في حالة( تتنيح تام)excuse my language!...عموما شكرا ليك انك عرفتني 99% من حقيقتي !! ينفع تقوللي أعمل ايه معايا بقى؟!! و مع المجموعة "اللطيفة"! اللي جوايا بعيد عن معاهدة السلام!!! و السلام ختام!

    حاليا!! جوزائية شابة!

    ردحذف
  111. طيب ياريت طلب يا بلوجاتي .. تكتب عن رجل برج العذراء

    ردحذف
  112. علي فكره انا برج الجوزاء انا رجل برج الجوزاء وعايز اقؤل شويه حاجات عن امراه برج الجوزاء لاني احتكيت بيها كويس جدا علي مدار اربعه سنوات ممكن . اسمي احمد

    ردحذف
  113. الأخ أحمد

    اتفضل مش محتاج عزومة
    و كمان متنساش تعلق على بوست رجل الجوزاء كمان

    تحياتي

    ردحذف
  114. الظاهر ان امرأة برج الجوزاء تاعبة ناس كتير .. انا كمان نفسي افهمها واعرف عنها اكتر

    ردحذف
  115. انا ميما اسمح لي ان اقول انك مابتردش الا عندما تستفز واعتقد انه طبع فيك وتانيا اتفق معك في بعض الاشياء وليس كلها كما اتفق مع كلام هدى اسعدني مروري من هنا
    ولي تعقيب على جاذبية الجوزاء بحيث ان لها جاذبية طاغية وحضورها الساحر بالأضافة الى نظراتها الخجولة و(البيبي فيس) هي مايجذب الجنس الآخر اليها ويجعلها محط انظارهم وغيرة بنات جنسها (وبقوله عن تجربة )
    مع انها تصف من يعجب بجمالها بالسطحية الا انها ترى ان مظهرها اكثر شي يعزز ثقة النفس التي تفتقرها احيانا
    احيانا تحتاج الى المساعدة فيما يختص الموضة الا ان لها لمسات اضافية خاصة بها تجعل من ملابسها تحمل طابعا شخصيا لها
    جريئة في ارتداء الألوان اذا كانت متزنة ولكنها تصبح متمسكة بألوان معينة او طابع معين اذا كانت تعاني من مشكلة
    تحترم وتعجب جدا بالمرأة الاسد وتكون صداقات معها ؛ تغار من المرأة الميزان ترى فيها تهديدا لها؛ تعتبر المرأة العذراء مملة لكنها تحترمها ؛ تحب عقلية وتفكير القوس ومجادلتها ؛ علاقتها بالسرطان مبنية على النفاق؛ مع الثور مصالح مشتركة؛
    اما عن الحب فهى حذرة لأنها تبحث عن كامل الأوصاف الذي يفهمها ويحتويها تبحث عن الغريب الذي تتحدى من اجله واقعها واهلها كالجنسية المختلفة او الديانة المختلفة
    تتفق مع القوس والدلو عموما فيما يختص بالعاطفة
    فالدلو يتفهمها تعطيه ويعطيها مساحات الحرية الذي يحتاجانها تجمعهما علاقة صداقة جميلة تتحول الى حب لكن هناك الكتير من الصمت ومساحات شاغرة مما يجعل العلاقة متأرجحة بعض الشي ان كانت تحبه تتظاهر بعدم وجود التأرجح ومثالية علاقتهما فهى تراهن بسعادتها ونفسها لأجل قصة حب تعتقد ستنجح
    اعتقد ان ما اضفته سطحيا بعض الشي
    any wayاتمنى اسمع ردك ورايك بصراحة

    ردحذف
  116. الأخت ميما

    اولا اهلا بيكي

    العملية مش مسألة استفزاز - بس الأسباب تكيرة و متنوعة احيانا الانشغال- احيانا النصيب , احيانا ان الرد هيكون طويل
    و احيانا بيكون ليس عندي ما أضيفه

    و أعتقد أن ما كتب هنا - سواء في البوست أو التعليقات - عن امرأة برج الجوزاء فيه ما يكفي و زيادة

    يمكن ما ينقصنا هو كيفية التعامل مع امراة الجوزاء
    و كذلك كيفية مساعدتها للتخلص من عيوبها

    تحياتي

    ردحذف
  117. استاذ محمد اتمنى انك تقرا تعليقي وتسعدني بردك لأني من برج الجوزاء وأول مرة أبعت تعليق وبصراحة يا جماعة انتم متحاملين قوي على امرأة برج الجوزاء
    والله يا جماعة هي مفيش اطيب ولا أحن من قلبها وهي مش خبيثة أبداً وحتى لو كانت لئيمة وبتاعة مصلحتها أحياناً مش اللؤم اللي ممكن يأذي حد ومش المصلحة اللي تزعل غيرها
    شخصية محترمة ومش حقودة ومش غيارة أو حسودة طلباتها معقولة ومش بتبص للي في إيد غيرها زي كتير من الناس عندها قناعة وجدعة يعتمد عليها في المواقف الصعبة
    عقلها كبير وذكية صعب ينضحك عليها بكلمتين
    ملامح وشها دايماً هادية لأنها بتعكس الطيبة ومسحة الحزن اللي جواها
    مش معنى كلامي انها خالية من الشوائب والعيوب بس مش العيوب اللي تودي في داهية
    ايوة من عيوبها انها بتجادل كتير بس مش لأنها بتعشق الانتصار في الجدل علشان تقول انا ام العريف وما حصلتش انما هي دايماً محتارة بسبب تعدد الشخصيات اللي جواها وده بيخلي عندها افكار كتير وكلام كتير لما بتخش في نقاش بتبقى عاوزة تفضي شوية من الأفكار دي عشان تفوق وبتبقى عاوزة تعرف وجهة نظر الطرف التاني يمكن توصل لحل وحيرتها تقل وبتفرح لما الطرف التاني ميعرفش يرد عليها مش علشان الانتصار لكن لأنها بتحس ان تعبها وأفكارها ماراحوش على الفاضي مش لأنها غاوية انتصارات
    هي مش بتسوف ابداً زي مالناس فاكرة يمكن بتسوف الحاجات اللي مش على مزاجها لكن الحاجات اللي عاوزاها بجد بتبقى عندها ارادة من حديد وبتؤمن بالمباديء المهمة زي التدين واحترام حرية الآخرين وبتحب تعلم ده لأولادها بس مش بالعافية لأنها مش بتحب تخنقهم أو تحسسهم انها مقيدة لحريتهم
    ايوة هي عنيدة شوية بس عنادها ده مش لأنها غاوية عند وخلاص لكن مفتاح شخصية امرأة الجوزاء الحقيقي مش الطفولة لكن الحرية أي حد بيجبرها على حاجة هي مش عاوزاها كأنه بيغتصب حريتها وهي ماشية بمبدأ أنا أحترم حرية الآخرين إذاً ليحترم الآخرين حريتي
    ممكن تنتقد حد أو تعلق على حاجة هو بيعملها بس في الآخر بتسيبه حر نفسه يعمل اللي على كيفه لأنها حياته مش حياتها هي كمان ممكن تقبل النقد لكن مش حتقبل ان النقد يتحول لفرض وأمر لازم تنفذه بالعافية لأنها حياتها
    عايزة تحس ان الناس اللي حواليها بيحترموا تفكيرها ورأيها عشان كده بيثقوا فيها وسايبينها تدير حياتها زي ما هي عايزة اي نعم ده ممكن يضايق رجالة كتير بس والله لو حسست امرأة برج الجوزاء انك بتقبلها زي ما هي بتقبلها بكل شخصياتها بتقبلها بعيوبها قبل ميزاتها من غير فرض أوامر حتديك عينيها

    ردحذف
  118. ومن كلامك في المدونة يا أستاذ محمد اعتقد انك معجب بامرأة برج العقرب بس ماعرفش ليه افتكرت الملك فاروق وهو دلو وكان متجوز الملكة فريدة ووراها ناريمان والاتنين عقرب وطلقهم
    المرأة العقرب ذكية ولبقة بس امتلاكية جداً مع الراجل اللي بتحبه حتى لو مابينتش ده والدلو يعشق الحرية ماعتقدش حينفع مع العقرب
    برضه قريت في المدونة انك بتقول ان اكتر حد يشبه رجل برج الدلو هو امرأة برج الميزان وصدقني اكتر حد يشبه الدلو هو امرأة الجوزاء في حبها للحرية والتحليل والفكر المتجدد وممكن بشوية صبر ومرونة وتقبل من الرجل الدلو علاقتهم تمشي زي العسل بس مشكلة رجل الدلو وياريت محدش دلو يزعل مني هو شوية الأنانية الزيادة اللي عنده يعني انا حر انا اعمل اللي انا عاوزه حياتي وانا حر فيها لكن عند شريكة حياته لأ انت مش حرة نفذي اللي على مزاجي وبس اللي انتي عاوزاه مش مهم وطبعاً لأن مفتاح شخصية الجوزاء هو حريتها التي لا تريد أن تفقدها ولأنها بالمقابل تفتقد لبعض الدبلوماسية أحيانأ تبدأ تعند وتتمسك برأيها أكتر يعني مثلاً ممكن تسأل شريك حياتها انها عاوزة تعمل حاجة معينة واقتناعها بالحاجة دي 20 في المية لكن لو قالها لأ حيبقى اقتناعها مليون المية
    وطبعاً شريك حياتها مش قصدي الدلو بس بيعتقد انها بتعانده ومع الجدال الكتير بيفتكر انها مصممة على العند فيفقد أعصابه ويزيد من تحكمه وتزيد هي من تمسكها برأيها مش من باب العند انما لأنها عايزة تحس ان شريك حياتها بيحترم رأيها وبيثق في عقلها وممكن لو قالها لأ وبعدين سابها براحتها ممكن ترجع في رأيها وممكن لأ بس ساعتها هتحس ان اللي معاها بيحترمها ومن نفسها هي مش هتسأله تاني عن الحاجة دي
    هي شخصية حبوبة وبتحب الناس كلها بس تعدد الشخصيات جواها مخليها محبكاها شويتين في مسألة الحرية لأنها دايما بتقول لنفسها اذا كنت مش قادرة أحس بالسلام مع نفسي فأنا مش ناقصة حيرة أكتر من اللي حواليا
    كفاية قوي انك تحسسها انك بتحبها ومتقبلها زي ما هي وهي لا شعورياً حتتغير علشانك
    وإذا كان فاقد الشيء لا يعطيه فالقاعدة دي مش بتمشي مع امرأة الجوزاء لأنها حنينة جداً ده لأنها على طول محتاجة الحنية ومحتاجة اللي يطبطب عليها حتى لو تظاهرت قدام الناس انها باردة مفيش حاجة تهمها
    معلش طولت عليك بس بصراحة تقريباً أغلب الردود جاية قوي على امرأة برج الجوزاء واحسن تعليق قريته تعليق لأخت جوزائية بيقول ان امرأة برج الجوزاء لمضة بس لذيذة

    ردحذف
  119. بلوجـاتي انت
    أبدعـــــــــت
    أبدعــــــــت
    أبدعــــــــــت
    أبدعـــــــت
    أبدعـــــــــــت
    بكلامك عن انثى الجوزاء...


    ياما قريت وقريت تحليلات كلها سطحـــــــيه..

    لكن انت كلامك دقيق ودخلت بالتفـــاصيل اللي أغلبها أو كلها مزبووووطه.. حاسه كأنك بتحكي عني !!

    جاتني حالة ذهـوووووول وأنا بقرأ الكلام ههههههههه


    بتصدق في تفاصيل بشخصيتي كنت أفكرها خاااصه فيي لوحدي.. ما كنت أتخيل انها من صفات الجوزاء،
    لكن لما قرأت تحليلك انصدمت انه هالصفات جت لي من برجي...


    طول الوقت كنت افكر اني اقرب لبرج التور لانه يوم ميلادي 24/5
    لكن بعد اللي شفته اكتشفت اني جوزائيه90%


    ((هدى)) و ((توتو)) كمان ابدعتوووووو

    رح ارجع وقت تاني أكتب عن صفاتي وع البرج..



    يسلموووووووووووو ايديك يا بلوجاتي خليتني أعرف نفسي أكترررر

    ردحذف
  120. مرحبا ممكن اعرف توافق برج الجوزاء مع الحوت بالتفصيل . و كم نسبه استمرار العلاقه بينهم ؟ و شكرا

    ردحذف
  121. هاى بلوجاتى
    أنا بصراحه طول من زمان بقرأ المدونه بتاعتك بس اخيرا قررت إنى اقرا واكتب كمان
    كلامك حلو أوى كلام جميل كلام معقول مقدرش اقول حاجه عنه
    بجد شكرا أوى ليك ولمجهود
    انا برج الجوزاء وكنت مزهوله م الكلام بتاعتك وبتاع هدى
    بجد حسيت انكم عايشين جوايا لأ كمان فى حاجات تعرفوها انا مكنتش شايفاها فى نفسى
    بس علطول تعبانه اوى يابلوجاتى من نفسى
    وحاسه ان كل الناس مش بتفهمنى
    أو احيانا بيفهمونى غلط وأنا مش بلومهم بس ساعات كتير بدايق وبحس انى مستحيل هلاقى حد يفهمنى غير بلوجاتى....وبعض انثى الجوزاء مش كلهم
    واخيرا بكرر شكرى ليك وبرحب بنفسى معاكم

    ردحذف
  122. هاى
    الاستاذ غير معروف
    اللى ذكر صفات انثى برج الجوزاء تسمحلى اصقفلك بصوت عالى واصفر كمان واقولك برافوووووووووووووووووووووووووووووو
    مفيش صفه جت أوت كلها صح مليون %
    بجد هايل........

    ردحذف
  123. ممكن بلوجاتى تقولى العلاقه بين انثى الجوزاء والرجل الحوووووووووت يااااااااااااااريت بليييييييييييييييزززز

    ردحذف
  124. أستاذ محمد عندي سؤال وأتمنى حضرتك تجاوبني عليه هو حضرتك حتنزل برج الجوزاء كلاكيت تاني مرة إمتى ؟
    وأتمنى ما تكونش حضرتك زعلت من كلامي عن رجل الدلو انا بس كان قصدي أقول إن برج الدلو ساعات بيبقى متعشم في مراته قوي وده مش بينفع مع الجوزاء اللي بتحب الحرية في كل تصرفاتها

    ردحذف
  125. فتاه برج الجوزاءرومانسية جدا طول الاواقت بتحلم احلمها بسيطة بتحب الخير للناس وبتحب تشوف اللى حوليها دايما مبسوطين (نهاد سعيد)

    ردحذف
  126. فتاه برج الجوزاء رومانسية جدا تعشق الاحلام تحب الخير للاخرين وبتحب دايما تشوف الناس الى حوليها سعداء وانا من برج الجوزاء وفعلا من صفاتى حاجات كتير من اللى قولتها

    ردحذف
  127. فتاه برج الجوزاءرومانسية جدا طول الاواقت بتحلم احلمها بسيطة بتحب الخير للناس وبتحب تشوف اللى حوليها دايما مبسوطين (نهاد سعيد)

    ردحذف
  128. ما رأيك أستاذي في أن رجل السرطان يشبه إلى حد ما المرأة الجوزاء . فكلاهما متشائم، متقلب المزاج، . أرغب منك توضيح أوجه الشبه والاختلاف بينهما لو سمحت.. لأني ملاحظ أن السرطان مغيب عندك .. فدائما الحديث عن الحوت الميزان الدلو ... وتقبل شكري وتقديري

    ردحذف
  129. السلااااام
    لأول مرة يا بلوجاتي أحس إني بفهم إزاي أختي من برج الجوزاء بتفكر ..
    الحقيقة بسبب طبيعتها دي أنا بقيت أتجنبها بشكل كبير و علاقتي فيها بايزة جدا جدا جدا .. أصلي بحس إن هي معقدة الحياة جدا .. وعلى طول مستعدة للهجوم وبتفسر كلام اللي حواليها على حسب عقلها هي و استنتاجاتها هي و بتاخد مواقف من الناس بسبب الصفة دي وانا عطول بقولها ما تفترضيش من عقلك انا قصدي إيه ...
    والمشكلة الأكبر إنها بتكزب، وطبعا الكزب بتستخدمه لما تتزنق في الجدال أو عشان تسبت إنها على حق ، مثال للتوضيح :

    أنا قلت مثلا إني خارجة من البيت عند ناس صحابنا و هي قالتلي آجي ولا لأ؟ قلتلها لو عايزة تيجي تعالي و كملت لبسي و خرجت وهي ما جاتش معايا .. لما أرجع ألاقيها واخدة موقف وزعلانة قوي وتقول إني ما كنتش عايزاها تيجي ولما أقولها بس انت ما لبستيش ... ممكن جدا تقول انتي قلتيلي براحتك و بطريقة كأنك مش عاوزاني و اتعمدتي تلبسي بس سرعة و تخرجي وتتجاهليني ...
    طبعا هنا أنا بتجنن لأني عارفة انها بينها وبين نفسها عارفة اني ما عملتش كل ده بس بتقول كده عشان تحسسني إني حقيرة ..
    وفعلا هي بتموووت بالإحساس بإنها مظلومة وما حدش بحبها و بتحب تبكي كتير لوحدها وعلى طول تقول كلكم ضدي كلكم ما بتحبونيش مع إني متأكدة إن كل العيلة بتحبها بس بسبب عدوانيتها المبالغ فيها بالبيت و أهل البيت أحيانا فعلا بننفر منها و بنعاملها بجفاوة .. بس هي اللي بتجبرنا على كده ..
    ولما تدخل في حالة الكآبة كلنا بنكتئب لأن ساعتها مايش كلام ممكن يهديها ولا أي طريقة غير انها تفرغ الشحنة السلبية اللي عندها بالعياط طووول الليل و تبدا تاني يوم وكأن شيئا لم يكن و بتتعامل مع نفس الأشخاص اللي قامت ثورة عليهم بالليل بكل حب ولطف ... متعبة جداااا

    الحقيقة أنا لما قرأت تفسيرك لتفكيرها و الصراعات الداخلية ابتديت أفهم هي مشكلتها إيه بالزبط و انا دلوقتي متعاطفة معاها و شفقانة خااالص .. بس المشكلة إن دي تركيبة معقدة ولا يمكن حلها ومشكلتي بتعب من التناقضات اللي عندها وما بقتش عارفة أعمل إيه أو بمعنى آخر ما بقاش عندي أمل إن ممكن أقدر أعمل حاجة تساعدها .
    وبالنسبة للشر اللي جواها .. فعلا انا بحس إنها شريرة جدا جدا و قلبها لما تبقى عاوزة ببقى أقسى من الحجر لأنها لما تكون واخدة موقف من حد ممكن جدا إنها تإزييه جاامد و أزية ما تتنسيش خاالص و ما بتفكرش بالعواقب ..كل اللي بتفكر فيه في ساعتها إزاي تبرد قلبها منه وتنتقم والمشكلة إن كل ده ممكن يكون رد فعل لحاجة مش مستاهلة كل ده ..
    يعني ممكن جدا تشوه صورتك قدام ناس بيهموك قوي قوي بس عشان تنتقم وممكن تحرق لك أوراق مهمة جدا أو حاجات عزيزة عليك بقلب بااارد جدا وبع ما أعصابها تهدا وتروق وتيجي تعاتبها تضحك وتقول انت اللي تسببت لنفسك بدا و ما تعتزرش و ما تحسش بالزنب أبدا و دي حاجة بتخوفني منها .. لدرجة إني بخاف على حياتي مع زوجي منها لأنها أحيانا بتهددني بتخريب بيتي بإنها تقول لزوجي حاجات عني زي مثلا كلامي بطريقة وحشة عن أهله لما ببقى بفضفض لها منهم .. تخيل ؟؟
    وانا فعلا متوقعة تعمل كدة بأي لحظة غضب ..
    كمان عندها سلبية ، بتحب تمسك مماسك على الناس مش بس معايا، لأ مع الكل، بتحس بالقوة و إنها بتزل اللي حواليها أو إنها كاشفاهم دة شعور رائع بالنسبة ليها ..
    وعندها إحساس إنها عايزة تعيد تربية اللي حواليها ..ودة طبعا كله ما بيزهرش إلا مع المقربين أو اللي بتكشف صفات مش عاجباها فيهم وده سببه إنها ما بتتقبلش عيوب الآخرين عايزة الناس كلها يا أبيض يا أسود، ومشكلتها إن مبدأها في الحياة إنها بتتعامل مع اللي قدامها على إنه ملاك حتى يثبت العكس .. ودي المصيبة لأنها أول ما بتكتشف صفة واحدة مش حلوة بتتصدم قوي وممكن تقعد تعيط من الصدمة وتقول أنا اتخدعت و تقلب مع الشخص ده بالوجه التاني اللي كله قسوة ولؤم و قوة أو إنها تلغيه تماما من حياتها ..
    الحقيقة أنا ما بخفيش إني مستفزة جدا منها مع إني فهمتها بس لحد دلوقتي وانا مش قادرة أتقبلها أو أبرر لها تصرفاتها
    ده جزء من شخصيتها أتمنى يكون قريب من تجربتكم مع بنات الجوزاء
    ويااا ريت لو تقدروا تفيدوني من تجربتكم بالتعامل مع بنت الجوزاء ، خصوصا هدى و بلوجاتي كلامكم عجبني خاالص و انطبق 100% عليها

    ردحذف
  130. السلام عليكم

    أن متشكر جداًاًاً ومتن لأستاذ بلوجاتي وللحوريتان الجميلتان هدى ونونو وكل من ساهم في تقريب الصورة لنا عن تلك الجوهرة الفاتنة أنثى الجوزاء التي اعشقها بكل جواري وعقلي وروحي فانا مجنون متيم بها فانا لا أرى في النساء سوى أنثى الميزان والجوزاء فقط لاغير لكل واحد وجه نظر .

    ولكن اين كلاكيت أنثى الجوزاء الثاني والثلاث على الأقل لكي نتعرف اكثر عيها ونستطيع أن نصف ولو بوصه واحدة من جمال أنوتها وشدة ذكائها ورقه مشاعرها وعذوبة روحها ياه...

    لو سمحتم مكن طلب بس كبير جزاكم الله خيرا كثيرا تعطوننا تحليلات ومعلومات وبيانات وملاحظات اكثر دقة وعمق عن كل شئ وأي شئ يخص انثي الجوزاء من وجه نظر انثي الجوزاء لكي نعرف كيف نتعامل ونتفاهم معها ونفهمها ونسعدها ونجعلها اكثر قربا ونبتعد عن ما يبعدنا عنها ياريت كل حوريات الجوزاء تشارك وتفيدنا فمثلا على سبيل الذكر وليس الحصر :-

    ماذا تحب وتكره من أطعمة وملابس وألوان وأماكن وغيرها وماهي هواياتها والموضة التى تفضلها في الملابس والديكور ماذا تفضل جو المدينة باضوائها أم الريف بهدؤه وجماله ؟

    ما هي طريقة حياتها وعشيتها وما هي اهم مبادئها وما هي أولويتها في الحياه وحقوقها وواجباتها واهدافها وهمومها ومشاكلها واحزانها وألمها وافراحها وما يجول بعقلها وفكرها وصدرها وجه نظرها في العالم والرجل الذي تحبها وبيتها ؟

    وهل تفضل العمل أم حبيبها والبيت وهل مكن تترك عملها من اجل حبيبها وبيتها وهل تحب أبنائها اكثر أم زوجها هل تعشق ومدى حدود العشق أو لا توجد حدود في عشقها لعشيقها وتوأم روحها ؟

    ماهو اكثر شئ تخاف منه وتبعد عنه ولماذا واكثر شئ تكره في الرجال واكثر شئ يجعلها تطلب الطلاق او تهرب وتبتعد عن حبيبها والأسباب التي تجعلها تفارقه وتكره حتى ولو بالقلب غير الخيانة وعدم الاحترام والتقدير وإحساسه بها ومعاملاتها كأحدي قطع أثاث البيت واهمالها ؟

    ماهو مفهوم الخيانة بالنسبة لها وهل التعدد والعلاقات المتوازية متسويان عندها وهل لو عدد زوجها في الحلال تعتبره خاين وتكره وتطلب الطلاق ولماذا ؟

    ماذا تحب وتفضل وتعشق وتكره في الرجال وماهو مواصفات توأم روحها وفارس أحلامها كيف تحب الرجل وكيف تريده يحبها كيف يسعدها الرجل وتسعده كيف يناقشها وتناقشه وما افضل أساليب الحوار والتعامل معها كيف يرضيها وكيف يغضبها ؟

    ما هو احب ال 603;لام والأفعال الرومانسية بنسبة لها هل مزيج الود الأفلاطوني مع الود الحسي تفضله أم ماذا تفضل وكيف ولماذا ؟

    كيف يجذب الرجل انتباه وعقل وقلب أنثى الجوزاء ويجعلها تعشقه وتغرم به كيف يكون قريب منها كيف يتودد لها وتتود إليه كيف يحتويها كيف يعشقها وتعشقه وماذا تريد منه ؟

    كيف يجعل الطرفين شعله الود والعشق مشتعله وحارة بنسبة للرجل دوره وأنثى الجوزاء ودورها ؟

    وكيف... وما... وماذا ولماذا... وهل... وغيرها
    ضعوا ما شئتم من اسئلة وجوبوا عليها فالكثير الكثير أريد معرفته عن حبيبتي لمحة السماء أنثى الجوزاء

    ولكن بالنسبة لي أن رجل ميزان مسلم مصري في بعمل في عمل مهم وينطبق على بوستر رجل الميزان بنسبة 80 إلى 90 % ما أغفال الكثير من النواحي عن رجل الميزان وخاصتا الناحية العاطفية يوجد طبع غريب وهو السيادة (سي السيد العاشق الحنون القديم القوي الشديد المحترم الخلوق ذو الرأس الصلبة الصعيدية بن الأصول والقيم والأعراف متعدد الزوجات بدون علاقات متوازية أو غيرها) الذي لا يرى المرأة سوى في البيت فما هي وجه نظر أنثى الجوزاء بالنسبة له وكيف ستتعامل معه ومدى توافق رجل الميزان وأنثى الجوزاء وما هي الحياة والعلاقة المتوقعة وأوجه القوة والضعف في العلاقة وكيفية معيشة عيوب الطرفين .

    اعذروني فانا احد المجانين الذين تقدم لهم كثر وما زال مصمم ومصر على انه لم ولن يتزوج سوى بأنثى الجوزاء بكل عيوبها قبل مميزاتها حتى وجدتها وبحضر نفسي لاتزوجها واحتويها بالمجهودات الذاتية بدون مساعدة فتقريبا 97% تطبق وخصوصا مسئلة الطفولة الجميلة وياريت تكملوا لنا بقي تفصيل اللوحة الفنية الجميلة المدهشة وتعطوننا الجواب الشافي الطويل وكلموا أن بحب كلمكن وبالإطالة والاستفاضة برحتكن لي بدي اسعدها ولو تحبوا تضيفوا أي معلومات أو بيانات أو تحليلات أو ملاحظات مهما كانت فهذا ايميلي
    hellmasnter@gmail.com

    ملحوظة :في رسالة خاصة على أيملك يارات تفتحها يأستاذ بلوجاتي منفضلك

    وشكرااا جدااا

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ردحذف
  131. معلش يا أستاذ محمد ياريت تسيبني أرد على الأخت سارة اللي بتتكلم عن أختها
    بصي يا ستي أنا معرفش ظروف اختك بس بخمن انه يمكن سنها صغير او ممكن تكون مضغوطة وقلقانة وخايفة من حاجة معينة
    أسوأ سنين مرت علي في حياتي لما كنت في الثانوية العامية يا ساتر يارب كنت مضغوطة من جو الامتحانات وزهقانة وده خلاني على طول عصبية كنت باخد حاجات عزيزة على اخواتي واقطعها واهددهم اني هفتن عليهم لدرجة اني مرة اخويا الصغير استفزني على حاجة هايفة رحت ماسكة الكورة بتاعته مقطعاها بس الحمد لله عيلتي صبرت عليا لحد ماعديت المرحلة دي وبقيت أحسن
    كان لي واحدة صاحبتي جوزائية برضه كانت في كلية التجارة ومكانتش حباها بس التنسيق حدفها عليها أحياناً تدبلر وأحياناً تشيل مواد وبرضه كانت زي أختك بالظبط مع عيلتها كانت بتضرب اخواتها الصغيرين وتضايق اخواتها الكبار لحد اما ربنا كرمها وخلصت ودلوقت عيلتها كلها بتحلف بيها وبأدبها وبهدوئها وسألتها ليه ماحولتيش من الكلية دي من الأول قالتلي ان دي كانت الكلية الوحيدة قدامها وهي ماكانتش تعرف هي عاوزة ايه
    حاولي تتكلمي مع أختك أسأليها هل في حاجة مضايقاها هل هي بتدرس دراسة مش بتحبها هل مضغوطة في حاجة معينة ممكن لو سنها صغير ممكن تكون تايهة ومش عارفه هي عاوزه ايه لأن الحكاية دي بتأزم الجوزاء جداً خصوصاً في السن الصغيرة
    أما الأخ hellmasnter فأنت بتقول عن نفسك (سي السيد العاشق الحنون القديم القوي الشديد المحترم الخلوق ذو الرأس الصلبة الصعيدية بن الأصول والقيم والأعراف متعدد الزوجات بدون علاقات متوازية أو غيرها)
    وده ماتزعلش مني مش دايماً بينفع مع الجوزاء
    الجوزائية عاوزة تحس بخوفك عليها وانك بتحتويها بس أهم حاجة من غير ما تخنق حريتها لأن شعارها في الحياة ياواخد حريتي ياناوي على موتي وفي المقابل هتلاقيها بتحترمك وتقدرك وبتسيبك بحريتك وخايفة عليك ولو انت شايفها بتعمل حاجة غلط كلمها بس من غير اجبار وهي تلقائياً هتنفذلك اللي انت عاوزه هي جدعة وبتستحمل معاك أي ظروف صعبة بس انت كمان اتحمل عصبيتها وتقلباتها وعنادها ساعات
    وطبعاً كتر خيرك انك ميزان ومعجب بالجوزاء بس من معاشرتي للجوزائية أعتقد أنسب اتنين ليها يا إما رجل الجوزاء أو القوس لأنهم ساعات بيبقوا متسلطين زي كل الرجالة بس في الآخر بيعرفوا ازاي يحترموا حريتها وأديني قولتلك وانت حر ومن دلوقت كان الله في عونك
    ونتمنى يا أستاذ محمد انك تنزل بقى برج الجوزاء كلاكيت تاني وعاشر مرة

    ردحذف
  132. معلش في تعقيب عاوزة أقوله
    الأخ hellmasnter انت بتسأل
    ماهو مفهوم الخيانة بالنسبة لها وهل التعدد والعلاقات المتوازية متسويان عندها وهل لو عدد زوجها في الحلال تعتبره خاين وتكره وتطلب الطلاق ولماذا ؟

    الجوزاء مش بتحس بالغيرة قد كده ممكن تمثل الإحساس ده عشان اغلب الناس فاكرة ان الغيرة يعني اهتمام وهي عاوزه تحسس اللمعاها ان هي مهتمة بيه وبتقول في نفسها ايه يعني لو بص على واحدة تانية هو يعني هيروح يتجوزها

    بس لو الحكاية قلبت جد هي زي الفريك مايحبش شريك ولو إنت عاوز تتجوز تاني هتحس انك مش مبسوط أو مرتاح معاها مهما حلفتلها بالعكس وهتبعد عنك وتصمم على الإنفصال وفي نفس الوقت ممكن تحتفظ بعلاقة صداقة معاك خصوصاً لو كان في بينكم أولاد بس مش حترجعلك تاني الا لما تحلفلها انك مش حتبص لحد تاني

    طبعاً أنا ماقصدش أقلقك والله بالعكس انت من الردود القليلة اللي انصفت امرأة الجوزاء أنا بس كنت عاوزة أقولك الحقيقة وربنا يوفقك مع الإنسانة اللي هترتبط بيها

    والأخت سارة حاولي تخلي أختك تقرا كتب أو تسمع نداوات عن التحكم في الغضب والسيطرة على المشاعر بطريق عير مباشر طبعاً وأهم حاجة حاولي تتكلمي معاها

    ردحذف
  133. مع التكمله

    ثالثا :- لو سمحتم ممكن تقروا عن رجل الميزان من اكثر من مصدر وطريق وتاخذوا فكره شموليه عنه وتحكموا عليه ومدى توافقته مع أنثى الجوزاء والمشاكل الوارد حدوثها بين الطرفين لا أريد معرفة عيوبها بقدر ما أريد معرفة العيوب التي ستواجها أنثى الجوزاء مع رجل الميزان العنيد جداُ غير العند والتعدد المتوقع في الحلال وسي سيد (الدق القديمه التى مازلت تنبض بالحياه وكل ما هو قديم) برغم اني بسعى للحصول على CCIE ومحاولاتي المستميتة لمعرفة علوم وأشياء قد لا تمت بدراستي او عملي بشئ (اذواجية غريبة حيث يجتمع الشرق والغرب والمتناقضات جميعا وتعدد التضاد والضد معنا في عقل واحد اعلم انه جنون ولكن مش عارف انا كده) وكثرة كلام ونقاشته يحضر موقف مع احد استاذه الجراحة في مصر في احدي المستشفيات انا تحدثنا بداية الامر عن الطب والجراحة واحدث الاساليب المتبعة في جراحات الجهاز العصبي وخصوصا الاوارم وكنت اتنقل معه حتى وصلنا ها ها ها الى التفاعلات النووية ها ها ها الي موضيع اخري الى ان نسى الدكتور وجهز نفسه للخروج من المستشفي بعد ان انهياره عصبي وحالة اغماء حين تفجاء هو الدكتور الجامعي المحترم اتحدث مع في البناء الحديث وما طبق منه في مصر والمتبع في البناء في العشوائيات المصرية وكيف تكون دوره ومعانت الصعيدي الفقير من عامل فوعلي باليومية والعمولة والحلوة والبقشيش حتى يصبح مقاول واحدي رجال الاعمال مع ضرب امثلة وتقرير على ذلك وصعوبة انشاء بعض المنشاء من مصانع السيلكون على غرار وادي السيلكون بامريكا وجنوب شرق اسيا بمصر وكيف انه غرق معي في التفاصيل وتسبح معي بين العوام والامكان على قاربي الصغير ليست سعيد بذلك فكم انا حزين على كل ما يتعاملون معي فابسط الامور تحلل وتوضع لها النظريات والحلول والمعدلات بدا من طريقة تقليب كوب الشاي من السرعة وعدد المرات الدوران وغيرها من التفاصيل وتاره يجدوني الاخرون افعل الاشئ وكانها بديهية بدون ادنى تفكير برغم من خطورتها وصعوبتها وكثرة خطوتها ومشاكلها وتارة اتعامل مع الحياه كفلم رايته ملايين المرات او لوحة رسمتها بمليون طريقة وتارة وتاره وتاره لا اعرف هل هو حل رجل الميزان ام هو حلي وحدي يارت تعقيب استاذ بلوجلتي على هذا الحالة النادرة من الجنون حتى نومي ما هو الا ارحاحة لعين والجسد فكم من مرة تمنيت ان انام واحلم حتى ولو بكابوس التفكير والتحليل وترابط الاشياء ببعضها ليس له غروب او شروق ولكن ماذا افعل ان كان كل شئ مرتبط بعض كسبحة حبة تلو الاخري بنسبة لي فبعضهم يقول لي ان دلوقتي عرفت الا بفكروا بحصلهم ايه وغيره من يصفوني بمكتبة كل اوارق كتابها في كتاب واحد وغير مفهرس وبدون عنوان او مؤلف او اي تفاصيل توضح مكنونه فاذا ارت معرفة شئ افتح ولو لو الى نفسك واجعل احدهم قرب منكم لا يطمئن عليك بين الحين والاخر ويكون مكان القراءة قرب من المستشفيات بانواعها وبجوار دار المطافي ومدرية الامن ومباني المخابرات العامة وبجواره كتيبة من الجنود في وقت حرب لانك لا تعرف ماذا بداخل ذلك الكتاب الصغير المجنون ويارت تعقيب اثني الجوزاء على تلك الشخصية المجنونة التى تضع الاخر على البساط السحري وبدون بوصة ملاحة جوية وما هي الحلول المقترحة وكيف التعامل معه فان فعلا خايف من ذلك الطوفان وان يكون عصري معها عالعصور الممطرة او كعصور ما بعد بعد الزمان والمكان فتلك ابنتي اخاف واشفق عليها مني ومن عقلي ولو لا تشجيعها وتايدها وتوددها لي وثقتها الشديدة بي ما ما تزوجت او حتى رغبت في تذوق عطر الانوثة في دنيا تلك .

    وشكرا جداااااااا ونتظر منكم المزيد عن تلك الشخصية الرائعة انثي الجوزاء وخاصتا من أستاذ بلوجاتي وكل عصافير الجنة علم من أعلام الأنوثة والرقة والجمال والطفولية (أنثى الجوزاء) وعن ذلك الرجل المجنون رجل الميزان .

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

    ردحذف
  134. السلام عليكم

    أولا :- متشكر يا أستاذ بلوجاتي وسعيد بانك سمحت لي بنشر طلبي بدون حذف ولكن لماذا لم تقرا ما أرسلته على ايميلك بجوميل ولماذا لا تسعدنا بقرارك وتبشرنا بنزول انثي الجوزاء كاكيت ثاني وثالث على الأقل أسوة باختها أنثى الميزان (الأنثى الكاملة) وتجوب على التساؤلات وخاصتا من أجبت معرفته على أنتي الجوزاء الفاتنة وحتى على الأقل تعطينا تحليلات مفصلة عن الجانب العاطفي والنفسي في اسئلتنا .

    ثانيا :- متشكر جداً يا أستاذة نونو وفرحنا كفرح الاطفاء بالعابهم الجديدة الجميلة واكد ارقص كما يرقصون فرحاً وطرباً على سرعة استجابتك وتعونك معي ولكن ماذا أقول ألا تردين السعادة لكل انثي جوزاء بل البشرية لماذا لم ترحمني وتتكرمي وتجوبي على بقية التساؤلات المطروحة وغيرها مما تحبوا قوله لتقربوا لنا الصورة كاملة عن انثي الجوزاء من اكثر من زاوية ورؤية لنكون اشد قرباً وحناناً وفهماً لاحتويها ونكون لها الأب والأخ والابن والزوج والصديق وكل شئ بالنسبة لها حتى لا نظلمها ولا نتعدي حدودننا معها فاخسر حبيبتنا لمحة السماء فالانسان عدوا ما يجهله ويسلام لو دعمت بمواقف من فضلكم ، فمن فضلكم ساعدونا ومدوا يد العون والرحمة لنا ولكل من عاشق وذاب غرام وجنون وهوى في أنثى الجوزاء واصبح ذكرها عنده بعد التعبد والذكر لله عزوجل والعمل الصالح مباشرتاً .

    ولي تكمله ان شا الله عز وجل

    ردحذف
  135. استاذ محمد,

    سلام عليكم.

    انامن اللى عاشروا الجوزاء فتره طويله,اقصدى انثى الجوزاء,انت ممكن تكون مشدود لجمالها لأن جمالهم خارق بجد,لاكن حذارى من عقليتها ثم الحذارى من عقليتها, لو عرفت تفهم تعبيرات وشها و انطباعاتها الحركيه و النفسيه فى الكلام و ده بيكون بصعوبه طبعا.ده هيحل ليك حوالى 70% من التساؤلات حول شخصية هذه الانثى, انت ممكن تلاقيها جميله جدا و بتتعامل معاك كأنها طفله و عايزاك تعاملها بنفس التفكير و ده شيئ احنا يا رجاله ممكن نكون بنحبه فى شريكة حياتناانها تكون جميله,دلوعه مثل الاطفال, رقه بالفطره.

    لكن صدقنى ده اللى هيلفت نظرك فى الاول بس.دواخل نفسيتها كهوف عميقه صعب تعرفلها طريق. العناد مش بيجيب معاها نتيجه و الشده شرحه و فى نفس الوقت مش عايزاك تلفت نظرها على غلط هيه عملته و تقولها عملتى ليه كده او ازاى لانها عيزاك تعاملها على انها طفله مدلله من اللى بتحبه على الرغم من انك هتلاحظ عليها غلطات كتييير جدا ممكن تنرفزك نظرا لانها بتعمل الحاجه بدون مبرر, و بعدين لما حد يسألها ممكن تفكر فى المبررات اللى دايما بتكون مبررات ساذجه و ماتقنعش. و لازم تقتنع بيها لانك لو مقتنعتش هتفتح على نفسك فاتوحة جدال بيظنطى معاها و صدقنى نفسها طويل جدا فى الجدال حتى لو كان على غلط.

    بس بصفه عامه هيه ذى ما بلوجاتى قال هيه انسانه حساسه و بتقدر الاشياء الجميله و الشياكه وعندها حب لميادئ الود و المساواه و الاخاء و الحاجات بتاعة الماهاتما غاندى و نيلسون مانديلا القديمه دى.

    لما بتكون نفسيتها صافيه( و ده طبعا نادرا ما يحدث) هتلاقى نفسك قاعد مع اجمل و ارق و احسن بنت ممكن تشوفها عيون الراجل فينا و ده غير خفة دمها طبعا اللى مالهاش مثيل.

    بصراحه دواخل نفسيتها حتى الان انا معرفتش افهمها لانه بتحب التغيير بطبيعة شخصيتها فهتلاقى نفسيتها بتتغير كتيييييييييييير جدا.

    ممكن تلاقيها بتقول كلام بس مش بيبان على وشها.يعنى لو خرجت معاها فى يوم و سألتها عن الخروجه, ممكن تقولك اه دى جميله و حلوه و ربنا يخليك بس يكون على وشها غضب ربنا.هيجيلك فضول تعرف مالها و هيه عامله ليه كده. نصيحه منى بلاش لانك مش هترسى على عقاد نافع معاها.

    شوف يابن الناس.

    طبعا الوفاق ده بتاع ربنا.بس الجمال و الرقه ده اللى شدنى ليها فى الاول و بعدين اكتشفت كل ده بعد الخطوبه.

    ربنا يقويك.

    سلام عليكم.

    اخوك,

    الديب السحلاوى

    ردحذف
  136. السلام عليكم

    متشكر جداااً اخي الديب السحلاوى على خلاصة الزيوت والعطور التي اشيجتني بها فهل من مزيد...

    فعلا أكثر ما جذبني لتلك الشخصية الفريدة (أنثى الجوزاء) وجعلني ابحث على احد بنات هذا البرج على وجه التحديد حتى وجدتها والحمد لله عز وجل الطفولة والرقة والذكاء وطريقة التفكير والتحليل والتعامل والجمال المبهر في كل شئ واتفق معك تماماً فقد تكون عميقة الفكر والمشاعر والأحاسيس تارة وتارة ساذجة جداً ولكن أحيانا بجد برود أو عدم وجود بالأصل كالموقف الذي سبق وان ذكرته بالتذكرة السابقة ولكن ارشدني ماذا افعل كي أطير معها في فضائها أو تسبح معي بسمائي ونلتقي معاً ؟

    ما هو اكثر شي بيعجبها ويلفت نظرها فيك والعكس (ما تنزعجها فيك) مع العلم تقلب مزاجها واهوائها المستمرة سوء كان ذلك في الحالتين (الاعجاب الانزعاج ) في الخروج في الهدايا في الآكل في اللبس في الكلام أو في شخصيتك وتعاملها معك أو أي شئ أخر ممكن تفدني بيه لو سمحت ؟

    وايضا نفس السؤال موجه لك بالنسبة لانثى الجوزاء ما هو اكثر شي بيعجبك فيها ويلفت نظرك والعكس (ما يزعجك فيها) سوء كان ذلك في الحالتين (الاعجاب الانزعاج ) في الخروج في الهدايا في الآكل في اللبس في الكلام أو في شخصيتها وتعاملك معها أو أي شئ أخر ممكن تفدني بيه لو سمحت ؟

    ويا سلام لو تضيف اي معلومة او ملاحظة عن شخصية أنثى الجوزاء ربنا يكرم وجزاك الله عز وجل خيرا كثيراً لاني بجد انا اصلا ما كنت سأتزوح على الاقل في الفترة الحالية او القادمة لو اني اريد ان اسعد أنثى واي اولادي الذين يرقصون ويلهون في عينها قبل ولادتها لهم وما وجدت افضل من انثى (الميزان والجوزاء) ولكني اخترت الجوزاء من باب عالم جديد اجهل فيه اكثر مما اعرف فيه وربنا استجاب لرجائي ورحمنى وارسل لي تلك الطفلة النغشة فلا اريد أن اخسرها او اسعدها على حساب مبدأ مؤمن به او طبع لا استطيع فعل شئ حياله سوى تحجيمه والقدرة على السطرة عليه .

    وشكراااا لك ياخي اخوك محمد محمد
    جزاك الله عز وجل خير كثيراً جداً واسعدك مع طفلتك وادعو الله عز وجل ان تعيش معها حياه اقرب الى الجنة على الأرض ويارت اول ولد تسميه محمد وان كان تؤأم الحسن والحسين مجرد اقتراح رزقك زيارته مع من تحب انشاء الله عز وجل .

    لو سمحتم ممكن اي حد ما يبخل علينا بمعلومة او ملاحظة او تعليق عن اي شئ يخص انثى الجوزاء حتى ولو كانت بسيطة .

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

    ردحذف
  137. الاستاذ Hellmasnter ,

    فى البدايه عايز اقولك انت شكلك مدلوق قوى عليها وواقع لشوشتك فى حبها. هيه بقه عايزه واحد يحبها و يحتويها اه, لاكن مش بالاسلوب اللى واضح عليك ده.يعنى اتقل عليها شويه و حسسها انها حلوه اه لكن مش اجمل واحده شافتها عينك مثلا. فى الحاله دى ممكن تجريلك هيه لو بتحبك بجد.

    خلى افكارك شاذه و دافع عن افكارك دى قدام الناس و جادل معاهم حتى لو عارف انك غلط,لازم تعمل كده عشان تكبر فى عنيها.

    لو دخلت معاها فى حوار او نقاش فى موضوع ما.هتلاقيها ذكيه و بتستنتج حاجات ممكن تكون تايهه عن بالك و تحليلها اينعم غالبا بيكون غريب بس فى وجهة نظرى كان بيكون لذيذ لأن افكارها دايما عكس افكار الناس كلهم.

    و مع كل ده تلاقيها بتتشكى من كل الناس اللى حواليها عشان مش عارفين يفهموها فبيبعدوا عنها.بجد غريبه

    اياك و استثارتها فى الحديث و هيه فى مود الكأبه بتاعها , صدقنى هتلاقى غوووول و فتح فى وشك و مش هتصدق ان دى البنت اللى انت خطبتها(لمحة السماء)

    لو لاقيتها فى مود الكأبه اعمل نفسك كئيب انت كمان و مثل وأخترع اى قصه ممكن تزعلك(بس خليك حريص لانها بتكشف الكذب بسهوله)فى الحاله دى هيه هتحس انها عامله جو حزين للى حواليها كمان و هتحاول تطلعك من محنتك, اتقل و حسسها انك لسه زعلان من الموضوع اياه.فى الحاله دى هيه ممكن تعمل اى حاجه عشان ترضيك و تفرحك.

    و لو فرحت و طلعت من مودك بجد هتلاقيها اتغيرت و بقت اجمل و ارق و احسن و اخف دم بنت ممكن تشوفه.عشان فى الحاله دى هيه بتحس انها انتصرت على حزنك و اسعدتك و ده اللى بيقتل احساس التشاؤم جواها.

    و اخيرا , اوعى تنبهر بجمالها و تحسسها انها اجمل بنات الارض. هتقول عليك انسان سطحى و سلبى.لانها بتحب اللى بيحبها على عيوبها و بيحب نفسيتها و دواخلها.

    و طبعا صعب الواحد يحب نفسيه ذى اللى انا قولتهالك دى.

    صدقنى, نفس العوامل اللى جذبتك ليها هيه اللى جذبتنى تمام و يمكن اكتر كمان. انا وصلت بيه الدرجه انى كنت بقول يا رب انا عملت ايه حلو فى حياتى عشان تدينى واحده ذى دى,ههههههههههه.لكن عرفت ان ربنا كان بيجازينى بعدين ههههههههههههههه.

    و عملت معاها كل اللى ان قولت عليه سابقا و كان بيمشى معاها و الامور اتظبطت بينا كتير.

    بس معرفتش اكمل فى التمثيليه دى لأنى مش هينفع اعيش مع واحده و انا بمثل معاها عشان ارضيها ( مع انه كان عاجبها).

    قريت فى احد تعليقاتك انك صعيدى, و الصعايده دماغهم بتكون قفل قصدى عنديين يعنى,اياك و العناد معاها, لان الطفل هوه اللى بيحب يعند و محدش يقوله عملت كده ليه و ازاى و ده مش هينفع معاها لو كنت صعيدى بجد.


    من الاخر, لزم تكون ممثل, و مجنون, خبره بعقلية الاطفال عشان تعرف تعيش مع الجوزاء.

    انا نصحتك بما يرضى الله و لو فيه حاجه تانيه افتكرتها مش هخبيها عنك.

    اخوك,

    الديب السحلاوى

    ردحذف
  138. السلام عليكم

    متشكر جداااً ياخي الكريم الديب السحلاوى على سرعة تفاعلك الرائع معي والإجابة السريعة المتوقعة على اسئلتى واستفساراتي التي طمنتي بها يا رجل ياطيب طمنك الله عز وجل برحماته عليك ومن تحب فهل من مزيد...

    ونكمل ياخي الكريم

    "بس معرفتش اكمل فى التمثيليه دى لأنى مش هينفع اعيش مع واحده و انا بمثل معاها عشان ارضيها ( مع انه كان عاجبها)" طيب ما هو افضل اسلوب للتعامل معها عامة واخرجها من الكآبة والحزن والغضب خاصة وبدون خداع ؟

    فعلا اوافقك الراي تماماً وبشدة " انا وصلت بيه الدرجه انى كنت بقول يا رب انا عملت ايه حلو فى حياتى عشان تدينى واحده ذى دى" ولكن ماذا افعل او كيف اتعامل معها عند "لكن عرفت ان ربنا كان بيجازينى بعدي"

    "و الصعايده دماغهم بتكون قفل قصدى عنديين" نعم ولكن بدون مفتاح والقفل مصبوب صبب بسبب العادات والتربية والاصوال والمبادئ والقيم التي لا يمكن تغير او حتى مرونتها (فمثلاً طبيعي حامي غيور جداً حمش شديد بي من الشدة والقسوة وغيرها من الصفات السلبية لصعايده من وجه نظر بن مامي ودادي) وبرغم اني متناقض (كل الخير والشر بي)والكل ممزوج لا ينفع الفصل كالعملة المعدنية وجهان ولكن انا اكثر من وجه وطبع وطريق وهدف فدلني بالله عليك ماذا افعل ان تربست الدماغ وانقلب قفل صلب واصبح الوضع عندي بين المطرقة والسندان والنار ؟

    "وشاذ وغريب, افكاري غير مفهومة استباقية جداً, ممثل بارع (مياس), و مجنون ومتعدد الاحوال والاهوائها ومتناقض (دائما ما تحتار في وتستغرب كلمي وافعالي وردود افعالي, خبير بعقلية الاطفال" متوفره والحمد لله العلي العظيم وزيادة بكتب وبقراءة كتير ولذلك حديث معها وكانها وجدت فريسة وتحاول القرب منها باي شكل وانا مستغل شغفها بالجديد والمثير والنقاش لصالحي لكشف اوارق افكارها وعقلة الكثيرة المبعثرة ولكن كثرة الكلام بيننا يزعج الاخرين فكلانا نلعب لعبة شد الحبل ولكنها اسرع في الكلام ماذا افعل ؟

    ما هو اكثر شي بيعجبها ويلفت نظرها فيك والعكس (ما تنزعجا منه فيك) مع العلم تقلب مزاجها واهوائها المستمرة سوء كان ذلك في الحالتين (الاعجاب الانزعاج ) في الخروج في الهدايا في الآكل في اللبس في الكلام أو في شخصيتك وافعالك وردود افعالك وتعاملك معها أو أي شئ أخر ممكن تفدني بيه لو سمحت ؟

    وايضا نفس السؤال موجه لك بالنسبة لانثى الجوزاء ما هو اكثر شي بيزعجك ويزعلك منها سوء في الخروج في الهدايا في الآكل في اللبس في الكلام أو في شخصيتها وافعالها وردود افعالها أو أي شئ أخر ممكن تفدني بيه ؟

    ماذا تحب وتفضل وتعشق وتكره في الرجال والحياه وماهو مواصفات توأم روحها وفارس أحلامها كيف تحب الرجل وكيف تريده يحبها كيف يسعدها الرجل وتسعده كيف يناقشها وتناقشه وما افضل أساليب الحوار والتعامل معها كيف يرضيها وكيف يغضبها ؟

    ما هو احب بنسبة لها الكلام ام الأفعال الرومانسية بنسبة لها وهل مزيج الود الأفلاطوني مع الود الحسي رائع أم ماذا تفضل وكيف ولماذا ؟

    كيف يجذب الرجل انتباه وعقل وقلب أنثى الجوزاء ويجعلها تعشقه وتغرم به كيف يكون قريب منها كيف يتودد لها وتتود إليه كيف يحتويها كيف يعشقها وتعشقه وماذا تريد منه ؟

    كيف يجعل الطرفين شعله الود والعشق مشتعله وحارة بنسبة للرجل دوره وأنثى الجوزاء ودورها ؟

    ماذا تحب وتكره من أطعمة وملابس وألوان وأماكن وغيرها وماهي هواياتها والموضة التى تفضلها في الملابس والديكور ماذا تفضل جو المدينة باضوائها أم الريف بهدؤه وجماله ؟

    ما هي طريقة حياتها وعشيتها وما هي اهم مبادئها وما هي أولويتها في الحياه وحقوقها وواجباتها واهدافها وهمومها ومشاكلها واحزانها وألمها وافراحها وما يجول بعقلها وفكرها وصدرها وجه نظرها في العالم والرجل الذي تحبها وبيتها ؟

    جزاك الله عز وجل خير كثيراً جداً مباركاً فيه واسعدك مع طفلتك واطعمكما وكل ما تحب الحوت واشهى لحم طير بالجنة ولا تنسى اقتراحي اول ولد تسميه محمد وان كان تؤأم الحسن والحسين مجرد رزقك زيارته مع من تحب انشاء الله عز وجل .

    متشكر جداً انك لم تبخل على بشئ ويا رب ياكريم ياذي الطول عظيم الشان يهبك ملكاً كبيراً في الفردوس الاعلى فممكن تظل تعطيعني خلاصة تجربتك وتحليلات معها لكيون لدي اشبه بدليل لتعامل معها واي معلومات او ملاحظات او تعليقات او شئ يخص انثى الجوزاء حتى ولو كانت بسيطة وتجاوب على اسئلتي واستفسراتي ما باب الحب والكرم فاني لااريد خسرتها وخصوصا انى قرائت ان الطلاق سهل ورايت نسبة احزانتني من المطلقات جوزاء ولا تستعجل ابدا برحتك وعلى روائه وبراحة وممكن ترسلها على البريد hellmasnter@gmail.com.

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

    ردحذف
  139. استاذ Hellmasnter ,

    طبعا مش هتلاقى اسرع منى فى الرد,فاضى بقه ههههههههههههه.

    من الاخر بقه عشان ما اشتتلكش افكارك الجميله دى.
    هيه دى الطريقه الوحيده عشان تحاول تطلعها من موود الكأبه بتاعها.لو دمك خفيف و بتعرف تعمل افشات و تنكت كتير ممكن تتجاوب معاك لكن ببطئ.

    نصيحه منى.ربنا يسعدكم ببعض طبعا قبل كل شيئ و الوفاق ده بتاع ربنا.لكن لو حسيت انك هتيجى على مبادءك و شخصيتك و عقليتك عشان ترضيها مثلا انا رأيى انك تحاول تبعد لكن ببطئ.و ربنا هيكتب ليك الخير اكيد.

    انا عن نفسى مش صعيدى, انا ابن مدينه و لارج جدا كمان. بس انا معرفتش اتنازل عن مبادئى اللى عشت عليها عشان استمر معاها. يا سيدى تغور الحلاوه و الرقه لو الواحد مننا هيعيش تعيس البال و دماغه مش فيه.

    احسن نصيحه ممكن انصحهالك انك تخليك بسجيتك معاها و ربنا هوه اللى بيجيب الوفاق من عنده, يعنى ماتتصنعش عشان ترضيهالأنك هتتعب من كتر ده.

    و احسن نصيحه بقه تاخدها فى العضم و انت مغمض عنيك, اقرى بوست بلوجاتى كويس جدا و لو تقدر تحفظه كمان احفظه و حاول تحلل الشخصيه الجميله دى نقطه نقطه و انت الحكم الاخير طبعا.برده لازم لازم لازم تقرى التعليقات كوووووولها لأنك هتستفيد منها كتير جدا برده.

    انا اتعلمت ان الجمال مش كل حاجه لو الواحد بينتقى شريكة حياته.

    و ربنا يوفقك و يجعلها من نصيبك لو فيها خير ليك. قول آمين.

    اخوك, ديبو

    ردحذف
  140. معلش يا جماعة اسمحولي اتدخل معاكم وأعلق على شوية حاجات
    طبعاً توتو أبدعت وتجلت وانا اتفق معاكي لما تقولي
    من معاشرتي للجوزائية أعتقد أنسب اتنين ليها يا إما رجل الجوزاء أو القوس لأنهم ساعات بيبقوا متسلطين زي كل الرجالة بس في الآخر بيعرفوا ازاي يحترموا حريتها

    أنا كمان نفسي اتجوز رجل جوزاء شكلي

    الجوزاء مش بتحس بالغيرة قد كده ممكن تمثل الإحساس ده

    الجوزاء فعلاً بتمثل إحساس الغيرة بس مش بتحب تزودها فالناس بيفتكروانها بغير من جواها وهي الصراحة لا جوه ولا بره يمكن بتعتبر الغيرة تملك أو يمكن عشان بتفكر مع نفسها مش فاضية تفكر في حاجة تانية

    بس لو الحكاية قلبت جد هي زي الفريك مايحبش شريك ولو إنت عاوز تتجوز تاني هتحس انك مش مبسوط أو مرتاح معاها مهما حلفتلها بالعكس وهتبعد عنك وتصمم على الإنفصال وفي نفس الوقت ممكن تحتفظ بعلاقة صداقة معاك خصوصاً لو كان في بينكم أولاد بس مش حترجعلك تاني الا لما تحلفلها انك مش حتبص لحد تاني

    كل الستات زي الفريك مابيحبش الشريك بس في ستات ممكن تسكت عشان البيت والأولاد انما الجوزاء ماعتقدش هتبعد وتصمم على الانفصال وممكن ترجع لو تاب عن اللي في دماغه بس ده في حالة لو كانت بتحبه وممكن لأ هي ومزاجها

    ياواخد حريتي ياناوي على موتي

    ياساتر يارب مش هتوصل للموت بصي عشان تبقى أحلى خليها
    يا واخد حريتي ياناوي على أذيتي

    ردحذف
  141. نيجي بقى للأستاذ ديب السحلاوي .. حضرتك شكلك متعقد قوي

    لكن صدقنى ده اللى هيلفت نظرك فى الاول بس.دواخل نفسيتها كهوف عميقه صعب تعرفلها طريق. العناد مش بيجيب معاها نتيجه و الشده شرحه و فى نفس الوقت مش عايزاك تلفت نظرها على غلط هيه عملته و تقولها عملتى ليه كده او ازاى لانها عيزاك تعاملها على انها طفله مدلله من اللى بتحبه على الرغم من انك هتلاحظ عليها غلطات كتييير جدا ممكن تنرفزك نظرا لانها بتعمل الحاجه بدون مبرر, و بعدين لما حد يسألها ممكن تفكر فى المبررات اللى دايما بتكون مبررات ساذجه و ماتقنعش. و لازم تقتنع بيها لانك لو مقتنعتش هتفتح على نفسك فاتوحة جدال بيظنطى معاها و صدقنى نفسها طويل جدا فى الجدال حتى لو كان على غلط.

    صدقني هي كمان مخنوقة من خصلة الجدال اللي فيها وأما بتجادل مش بيبقى حباً في الجدال انما يا اما بيبقى حاجة من الاتنين
    يا اما بتحاول من وجهة نظرها تعتدي على حريتها وده مسألة قلنا انها مهمة جداً عندها لأنه معنى انك مش بتحترم حريتها يبقى مش بتثق في عقلها ولا في اختياراتها وده معناه انك مش بتثق فيها شخصياً
    يا إما بتحاول تيجي على كرامتها من وجهة نظرها برضه
    هي بتحاول تكون حريصة ما تجرحش كرامة اللي معاها وبتقلق لو حصل منه العكس لأنها بتعمل زي الست ما بتقول
    أصون كرامتي من قبل حبي
    فإن النفس عندي فوق قلبي
    ممكن وانت بتلفت نظرها للغلط تكون عاملتها على انك استاذ وهي تلميذة بس هي مش بتحب كده اللي يلفت نظرها لازم يحسسها انه والدها وقالها كده عشان بيحبها مش عشان يفكرها بغلطها وينتقدها صحيح ده ممكن يضايق رجالة كتير بس هنعمل ايه آدي الله وآدي حكمته


    لما بتكون نفسيتها صافيه( و ده طبعا نادرا ما يحدث) هتلاقى نفسك قاعد مع اجمل و ارق و احسن بنت ممكن تشوفها عيون الراجل فينا و ده غير خفة دمها طبعا اللى مالهاش مثيل.

    نادر ليه بس أنا جوزاء وعلى طول بضحك وبهرج وتلاقي خطيبتك كده برضه بس المشكلة ان الجوزاء بتفكر كتير يعني اما تلاقيها ساكته وعاقده حواجبها مش لازم تكون زعلانة ممكن تكون بتفكر وخلاص وهي مش دايماً بتحب تقول أفكارها بتخاف لحسن الناس يفهموها غلط

    ردحذف
  142. ممكن تلاقيها بتقول كلام بس مش بيبان على وشها.يعنى لو خرجت معاها فى يوم و سألتها عن الخروجه, ممكن تقولك اه دى جميله و حلوه و ربنا يخليك بس يكون على وشها غضب ربنا.هيجيلك فضول تعرف مالها و هيه عامله ليه كده. نصيحه منى بلاش لانك مش هترسى على عقاد نافع معاها.

    زي ما قلنا مش لازم تكون زعلانة ممكن تكون بتفكر والجوزائية حساسة شوية يعني ممكن وانتوا في الخروجة تكون عملت حاجة ضايقتها حتى لو ماخدتش بالك بس هي ممكن تكون قلقانة تقولك لأنه أولاً هي عارفه انك ممكن تكون بتهزر معاها مثلاً أكيد مش قصدك وهي حاسة مع نفسها انها مكبرة الموضوع وبتقلق لتزعل منها وتحسبها بتعدلك ع الواحدة

    يعني النفس الشريرة تقعد تقولهايعني لو هو مكانك وشاف حاجة ضايقته منك ؟ كان هيسكت مش كان زمانة نازل تقطيم وبستفه فيكي دلوقت
    تقوم النفس الطيبة تقولها ياستي ماحصلش حاجة عديها الناس لبعضيها وبتفضل في سجال مع نفسها فبتسكت ومعرفش ليه الجوزاء دوناً عن جميع أبراج الدنيا لما بتسكت بيساء تفسير سكوتها
    وانت فعلاً لو سألتها مش هترسى على عقاد نافع معاها لأن هي مش راسية على حاجة مع نفسها

    اياك و استثارتها فى الحديث و هيه فى مود الكأبه بتاعها , صدقنى هتلاقى غوووول و فتح فى وشك و مش هتصدق ان دى البنت اللى انت خطبتها(لمحة السماء)

    كلنا لما بنبقى زعلانين من حاجة ما بنحبش حد يقولنا بم بس امرأة برج الجوزاء لو زعلانة من حاجة انت مش السبب فيها هتسكت عشان مش عاوزه تضايقك ولو حاجة منك هتقلب عليك لأنك السبب في عكننتها وكمان جاي تستثيرها أما عجايب والله
    وصدقني أنا مش بلوم عليك يمكن تكون مش غلطان في حاجة أنا بس بشرحلك الحكاية من وجهة نظرها مش في حكمة بتقول لا تجرحني فنصف وزني كبرياء
    أهو الجوزاء كده يعني لو انت شايف عليها حاجة غلط نبهها من غير ما تجرحها وكمان لو شايفها زعلانة سيبها وهي هتروق لوحدها

    بس معرفتش اكمل فى التمثيليه دى لأنى مش هينفع اعيش مع واحده و انا بمثل معاها عشان ارضيها ( مع انه كان عاجبها).

    يا سيدي ماحدش قالك مثل اسألها مالك عشان تحسسها باهتمامك وسواء حكتلك أو ما حكتلكش قلها ماتزعليش نفسك مفيش حاجة تستاهل أو اقعد قلها نكت وسيبها ولو اتجوزت الجوزاء ولقتها دخلت في مود الكآبة ابقى طبطب عليها واحضنها مش محتاج تتكلم او تخترع حواديت لأن الجوزاء اما بتضايق ساعات مش بتحب تتكلم وكمان هي كائنة مودية حبتين مش في بيت شعر لصلاح جاهين بيقول
    لا تجبر الإنسان ولا تخيّره
    يكفيه ما فيه من عقل بيحيّره
    اللي النهارده بيطلبه ويشتهيه
    هو اللي بكره ح يشتهي يغيّره
    عجبي !!
    أهو الجوزاء كده اللي يفرحها النهارده يزعلها بكره والعكس هي بس عاوزة انك تطبطب عليها في الأول وبعدين هي هتخرج من مود الكآبة لوحدها من غير ما تعمل انت أي حاجة وبعدين يا أستاذ ديب أي حد أما بيتنرفز ساعات بيحب يقعد لوحده هو مش من حق الجوزاء انها تختلي بنفسها شوية بس مشكلة الجوزاء انها فاكرة نفسها ام الجميع يعني انا اشيل هموم الناس وماحدش يشيل همومي وده مش بينفع مع الرجالة لأن الراجل ساعات بيحب يحس انه المنقذ في حياة شريكة حياته
    بس ساعات بتبقى برضه مش عارفه الرجالة عاوزه إيه يعني لو لقيوا واحدة متطلبة في طلباتها ومشاعرها يتخنقوا منها
    ولو واحدة مش متطلبة وبتقعد مع نفسها برضه يتخنقوا

    ردحذف
  143. و اخيرا , اوعى تنبهر بجمالها و تحسسها انها اجمل بنات الارض. هتقول عليك انسان سطحى و سلبى.لانها بتحب اللى بيحبها على عيوبها و بيحب نفسيتها و دواخلها.

    ليه بس كده امرأة برج الجوزاء زي أي بنت أو ست تحب اللي يلفت تنظرها لجمالها وشياكتها
    بس هي ممكن تكون بتخجل من المجاملات شوية او مش عاوزة تاخد قلم في نفسها لإنها عارفه كويس ان الجمال ده نعمة ربنا ادهولها ومش عاوزة تتغر ده طبعاً مايمنعش انك من فترة للتانية تلفت نظرها لحاجة زي دي لأنها بتنبسط جداً حتى لو ما تجاوبتش معاك

    صدقنى, نفس العوامل اللى جذبتك ليها هيه اللى جذبتنى تمام و يمكن اكتر كمان. انا وصلت بيه الدرجه انى كنت بقول يا رب انا عملت ايه حلو فى حياتى عشان تدينى واحده ذى دى,ههههههههههه.لكن عرفت ان ربنا كان بيجازينى بعدين ههههههههههههههه

    ههههه ليه كده بس معلش اعذر فضولي هو حضرتك برج إيه ؟

    من الاخر, لزم تكون ممثل, و مجنون, خبره بعقلية الاطفال عشان تعرف تعيش مع الجوزاء.

    والله ولا حاجة من دول كفاية بس انك تحسسها بحريتها شوية وانك تحترم خلوتها في فترات الكآبة مش أكتر

    انا عن نفسى مش صعيدى, انا ابن مدينه و لارج جدا كمان. بس انا معرفتش اتنازل عن مبادئى اللى عشت عليها عشان استمر معاها. يا سيدى تغور الحلاوه و الرقه لو الواحد مننا هيعيش تعيس البال و دماغه مش فيه.

    ماحدش قالك اتنازل عن مبادءك كفاية انك تسيبها بحريتها في مبادئها وهي كمان هتحترم مبادءك حتى لو اختلفت معاك
    انا معرفش حضرتك مكمل مع خطيبتك أو لأ بس لو سيبتها تبقى والله زعلتني امرأة برج الجوزاء بخلاف فترات الكآبة وشوية العند اللي فيها تعتبر مافيهاش غلطة ولو في فرصة انك ترجعلها ارجع انا ولله الحمد لسه ماحبتش بس الجوزاء مش بتنسى حبها الأول بسهولة وممكن تلاقيها مخنوقة أكتر منك حتى لو كانت باردة وتظاهرت بالعكس

    ردحذف
  144. الأستاذ hellmasnter
    بص حضرتك انا مش حعرف أجاوبك على كل أسئلتك دلوقت بس مبدأياً أنا من رأي الأستاذ ديبو برضه خليك على طبيعتك مع كام نصيحة كده
    أهم حاجة حسسها بحريتها لأنها زي العصفورة الحرية دي عندها مسألة ثقة و في فترات الكآبة تهتم بيها شوية الأول ولو ماراقتش سيبها وصدقني هتروق لوحدها وبلاش المسائل بينكم توصل للعند لأنها أدام وصلت للعند عند الجوزاء تبقى وصلت للكرامة وهي ممكن تسايسك شوية في الأول
    بس لو صمصمت على دماغك الصعيدي ده يا بوي يبجى استحمل اللي عيجرالك عاد وانا جلتلك وعجلك في راسك تعرف خلاصك
    يعني هديك مثال لو واحد دلو متجوز جوزاء مثلاً ممكن لو اختلفوا في حاجة ووصلت الحكاية للعند الدلو يجبر الجوزاء على رأيه بالعافية والجوزاء لو ماكنتش متمسكة باللي في دماغها قوي ممكن تتنازل عشان المشكلة ما تكبرش بس مش هتنسى له أبداً أنه أجبرها على حاجة هي مش عاوزاها وتفضل فاكراهاله حتى لو مابينتش ده وبتفضل فاكره انه عاوز يخنقها و انه مش واثق فيها أو في اللي عاوزاه
    وممكن في خلاف تاني تكون مصممة على حاجة فالدلو يتنازل ويسيبها تعمل اللي مقتنعة بيه بس مش هينسى أبداً انها معملتش اللي هو عاوزه ويفضل شايل منها وفاكر انها عملت كده عشان قاصده تعانده او ماتسمعش كلامه مش بيحط في دماغه حكاية انها لما بتعاند قوي بتبقى مجروحة قوي وواخدة الحكاية على كرامتها
    وبيبدأ ياخد جمب منها ولما تقرب منه يعاملها ببرود فتنجرح منه ومع الوقت تبدأ تعامله ببرود هي كمان ويبقى الصمت الرهيب هو الغالب بينهم
    نيجي بقى للميزان بيتهيألي الميزان ممكن يعجب جداً بالست اللي شخصيتها قوية شوية بس بتبقى حياته صعبة معاها ولو ارتبط بواحدة شخصيتها ضعيفة بيتعود عليها بس بيزهق منها
    الميزان بخلاف إنه عنيد بيحب يسيطر على شريكة حياته حتى لو السيطرة دي هتخنقها وهو مش زي الدلو ممكن يسيبها تعمل اللي عاوزاه وبعدين يشيل منها ويعاملها ببرود لأ ده مفيش حاجة اسمها تعمل اللي هي عاوزاه أصلاً لازم تعمل اللي انا عاوزه أهي هتزعل شوية وبعدين تنسى وهي لما تشوف دماغك الصعيدي ممكن تتنازل شوية خصوصاً لو كانت بتحبك وحتى لو اتخانقتوا وجيت تراضيها بعد كده ممكن ما تتكلمش في اللي حصل بس اللي بيحصل بقى ان صاحبتنا مابتنساش وبتفضل فاكره انك دايماً بتخنقها وبتعمل اللي انت عاوزه وبتفضل محوشالك لحد أما تتخانقوا على حاجة معينة وتلاقيها فجأة انتفضت زي ما بيقولوا وبقت تصمم تعمل اللي في دماغها حتى لو لا قدر الله المسائل وصلت بينكم للإنفصال
    يعني مثلاً حكاية انك مقتنع ان الست مكانها البيت دي نادراً ما حتلاقي جوزائية مقتنعة بالكلام ده بس الجوزائية بتحب الأطفال قوي يعني ممكن ما تحبش تشتغل في سنين الجواز الأولى لأنها بتبقى عاوزه تهتم بأولادها جداً
    وكمان هي مش بتحب تشتغل غير الحاجة اللي بتحبها عشان ماتملش منها ومش بتحب أي حد يرزل عليها أو يتحكم فيها يعني لو مديرها في الشغل مثلاً هيقرفها في عيشتها بناقص المدير وبناقص الشغل
    انا معرفش ظروف شغل الإنسانة اللي هترتبط بيها إيه ممكن تكون عاوزه تشتغل وممكن لأ بس لو أولادها كبروا شوية واعتمدوا على نفسهم ولقيت الشغلانة اللي تريحها والمدير اللي يحترمها هتصمم على الشغل ومش هتتنازل عنه حتى لو ده عملها مشاكل مع شريك حياتها
    نقطة أخيرة الجوزاء ممكن تبقى رقيقة بس مش شخصية ضعيفة يعني مش بتحب تحسس الناس انها محتجالهم كتير لأن ده في نظرها ضعف وهي عشان كرامتها مش بتحب تصعب على حد ولما بتتعزب من حاجة بتبقى أنانية مش ببتحب حد يتعزب معاها أي نعم الأنانية في العزاب أو الزعل حاجة كويسة
    بس ياريت تفهمها بعدين إنه زي ما بتدي نفسها الحق تهتم باللي حواليها من حق الناس عليها إنهم يهتموا بيها وإن الإنسان مهما بلغت قوته في لحظات زهقه وضعفه لازم حد يبقى جمبه يهتم بيه يتكلم معاه ويفضفضله ولو مش عاوز يتكلم لازم برضه يبقى معاه حد يتونس بيه أو يطبطب عليه وياخده في حضنه
    وياريت لو اتكلمت وقالتلك عن أفكارها الغريبة ماتحسسهاش ان بتنتقدها لأنها مش هتقولك على حاجة بعد كده

    ردحذف
  145. الأستاذ hellmasnter
    بص حضرتك انا مش حعرف أجاوبك على كل أسئلتك دلوقت بس مبدأياً أنا من رأي الأستاذ ديبو برضه خليك على طبيعتك مع كام نصيحة كده
    أهم حاجة حسسها بحريتها لأنها زي العصفورة الحرية دي عندها مسألة ثقة و في فترات الكآبة تهتم بيها شوية الأول ولو ماراقتش سيبها وصدقني هتروق لوحدها وبلاش المسائل بينكم توصل للعند لأنها أدام وصلت للعند عند الجوزاء تبقى وصلت للكرامة وهي ممكن تسايسك شوية في الأول
    بس لو صمصمت على دماغك الصعيدي ده يا بوي يبجى استحمل اللي عيجرالك عاد وانا جلتلك وعجلك في راسك تعرف خلاصك
    يعني هديك مثال لو واحد دلو متجوز جوزاء مثلاً ممكن لو اختلفوا في حاجة ووصلت الحكاية للعند الدلو يجبر الجوزاء على رأيه بالعافية والجوزاء لو ماكنتش متمسكة باللي في دماغها قوي ممكن تتنازل عشان المشكلة ما تكبرش بس مش هتنسى له أبداً أنه أجبرها على حاجة هي مش عاوزاها وتفضل فاكراهاله حتى لو مابينتش ده وبتفضل فاكره انه عاوز يخنقها و انه مش واثق فيها أو في اللي عاوزاه
    وممكن في خلاف تاني تكون مصممة على حاجة فالدلو يتنازل ويسيبها تعمل اللي مقتنعة بيه بس مش هينسى أبداً انها معملتش اللي هو عاوزه ويفضل شايل منها وفاكر انها عملت كده عشان قاصده تعانده او ماتسمعش كلامه مش بيحط في دماغه حكاية انها لما بتعاند قوي بتبقى مجروحة قوي وواخدة الحكاية على كرامتها
    وبيبدأ ياخد جمب منها ولما تقرب منه يعاملها ببرود فتنجرح منه ومع الوقت تبدأ تعامله ببرود هي كمان ويبقى الصمت الرهيب هو الغالب بينهم
    نيجي بقى للميزان بيتهيألي الميزان ممكن يعجب جداً بالست اللي شخصيتها قوية شوية بس بتبقى حياته صعبة معاها ولو ارتبط بواحدة شخصيتها ضعيفة بيتعود عليها بس بيزهق منها
    الميزان بخلاف إنه عنيد بيحب يسيطر على شريكة حياته حتى لو السيطرة دي هتخنقها وهو مش زي الدلو ممكن يسيبها تعمل اللي عاوزاه وبعدين يشيل منها ويعاملها ببرود لأ ده مفيش حاجة اسمها تعمل اللي هي عاوزاه أصلاً لازم تعمل اللي انا عاوزه أهي هتزعل شوية وبعدين تنسى وهي لما تشوف دماغك الصعيدي ممكن تتنازل شوية خصوصاً لو كانت بتحبك وحتى لو اتخانقتوا وجيت تراضيها بعد كده ممكن ما تتكلمش في اللي حصل بس اللي بيحصل بقى ان صاحبتنا مابتنساش وبتفضل فاكره انك دايماً بتخنقها وبتعمل اللي انت عاوزه وبتفضل محوشالك لحد أما تتخانقوا على حاجة معينة وتلاقيها فجأة انتفضت زي ما بيقولوا وبقت تصمم تعمل اللي في دماغها حتى لو لا قدر الله المسائل وصلت بينكم للإنفصال
    يعني مثلاً حكاية انك مقتنع ان الست مكانها البيت دي نادراً ما حتلاقي جوزائية مقتنعة بالكلام ده بس الجوزائية بتحب الأطفال قوي يعني ممكن ما تحبش تشتغل في سنين الجواز الأولى لأنها بتبقى عاوزه تهتم بأولادها جداً
    وكمان هي مش بتحب تشتغل غير الحاجة اللي بتحبها عشان ماتملش منها ومش بتحب أي حد يرزل عليها أو يتحكم فيها يعني لو مديرها في الشغل مثلاً هيقرفها في عيشتها بناقص المدير وبناقص الشغل
    انا معرفش ظروف شغل الإنسانة اللي هترتبط بيها إيه ممكن تكون عاوزه تشتغل وممكن لأ بس لو أولادها كبروا شوية واعتمدوا على نفسهم ولقيت الشغلانة اللي تريحها والمدير اللي يحترمها هتصمم على الشغل ومش هتتنازل عنه حتى لو ده عملها مشاكل مع شريك حياتها
    نقطة أخيرة الجوزاء ممكن تبقى رقيقة بس مش شخصية ضعيفة يعني مش بتحب تحسس الناس انها محتجالهم كتير لأن ده في نظرها ضعف وهي عشان كرامتها مش بتحب تصعب على حد ولما بتتعزب من حاجة بتبقى أنانية مش ببتحب حد يتعزب معاها أي نعم الأنانية في العزاب أو الزعل حاجة كويسة
    بس ياريت تفهمها بعدين إنه زي ما بتدي نفسها الحق تهتم باللي حواليها من حق الناس عليها إنهم يهتموا بيها وإن الإنسان مهما بلغت قوته في لحظات زهقه وضعفه لازم حد يبقى جمبه يهتم بيه يتكلم معاه ويفضفضله ولو مش عاوز يتكلم لازم برضه يبقى معاه حد يتونس بيه أو يطبطب عليه وياخده في حضنه
    وياريت لو اتكلمت وقالتلك عن أفكارها الغريبة ماتحسسهاش ان بتنتقدها لأنها مش هتقولك على حاجة بعد كده

    ردحذف
  146. الأخت توتو ..
    شكرا جدا جدا على اهتمامك برسالتي و جوابك كان مقنع .. هي ممكن فعلا تتغير للأحسن و تبدأ تهدا نفسيتها لما تستقر لأنها فعلا في أول حياتها.. وبما إنك زكرتيلي إن فعلا تصرفاتها دي بسبب البرج فأنا من هنا بطلب من أي بنت جوزاء مهما كانت المسببات ما تستخدمش الطرق دي مع حد بتحبه لأنها ممكن تخسره بموقف من دول .. ولأن اللي بحبوها بتعز عليهم جدا نها تعمل معاهم كدة ..
    وكلامك يا توتو إداني أمل كبير إنها ممكن جدا تتغير .. متشكرة خااالص

    ردحذف
  147. السلام عليكم

    اولا :- نشكر الأستاذ الديب السحلاوي جدا على سرعة ردوده الجميلة ونصائحه الغالية علينا جدا وخاصتا وهى ترتبط بانثي الجوزاء الجميلة (لمحة السماء) واوكد لك انك نصائحك بالاضافة الى الاخرين سعادتني وفدتني كثيراً لفهم والقرب من انثى الجوزاء خطيبتي وخصوصاً (انا اتعلمت ان الجمال مش كل حاجه لو الواحد بينتقى شريكة حياته) انا بالفعل لم اخترها بالعين بل العقل والسمع لقد محيت نظري وفعلت جميع خواسي كالبصيرة وتركت العقل للتحليل والسمع لجمال الداخلي لانوثة فلم اتلفت قط لقشرة الخاريجة مهما بلغت فتناتها وجمالها وابهارها بل ظلت انصت واخترق الداخل باحثا عن الطفولة الرقة الذكاء وطريقة التفكير والتحليل والجمال بكل معانيها الى الروح والقلب والعقل والتعامل فما وجدت ذلك الجمال الا في كلاً من (انثى الميزان والجوزاء) فاحتار عقلي فاشرت قلبي فاختار الجوزاء كاول زوجة ان شاء الله عز وجل .
    وانتظر منك التفاعل وكل جديد وغريب على حبيبتا انثى الجوزاء وشكرا جزاك الله خير كثيراً .

    ثانيا :- اخيراً وليس بداية النهاية تتفاعل معنا نحن المجانين احدى حورايات الدنيا ورياحنتها انثى من اجمل اناث الارض قاطبة "انثي الجوزاء" ياه ياه ه ه تعرفي انا لم بذهب لي مكان مثلا في العمل بقيت اعرف انثى الجوزاء بمجرد سمع تعبيرات وجهها لن ابالغ لو اقول (---) حتعرفي اكثر عن منزلة حبيبتي الجوزاء من كلامي السابق عنها يا لو سمحت تقرائي كله وتقولي ما هو رد فعلك عن شخصية رجل الميزان ومدي قربه وتوافقه من الطفلة الرقيقة انثى الجوزاء وسانتظر اجابتك وملاحظاتك وتعليقاتك المفصلة عن كل تساؤلاتي التى طرحتها بالوستر فاجابة من انثى الجوزاء نفسها قد تكمل الصورة اكثر واكثر عن تلك الحورية الجميلة وخصوصا التسؤلات التى تخص الجانب النفسي والعاطفي فانا لا اريد خسارتها ابدا فحياتي بدون الانثي كالمرتحل بدون ماء او عنوان او طريق او سبيل فسعودانا من فضلكم .

    "وياريت لو اتكلمت وقالتلك عن أفكارها الغريبة ماتحسسهاش ان بتنتقدها لأنها مش هتقولك على حاجة بعد كده" صدقني ده حكمة وكانت بعمل بها بدون وعي بها ان بستمع واتعامل معها من من مبدأ ولدها ان لم يكن ولدها هو من يستمع وينصت لافكارها وارائها ومشاعرها واحاسيها واحوالها ومشاكلها ويحتويها ويتفاهمها بدون ممل او كره بل بشغف وود فمن ؟!!!!

    متشكر جدااا على دخولك النقاش الذي يهدف لاسعداء عصافير الجنة الرقية الجميلة ومازلت انتظر ردودك الطويلة التفصيلية عن كل ما طرح ولا تستعجلي ابدا برحتك خالص وعلى روائه .

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...

    ردحذف
  148. الأخت سارة العفو ياقمر وصدقيني أما أختك تكبر وتعقل انت بنفسك هتستغربي ازاي كانت بتعمل تصرفات هايفه قبل كده ؟
    أخت فاتن والله يا عسل انت اللي كفيتي ووفيتي تقريباً قلتي كل حاجة كان نفسي أقولها عن برجنا الغالي ويمكن أكتر بس عندي تعقيب صغنون في كلامك

    امرأة برج الجوزاء زي أي بنت أو ست تحب اللي يلفت تنظرها لجمالها وشياكتها
    بس هي ممكن تكون بتخجل من المجاملات شوية او مش عاوزة تاخد قلم في نفسها لإنها عارفه كويس ان الجمال ده نعمة ربنا ادهولها ومش عاوزة تتغر ده طبعاً مايمنعش انك من فترة للتانية تلفت نظرها لحاجة زي دي لأنها بتنبسط جداً حتى لو ما تجاوبتش معاك

    اعتقد السبب الحقيقي اللي بيخلي امرأة برج الجوزاء تخجل من أي مجاملة إنها بتستكرها على نفسها معرفش ليه ؟

    ردحذف
  149. الأخت سارة انا برضه في سني الصغير كنت نسخة من أختك واصعب أيام مرت عليا أيام الثانوي وأول سنتين في الكلية الله لايرحعها أيام متهيألي اكتر برج افراده بيتشابهوا هما الجوزاء
    وبصي عندي نصيحتين ليكي حاولي تطبقيهم معاها
    أول حاجة إياكي ثم إياكي لو أختك شافتك متضايقة وسألتك مالك تشتكيلها همك من عيلة جوزك أو أي مشكلة مريتي بيها سواء انتي أو أي حد عندكم في البيت الجوزاء في السن الصفيرة بتعمل حاجة خطيرة مابتاخدش بالها منها عاوزة تعرف هموم الناس عشان تهرب من همها اللي بيخنقها وهو إنها مش عارفه عاوزه ايه في حياتها ... عاوزه تهرب من حياتها بإنها تحشر نفسها في حياة الناس وتنشغل بمشاكلهم وتنسى مشكلتها مع نفسها ... أما تكبر وتعقل ابقي ساعتها خدي رأيها وان شاء الله هتلاقي عندها الرأي السديد انما دلوقت لأ
    حاولي تفهميها بطريق غير مباشر انها لسه صغيرة خليها تستمتع بحياتها وتعيش سنها مشاكل إيه دي اللي هتنشغل بيها وهي صغنونة كده

    والحاجة التانية قلوليلها ماتستعجلش عشان تعرف هي عاوزه ايه من الدنيا وان كلنا في بداية حياتنا مش بنبقى عارفين نحدد هدفنا بالظبط وحاولي تخليها تشغل نفسها في أوقات الفراغ بأي حاجة إلا مشاكل الناس يعني تقرا كتب تكتب خواطر تتعلم هواية زي الرسم أو الخياطة أو تتعلم الطبيخ وبصي أحسن حاجة بالنسبة لحد طاقته عالية زي الجوزاء هو الرياضة خليها تروح النادي أو تنزل تتمشى ساعة كل يوم في وقت معين بعد العصاري مثلاً صدقيني ده بيحسن الحالة المزاجية جداً أو ممكن في أوقات الفراغ برضه تنضم لعمل تطوعي في الجمعيات الخيرية والحكاية دي غير ثوابها الكبير بتسعد الجوزاء جداً لأنها بتحب مساعدة الناس لأ وممكن تحس انها بتنقذ البشرية مثلاً ! عموماً انتي شوفي الأقرب لشخصيتها والأنسب ليها وادفعيها انتي وعيلتك إنها تعمله بس برضه بطريق غير مباشر

    تعرفي وانا صغيرة شوية كنت دايماً بسأل أمي أنا مش عارفه أعمل ايه في حياتي ؟ كانت تقولي دوري على حاجة تحبيها واعمليها . أسألها ولو مالقيتش حاجة أحبها اعمل ايه ؟ تقولي يبقى اخترعيلك حاجة تحبيها واعمليها لكن ماتفضليش محلك سر وتسألي نفسك أعمل ايه في حياتي اتحركي

    اهي امرأة برج الجوزاء عاوزة اللي يزقها على الحركة بس أهم حاجة بطريق غير مباشر زي مابتقول توتو لأنها في السن ده هتلاقيها عنيدية جداً وصدقيني لو ساعدتي أختك في السن ده فلما تكبر هتفتكر جميلك ومش هتنساه أبداً

    ردحذف
  150. صديقتي بقى ورفيقتي في الكفاح المسلح لفك شفرة المرأة الجوزاء توتو
    اعتقد السبب الحقيقي اللي بيخلي امرأة برج الجوزاء تخجل من أي مجاملة إنها بتستكرها على نفسها معرفش ليه ؟
    أقولك ليه يا ستي انثى برج الجوزاء بتستكر المجاملة على نفسها ؟ لأنها بتعتقد إن جعل العالم أفضل أو على الأقل جعل حياة من حولها أفضل مسئولية ملقاة على عاتقها وحتى لو مابينتش ده للناس - معرفش مين اللي اداها هذا الشرف ! – بس يمكن عشان كده في سنها الصغير تلاقيها عايشة دور مربية الأجيال التي تربي من حولها وساعات تلاقيها راسمة لنفسها احلام وردية اكبر من عمرها وطاقتها وطبعاً الدنيا مش بتمشي كده فتلاقيها انصدمت في الدنيا والناس وبدأت تقلب عليهم وبعدين ممكن مرة واحدة تلاقيها بتحب تنفرد بنفسها ومالهاش دعوة بحد وممكن أما تفوق من أثر الصدمة تحاول تبقى طبيعية وتحتك بالناس من تاني بس المرة دي من غير ما تحاول تربيهم أو تخنقهم ومن غير أحلام وردية تصدقها وشوية شوية بيبدأ العقل يسيطر على كل حاجة في حياتها والقلب والمشاعر والعواطف تركنهم بعيد لأنهم جابوها ورا لما صدقوا بالأحلام والأمنيات الجسام وهي خلاص كفرت بكل ده ! وحتى لو حلمت بحاجة بتخاف تصدق أحلامها وبتلاقي مع الوقت شخصيتها اتغيرت وبقت أحسن وأعمق وأكثر واقعية
    بس بيفضل جوه قلبها أثر جرح عميق – حلوة جرح عميق دي! – الأثر ده دايماً بيفكرها انها انهزمت أدام الدنيا وماحققتش اللي بتحلم بيه حتى لو عرفت إن أحلامها دي كانت كلها خيال وأكبر من طاقتها بيفضل جواها إحساس بالإنهزام وإنها انسحبت ومحاولتش كفاية
    عشان كده لو حد امتدحها أو جاملها ممكن تخجل ولو حد أبدى إعجابه بمظهرها وشياكتها وجمالها تحجج وتتعلل إن الإهتمام بالمظهر والشكل سخف وسطحية بس في الحقيقة هي بتسأل نفسها انا عملت ايه في حياتي استاهل عليه المجاملة أو المديح ؟!!!
    متهيألي ده بينعكس في تعاملها مع الجنس الآخر برضه يعني لو شريك حياتها كان غريب الأطوار زي الدلو يقدر يبعد عن شريكة حياته حتى لو كان بيحبها ولو اتعلق بيها مش بيبين فده على قد مابيضايقها على قد ما بيبقى بالنسبالها عذر عشان هي كمان تقدر تبعد عنه وما تتعلقش بيه ممهما بلغت درجة حبها ليه
    أما لو كان شريك حياتها مغرم صبابة بيحبها وشاريها ومش بيعرف يبعد عنها ثانية هتلاقيها تعرف ازاي تحسسه انها نفس شعوره ويمكن أكتر بس من جواها ومهما كانت بتحبه وسعيدة معاه برضه هتعرف إزاي تحط حدود لحبها وما تتعلقش بيه زيادة عن اللزوم هي بتخاف تتعلق باي حد لحسن يخذلها ويخيب أملها لأن عندها إحساس إن الدنيا كلها خيبت أملها
    من يومين تقريباً كنت قريت موضوعات الأستاذ محمد عن المرأة والقضاء وتابعت ردود جوزائية في المدونة وبرغم إني شخصياً مش متفقة مع الأستاذ محمد في رأيه - ياريت متضايقش يا أستاذ محمد ولو الجزئية دي ضايقتك إمسحها - وبرغم إني أعجبت بردود الأخت جوزائية بس في الآخر تعاطفت معاها مش عشان آرائها إنما لإن حماسها الزايد وقوتها في الجدال صفة مشتركة عند أغلب الجوزائيات تقريباً ناتج من المشكلة اللي كلنا بنمر بيها وهي احنا بنجادل ليه ؟ أو بمعنى أصح عاوزين إيه وهدفنا إيه من الدنيا ؟
    وكتير من الجوزائيات بكل أسف مش عارفين ايه المشكلة بالظبط زي اللي تعبان من حاجة ومش عارف يوصف وجعه أو مش عارف إيه اللي بيوجعه أصلاً بس هو شايف الأعراض زي الحيرة والتخبط والجدال
    الجوزاء عندها مية دماغ في بعض مفكرة نفسها لازم تبقى أحمد زويل تعمل أبحاث وتاخد جوايز أو معتقدة إنها الأميرة ديانا بسحرها لازم على قد ما تقدر تحاول تنقذ البشرية كلها ووسط كل ده بتنسى تنقذ نفسها الأول - مش عارفه مين اللي أقنع الجوزائية انها تقدر تسعد الناس وهي مش سعيدة -
    ومتهيألي الغالبية العظمى من الجوزائيات مش كلهم يعني لكن أكترهم عندهم المشكلة دي في منهم المحظوظ اللي مابيحسش بالمشكلة أصلاً وفي النص نص وفي وفي اللي مشاكلهم بتبقى عنيفة وصعبة قوي وكل اما تزيد صعوبة مشاكلهم كل اما يزيد عقلهم ونضجهم وده بيحصل مع الناس عموماً بس انا بوضح ليه بيحصل ده مع الجوزاء وطريقة تعاملها مع الموقف
    قصر الكلام ياتوتو عشان ماطولش عليكي عرفتي بقى بعد اللغبطة والدوخة دي الجوزاء بتستكر المجاملة على نفسها ليه ؟!!

    ردحذف
  151. يا استاذ hellmasnter بقى بعد كل الكلام ده سواء مني أو من توتو أو من ديبو أو من أي حد حتى عن الجوزاء وكرامة الجوزاء وكبرياء وعند الجوزاء جاي تقوللي
    فما وجدت ذلك الجمال الا في كلاً من (انثى الميزان والجوزاء) فاحتار عقلي فاشرت قلبي فاختار الجوزاء كاول زوجة ان شاء الله عز وجل .

    أول زوجة إيه بس ياراجل هو انت لسه ناوي تجيب لها زوجة تانية بص انا هجيبهالك من الآخر روح للجوزائية اللي بتحبها وقلها بصراحة من الأول إنك ناوي تعدد
    في الأول طبعاً هتفتكرك بتهزر أو عايز تغيظها فتضحك وتقولك اتجوز وماله مش هتلاقي ضفري بس ارجع بص في عينيها وقلها انك بتتكلم بجد ومصمم تتجوز عليها ورد فعلها حاجة من الاتنين
    يا إما هتتاخد شوية في الأول وممكن تفتح معاك الموضوع وممكن لأ بس تدريجياً هتبدأ تبعد عنك وتشيلك من حياتها وفكرها نهائي
    يا إما لو كانت بتحبك قوي هتعمل نفسها ما سمعتش حاجة بس بعد الجواز هتحاول تأثر عليك بسحرها - وهي عارفه إن عندها سحر حتى لو كانت مستكتراه على نفسها - بس لو حضرتك ماتأثرتش بسحرها وفضلت مصمم بدماغك الصعيدي إنك تتجوز عليها فمستحيل وألف مليون مستحيل إنها توافق
    في ستات ممكن يزودوها في مسألة الغيرة لدرجة إنهم يحسسوك لو اتجوزت عليهم هيقطعوك ويعبوك في أكياس بس أما الحكاية تخش في الجد بتلاقي نار قايدة جواهم ومش بيعرفوا يعملوا أي حاجة ويقولوا أهو نستحمل عشان البيت والأولاد
    وانت ميزان فاكر إن أي ست مهما بلغت قوتها في الآخر بينضحك عليها بكلمتين وأديها هتعيط وتعمل أزعرينا كام يوم وبعدين تسكت هي في إيدها إيه تعمله مثلاً
    والجوزائية مش كده ولو حضرتك دماغك صعيدي وقفل مسوجر هي صفيح وانشالله تكون مخلفة منك عشر عيال وحتى لو هددتها إنك لا هتصرف عليها ولا على عيالها هتصمم تسيبك
    ومن دلوقت أقدر أتخيلك السيناريو اللي هيحصل أما تقولها إنك عاوز تتجوز عليها هتثور وترفض وانت هتحاول تضحك عليها بشوية هدايا وكلمتين وممكن لو كنت متفق معاها قبل الجواز تفكرها بالإتفاق اللي بينكم هتقولك رجعت في كلامي
    هتقولها إن هي الأولى والأصل والباقي تقليد وانك ما تقدرش تستغنى عنها بس التعدد ده طبيعة فيك وربنا أداك رخصة بالحلال ولو منعتك ده هيبقى حرام عليها والجواز التاني حتى لو زعلها فهو شرع ربنا هتقولك ماالطلاق برضه شرع ربنا
    هتقولها بس إن أبغض الحلال عند الله الطلاق هتقولك انت السبب في الطلاق ده أما تتجوز عليا كأنك بتطلقني وتبيعني بالظبط
    ومش هتخلص معاها تجيبها يمين تجيبها شمال مش هتعرف تقنعها وأوعى تكون فاكر إنك ممكن تغير حاجة في الجوزائية بعد الجواز الجوزائية بكل مشاكلها وعقدها وآراءها وأفكارها شروة على بعضها يا تاخدها كلها يا تسيبها كلها
    وعموماً انت مش محتاج تعدد مع الجوزاء لأنك هتحس إنك متجوز تلاتين ست في بعض مش أربعة بس
    وأنا معرفش حاجة عن حياة خطيبتك الشخصية بس ياريت تقرا تعليقي اللي فات كويس عشان تعرف إن أغلب الجوزائيات ناس عافروا مع الدنيا كتير حتى لو مااتكلموش واللي انت بتبصله على إنه حقك الشرعي هي هتبصله على إنه خيانة
    وهي صحيح هتخش العلاقة معاك وهي محصنة نفسها وعاملة حسابها إنها ماتتعلقش بيك عشان بتحسب حساب الزمن أما تخذلها - حتى لو مثلت عليك وأقنعتك إنها ما تقدرش تستغنى عنك -
    بس الصراحة العملية مش طالباك إنت كمان مش محتاج تأكدلها وتقولها برافو عليكي إنك طلعتي واعية وماتعلقتيش بيا لأن أنا خذلتك زي ما الدنيا كلها خذلتك
    وهتصمم على الطلاق وإذا معرفتش تطلق منك هتنفصل عنك ومش هتقبل تعيش معاها أو تمس منها شعرة
    لو مصمم على التعدد يبقى دور على واحدة دمعتها قريبة أول ما تقولها هتجوز عليكي هتعيط وتثور وبعدين تنزل على مفيش
    وسيب الجوزائيات في حالهم هما مش ناقصين وياريت ماتضايقش من صراحتي أنا بقلك كده لأني أدرى بطبيعة بنات برجي

    ردحذف
  152. السلام عليكم

    ياسلام ياسلام اقدر اعتبرها اول الغيث قطرة وتلك كلمة لو اجبت على الاسئلة الموجه الى انثى الجوزاء بنفس القوة وذكر ادق التفصيل وباسطها انتظر منك ذلك ان تسعدني على اسعاد حبيبتي فذلك اه;م واشكر لك خوفك الشديد على حبيبتي من حيث مراعاة غيرتها والخوف من ظلمها وتفردها بالمملكة .

    ولكن داعني اوضح الكثير من النقاط المهمة جدا ولكن عديني ان تجيبي عن كل تساؤلاتي واستفساراتي التى طرحتها عليكم من قبل ...بعد ما وعتني اسمحي لي ان اخذك الى سماء فتركي الارض والهواء والماء واركربي بساطي العجيب لان ما ساذكره ضرب من ضروب الجنون يـــ:-

    انا لا اريد الزواج لان الزواج عملية حسابية فاشلة بكل المقايس "اذا ارت اللبن اذهب الى البقال واشتري ما احتاجه من لبن ما داعني الى اذهب الي المزرعة البعيدة عني واشتري جاموسة واتكفل بكل شئونها هي واولادها واتحمل ما لا يطاق مما من مصاريف وتكاليف وتقلب اهواء وافكار وتحدي وعصيان وهحر وخلع او طلاق ومشاق النار والبرد فحتى لو عادت الى المزرعة مرة اخري ملزم ان اتكفل بها هي وابنائها وليس لي الحق حتى في روائ ابنائها اي بدون ادنى منفعة " هذا المنطق فرضه هذا العلم والعولمة حيث مكن الكثير من الظالمين من التجارة بتلك العصفور الرقيق الذي يسعى الواحد منا الي احتوائها فحولوها الي جوموس بالضبط يباع ويشترى اين كان الاسلوب في العالم انظروا معي رجعت تجارة الرقيق الابيض من روسيا وجنوب شرق اسيا وافربقا وشرق اوربا تباع بابخص الاثمان (عبده ملك يمين وانظروا الى الخليج ) اسف على ذلك اما في واطني العربي ومصر بالتحديد تباع بشكل اشيك وتسرد بالخلع او الطلاق وتظل تنفق عليها حولوها الى سلعة رخيصة مالها كرامة او حرية او شئ ادنى واحقر من الحيوان الذي لا فائدة مرجوه منه اسف فتلك النظرة الذكورية وضعتها حقوق النساء الجديدة وشعرتهن البراقة وحركة التحرير العظيم والمساواة في جميع الاتجاهات والنواحي وجعلها ند للرجل وليس كالامس البعيد افضل ما يكنز الرجل من الدنيا الانثى الصالحة افضل هدايا من الله الوهاب الكريم ذو الطول عظيم الشان الي ادم فكرهت ان اشترك في تلك العبة السخيقة المملة حيث اصبحت المودة والرحمة ارصدة بنوك ومتاع زائف والجمال مصتنع كالزجاج المكسور الذي يقذف به في القمامة ليعاد تدويره لتخرج العاهرة فلان الفلاني اشهر من نار على علم ويتبها معدومي الكرامة والرجولة فله الحمد والشكر انا من الذين يتحركون بعقولهم ودائماَ ما تنتصر على قلوبها ومشاعرها واحاسيسهم انا الرجل السيد الميزان العادل الشريف .

    ولكن تشاء الاقدار ويحدث ما لم يكن في الحسبان ان اثنان من بنات الجنة (انثى الميزان والجوزاء) اقنعوني بانه مازال هناك اناث على تلك الارض وفي هذا العالم وانهما يردان الحياه معي وكان شرطي ان اتزوجمهما معاً فوافقوا وتحدوا مجتمع يبغض الحلال ويحرمه ويضع له الاسباب والعراقيل ويرحب بالزنا والعلاقات الموازية والفجور وهما اصحاب جداً من قبل ان اعرفهما سوف اقرب لكم الصورة اكثر ما دافعني لتقدم لهما اسباب كثيرة واقربها ما ذكرتها وايضا لاقربها اكثر واضيف اسباب اخرى اساسية اذهبوا لسينما وشاهدوا فيلم "بنتين من مصر" او حملوله من النت شاهدوه اولا تجدوا الكثير من الاسباب والظروف التى ناقشها الفيلم فمن فضلكن اتركن الغيرة وحب تملك الرجل وفكروا ماذا لو استمر مسلسل تناقص مواليد الرجال مع تزايد مواليد النساء ومع نقص الرجال الصالحين لزواج وزيادة النساء الصالحات للزواج وكل واحد تزوج امراة واحدة فاين يذهب الاخريات الي الدعارة والفجر هذا ما ترودنه لبنكن واخواتكن واعز اصدقائكن واحبابكن وعارفكن اما الى ماذا وضع انفسكن مكن هولاء وتخيلوا انكن احدي البنتان الي دار حولهما الفيلم احمد الله الرحمن الرحيم انه وضع في الرجال جين التعدد وامكنة عشق وود ورحمة اكثر من انثى فماذا كنتن ستقدمن من تنازلات وتنازولات وتنازولات وتفعلن اكيد اشد ما كانوا يفعلون !!!!!!!

    مع التكمله

    ردحذف
  153. ونبدأ التكمله

    دعوني اخبركم عن جزء صغير مما حدث لن اقول عن نفسي شئ سوى ان تقرأوا عن رجل الميزان لو جزء صغير انسان ناجح في حياته العملية والاجتماعية سعيد انقل السعادة والمرح لكل من حولي تواجد بالقرب من عملي فتاتان جميلتان ادخلتهما في دائرة معرفي لمجرد معرفة الناس كنوز ولكن اختلف الشان عندهما فاصبحت كل واحدة منهما تحاول جذبي اليها بكل الطرق وتنمى نفسها باني ساتجيب واتزوجها في يوم من الايام ولاسف الموضوع ده اصبح مسلسل قديم فكل رجل يريد ان يزوجني احد بناته او احد اقاربه وكذلك بالنسبة لسيدات فكل سيدة تردني اتزوج ابنتها او احد اقرابها او اي انسة تظل ترسل رسائل الاعجاب والحب في خجل ويظل الجميع يحدث ويتحدث عن المميزات والتسهيلات وغيرها من اغرائات واظن المسلسل ده اصبح شبه معمم على كل الشباب في وطني العربي وكل ما يتقدم لي عرض افضل اشكر فيما تقدم وامدحهن ومن الجهة الاخري اجيب وابحث عن شخصية كل انثى برج وابحث عن العيوب وما تكره تلك المراة واظهره في حتى يبتعدوا عني فقد كرهت تقريبا معظم النساء واصبحت اهرب منهن بالعمل والعلم خوف من اظلمهم معي بافكاري الغريبة المجنونة وصفات برجي القوية حتى صدمت فعلا بتلك الصديقتان (الميزان والجوزاء) احدهما الانوثة الكاملة والاخري الانوثة الطاغية فلما وجدت ميلهما وتقربهما الشديد لي بحثت ايضاً عن العيوب وما تكره كل انثى منهما فوجت ميلي لهما يزيد وظلت ابحث واقراء في كل الجهات عنهما وازهلني تطابق صفات برجهما عليهما وازاد عشقي وتودي وقربي لهما واحترت فاجائت احدي افكاري المجنونة بان اسعدهما واحتويهما وارعهما واتزوجهما معا وفي وقت واحد حتى اكثر الكثير من القيود التى فرضها المجتمع علي بدون وجه حق ذنب فاخبرت كل واحدة على انفراد بان معجب واريد ان اتزوج بصحبتها الاخرى ورايت نظرة الحزين في عينهما وانتظرت النتائج وتخيلوا معي كل واحدة تقول للاخري محمد معجب بك جدا ويريد ان يتزوجك موقف يا لتنى حضرته وبعد فترة ياتين وعلى وجه كل واحدة الغضب والاستنكار والتعجب وحجات تانية ما ذكرها فاستمعت لكل واحدة من اتهمات واني واني واني وقلت نعم ما كذبت اريد ان ازوجكما معاً وفي وقت واحد فاني اعشقكما انتما الاثنين ولا استطيع ان اتزوج واحدة واترك الاخري فاما اتزوجكما معا وتركى العمل بعد الزواج او مع السلام ولن انسكما ابدا ولكم مني مهلة شهر اما الخطوبة او اتركما والى ان ينتهي الشهر لا اتصالات من اي نوع بي اطلاقا ولا يحولوا فعلا الاتصال فهما يعرفني حاد جدا وكلمتي واحدة لا تنازل عنها فكل كلمة قرار يتخذ بعد تحليل ودراسة طويلة وفي اثناء الشهر جائتني مهمة خاصة بالعمل مدتها ثلاثة اشهر قلت عال جداً وذهبت بدون اخبرهما عن شئ وبعد شهر ظلت المكلمات تزايد وما كنت استجيب على تلك الاتصالات وعندما رجعت بعد انتهاء المهملة على اكمل الوجوه التى ترضني الي مقر العمل تجاهلتهما تماما وبعد انتهاء ساعات العمل جائوا الي لاني في العمل لا انتبه لشئ سوى العمل ولا وقت عندي لغيره وهما يعرفان جيداً ذلك جاؤوا مكتبي منهرين كلياً ومعاتبين ومشتقين وموافقين وفعلا عشقوني كما عشقتهما وكما توقعت وتمت الخطوبة عليهما واصبحت احمل في اصبعي دبلتين فدعوا لي ولا تغضبوا فان كدهن عظيم او تحسدوني او تحقدوا علي او تسخروا مني من فضلكم مني ولا تقولوا علي شيطان ذو دهاء ومكر وشر عظيم وعموماً سنة ونصف وان شاء الله عز وجل اكتب كتابي عليهما واتزوجهما واحتويهما واسعد بهما يلا حظي السعيد وكرم ربي العظيم علي اتزوج بامرائتان (ميزان وجوزاء) وتخيلوا جميلتان رقيقتان يتنافسن علي اسعدي وان اتحدى نفسي كى اسعدهما واحتوايهما واتفاهما ولا اظلهما احمد ربي رب العرش العظيم ادعو لي ان تزوجهما واري اطفال على احضانهما يترابين وتكون اسرتي سعيدة ناجحة مجنونة .

    اعتقد اني اجابت عن تساؤلات الكثير فهل من متحدي يتحدني ويجيب عن اسئلتي كما اجابت عن تسائلته لا اريد ان اقول "ارى رؤوسا قد اينعت وقد حان وقت قطافها" ولكني سعيد بصرحتك الشديدة واتمنى ان تجيبي على كل اسئلتي واستفساراتي وخصوصا على الجانب العاطفي والنفسي لانثى الجوزاء فلا اريد خسراتها بظلمها واساءة معاملتها ان كانت مازلت تمتلكين الشجاعة وتسطيعين الاجابة بالتفصيل على كل ما تم طرحه فما ذلت انتظر وشكرا .

    نعم اعلم ان انثى الجوزاء تعدل الكثير وكذلك انثى الميزان تلك الانثى الكاملة ليست باقل من صحبتها واعلم ايضا الغيرة وما الغيرة ولكني اعشقهما معا ماذا افعل سوى مافعلت حل يرضي جميع الاطراف واهم الله عز وجل ورسله محمد (صلى الله عليه وسلم) وادعوا الله الرحمن الرحيم ان يعيني على اسعادهما بدون ظلم وينصرني على غيرتهما الشديدة علي آمين .

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...

    ردحذف
  154. انسه فاتن ,

    معرفش اقولك ايه على شرحك و تعليقك الرائع عن شخصية الجوزاء.

    بس عايز اقولك انى اكتشفت كل اللى انتى قولتيه ده بل و تخيلت شخصيتها بعد الزواج هتكون عامله ازاى و فعلا زى ما انتى قولتى بالظبت.

    لو انتى جوزائيه, بصراحه انتى انسانه غريبه, انا اول مره اشوف جوزائيه فاهمه نفسها و بنات برجها. بجد برافو عليكى.

    انا يا ستى بقى حكايتى معاها اننا كنا كويسين مع بعض فى اول شهر فى الخطوبه ,طبعا كل واحد بيحاول يظهر احسن ما فيه فى الفترات الاولى .
    بس صدقينى على قد ما كنت بحبها على قد ما كنت بخاف منها قوى.

    بجد كنت بخاف من عقليتها و كنت بحس كتير ان تفكيرها ده اكيد هيجيبلى مشاكل قدام مع الناس و لما جيت الفت نظرها لحاجه ذى دى ( و طبعا بالذوق و بكل رقه و الله )لقيت ماسورة انتقادات للناس كلهم اللى حواليها ولاقيت انها مش عاجبها حد نهائى و الناس كلهم همه اللى غلط و هيه بس اللى صح , و اللى عاجبه على كده اهلا وسهلا و اللى مش عاجبه الباب يفوت جمال.

    لما بدأت اخاف منها و الوساوس تجيلى انى اسيبها , قولت لما اسأل صاحبتها لكن بإسلوب غير مباشر.لاقيتهم كلهم برده بنفس رأيى و بيقولوا عنها انها بوشين و ممثله و إننا بنحاول نتجنبها لاننا مابنحسش انها بيضه من جوه.
    و هوه ده اللى بررلى ليه كانت بتقولى انها مالهاش اصحاب او بمعنى اصح مافيش صاحب فى الزمن اللى احنا عايشيين فيه.

    يبقى ليه اربط نفسى بواحد ماشيه على خلاف عقلية الناس.

    و لو جادلت معاها قولتيلى انك كده هتحسسها انك بتيجى على كرامتها, و هل هيه الكرامه انك تمشى عكس اراء الناس و تكون شاذ عنهم؟؟؟؟؟؟

    و انا هتكون فين كرامتى لما الناس يحاولوا يبعدوا عن زوجتى بمجرد انهم شايفينها غريبة الاطوار!!!!!

    كنت بخاف منها كتير لأنى كنت بحس انها فعلا بتمثل و اللى فى قلبها مش على لسانها و العكس .

    لما لقيت مسحة التشاؤم اللى عندها دى زادت, قولت اسألها عشان نفسى اعرف مالها و قولت لازم اخد منها رد كافى و وافى للى فى مخها.
    فى البدايه كانت بتعوم الكلام و بتهرب منه و بتتلاعب بشكل ممتاز فى الالفاظ و مش بتديك اجابه مفهومه. و هيه استاااذه فى كده بجد.

    و لما ضغط عليها بدأت اسمع كلام غريب جدا و بجد خوفنى و قعدت تعيط جامد و تحكيلى عن الدنيا و الدين و الناس بتوع اليومين دول و عقليتهم و الناس الكويسين بتوع زمان و ان نفسها تنتحر و بتفكر فى الانتحار و مشاكلها مع امها اللى مش لاقيالها حل. مع ان امها انا ماشوفتش فى طيبتها ولا شخصيتها و كنت بحسد نفسى على حماتى.

    و طبعا انا حسستها انها و كأنها حكت لنفسها بالظبط , و قولتلها مافيش حاجه فى الدنيا كلها ممكن تزعل القمر ده و ان الناس كلهم فى كفه و انتى عندى فى كفه تانيه لغاية ما هديت و فضت الشحنه اللى جواها و شكرتنى كتيير جدا.و قالتلى ماتقولش لحد على اللى انا قولته عشان الناس بيفتكرونى مش طبيعيه و بجد وعدتها بكده.

    لما قريت تعليق الانسه هدى و كان شرحها بجد ممتاز . قولت اعمل زى ما بتقول و قعدت امثل و اعملها بوشين عشان ارضيها, وجابت نتيجه حلوه جدا معاها لكن معايا انا معرفتش استمر فى التمثيليه دى. صعب امثل على واحده هتكون شريكة حياتى قدام و خصوصا و احنا فى البدايه و بنحاول نفهم بعض.

    طبعا مش هقولك انا حبيتها قد ايه و بمعنى اصح كنت بحبها قد ايه و مكنتش متخيل الدنيا كلها من غيرها. لكن خوفى منها هوه اللى طغى على حبى لها و صدقينى معرفتش اكمل معاها.

    انا سرطانى. و احد عيوب السرطان انه منتقد لازع لاى حاجه غلط حواليه و هيه طبعا مابتحبش حد يقولها عملتى كده ليه و ازاى و غلط. و انه بيمشى ذى ما الناس اللى حواليه ماشيين و مابيحبش يتخلف عن عقلية اللى حواليه. و دى برده كانت احد العوامل اللى خلتنى مستمرش معاها.

    انا قولت اللى كان ليه و اللى كان عليه برده عشان مظلمهاش.


    ديبو,

    ردحذف
  155. أستاذ hellmasnter هههههههه مش عارفه اللي حضرتك بتحكيه ده حقيقة ولا خيال
    أنا مش بكدبك صدقني أنا بس مستغربة ومندهشة ومستعجبة !
    تعرف حضرتك اني كنت طلبت من الأستاذ محمد يمسح تعليقي الأخير عشان كنت خايفة إني أكون قاسية في ردي
    وعمومأ لو أي كلمة في ردي اللي فات ضايقتك ياريت ماتزعلش مني
    وكويس إن الأستاذ محمد أحتفظ بتعليقي زي ما هو لأن ليا عتاب عند حضرتك يعني أما تيجي تعدد يا أستاذ hellmasnter تختار ميزان وجوزاء مش عارفه أفهم ده بصراحة !
    وكون ان ميزان وجوزاء يوافقوا بالساهل كده ان هما يبقوا ضراير يبقى ممكن يكونوا متفقين عليك
    أو ممكن تكون أعمارهم صغيرة ومنبهرين بيك أو ممكن تكون أعمارهم كبيرة ونفسهم يتجوزوا عشان الأطفال لأن الحكاية دي بتقلق أي ست مهما كانت عاقلة أو ممكن تكون الحكاية عجباهم وعاوزين يخرجوا عن المألوف وممكن يكونوا متعلقين بيك فعلاً حد عارف !
    وعموماً أنا مش هجادلك لو عاوز تعدد دي وجهة نظرك وانت حر بس اسمع نصيحتي واختار الست اللي مش هتعملك مشاكل بعد كده وتكون كل مشاكلها شوية غيرة وتعرف تضحك عليها بهدية وكلمتين انما الميزان حنونة بس عنيدية في الأول هتبقى رقيقة قوي وبعدين هيبدأ العند يظهر على حقيقته وبصراحة انا بحذرك من دلوقت
    الجوزاء بقى ممثلة بارعة ماتصدقش إنها ممكن تحبك لدرجة الضعف بعد اما يتحقق غرضها من الجواز وتخلف عيل أو عيلين هتبدأ تسأل نفسها وأنا ايه اللي يجبرني ع الوضع ده
    وسواء عددت أو ما عددتش أنا أتمنالك التوفيق
    ومين عارف ممكن فعلاً يكونوا هما اللي مش عارفين يقاوموا سحرك دلوقت !
    بس صدقني بعدين أما يتعودوا عليك والسحر يخف والحب يهدا المشاكل هتزيد ومش بعيد هما اللي يقولولك مع السلامة ومش هيعرفوا يكملوا معاك وأنا شخصياً اتمنى يخيب ظني !
    الأستاذ ديبو بص خطيبتك دي أعتقد لسه سنها صغير يعني نقول 21 أو 22 والجوزاء بتكون لسه بادية تعقل عند ال23 طبعاً مش كلهم كده بس ده الغالب
    و لو لسه بتحب خطيبتك أصبر عليها لحد أما تكبر وتتودك من الدنيا شوية وتفوق من أثر صدمتها في الدنيا والناس وتبطل تعيش دور أبلة الناظرة اللي بتربي الناس وفي إيدها عصاية بتحكم على أي حد مش عاجبها
    أما لو مش بتحبها يبقى ربنا يوفقك مع غيرها

    ردحذف
  156. السلام عليكم

    “ اسمع نصيحتي واختار الست اللي مش هتعملك مشاكل بعد كده وتكون كل مشاكلها شوية غيرة وتعرف تضحك عليها بهدية وكلمتين" لست مما من يصتغر او يحتقر عقل المرأة ودهائها وقدرتها العظيمة وما اخترت انثى الميزان او الجوزاء الا لعقلهما وطريقة تفكيرهم المدهشة فانا اهوي السباحة في السموات الغير محدودة ولا اسعى كسعي الغربان والحديات بجنحي من نور والا ما اخترت غيرهن فهما لغز لا اسعى لفكه او حتى فهمه ولكن اسعي الى اسعده والبقاء عليه حراً سعيداً فما وجدت افضل منهما فتلك كنوزي الغالية التي لا استطيع الا الخوف عليها مني اولا والحزن ولكن اتركهما فلو اطلعني الله عز وجل عن الغيب وراءيت انهما سكونا اسعد وافضل حياة وعاقبة امر مع غيري لذهبت الي غيري وسهلت لهما سبل الراحة والسعادة معهما وانصرفت عنهما بعد الاطمئنان عليهما امنين ولكن خوفي من ان يمسهما مكروه او ان يؤذى احد مشاعرهما واحاسيسهما ونفسهما احد فكرة مرفوضة اطلاقا مبدأ وتطبيق فلولهما ما رجعت عن موقفي من النساء في تلك البلاد فما توق نجاتي من ذلك العالم وان ارت الزواج قبلهما لذهبت الي (جنة الرجال على الارض) اليابان وتزوجت بافضلهن خلقا ونسبا وشرفا فإمكاناتي العلمية والمادية تسمح لي بذلك فاشكري تلك الامرأتين التي ستغرد من اجلهما رجولتي وحياتي التي افنيها لهما فقد بذلا مجهود خارق عجزت عنه جميع النساء قاطبه في حياتي حتى اهلي وخاصتا امي التي ذهبت لهما تشكرهما وتدعو لهما عن ما فعلوه وعجز النساء على فعله بان اتزوج في تلك الايام وتلك البلاد التي احس فيها بالغربة الموحشة والجنون الممل وكأني من زمن وعالم غير العالم وحياة غير الحياة ذلك نصر عجزت النساء على تحقيقه الاهما واعلم انهما متحدان علي ولكن تذكري ماذا فعل محمد علي وستلين وهتلر وكل ما سعدهما للوصول للسلطة وكيف رضخت البلاد لهم بالطاعة المطلقة ورغم ارتكابهم اخطاء كان يجب عدم الوقوع فيها وانا لست اول او اخر معدد اعلم ما سيحدث ولكن الهاوي لا يلقي ورقه مرة واحدة فما إدراكي بالساحر الذي يطور نفسه واساليبه ويتعلم من اخطاء وخبرات الاخرين ويغير خططه ويكثر من وضع البدائل والحلول النمطية والغير النمطية المجنونة ويمزجهما في اشياء متعدد فتارة يراني البعض في منتهى السذاجة والسفاه والغباء ونظرات السخرية تحصرني وهم انفسهم اري نظرة الرعب والخوف من شدة الجنون والدهاء الرهيب فتخبط ردود افاعلهم وآرائهم واظل اضحك وكأني اري احداث مسلسل قديم يعاد ويعاد ويعاد مع اختراف او تشبه الاسماء والادوار ولكن بأجزاء اخري رايتها جميعا مرارا وتكررا قبل نزولي للدنيا

    كل ما قولته مفهوم ووارد باي حال من الاحوال ولكن اتعرفين المسرح حيث يتصارع كل الشخصيات مع الأخرى وتدور الاحداث وتعتقد كل شخصية انها البطل الاولي بالتقدير والاحترام والحياه وينظرون من الاخرين الولاء والطاعة والهيبة ولا اسف ان المسرحية بأكملها بطل واحد هو ما يحرك العرائس ويدير المكان بأكمله في ذلك المسرح العجيب الماريونيت او كالبعض الذي يعتقد ان سائق القطار هو محرك القطار وسائق ولا يدرون ان المحولجي هو السائق الحقيقي المجهول للقطار وانا اهوى لعب لعبة "الرجل المظلم" الذي يكره الاضواء وبيده خيوط اللعبة.

    نكمل بعد

    ردحذف
  157. هيا نكمل

    لست الغبي الذي يريد شراء الجواري بماله او كلماته او اقلامه بل الانسان الذي يقدر الذكاء الانثوي ويبحث عنه ويترك التافهات وهما ليس كذلك فيكفيك انهما حصلين على ماجستير في علوم الكمبيوتر والادارة ويمتلك قدرا واسع من الخبرات والامكانيات ولم يتجاوزا الخمسة والعشرون ربيعا ولا ينقصهما جمال او يعيبهما عيب والخطاب كثر عليهما وان لست بأفضل او اغنى او اوسم رجل ولكني رجل من العصور الغابرة .

    ولعلمك افكار انثى الجوزاء المجنونة والغريبة احيانا من قبل الاخرين بسيطة بالنسبة لي وارحب دوماً بكل افكارها ونقاشتها الطويلة اللذيذة اتعرفين فيلم "Sweet November" هي تلك الشخصية التى تناولها الفيلم الرومانسي الرائع وتقريبا هي خطيبتي بالفعل شخصية ملكي انثى الجوزاء بجنونها وعفويتها ولكن ببعض التعديلات الدينية والاخلاقية وكذلك انثى الميزان ولكن لكل واحدة مدخل وطريقة تختلف عن الأخرى وذلك يحفزني على العطاء بدون كلل او ممل او بخل وتقطير بل بالفرح به وتحدي لنفسي التي لا تقبل السهل واليسير انما تهوى المشاكل والمصاعب والاخطار تلك لذاتي ان احول السم الى ترياق والسيف الى قلم والجبل الى قصر والصحراء الى جنة والبركان الى منجم يورانيوم والنيازك الى قطعة ماس كونية نادرة فعشق لأنثى ( الجوزاء والميزان) كالماء والهواء اين منهما تركت هلكت اشهد ان اشياء مني تطور ولكن من الاشياء التي لم ولن تتغير تلك المبادئ والقيم والاصول والاعراف الاسلامية العربية المصرية الصعيدية وعصب الرجولة ومسئوليتها واحمالها والتصميم الى ابعد من حد السيف .

    فمن فضلك اشكرك جداً وان قدر من سأتزوجهما لا يقل شأن عني وننتظر دوماً منك المزيد من التعليقات المهمة والقيمة ولكني مازلت اقف مكتوف اليدين في الطابور الطويل انتظر الافراج عن اسئلتي واستفساراتي المطروحة على وجه القمر واو لعل ساعي البريد لا يرى العاشقين فاسلي اصواتنا الي لعلوه يستمع اليك يا ايتها الجميلة ويأتي لنا بكتاب النور مدون به كل الردود والاستفسارات والأجوبة عن انثي الجوزاء الفاتنة "بص حضرتك انا مش حعرف أجاوبك على كل أسئلتك دلوقت " متى يحين الوقت اعلم انها كثيرة ولذلك انا منتظر حضرتك ..

    ملحوظة :- يارت تقرائي من فضلك تعليقي الاخير على موضوع "خدعوك فقالوا : المرأة القاضية ستحكم بالقانون !" الموجود بمدونية الاستاذ بلوجاتي واسمعني ردك علي لتعرفي انهما فعل المستحيل في اقنعي بزوجهما بي .

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته …

    ردحذف
  158. يا أستاذ hellmasnter حضرتك بتقول

    لست الغبي الذي يريد شراء الجواري بماله او كلماته او اقلامه بل الانسان الذي يقدر الذكاء الانثوي ويبحث عنه ويترك التافهات وهما ليس كذلك فيكفيك انهما حصلين على ماجستير في علوم الكمبيوتر والادارة ويمتلك قدرا واسع من الخبرات والامكانيات ولم يتجاوزا الخمسة والعشرون ربيعا ولا ينقصهما جمال او يعيبهما عيب والخطاب كثر عليهما وان لست بأفضل او اغنى او اوسم رجل ولكني رجل من العصور الغابرة .

    للمرة التانية بؤكد لحضرتك إن أنا مش بحكم عليك ولا على اللي هتتجوزهم وكمان مش هاجادلك ياسيدي عاوز تعدد براحتك دي وجهة نظرك وطالما مبسوط ربنا يرزقك باتنين كمان ويكونوا ميزان وجوزاء برضه

    أنا قلتلك وجهة نظري مش أكتر ويمكن يطلع كلامي غلط وأنا شخصياً أتمنى ده

    ومن كل قلبي ربنا يوفقك وماتنساش تعزم أختك الصغيرة على الفرح

    ردحذف
  159. يارت تقرائي من فضلك تعليقي الاخير على موضوع "خدعوك فقالوا : المرأة القاضية ستحكم بالقانون !" الموجود بمدونية الاستاذ بلوجاتي واسمعني ردك علي لتعرفي انهما فعل المستحيل في اقنعي بزوجهما بي .

    أنا فعلاً قريت رد حضرتك بس ماردتش على الجزئية دي وياريت حضرتك ترجع لنفس الموضوع حضرتك هتلاقي الرد اللي أقصده وبغض النظر عن اختلافنا في الآراء ربنا يوفقك مع خطيبتك

    ردحذف
  160. السلام عليكم
    ارجوك يا Hellmasnter أرحمنا بقصة الخيال العلمي الأنتا بتحكهلنا دي.....المكان هنا معمول عشان يساعد الناس تفهم نفسها وتفهم بعض. بس حضرتك مالي مساحة البوست بقصتك الخيال العلمي الهندي دي...ياريت حصلت خيال علمي أمريكاني..........البنتين ميزان و جوزاء!!!
    معاهم ماستر في الكمبيوتر و الأدارة!!!!
    و أصغر من 25!!!و الأتنين صحاب!!!
    أرجوك ابعت قصتك لموقع غرائب و طرائف أو موقع كتاب الأفلام الهندي, وسيب المكان هنا للناس تستفيد منه

    ردحذف
  161. بصراحه يا Hellmasnterا
    انا كنت عايز اقولك كده برده بس كنت محرج من بلوجاتى,

    بجد شكلك وحش

    و بصراحه كده باين من اسلوبك فى الكلام انك كبير فى السن و متجوزتش و مش لاقى بنت الحلال, و بتصبر نفسك بالقصص الخرافيه دى عشان تسكت نفسك.

    متزعلش منى بس انا معايا ماستر فى علم النفس.

    حبيبك ديبو,

    ردحذف
  162. أستاذ ديبو معلش في حاجات لسه عاوزه أقولها بخصوص خطيبتك
    نقدر نقول إن امرأة برج الجوزاء بتمر بتلات مراحل
    1- مرحلة الأحلام الوردية
    2- مرحلة الشك والغضب والانقلاب على الناس ولعنة الزمن الحالي والترحم على أيام الزمن الجميل
    3- مرحلة العقل ودي بقى آخر مرحلة بس بتكون هي المسيطرة على أغلب حياتها
    والتلات مراحل دي بتحصل عند الجوزاء بنسب متفاوتة يعني ممكن تلاقي جوزائيات قربوا للتلاتين ولسه في المرحلة التانية وممكن تلاقي جوزائيات في أوائل العشرينات وبدأوا المرحلة التالتة

    يبقى ليه اربط نفسى بواحد ماشيه على خلاف عقلية الناس.

    ومن خلال كلامك ده أقدر أقول إن خطيبت في المرحلة التانية وهي ماشية عكس الناس لأنها لسه غضبانة من الدنيا ومن الناس وماتصالحتش مع نفسها لو كان حضرتك صبرت شوية بس كنت هتلاقي ان كل ده أختفى

    و لو جادلت معاها قولتيلى انك كده هتحسسها انك بتيجى على كرامتها, و هل هيه الكرامه انك تمشى عكس اراء الناس و تكون شاذ عنهم؟؟؟؟؟؟

    يا أستاذ ديبو اللي أقصده إنك لما تيجي تنبهها لحاجة زي بعدها عن الناس يبقى براحة خطيبتك لسه صغيرة انت ليه ماحاولتش تاخدها بالمسايسة وتقولها إن احنا مش عايشين في الدنيا لوحدنا والجنة من غير ناس ماتنداس واللي مايحوجكش الزمن لوشه بكره تحتاج لقفاه وآه انت ممكن تكون كلمتها براحة مرة أو مرتين وهي عاندتك فانت ابتديت تخاف منها لكن لو كنت كلمتها بأسلوب تحسسها بيه إنك خايف عليها من وحدتها مش بأسلوب الأستاذ والتلميذة كانت هتبدأ تفكر في كلامك حتى لو عاندتك

    و انا هتكون فين كرامتى لما الناس يحاولوا يبعدوا عن زوجتى بمجرد انهم شايفينها غريبة الاطوار!!!!!

    اسمحلي حضرتك مكبر الحكاية قوي إيه دخل كرامتك بعلاقة زوجتك بالناس اللي يخص حضرتك علاقتك انت بزوجتك بس اما علاقتها بأصحابها والناس اللي حواليها دي حاجة هي اللي تحددها وصدقني لو كنت صبرت لحد اما توصل لمرحلة العقل كنت هتلاقي اختلاف كبير في شخصيتها وحط نفسك مكانها ياأستاذ ديبو انت ترضى لو مخنوق من حد معين انها تجبرك تكلمه بالعافية عشان شايفة انك لو بعدت عنه هتبقى دي غرابة أطوار منك اي نعم هي مزوداها شوية بس الحكاية كانت محتاجة منك شوية صبر مش أكتر

    طبعا مش هقولك انا حبيتها قد ايه و بمعنى اصح كنت بحبها قد ايه و مكنتش متخيل الدنيا كلها من غيرها. لكن خوفى منها هوه اللى طغى على حبى لها و صدقينى معرفتش اكمل معاها.

    خايف منها ليه يا أستاذ ديبو ؟!!! هو حضرتك رايح تتجوز حرباية مثلاً عموماً إذا كانت هي حرباية فانت ديب برضه
    وفي تعليقي اللي فات انا هاجمت خطيبة حضرتك بس اسمحلي حضرتك عليك جزء من اللي حصل برضه
    صحيح الجوزاء ساعات بضطر تمثل مش حباً في التمثيل لكن لأن عندها إحساس ان ماحدش هيفهمها و صحيح خطيبتك مثلت معاك في الأول لكن في الآخر كانت صريحة وقالتلك عن مشاكلها مع الدنيا والناس كلمتك عن تساؤلاتها عن الزمن وعلاقة الناس ببعض حتى علاقتها هي مع اللي حواليها وده حاجة تأكدلي انها حبتك الجوزاء مش بتفتح قلبها لأي حد بس حضرتك بقى كان رد فعلك ايه ؟!! انك خفت منها وبقيت تنتقدها وأكدتلها شكوكها في الناس وأولهم انت بدل ماتحاول تصبر عليها وتطمنها ان دي مرحلة وهتعدي

    لو لسه بتحبها يا استاذ ديبو ارجعلها وحاول تصبر عليها وتتخلص من الانتقاد اللاذع الذي يتحلى به السرطان وخليها تقرا البوست بتاع امرأة برج الجوزاء وتعليقات الناس على المدونة اما لو بطلت تحبها يبقى ربنا يوفقك مع غيرها ماتزعلش من صراحتي بس انا برضه عاوزة أقول اللي عليها واللي عليك

    ردحذف
  163. فاتن.. برافو برافو برافو


    انتي هـــايلة بتحليل الأمور، وأبهرتيني بتحليلك لبنت الجوزاء.. و أهم شي تقسيمك لل 3 مراحل اللي بتمر فيها..
    فعلا هو ده اللي بيحصل لكن ماكنتش واخده بالي..

    وكلامك للأخ ديبو سليم وخصوصا في الفقره هاي:

    صحيح الجوزاء ساعات بضطر تمثل مش حباً في التمثيل لكن لأن عندها إحساس ان ماحدش هيفهمها و صحيح خطيبتك مثلت معاك في الأول لكن في الآخر كانت صريحة وقالتلك عن مشاكلها مع الدنيا والناس كلمتك عن تساؤلاتها عن الزمن وعلاقة الناس ببعض حتى علاقتها هي مع اللي حواليها وده حاجة تأكدلي انها حبتك الجوزاء مش بتفتح قلبها لأي حد بس حضرتك بقى كان رد فعلك ايه ؟!! انك خفت منها وبقيت تنتقدها وأكدتلها شكوكها في الناس وأولهم انت بدل ماتحاول تصبر عليها وتطمنها ان دي مرحلة وهتعدي

    ردحذف
  164. صديقتي العزيزة فاتن معلش معرفتش أخش على النت من كام يوم بس لما قريت كلامك عجبني قوي قوة تحليلك فعلاً برافو عليكي و تصدقي بعد كلامك ده ماكنتش أعرف إننا بنمر بكل البرجلة دي كلها

    أنا شخصياً حصلت معايا حاجات كتير من كلامك خصوصاً أما بتقولي

    أما لو كان شريك حياتها مغرم صبابة بيحبها وشاريها ومش بيعرف يبعد عنها ثانية هتلاقيها تعرف ازاي تحسسه انها نفس شعوره ويمكن أكتر بس من جواها ومهما كانت بتحبه وسعيدة معاه برضه هتعرف إزاي تحط حدود لحبها وما تتعلقش بيه زيادة عن اللزوم هي بتخاف تتعلق باي حد لحسن يخذلها ويخيب أملها لأن عندها إحساس إن الدنيا كلها خيبت أملها

    تصدقي عندك حق أنا جوزي برج القوس وفي الخطوبة كنت حاسة إنه إنسان كويس وكان في بيننا قبول بس ماكنتش متعلقة بيه ومع الأيام لقيت فيه صفات كويسة وحسيت إنه شاريني وبدأت أنشدله الغريب بقى ساعتها إنه برغم ده كنت بشاور روحي عشان أفركش الخطوبة زي ما أكون خايفة إني أتعلق بيه
    وساعتها حصل موقف مش فاكراه بالظبط وهو بدأ ينتقدني وانتي عارفه الجوزاء مش بتحب اللي يقطمها وطبعاً كنت مخنوقه منه على الآخر بس استنيت لحد اما يخلص وبعدين سألته خلصت كلامك ؟ قال أيوة .. قلتله طيب اما تكون شايف اني عملت حاجة ضايقتك ياريت تفرض عندي حسن النية الأول واني مش هقصد أضايقك وبعدين نتكلم ونتناقش براحة لكن ماتفرضش عندي سوء النية على طول وتحسسني اني تلميذة معملتش الواجب وخايفة من المستر بتاعها
    معرفش ليه كل الرجالة بتعجبهم قوي حكاية الأستاذ والتلميذة دي مع شريكة حياتهم ولو حسوا مجرد احساس انها بتنصحهم في حاجة معينة حتى لو ماكانتش تقصد النصيحة بيعلنوا التمرد والعصيان
    المهم انا قلت بعد اللي حصل ده انه طبيعي هيقلق مني ويقول دي هتناقشني في كل حاجة ومش هعرف اسيطر عليها وهو اللي هيكون نفسه ان الحكاية تتفركش بس الغريب بقى انه جه وقالي انه مايقصدش يضايقني وبعد كده هينتبه للأسلوب اللي بيكلمني بيه انا قلت في نفسي ده أكيد بياخدني على قد عقلي بس فعلاً التزم بكلامه معايا الغريب بقى انه كان نفسي يعند معايا معرفش ليه بس اما قريت كلامك عرفت انه لو كان عند معايا كان هيبقى عندي أمل ان الحكاية تنتهي وحتى لو اتجوزته مش هتعلق بيه بس الحمد لله إن كل الهبل ده كان مجرد مشاورات مع روحي مفيش منه حاجة حصلت
    أستاذ ديبو
    غلطة خطيبتك الكبيرة انها كانت صريحة معاك وقالتلك على اللي جواها انا لما كنت مخطوبة وحتى لما اتجوزت عمري ماحكيت لجوزي عن تساؤلاتي وحيرتي من الدنيا والناس ومش هحكيلوا و لما كان بيصمم يعرف عني كنت بخترع أي حجة يعني مثلاً اما يسألني انتي ليه مالكيش أصحاب قد كده ؟ كنت أقوله مين اللي قالك كده عندي أصحاب من أيام من الكلية بس كلهم من مدن بعيدة وانا في الحقيقة معنديش أصحاب لا في مدن بعيدة أو قريبة
    وانصح كل الجوزائيات انهم مايفضفضوش لشركاء حياتهم مش عشان العبقرية اللي عندنا وان ماحدش هيفهمنا انما لأنه بجد أما بنقول الكلام ده الناس بتبدأ تقلق مننا فخلينا كده محتفظين بأفكارنا الغريبة دي لنفسنا عشان شكلنا يطلع حلو
    أستاذ hellmasnter الحمد لله انك رحمتنا من تعليقاتك الخيالية وبعد إذن الأستاذ محمد ياريت ماتعلقش في البوست ده أبداً

    ردحذف
  165. انسه فاتن,

    طبعا مش بإيدى غير انى اشكرك و ارفعلك القبعه اختراما و تقديرا على كلامك الرائع اللى انتى قولتيه ده.

    كلامك فعلا مظبوط. البنت اللى كنت خاطبها فعلا كانت فى المرحله التانيه.

    شوفى يا ستى, هيه عندها 20 سنه. و فعلا هيه كانت برده بتحبنى كتير حتى و اخنا بنفسخ الخطوبه.
    كان عقلها فعلا كبير و كنت كتير بحس ان مخها اكبر من سنها حتى و احنا بنبعد عن بعض فى ايامنا الاخيره.

    اما موضوع الكرامه اللى انتى اتكلمتى عنه فأنا شايف ان كرامة اى راجل من كرامة مراته طبعا و العكس صحيح. يعنى انا مقدرش اشوف الناس بتبعد عن مراتى
    و بتنعزل عنها و بتخاف منها و اقف ساكت.
    حتى امى و اختى كانوا مابيرتاحوش لها برده.( طبعا هما مالهومش اى علاقه باللى حصل بينا).

    تصدقى انى حتى ماسألتش عنها غير بعد ما فسخنا الخطوبه. و الحمد لله حتى صاحبتها اكدولى نفس احساسى لانهم برده كانوا بيبعدوا عنها و بيخافوا منها.

    طبعا انا لسه مرتبط بيها عاطفيا لدرجة انى مش عارف حتى افكر فى اى واحده غيرها على الرغم من البنات الكتير اللى اتعرضوا عليه للجواز.لكن ادى الله و ادى حكمته. و الواحد بيقول الحمد لله.

    بطبيعتى كسرطانى هوه كتير بيفكر بعقله قبل قلبه على الرغم من عاطفته. لكن عقله هوه اللى بيكسب فى الاخر.

    لو قريتى بوست بلوجاتى عن السرطان هتلاقيه بيحب البنت اللى شخصيتها قويه اللى ممكن تقف جنب جوزها فى مشاكله و اعتقد ان دى مالهاش علاقه بالايراج, يعنى اكيد اى راجل يحب مراته كده.
    صدقينى عمرى ما حسيت انها هتكون سند ليه لو وقعت فى مشكله. بل بالعكس كنت بشوفها بتحب تعيش دور المظلومه و مكسورة الجناح و ان الناس كلهم غلط و هيه اللى صح . ممكن يكون زى ما انتى قولتيلى انها كانت فى المرحله التانيه بسبب سنها.

    لما جت تحكيلى عن مشاكلها الداخليه و دى كانت اول مره بعض الخطوبه ب 3 شهور و ده لإنى لحيت عليها كتير لأنها دخلت جو التشاؤم المعروف بتاعها, قالتلى كل الكلام اللى انا قولتهولك قبل كده و قعدت تعيط جامد قوى.
    انا و الله العظيم قعدت اهدى فيها و فهمتها ان ده عادى و انها مفيهاش اى مشاكل و انى انا كمان كده و انى مش زعلان خالص من اللى هيه فيه و خلاص و خلص الموضوع.

    صدقينى بينى و بين نفسى انا خفت منها بجد و بالذات لما حلفتنى انى ما اقول لحد حتى مامتها او باباها عن اللى هيه قالته لأنهم قالولها انها مجنونه لما جت تحكيلهم لأول مره.و ده اللى عرفنى انها وثقت فيه و حبتنى بجد.بس بدأت تصرفاتى معاها تخرج منى بشكل لا شعورى بسبب خوفى منها مع انى كنت لسه بحبها.

    على العموم انا سايب الموضوع لربنا . و لو ربنا كاتب ليه خير فيها هنرجع. و لو لأ يبقى ربنا اكيد شايف انها ماتنفعنيش.

    ديبو,,

    ردحذف
  166. اختي توتو..

    أول شي بدي أشكرك على الكلام اللي كتبتيه في الأول عن برج الجوزاء.. كلامك خلاني أعرف نفسي أكتر

    حابة أعلق عن الكلام اللي قلتيه للأخ ديبو.. انك بتحطي الحق على خطيبته انها فضفضت وحكت عن اللي جواها..

    ((وانصح كل الجوزائيات انهم مايفضفضوش لشركاء حياتهم مش عشان العبقرية اللي عندنا وان ماحدش هيفهمنا انما لأنه بجد أما بنقول الكلام ده الناس بتبدأ تقلق مننا فخلينا كده محتفظين بأفكارنا الغريبة دي لنفسنا عشان شكلنا يطلع حلو))

    انا معاكي ان الناس بتقلق منا.. بس انا مش شايفه انه هاد صح ( وانا بحكي عن تجربة)
    لأني لما شفت انه اللي حوالي مش متقبلين أفكاري واللي بقوله، واني الوحيده اللي بفكر بهاي الطريقة..
    فاضطرريت اني اسكت وما أعبر!!

    وطبعا بقيت مش على طبيعتي ومش عايشة حياتي براحتي.. لأني ببساطه (مش أنا)
    فبقيت مخنوقة وحاسة بقيود..

    يعني انتي شايفه الحل ايه؟ انا محتاره

    ردحذف
  167. يعني مو معقول اني أكمل حياتي مع حد مش عارف شي عن اللي جواي وكل الأشياء اللي بفكر فيها.. حاجة تخنق
    ومش هكون مرتاحة بالعلاقة.. هيبقى في اشياء بتبعدنا عن بعض.. وصعب نلاقي حد يتقبلنا بأفكارنا.. حاجة تحير بجد!

    وانا لما قريت الرجل الدلو، حسيت انه هو كمان عنده أفكار غير عن باقي الناس وأحلام كبيرة.. يعني ممكن الدلو والبنت الجوزاء يلاقوا نفسهم قراب من بعض..
    صح ولا لا يا بلوجاتي؟؟ بسألك لأن مرات حضرتك جوزاء

    ردحذف
  168. السلام عليكم

    الاخير انا شاء الله عز وجل
    نعم واسف وعندكم حق وغريب وعجيب واسف ولكن وشكراً واقتراح

    نعم…..كل ما قيل عني صحيح برغم رقة ما قيل وحيائهم الشديد في نقدهم العزيز علي
    نعم….." أرحمنا بقصة الخيال العلمي الأنتا بتحكهلنا دي.....المكان هنا معمول عشان يساعد الناس تفهم نفسها وتفهم بعض . بس حضرتك مالي مساحة البوست بقصتك الخيال العلمي الهندي دي...ياريت حصلت خيال علمي أمريكاني..........البنتين ميزان و جوزاء" هي بالفعل قصص خيال علمي كامريكا واسرائيل فامريكا تكره اسرائيل وتعتبرها محتل لامريكا والعالم باسره ولا تسطيع حتى الاعتراض او الرفض برغم اسرئيل تعتبر من اقل الشعوب عدداً وعده والخيال علمي امريكاني هندي وصول كوريا الشمالية الفقيرة التى تعنى الفقر والظلم والحكم الديكتاتوري المستبد وتمتلك من التكنولوجيا النووية والصروخية ما ترتعد منه امريكا وخاصتا تجاربها الاخيرة وخشية تكرر المسلسل مع ايران وغيرها اليس من ضروب الخيال دولة عدد سكانها اقل من الاسكندرية تقريبا وتتحكم في العالم وتزل العرب والمسلمين 1.5 مليار اين النسبة والتناسب والمنطق هناك اشياء في ذلك العالم برغم وضوحها وجودها بين ايدينا وتحت ابصارنا الا انه لا نملك سوى ان نسلام بها كما هي اعرف انه ضرب من ضروب الجنون ولكن ماذا افعل ان كان كل شخص بالنسبة لاخر انسان غير عادي ومجنون واذا نظرنا الى توزيع العقول والافكار نجد 98.9% راضي بعقله وفكره والعكس نجد 1.1% راضي على ما رزقه الله عز وجل سبحانه الوهاب المنان الحنان والبقي ساخط وناكر "وقليل من عبدي الشكور" نعم فعلا حكوي واساطير الاولين "معاهم ماستر في الكمبيوتر و الأدارة!!!!، و أصغر من 25!!!و الأتنين صحاب " اذهبوا لاكاديمية العلوم البحرية والادارية بالاسكندرية وفي خلال ثلاثة سنوات على اقصى حد وحسب الرسالة وتحصل على ماسجتير حضر ورق التويفل وشهادة ICDL وتعملها كمان مع اشتراك احد كليات الاوربية او الامريكية .

    عندكم حق "و بصراحه كده باين من اسلوبك فى الكلام انك كبير فى السن و متجوزتش و مش لاقى بنت الحلال, و بتصبر نفسك بالقصص الخرافيه دى عشان تسكت نفسك" فعلاً عندكم حق انا طاعن في السن فمن فضلكم قارونا بين ثلاثة اطفال طفل في عصر نوح (عليه السلام) وطفل في عصرنا وطفل مقدسي مازال يعاني الظلم والاحتلال الاسرئيلي ما هي كمية المعلومات والبيانات والخبرة والاحداث والعلوم والمعرفة ويفضل لو تقايس ان المعلومة واو الشئ الذي تحصل عليه بدون جهد كان بالامس مستحيل وجنونوضيف ما بذل في هذه الشئ سواء كتاب او اختراع او اي شئ ما اتهلكه صلحبه من وقت ومجهود الى عمرك فالف الف يوم من العصور الغابرة تسوي يوم واحد في عصرنا والف يوم في زمن الحرب تسوي الف يوم من السلام الهش واحسب واحسب كما هي اعمارنا وقارنا باعمار الاولين تجد انه لا ظلما بل نحن اطول اعمار وتعميراً (افساداً) فعلا عندكم حق انا كبير السن وده بين من اسلوبي عندكم حق "و متجوزتش" فعلاً انا لم اتزوج حتى الان اتزوج وكل هولاء يحصرنا الدولة تجدني عالة علي المجتمع وفرنسا تجدني ضد علمانيتها وامريكا تجدني من الارهاب واليهودي يريد هلالكي امس قبل اليوم والغد لاني امي (دون البهائم) وهم شعب الله عز وجل المختار ( التلمود ، وبورتكولات حكماء صهيون ، من يحكم العالم سراً ، نظرة المؤامرة ) والعالم كله اتحد علي قتل او استعبد او اخصاء كل الرجال ولعل احدثها اتفاقية (الجندر) وهي ليست اخرهم او اسوهم فانا انتظر الكثير والكثير حتى يعتزل الرجال النساء من شدة دهائهن ويكونوا مجتمعات كاملة للرجال فالوسائل الحديثة لغلت الرجولة وضعت الارصدة والعقارات بدلا منها او يقضموا على حرب داروس لترك لنساء سوى رجل واحد في كل قرية وضحية وبادية ونجع

    ردحذف
  169. ونكمل
    عندكم حق " و مش لاقى بنت الحلال" اين بنت الحلال التى ترضي بالجنون والامعقول واللامعتداد واللانمطي واللامنطقي (قبل ان يحدث ماحدث مؤخراً) بل اين الحلال نفسه ان دوعائنا الذي لا يرتفع عن راؤسنا ولا يستجاب ان الخلافة والشريعة والعلم حتى الحلال اصبح ذمة يذم بها البسطاء امثالك وامثالنا و، فعلا عندك حق " و بتصبر نفسك بالقصص الخرافيه دى عشان تسكت نفسك" كان يمكان خلافة وامام كان يامكان ايام لو وقت لاحلام كان يامكان الرجال في الجيوش وعلى الثغو مجاهدين وعلماء انروا العالم بعلم ودين وخلق كريم ومصانع كل يوم تفتح بكير وفلاحين حلفين لاكل واكسوا امتي بفاسي وكلهم بتعبوا وبشقوا ويشتغلوا ويموتوا في سبيل رب العالمين وهم مش ندمنين كان يمكان لما كان الولي والخلفية متقين لم كان القاضي يحكم على ابن الحلفية وابن الخفير بميزان واحد ما يميل كان يمكان الامس افضل ما كان ولا اسف مابيعود فكل ذلك قصص الخرافية واين نحن والاولين عندكم حق فكل ماقيل حقيقية الامس وبعد الغد وتخاريف واساطير الاولين اليوم

    وغريب وعجيب "أرجوك ابعت قصتك لموقع غرائب و طرائف أو موقع كتاب الأفلام الهندي, وسيب المكان هنا للناس تستفيد منه" لماذ لا يرسل لبعضنا البعض عن جزء بسيط عن حياته يوضحا في كيف كان وما لم يكن وما هو كان وما سيكون وستري ان ابسط الناس واقلهم شأن اكثر غربة وعجب فكل من عجيب مثل بسيط اذهب للخارج ووعمل قعده مسطبه ساعه عصريه واشوليك كم كوز ضره دهبي واسمع وسجل بالفيديو ما حدث واصبر حتى لو تعرضت لمواقف غير مرغوبة وقل لي هل انت عجب وغريب ارسل الفيلم لاحد اقاربك بمصر وخليه يشغله وسط مجموعة اصحاب واخبري ما هو رد فعلهم عما حدث معك هناك ومع اوالح الضره هل هم غرباء الاجانب ام نحن الغرباء في كلتي الحالتين مازلت غريب ؟؟!!!

    واسف "اني سمحت لا اقلمي الا تجف واسف فان حروف لتسبح على الاوارق لترسم ما تشاء وفعلاً كما قالت اختنا العزيزة " مش عشان العبقرية اللي عندنا وان ماحدش هيفهمنا انما لأنه بجد أما بنقول الكلام ده الناس بتبدأ تقلق مننا فخلينا كده محتفظين بأفكارنا الغريبة دي لنفسنا عشان شكلنا يطلع حلو" ولكني لا افعل مثلها فان لوحاتي شاذة مثلي او خليها على المفهود الجديد لاتفاقية (الجندر) مثلييةلا اخفيها برغم لو رسمتهم بجوار احد الطرقات باريس لحسدني بكسو لن اقول ساحرق لوحاتى لاشعر بالدفء فالايام قارسة البرد بدون العدل والرحمة او سامذقها بل ساتركها لعل الايام تميحها او تبقيها فكم تمحو وتبقي من ذكريات سعيدة والام مبرحة ولكن اعذرني "أستاذ hellmasnter الحمد لله انك رحمتنا من تعليقاتك الخيالية وبعد إذن الأستاذ محمد ياريت ماتعلقش في البوست ده أبداً" على تعلقي الاخير فاني مظلوم وللاسف احد الذين ينكروا افكار يهم في بحر لوجي يخاف ان يطلب المساعدة او يتكلم او حتى يصرخ صرخات مكتومه خشية ان يرجمه الناس ولا يعلم بان باعلان عن افكره ينادي تؤام روحه بصوت ونداء مستجاب فاني مجنون وافكاري "مثليية" فان عشت عشت بافكاري ومبادئ التى لا اخجل منها او اعلانها على الملاء وان مت فانا شهيد اموت ولم يكن الخوف لي بمكان واسف انثى الجوزاء لم تخطء بصراحتها فالعيب ليس عيبها او خطائها واشكرها على صرحتها مع خطيبها بشدة وحرارة فصدقوا الصراق والصدق يضفي كما لا يخدشه الزمان ولا تجرحه الايام .

    وشكراً لكم فقد كان نقدكم جميل ولم تبالغوا وكنت حابب ان اسمع نقدكم الجميل فيى واري نفسي من اعيون الاخرين جزاكم جميعاً الله خيراً كثيرا مباركاً فيه واقتراح على كل من يعرف او بمعرفة بانثى الجوزاء الا يتركها تذهب عن صدره ويبتعد عن جنة القرب منها فان لمحة الماء ندر ان يلمحها الانسان مرتين فالحياة قصيرة وهن ندر ولستمع لافكارها بدون جرحها او استغربها فاشعرهن بدفء القرب وانهن جديرات بالاهتمام والتقدير والتميز عن غيرهن فكلما استمعتم لحديثها ازادت قربا وثقتا فيك وعشقهن لك لهن فهن كالوردة الرقيقة في الربيع تخشى ان تفتح ابوابها خشية ان تقتلعها رياح الخمسين المزعجة واصبروا فانهن لا يثير اعجبهن الوسامة او المال او الزخف بل كيف يمكن ان يعبر عن حبه لها وصبره ورقته معها ومدى قدرته على استعابها وتقبل افكارها وارارها والانصات لكلامها ومشاعرها واحاسيسها وعذوبة حديثه معها الذي يخاطب جميع الزواحي في وقت واحد حتى تصل الي ؟؟؟؟؟............

    { رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ }

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ردحذف
  170. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  171. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  172. عذراً لماذا بدلا بالانشغال باساطيري كان اولي الانشغال باسئلتي واستفساراتي والاجابة عليها وتوضيح الغموض اكثر واكثر الغموض الذي يجعل البعض يفر من انثى الجوزاء فراره من المجزوم لماذا واستشهد براي احد الاعضاء "فاتن يقول...
    الأستاذ hellmasnter
    بص حضرتك انا مش حعرف أجاوبك على كل أسئلتك دلوقتي"
    اين استاذ فاتن واجابتها بل اين بقي جميلات الجوزاء اين هم هل يعنوا من الوحدة والالم الداخلي اخاف علكن من التوحد ومشاكله اين من يخجن عن التعبير عن افكارهن وارائهن واحوالهن وما يتمنين وما يطلبن واحلامهنا الاحياء ام الخجل ام الخوف من ان يتركها كل الناس هروبا من غربة افكارها لالالالالالا اخبرينا فان ذلك سيقرب من يديرك حقا اليك من يراك جوهرة من فضلكم ابقوا معنا لتجبوا اكثر على اسئلتنا وتوضحوا استفسرتنا تقربونا من تلك الجميلة الرقيقة تلك العصفور عذب الالحان التى اخشى ان تعيش وحيدة كطفلة لقيطلة اخبرونا كى نكون ابائكم واخوتكم وعشاقكم وتؤام روحكم واصدقائكم واطفالكم واقرب الناس لكم وكل شئ لكم ابقوا معنا ابقوا معنا ابقوا معنا نحن نحتاج اليكن ياجمل من خلكهن الله البديع المصور تبارك الله احسن الخالقين حقا نريد القرب منكن فساعدونا على ذلك من فضلكم .

    { رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ }

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ردحذف
  173. صديقتي توتو بتفق معاكي في كل كلمة قولتيها

    اما تكون شايف اني عملت حاجة ضايقتك ياريت تفرض عندي حسن النية الأول واني مش هقصد أضايقك وبعدين نتكلم ونتناقش براحة لكن ماتفرضش عندي سوء النية على طول وتحسسني اني تلميذة معملتش الواجب وخايفة من المستر بتاعها

    الله ينور عليكي ده اللي بقول فيه من الصبح

    معرفش ليه كل الرجالة بتعجبهم قوي حكاية الأستاذ والتلميذة دي مع شريكة حياتهم

    والله ولا أنا !

    وانصح كل الجوزائيات انهم مايفضفضوش لشركاء حياتهم مش عشان العبقرية اللي عندنا وان ماحدش هيفهمنا انما لأنه بجد أما بنقول الكلام ده الناس بتبدأ تقلق مننا فخلينا كده محتفظين بأفكارنا الغريبة دي لنفسنا عشان شكلنا يطلع حلو

    الرأي ده أنا معاكي فيه 100 % وأنا شخصياً استفدت من حكاية الأستاذ ديبو كتير

    أستاذ ديبو

    يعنى انا مقدرش اشوف الناس بتبعد عن مراتى
    و بتنعزل عنها و بتخاف منها و اقف ساكت.

    ومين اللي قلك أقف ساكت أنا قلت لحضرتك خدها بالمسايسة وبراحة ثم يا أستاذ ديبو حضرتك محسسني ان خطيبتك دي كانت الأشكيف المخيف مثلاً معقول مفيش حد أبدأ بيقبلها وبيشوفها كويسة معقول مالهاش اصحاب بيحبوها حتى ولو واحدة أو اتنين لو كنت سألتهم عنها كانوا هيقولولك كويسة مايمكن اصحابها اللي سألتهم كان في بينها وبينهم مشاكل

    طبيعتى كسرطانى هوه كتير بيفكر بعقله قبل قلبه على الرغم من عاطفته. لكن عقله هوه اللى بيكسب فى الاخر.

    والجوزاء برضه بتحكم عقلها مهما كانت متعلقة بالشخص اللي معاها عشان كده اما عقلها نبهها انك ممكن تكون خايف منها وهتفضل تنتقدها بسبب صراحتها معاك كانت قوية حتى وانتوا بتسيبوا بعض برغم ان لسه عندها 20 سنة

    لو قريتى بوست بلوجاتى عن السرطان هتلاقيه بيحب البنت اللى شخصيتها قويه اللى ممكن تقف جنب جوزها فى مشاكله و اعتقد ان دى مالهاش علاقه بالايراج, يعنى اكيد اى راجل يحب مراته كده.
    صدقينى عمرى ما حسيت انها هتكون سند ليه لو وقعت فى مشكله. بل بالعكس كنت بشوفها بتحب تعيش دور المظلومه و مكسورة الجناح و ان الناس كلهم غلط و هيه اللى صح . ممكن يكون زى ما انتى قولتيلى انها كانت فى المرحله التانيه بسبب سنها.

    امرأة برج الجوزاء في المرحلة التانية مش بتحب تعيش دور المظلومة انما دور المصدومة في الناس والدنيا اللي ماكانتش زي ما هي متصورة وأما تفوق من الصدمة كانت هتبقى أحسن وبعدين انت كنت بتقول عشان تخرجها من مود الاكتئاب بتاعها كنت ساعات بتعمل نفسك مكتئب عشان هي تنسى اللي مزعلها ولو انه انا شخصياً ضد الحل ده لأن الجوزاء عايزة اللي يهتم بيها وبعدين يسيبها براحتها في فترة الاكتئاب بس ازاي واحدة عاوزة تخرجك من مود الاكتئاب اللي انت فيه مش هتقف جمبك وتبقى عون ليك صدقني يا أستاذ ديبو انت خوفك منها خلاك ماتشوفش فيها أي حاجة حلوة وخوفك ده مش بسبب العقل انما لأنك سرطان والسرطان دايماً شكاك


    وانا مش بتحايل عليك عشان ترجع لخطيبتك انت حر انا نفسي من تفاعل المعلقين وحكايتهم معانا في المدونة - بعد موافقة الأستاذ محمد - اني أفهم نفسي كواحدة من برج الجوزاء ونساعد بعض انا ورفيقاتي الجوزائيات اننا نعرف نفسنا ونعرف احنا بنتصرف ازاي وليه ؟

    ردحذف
  174. أستاذ محمد هو حضرتك هتنزل امرأة برج الجوزاء كلاكيت تاني مرة ولا خلاص لحد كده ؟

    ردحذف
  175. أستاذ
    ياريت حضرتك ماتزعلش مني اللي اقصده ان البوست ده معمول ومكتوب عشان الناس تفهم نفسها مش أكتر .. والكلام اللي حضرتك كاتبه كلام كبير قوي يصعب على أمثالي فهمه


    عزيزتي نور أهلاً بك في ركب الجوزائيات الحائرات

    لأني لما شفت انه اللي حوالي مش متقبلين أفكاري واللي بقوله، واني الوحيده اللي بفكر بهاي الطريقة..
    فاضطرريت اني اسكت وما أعبر!!
    وطبعا بقيت مش على طبيعتي ومش عايشة حياتي براحتي.. لأني ببساطه (مش أنا)
    فبقيت مخنوقة وحاسة بقيود..يعني مو معقول اني أكمل حياتي مع حد مش عارف شي عن اللي جواي وكل الأشياء اللي بفكر فيها.. حاجة تخنق
    ومش هكون مرتاحة بالعلاقة.. هيبقى في اشياء بتبعدنا عن بعض.. وصعب نلاقي حد يتقبلنا بأفكارنا.. حاجة تحير بجد!

    بصي يا قمر ماحدش قالك ماتعبريش أكيد لازم نتكلم بس مش كل حاجة جوانا ينفع نعبر عنها يعني لو حاجة عادية شاغلة بالك اسألي واتكلمي عنها ولو مشكلة محيراكي خدي رأي الناس اللي حواليكي
    انما لو حاجة عن الدنيا اللي اتشقلب حالها والناس اللي مابقوش ناس واحنا هنعمل ايه في حياتنا والأسئلة الكبيرة اللي بتخنقنا دي هنا بقى نخلي الكلام الكبير ده لنفسنا

    ولو عاوزه تتكلمي مع نفسك عن الدنيا والناس يبقى حاولي تكتبي الكلام ده في مذكراتك وصدقيني هترتاحي او ممكن تسجلي الكلام ده على كاسيت وبعدين تسمعيه
    واساساً فكرة اننا ممكن نرتاح لما نتكلم فكرة مش سليمة قوي وخليكي معايا واحدة واحدة
    انتي لو فضفضتي لحد عن الحيرة اللي جواكي دي تفتكري الحد ده هيبقى عنده عصاية سحرية يحللك بيها كل المشاكل اللي في الدنيا او يجاوب بيها على كل أسئلتك ! حالتين بس ممكن تفضفضي فيهم اما تكون مشكلتك مشكلة عادية ممكن الناس تفهمها وتسمعها لأ وممكن يساعدوكي في حلها كمان او لو كانت في مخك فكرة عبقرية كده زي الفيمتو ثانية بتاعة أحمد زويل وانتي حاسة ان فكرتك ممكن تنفع البشرية انما أي سؤال عن الناس أو الدنيا الأحسن انك تخليه لنفسك
    هتقوليلي بس كده مش هبقى على طبيعتي هجاوبك لأ يا عسل عشان تبقي على طبيعتك أول حاجة لازم تعمليها انك تحاولي تفهمي نفسك مش تفضفضي للناس !
    الناس مهما فضفضتي معاهم مش هترتاحي وهتفضل الأسئلة والحيرة اللي جواكي زي ماهي لكن اما تتحركي وتحاولي تتعلمي من الدنيا وتعرفي ايه اللي بتحبيه وايه اللي بتكرهيه هترتاحي
    دوري على أي حجة بتحبي تعمليها واعمليها حتى لو كانت هواية بسيطة يعني فاتن مثلاً من أسلوبها وطريقتها افتكر انها بتحب القراية صاحبتك بقى بتحب الرسم والأشغال اليدوية صحيح ان الحاجات البسيطة دي مش هتجاوب على أي سؤال محيرك بس الحاجات دي هتخليكي تعرفي نفسك أكتر وكل أما تعرفي نفسك هتهدي وترتاحي وكمان أهي تشغلي بيها وقتك بدل ما تسيبي نفسك للأفكار والأسئلة اللي على طول بتزن في دماغ الجوزائيات وخدي بالك انتي لو سيبتي نفسك مش هتطلعي من المود بسهولة
    وماتخليش راحتك تبقى في إيد حد غير ربنا وربنا قادر يريحكك مع نفسك قبل مايريحك بأي حد تفتكري انك لو فضفضتي معاه هترتاحي والكلام ده مش للجوزاء وبس انما للناس كلها بس احنا هنا بنقصد برجنا الغالي لأن انتي عارفه حكاية الحيرة اللي جوانا دي بتتعبنا قد إيه ؟
    معلش بقى صدعت دماغك بس انتي عارفه الجوزاء بيحب يعمل فيها فلتة زمانه

    توتو

    ردحذف
  176. انسه فاتن,

    انا شايف انك بدأتى تقلبى الجره و تتحاملى عليه.

    طبعا كل برج و له مزاياه و عيوبه و صفاته و دى حاجه بتاعة ربنا و هوه اللى خلقنا كده و لازم نقول الحمد لله.

    مشاكل السرطان مش كتيره ذى ما انتى متخيله و لو حتى كانت كتيره فمن السهل انه يتغلب عليها بسهوله و مش ممكن تسبب له مشاكل فى حياته زى ما انتى فاهمه.

    انتى بتقولى لو ماكنتش انتقدتها كان الموضوع مشى فى منحنى تانى . و انا بوافقك الرأى و انا و الله عمرى ما انتقدتها فى حاجه هيه عملتها بل كنت بمسك نفسى لانى عارف انى لو نقدتها هيكون نقدى لازع و هيزعلها لان حصل قبل كده و لأول مره و انتقدتها على غلطه كررتها 3 مرات و زعلت و انا اللى صالحتها كمان.
    و عمرى ما شكيت فيها او فى تصرفاتها على الرغم من ان كتير من افعالها مثيره للشك.لكن كنت واثق من اخلاقها و عقليتها و كنت بسكت و بصبر نفسى بكده.

    المشكله فى صفات الجوزاء ذات نفسه و ماتنكريش ده بدليل انها بتكون حيرانه فى صفات الراجل اللى هتتجوزه لانها عارفه ان مش اى حد هيرضى بعقليتها فبالتالى بترسم فتى احلامها كامل الاوصاف اللى من الصعب البنت تلاقيه.

    زميلاتى فى الشغل فى منهم 4 جوزائيات . طبعا مش هتصدقينى لو قولتلك ان 3 منهم انفسخت خطوبتهم برده بس انا معرفش السبب بصراحه.

    مشكلتها انها بتحب اللعب يكون على طريقتها هيه و بس و ماحدش يقولها ليه و ازاى و امته و كيف و لربما و حيث ان!!!!!!!!
    و يكون دور الراجل مقتصر على انه يدلعها و يهنيها و يقولها حاضر و عينى و يسمع لكلامها و ينفذه بدون جدال. و إلا هيكون داس على كرامتها و حريتها.

    جو التشاؤم بتاعها كان صعب عليه انى اشوفها فيه و كان وشها الجميل بيقلب 180 درجه.طبعا انتى عايزانى اصبر عليها و اسيبها.
    و الله و الله و الله صبرت لدرجة انى قولتلها هسيبك فتره تقعدى فيها مع نفسك و تفكرى و قولتلها هبعد عنك فتره تراجعى فيها حساباتك تانى و بعدين لما ترتاحى ابقى كلمينى , و طبعا وافقت و حسيت انها هيه اللى كانت عايزه تعرض عليه الحل ده قبلى.

    سيبتها حوالى 4 ايام. و بجد كنت متقطع فيهم بسبب انى حتى ماكنتش بسمع صوتها.

    فوجئت فى اليوم الرابع انها بتكلمنى و بتقولى انت ازاى تسيبنى كده و مكلمتنيش ليه و انت ماعندكش قلب و ان انت اللى غلطان. و فرضا انى وافقت , انت ازاى تتحمل 4 ايام متكلمنيش فيهم!!!!!!!!!!!!!!!
    انا من الصدمه حتى معرفتش ارد و الله!!!!!!!!!!!!!!
    حتى ماردتش اجادل معاها لأنى عارف انى حتى لو استعنت بالقرآن و السنه عشان اقنعها برده هطلع انا اللى غلطان و مش بعيد اطلع كافر و زنديق كمان.

    صدقينى و الله البوست ده بيناقش عقلية الجوزاءاللى حتى الجوزائيين مش قادرين يسيطروا على صفاتهم مع انهم عارفين مشاكلهم بس بيكابروا و بيقولوا ان همه اللى صح و لازم الطرف التانى هوه اللى يضحى و بس لكن احنا لأ لأ لأ.

    انا اسف ان كان كلامى aggressive حبتين, بس صدقينى حبيتها بكل عيوبها دى على قد ما خفت منها. و اللى وصلنى لكده تصرفاتى اللى كانت بتخرج منى لا شعوريا بسبب خوفى منها. لدرجة انى كنت بقول لنفسى بعدها انا ازاى عملت كده و انا عمرى ما كنت كده. و ليه اكون كده بالذات مع البنت اللى حبيتها لدرجة انى كرهت نفسى بجد بعدها.
    بس برده بعدها آمنت بإن ربك هوه اللى بيسبب الاسباب و انه عمل كده من عنده عشان ممكن يكون شايف لكل واحد فينا شريك تانى احسن.

    على فكره انا عمرى ما حكيت لحد على الكلام ده لأنى بطبيعتى متكتم جدااا.

    بس برافو عليكى انك استفزتينى و خلتينى احكى. بجد برافو.

    ديبو,

    ردحذف
  177. انسه فاتن,

    انا شايف انك بدأتى تقلبى الجره و تتحاملى عليه.

    طبعا كل برج و له مزاياه و عيوبه و صفاته و دى حاجه بتاعة ربنا و هوه اللى خلقنا كده و لازم نقول الحمد لله.

    مشاكل السرطان مش كتيره ذى ما انتى متخيله و لو حتى كانت كتيره فمن السهل انه يتغلب عليها بسهوله و مش ممكن تسبب له مشاكل فى حياته زى ما انتى فاهمه.

    انتى بتقولى لو ماكنتش انتقدتها كان الموضوع مشى فى منحنى تانى . و انا بوافقك الرأى و انا و الله عمرى ما انتقدتها فى حاجه هيه عملتها بل كنت بمسك نفسى لانى عارف انى لو نقدتها هيكون نقدى لازع و هيزعلها لان حصل قبل كده و لأول مره و انتقدتها على غلطه كررتها 3 مرات و زعلت و انا اللى صالحتها كمان.
    و عمرى ما شكيت فيها او فى تصرفاتها على الرغم من ان كتير من افعالها مثيره للشك.لكن كنت واثق من اخلاقها و عقليتها و كنت بسكت و بصبر نفسى بكده.

    المشكله فى صفات الجوزاء ذات نفسه و ماتنكريش ده بدليل انها بتكون حيرانه فى صفات الراجل اللى هتتجوزه لانها عارفه ان مش اى حد هيرضى بعقليتها فبالتالى بترسم فتى احلامها كامل الاوصاف اللى من الصعب البنت تلاقيه.

    زميلاتى فى الشغل فى منهم 4 جوزائيات . طبعا مش هتصدقينى لو قولتلك ان 3 منهم انفسخت خطوبتهم برده بس انا معرفش السبب بصراحه.

    مشكلتها انها بتحب اللعب يكون على طريقتها هيه و بس و ماحدش يقولها ليه و ازاى و امته و كيف و لربما و حيث ان!!!!!!!!
    و يكون دور الراجل مقتصر على انه يدلعها و يهنيها و يقولها حاضر و عينى و يسمع لكلامها و ينفذه بدون جدال. و إلا هيكون داس على كرامتها و حريتها.

    جو التشاؤم بتاعها كان صعب عليه انى اشوفها فيه و كان وشها الجميل بيقلب 180 درجه.طبعا انتى عايزانى اصبر عليها و اسيبها.
    و الله و الله و الله صبرت لدرجة انى قولتلها هسيبك فتره تقعدى فيها مع نفسك و تفكرى و قولتلها هبعد عنك فتره تراجعى فيها حساباتك تانى و بعدين لما ترتاحى ابقى كلمينى , و طبعا وافقت و حسيت انها هيه اللى كانت عايزه تعرض عليه الحل ده قبلى.

    سيبتها حوالى 4 ايام. و بجد كنت متقطع فيهم بسبب انى حتى ماكنتش بسمع صوتها.

    فوجئت فى اليوم الرابع انها بتكلمنى و بتقولى انت ازاى تسيبنى كده و مكلمتنيش ليه و انت ماعندكش قلب و ان انت اللى غلطان. و فرضا انى وافقت , انت ازاى تتحمل 4 ايام متكلمنيش فيهم!!!!!!!!!!!!!!!
    انا من الصدمه حتى معرفتش ارد و الله!!!!!!!!!!!!!!
    حتى ماردتش اجادل معاها لأنى عارف انى حتى لو استعنت بالقرآن و السنه عشان اقنعها برده هطلع انا اللى غلطان و مش بعيد اطلع كافر و زنديق كمان.

    صدقينى و الله البوست ده بيناقش عقلية الجوزاءاللى حتى الجوزائيين مش قادرين يسيطروا على صفاتهم مع انهم عارفين مشاكلهم بس بيكابروا و بيقولوا ان همه اللى صح و لازم الطرف التانى هوه اللى يضحى و بس لكن احنا لأ لأ لأ.

    انا اسف ان كان كلامى aggressive حبتين, بس صدقينى حبيتها بكل عيوبها دى على قد ما خفت منها. و اللى وصلنى لكده تصرفاتى اللى كانت بتخرج منى لا شعوريا بسبب خوفى منها. لدرجة انى كنت بقول لنفسى بعدها انا ازاى عملت كده و انا عمرى ما كنت كده. و ليه اكون كده بالذات مع البنت اللى حبيتها لدرجة انى كرهت نفسى بجد بعدها.
    بس برده بعدها آمنت بإن ربك هوه اللى بيسبب الاسباب و انه عمل كده من عنده عشان ممكن يكون شايف لكل واحد فينا شريك تانى احسن.

    على فكره انا عمرى ما حكيت لحد على الكلام ده لأنى بطبيعتى متكتم جدااا.

    بس برافو عليكى انك استفزتينى و خلتينى احكى. بجد برافو.

    ديبو,

    ردحذف
  178. انسه فاتن,

    انا شايف انك بدأتى تقلبى الجره و تتحاملى عليه.

    طبعا كل برج و له مزاياه و عيوبه و صفاته و دى حاجه بتاعة ربنا و هوه اللى خلقنا كده و لازم نقول الحمد لله.

    مشاكل السرطان مش كتيره ذى ما انتى متخيله و لو حتى كانت كتيره فمن السهل انه يتغلب عليها بسهوله و مش ممكن تسبب له مشاكل فى حياته زى ما انتى فاهمه.

    انتى بتقولى لو ماكنتش انتقدتها كان الموضوع مشى فى منحنى تانى . و انا بوافقك الرأى و انا و الله عمرى ما انتقدتها فى حاجه هيه عملتها بل كنت بمسك نفسى لانى عارف انى لو نقدتها هيكون نقدى لازع و هيزعلها لان حصل قبل كده و لأول مره و انتقدتها على غلطه كررتها 3 مرات و زعلت و انا اللى صالحتها كمان.
    و عمرى ما شكيت فيها او فى تصرفاتها على الرغم من ان كتير من افعالها مثيره للشك.لكن كنت واثق من اخلاقها و عقليتها و كنت بسكت و بصبر نفسى بكده.

    المشكله فى صفات الجوزاء ذات نفسه و ماتنكريش ده بدليل انها بتكون حيرانه فى صفات الراجل اللى هتتجوزه لانها عارفه ان مش اى حد هيرضى بعقليتها فبالتالى بترسم فتى احلامها كامل الاوصاف اللى من الصعب البنت تلاقيه.

    زميلاتى فى الشغل فى منهم 4 جوزائيات . طبعا مش هتصدقينى لو قولتلك ان 3 منهم انفسخت خطوبتهم برده بس انا معرفش السبب بصراحه.

    مشكلتها انها بتحب اللعب يكون على طريقتها هيه و بس و ماحدش يقولها ليه و ازاى و امته و كيف و لربما و حيث ان!!!!!!!!
    و يكون دور الراجل مقتصر على انه يدلعها و يهنيها و يقولها حاضر و عينى و يسمع لكلامها و ينفذه بدون جدال. و إلا هيكون داس على كرامتها و حريتها.

    جو التشاؤم بتاعها كان صعب عليه انى اشوفها فيه و كان وشها الجميل بيقلب 180 درجه.طبعا انتى عايزانى اصبر عليها و اسيبها.
    و الله و الله و الله صبرت لدرجة انى قولتلها هسيبك فتره تقعدى فيها مع نفسك و تفكرى و قولتلها هبعد عنك فتره تراجعى فيها حساباتك تانى و بعدين لما ترتاحى ابقى كلمينى , و طبعا وافقت و حسيت انها هيه اللى كانت عايزه تعرض عليه الحل ده قبلى.

    سيبتها حوالى 4 ايام. و بجد كنت متقطع فيهم بسبب انى حتى ماكنتش بسمع صوتها.

    فوجئت فى اليوم الرابع انها بتكلمنى و بتقولى انت ازاى تسيبنى كده و مكلمتنيش ليه و انت ماعندكش قلب و ان انت اللى غلطان. و فرضا انى وافقت , انت ازاى تتحمل 4 ايام متكلمنيش فيهم!!!!!!!!!!!!!!!
    انا من الصدمه حتى معرفتش ارد و الله!!!!!!!!!!!!!!
    حتى ماردتش اجادل معاها لأنى عارف انى حتى لو استعنت بالقرآن و السنه عشان اقنعها برده هطلع انا اللى غلطان و مش بعيد اطلع كافر و زنديق كمان.

    صدقينى و الله البوست ده بيناقش عقلية الجوزاءاللى حتى الجوزائيين مش قادرين يسيطروا على صفاتهم مع انهم عارفين مشاكلهم بس بيكابروا و بيقولوا ان همه اللى صح و لازم الطرف التانى هوه اللى يضحى و بس لكن احنا لأ لأ لأ.

    انا اسف ان كان كلامى aggressive حبتين, بس صدقينى حبيتها بكل عيوبها دى على قد ما خفت منها. و اللى وصلنى لكده تصرفاتى اللى كانت بتخرج منى لا شعوريا بسبب خوفى منها. لدرجة انى كنت بقول لنفسى بعدها انا ازاى عملت كده و انا عمرى ما كنت كده. و ليه اكون كده بالذات مع البنت اللى حبيتها لدرجة انى كرهت نفسى بجد بعدها.
    بس برده بعدها آمنت بإن ربك هوه اللى بيسبب الاسباب و انه عمل كده من عنده عشان ممكن يكون شايف لكل واحد فينا شريك تانى احسن.

    على فكره انا عمرى ما حكيت لحد على الكلام ده لأنى بطبيعتى متكتم جدااا.

    بس برافو عليكى انك استفزتينى و خلتينى احكى. بجد برافو.

    ديبو,

    ردحذف
  179. انسه فاتن,

    انا شايف انك بدأتى تقلبى الجره و تتحاملى عليه.

    طبعا كل برج و له مزاياه و عيوبه و صفاته و دى حاجه بتاعة ربنا و هوه اللى خلقنا كده و لازم نقول الحمد لله.

    مشاكل السرطان مش كتيره ذى ما انتى متخيله و لو حتى كانت كتيره فمن السهل انه يتغلب عليها بسهوله و مش ممكن تسبب له مشاكل فى حياته زى ما انتى فاهمه.

    انتى بتقولى لو ماكنتش انتقدتها كان الموضوع مشى فى منحنى تانى . و انا بوافقك الرأى و انا و الله عمرى ما انتقدتها فى حاجه هيه عملتها بل كنت بمسك نفسى لانى عارف انى لو نقدتها هيكون نقدى لازع و هيزعلها لان حصل قبل كده و لأول مره و انتقدتها على غلطه كررتها 3 مرات و زعلت و انا اللى صالحتها كمان.
    و عمرى ما شكيت فيها او فى تصرفاتها على الرغم من ان كتير من افعالها مثيره للشك.لكن كنت واثق من اخلاقها و عقليتها و كنت بسكت و بصبر نفسى بكده.

    المشكله فى صفات الجوزاء ذات نفسه و ماتنكريش ده بدليل انها بتكون حيرانه فى صفات الراجل اللى هتتجوزه لانها عارفه ان مش اى حد هيرضى بعقليتها فبالتالى بترسم فتى احلامها كامل الاوصاف اللى من الصعب البنت تلاقيه.

    زميلاتى فى الشغل فى منهم 4 جوزائيات . طبعا مش هتصدقينى لو قولتلك ان 3 منهم انفسخت خطوبتهم برده بس انا معرفش السبب بصراحه.

    مشكلتها انها بتحب اللعب يكون على طريقتها هيه و بس و ماحدش يقولها ليه و ازاى و امته و كيف و لربما و حيث ان!!!!!!!!
    و يكون دور الراجل مقتصر على انه يدلعها و يهنيها و يقولها حاضر و عينى و يسمع لكلامها و ينفذه بدون جدال. و إلا هيكون داس على كرامتها و حريتها.

    جو التشاؤم بتاعها كان صعب عليه انى اشوفها فيه و كان وشها الجميل بيقلب 180 درجه.طبعا انتى عايزانى اصبر عليها و اسيبها.
    و الله و الله و الله صبرت لدرجة انى قولتلها هسيبك فتره تقعدى فيها مع نفسك و تفكرى و قولتلها هبعد عنك فتره تراجعى فيها حساباتك تانى و بعدين لما ترتاحى ابقى كلمينى , و طبعا وافقت و حسيت انها هيه اللى كانت عايزه تعرض عليه الحل ده قبلى.

    سيبتها حوالى 4 ايام. و بجد كنت متقطع فيهم بسبب انى حتى ماكنتش بسمع صوتها.

    فوجئت فى اليوم الرابع انها بتكلمنى و بتقولى انت ازاى تسيبنى كده و مكلمتنيش ليه و انت ماعندكش قلب و ان انت اللى غلطان. و فرضا انى وافقت , انت ازاى تتحمل 4 ايام متكلمنيش فيهم!!!!!!!!!!!!!!!
    انا من الصدمه حتى معرفتش ارد و الله!!!!!!!!!!!!!!
    حتى ماردتش اجادل معاها لأنى عارف انى حتى لو استعنت بالقرآن و السنه عشان اقنعها برده هطلع انا اللى غلطان و مش بعيد اطلع كافر و زنديق كمان.

    صدقينى و الله البوست ده بيناقش عقلية الجوزاءاللى حتى الجوزائيين مش قادرين يسيطروا على صفاتهم مع انهم عارفين مشاكلهم بس بيكابروا و بيقولوا ان همه اللى صح و لازم الطرف التانى هوه اللى يضحى و بس لكن احنا لأ لأ لأ.

    انا اسف ان كان كلامى aggressive حبتين, بس صدقينى حبيتها بكل عيوبها دى على قد ما خفت منها. و اللى وصلنى لكده تصرفاتى اللى كانت بتخرج منى لا شعوريا بسبب خوفى منها. لدرجة انى كنت بقول لنفسى بعدها انا ازاى عملت كده و انا عمرى ما كنت كده. و ليه اكون كده بالذات مع البنت اللى حبيتها لدرجة انى كرهت نفسى بجد بعدها.
    بس برده بعدها آمنت بإن ربك هوه اللى بيسبب الاسباب و انه عمل كده من عنده عشان ممكن يكون شايف لكل واحد فينا شريك تانى احسن.

    على فكره انا عمرى ما حكيت لحد على الكلام ده لأنى بطبيعتى متكتم جدااا.

    بس برافو عليكى انك استفزتينى و خلتينى احكى. بجد برافو.

    ديبو,

    ردحذف
  180. صديقتي توتو..
    أنا مو عارفة كيف أشكرك.. عنجد كل الأفكار اللي قلتيها رح تساعدني...

    كلامك مزبوط..
    أنا فعلا برتاح كتييير لما أفكر مع نفسي.. لأني بفهمها أكتر من أي حد تاني، بس برده رح أكون مبسوطة كتير لو حد تاني فاهم وحاسس اللي جواي..
    ويعرف كيف يطلعني من اللي أنا فيه..

    هاد شعور رائع وأي جوزائية بتتمناه..

    همه الناس اللي بيفهمونا موجودين أكــــيد بس قلاااال جدا للأسف :(
    واحنا وحظنا نصادفهم ولا لا..

    أما الفضفضة لربنا.. رااااحة من نوع اخر، بتهدي النفس :)



    وبطمنك أنا تقريبا تقريبا ابتديت أستقر وأعرف شو بدي أعمل..

    لأني حولت كل أحلامي الوردية والمثالــــية لخطط وأفكار واقعية ممكن تتنفذ، وفعلا ابتديت أنفذها بس حبة حبة.. والحمدلله لقيت نفسي بالحاجات اللي بعملها..
    لأني فعلا من جواي حاسة بمسؤولية كبييييرة اني أصلح الدنيا!!
    وأنا عارفة اني مش هرتاح بجد، الا لما أعمل حاجة تفيد البشرية وتساعدهم..
    صحيح حاجة متعبة لكن ممتعة..

    (انا على فكره ما كنتش عارفة انه هاي الصفة،اني بشيل هم الدنيا جت لي من برجي الا لما قريت هاد البوست والتعليقات)..

    شكرااااا يا توتو انك عطيتيني من وقتك..

    ردحذف
  181. أخ ديبو..
    معلش اسمحلي أرد على جزئية من كلامك..

    ((صدقينى و الله البوست ده بيناقش عقلية الجوزاءاللى حتى الجوزائيين مش قادرين يسيطروا على صفاتهم مع انهم عارفين مشاكلهم بس بيكابروا و بيقولوا ان همه اللى صح و لازم الطرف التانى هوه اللى يضحى و بس لكن احنا لأ لأ لأ.))


    احنا مش بنكابر.. احنا بس بنفسر تصرفاتنا و بنوضح الاسباب اللي بتخلينا نتصرف بهاي الطريقة..

    واحنا لما يكون نفسنا ان اللي حوالينا يفهمونا ويساعدونا ويحتوونا..
    مش معناه اننا بنقول ان احنا صح.. وان اللي قدامنا لازم يضحي واحنا لا!
    الجوزاء من أكتر البنات بتضحي وبتيجي على نفسها..

    وبالنسبة لكلامك:
    ((انها بتكون حيرانه فى صفات الراجل اللى هتتجوزه لانها عارفه ان مش اى حد هيرضى بعقليتها فبالتالى بترسم فتى احلامها كامل الاوصاف اللى من الصعب البنت تلاقيه.))

    أنا معاك باللي انت بتقوله.. هو ده اللي بيحصل فعلا!
    وهاي المشكلة أنا حاسة فيها..
    لأننا بنحب المثالية.. وشايفين ان علاقتنا باللي نتجوزه لازم تبقى مثالية.. وبنحلم ان الحياة معاه هتبقى فل.. مبسوطين ومتفقين طول الوقت.. ومافيها أي مشاكل..

    عشان هيك الاختيار بكون علينا صعب!!

    ردحذف
  182. يا أستاذ ديبو والله ما أقصد اتحامل عليك .. بالعكس من الأول وانا بقولك ان خطيبتك لسه صغيرة وأكيد ماستوتش من الدنيا وكتر خيرك انك استحملت تقلباتها ومش قصدي شكاك يعني بتشك في تصرفاتها اللي أقصده انك مش هتكون متطمن لحياتك معاها بعدين وده لأنها لسه صغيرة
    وعموماً يا أستاذ ديبو احنا بس كنا بنتكلم ولو كلامي استفزك فانا بجد مش قصدي استفزك !

    ردحذف
  183. ديبو
    بما اني من برج السرطان ولي علاقة بجوزائية

    سؤال
    هل ارتبطت بها والا لا ؟؟؟؟

    ردحذف
  184. سبحان الله

    الحمد لله الحمد لله الحمدلله اني طلقتها!!!

    انا رجل من برج السرطان وزوجتي سابقا كانت من برج الجوزاء
    والله الكلام المكتوب 100% كانت هي زوجتي تعرفون هو السرطان لزقه!!لكن غصبا عنك ياالسرطان
    حاولت بجميع الطرق ان اتأقلم مع هذا البرج لكن وللأسف هذا برج لايمكن لى ان اتعايش معه كزوجه ابدا ابدا
    كنت اخذ في نفسي مقلب اني استطيع ان اتعايش مع اي برج لكن علمتني درسا لاانساه ان البشر تختلف في طباعها وفي تفكيرها وفي احتياجاتها النفيسة.
    1- عندها عدم ثقه بالنفس رهيبه
    2-عندها تردد عجيب
    3-عندها جبن وخوف كبير
    ولذلك هي بسبب ((عدم ثقتها بالنفس)) تجدها لا تتحمل النقد فأبسط النقد يزعجها حتىولو كان في مصلحتها!!

    خوفها الرهيب وترددها يحول بينها وبين اشياء كثيره فتبقى في مكانك راوح

    مع ان عندها شيء من الحسد!! وانا لا اعمم لكن من خلال تجربتي المريره
    ليست المرأة البريئه ولوتظاهرت بذلك

    تمثل الطيبه وانها طيبه لكن في الحقيقه قلبها ليس طيب ابدا.وانا انصح بنات هذا البرج بمراقبة الله سبحانه وتعالى في قلوبهن وانه مطلع عليها فالبشر يمكن يضحك عليهم.
    لكن في النهايه حتى البشر سوف يكتشفون التمثيل من الحقيقه.فقط ماهو الاوقت

    حذاري حذاري اذا كنت مبسوط وهي في حالت الكابة انك تقرب منها يعني لازم لازم تنكد عليك!!


    البكاء هذا زي السلام عليكم

    لايمكن ان تصل انت واياها لنتيجة مرضيه حتى لو حاولت تقنع فيها !!!يعني انت تريد ان تصل الى نتيجه وهي تبغى تصل الا ان كلامها ورايها الصح والنهايه خلك حذر من شرح المشاعر!!! ايه الحوسه ذي!!يا الله

    غير طيبه غير طيبه غيرطيبه ولواقسمت على ذلك.
    وهي هذي اصل المشكله لكن سبحان الله الظروف دايم عكسها وفيها جبن وخوف وتردد يجعلها لاتظهر على حقيقتها.

    عندها خيال .او ممكن خبال!!! تعالج فيه نفسيتها وترجع لوضعها الطبيعي .

    بالنسبه لتجربتي معها كانت مريره ومشكلتي اني كنت اظن اني استطيع ان اغير طباعها ونفسيتها
    وجدتها تريد ان توذيك وتحطمك ياسبحان الله حتى تتساووى معها!!!شوفو كيف التناقض!!!
    لكن برج السرطان مهما يكن حساس لكن عنده ثقه بنفسه لايمكن ان تتغير

    اتكالية من الدرجه الاولى وغير متحمله للمسؤلية

    نكديه نكديه !!!






    يابلوجاتي
    والسؤال للجميع



    انا بعد هذي التجربه تعقدة من الابراج الهوائية !!! ومعليش يابلوجاتي


    لكن امرأة برج الميزان جميله وجذابه
    هل تنصحوني بالارتباط بهذا البرج
    يمكن اغير رايي في الابراج الهوائية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟





    ياضا

    ردحذف
  185. الأخ ياضا

    بالنسبة للجوزاء انا انصح بالحذر عند التعميم , لكن طبعا حرية التعبير مكفولة و اكيد التجارب الشخصية بتفيدنا في الحصول على الصورة

    من كلامك و طريقة سردك للحديث , واضح انك شخض ناضج عقليا و ذكي و تتمتع بنظرة ثاقبة , لذلك أرجو منك قراءة بوست رجل السرطان , و التعليق فيه بما يحلو لك - سواء بالاتفاق او الاختلاف او الاضافة - و كلما كان التعليق طويلا كان افضل - و مممن تعلق اكتر من مرة
    الواحد مش بيلاقي ناس فاهمة نفسها كتير - و صادقة -
    فأرجو أن تلبي طلبي

    و بخصوص الميزان , سيبك من الصفات النظرية , قولي بس مواصفاتك و اهم صفات تكون عايزها موجودة او مش موجودة و انا هحاول ادلك بشكل شخصي عن انسب برج ليك و خصوصا بعد هذه التجربة

    تحياتي

    ردحذف
  186. بلوجاتي
    أول حاجة انا أعتذر لهذا البرج وأنا تكلمت عن تجربتي الخاصة ,ولا اعممم واكرر اعتذاري يمكن حاله خاصة .

    ثاني حاجة,الاخ بلوجاتي لي اصدقاء من برج الميزان ومتوافق معهم جدا وبما ان أخوك من السعودية فمعرفتي ب((الرجل من برج الميزان))وليس لي معرفه((بأنثى الميزان))

    استطيع ان الخص هذا التوافق مع اصحابي في
    1-لغة التواصل سهله جدايمكن نفهم بعض حتى بدون الكلام
    2-فيه صدق في المشاعر بيننا عجيب ممكن اتألم من المواقف الى حصل لزميلي وهو كذالك
    3-الرغبات واحده بس ممكن نختلف على طريقة التنفيذ
    العناد يمكن من السلبيات لكن في النهايه يمكن نجامل بعض اذا وصلنا لطريق مسدود وينقلب الامر من جد الى ضحك ومزح وهكذا
    وبالمناسبه يمكن نخدم بعض بصدق واخلاص

    انا اشوف ان هذا البرج اقرب برج لي بس انا مااعرف((انثى الميزان))لكني قريت في بوست هذا البرج وجدته قريب لحدما من ((رجل الميزان))


    بلوجاتي
    اريد رايك في العلاقة الزوجيه بين رجل السرطان وانثى الميزان؟؟؟

    برايك ماهو انسب برج لبرج السرطان؟؟؟

    وشكرا

    ملحوظة
    ألاخ_بلوجاتي

    ليش ماتضع رقم الموبايلي لاجل التواصل معك .

    تحياتي


    ياضا

    ردحذف
  187. انسه فاتن,

    اولا انا بشكرك على شرحك و عايز اقولك انى مازعلتش ولا حاجه. انا بس كنت بقولك انى مابتكلمش كتير عن تفاصيل المشاكل اللى قابلتنى فى حياتى لحد انا معرفوش . و بس و الله

    و عايز اقولك ان مش معنى انى قولت انى المشاكل الاخيره حصلت لا شعوريا انى ندمان على قرار انا اخدته. اللى حصل كان لازم يحصل من زمان بس تقولى ايه بقه لسرطانى لازقه و متردد زيى.

    الاخ اللى بيسأل عن شكل العلاقه اللى كانت بينى و بين انثى الجوزاء.
    العلاقه كانت خطوبه ليس اكثر و الحمد لله انفصلنا.

    الاخ ضايا,

    كلامك مظبوط جدا جدا جدا و مفيش فيه كلمه واحده غلط. يا ريت تقرأ تعليقاتى السابقه و حكايتى مع انثى الجوزاء.

    أخ بلوجاتى,

    مع شديد احترامى و تقديرى لشرحك و تحليلك و مع اعتزارى الشديد لجميع بنات برج الجوزاء, انا شايف ان التعميم ممكن يكون وارد و هيه دى الكاريزما الثابته لجميع بنات الجوزاء.
    انت قولت فى شرحك ان اغلبهم منفصلين فى حياتهم الزوجيه.

    يا ريت تعمل سيرش عن سيدات مشاهير برج الجوزاء اللى انت ذاكرهم , ركز على موضوعات حياتهم الزوجيه و هتعرف ان التعميم وارد و بدرجه كبيره جدا كمان.

    ماهو برضه مش معقول يكونوا كلهم كانوا متزوجين من برج السرطان مثلى او مثل الاخ ضايا.هههههههه

    سلام عليكم.

    ديبو,

    ردحذف
  188. أخ ديبو..

    معلش اسمحلي أعلّق..
    أنا ضد التعميم المطلق..

    عشان في حاجات كتير بتؤثر على شخصياتنا مع مرور الوقت:
    التربية، البيئة المحيطة،ظروف معينة، أحداث ونقاط تحول.. كل الحاجات دي ممكن تصقلّه شخصيته..

    ((وده بيعتمد -بشكل أساسي- لقابليةورغبة البني ادم للتغيير ))

    لو هو عاوز وبيطمح يتغير.. هيتغيّر
    ولو فضل متنّح ومقفلة معاه.. ومش شايف أهمية للتغيير.. هيفضل زي ما هو .. ووقتها عمّم عليه زي ما انت عاوز!

    وحسب ما أنا فاهمه...
    ان الأبراج بتتكتب هنا عشان كل حد يشوف عيوب نفسه ويغيرها..
    وعشان نفهم مفاتيح شخصية الشخص اللي قصادنا.. ويسهل التعامل معاه..

    مش عشان نفضل نقطّم فيه!!

    ردحذف
  189. يا أخ ديبو ويا أخ ضايا بنات برج الجوزاء من أطيب الشخصيات بس ماحدش فاهمهم وفعلاً الحمد لله انك انفصلت عن خطيبتك يا أخ ديبو لأنه ومع احترامي الشديد ليك انت اللي كنت هتظلمها مش العكس
    وانا صحيح قلت قبل كده ان اكتر اتنين ينفعوا مع امرأة الجوزاء هما رجل القوس ورجل الجوزاء عشان بيعرفوا يحترموا حريتها بس ده مش معناه انها ماتنفعش مع الأبراج التانية
    وعموماً أنا جوزاء وجوزي قوس وعلاقتي بيه والحمد لله كويسة وليا واحدة صاحبتي جوزاء وجوزها سرطان وبيحترمها وبيقدرها جداً وياريت بلاش التعميم
    توتو

    ردحذف
  190. توتو

    انت برج الجوزاء وانت اكيد اعرف بطبيعة برجك ,بس هو الانسان مايشوف عيوبه يحتاج شخص اخر يبين له العيب الى فيه. ماهوهولويعرف الغلط يغيره طبيعي.
    يعني هو بين امرين :
    -اما مايعرف العيب اصلا ولا يستطيع تحديده
    -اومايعترف بأنه عيب يمكن يراه من وجهة نظره شي جميل

    النهايه هو الانسان لازم يحدد اغلاطه ويعترف بها ويعمل على اصلاحها


    شوفي هو ماهو كله عيوب هوفيه اشياء جميله,يعني سرعة البديهه,والنكته الجمله, والتواضع,وووو...

    ومع هذا كله انا ضد فكرة التعميم يعني ممكن العيب الي انا شايفه يراه الاخر مش عيب اومش للدرجة.والله يوفقك


    بلوجاتي

    بوست ((برج السرطان )) ماكملت قراءته واذا عندي اضافات حكتباه




    بس انامنتظر ردك على بخصوص ((برج الميزان)) ممكن تفيدني بمعلومه اغير فيها رأيي

    وبرايك ومن خلال الواقع اي برج يناسب السرطان!! ولك شكري وثقتي

    تحياتي

    ياضا

    ردحذف
  191. الاخت توتو,

    نرجع لكلامى الاخير تانى

    (مع شديد احترامى و تقديرى لشرحك و تحليلك و مع اعتزارى الشديد لجميع بنات برج الجوزاء, انا شايف ان التعميم ممكن يكون وارد و هيه دى الكاريزما الثابته لجميع بنات الجوزاء.
    انت قولت فى شرحك ان اغلبهم منفصلين فى حياتهم الزوجيه.

    يا ريت تعمل سيرش عن سيدات مشاهير برج الجوزاء اللى انت ذاكرهم , ركز على موضوعات حياتهم الزوجيه و هتعرف ان (التعميم وارد و بدرجه كبيره جدا كمان.)

    خالى بالك يا توتو انى قولت التعميم على الشخصيه و الكاريزما الخاصه ببنات الجوزاء, و ليس التعميم على موضوع الإنفصال.

    فى موضوع الانفصال , انا قولت ان التعميم (واااااارد و بدرجه كبيره)
    يعنى اكيد فى حالات ناجحه زى حالتك و حالة صاحبتك و يارب يديمها عليكوا نعمه.

    و بعدين انا مع الأخ ضايا فى كلامه. مش غلط ان الواحد يعرف عيوبه من غيره عشان يصلحها.و اكبر غلط ان الواحد يجادل و يقول ان الناس هيه اللى فاهمه غلط و مش عارفه تفهمنا. لأن الناااااااااس مش تلاته ولا اربعه حوالينا!!!!!!!!!!

    و على موضوع مين كان هيظلم التانى. فده انا واثق من اننا كنا هنظلم بعض .

    ديبو,

    ردحذف
  192. الاخ ديبو

    معليش فيه عندي سؤال, مادام انك من برج السرطان.

    أكثر اصدقاءك اللي تشوف انك تتفق معهم من اي الابراج؟؟

    بعدين انا بعد علاقتي بالجوزائيه أخاف اتوهق ثاني مرة.

    اخي ديبو
    ممكن تخبرني هل لك علاقة مع برج الميزان؟؟ وكيف كانت هذه العلاقه بالمقارنه مع برج الجوزاء
    هذا البرج وخلني اقول هذه التجربه حتى ماأحد يزعل خوفتني من الابراج الهوائية
    مع اني لي اصحاب من هذا البرج بس ماأعرف ممكن ان انثى الميزان تختلف

    وبرايك من هوأفضل برج يصلح مع برج السرطان؟؟

    وخلك من برج الجوزاء هو كويس بس صدقني ماااااايصلح مع السرطان ابدا والتجربه اكبر برهان




    ياضا

    ردحذف
  193. يا أخ ياضا انت والأخ ديبو أنا مقلتش إن امرأة برج الجوزاء ملاك نازل من السما معندوش عيوب أعتقد من الكلام المكتوب في المدونة ومن تعليقات الجوزائيات وانا منهم اتكلمنا عن عيوب الجوزاء وكل واحد حاول يشرح الطريقة اللي نتعامل بيها مع عيوبنا من وجهة نظره
    وفعلاً الجوزائيات محدش بيفهمهم بس دي مش شكوى الجوزائيات لوحدهم حضرتك يا أخ ديبو والأخ ضايا مثلاً بغض النظر عن برجكم كام واحد في الدنيا فاهمكم أكيد مش كل اللي حواليكم وأكيد مايزيدوش عن تلاته اربعة
    وقصدي من كلامي هو بلاش التعميم وإن مش معنى ان الواحد مر بتجربة فاشلة مع شخص فيه صفة معينة زي البرج أو اللون أو حتى البلد يبقى أي حد من نفس البلد أو عنده نفس الصفة هيبقى متعب شكله وربنا يوفقكم ويعوضكم بالأحسن
    توتو

    ردحذف
  194. وقصدي من كلامي هو بلاش التعميم وإن مش معنى ان الواحد مر بتجربة فاشلة مع شخص فيه صفة معينة زي البرج أو اللون أو حتى البلد يبقى أي حد من نفس البلد أو عنده نفس الصفة هيبقى متعب شكله وربنا يوفقكم ويعوضكم بالأحسن


    توتو
    شوفي الانسان لازم يستفيد من التجارب الى مر بها ولايقول فاشله وبس, طيب هي ليش فاشله؟؟لابد لابد يحدد المشكله اولا ويعلجها ثانيا.

    صحيح التجربه فاشله,, لكن انا قبل اعالجها انا حددت المشكله
    وهي ان كل برج فيه سلبيات وايجابيات!!
    وبالمناسبه الايجابيات في برج الجوزاء ماتعني للسرطان الشيء الكثير
    وبعدين السلبيات مايطيقها السرطان ابدا,,, ولذلك التوافق بينهم ضعيف

    ممكن فيه ابراج اخرى تقدر هذه الايجابيات وتستطيع تتعمامل مع هذه السلبات
    وصدقيني بالنسبه للجوزاء يمكن اتنين او ثلاثه يستطيعو ان يتعايشوا معها بعكس اختها من برج الميزان ممكن هي اكثر الابراج توافقا

    الفرق من وجهة نظري ان الجوزاء ماعندها استعداد لتغير من شخصيتها يعني تبغى اللي يقبلها بعيوبها!!!

    الخلاصه هو الانسان لازم يحد عيوبه او يستعين بالاخرين في تحديدها--وهنا يكون قطع نصف الطريق ويبقى يعالجها وصدقيني في هذه الحاله يبقى ملاك وكل واحد يحبه ويتوافق معه,
    لكن ترى هذي ماهي عملية سهله بالعكس تحتاج لصبر وتحمل.

    وبالمناسه استفيدي من كلام الاستاذ((بلوجاتي)) وممكن يفيدك كثير كثير ,, لانه برج الدلو يعني يفهمك كويس


    ولو مانفصلت عن الجوزائيه لأخليها تقراى ماكتبه عن برج الجوزاء وأنا متأكد انها حتستفيد

    معليش اذا كان الكلام فيه تعميم, بس اهم حاجة الانسان يخرج بفايده


    أخوك

    ياضا

    ردحذف
  195. اعذروني يا إخوان، أتمنى إنكم تسمحولي بمشاركتكم:
    الأبراج الهوائية رغم تقلبها، إلا أنها تتميز بالمسالمة والنزاهة مقارنة بالأبراج الأخرى.
    أما عن علاقة الجوزائية بالسرطان، فأنا أشوف أنها علاقة ناجحة، لكن بشرط أن يكون هناك تنازلات من الطرفين.
    ومن خلال مشاهدات كثيرة على أرض الواقع، رأيت أن السرطان (من جميع الأعمار) يميل للجوزائية، أما الجوزائية فموقفها يعتمد على السرطان اللي شافته، وكما هو المعروف أنه ليس للسرطان نموذج معين تستطيع أن تحكم عليه وذلك لقدرته الفائقة على التقمص، إذاً فهي تنجذب للنموذج الذي يوافقها، بمعنى آخر أن كل سرطان ينجذب للجوزاء، أما الجوزاء ليس شرطاً أن تنجذب لكل سرطان. ولا أدري هل هذه الحادثة استثنائية معي أم عامة.
    أنا أشوف يا أخ أن علاقتكم ممتازة، لكن أكيد في حاجة مخربة عيشتكم، وليس من المعقول عشان الحاجة هذي نبدأ نشوه في البرج الآخر، فلا بد في مثل هذه المواقف الإنصاف.
    بالنسبة لمسألة الثقة: فالجوزائية تتمتع بالثقة الفطرية، وهذا ما شاهدته في أبناء هذا البرج جميعاً، لكن ذلك لا يمنع أن تكون هناك عوامل بتزيد أو بتنقص نسبتها، فلا ننسى أنها بشر، وقد تكون هذه العوامل بيئية وراثية أو ظروف معينة عاشتها ...إلخ.
    صفة التردد موجودة عندها، لكنه ليس بعيب بقدر ما هو ميزة، فهي عند اتخاذها للقرار تفكر في الأمر من جميع أبعاده، يعني تفكر في حبيبها وفي أهلها وفي نفسها، وهي لا تريد أن تتراجع عن القرار بعد اتخاذه، أي لا تريد أن تخلف وعدها، لذلك تتردد خصوصاً إن كان هذا القرار بيخلاف طباعها وقناعاتها.
    أما مسألة الخوف والجبن: فلا يصح أنه من أجل موقف واحد أو نقطة معينة نحكم عليها بالخوف أو الجبن.
    أما عن الانتقادات: فهي بالفعل لا تتقبل الانتقادات، فهي شخصية مثالية تسعى لها، وهي بتفهم أنك إذا جيت تنتقدها يعني جالس تخرّب مثاليتها، لذلك هي التي تبادر بطلب النصيحة أو المشورة أو التصحيح وليس الناس هم الذين يبادرون. ولا بد من نقدك إذا أردت نقدها أن يكون بأسلوب راقي، وأكثر ما يضايقها أسلوب السخرية والاستهزاء فهي لا تتقبله أبداً من أي شخص كان، وكذلك عند النقد تريد الأسلوب المباشر في النقد أي لا تستسيغ النقد الذي بين السطور.
    أما عن الحسد، فأنا لا أعلم أي جوزائية تحمل هذه الصفة، ولا يعقل أنه من أجل أنها قدمت نقد واحد في حياتها أو اثنين لشخص ما نتهمها بالحسد.
    أما الاتكالية: فلا يصح أيضاً من أجل موقف معين نحكم عليها بذلك.
    لا ننس أن الجوزائية شديدة الاعتزاز بنفسها فهي لن تمد يدها لأحد، افعل أي شيء إلا أن تمس كرامتها، وأكثر ما يضايقها الصداقة التي بمقابل، بمعنى لن أكون صديقك الذي يقف معك في شدتك إلا إن نفذت رغباتي وإلا فلن أكون صديقك.
    أما الطيبة، فبما أني جوزائية فلست أنا من يحكم لنفسي بهذا الأمر ، فالناس هم الذين يحكمون.
    أما التغيير فهي شخصية قابلة للتغيير أو التجدد.

    استغربت فعلاً من هذه الجملة : (بالنسبه لتجربتي معها كانت مريره ومشكلتي اني كنت اظن اني استطيع ان اغير طباعها ونفسيتها، وجدتها تريد ان توذيك وتحطمك ياسبحان الله حتى تتساووى معها!!!شوفو كيف التناقض!!!)
    ومن هذه الجملة (تمثل الطيبه وانها طيبه لكن في الحقيقه قلبها ليس طيب ابدا. وانا انصح بنات هذا البرج بمراقبة الله سبحانه وتعالى في قلوبهن وانه مطلع عليها فالبشر يمكن يضحك عليهم. لكن في النهايه حتى البشر سوف يكتشفون التمثيل من الحقيقه.فقط ماهو الاوقت))
    ومن هذه الجملة (عندها خيال .او ممكن خبال!!! تعالج فيه نفسيتها وترجع لوضعها الطبيعي .)

    وغيرها من الجمل ....

    أتمنى لعلاقتكم المزيد من الازدهار. بالتوفيق للجميع.

    ردحذف
  196. ترى ردي من وجهة نظري مش عام
    لكن حبيت أعلق على الردد السابق


    اعذروني يا إخوان، أتمنى إنكم تسمحولي بمشاركتكم:
    الأبراج الهوائية رغم تقلبها، إلا أنها تتميز بالمسالمة والنزاهة مقارنة بالأبراج الأخرى.
    ***معك جدا في المسالمه, لكن النزاهه!!!ومعليش من وجهة نظري

    أما عن علاقة الجوزائية بالسرطان، فأنا أشوف أنها علاقة ناجحة!!!!

    ***بس السرطان يقول ماهي ناجحة!!اش تفسيرك
    من وجهة نظري ان القبول من طرف الجوزاء(والدليل نجاح العلاقة في نظرك) وخلينا نقول اذا حبته لكن صدقيني السرطان لن يتوافق مع الجوزاء ماهي الا مسألة وقت لااااغير

    بمعنى آخر أن كل سرطان ينجذب للجوزاء، أما الجوزاء ليس شرطاً أن تنجذب لكل سرطان. ولا أدري هل هذه الحادثة استثنائية معي أم عامة.

    ***كل سرطاني ينجذب للجوزاء!!!!كلام كبير!!! يمكن انا واخو ديبو مش من الكل!

    صفة التردد موجودة عندها، لكنه ليس بعيب بقدر ما هو ميزة،

    ***صدقيني هو عيب وهي عندها بشكل رهيب بمعنى انها ((غير حاسمه)) وهذا دليل على ازمة الثقة عندها, وفي هذه الحالة هي حتكون اتكالية تحتاج من يتخذ القرار ويتحمل المسؤلية.

    أما عن الانتقادات: فهي بالفعل لا تتقبل الانتقادات، فهي شخصية مثالية تسعى لها، وهي بتفهم أنك إذا جيت تنتقدها يعني جالس تخرّب مثاليتها،

    ***هذا مش عقل هذا خيال!!مافي في الدنيا انسان مثالي.الانسان العاقل لازم يكون أكثر واقعيه ويعرف انه بشر مركب من النقص وان فيه عيوب لابد ان يعالجها


    أما الاتكالية: فلا يصح أيضاً من أجل موقف معين نحكم عليها بذلك.
    لا ننس أن الجوزائية شديدة الاعتزاز بنفسها فهي لن تمد يدها لأحد، افعل أي شيء إلا أن تمس كرامتها

    ***لااناقصدي اتكاليه في طبيعتها يعني في اتخاذ قراراتها مش في الاشياء الماديه

    شديدة الاعتزاز بنفسها!!!االلي يكون شديد الاعتزاز بنفسه يكون واثق من نفسه جدا داخليا!! شوفي أختك من برج الميزان يمكن نقول انها شديدة الاعتزاز بنفسها

    واكرر واقول هذا من وجهة نظري!!


    أخوك
    ياضا

    ردحذف
  197. الأخوة و الأخوات

    انا لما قلت للأخ ياضا بلاش تعميم كان أقصدي أخفف شوية من ككلامه لكن مش قصدي أعارضه فكلامه فيه جزء كبير من الحقيقة
    لكن انا كنت عاوز اترك مساحة لكل جوزائية تحاول اصلاح نفسها - فالمسألة ليست منتهية - و لا أدفعها للتشاؤم
    و اما بقية الأخوة فانا مكنتش عاوز لو واحد سرطان يقوم بهرب من الجوزاء لكن مفيش مانع ياخد حذره و هية كمان

    و لقد سألتني فتاة جوزاء عن رأييي في انها معجبة بصفات السرطان فقلت لها رتابة السرطان ستجعلك تمللين و سيخرج الملل اسوأ ما فيكي و هو لن يستوعب تقلباتك الهوائية - الشديدة عند الجوزاء -
    لكن اقول عندما تخرج مثلا جوزاء من تجربة مريرة مع شخص هوائي او مثلا اسد متهور فان نموذج السرطان قد يناسبها حينئذ حيث الهدوء و الاستقرار

    و سؤال للأخ ياضا : هل جربت استخدام العنف معها ؟ أم كل محاولاتك كانت سلمية لا تتعدى الكلام ؟
    لك مطلق الحرية في الاجابة او عدم الاجابة
    و بالمناسبة صفات الميزان الرجل مختلفة عن المرأة و القياس ليس مفيد , مثلا هي قماصة اكتر و سطحية اكتر من الرجل الميزان - طبعا الرجل الميزان ليس سطحيا -
    انا لا اوفقك على اختيار البرج اولا ثم البحث على عروسة على اساسه !
    لكن اقول اعتقد ان الميزان لن تناسب ظروف خروجك من تجربة - الميزان عاوزة واحد رايق -

    تحياتي

    ردحذف
  198. شكراً أخ ياظا على ردك، و اسمحلي بعد إذنك عندي كذا تعليق:

    -لكن النزاهه!!!ومعليش من وجهة نظري.
    وجهة نظرك وأحترمها، ولا أستطيع التحدث عن نفسي.

    -***كل سرطاني ينجذب للجوزاء!!!!كلام كبير!!! يمكن انا واخو ديبو مش من الكل!
    صدقني التجاذب موجود، وحتى يمكن من ناحية الجوزائية. وهناك فرق بين التجاذب والتوافق. وهذه من خلال مشاهدات متعددة لكني لا أحكم بصحتها. أما التوافق فلا بد من تضحيات، ونحن من بأيدينا أن نجعل العلاقة ناجحة أم فاشلة.

    -صدقيني هو عيب وهي عندها بشكل رهيب بمعنى انها ((غير حاسمه)).
    أتفق معك بأنها غير حاسمة في بعض المواقف، وليس المرد عدم الثقة، إنما المرد لأنها لا تريد خسارة الطرف الذي تحبه، خصوصاً لما تبقى بعض الأشياء تتصادم مع قناعتها، فتصبح مترددة وغير حاسمة وتبدأ تماطل وتلف حوالين نفسها.

    -***هذا مش عقل هذا خيال!!مافي في الدنيا انسان مثالي.الانسان العاقل لازم يكون أكثر واقعيه ويعرف انه بشر مركب من النقص وان فيه عيوب لابد ان يعالجها.
    بالفعل لا يوجد إنسان مثالي، لكن عندما نقول شخصية مثالية أو تبحث عن المثالية لا يعني أن ذلك الشخص مثالي.

    -***لااناقصدي اتكاليه في طبيعتها يعني في اتخاذ قراراتها
    صحيح لكن ليس في جميع القرارت، إنما في بعض القرارات المصيرية والحاسمة، فهي بطبعها تحب طلب المشورة خصوصاً إن كان لأمر جديد تقبل عليه.

    أشكرك أخ ياظا مرة أخرى :)

    ويا ليت يا أستاذ بلوجاتي إذا تكرمت تتحدث قليلاً عن رجل الميزان اللي مسببلي عقدة، تحدث عن أي حاجة فيه.

    ردحذف
  199. الاخ بلوجاتي

    و سؤال للأخ ياضا : هل جربت استخدام العنف معها ؟ أم كل محاولاتك كانت سلمية لا تتعدى الكلام ؟

    لا لم استخدم معها العنف .اناحاولت ان استخدم معها وسيلة الاقناع قدر المستطاع,,لكن مانجحت
    حاولت ان اصصح لها بعض الاشياء بأسلوب فيه لطف لكن هي حساسه حساسة حتى من المزح يمكن تزعل.

    و بالمناسبة صفات الميزان الرجل مختلفة عن المرأة و القياس ليس مفيد , مثلا هي قماصة اكتر و سطحية اكتر من الرجل الميزان - طبعا الرجل الميزان ليس سطحيا
    ***أشكرك

    انا لا اوفقك على اختيار البرج اولا ثم البحث على عروسة على اساسه !
    ***أكيد طبعا لايمكن.بس هو شيء ثاني


    لكن اقول اعتقد ان الميزان لن تناسب ظروف خروجك من تجربة - الميزان عاوزة واحد رايق -


    ***انا اعرف شباب من نفس البرج متزوجين من برج الميزان مرتاحين مع هذا البرج الى أقصى حد
    حتى اناكنامرة نمزح وتعرف التعدد عندنافي السعوديه مافيه مشكلة هم رافضين فكرة التعدد هذه جملةوتفصيل.مع اني اشوف حديثهم فيه شيء من عدم النضج ,,ممكن يتحدثون عن الجمال والجاذبية وهكذا.. انا لا انكرانجذابي لهذه لكن ليست على حساب المباديءفي شخصي
    وبالنسبة للتجربه بالعكس لم تؤثر في كثيرا لاني فاهم نفسي جيدا وعارف اني لايمكن ان اتفق مع هذا البرج وهذي قناعه خرجت بها من هذه التجربه.

    وبالمناسبه ليه اصحاب من برج الدلو اثق برايهم جداجدا لكن هم مايومنون بالابراج .
    وهي فرصه ان نستفيد منكم في هذه المدونه ونكسب اخوتكم.

    اخي بلوجاتي
    من خلال ماتراه لاسيما انك مهتم بالابراج هل زواجات الرجل السرطان بالميزان هل هي ناجحة؟
    وماهو انجح اقتران لرجل السرطان؟؟
    اريد رايك عام

    ولك كل الشكر
    اخوك
    ياضا

    ردحذف
  200. الأخ ياضا

    لو كنت استخدم معها الضرب (بالشروط الشرعية) كان جاب نتيجة !

    بالنسبة لكلامي عن تجربتك و علاقتها بالميزان , مش قصدي انك عندك عقدة او ترسبات , لكن الميزان عاوزة طاقة و مجهود - متطلبة عاطفبا جدا - فجايز تكون مجهد

    الميزان في رايي كويسة مع السرطان و هي تنجذب ليه , كل هذا بشرط ألا يكون أبوها أو أخوها من نفس البرج أو بالطبع زوجها السابق

    بالنسبة لأصدقاءك الدلو اللي مش مقتنعين بالابراج - فدي حلها بسيط جدا ابعتلهم بالميل كوبي و بيست من بوست رجل الدلو - و بعدين قللي على النتيجة

    ادخل بوست رجل السرطان و اتكلم شوية - سيبك من الجوزاء و من الميزان كمان - هتلاقي كلام كتير جدا عن الميزان في الدونة سواء في البوستات او التعليقات من و من الاخوات الميزان


    تحياتي

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد