السبت، 4 أبريل 2009

رجل برج الحمل – تحليل شخصيته و كشف أسراره (ممييييززز)!

ملامح الشخصية :

برج الحمل : من 22 مارس - 21 أبريل

الحمل أو هو حسب الترجمة الصحيحة الكبش ذو القرون الملتوية !
لذلك فهو دماغه ناشفة و كذلك يستطيع أن يجرحك بقرونه ! وان كانت هذه القرون الملتفة تجرحه هو أيضا !
يحس أنه قائد (و هذا الإحساس هي بالفعل أحد مؤهلات القيادة) أو بالأصح يحس انه لو الظروف مواتية أو مناسبة لكان قائدا بارعا – يلوم الظروف –
و لا ننسى فروته أو فرائه الضخم الذي يعطيه صورة الضخامة و القوة – و هذه تعبر عن تفاخره و ظهوره بمظهر قوي أكثر من حقيقته الفعلية (لا أقول انه ضعيف لكن أقول انه يظهر بمظهر أكثر من الفعلي أو الحقيقي )
و الحمل إذا قابل القائد صاحب الشخصية الأقوى منه و الأكثر حزما فانه يتراجع في مواجهتها و يسلم بقيادته (و ليس عدوه لكن الذي في نفس الجبهة) لكنه مع التسليم بقيادته تنتابه من حين لأخر نوبات من التمرد و يجب أن نقرر هنا لملحوظة هامة للغاية انه حتى في وجود شخصية اقوي منه لكنه إذا كان أي الحمل له سلطة عليه (مثلا رتبته أعلى أو الحمل مدير الشخص الأخر أو الحمل في موقع سلطة مثل الأب أو الزوج ) فانه لن يخضع و لن يسلم القيادة ! لذلك نجد أن المرأة الحمل تقبل الخضوع لزوجها إذا كان أقوى منها في الشخصية لكن الرجل الحمل لا يخضع أبدا لزوجته حتى لو كانت هي أقوى شخصية منه لأنه لديه سلطة فوقها و لن يسلم أبدا هذه السلطة طواعية !
المرء يقع أسيرا للمعروف فهو يسدي إليك المعروف لتصبح أسيره و يبسط سيطرته عليك أكثر و إذا لم ترضخ يسلط عليك سيف نكران الجميل و عدم تقدير تضحياته و حبه الذي برهن عليه بتضحياته !
و يلمح إليك بقوة انه سيقلل من تضحياته أو خدماته التي يديها إليك و أصبحت بشكل ما او بأخر تعتمد عليه فيها !
هو طبعا يعايرك كثيرا بما فعله لك !
و يركز معاك جدا –يعني بتمحور حواليك أو بيكون ليك لوحدك يعني بيقى dedicated ليك و طبعا بيطالبك بالمثل ! و لابد من تنفيذ رغباته و الأخذ دائما بنصائحه و إذا لم تأخذ بها فأنت تشكك في قدراته او في نياته !
و دائما ما يتظاهر بالديموقراطية جملته الشهيرة : و أنت طبعا ليك الاختيار , لكنها ديمقراطية مزيفة
ممكن نسميها رغبة استحواذية
و هنا أنا لا أقول أن مشاعره مزيفة بل حقيقية لكن دوافع النصيحة ليست وحدها الحب
ضغوطهم عليك او محاولة فرض سيطرته عليك تكون بداعي انه بيفكر في مصلحتك و خايف عليك لكن السبب الحقيقي هو انه يحب السيطرة(انا اتكلم هنا عن عقله الباطن او دواخله النفسية) و الدليل انه عندما يأتيك الخير عن طريق غير طريقه فانه يتضايق و أحيانا كثيرة يغار و أحيانا يقلل من أن هذا النجاح !
و هو يستطيع الضغط عليك عصبيا بسهولة و يسر
أحيانا أحس انه يعالج قلة ثقته – فهو بالفعل قليل الثقة بنفسه رغم كل ما يظهره انه عكس ذلك تماما - بنفسه على حسابك عن طريق هز ثقتك بنفسك ! لكي نصبح جميعا بلا ثقة في الهوا سوا ! فيقلل بذلك من لومه لنفسه فيتوازن نفسيا ! – لابد هنا أن انوه و احذر إلى أن هذا الأمر لو استفحل – و خصوصا في حالات تأزم الحمل – فانه يكون له تأثير هدام على الأخر عن طريق تصدير أو بث الإحباط و قلة الثقة بالنفس – فالقرب منه و هو في هذه الحالة يكون به خطورة و احتمالية ضرر كبيرة
و من دلائل نقص الثقة أيضا انه يلوم دائما الظروف و يلقي عليها باللائمة أو على أشخاص آخرين او في أحسن أحوال الصدق مع النفس فانه يلقي باللوم على حالته النفسية السيئة التي تجعل تصرفاته غير طبيعية و طبعا الحالة النفسية السيئة هذه سببها الظروف أيضا !
و هم يمارسون السيطرة بضمير مستريح تماما أن ذلك هو الأفضل لك - يعني ان قيادتهم لك هي في مصلحتك –
و ضميرهم لن يؤنبهم أبدا إذا تضررت أو تألمت بسبب سيطرتهم – لكن هذا لا يمنع من بعض الإحساس بالذنب إذا تسببوا في خسارة واضحة لك – لكنهم في داخلهم مؤمنين انك كنت ستخسر أكثر لولا قيادتهم – أو نصائحهم
لكن لابد أن نقول أن هذا يحدث منه بدون تعمد واعي في معظم الأحيان فهو شئ تلقائي مزروع في شخصيته
و هو يداري قلة الثقة في النفس بكثير من المظاهر و حب التفاخر و الكرم و السعي لاكتساب الشعبية عن طريق الكلام الحلو و المجاملات و التحاكي بالانجازات و كذلك تعمد التحلي بروح الدعابة و التظاهر بأكبر قدر من الثقة بالنفس و الشجاعة - إلى حد الغرور
يبحث دائما عن شريك - فهو دائما عنده رغبة في وجود حد بجانبه – و دي حاجة نفسية مش اكتر لأنه يتصرف في وجودك بنفسه و قد لا يشركك معه في الحدث الذي استدعاك من أجله أو ألح عليك فيه ! فإذا حاولت المشاركة برأيك فانه دائما لا يأخذ به إلا لو كان هو موافقا لرأيه في الأصل – و تستطيعون تجربتها بأنفسكم فعندما يستشيركم حمل حاولوا أن تعطوه {أي عكس رأيه فستجدونه يقاوم و يعترض ثم أعطوه نفس رأيه فسيقتنع او سيهيئ لك أنه اقتنع برأيك ثم إذا حدث ضرر من هذا الرأي فانه يلقي باللوم عليك ! رغم أنه في الحقيقة هو رأيه هو و ليس رأيك أنت !
و نستطيع أن نضيف تفسيرا آخر لرغبته العارمة في السيطرة و هي انه يراك غير مؤهل للتصرف بمفردك من غير مساعدته – و ذلك ليحس بأهميته و انك متقدرش تعيش من غيره فدة بيرضي غروره – أو أيضا بسبب عدم ثقته في قدراتك و شكه فيها
إذا مشت الأمور على وتيرة واحدة لفترة طويلة يتضايق كثيرا ويحس أنه مخنوق
و إذا جاءته الخنقة دي بتلاقيه يعمل تصرف متهور عكس طبيعته العادية
لا يحب القيود ويعمل غلى كسرها دائما يحب التغيير لمجرد التغيير
شكاك بطبعه (يشك في أبوه(
لأنه عاطفي جدا بيتأثر بالقصص و الأفلام الميلودرامية – المأساوية و يتفاعل معها – بيحب يعني المسلسلات النكد – و دموعه قريبة و بتفكره بحياته ! و بتصعب عليه نفسه
و طبيعته كحمل تجعله في عقله الباطن يصنف الناس نوعين يا آكل يا مأكول يعني لو فضل حمل هيتاكل فالحل انه ينقلب لأسد علشان ميتاكلش (طبعا يفلح في ذلك بعض الوقت و يفشل أوقات كثيرة ) فمثلا أحيانا يلوم نفسه انه شريف فالناس نوعين مثلا نوع شريف و نوع بياخد رشوة و هو يرى ان اللي بياخد رشوة قوي – على الأقل عنده شجاعة ياخد رشوة بالإضافة لقوة المال – فتراوده نفسه أن يكون في صف الذئاب او الأسود فهو يتمرد على كونه حمل فهو لا يريد أن يؤكل ولكن على الجانب الأخر عاطفته تقاومه أن يكون مفترسا !
طبيعته النارية تدفعه أحيانا إلى حب العراك ! فتجده يحاول استفزازك و هو يعرف جيدا الأماكن التي يستفزك منها و يستخدمها قي الوقت الذي يريده و هو يفعلها ببراعة فهو يضغط برفق لكن على منطقة حساسة أو ملتهبة فتصرخ فإذا صرخت لامك انك صرخت مع انه لم يفعل شئ خطأ بل يعاملك برفق ! أما دعواك أنها مناطق حساسة فهذا يعني انك عندك حساسية زائدة و لابد أن تتخلص من هذه الصفة الغير حميدة
إذا أحس بأنه يسحب منه سلطات أو التقليل من سيطرته فانه يحس بتهديد شديد و يكثف وسائله و يشحذ أسلحته و تجده في حالة استنفار
يحب أن يكون دائما في القيادة ! فهو يحب السلطة و إن كان يخشى مكائدها و يحب قيادة السيارات و دائما ما ينتقد طريقة قيادتك للسيارة !
و بسبب هذا العشق للقيادة يؤكدون دائما أن الأمور تحت السيطرة و لا داعي للخوف طالما هو يقود
اذا دخلوا في حرب انهم يصممون على الانتصار فيها أيا كانت الخسائر و هم على شجاعتهم الظاهرة فإنهم يخافون – لأنهم في داخلهم خوافين - خوض الحروب و لا يخوضونها إلا وهم مستعدون أكثر من الاحتياج
لكن كما قلت طالما بدأت الحرب فلن يقبل بالهزيمة أبدا
و خوفه هذا قد يدفعه للتراجع عن القيادة (أي أن خوفه هنا يغلب رغبته في القيادة) مما يجعله يظهر أحيانا بمظهر المتردد أو الكلامنجي
و هو في الحقيقة ديكتاتور و يصمم على انه رأيه هو الصواب – لأنه يخشى لو سلم بان رأيك هو الصواب أن تنازعه أو تراه غير مؤهل للقيادة أو تحاول الهرب من سيطرته – (يعني مثلا مينفعش بابا يبقى غلط و إلا صورته تتهز أو مينفعش المدرس يبقى غلطان و كدة يعني )
يحب دائما –يعني طول حياته – من حين لأخر أن يكسر القواعد أو القوانين(جايز دة بيشبع رغبتهم في الـcontrol) فهو يريد أن يثبت لنفسه انه ليس أسير هذه القوانين لذلك لابد أن نبرهن على ذلك من حين لأخر
عندهم قدرة بارعة على قلب الحقائق بحيث يظهروا دائما في وضع الضحية أو انه محدش مظلوم قدهم – فمهما تحاول أن تقنعه انك مثلا واقع في مشكلة اكبر من مشاكله هو فانه لا يقتنع و يأتيك بحجج بارعة ليؤكد لك أن مشاكلك بسيطة و إن مشاكله هي اللي عويصة – يعني يهون من مشاكلك و يهول من مشاكله
فضوليين جدا و لا يحبوا الغموض – يعني مبيحبوش انك أو الأمور اللي تواجههم تبقى غامضة – بيحسوا إن دة نقص في السيطرة-
و كمان أنت ليه بتخبي ؟ مش بتثق فيهم و لا أيه ؟ و اللي بيخبي حاجة دة أكيد عامل عاملة – طبعا إلى أن تعترف -
كبير الشكاءين
و أمير المتفاخرين – إن أبا سفيان يحب الفخر فاجعل له فخرا –
و نستطيع بسهولة أن نصفه بالغرور بسبب فخره الزائد – لكني عن نفسي اعتبره فخر لأن الغرور يحتاج لثقة عالية بالنفس و هو ليس عنده الكم المناسب -
مسلي جدا و دائما عنده قصص مسلية جدا و عنده مهارة الحكي و بالتفصيل الممل
تراهم معظم الوقت حملان وديعة لكنك أيضا أحيانا تراهم متعصبين جدا (إذا تم تهديد السيطرة )
يميلون ناحية التطرف في المشاعر يكرهون قوي و يحبون قوي و بيقلب
و عيوبهم تظهر بقوة إذا كانوا تحت ضغط – يعني مثلا الظروف معانداهم أو يعانون من ضائقة - لكن في أوقات الراحة أو الرخاء تراهم هادئين ودودين يميلون للمرح و تجاذب أطراف الحديث
عندهم الحنين إلى الماضي عالي جدا nostalgia –
و يتذكرون الماضي و أيامه و متعلقين بأماكنه – البكاء على الأطلال -
غيور جدا من المنافسة حتى من أبناءه ! بدرجة كبيرة قد تصل إلى الحسد و هو إذا حسد يحسد المقربين !!! و عينه باردة على الأغراب (غالبا) !
و حقيقة انه يغار من المقربين لا تنفى حقيقة انه يحبهم بحق
دائما في ذهنه العدل بين أولاده و يسعى بقوة لتحقيقه – و إن كان غالبا لا ينجح لأنه غالبا ما يقع في حب واحد منهم أكثر من الأخر – لكنه لا يعترف أبدا بذلك لكنه يظل على كامل اعتقاده انه قد عدل بين أبنائه
و هو بسبب عاطفيته الزائدة فانه يحب و يكره – يعني ليس العمل و الاجتهاد هو المعيار الوحيد لكنه إذا أحب أحدا مثلا في العمل يحابيه على حساب الآخرين
يتجنب التفكير في ذاته بعمق حتى لا يواجه نفسه بحقيقتها فهو يخشى مواجهة نفسه و هو يخشى المواجهة بشكل عام و خصوصا انه ليس لديه استعداد للتغيير –change -
بيتوهم كتير على نفسه و على صحته
إن قدراتهم العقلية المتميزة ليست محل جدال و أيضا قدرتهم العالية على الابتكار لكن المشكلة الحقيقية هي ديكتاتوريتهم و عدم تقبلهم للآراء الأخرى بسهولة
نجد بينهم قادة حربيين عظام أكثر من أي برج آخر و لا ينازعهم إلا برج العقرب , و خوفهم الداخلي يعمل لصالح عدم تهورهم في الدخول الى أفعال تؤدي إلى الهزيمة لذلك فلا ينقلب معهم النصر إلى هزيمة فاجعة (مثل برج الأسد الذي لا يعرف متى يتوقف)
يكثر بينهم الرسامين و علماء الفيزياء و الرياضة
لابد أن نذكر أن الرجل الحمل يحرص على أن يظهر خارج البيت بمظهر الودود المتفائل و يحب أن تكون له شعبية و أحاديثه لا تنتهي و لا تمل منها
ذاكرته حديدية تساعده في الحكي و أيضا تذكر كل أخطائك الماضية – تأكد أنه لن ينساها –
المشكلة الرئيسية في التعامل مع برج الحمل هي الجو النفسي الذي يحاصرك به و نبرة الإحباط الذي ينتقل إليك منه كلما اقتربت منه – أما إذا ابتعدت فانه يعود كما كان لطيفا ظريفا ودودا !
طبيعته النفسية تذكرني كثيرا بالطبيعة النفسية للمرأة : تحتاج دائما للمدد العاطفي و ازالة هواجسها و مخاوفها و تأكيد حبك لها و تريد أن تسمع لشكاواها لا أن تحلها و هي تستريح بمجرد أن يستمع احد لشكواها
الرجل الحمل كأب :
هو أب مسيطر حنون جدا مع البنات و قاسي مع الأولاد , يعطيهم كثيرا و يعايرهم أيضا أو لنخففها قليلا : نقول كثير ما يذكرهم بأفضاله و تضحياته
الرجل الحمل كقائد :
عندما يتولي مسئولية قيادة معينة
يفرض فكره على من هو أدنى منه و هو بشكل عام يحب أن ينفذ الأمور بطريقته الخاصة يعني مثلا لو جاءه أوامر معينة أو تكليفات من قائد أعلى منه فانه يحب أن يؤديها بطريقته و لا تفرض عليه طريقة التنفيذ و إذا فرضت عليه فانه يصبح مخنوقا و قد يزداد هذا الإحساس و ينفذ الأوامر لكن بطريقته – يظهر تمرد على القوانين -
الرجل الحمل كصديق :
صديق مخلص دائم النصيحة لك لكن يشكو لك كثيرا , و تصبح له ملاذه من متاعب و مشاكل الحياة , و ان كان نادرا ما يدوم له صديق
الرجل الحمل كزوج :
يحتاج دائما الاهتمام و المجاملة و التقدير و سماع شكاواه و تحمل نقده ! لكنه عصبي جدا في المنزل و يميل للتدخل في كل صغيرة و كبيرة و يميل لإلقاء الأوامر و التعليمات حتى و لم يلتزم هو بنفس التعليمات
يمدح زوجته و يحاول إسعادها لكنه ينتظر منها الكثير و يحب أن يسمع آراءها لكنه لا يحب أن يشركها فعليا في المسئولية
مسرف جدا لكنه إذا طلبت منه شيئا يحجم و يبخل أو يتضايق – هو يحب أن يكون هو المعطي و أن تكون المبادرة منه – أما إذا طلبت منه فأنت مشكوك فيك انك تحاول أن تستغله
أهم مميزاته :
حنون جدا , يتحمل المسئولية , مضحي (لكي يكمل التضحية يحتاج دائما إلى إظهار التقدير له ولتضحياته) , قيادي , عاطفي و رومانسي , سهل مصالحته , سهل التأثير عليه عاطفيا
أبرز عيوبه :
أفعال متهورة فجائية , كثرة الشكوى , الغرور , عدم الاعتراف بالخطأ , غيور , حسابه عسير , عنيد , عصبي
نصائح لصاحب البرج :
هناك نوعان من البشر نوع يستطيع تحمل سماع شكاواك المستمرة لكنه لا يستطيع تحمل انتقدك و نصائحك المستمرة و النوع الأخر يستطيع تقبل نصائحك لكنه غير مستعد للاستماع لشكاواك اما النوع الثالث فهو غير موجود !
مشاهير رجل برج الحمل :
لاري بيج مؤسس شركة جوجل , محمود عباس أبومازن , بوب ودوارد , تنيسي وليامز , جون ميجور , فرانسيسكو جويا , رينيه ديكارت , يوهان باخ , آل جور , وليام هارفي مكتشف الدورة الدموية , فضل شاكر , توماس جيفرسون , ايميل زولا ,نيقولاي جوجوول , ليوناردو دافينشي , رفايلو , ايدي ميرفي , فان جوخ , راسل كرو , كوفي عنان , سيمور هيرش , تيمورلنك , كوزيمو دي ميديشي , محمد الفاتح –فاتح القسطنطينية - , ادولف هتلر , الملك شارلمان , الفريق سعد الدين الشاذلي رئيس أركان القوات المسلحة المصرية في حرب أكتوبر , كولن باول , بسمارك قائد ألماني شهير , أحمد عرابي , ستيفن سيجال , مانويل جوزيه , محمود يونس – مهندس تأميم القناة , روبرت واتسون وات مخترع الرادار , شارلي شابلن , نيكيتا خروتشوف , أنطوني كوين , أحمد رمزي , على الحجار , محمد القصبجي , عبد الفتاح القصري , تومي هيل فيجر , حسن فتحي –المعماري - , الملك فؤاد , فؤاد السنيورة , محمد حامد أبوالنصر , فيلهلم كونراد رونتغن- مكتشف أشعة أكس , هيلموت كول , يحيى الفخراني , محمد متولي الشعراوي , الشيخ محمد حسان , البابا بينيدكت السادس عشر , الشاذلي بن جديد , دودي الفايد , أمين أباظة وزير الزراعة , أنطوني كوين , بوب ديلان , جاري كاسباروف بطل العالم في الشطرنج , نيكيتا خوروشوف , سعد الدين الحريري , شمس بدران , عمرو زكي , الملك فيصل بن عبد العزيز رحمه الله , 



تنبيه و تحذير
كل ما كتب في هذه المدونة عن صفات الأبراج هو من واقع خبراتي ومشاهداتي في تحليل الشخصيات والتعامل مع البشر وليس له علاقة من بعيد أو قريب بالتنجيم أو الفلك أو الحظ أو التنبؤات!
والبرج هو الشهر في السنة الشمسية و هي تقابل السنة القمرية و الشهور القمرية, فما أكتبه يشابه أن تكتب التشابه في صفات أبناء بلد معين أو مهنة معينة, فالعلاقة هي المصاحبة (التوقيت) لا أن النجوم تؤثر في الصفات ,و يشابهها أن نقول أن الجيل الفلاني يتصف بكذا و كذا (صفات في داخل فترة زمنية)
-         نسبة دقة الكلام المكتوب – في تقديري الشخصي -  حوالي 80% , بمعنى أنه يصدق أو يصيب بنسبة 80% من الناس و 80% من صفاتهم كأفراد
-         تشابه الصفات في داخل وقت محدد هو آية من آيات الله عز و جل – وأن الكون كله في تناغم و علم مسبق لله عز وجل

صفات الأبراج – لماذا حذفت و لماذا أرجعت المدونة في الرابط التالي:
وفيه كيفية الاستفادة من الأبراج بشكل سليم

لمن أراد معرفة تفاصيل وقصة من أين أتيت بالكلام المكتوب في المدونة عن الأبراج طالع البوست في هذا الرابط :
حكايتي مع الأبراج

لمشاهدة كل الموضوعات في المدونة اضغط على هذا الرابط:


 

هناك 118 تعليقًا:

  1. صباح الخير بلوجاتي
    اولا رائع جداااا تحليلك وصائب اوي
    ثانيا انا مش من البرج ولكن خالي من برج الحمل ويعتبر في مقام الوالد
    ثالثا مش حنكر عليك تحليلك فيه كتير من الحقيقة كانك بجد شايف كل تفصيلة
    خصوصا.
    _حنينه للماضي
    _مسلي وحكاء درجة اوي
    _حنون كتييييير علي البنات وتعتبر من نقاط ضعفه
    _فعلا يميل للسخاء لتعويض ثقته بنفسه
    _يا سلام بقة لو جاملته تاخد عنيه
    _الاهم انه بالبيت شخصيه وفي عمله شخصيه اخري
    سعيدة اكون اول من يعلق علي بوست رجل الحمل لانه شخصيه عزيزة عليا جدا

    والمطلوب رجل الاسد والحوت.
    سؤال مش نور الشريف بردوا حمل؟؟

    ردحذف
  2. السلام عليكم :

    ماشاء الله ماشاء الله

    ده انت متوصى اوى برجل الحمل البوست تحفه وحقيقى جدا اكتر حاجه بتغظنى فى الحمل انه عامل زى انثى العقرب يعمل العمله ويطلع نفسه منها حتى جوا عقله بيقنع نفسه انه مش هو السبب او ان الغلطه مش من ناحيته والاندفاع فى التصرفات الى بتيجى فى الاخر على دماغه

    شكرا على تحليلاتك الجميله وعايزين نشاط كمان يافندم ماشاء الله عليك

    ميزان

    ردحذف
  3. شاكر فضل !!!ده رومانسي اوي !!!!

    ردحذف
  4. ليه يا بلوجاتي كده ؟ مسمتش حاجة وحشة مقولتهاش .. يا شماتة انثى الاسد فية ..
    عموما .. في حاجات كتير مضبوطة وحاجات تانية هناقشك فيها النهاردة بالليل ..
    أحمـــــــــد

    ردحذف
  5. شاكرة لك كتابتك وتحليلك للابراج المنطقى بصراحة

    لكن هستنى قد اية عشان اقرا تحليلك للرجل الاسد:)
    تحياتي

    ردحذف
  6. شكرا لك على تحليلك وانا من المتابعين بصورة مستمرة لمدونتك ومعجب جدا بشخصيتك الواضحة في كتاباتك وكنت اريد ان اتكلم معك على المسنجر لاني من برج الحمل واريد ان اشكو لك بعض المشاكل في حياتي.
    ان تحليلك عن شخصية الرجل الحمل صحيحة مية المية وهي تنطبق علي تماما ولكني كنت اريد ان تتكلم اكثر عن برج الحمل في الحب فاننا برج الحمل نحب ونعيش قصة حب كل ايام حياتنا...
    واخيرا اتمنى ان تعطيني ايميلك لاضيفك الى قائمة الياهو مسنجر اذا كان الامر لايزعجك ولك جزيل الشكر.

    ردحذف
  7. احم احم

    العقربه (( ولاء )) من جديد

    ماجذبني بالموضوع هو

    ((هناك نوعان من البشر نوع يستطيع تحمل سماع شكاواك المستمرة لكنه لا يستطيع تحمل انتقدك و نصائحك المستمرة و النوع الأخر يستطيع تقبل نصائحك لكنه غير مستعد للاستماع لشكاواك اما النوع الثالث فهو غير موجود !))

    النوع الثالث موجود بالطبع

    قد نكون على ثقه بأنه مستحيل ..

    لكن عند النظر الى شيء سترى بأنه لا شيء مستحيل في الحياة ..

    وكما موجود صنف في ثلاثه واربعه كمان ..

    أشكرك اخي بلوجاتي..

    دائما متميز بالطرح

    متابعه الى كتاباتك

    ردحذف
  8. الأخت ريم

    متشكر على تعليقك الجميل و فعلا كلامك كله مضبوط

    نور الشريف من برج الثور
    الا لو كنتي تقصدي عمر الشريف - فتاريخ ميلاده الموجود على الويكيبيديا يدل انه حمل لكن فيه ناس قالوالي انه ذكر في برنامج انه من برج الحوت لذلك لم أضيفه للقايمة

    رجل الأسد لسة بدري عليه
    اما رجل الحوت ربنا يسهل يكون قريب - شهرين كدة -

    تحياتي

    ردحذف
  9. الأخت ميزان

    انا بتهمك انك عندك عقدة من أنثى العقرب و من رجل الحمل و من رجل الدلو !!!!
    ههههههههه

    اشمعنا انا كل ما اكتب عن برج يقولولي انت اكيد فيه حد معقدك من البرج دة !

    تحياتي

    ردحذف
  10. الأخت نونو

    ايوة يا ستي فضل شاكر !

    ردحذف
  11. الأخ أحمد

    مستني نقاشك

    و انا والله ذاكر فيه ميزات تحفة

    و ايه سر الأسم العجيب اللي انتا مختاره دة ؟

    تحياتي

    ردحذف
  12. الأخت غير معرف

    لا شكر على واجب
    للاسف هتستني كتير على رجل برج الأسد

    تحياتي

    ردحذف
  13. الأخ من برج الحمل

    انا اللي متشكر
    يمكن مراسلتي على ايميل المدونة

    m1m1ezzat@gmail.com

    تحياتي

    ردحذف
  14. الأخت ولاء

    انا معترض على لفظ عقربة و أفضل انثى برج العقرب او انثى العقرب
    عندنا ناس في المدونة ما بتصدق و هتفهم المعنى غلط

    اما بخصوص النوع التالت فربنا يكتر منهم و ياريت تدليني عليهم ربنا يخليكي

    تحياتي

    ردحذف
  15. السلام عليكم :

    ههههههههههههههه

    اولا انا مش بتهمك انك متعقد منه ولا حاجه بقول انت متوصى بيه فى انك كاتب عنه معلومات كتير كارجل وزوج واب

    ثانيا انا اعترف انى بقيت معقده جداااااااااااااااااااااااااااااامن برج الدلو ومن برج الميزان

    ميزان

    ردحذف
  16. الأخت ميزان

    اتعقدتي من الميزان الست و لا الراجل ؟ و ليه ؟

    تحياتي

    ردحذف
  17. السلام عليكم :

    لا الميزان الست مانا خلاص كرهت نفسى اخر حاجه

    ميزان

    ردحذف
  18. الأخت ميزان

    انا كدة اتطمنت عليكي

    ههههه

    تحياتي

    ردحذف
  19. صباح الفل

    كان لي صديق قديم من الحمل
    اغلب الصفات بتنطبق عليه

    اصحاب البرج ده رومانسيين اووي


    تحياتي

    lina

    ردحذف
  20. الأخت lina

    صباح النور

    متشكر و اتمنى اني اكون افدتك

    تحياتي

    ردحذف
  21. الاخ بلوجاتي ..
    بخصوص اسم الايميل بتاعي nothing واللي كنت خافيه وانا بعلق في صفحة انثى الاسد .. ده حصل بعد ما واجهت نفسي بعيوبي وقررت ان المحاولة مش هتخليني اخسر حاجة يعني من الآخر nothing to lose
    اناقشك بأة في البوست بتاعك .. بخصوص برجي برج الحمل .. انا معاك احيانا كتير بحس نفسي ازدواجي في الشخصية .. بدعي الديمقراطية وانا مش بطبقها على اللي حوالية بس مش بالشكل اللي انتة كاتبه ده .. بل بالعكس .. جايز يكون اعتراضي على اي حاجة داخليا مش ظاهريا .. كما انا فعلا بخاف على مصالح الناس اللي بحبهم جدا .. هديلك مثال .. بحب من برج الاسد وانتة عارف اد ايه هية حديث الناس وبخاف عليها .. بثق فيها وبديها حرية قرارات بس في حاجات مينفعش اكون فيها ديمقراطي زي علاقتها بناس في المجتمع وهية زي منتة عارف حكمها غلط وساذج في الآخرين ؟ هل ده معناه حب سيطرة وانا بخاف عليها من الهوا الطاير ؟!
    موضوع بغير من المقربين ده مش موجود فيه فعلا .. وانا متأكد من كده والدليل اني ببذل كل الجهد اني اساعد المقربين بأي طريقة في الوصول .. بعترف اني بحب الثناء والشكر بس لو محصلش مبعاتبش .. حاجة تانية موضوع الثقة في النفس .. انا مبحسش اني فاقد الثقة ولا بوهم نفسي اني ثقتي زيادة .. بحس اني عادي .. جايز اللي حوالية بيفتكرو اني متفاخر بنفسي زيادة .. بس ده مش حقيقي والدليل برضو اني مهتم بالاصدقاء العاديين اكتر من اصحاب المناصب المزيفة .. وبيكون لية شرف وانا قاعد قعدة مع واحد غلبان مكافح صاحب مبدء وعنده من الشرف اللي يبهرك وبنضحك مع بعض وممكن مهتمش بواحد منصب واعامله معاملة عادية .. وده اللي بيدي ايحاء للناس اني بحاول اتفاخر او اظهر بمظهر اني احسن من دوول .. وده مش حقيقي .. الروح والاخلاص والشرف والامانة همة مبدءي اللي بحافظ عليهم ..
    رومانسيتي الزيادة بعتقد انها عيب مش ميزة لانها بتحطني في مواقف بكره فيها نفسي بعدين ..
    هسألك سؤال يا بلوجاتي علشان انتة خليتني اشك في نفسي .. انتة دلوقتي بتقول انو على طول بيلوم الظروف والناس اللي بتقف في طريقه والكلام ده وده فيه تحامل على البرج ده .. تنكر ان رجال البرج ده دايم بيكونو حديث الناس والعين عليه لسبب أو لآخر .. وجايز من انو باين عليهم حب التفاخر والغرور زي ما ذكرت قليل اوي لما يلاقي اللي بيوقف جنبه بحب وود واخلاص ..
    كاتب انه يا يحب يا يكره .. وانا بعتقد في نفسي اني بحب بجنون ومش بكره .. بس بتجنب اللي مش بحبهم .. وانا بعترف اني صادق وغير منافق في مشاعري ومعنديش استعداد اعامل حد ثقيل على قلبي او انسان سيء ..
    طيب والله هقولك على حاجة .. انا اول ما اشوف بني آدم بحس اذا كان صافي النفس وكويس وشريف ولا لا .. وغالبا ما بيطلع رأيي هوة الصح وانا جربت كده كتير .. خصوصا اني بعتبر نفسي سريع البديهة فعلا وذكي شويتيين بس بشرط عواطفي متكونش معاية .. او ما مشاعري تشتغل بكون قمة الغباء ..
    مستني ردك ..

    أحمـــــــــد

    ردحذف
  22. سلام عليكم العقربه ولاء ومرح اغير الاسم ..

    برج العقرب برج انثى والعقربه انثى شنو تفرق ..

    وبعدين افرح لما ينادوني العقربه ولوي ..

    واسهل شيء العقربه لان مؤنث والعقرب يدل على برجي اما انثى العقرب احس بشيء طاغي وقوي وفيها شوي من السياده بس العقربه اسهل بالنطق والناس مرح تستصعب كلمه عقربه .. فكما استبدلت الفصحى بالعاميه استبدلت انثى العقرب بالعقربه ...

    وأنا اهم شيء عندي المضمون وليس الشكل ..

    ......

    اما الصنف الثالث الي وجهته الى برج الحمل ..

    انا اقول له لك \\

    صنف يحب الاستماع إليه .. ويحب ان يشاركه أحزانه ,, وبنفس الوقت يعيش معاه المشاعر .. ويهوى نصائحه والتقيد بها ...

    وصنف يكره ان يختلط معاه ويكره نصائحه ..

    وكما قلت اصناف كثيره ولو حاولنا نحصيها مرح نقدر ..

    فالناس شخصيات والابراج وحدها ماتكفي علشان نحكم على الشخص..

    بيئته ومجتمعه وكل شيء يعيش فيها

    ممكن نوصل لهم بصوره تقريبيه لكن بنفس الشيء اعتقد ان لازم يكون شيء ناقص

    ......

    متابعه لكتاباتك \\

    تحياتي ^_^

    العقربه ( ولاء)

    ردحذف
  23. يسعد صباحك يارب يا بلوجاتي

    والشكر موصول ليك علي تواصلك وردك

    فعلا انا كان قصدي عمر الشريف

    بس عندي سؤال انا بموت في الفنانة

    والمطربة وردة وفكرتني لما قلت

    ويكبيديا ما لقيت تاريخ ميلادها

    جايز يكون عندك علم بيه فاريت تخبرنا

    عن برجها ليها كاريزما ما شاء الله

    عليها.
    انتظر ردك بلوجاتي ومعلش بقة لو الطلبات كتيرة حياك الله

    ردحذف
  24. ورده برج القوس 28 /11/ 1940

    ردحذف
  25. الأخ أحمد

    تعليقاتي هتبقى بسيطة و مش مفصلة
    يعني بتقول :
    اعتراضي على اي حاجة داخليا مش ظاهريا

    مهي بتبتدي كدة ! و كمان عشان مفيش في ايدك سلطة ! لكن لما تكون في وضع فيه سلطة بيظهر الجانب اللي انا شرحته

    الخوف على مصلحة الأخرين لا يبرر فرض آرائك عليهم بالقوة و من ضمنها القوة العاطفية !

    الأهتماما بالأصدقاء العاديين مش هعتبره عشان تبقى مميز وسطيهم لكن بالتأكيد تجاهلك لأصحاب المناصب المزيفة كما وصفتهم بيبقى - و الله أعلم - عشان ميهزوش ثقتك في نفسك و كمان عشان مش عايز تسلم انهم افضل في آدائهم مثلا أو في طريقتهم للنجاح عشان متضرش تعمل زيهم و تعتبرهم معلمين ليك برضه عشان موضوع الثقة و برضه عشان رجل الحمل بيقلل من الأنجازات اللي بيعملها غيره

    كونك تعتبر ان رومانسيتك الزايدة عيب - دة في حد ذاته نوع من البكاء على النفس و لوم للأخرين انهم مش مقدرين الصفة الكويسة دي لدرجة انك بتر منها

    موضوع الكره بيبقى وقتي أو انا أقصد بالتحديد أنه bias يعني لما يرضى عنك يرفع السما و لما يضايق منك ينزلك سابع أرض لكن مش قصدي خالص الكراهية - لأنه أطيب من كدة

    انا موافق جدا على :
    خصوصا اني بعتبر نفسي سريع البديهة فعلا وذكي شويتيين بس بشرط عواطفي متكونش معاية .. او ما مشاعري تشتغل بكون قمة الغباء ..

    تحياتي

    ردحذف
  26. الأخت ولاء

    بالتأكيد فعلا فيه أصناف كتير

    لكن انا كنت في مقام النصيحة عشان كةد كنت بحاول ابسط و أوضح

    مثل مثلا لما أنصح بالنظر يمين و يسار قبل عبور الطريق مخافة أن تدهسنا السيارات لكن هذا لا يعني ان كل الذي سيعبرون دون الألتفات سيتم دهسهم لكنه مقام تنبيه و تحذير

    تحياتي

    ردحذف
  27. الأخت ريم

    المطربة وردة الجزائرية تاريخ ميلادها :

    22/7/1932

    يعني آخر يوم في برج السرطان

    تحياتي

    ردحذف
  28. يسلملي دوقك يا بوجاتي يا جميل

    انا قلت كده بردوا مش لايق عليها خالص

    انها امراة برج القوس

    كمان ياريت نجاة ياتري برج اية؟

    اشكرك بلوجاتي

    ردحذف
  29. الأخت ريم

    أي خدمة

    نجاة الصغيرة من مواليد 11 اغسطس 1936

    تحياتي

    ردحذف
  30. ان شاء الله تسلم يا بلوجاتي من كل سوء

    عدبناك معنا وتقلت عليك بالطلبات

    بس ده خجولة بشكل معقول تكون انثي

    الاسد

    نفسي بجد افتح المدونة القي بوست رجل الاسد

    اشكرك وتحياتي

    ردحذف
  31. انا بحمد ربنا اني معرفش راجل من برج الحمل ..كفاية صاحبتي ،،،
    * ياسمين *

    ردحذف
  32. الأخت ريم

    الله يسلمك و متشكر جدا

    تحياتي

    ردحذف
  33. الأخت *الأيادي الندية*

    ربنا يعينك

    ردحذف
  34. السلام عليكم

    قلب الرجل الحمل وأسرار الحب
    الرجل الحمل اختصاصي في الحب من أول نظرة ويمكن أن يتزوج في سن مبكرة ليكتشف فيما بعد أن شريكته ليست الإنسانة التي رسمها في خياله. لذلك عليه أن يفكر ملياً قبل الإقدام على مشروع الزواج, وهذا يعود لحاجته إلى الحب بالإضافة إلى حاجته إلى الحب بالإضافة إلى حاجته لتلك الحرية. لذلك على المرأة أن تتفهم حاجته لتلك الحرية دون أن تحاول فرض رأيها أو قيودها عليه.يحب الرجل الحمل التحدي ويستمع بأخذ زمام المبادرة في المغازلة أو في بناء العلاقة العاطفية, لذلك على المرأة أن تمنحه التقدير والإخلاص اللذين يسعى دائماً اليهما. رغم انه ينجذب إلى النساء المستقلات فهو يريد دائماً أن تكون الكلمة الأخيرة له, ويجب أن يظهر مع نساء جذابات, حسنات الهندام, لذلك على حبيبته أن تكون في كامل أناقتها عندما ترافقه.مولود برج الحمل لا يعرف الخوف وشجاعته تمكنه من مواجهة أصعب المواقف, رغم خوفه من الفشل ومن العاطفة والألم. وعندما تنشأ في وجانه علاقة تتحول في خياله إلى قصة عاطفية قوية مثل قيس وليلى أو روميو وجوليت, يكون طابعها منتهى العواطف والمشاعر الجامحة الصادقة. وإذا فشلت سيحاول إعادتها والمحافظة عليها. لذلك فهو فتى أحلام أي فتاة رومانسية, رقيقة, ناعمة, تبحث عن العواطف والعلاقات العاطفية.



    رجل الحمل يتميز بالإخلاص الشديد لحبيبته لذلك هو مثالي جداً, لا يخدع ولا يخون من يحب طالما كانت تصرفات حبيبته ملائمة. هو لا يعترف بالخطأ ومعجب جداً بذاته, وخاصة الشعور بالمغامرة والتحدي. كذلك فهو غيور جداً. لذلك إياك إثارة غيرته ولو على سبيل المداعبة لأنك ستفقديه. أشعر بان له الأولوية في كل شيء لأنه يفضل أن يكون حبك الأول وأول رجل في حياتك. مولود الحمل فارس أصيل يحبك وغمرك بعطفه وحنانه واهتمامه إلى درجة الإزعاج أحياناً. لأنه الرجولة بأقصى معانيها وصورها. معه لن تشعري بالملل أو البرودة. سيملأ حياتك حرارة وحماسة. مع انه خلق رومانسياً إلا أن التفاصيل الصغيرة في الحب لا تهمه, لكنه ببساطة سيشعر بالانزعاج إذا لم تدفعه العلاقة العاطفية إلى نوع من التحدي والمناسبة والشعور بالكسب والانتصار. السعادة في الحب عنده تتخلص في تحقيق الانتصارات العاطفية والإيقاع في شباكه بأكبر عدد من " الضحايا ".



    حب الحمل مميز وملتهب. لا يحب كالآخرين ولا يرضى أن تكون قصة غرامية حكاية عادية. مع ذلك لا تستهويه الطريدة السهلة ولا تستحوذ على عقله وقلبه, لكن هذا لا يعني انه لا يتمتع بالإخلاص أو العلاقات المستقرة, أو انه يفضل شريكاً سلبياً ضعيفاً وخاضعاً. وفي نفس الوقت نجده يتعذب إذا ارتبط بعلاقة عاطفية هو المسيطر فيها.لا تسألي عن الخطوط العريضة لشخصية المرأة التي يحب, فهو يميل للمرأة المبالغة في الأنوثة, الغامضة والصعبة. حبيبته المنشودة اقرب إلى الخيال منها إلى الواقع, إنها بطلة تخترق جدران قلبه. هوايته الزمنية هي خطف النساء ويتمنى لو يخطفك من جديد.الرجل الحمل عاشق غير اعتيادي يريدك إلى جانبه كل يوم. وهذا حلم لا يتحقق لأنه لا يستطيع كبت جماح حبه المتأجج. هو ليس من الرجال الذين يكتفون باللقاء مرة أسبوعياً. قد يكون قاسياً جداً وعنيفاً في حبه وقد يغدو مزعجاً إذا شعر بضعف اتجاه من يحب أو عدم قدرته على السيطرة على الأمور. أخيراً إذا كنت تبحثين عن شريك هادئ قنوع وضعيف الشخصية فابحثي عن رجل غير الحمل. مع الحمل لن تجدي الراحة والهدوء والاستقرار الذي تحملين بها إلاّ إذا كنت عاشقة متمردة مثله, لأنه يهوى التحدي والمغامرة والتضحية.

    ردحذف
  35. فى الحقيقة انا اول مرة اقرأ المدونة والأبراج وصفاتها مختلفة عن اى صفات فى كتي الابراج والحقيقة هيا صح جدا وخاصة الجدى ونفسى اقرأ لبين الاربراج فأنا بين الأسد ةالعذراء.

    ردحذف
  36. بلوجاتي ان ما تقوله عن برج الحمل صحيح بنسبة 20% و هناك افتراء اجهل سببه على ابناء هذا البرج (حسود على سبيل المثال لا الحصر)
    انت تقول انه يهمك رأي ابناء البرج و انا اقول افلحت قليلا و اخطأت كثيرا و يبدو انك لم تعرف برج الحمل بعد
    حتى ظننت انك تحكي عن السيطره لا عن صفات البرج
    حتى اهم صفه لم نذكرها و هي محاولة اخفاء المشاعر و العداء الفطري الذي يتميز به الحمل رغم انه من الداخل طيب جدا
    على كل حال هذه افادتي

    ردحذف
  37. انت متحامل جدا ضد الرجل الحمل
    بالنسبالي الرجل الحمل انبل برج انبل رجل

    الرجل الحمل حتى لو جرحتو وكان بيحبك بيجرحك بيسيبك تعيش بسعاده عشان مش بتتأذى منه

    انا حبيت رجل حمل وسبنا بعض
    بس والله العظيم انسان محترم زيو مافيش
    صح بيعصب صح بيعاتب بيعاقب مش بيتسامح الا لمن على الاقل يقول كلمة توجع بس في الاخير بيعطيك اكتر

    كريم جدا جدا جدا جدا كرمه دا بيغطي على كل حاجه

    يمكن انت قصدك بكل الصفات ي على رجل الجدي
    بس مش بتفسر تصرفات الحمل كدا

    طبعا الحمل بالنسبالي سوبرمان فعلا
    اقدر ارمي حمولي عليه وانام
    الحمل انام جمبو وانا مستريحه تعرف ليه؟
    عشان وفي وقوي ونبيل ومحترم انسان فعلا

    الحمل صادق جدا ومش بيجامل
    الحمل الواحد بيستريح معاه عشان لما بيقول بحبك يكون صادق وقتها
    انا سايباه متخاصمين من زمااان جدا يجي سنة بس دي الحقيقه واتمنى تتفهم الحمل من وجهة نظري

    الرجل الحمل بيحترم نفسه كتييييييير وبيحترم اللي قدامه
    مش بيحب المسخره والتخلف

    ردحذف
  38. الأخت ميزان

    على فكرة انا متفهم وجهة نظرك تماما

    بس جربتي تعيشي مع رجل حمل في بيت واحد ؟
    جربتي الحمل كزوج - بس لفترات طويلة - مش في الأول بس ؟
    جربتي الحمل كرئيس في العمل ؟

    تحياتي

    ردحذف
  39. اولا شكرا جدا لردك واقدر لك ردك السريع وشكراكمان عشان انا ليك مواضيع كتيره في مجالات غير الابراج وماعطلتكش عن الرد بحق جزاك الله كل خير

    جوابي
    لا
    مافيش حد في بيتنا من برج الحمل
    زوج طبعا لا لسا
    ورؤساء العمل مش بعرف ابراجهم وانا لسا بدرس

    امممم
    نزار قباني من برج الحمل
    البابا بينيدكت السادس عشر من برج الحمل
    الفنان السوري قصي خوري من برج الحمل
    والفنان السوري تيم الحسن من برج الحمل

    انت متفهم وجة نظري؟
    طيب بتأيدها ؟

    عشان نبقى متفقين

    الرجل الحمل مش بيظر للمرأه كجسد وبس
    اوك اكيد له عيوب بس انا حسيت انك ظالمة كتير
    وبررت او فسرت تصرفاته بلؤم
    بصراحه كأنك متحامل عليه

    الرجل الحمل مش بيقصد سوء من ورا تصرفاته؟ او مش بيعرف كيف يعبر عن نفسه

    شكرا جدا على تفهمك وعفوا جدا على عصبيتي

    ردحذف
  40. الأخت ميزان

    لما قلت اني متفهم وجهة نظرك , كان قصدي انك بتشرحي جانب واحد لكنه صحيح , لكن انا لما بكتب عن شخصية بحاول أرسم لها صورة ثلاثية الأبعاد و أحيانا هناك بعد رابع و هو البعد النفسي , و انتي بتتكلمي عن بعد واحد فقط و انا موافق عليه , لكن لو نظرناله بس يبقى بننخدع و الصورة مش مكتملة , كمان جزء من تفهمي هو انك بنوتة عاطفية فنظرتك ليه وردية شوية

    مالهم المشاهير اللي انتي ذكرتيهم ؟ انا كاتب اكتر منهم و اهم منهم لازم تبصيلهم كلهم , مثلا عمرو زكي ؟

    على فكرة تيم الحسن , دلو

    طبعا انا لازلت على وجهة نظري

    انا مش شايف انك عصبية ولا حاجة , هو بس الميزان مجادلة و مقاوحة شوية لكن فيه ابراج اكتر منها مجادلة

    فعلا الرجل الحمل مش بيقصد سوء من ورا تصرفاته - في الغالب - لكن حسن النية وحده لا يكفي لابد من حسن التصرف , يعني مثلا لما يدمرلك نفسيتك بقلقه و ضغوطه عليكي ؟؟؟؟؟ و احتياجه المستمر للعواطف - اللي احيانا الواحد بيبقى مش قادر يديها باستمرار بسبب ظروف الحياة الصعبة

    انا فعلا شادد عليه شوية - بس لازم تلاحظي ان منهجي في كتابة الأبراج بيركز على العيوب للتحذير منها و كمان لتوجيه رسالة قوية لصاحب البرج - بشكل عام- عشان يفهم و يغير من نفسه على الأقل و لو شوية

    تحياتي

    ردحذف
  41. اشكرك اخت ميزان على ما ذكرت و ابشرك انك تعرفين الرجل الذي تحبين و هذا يكفي لانجاح العلاقه
    منظورك ليس ورديا كما ادعى بلوجاتي
    انا من برج الحمل و صدقا افتخر اني من هذا البرج و على فكره معظم اصدقائي رجال و نساء من هذا البرج و لا اجد الا احلا الاوقات معهم
    نحن ابناء اي برج صعب ان نتكلم عن انفسنا لان بلوجاتي مباشرة سيصفنا بالغرور
    ولذلك ارجو ممن يعرفون اناس من ابراج اخرى ان يناقشو بلوجاتي كما تفعل الاخت ميزان

    اخ بلوجاتي انصحك باعادة دراستك حول رجل برج الحمل لان ما فعلته ليس قسوه لتصحيح الذات كما تقول و انما كلام ليس له سبيل الى الصحه
    اشكرك فعلا ميزان و على فكره الميزان صديق مقرب الى الحمل

    ردحذف
  42. نسيت ان اقول ان بلوجاتي يتعامل مع الاشخاص بذات الشخصيه التي يتعامل بها برج الدلو
    و لي باع طويل مع هذا البرج ....الذي لم يحدث ابدا و ان اتفقت معه
    u r over man
    come on

    ردحذف
  43. اممممم
    شكرا كازونافا بجد
    انا صدقت انو نظرتي ورديه ورحت قسيت على حمل
    وقطعته دون سابق انذار وهوا اتمسك فيا ودي اكتر صفه بتشدني في الحمل

    وبجد نفسي اكتب عن الرجل الحمل اللي مميزاته كتير
    ويعتبر من افضل الابراج المفروض او بالنسبالي
    في فروق كتير بين الحمل والدلو .. الحمل بيحاول ينقذني من نفسي وانا اكون ممنونه بشده بعدما يرجعلي عقلي

    انا كنت معترضه على صفة اني قطوعه او غير متسامحه
    لما افتكرت تعاملي مع الحمل لمجرد خطأ بسيط انا رديت الغلط وقطعت عن الحمل اللي حاول بشتى الطرق يتمسك بيا
    بس لو ما شد وقسي كنت استمريت

    العيب انه بيحب ياخد بحقه او يعاقب لو سكتله او رضختله

    امممم
    يمكن الاخ بلوجاتي مش بيحب الرجل الحمل عشان هوا المنافس الوحيد
    الحمل بيتفق مع الميزان والاسد
    والدلو بيتفق مع الميزان والاسد

    الحمل والميزان بنظري يكملو بعض كتير وتختفي تقريبا العيوب بينهم

    انا قلت يمكن بس شخص واحد ،بس اما قابلت حمل تاني وكمان حسيت انه راجل بجد غير النبل والكرم والحياة مطمئنه بجانبه

    الحمل نادرا ما الاقيهم
    الدلو متفهم بس يحتاج من وقت لوقت نذكره اننا بنحبه ومش بنكره واننا مش اعداؤه


    اعذروني دخلت ابراج غير الحمل هنا
    وكلامي مش مرتب

    ومعليش بلوجاتي كنت افكر تييم الحسن حمل طلع الدلو المنافس للجميع
    امممم مراته حمل صح ؟


    لسا في جعبتي المزيد عن الرجل الحمل بس مش عارفه ارتب افكاري ومستعجله وفي نفس الوقت حبيت ارد
    الله يخلي الحمليين في العالم عشان نحس بالاطمئنان lol

    ردحذف
  44. الحقيقه ماشاء الله عليك يا بلوجاتي ابدعت الحقيقه قوي انا كنت فاكره نفسي الميزان بس طلعت فيه اكتر من العقرب ممكن تكتب عن الابراج يلي بتوقع في النص زي حالاتي كده انا من مواليد 22\10 سمعت ان فيه صفات مختلفه للابراج يلي بيجو في نص برجين وميرسي قووووووووووي ليك انت تجنننننننن انا بعشق الراجل يلي من برج الدلو مع اني بحسه اوقات مكبر راسه بس بحبه قوي وبرتاح للتعامل معاه جدا وبحس بانجذاب غريب للدلو ربنا يوفقك يارب ويباركلك علي تعبك معانا

    ردحذف
  45. انا شفت حمل ف حياتي .. و كرهته ..
    لانه كان خاين و بيلعب بديلو كتير و مش بتكفيه مراته .. و ده اللي نرفزني
    و كان بيتضايق من اذا الله رزق صديقه و مرزقهوش .. بمال مثلا ..
    الله اعلم

    ردحذف
  46. أصحاب برج الحمل في العموم جيدين و طيبين

    بس انتبه لا يحبك واحد حمل ، أو تخليه يتفضل عليك بجمائله ، وطبعاً لازم تسمع لنصائحه !

    من واقع تجربة ، تعرفت على حمل وتعقدت منه صراحة !

    وأكثر الصفات اللي ذكرتها أخي العزيز تنطبق عليه ، أقدر أقول 90% أو تزيد قليلاً ، سبحان الله كأني أشوفه قدامي .

    أهنئك أخ بلوجاتي على مقدرتك التحليلية الفذة للشخصيات ، ماشاء الله عليك ، ربنا يحفظك .

    ورمضان مبارك




    أحمد من برج الميزان
    السعودية

    ردحذف
  47. من الحمل وبحب رجل الحمل31 أغسطس 2009 في 3:51 م

    شكرا على التحليل انا من برج الحمل وحبيبي ايضا وانا الان زعلانه منه بالبدايه غمرني بحبه بشكل مش طبيعي خلاني اعشقه وبعد اسبوعين تغير شوي شوي بردت العلاقه من ناحيته بس انا ذايبه فيه وبحبه اوي والمصيبه انه بيعرف دة كويس انا اعترفتله بكل حاجه بطلب ةالحاح منه ان يعرف شعوري من ناحيته بكل تفاصيلها وهو كان مفهمني انه بحبني اوي زي مابحبه ودلوقتي يدوب مكالمه او اتنين في اليوم ومايحبش اعاتبه واقوله ايه اللي مغيرك واليوم كملنا شهر بالضبط وانا زعلانه عليه هل ياترا انا غلطت لما اعترفتله بحبي الكبير ليه

    ردحذف
  48. برجي الحمل وحبيبي كمان من برج الحمل31 أغسطس 2009 في 3:55 م

    بلوجاتي ياريت تقولي ازاي اخليه يحبني زي مابحبه اتقل عليه والا لما اتقل يبرد حبه زيادة وماهي مواصفات الست اللي بيحبها علما انا من برج الحمل

    ردحذف
  49. الاخ العزيز بلوجاتي

    فين برج العزرااااااااء وشكرا

    ردحذف
  50. ر
    برج الحمل اشخاص ذو طبيعه خاصه . رقيقين المشاعر .
    رجل الحمل خدوم جدا بوقته وجهده وماله اذا رأي ان الشخص الذي أمامه ضعيف ويحتاج الى هذه المعامله
    رجل الحمل نبيل الى اقصي حد وكريم جدا .وانا اعتقد انه افضل برج في تعاطفه وحبه للغير .
    وفين توقعات برج العذراء

    ردحذف
  51. FaTemh
    انا معرفش رجل حمل معرفه شخصيه من بعيد ممكن
    واقدر اقول ان الحمل
    كريم جدا جدا جدا وناجح جدا كمان عنده كاريزما
    حتى لو السبب غرور او فخر متفرقش الناس بتحبهم بردو
    اما عن موضوع الثقه اسمحلي سيدي
    انا شايفه ان الثقه حاجه بتكتسب وبتقل وتنقص
    اي حد ممكن يكتسب صفاتها الخارجيه زي النظره والمشيه وطريقة الجلوس ونبرة الصوت ... الخ
    بس طبعا الصفات الجارجيه مش كفايه ومحدش يقدر يصطنع الثقه فتره طويله لازم تكون داخليه
    ودي بتحصل لما تعرف نفسك كويس دا وتعرف بالزبط مهاراتك ومواهبك وقدراتك وتؤمن بنفسك حتى عيوبك تعترف بيها
    جزيت خيرا سيد بلوجاتي مجهود رائع

    ردحذف
  52. انتا بتقول ان الحمل بيعالج قله ثقته بنفسه عن طريق نزع ثقة الاخرين ليتساوو ده كلام خاطيء جدا ربمابعض من برج السرطان يفعل ذلك لكن الحمل عزته واعتزازه يمنعوه من عمل مثل هذه الاعمال وفين توقعات برج العزراء

    ردحذف
  53. love world
    ومن وجهة نظرى كل اخطاء الحمل تغفر له ماعدا حسده لاقرب الناس ليه
    بصراحة من قادرة ابررها الواحد مرتبطة برجل حمل وكان ومازال مبهور بيا لكنى متقدمتش خطوة من يوم ماعرفته بالعكس ومع ذلك مش عايزة اربط الاحداث كل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا بس انا بصراحة متضايقة منه فى السبب ده وحاجة زى دى مش بتتقال
    دلنى اعمل ايه ومدى توافق القوس والحمل

    ردحذف
  54. pure angel

    @ فانسا

    الكلام اللى مكتوب عن قلب الرجل الحمل و اسرار الحب عنده عجبني جدا انا بحب كل الصفات اللى مكتوبة دي و بتمني انها تكون موجودة فى الانسان اللى هارتبط بيه انشاء الله .

    انا بنت من برج السرطان و بحب صديق لي من برج الحمل و اعتقد انه هو كمان بيحبني هو فعلا راجل بكل معني الكلمة و رومانسي و طيب و caring جدا فى كل تصرفاته معايا بس لحد دلوقتي ماصرحنيش بحبه لي بس كل تصرفاته بتدل على كده و انا طبعا استحالة اني اعترف له بحبي له عشان عارفة انه بيحب التحدي و بيحب المبادرة فى العلاقات العاطفية بس انا خايفة اكون مجرد ضحية بيحاول يسقطها فى شباكه زي ما هو مكتوب.... مش عارفة اعمل ايه يا ريت حد ينصحني اكمل معاه للآخر و اشوف هو عايز يوصل لإيه و لا ابعد احسن مع العلم اني عرفته عن طريق الانترنت و بنكلم بقالنا مدة كبيرة و شايفة انه انسان محترم جدا

    يا ريت تقولولي رأيكم بسرعة و لو فيه حد من برج الحمل يا ريت يقولي ايه مدى توافقه مع البنت من برج السرطان

    مستنيه ردكم.. شكرا و اسفة على الاطالة

    ردحذف
  55. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  56. انا الاء , ممكن تقولى مدى التوافق بين امرأة العقرب ورجل الحمل بالتفصيييييل

    ردحذف
  57. اعتقد عندك مشكلة مع برج الحمل
    حتى ميزاته حولتها عيوب
    أنا وزوجي من برج الحمل واسمتعنا بتحليلك بعد أن وصفتنا لأكثر من مرة بعديمي ثقة وعندنا نقص وخوافيييين وانك تتحدث عن عقلنا الباطن
    عقلنا الباطن أصعب وأدق من أن تصفه بسطور صفحتك ياعزيزي
    عسى أن يعطيك تعليقي صورة أوضح عن أمرأة الحمل صاحبة الشعور بالنقص
    أرجو عدم أعتبار ردي اساءة فكما تحدثت عن تقبل النقد فتقبل نقدنا
    سلام

    ردحذف
  58. الأخت من برج الحمل

    بخصوص مشكلتي مع برج الحمل , وجود مشكلة مع شخص لا يعني اني اظلمه
    "ولا يجرمنكم شنئان قوم ألا تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوى"

    و اعتقد اني عندي نسبة تجرد كبيرة

    طالما انتي و زوجك من برج الحمل مش عاوز اسمع شكواكم من بعضكم ابدا

    انا مقلتش ان الحمل معدوم الثقة ! و مش ممكن اقولها على أي برج أصلا !
    لكن هو تعتريه كثيرا نوبات من عدم الثقة , و بخصوص انهم خوافيين هذا حقيقي , حتى شجاعتهم التي تظهر احيانا هي في الحقيقة اندفاعية الابراج النارية لكن لا استطيع وصفها بالشجاعة رغم انها قد تبدو كذلك

    اما بخصوص عندكم نقص - كل الابراج عندها نقص - و انا هنا عشان اكتب دة

    بخصوص عقلكوا الباطن - متعرفيش اني اقدر افكارك ؟ و من عنيكي اقدر اقولك كل اسرارك ؟

    و ياريت تقوليلنا جزء من عقلكوا الباطن - اللي غاب عني - ؟؟!!!

    نرجع تاني لحكاية الشعور بالنقص - الشعور بالنقص غير النقص - ممكن تبقي كاملة- مو فيش حد كامل - لكن عندك شعور بالنقص , و ممكن تبقي عندك نقص و معندكيش شعور بالنقص - و دة اسمه الغرور !

    ردك بالتأكيد لا يحمل اساءة و ان كان اتهام بالتحامل - لكن لا بأس
    لكن ما انتقده في درك هو انك لم تضيفي شئ يستفيد منه القارئ - صفة زيادة كويسة انا اهملتها مثلا , صفة سيئة انا اهملت ذكرها - شرح لبعض خصوصيات برج الحمل

    اما مجرد دة وحش متاكلوش منه - فدة مش مفيد

    تحياتي

    ردحذف
  59. اهلا اهلا يابلوجاتي


    استمتعت بالبلوج تبعك وخصوصا الرجل الحمل

    لأنك جايبه بنسبة 95%

    مع انك في المرأة السرطان ماوصلت غير لـ 40% صح من شخصيتها

    وماانكرش انه نظرية انها بصعوبة تتخلى عن رجل دخل حياتها نظرية صحيحة
    ومعاها كم نقطة .. منها انها تتصرف بطفولية احيانا وبتدلع كتير

    الا ان الباقي مش صحيح ابدا

    ودة يمكن لأن شخصيتها غامضة اصلا... ومودي كتييييير قوي... فتلاقي انها ممكن تتصرف تصرفين مختلفين تماما لنفس الموقف ...

    او لأنك رجل ويبدو عليك التدين فمابتحبش تتداخل مع الستات كتير على ارض الواقع..

    ويمكن لأنك دلو... الدلو ما بيحبش بطبعه يتداخل مع الستات قوي... رغم انه مرح ومنفتح ظاهريا ..الا انه خجول جدا ...وبيحتفظ لنفسه بنفسه



    على فكرة انا سرطان وخطيبي السابق كان حمل عشان كدة

    استوقفني البوست وحبيت اهنيك عليه

    بجد تسلم

    فنار

    ردحذف
  60. سحورة


    انا اعرف شخصيه برج الحمل من فتره تواجدى ف الكليه بس كصديق انما حاليا فى شخص فى حياتى حمل عايزه اعرف هو عايز ايه بالظبط وهل لما بيقول كلام بيبقى صادق بمعنى الكلمه ولا لا يعنى لو شاف حد بيسلم على حبيبته يقولها وتسلمى عليه بتاع ايه دا لو خطيبك برضه متسلميش عليه وبمجرد ماتجلس معاه يحاول انه يمسك ايدها ولما تقوله انك متناقض يقولها انتى بتعملى كده مش مع اى حد ده معايا انا على اى اساس بيقول كده فاانا بجد محتاره ف الشخصيه دى وكمان بيحب يعمل الحاجات اللى تفيده ف صمت تحس انه مش عايز حد تانى يستفيد او يطلب منه يعمله نفس الحاجه اللى عملها لنفسه
    فياريت حد يقولى اتصرف ازاى مع الانسان ده وكمان بيحب يزهق اللى قدامه ويحسسه انه ولا حاجه وانه فيه كل العيوب طيب ياابنى اللى جبرك على انك تحب واحده انت شايف فيها عيوب الدنيا كلها يقولك قلبى هو اللى اختار بجد شخصيه غريبه
    ارجو الافادة للضرورة

    ردحذف
  61. الآنسة سحورة
    من المؤسف أن أخبرك أن كل ما ذكرتيه هي طباع متؤصلة في رجل الحمل،وهذا ما قد حصل معي ومعك ومع الكثير.
    وكل ذلك ناشئ عن عاطفته المتطرفة وحبه للسيطرة والغيرة أيضاً.
    ومن الطريف أن أخبرك أن هذه العلامات التي ذكرتيها هي دليل حبه لك! فهل تستطيعين تقبل ذلك؟!
    في الحقيقة لا أعلم كيفية التصرف مع رجل الحمل في هذه الحالة، وهل بإمكانه هو التخلص من صفاته أو على الأقل التخفيف منها؟ لذا سأترك الإجابة لأهل الخبرة.
    بالنسبة لما قد حصل معي فقد وجدت أن الحل الأمثل هو ترك صداقته، فقد بدأ يؤثر عليّ سلباً بالرغم أنه كان يعزني كثيراً، وبالتالي فقد أرحت نفسي.

    ردحذف
  62. السلام عليكم
    انا فتاة عندى 23 سنة برج الدلو و بحب واحد عنده 25 سنة برج الحمل
    بجد غريييييب مش قادرة افهمه مع انه دايما يقولى احلى حاجة فيكى انك فاهمانى بجد مش حاسة بده خالص
    غامض غامض غامض
    هو كان خاطب قبل كده و ارتبط بيا من حوالى 7 شهور , و كنت اعرفه قبليها كأصدقاءو هو طيب و حنين جداااو راجل و كان رأيى فيه انه صريح جداا جداا,بس هو بيشتغل فى مدينة تانية و بييجى كل 3 اسابيع كده و لا حاجة
    طول ما هو هناك بقى الاختفاء يشتغل , ممكن يبعت رسالة كل فين و فين ,يدخل على النت 10 دقايق و يخرج و لما اتكلمت معاه قال انه دايما مشغول هناك و الشغل كتير و الكلام ده
    و ده كان قالقنى , و هو دايما يقول انه نفسه نكون سوى على طول و انه حيرتبط بيا رسمى قريب ان شاء الله
    بس انا عملت حاجة , كلمته من اكونت تانى و قلت اشوف حيتكلم و لا لأ و للأسسسف لقيته بيتكلم و بياخد و يدى فى الكلام و مهندوش مشاكل و لما سألته اذا كان مرتبط فى الاول مكنش بيدى رد مش بيرد و بعد كده قال انه مش مرتبط و مفيش مشاكل كمان من استبدال الارقام , بعد كده كانت اول اجازة بعد الكلام ده ف عيد ميلاده و انا كنت جايباله هدية قبل عيد ميلاده بفترة و كنت مشغولة بانى عايزة اجيبله احسن حاجة , فلما شوفته جبته كده و قلتله انت بتعمل كذى و كذى و كذى و انى مش عايزاه و سبته و مشيت و كان عيد ميلاد اسود, ساعتين كده و بدأ الرسايل و الاتصالات و انا قفلت الموبايل
    و كان يدخل على الفيس يكتب اغانى و بيحاول يصالحنى
    بعد كده واحد قريبى كتبلى , و ده قام جايب الغلط عليا و بدأ يقول حاجة زى خليه ينفعك و ان اللى انا عملته معاه حركات عيال , و بد كده رجع تانى يتصل بس انا مش برد و كان عايز يشوفنى قبل ما يسافر تانى
    بجد مش فاهمااااه هو ليه بيعمل كده
    غريب و متناقض,بعد ما ارتباكنا لقيته بيبرر غلطه بحاجات تانية , يعنى بعتلى يقول ان مش هو اللى كان بيدخل على الاكونت و انى ظالمااااه
    طيب لو مش بيحبنى يسيبنى ما هو الموضوع ممكن ينتهى لكن ده مش عايز
    و لو مش بيحبنى طب ليه بيكلمنى و بيبرر اللى حصل
    انا مش عارفة بقى بجد تعبت اويييى
    ده التصرف معاه يبقى ازاى انا محتارة

    ردحذف
  63. يعنى حتى الصفات الكويسه بينتها انها بتتعمل بهدف مش نابع بصدق -لا- يعنى هات وخد
    بصراحه مش مصدقه انه فى انسان يكون كل حاجه عنده بثمن يعنى دا مش بنى ادم الى انت بتتكلم عنه
    فى حاجات صح زى اذا شايف رايه الصح بصمم عليه كمان بكبر من مشاكله كانه هو الوحيد الى نازله عليه مصايب الدنيا والاخره
    بس الحاجات الى اذهلتنى انه بس بيظهر حنيته عشان بيني انه حنين وحساس

    وانه ببين انه قارد على حمل المسئوليه بس لمجرد يبان بمظهر القوى الجسور
    وبين انه كريم عشان بيتقال عليه ابو الكرم حاتم الطائي
    يعنى مافيش حاجه كده نابعه لله وللوطن كله بغرض وكله بهدف وتخطيط مسبق ؟

    ردحذف
  64. الأخت صاحبة التعليق الأخير

    تصرفاته ليست ناتجة عن تخطيط - بل هي تلقائية في غالب الأحيان لكن هنا أتكلم عن الدافع , و بدون وجود الدافع لن يكون هناك فعل
    و الدليل على صحة كلامي انك اذا توقفتي عن شكره يتوقف عن كرمه ! و تظهر صفة أخر و هي صفة الشكوى و القمص , و اذا بالغتي في شكره تظهر صفة أخرى صفة الشك في انك بتحاولي تستغليه !

    تحياتي

    ردحذف
  65. أنا برج العقرب وخطيبى برج الحمل ومش متفقين فى أى شىء (ما عدا شىء واحد مفيش داعى لذكره)

    وكل كلامك عن رجل الحمل صح يعنى بنسبة 95 فى المية كده

    ردحذف
  66. انا برج القوس وحبيبي سابقا برجو الحمل بلييييييييييز يا اللي برجكم الحمل جاوبوني...انا لما عرفتو كان مع وحدة قبلي و ما قاليييش! هي ما كانتش فنفس بلدنا بس نفس جنسيتنا ..المهم احنا بنحب بعض قوي ..(و عايزة اعرف هو ممكن الحمل يقول بحبك والكلام اللي انتو عارفينو..هو شاعر!) و لما جات البنت انا عرفت لان بيتهم جنبنا و احنا كلنا جنب بعض!! و حصلت مشاااااكل الدنيا والدين مع اهلنا انا و هو ..انا اهلي مش عاوزينو وهو اهلو قبل ما تجي البنت كانو بيحبوني ولما جات اتغييرو!!و حتى اختو اللي كانت صحبتي قبلو تغيرت!! بس احنا زي ما احنا.....مررت سنوات انا سافرت بلد ثانية و اهلو ماتو .!! سأل عليا اختي جاب رقمي اتكلمنا .. و انا بصراحة بكوون ملهوفة عليه ولما بيجي يكلمني ! بتكبر شووووية يعني..عشان اكون قوية ! و ما بقدرش اقولو بحبك والكلام ده غير لما يسألني... و مررة قالي انا عاوزك زوجتي ونكمل حياتنا مع بعض قعدت اضحك..واقولو انت بتهزر و قلبت الموضوع هزار بس.....(هو كان بيتكلم جد؟؟) و مررة قالي على النت انا مش عايز اعرف وحدة ثانية غيرك بحبك انت وحستناك..قلت لو اعمل اللي انت عاوزو انا مش همنعك..فزعل و قالي مع السلامة و قام مسحني من الفيسبوك مررة وحدة!!!! اااه!! لو تعرفو زعلت قد ايه؟؟ قمت سبيتو اخر سبة و قلت لو كلام يوجع.هل ممكن يسامحني؟ ولو صداقة لأنو رجع البنت الاولى و حطها معاه في علاقة على الفيسبوك!!انا مقهووورة!! بس جرحني و جرحتو هل ممكن يسامحني؟؟؟ هو طيووب بس...!ارجوووكم جواب

    ردحذف
  67. الرجل الحمل كثير الخيال ، في الخيال هو القائد الحقيقي, هو المسيطر و هو كل شي ، اذا يريد شيئا فيحاول كل استطاعته امتلاكه ، وهو مخلص لابعد الحدود ، ولكن حساس تجاه من يرؤفض كلامه خاصة زوجته، ينسى الاساءة بسرعة، لكن تظل في باله دائما ، على الااخرين ان يتذكروا ان يعاملوة باحترام واتقدير كما هو يعاملهم باحترام وتقدير ، يحب الله سبحانه وتعالي كثيرا كمسلم ، لايحب المغامرات غير المحسوبه بدقة او المخطط لها , لايحب المجازفات التي لاداعي لها ، ويحب ان تكون المراءة مطيعة له في كل شي ، وخاصة الفراش ، ويغضب جدا اذا لم تطعه, يحب القراءة والاطلاع والافلام ،عادل جدا ولايحب الظلم اطلاقا ،دبلوماسي جدا، لابحب ان يملك شيئا كان لغيره

    ردحذف
  68. اسطورة الهه الحب والجمال2 سبتمبر 2010 في 1:42 ص

    انا من برج الميزان وانا انثى اناعمري 15 سنه دخلت وقريت تقريبا عن كل الابراج ارجوك يا بلوجاتي اطلب طلب بسيط هو ان انثى الميزان افضل شريك لها برج السرطان او الحمل لان كتير من اقربائنا والمحيط داخل عائلتنا لاحظت ان امراة الميزان تنجذب لو رجل السرطان او الاسد اريد اعرف ليه هذا الانجذاب

    ردحذف
  69. حاسه انه البرج ده ما خدش حقه هنا،هو اكيد فيه عيوب لكن هو فيه الصفات اللي بتتمناها أي بنت
    يا ريت كان وقع في ايدي حمل !



    رجل الحمل،،،، يا سلام عليه

    مخــــــــــــــــــلص
    صادق وواضح للقريبين منه
    حنيّن قوي
    عشرته حلوة دمه خفيف وبيعمل جو ظريف
    شهـــم
    بحب المساعدة وبيبادر دايما لعمل الخير
    شجاع
    حساس بمعنى بحس قوي بمشاعر الناس
    مستحيل مستحيل مستحيل يسيب حد زعلان منه ما بيقدرش
    فيه بقلبه رحمه
    بيدافع عن حقوق الناس "نصير المظلومين"
    دايما تلاقيه متحمس للأفكار الجديده
    لو حب وحده هيحبها للاخر ما بيعرفش يكبت مشاعره زي الجدي والعقرب

    لو افتكرت هكتب كمان

    ردحذف
  70. الى الزميلة moon in the sky

    انا برج الحمل وحصل موقف زى ده بالظبط و كنت مرتبط بواحدة وللاسف مكنتش بحبها بس دايما بكون عايز اكلمها وبتصل بيها كأنى بحبها ورسايل وفيس وكده ..وأعرف واحد برج الحمل برضو ومولود فى نفس يوم الميلاد حصلت معاه نفس المشكله ..ايه الغمووض ده ربنا يستر علينا هاهاههههههههههه

    ردحذف
  71. انا مش عارفه ازاى الحمل بيتفق مع الميزان كل الابراج بيقولوا الشريك الافضل ليه هو الميزان رغم كل عيوبه صعب على الميزان تستحملها زى الصوت العالى والعصبيه والسيطره على الغير والرد الؤلم الى يحسسك انك ولا حاجه والبخللللللللل
    ازاى وكل حاجه فيه مكروه جدا للميزانيه

    ردحذف
  72. لا والله الحمل مش بخيل خالص

    ردحذف
  73. انا ميزان ولسه بدا اتعرف على شخص برج الحمل مش عرفه ليه حساه شكلى قصدى شبهى فى الملامح عشان كده شدى انا اتعرفت عليه على الفيس برد هو بدا يتحايل كتير عشان يشوفنى واول ما شاف صورتى بدا يتحايل عشان يسمع ضوتى الواضح انه فضولى جدا ولحوح الله اعلم انا ريحه معاه لفين بس لو كان هو فيه كل الصفات الحلوه الى انتو بتقولو عليه يبقى جميل بقى عندى فضول اتعرف عليه اكتر بس انا هتقل زى ما الناس هنا نصحت عشان اخليه هو المسيطر ادعولى ياجماعه بالزوج الصالح لانى بجد نفسى الاقى شريك حياتى بس نفسى فى الحب الاول وانا اصلا لسه طلعه من تجربه حب صعبه قوى مع برج الجوزاء وما ادراكم ما الجوزاء ورانى الويل تعبانه ونفسى ارتاح بقى ادعوووولى

    ردحذف
  74. برج الحمل

    ردحذف
  75. برافواا عليك يابلوجاتي الكلام صحيح مئه بالمئه ان اخي وخالي وشخص احبه من برج الحمل ...

    ردحذف
  76. جوزي وحبيبي الحمل
    ده راجل تحففففففه لو قعدت اتكلم للصبح مش هوفيه حقه
    اخلاق ايه، رجوله ايه، قوه ايه،، رومانسيه ايه،،،
    قادر يجمع مابين صفات جميله كتيره.. زي ما يكون هوه فارس الاحلام اللي في الحكايات والافلام
    بجد انا محظوظه بيه-ربنا يخليه ليا وما يحرمنيش منه

    ردحذف
  77. انا حبيت واحد من برج الحمل كان فى الاول عاشق ورومانسي لدرجة خلانى اهيم فى حبه واعيش الرومانسيه معاه لكن كل ماكنت اطمن ليه واثبتله حبي له الاقيه يبعد وكل مازعل وابعد الاقيه يلاحقنى ومن حبي له كنت بسامحه وارجعله بس كل مرة كان بيجرحتى
    لما بقيت مدمنه على عذابه وبحاول الاقيله الاعزار وارجعله
    انا برج السرطان وهو من برج الحمل
    بصراحة تعبت اعصابي منه وعاوزة اتخلص منه للابد وانسى زكرياته ممكن تساعدني

    ردحذف
  78. هو دكدة بيقضي وقت معاكي مش اكتر

    و مش ناوي يتجوزك

    اما انتي فمشكلة السرطان انه متمسك اكتر من اللازم - بيتمسك بالعلاقو بغباء - اقطعي نهائي

    تحياتي

    ردحذف
  79. أنثىّ العقرب

    بوست رائع..
    رح أتكلم بالعامية للسهولة
    برجي العقرب وطالعي الدلو وبصعوبة أحب وعقلانية جداً بحبي
    ولما بحب بحب مرة وحدة بعمري الحب الحقيقي ..
    ومابنسى حبي الأول أبداً ..

    تعلقت بحمل دامت علاقتنا أكثر من سنتين
    بدت من ناحيتو ك حب من أول نظرة
    ومن ناحيتي ك إعجاب
    ومع الوقت حبيتو ..
    الحمل حنون رومانتك كريم جذاب حساس
    عاطفي يغار يحترمني يمتص عصبيتي الزائدة
    عند الغضب أفقد أعصابي ومرات أغلط بالكلام
    مابتذكر بيوم سبني أو رد الغلط كان يكتفي بالسكوت
    أو طبعاً حركته الاستفزازية وهي اغلاق التلفون
    كان فاهمني وفاهم لمزاجيتي وموديتي كان يغمرني بحبه وبعدها يثقل عدة أيام يتجدد الشوق عندي يدللني ويدلعني وسواء كنا لوحدنا أو بمكان عام يعاملني برقة ورومانسية يحب أكون حلوة وأنيقة دايماً والعقرب بكل حالاتها أنثى بامتياز
    طبعاً أدخل فكرة الزواج لتفكيري والزواج كان خارج دائرة تفكيري مع إني بمطلع العشرينات عرفني على عائلته والدته وإخوانه وحتى أخته وشاركني بتفاصيل حياتو بس خلا جزء من هالحياة غامض وبالنسبة الي ماعندي أي مشكلة لأنه فاهمة نفسي بالرغم من انه هالغموض يزعجني لكن أحب وجوده لأنه بخليني دايماً متعطشة أعرف أكثر عن هذا الشخص وهو ذكي لو كشف كل أوراقه أمامي ماكنت رح أتعلق فيه وكنت مليت من أوراقه المكشوفة ..
    حسيت بحبو فعلاً خوفه حرصه الاهتمام المدح الحلو
    اهتمامو بأصغر أموري حتى توافه اموري ويسمعلي دايماً وحنوووون حنووون جداً بس فيه عندو شوية كذب أو لف ودوران مرات يخفي عني مكان وجوده أو الاشخاص الي كان معهم كان اول فترة يستفزني هالموضوع بعدين ادركت اني بنفسي ماأطيق أحد يتدخل بخصوصياتي ولا يعرف عني شي ومرات الجأ لعدم قول الحقيقة عن مكان تواجدي أو النشاط الي بعملو مو عن خوف ولا كذب ولا خجل لكن خلص اسميها خصوصياتي

    علاقتنا كانت قوية طوال السنتين مشاكلنا كانت بالغالب تصدر مني وبعضها بسبب غيرتو الزايدة
    انا انهيت العلاقة تدريجياً بشهر أكتوبر مو بسبب اني مليت منو لكن لبعض الظروف الي مرت فينا ولأنه حسيت انه العلاقة طالت وصارت ثابتة لا تزيد ولا تقل وايضاً بسبب عدم قدرتي على الارتباط فيه رسمي حالياً هو مستعد نوعاً ما لكن الوقت مازال مبكر واتفقت معاه انه يبقى بيناتنا تواصل لكن مو مثل الأول
    يمكن أكون ظلمته بهاد الشي الي عم بعملو وطبعاً من شهر أكتوبر لليوم هو بعدو متعلق فيني ومتمسك فيني
    يكلمني دايماً يرسل أغاني إلخ إلخ من هالأمور وحسيت انه هو تعبان كتير بسبب هالشي لكن أنا أحب أكون واضحة وصريحة وأنا طلبت منو يشوف حياتو ويعيش عادي ولما بعد سنتين اذا بعدو بحبني وبدو ياني وأنا بعدني بدي ياه كان بها وبنرتبط اذا واحد فينا بطل خلص هاد نصيب ..
    لكن أشهد إن الحمل رائع بالرغم من بعض عيوبه
    نسيت أحكي انه دلوع وراقي وكلاس ويحب المظاهر والحياة الراقية يتمتع بجاذبية كبيرة دوماً راقي وجنتل مان

    ردحذف
  80. الاخت انثى العقرب..

    كلامك فعلا بيوصف الرجل الحمل... انسان رااائع بيستحمل لحظات غضب البنت اللي معاه.. صراحه لا يعلى عليه في التعامل مع حبيبته وهو كده بالفطره يعني مش بيمثل..

    وأحلى مافيه انه لما يحبها بيحبها كلها على بعضها بحب عيوبها قبل ميزاتها.. هو مش بيتغاضى عن العيوب لأ، هو بيحبها فعلا !

    لكن انا مش فاهمه انتي بعدتي ليه طالما هوه جاد في موضوع الزواج؟؟ اوعي يضيع من ايديكي ده عنده صفات تكاد تكون مش موجوده عند باقي الرجال.. جذاب جداا + مخلص + طيب جدا وحنون + عنده سعة صدر واستيعاب للبنت اللي بحبها ..... صفات كتييير انتي عارفاها وحاساها :)

    ربنا يوفقكم مع بعض

    ردحذف
  81. شكاك بطبعه................!
    يعني لو صـآرت له مشلكة مع إللي شريكته أثـآرت شكه بكل ما مضى ..
    و بدأ يشك بكل القصص إللي قالت له إيـآها !
    هل ممكن هي تلبية رغباته و تكون حسب ما يحب > تستعيد الثقة ؟؟

    ردحذف
  82. مين الفتاة الأنسب لهذا البرج على المدى البعيد؟
    الفتاة الأسد / الجوزاء / الدلو؟

    ردحذف
  83. اولا:الاسد لانها ناريه مشتركه معاه في الحب وطريقه الحب والاخلاص في الحب والحيويه والجنس

    ثانيا :الجوزاء متوافقه معاه فكريا

    ثالثا:الدلو ماتوقع في تناسب من الناحيه الجنسيه لانه عاده الدلو باردين في الجنس مره بعكس الابراج الناريه بس من الناحيه العقليه اتوقع في تناسب

    ملاحظه:الجوزاء والدلو ابراج هوائيه مفتقدين الاخلاص في العلاقات في العموم طبعا بعكس برج رجل الحمل لانه مخلص

    ختاما
    الله العالم

    ردحذف
  84. آنآ دلو و نفسي اتعرف على واحد برج حمل
    كلامكم عنه جداااا راائع
    حسيت دا الرجال الي من جد كل ممواصفات البنات عن فارس احلامهم موجوده فيه

    ردحذف
  85. ميمي : انا مرتبطة برجل من برج الحمل و انا امرأة من برج الجدي قرات في توافق الابراج انه العلاقة بينا مستحيلة !!!
    زعلانة جدا و خايفة و متردده لاني صراحة معجبة به كرجل محترم احس انه فعلا يعتمد عليه جنتل و كلاس واحس انه قلبه طيب بس خايفة من ارتباطنا حاسه انه غاااااااااااااااااااااااااامض ما يصرح بكل شيء بسهولة لازم ابذل مجهود بس مرات يكون صريح و يتكلم بروحه.. الغريب من كل اللي قراته انه رومانسي جدا بس اللي يصير معاي انه مش بسهولة يعبر عن مشاعرة بس لما يقول مشاعرة يقولها باحساس جميل جدا كنت مستغربه وانا اسمعه !! :)
    في بداية علاقتنا كان هو اللي يسأل و يتصل بس بعد ما اتقدم و قرانا الفاتحة صار مش مثل الاول و انا احس اني مفتقداه واحس انه مش مهتم لدرجة اني شكيت اذا يحبني والا لا ؟؟؟
    كيف اتعامل مع رجل الحمل هذا ارجوكم النصيحة ؟؟ علما باني كشفت لة كل اوراقي واصارحه بكل شىءواني احبه جدا يمكن هو صار وائق من حبي فصار ثقيل ؟!!

    ردحذف
  86. الي ميمي:
    بليز الضغظ علي الروابط

    وركزي كثير علي الينك الي يعطيكي التجارب مع شخصيه رجل الحمل لانها فادتني واتمني تفيدك
    بالتوفيق

    http://www.compatible-astrology.com/aries-compatibility.html

    http://zodiac-traits.com/aries-man-capricorn-woman.html

    ردحذف
  87. آآآآآه يابرج الحمل شو معذبني .. وحارقلي دمي
    كل شي حلو فيه .. وكل شي مو حلو كمان فيه

    بس مع كل هاد بيجنن .. بحلوه وبمره
    بس تقلب مزاجيته بالحب تخوف ... بيكذب كتير

    وبيحكي مع مليون بنت .. وبيحكيلي انه مابيحكي مع غيري

    أو عالأقل إنه مافي حدا أهم مني .. ولا أحلا مني
    مابصدقه بس بسايره .. حابة التجربة معاه
    وحاسه بجاذبية وسحر تجاهه

    طلب مني الزواج .. رفضت وألح .. ولماوافقت صار يتهرب

    متناقض بتصرفاته ,, وبيسوي اسثناءات لحاله

    كيــــف أكسب قلبه ؟؟!!! ساعدوووني
    مع العلم اني ماصرحتله عن حبي للآن .. وهوا يلح عليا بهالسؤال .. وخايفة لو جاوبته أخسره

    عندي أخسره بدون ماأجاوبه .. أفضل من إني أجاوبه وأخسره وأخسر كبريائي معه ...

    أنا جوزائية .... ساعدوووونا

    كل البنات مالقيو أحوبة للتعامل معه في الحب !!!

    ردحذف
  88. وصلنا لمفترق طرق أنا والحمل
    واللع غلبت معاه

    ومحتارة كيف بدي أرضيه

    مازلت بانتظار الرد ....

    وين الحمليين ساعدووونا

    ردحذف
  89. نـــــــانـى


    بجد مشكووور بلوجاتى عن توضيحك عن رجل برج الحمل

    انا منفصله واتعرفت على واحد من النت منفصل وعنده بنت


    بس هو حبنى ااوى واتشد ليا من اول معرفنا بعض


    وظروفنا ملائمه جدا لبعض


    وانا كمان اتشديت له اااااوى


    وحاسه صفاته دى هتناسبنى لانى بجد نفسى فى راجل شخصيته قياااااااااااديه

    ويكون اقوى منى


    انا حاسه انى هحبه اوى


    هو طلبنى للزواج وقالى انه بيحبنى ونا كمان حاسه انى بحبه


    على فكره انا برج الاســـــــــــــد


    وعارفه ان رجل برج الحمل بيتفق مع امرأه برج الاســـــــــــد


    يا ريت تفيدنى يا بلوجاتى


    بجد تحياتى لثقتك فى نفسك على ردودك على الناس


    ويا ريت اكون شاكره مجهودك


    تكتب عن أمرأه برج الاســــــــــــد


    انا مهوووسه بالابراج خاصه برجى


    يسلمووووووووو بلوجاتى

    ردحذف
  90. الجوزائية

    اذا فيك تتحملي كل التوقعات اللي بعد كذا لو كشفتي اي شي عنه

    فيصير تقوليله انا عرفت انه في ناس بتجي تخطبني
    وبدي كلمة اخيرة منك انا ماراح افضل استناك اكثر

    ردحذف
  91. ناني

    فيه هنا في المدونة بوست عن امرأة الأسد

    انا شوفت تجربة سبه تجربتك تمام - مطلقة اسد مع مطلق حمل عند اولاد - تعارف على النت - و اتجوزوا - العلاقة بينهم جيدة

    المهم برضوا تتدققي في الاختيار و بلاش الثقة الزايدة في نفسك - و تستحملي شكواه من زوجته الاولى -

    تحياتي

    ردحذف
  92. اللي رد عليا .. يسلمو على تعاطفك وحلو ردك

    بس أنا مابدي اتجوزو بدي إسرق قلبه وبس
    بدي عذبه متل ماعذبني
    بدي اشغله باله .... شو الحل

    بلوجاتي ليه مابتردش عليا !!

    ممكن أحد يفسرلي شو يعني (.لا تسألي عن الخطوط العريضة لشخصية المرأة التي يحب, فهو يميل للمرأة المبالغة في الأنوثة, الغامضة والصعبة.)

    شو هيا المرأة المبالغة في الأنوثة .. كيف تكون
    مو فاهمة بجسمها ولا أناقتها ولا شو بالزبط

    وكمان شو يعني (نقطة ضعفه عاطفته متى ماستغليتيها ملكتي قلبه وعقله وماله)

    شو عاطفته ...!! وكيف أتعامل معاها

    وكمان فيه تناقضات كثير بشخصيته مو عارفة أحلها
    يعني مثلا حسب الأبراج إنه يحب الفتاة الصعبة والغامضة ويجب التحدي والمغامرة

    كيف يعني أثير غيرته مثلا

    وبنفس الوقت يقولك تجنبي اثارة غيرته لأنك راح تخسريه

    والله احترت معاه ..
    أنا حالتي صارت صعبة والليل مابنامو والله
    وفيه بنت مغرورة في الفيس وهوا بدو يجن عليها
    وهدا أكتر شي قتلني

    Pleaaaaaaaase
    Help me

    ردحذف
  93. ونسيت أسأل أهم سؤال
    (هل يحب الفتاة الجريئة أم الخجوولة)

    وايش حدود الجرأة اللي يحبها

    لأني خجولة بصراحة خصوصا في بعض المواضيع
    وأحس بخجل رهيب يتملكني معاه خصوصا دون غيره
    يمكن لأني أحبه !!

    بس مع هيك عبرت له عن مشاعري بوسائل عدة
    وهوا مايحتاج بيلقطها عالطاير

    بس مش دايما بيتجاوب معي متل مابدي

    ردحذف
  94. جوزائية متيمة بالحمل2 يونيو 2011 في 7:05 م

    صدق لاقالو : (اللي ايده في المي غير اللي ايده بالنار)

    ردحذف
  95. المشروع الإسلامي لرصد الأهلة - جمعية الإمارات للفلك
    محاضرة المهندس ( محمد شوكت عودة )
    ـ محاضرة قيمة ومفيدة نظمتها جمعية الإمارات للفلك قدمت معلومات هامة جداً ومثيرة .
    ـ تحدثت عن نشأة الأبراج ومزاعم المنجمين ، وحددت أخطائهم من الناحية العلمية والدنية
    ومن النتائج العلمية للمحاضرة :
    ـ أن للأرض حركة ثالثة تسمى الترنح ( بسبب حدوث إنبعاج الأرض ) حيث تقوم الشمس والقمر بجذب الأرض من عند الإنبعاج الإستوائي (الواقع على خط الاستواء) وتقوم الكواكب أيضاً بنفس التأثير ، وهذا الترنح يؤدي إلى تقهقر نقطتي الإعتدال الربيعي والخريفي وبالتالي فان حركة الترنح تؤدي الى تأخر دخول الشمس في الأبراج مدة 30 يوم تقريباً وبالتالي ( تتغير مواعيد الأبراج المعتمدة لدى المنجمين قديماً العام 600 قبل الميلاد عنها في زمننا الحالي )وبالنتيجة فان حركة الترنح تؤدي إلى تغير الأبراج الحقيقية للناس الآن ، بحيث يصبح برج الشخص الحقيقي بشكل عام هو البرج السابق لبرجه حسب تقسييم المنجمين .

    بمعنى : وكمثال الفنان ( نور الشريف ) برجه الحقيقي ليس برج الثور بل البرج السابق لبرجه وهو برج الحمل , كذلك الرئيس ( حسني مبارك ) والرئيس ( صدام حسين ) والفنان ( عادل إمام ) برجهم الحقيقي هو برج الحمل وليس برج الثور > وهو واضح وبيّن جداً من القوّة الظاهرة في الشخصيّة وحب القيادة والزعامة لدى الأمثلة اللتي ذكرت لكم .

    أخوكم / عبدالله .

    ردحذف
  96. بس تظل الصفات مثل ماهيا حتى لو تغيرت الايام و الشهور واسامي الابراج ؟

    ياليت من بلوجاتي يرد علينا

    ردحذف
  97. النظرية دي معتمدة ان الأبراج هية اللي بتصنع الصفات , و المقصود هنا بالأبراج هي الكواكب و النجوم , و انا مش مقتنع بدة

    لكن مقتنع ان فكرة صفات الأبراج هية صفات مرتبطة بوقت الولادة , و مرتبطة بالشهور الشمسية - المسماهة عرفا بالابراج - يعني زي ما الصفات مرتبطة بالمكان - او البيئة - زي صفات اهل الصحراء مختلفة عن صفات سكان السواحل عن صفات سكان الجبال
    فكذلك هناك اختلاف بسبب اختلاف الزمان

    ردحذف
  98. انا وحده16سنه حبيت كتير وكنت بجرح وبس ولما لقيت شريكي هو برج الحمل شفته مره صدفه في فرح وكنت هتجن عليه وقولت انا سيباها للقدر وبعدين شفته في شارع قعدنا نبص لبعض جامد وبعد كده بقيت كل ما اخرج الشارع اشوفه وربنا بس بتبقي صدفه لحد ما جالي واتكلمنا مع بعض وحبيته اوي وكل كلمه كان نفسي اقولهاله لقيته بيقولهالي هو شدني ليه اكتر بكلامه وبغيرته وحبه شديد ليا بس مشكلته ان هو كان في الاول هيتجن عليا واتصالاته كتير بعد كده بدا يتقل اوي اوي وهو بيحلفلي ان هو بيحبني ويقولي والنبي ماتسبيني بس تقله بيحسسني بعدم حبه ليا وانا بفكر اني اسيبه لان ساعات بحس ان طريقه تفكيرنا مختلفه بس انا بحبه اوي اوي اوي بس هو روماااااااااانسي جدا حد يقولي اسيبه ولالا هل ممكن حبنا يستمر انا جوزاااء ارجوا الرد بسرعه

    ردحذف
  99. جاوبوا الجوزائية !! قطعت قلبي :s

    ردحذف
  100. مرحبا انا نوره برج العذراء 27 اوقست 84
    محطوبه لبرج الحمل 6 ابريل 81
    ايش مدى التوافق بيننا ؟؟ وياليت تنصحني كم نصيحه لان فيه قبول بيننا لكن متردده وخايفه :(
    شكرررا

    ردحذف
  101. انثى جدي مع رجل حمل ؟؟ كيف التوافق ؟؟
    ممممممم
    خايفه لمن بقراء انه العلاقه معهم مستحيله
    وانه اسواء شريك لي وانا اسوء شريكه له ؟
    الله يستر ويكتب الي فيه الخير اكيد الكلام ذا مو صحيح مره


    (( ياليت توضيح صفات المرأه الي يحبها رجل الحمل ))

    وشكرا

    ردحذف
  102. وانا زي الي قبلي بالظبط جدي وعاوزة اعرف الحمل بيحب اية في شخصية البنت

    ردحذف
  103. انا برج الحمل

    انت بتاخد الصفات الوحشه وبس
    واضح انك ما بتحب البرج ده
    بس ما تنسي انو من اقوى الابراج ف الشخصيه
    نبيل ف كل تصرفاتو
    يعشق الصراحه
    وكريم لأبعد الحدود وشهم كتير
    انسان يعتمد عليه

    ف الحب بيكون احن انسان وجنتل فوق الخيال
    بيعرف يتعامل مع البنت
    يمكن عشان كده انت متحامل علي البرج ده

    فى مميزات كتير يا ريت لو تطرحها عشان يكون ليك مصداقيه

    ردحذف
  104. انا حوته ومتورطه مع حمل بحبة كثيرر وبتحملة اكثر رغم اني متاكده بحبة الشديد لي وغيرتة وشكة الا اني مو قادره ارتاح معاه لمىبكون معاه بيطنشني ولمى ابعد يتجنن مايعجبة شئ جدا متطلب وبخيييل كثير ماديا بس للامانه جدا مخلص ووفي وخلافاتنا على اشياء تافهه اغلبها انه مظلوم ومحدش فاهمه ولا حد بيحس فية رغم انه محبوب كثير وناجح ومش ناقصة حاجة بيحب يكون محور الاهتمام بعطية جوه مرات واجلس انفخ فيه لحد مايتنفش فروة بس مش دايما تضبط معي لاحظت انه بيتمادى اذا احد اعطاه وش ودللعه واهتم فيه يحب ياكل على دماغه وبيصير زي اللوز رغم ان دي مش طبيعتي بس بيضطرني لكدة عمر العلاقة طويل جدا 10 سنين بس لحد الان مش قادره ارضيه مهما اعطيت ومهما اخذ بيشوفني مقصرة! جاني الضغط منه متناقض جدا بحب الجنتله اللي فية لمى نكون سوا بيكون شخص مختلف تماما اخر اهتمام واخر حنية لدرجة اني اندم عالافكار السلبية حوله عايزة اعرف ازاي اتعامل معاه بدون شد وناقر ونقير انا بكره القيود اللي بيعملها مستقلة كثير ومش معتمده علية بحاجه لانه بسهولة يتخلى ماديا

    ردحذف
  105. بلوجاتي ممكن تجاوب الاخت الجوزائية! انا جوزائية مثلها واعيش بنفس العذاب اللي هي عايشته بلييييييييز ضروووووري ترد علينا !

    ردحذف
  106. أنا من برج الحوت وبرضو متورطة مع رجل حمل !! وألاحظ نفس المشكلة الي بتصير مع البنات الي بيعلقو فوق بتصير معايا, حبيبي الي من برج الحمل كان في الاول رومنسي وعاطفي وغمرني بحبه وأنا ماكنت احبه وكنت ماأتجاوب معاه ابدا بس بعد ماحبيته صار يبدأ يبعد ولما اتأكد من حبي صار يطنش ولما اقله بحبك يقلي طيب او يسكت انا ماأعرف ايش بيصير معايا وهل انو لما البنت تعترف اخيييرا بحبها له يبدأ يبعد ؟ هوا ايش يبغا بالضبط؟ احترنا...... Lory

    ردحذف
  107. بسم الله الرحمن الرحيم

    بعد اذنك اخوي بلوجاتي انا أحترم اللي كاتبه واحترم مجهودك الكبير واقول لك كم نقطة:
    1- أنا من برج الحمل
    2- ما أفرض رأيي عليك بكلامي
    3- ما أتظاهر أني اتمتع بالدميقراطية امامك من خلال كلامي
    4-اعذرني اخوي احس نفسي لما قرات اللي كاتبه" قرات قصة فاشلة عشتها انت
    5-فعلاً وبكل حقيقة كلامك استفزني كثيييير لانه ما شفت فيه نسبه صحيحة الا 10% والباقي كان أفعال من شخص لك (( هاذا ما يوضحه النص))
    6-الحقد!!!! الحسد!!!!! ما اتوقع كان تعبيرك صحيح بعد اذنك اخوي اسمه((( الطموح العالي والاحساس بالغيرة من النجاح واللذي يجعل من الحمل انسان قائد ومسؤوووول ويضعه بمركز انه يكون فوق الكل))
    7-انا قرأت الابراج الاخرى ولم الاحظ كمية الحقد والحسد والغيرة والنقم وحب الانتقام الا وفرغتها انت على برج الحمل
    8- عندي من الاقارب المقربين 2 حمل وصديق حمل((انظر من خلالهم الى نفسي والاحظ كل الاحترام فيهم))
    9-لا اقول هاذا الكلام الا وقد اشعرتني انني مريض نفسي بكلامك ونقصك قول شي واحد(( مولود الحمل مجنون!!!!!))
    10-انصحك اخوي نصيحة ان تصنع قسم خاص بمدونتك تحت شعار((( العلاقات الفاشلة)) لا احاول التجريح لاكن هناك قواعد يجب اتباعها مثل((عَامل كما تُعامل))
    11- من منا لا يقبل ان اتاحت الظرووف ان يكون القائد والمسئوول!!!!!!!!!
    12- الى الجميع:
    (( لا نحاول الخلط في جميع امور الحياة,, يجب علينا الفصل في كل الامور لنجد السعادة,, الفصل بين االعمل والبيت,,, الفصل بين المشاكل مع الأخرين وخلطهم في علاقاتك المميزة,,,,
    13-مشكور على جهدك والله يعطيك العافية ولا تنسى حبيبي اذا جاك احد من برج الميزان او الدلو مثلاً وراح عنك(( اكتب عنهم ولا تقصر)) راحت الأب.... :-(
    14-يمكن كلامي حاد بس حلو الواحد يكون صريح انا تعاملت مع الموضوع بروح رياضية وعاملني مثلها.
    15- احترم وجهة نظرك,, وحبيت اطرح وجهة نظري.
    *********سلام من قلب يصون وما يخون***********
    *******************م.ع*******************

    ردحذف
  108. انا تمارا من سوريا 19سنة ,,,,, أؤيد م.ع بكلامه ,, لانو حبيبي من برج الحمل وانا معه سنتين وما شفت منو شي متل المكتوب,,, نسبة الفشل في جميع العلائات كبيرة مع كل الابراج,,,
    واغلب الشباب نفس الشي كزابين فالحئ مو عالبرج الحئ على الحب الغلط,,, والشاطرة يا بنات تعرف تختار بعئلا ,,, موفئيين انشالله

    ردحذف
  109. أشكرك أخي العزيز.. أنا من برج الحمل عمري 30 عام.. ممكن اللي كتبته هو تحليل نفسي للشخصية.. ورغم السلبيات الكثيرة المذكورة إلا أني أقول رحم الله من أهدى لي عيوبي.. بالفعل بدأت منذ فترة ليست بالبسيطة أشعر بأن هناك ممارسات خاطئة أقوم بها نحو من أحب ونحوالمقربين مني.. وهي تسبب إزعاج لهم وأحياناً نفور من تصرفاتي.. يقولون أن الطبع غلب التطبع لكن قد نمر بمواقف صعبة أو قاسية تعلمنا أنه آن الأوان كي نتغير

    نعم هناك حب للسيطرة.. والعناد.. والغيرة الزائدة.. ومدح النفس حتى لو كان بطريقة غير مباشرة.. الوقوف دائماً في خانة المضحي.. إختيار الحب الصعب.. التهور.. العصبية.. المزاجية.. حب الظهور.. قلةالإحتكام للعقل.. الشكوى كما أفعل الآن حتى من (نفسي)

    كل هذه الصفات قد تكون موجودة في أبراج أخرى.. لكني أعترف أنها موجودة في شخصيتي..

    رجل الحمل متهور.. وتهوره أحياناً يفسر أنه شجاعة.. حبه خيالي أكثر مما هو واقعي.. وأعطي مثال على نفسي أنا أحببت فتاة من ديانة مختلفة ومازلت حتى وقت قريب وطوال 15 عاماً أحارب بطواحين الهواء للظفر بهاعلى الرغم أن لها حياتها الخاصة.. وأن نهاية قصتنا كانت أصلاً في البداية!

    قد تكون لدي رغبة بالتغيير وبترك كل هذه السلبيات.. لأني وبكل بساطة وصلت مرحلة التعب والإرهاق حتى من تصرفاتي..

    سآخذ بنصيحتك أخي الكريم.. وبنصائح أخرى.. على الرغم أنني أظهر أمام الجميع كمستشار وناصح وأنجح أحياناً في هذا الدور.. لكني أعلم في قرارة نفسي أن ما أفعله ماهو إلا محاولة لصنع بروفايل ناصع أبيض أمام الآخرين..

    تعلم أخي العزيز ماهو المرعب في معرفة حقيقة شخصياتنا؟ المرعب في الأمر اعتقادنا بأننا بنظر من نحب أو بنظر المقربين منا الأفضل.. ولم ندرك يوماً أن هناك سلبيات يبغضونها فينا

    أشكرك مرة أخرى.. قبل شهرين ماكنت أؤمن بموضوع الأبراج.. بدأت البحث عن برج آخر لمعرفة مواصفاته.. وقادني (الفضول) لقراءة برجي

    تحياتي لك

    ردحذف
  110. سؤال عن مشاركة ( عبدالله العمري )
    ـ بس تظل الصفات مثل ماهيا حتى لو تغيرت الايام و الشهور واسامي الابراج ؟


    ـ صفات الأبراج لا تتغير ولكن تواريخ الأيام والشهور واللتي تحدد بدء وانتهاء الأبراج هي اللتي تغيّرت .
    فعندما نقول بأن برج الشخص ( الحقيقي ) هو البرج السابق لبرجه نقصد بذلك أن مواليد شهر مارس هم في الحقيقة من أصحاب برج الدلو وليسوا من أصحاب برج الحوت ( كما هو متعارف عليه عند الجميع ) والدلو في ترتيب الأبراج هو البرج السابق أو اللذي يأتي فبل برج لحوت ,, وهكذا ...

    أخوكم / عبدالله العمري

    ردحذف
  111. مرحبا أنا لانا من سوريا
    بتمنى عليك يا بلوجاتي أنك تعمللنا صفحات لكيفية التعامل مع كل برج وكيف نقدر نتفاوض مع كل برج بالطريقة المناسبة وكيف نقدر ناخد اللي بدنا يامنهن (كل الأبراج) من دون مانسبب حساسية لهن.
    على فكرة مقالاتك رائعة وبتجنن وانا برجي القوس.
    وتحليلك للشخصيات كتير حلو. بس بصراحة عندي مأخذ عليك(طبعا مو أنا يلي بقيم أدائك أنت أفضل من هيك) بس مأخذي هو أنو لازم الإنسان يذكر جميع الصفات الايجابية والسلبية طبعا السلبية مهمة جدا لتحسين الانسان بس الايجابية أيضا مهمة مشان مايجيك وجع راس كتييير.

    ردحذف
  112. انا رجل حمل وهي أمراءة عذراء

    انا رومنسي واغدق عليها من الكلام الجميل وهي باردة او لا تستجيب انا كثير الكلام وهي متحفظة وكتومة
    نحن متوافقين ولكن يزعجني برودها
    اشعر انني غريب عليها

    مع انة لا يعيبني شي اتمنامنك تفصيل بهذا الموضوع

    ردحذف
  113. بصراحه انا شايفه ان فى تناقض فى الكلام

    ردحذف
  114. انا انثى جوزائية و حبيبي حمل و مشكلتنا هي انه قد تمت خطبته على قريبة له عن طريق العائلة و بصورة تقليدية و ذلك قبل التقائنا و هو انسان ولا في الاحلام بالنسبة لي و انا ايضا اعرف انه لا يوجد في كيانه غيري فهل برأيك قوة الحمل تؤهله لفك ارتباطه من قريبته ؟ ان تأكدت من شيء في حياتي فهو من حبنا و لكني اخشى سطوة الاهل مع علمي الكبير بقوة شخصية الحمل و استقلاليته

    ردحذف
  115. هو ازاي الحمل من ٢٢ مارس وهو المفروض بيبدأ من يوم ٢١ مارس؟

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد