الثلاثاء، 2 سبتمبر 2008

أمرأة برج الدلو (مميزززز)

أمرأة برج الدلو - أنثى برج الدلو

برج الدلو : من 20 يناير - 18 فبراير

وما أدراك ما أنثى الدلو ؟!!!!
ملامح الشخصية :


المشكلة في فهم أمرأة برج الدلو هي أنها ظاهرها أحيانا كثيرة غير باطنها (يعني مثلا الكثير يرونها هادئة بل ويعتقدون أنها هادئة لدرجة البرود - لكن الحقيقة أنه يكون في داخلها بركان ثائر !!) , والمشكلة الأخرى أنها متقلبة للغاية !!
عيناها تدل على التفكير وبها غموض ومسحة حزن

رومانسية حالمة - متسرعة مفيش صبر - عقلانية مع الأصحاب والزملاء - لكن عاطفية وبدون عقل مع الزوج (اذا كانت تحبه !) أو الحبيب !
تحب المعرفة - دايما بتاخد كورسات كتير !!! وكمان دة بيديها أمل انها جايز في يوم من الأيام تحقق طموحاتها المفقودة !
تحب أهلها جدا
رغم أنها ودودة لكنهها ينقصها الذكاء الأجتماعي (صريحة شويتين وغير لبقة بالمفارنة بالأبراج الأخرى - ودي من الحاجات القليلة التي بها تشابه مع رجل برج الدلو )

لازم نفصل تماما صفات رجل برج الدلو و صفات أنثى الدلو !!!

التشابه بينهما قليل جدا - فهما يتشابهان في المودية وتقلب المزاج - شوية فوق وشوية تحت - وكمان موضوع أنهم بُيحمّلوا بالشحنات السلبية لما تحصل مشكلة - وكمان العصبية - والنرفزة من أشياء صغيرة

أصدقاء مخلصين - بيتخنقوا بسرعة - عندهم عطاء كبير عندما يحبوا (في العلاقات العاطفية ) - الا أنهم يصابون ببرود عاطفي أذا لم يبادلهم الزوج بنفس المستوى من المشاعر أو المعاملة الحسنة (يعني بتصدرله الطرشة !)- وهذا كسلوك دفاعي عن النفس حتى لا تدخل في دائرة الأحباط
تخشى أن تنجرح لأنها عاطفية و حساسة وهنشرح بعد شوية حكاية العاطفية والحساسية دي

مثلها مثل رجل الدلو تحبط بسرعة - ونادرا ما تكمل ما بدأته من مشاريع (بشكل أشد عند المرأة)

كسولة - وان كانت مجتهدة في العمل- وسر اجتهادها في العمل هم أنها تكره الفشل !!

والكسل يظهر بشكل واضح في المنزل - تكتفي بما يمشي الأمور بحده الأدنى ( يعني تاخد من سبعة لتمانية من عشرة مش أكتر من كدة أبدا)

وبسبب تقلبها وموديتها - يظن المقربين منها أنها مجنونة - لكن الكل يرى أنها حساسة جدا
هي باختصار لها طبيعتين تتأرجح بينهم طبيعة عاطفية وطبيعة عقلانية , الطبيعة العاطفية تدفعها في اتجاه الحب والعواطف وتفضيل الأسرة على العمل وعلى طموحاتها الشخصية , أما الطبيعة العقلانية فهي التي تجعلها طموحة وتدفعها للأمام و للتطور و الطبيعة العقلانية تحاسب طبيعتها العاطفية على تصرفاتها و افعالها مما يجعلها غير راضية عن نفسها - لأنها لم تحقق ما تصبوا اليه - مما يحملها بشحنات سلبية تجعلها متزربنة !
الطبيعة العاطفية تجعلها حنونة و مضحية و ساذجة والطبيعة العقلانية تعطيها التطور و الرزانة والحكمة و الطموح ! وليس هناك طبيعة مسيطرة على الأخرى !
و هذا هو سر نظرة الغموض والرزانة في عينها بالأضافة لمسحة الحزن كما ذكرنا !

عدم تمازج طبيعتها العاطفية مع طبيعتها العقلانية هو سبب توترها - ويعرضها للوقوع فريسة للأحباط و الأكتئاب
وكرجل برج الدلو تبهرك في المواقف الصعبة !!! وتجدها تؤدي أداءا مختلفا جدا جدا !! مما يجعلك تحتار في فهمها أكثر و أكثر !

بشكل عام تعتبر عاطفية لكن لا نستطيع انكار عقلها الراجح !! - لكن هذا لا يكفي لفهم طبيعة أنثى الدلو , فهي عاطفية جدا جدا في أمور الأرتباط أو الزواج - لكنها عقلانية مع الأصدقاء و الزملاء

و كعادة برج الدلو تهوى اسداء النصائح - وتحاول فهم الشخصيات من حولها (لكن بشكل أقل من رجل برج الدلو )

لا تحب تحمل المسئولية ولكن اذا كلفانها بمسئولية أدتها واحيانا بأكثر من التوقعات

طباخة غير ماهرة - بسبب موديتها - فسوء مزاجها (وهذا يحدث كثيرا ) يؤثر في أدائها الطبيخي !!!

أم جيدة - لكنها كالعادة (عادة أمرأة برج الدلو المتقلبة ) تتأرجح بين الدلع والحزم !!

تحتاج لمعاملة خاصة ورعاية لأن نفسيتها تتأثر بسرعة وكثيرا !

جبانة أو خوافة لا تقدم على الخطوات الكبيرة بسهولة - لكنها في الخطوات الصغيرة قد تراها متهورة !

وعندما تكون محملة بشحنة سلبية تجدها متوترة وتفضل اعتزال من في البيت و تختلط بالأصدقاء أكثر - لكن لو الشحنة السلبية كبيرة فانها تفضل العزلة الكاملة !

غير بارعة في التعبير عن حبها لمن تحبهم ( لأنها خجولة ) - لكتها معبرة جدا مع أولادها !!؟

اذا قابلتها أول مرة لا تنجذب اليها لكنك تنجذب جدا اليها مع العشرة
تقابلها و تجدها طموحة جدا و ساعية لتحقيق ذاتها بتصميم ثم تفاجئك و تفاجئنا جميعا بأنها تركت كل ذلك لترعى أسرتها أو تحافظ على كيان الأسرة – و ليس هناك تفسير لذلك الا أنه بشكل عام أسرتها على رأس قائمة اهتماماتها ! كما أنها تفتقر للشجاعة و القوة الداخلية الكافية للوقوف في وجه تسلط الرجل ! – وان كانت تمارس الغلاسة عليه كنوع من التفريغ !!!!

ردود أفعالها تعتمد بشكل كبير على مودها الحالي – و بما أن مودها متقلب فأنه من الصعب التنبوء بردود أفعالها – الا لو نظرت لها - يعني لو لقيتها متضايقة أو متزربنة متطلبش منها حاجة !!!

أمرأة برج الدلو مودية جدا , وتميل الى العصبية , واذا لم تجد المعاملة المناسبة تنقلب الى برود وجفاف عاطفي دائم يصعب الخروج منه , كما انه يجب ترك مساحة كافية لحريتها لأنها بتتخنق بسرعة و بتحتاج مساحة للتنفس !


امرأة برج الدلو ليست قوية الشخصية !! لكنها بتحاول تعمل مناظر ! و خصوصا في فترة الخطوبة ! - وهي بتحاول تحافظ على مساحة لحريتها و كمان خايفة تسلم عاطفتها لرجل قد لا يكون يستحق -


برج الدلو سواء الرجل او الأنثى بيبقى حالته النفسية في صورة موجات شوية فوق وشوية تحت


و من صفاته انه في الحب مش بيسمع النصيحة و بيصمم يعمل اللي في دماغه - بيبقى رأيه انه شايف حاجات الناس مش شايفاها ( أحيانا بيشوف رؤيا) و كمان بيصمم يخوض التجربة لأخرها , بيعتبر دة حقه و جزء من حريته و بيخترع ألف سبب يخليه يستمر (يعني بيشغل دماغه بس للدفاع عن رغبته في الأستمرار )

تعتبر حريتها في الخطأ جزء من حريتها - يعني من حقها تجرب بنفسها - مما يفقدها كثير من النصائح المفيدة من المقربين

متسربعة جدا + حساسة + عاطفية



و هناك أمر غريب جدا اكتشفته لا أعتقد أن هناك من سبقني لهذا الأكتشاف !

ألا وهو أنه بعد سن الخمسين تقريبا تتحول شخصية أنثى الدلو الى شخصية برج الحمل !!!!!!!!!!!!!

ولاحظت أيضا أنها في المسائل العاطفية (الحب والأرتباط والهجر وكدة ) تتصرف مثل برج الحمل !!!!

وهذا يساهم أيضا في عدم فهم شخصيتها

و أنا متأكد من هذا تماما !!!

لذلك لفهم أمراة برج الدلو لابد من فهم وقراءة صفات برج الحمل ! وهذا هو الذي أخرني في الكتابة عن هذا البرج
ولكن لأن الكتابة عن برج الحمل قد تطول فسأعطي نبذة مختصرة هنا عن صفات برج الحمل لتساعدنا في فهم طبيعة ونفسية أنثى برج الدلو !!!!! :
برج عاطفي جدا شكاء يعني دائم الشكوى ودي ابرز صفة وهو عندما يشكي لا يطالبك بأن تحل له المشكلة (طبعا لو عرفت يبقى قشطة) لكنه عايز حد يسمعه مجرد الشكوى بتريحه , ولو مشكلته اتحلت يدور على مشكلة تانية عشان يشتكي منها لأنه لا يستطيع التوقف عن الشكوى !و يقعد يحكيلك عن الhistory بتاعه واللي حصله زمان مئات المرات لحد ميزهقك , بالمناسبة ودة سر من أسرار برج الحمل أنفرد به (يعني حصريا ) السر : برج الحمل مش بيبقى واخد باله انه قالك الكلام دة قبل كدة(عشرات المرات )! أه والله !المشكلة ان ذاكرته حديدية عندما يحكي بيحكي بالتفصيل الممل !لا يحب القيود ويعمل غلى كسرها دائمايجب التغيير لمجرد التغيير بطبعه جبان يعني غير مغامر لكنه تظهر له لحظات تهور شديدة عكس طبيعته على فترات متباعدةشكاك بطبعه (يشك فى أبوه )مميزاته :حنون جدا , يتحمل المسئولية , مضحي (لكي يكمل التضحية يحتاج دائما الى اظهار التقدير له ولتضحياته )يحب أولاده بجنون ( الدبة اللى قتلت صاحبها من الحب كانت من برج الحمل ) , واذا أعطي سلطة يصبح ديكتاتورا ! , و يحتاج لمراعاة مشاعره و لمن يسمعه
انتهى الكلام عن برج الحمل ونستأنف الكلام عن أنثى برج الدلو :
أهم السلبيات :
الكسل و تقلب المزاج ,
اذا لم تجد من يدفعا ويشجعها او ياخد بايدها فانها تتنازل عن طموحاتها ولا تتمكن من تحقيقها


مفاتيح الشخصية :
نصائح لمن يتعامل مع أمراة الدلو
كن أهلا لثقتها و كذلك أعطها الثقة في نفسها وادعمها عاطفيا , و شجعها دائما على اكمال ما بدأته و حفزها باستمرار على أن تحقق انجازات شخصية , واترك لها مساحة من الحرية لتتنفس فيها - لا مانع من أن تتركها تخرج مع أصحابها وترعى انت الأطفال في غيابها -صدقني سيفرق هذا معها كثيرا ! , كن متغيرا أو متجددا ولو من حين لأخر , تحمل موديتها فهذا يرفع من قدرك لديها , اطلب ما تريده منها بوضوح , و كأي أنثى لابد ان تمدحها وتدلعها !!
المعاملة الحسنة أهم عندها من المادة - والهدايا البسيطة تفرحها والغالية لو في أول العلاقة تجعلها تشك !
وتذكر جيدا أنها تنقلب الى برج الحمل في الحالة العاطفية وكذلك بعد حوالي سن الخمسين !!!!

نصائح لصاحب البرج :
اجعلي العقل يسيطر -لأن عاطفتك ساذجة وممكن توديكي في داهية , صممي على النجاح في العمل وعلى انجاز ما بدأتيه فهذا سيدعمك نفسيا وسينقلك من نجاح الى نجاح , تغيير الجو بعيدا عن الأشخاص المعتادين يحسن نفسيتك - لأنك تتنفسين ساعتها نسيم الحرية !
مشاهير نساء برج الدلو :
سعاد حسني , شادية , أوبرا وينفري -مقدمة برامج أمريكية شهيرة - , شاكيرا , ليلى مراد , لطيفة , مـاري منيب , نادين لبكي , نبيلة عبيد , هيثر جراهام , فانسيا ردجريف , جابريل أنور , باربرا هيرشي , مينا سوفاري , كريستينا ريتشي , كيم نوفاك , إيفا أنا باولا براون , فرح فاوست , باريس هيلتون , مي زيادة , سارة بالين - حاكمة ولاية ألاسكا الأمريكية , جينيفر أنيستون , لي يونج إيه (بطلة جوهرة في القصر) , ديان لين , كارولين أميرة موناكو , ستيفاني أميرة موناكو , نستاسيا كينسكي , ايفا براون زوجة هتلر , سونجول أودان ممثلة تركية قامت بدور نور زوجة مهند في مسلسل نور , ميجاواتي سوكارنو بوتري خامس رؤساء أندونيسيا و ابنه الرئيس سوكارنو , كورازون اكينو , أسماء محفوظ - ناشطة وأحد مفجري ثورة 25 يناير- , 


أقوال منقولة خاصة بأمرأة برج الدلو أتفق معها :
تسعي إلي الراحة وتعشق النوم وإذا لم تأخذ قسطها الوافي من النوم تحولت إلي عصبية
وعندما تغضب فلا تندفع إلى الإنفجار . ولكنها تميل إلى التروي بعض الوقت قبل أن تعبر عن غضبها ثم تجد الفرصة لذكر كل الإساءات السابقة ويكون من الصعب أن تعود إلى هدوئها
إن المال ليس شديد الأهمية لأمرأة برج الدلو . إلا أنها في حاجة دائمة لما يتيح لها الأطمئنان على غدها كما أسلفنا . وبحيث لا تغريها الهدايا الفاخرة كالمعاطف والفراء وغيرها .
ومن المتوقع أن تجدها تقتني حيوانات أليفة في منزلها ، فهي مولعة بها وتجد سعادة كبيرة في العناية بها .

ومن الصعب بعد ذلك أيضاً أن نصف المرأة هنا بالبرود أو ضعف الخيال الجنسي ، فهي ليست باردة (لكنها تكره أن تكون محتاجة بقوة لزوجها حتى لا يوثر ذلك على حريتها ولا تحس أنها أسيرة احتياجها له )


قادرة علي تحمل المصاعب ولكن لفترة وإلا فقدت أعصابها
تتمتع هذه المرأة بحاسة سادسة تمنحها قدرة خارقة تبدو كالسحر في كثير من الأحيان





تنبيه و تحذير
كل ما كتب في هذه المدونة عن صفات الأبراج هو من واقع خبراتي ومشاهداتي في تحليل الشخصيات والتعامل مع البشر وليس له علاقة من بعيد أو قريب بالتنجيم أو الفلك أو الحظ أو التنبؤات!
والبرج هو الشهر في السنة الشمسية و هي تقابل السنة القمرية و الشهور القمرية, فما أكتبه يشابه أن تكتب التشابه في صفات أبناء بلد معين أو مهنة معينة, فالعلاقة هي المصاحبة (التوقيت) لا أن النجوم تؤثر في الصفات ,و يشابهها أن نقول أن الجيل الفلاني يتصف بكذا و كذا (صفات في داخل فترة زمنية)
-         نسبة دقة الكلام المكتوب – في تقديري الشخصي -  حوالي 80% , بمعنى أنه يصدق أو يصيب بنسبة 80% من الناس و 80% من صفاتهم كأفراد
-         تشابه الصفات في داخل وقت محدد هو آية من آيات الله عز و جل – وأن الكون كله في تناغم و علم مسبق لله عز وجل

صفات الأبراج – لماذا حذفت و لماذا أرجعت المدونة في الرابط التالي:
وفيه كيفية الاستفادة من الأبراج بشكل سليم

لمن أراد معرفة تفاصيل وقصة من أين أتيت بالكلام المكتوب في المدونة عن الأبراج طالع البوست في هذا الرابط :
حكايتي مع الأبراج

لمشاهدة كل الموضوعات في المدونة اضغط على هذا الرابط:


هناك 146 تعليقًا:

  1. رائع كلامك فى اغلبه مظبوط جدا.

    ممكن فى البوست الى جاى تتكلم عن معلوماتك عن برج العقرب ..و الراجل العقرب بالتحديد.
    لان المعلومات الى عنه متضاربه جدا.

    وأكون شاكر جدا ليك .

    ردحذف
  2. أهلا بيك في المودنة

    ان شاء الله خلال شهر يكون أنثى برج العقرب و أنثى الأسد خلصوا ويتنشروا , وربنا يسهل
    أما رجل العقرب فلسة عليه شوية وان كانت شخصيته اقل تركيبا من أنثى العقرب
    تحياتي

    ردحذف
  3. انا يا سمين برج الدلو انا خطيبي برج الثور كنت عايزة اعرف اية السمات العامة لية بس انا عندي حالة من الانبهار بية طول الوقت بكلامة وعقلة وشخصيتة وبحس معة ان انا تفكيري كويس بس هو تفكيرة الاحسن واحيانا كتيرة بحس انة طفل في ردة افعالة

    ردحذف
  4. أهلا بيكي يا أخت ياسمين في المدونة

    معرفتي برجل برج الثور محدودة
    بس بشكل عام هو من الأبراج الثابتة التي تحب الثبات ولا تحب التغيير , عنيد , لا يغير اتجاهه بسهولة , مخلص , يتجنب الوقوع في المشاكل , يحب ان تكون شريكة حياته مطيعة , و يكون واضح في مطالبه معها ,
    اما بخصوص تفكيره فليس عندي معلومات حتى الأن
    تحياتي

    ردحذف
  5. بس حبيت اقول انو كل حكيك مش مزبزت وشنع يعني مش حلو وما عجبني ابدا.... لان كل شي قولتوا غلط.... متاسفة بس ما حبيت طريقتك ... باي

    ردحذف
  6. جميل جدا يابلوجاتى وانا اتفق معك كثيرا فيما قلت بل واضيف ان امراة الدلو احيانا مش بتقدر تفهم نفسها ومشاعرها .عندى شوية اسئلة للربط بين شخصية الرجل والمرءة وارجو الافاده
    هل رجل الدلو اذكى ام الانثى ؟
    ثقة انثى الدلو بنفسها اقل من ثقة رجل الدلو ؟او بمعنى اخر شخصية انثى الدلو مذبذبة عن الرجل الدلو؟بالنسبة للحاسة السادسة وتحليل الشخصيات من منهم يتمتع بها اكثر ؟
    رجل الدلو وانثى الدلو اى منهم عادة لايهتم بمظهره ؟ ايه التصرف اللى بيعمله رجل الدلو لو حب .هل يهتم بمحبوبته مثل انثى الدلو ولا بيتبع سياسة التجاهل ؟
    وليه رجل الدلو اكثر غموضا من الانثى ؟ولاحظت ان رجل الدلو قليل الكلام جدا عن الانثى ! وبناءا عليه هل يمل من الانثى الدلو الرغاية ؟وازاى انثى الدلو تتصرف مع رجل الدلو كى ينجذب لها او يقع فى شباك حبها؟اتمنى تجاوبنى بكل مصداقية ومتخفش على رجل الدلو لان فعلا الانثى بتحبه ومش هتخدعة .ارجو منك الرد على فى تعليقى السابق فى رجل برج الدلو كلاكيت تانى مره لانى بجد مخنوقة كتير قولى اعمل ايه ؟

    ردحذف
  7. الأخت صاحبة التعليق قبل الأخير

    ياريت لو تحددي أكثر أوجه الأختلاف عشان الفائدة تعم أكثر
    و شكرا على الحضور

    ردحذف
  8. الأخت ronmy

    بصراحة الربط بين رجل الدلو و أمرأة الدلو مش صح و يلخبط و ميفدش

    لكن هجاوب عشان الأمور توضح أكثر

    رجل الدلو أذكى من أمرأة الدلو - طبعا اكيد فيه فروقات فردية - لكن ممكن نقول أكثر عقلانية
    و هي أكثر عاطفية أو رومانسية

    ثقة أنثى الدلو في نفسها أقل من ثقة رجل الدلو - يمكن عشان ببقى في أحيان كتيرة مش فاهمة نفسها -

    هيا عندها الحاسة السادسة أكتر - رجل الدلو تقريبا معندوش حاسة سادسة لكنه عنده رؤية vision - و الحاسة السادسة عندها مقصود بها انه الروحانية أو الشفافية عندها عالية - و غالبا بتشوف أحلام و بيطلع كتير منها صح - بس مش كل أحلامها !

    تحليل الشخصيات عند الرجل أقوى

    أمرأة الدلو أقل اهتماما بمظهرها من رجل الدلو - بس الفرق مش كبير

    رجل الدلو لو حب بيهتم بمحبوبته و ممكن شويةت تجاهل في النص - بس لو التجاهل على طول الخط يبقى لسه محبهاش

    ليه رجل الدلو أكثر غموضا من أمرأة الدلو- هو طبعه كدة !!! بس عشان متزعليش هجاوبك : أمرأة الدلو زي بيت من ثلاث أدوار لكن رجل الدلو زي بيت من سبعة أدوار

    اما ازاي تجذبيه : باختصار مخل : تهتمي بيه اهتمام كبير ثم تقفي او تمنعي الأهتمام و بعدين ترجعي تهتمي بيه و بعديت تقفي و مترجعيش المرة دي غير لما هو يبادلك الأهتمام


    أرجو أكون وضحت اللي نفسك فيه و تحت أمرك في أي أسئلة أخرى

    تحياتي

    ردحذف
  9. انا من برج الحمل وقد قرأتو تعليقك عن برج الحمل مع صفات امرأة الدلو وانا أوكد لك انها تنطبق علي ولكني اريد سؤالك هل اتوافق مع برج امرأة برج الدلو؟؟؟

    ردحذف
  10. الأخ صاحب أخر تعليق

    أرجو قراءة بوست : خواطر عن الأبراج
    فيها رأيي في موضوع التوافق بين الأبراج

    و أزيد أيضا فأقول :
    أقرأ بوست أمرأة برج الدلو و فكر هل ستعرف تتعامل معها او تلبي احتياجاتها أم لا
    و لقد قرأت أيضا نبذة عن برج الحمل يعني بدأت تعرف نفسك
    الأن فكر و احكم من وجهة نظرك ان كنتوا تناسبوا بعض ولا لأ

    ردحذف
  11. الأخ صاحب أخر تعليق

    أرجو قراءة بوست : خواطر عن الأبراج
    فيها رأيي في موضوع التوافق بين الأبراج

    و أزيد أيضا فأقول :
    أقرأ بوست أمرأة برج الدلو و فكر هل ستعرف تتعامل معها او تلبي احتياجاتها أم لا
    و لقد قرأت أيضا نبذة عن برج الحمل يعني بدأت تعرف نفسك
    الأن فكر و احكم من وجهة نظرك ان كنتوا تناسبوا بعض ولا لأ

    ردحذف
  12. انا من موالي برج اللو و كلام صح مية بالمية

    ردحذف
  13. متشكر على التعليق
    و رفعتي روحي المعنوية
    تحياتي

    ردحذف
  14. ياااااه ايه الدراسة الوافيه دي
    حقيقي كلامك اغلبة مضبوط وينطبق علي امرأة الدلو
    وان كنت بهدلتها اوي وفضحت الدنيا في كونها عصبيه وبتظهر بمظهر غير باطنها
    لاكن بجد دراسة وافية وشامله
    ربنا يوفقك بوسط راااائع
    تحياتي

    ردحذف
  15. الأخت walaa gobashy

    نورتي المدونة

    بخصوص اني فضحت أنثى الدلو - فأنا قد بدأت بنفسي و فضحت رجل برج الدلو مش في بوست واحد لكن في بوستين !

    تحياتي

    ردحذف
  16. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  17. موضوع رجل برج الدلو مو راضي يفتح معيا ممكن المساعدة

    ردحذف
  18. الأخت Libra
    حاولي بعد دقائق - انا فتحت معايا عادي
    بس دة عادي بيحصل احيانا

    متنسيش انا سيبتلك رد في المدونة الأخرى تحطيم الأصنام - بوست الأبراج

    تحياتي

    ردحذف
  19. يسعدلي صباحك الحلو عزيزي
    انا من مواليد برج الدلو ولكن في بعض الصفات ليس بصحيحه نوعا ما مثلا الشخصيه وللعلم صديقي من نفس البرج اكتشفت اني اقوى منه بالشخصيه واتخاذ القرارات بعد تفكير وفعلا في تشابه مع برجل الحمل بصفات سواء كان رجل ولا امرأه
    اشكرك جزيل الشكر جد لقد استمتعت بقراءه عن برجي الدلو :)

    ردحذف
  20. الأخت من برج الدلو

    شرفتينا بالحضور و اسعدتينا بالتعليق

    معذرة مفيش تداخل او تشابه بين رجل الحمل و رجل الدلو او العكس يعني منقيسش على أمرأة الدلو و أمرأة الحمل

    على فكرة انا من برج الدلو

    و بخصوص انك اقوى في الشخصية و اتخاذ القرارات فدة وارد و مش معني اني قلت حاجة انها تتحقق بنسبة مية بالمية لكن اؤكد لكي انها بنسبة كبيرة للغاية - كمان تردد رجل الدلو بسبب انه بيحب يحسبها كويس و كمان بيبص لجوانب تانية ممكن تكوني مش شايفاها و كمان قدرتك على اتخاذ القرار ممكن هو يسميها تسرع او تهور - ودة راجع ان عرق برج الحمل اشتغل يعني التهور - كمان انا هدي مثال على نفسي ان الناس ممكن تفتكرني ضعيف الشخصية لاني مثلا لو واحدة ست كبيرة مثلا بتتكلم عن الطبيخ هكلمها عن الطبيخ برضه و عمرها مهتعرف اني بعرف اتكلم في كل جوانب الحياة !!!! انما انا مش بحب استعرض عضلاتي المعلوماتية ! فطبعا اللي يشوفني ساعتها هيقول ايه الراجل اللي بيتكلم عن الطبيخ دة !
    ياريت تحاولي تكتشفي الجوانب الاخرى في صديقك اكيد هتغيري رايك و كمان اديله فرصة يقول اللي هو عايزة مش انتي اللي تفتحي المواضيع - ساعتها هتعرفي مين اللي شخصيته اقوى رجل الدلو و لا امراة الدلو !

    تحياتي

    ردحذف
  21. صباح الخير بلوجاتي
    انا امرأة برج الدلووكتير من الحكي بينطبق عليي بس مش كلو
    أنا هلا قدامي خيارين للاقتران رجل من برج الاسد ورجل من برج الجوزاء
    مين ممكن يكون توافق بيني وبينو اكتر من التاني
    وبتمنى انك تكتب وبالتفصيل عن رجل برج الاسد والجوزاء
    وكمان بسألك كم درجة التوافق بيني وبن رجل برج الدلو
    وشكرا الك كتير

    ردحذف
  22. الأخت sama

    صباح النور

    نورتي المدونة

    بتقولي مش كل الحكي بينطبق عليكي - ياريت تقولي ايه اللي مش بينطبق عليكي

    موضوع التوافق بين الأبراج انا قلت رأيي المتواضع فيه في بوست : خواطر عن الأبراج
    ياريت تقريه

    بصراحة مبينفعش قرار مصيري وهام يتبني على الأبراج
    الأبراج حاجة بنفهم بيها نفسنا و بنفهم بيها الأخرين - لكن لو حطيناها في بالنا طول الوقت هتبوظ حياتنا

    لو مسلمة - اعملي استخارة مين فيهم
    و بشكل عام ادعي ربنا يوفقك للي فيه الخير ليكي - لأن محدش عارف الخير فين - زي المثل المصري

    ياريت تقري بوست : هكذا علمتني الحياة الرجل و المرأة

    كتبت فيه أسس التفاهم او الأختيار للزواج الناجح

    و عشان متفتكريش اني بتهرب من أسئلتك هدي نبذة عن كل برج :

    رجل برج الأسد : اعذروني بشكل عام دة رجل أحمق - سوري في اللفظ - و نجاحه بيتناسب طرديا مع عقلانيته بمعنى كل ميكون عقلاني كل ما نجاحه بيزيد
    و اللي اقصده انه عشان طبيعة برجه احمق فمحتاج انه يحكم عقله عشان يتغلب على الصفة دي و اللي بتخسره كتير
    فيما عدا ذلك فهو رجل ممتاز و حنون
    يعني احترسي من رجل الأسد لو مش عقلاني (العقلانية غير الذكاء - العقلانية هي تحكيم العقل )
    وكمان هتستحملي أنزحته ؟
    و مترزليش عليه

    رجل الجوزاء : المجنون !!! هذا الرجل ناجح جدا وعقلاني جدا في عمله ! لكن مجنون جنان كامل في الحياة الشخصية

    بيحب بسرعة جدا و يعيشك الجو و بيكون جاد !!! - يقدر يحب اكتر من واحدة في نفس الوقت !!!
    نسبة الطلاق مرتفعة !!
    للحكم عليه صح و التأكد من مشاعره انها حقيقية لابد من اطالة فترة الخطبة على الأقل 6شهور و يستحسن سنة و بلاش كتب كتاب او عقد القران مهما حاول او ضغط عليكي !!!

    بالنسبة للتوافق مع رجل الدلو : هما أصحاب و اخوات أكتر منهم أزواج
    و رجل الدلو رغم ذكائه لكنه مش هيقدر يفهم امرأة الدلو !! و هديكي شايفة اللي انا كاتبه ! عقبال ميفهمها يكونوا طلعوا عين بعض و خسروا كتير

    تحياتي

    ردحذف
  23. والله فى الاول حسيت ان فيهاكتير منى ( العقرب) بس فى الاول بس. ودة يؤكد وجهة نظرى لما قلتلك انا حاسة انك عقرب (فى بلوج انثى برح العقرب). على العموم اهنيك على تحليلاتك وعلى فكرة دى تعتبر من صفات برج العقرب صح ولا ايه؟

    ردحذف
  24. اكتر كلام عن برج الدلو قريته وكان صح جدا اوي خالص .. داخل جوا برج الدلو وجايب من الآخر .. ميرسي على البوست الجامد ده ..

    ردحذف
  25. الأخت scorpion

    مفهمتش قصدك ايه من ان دة من صفات برج العقرب ؟؟؟

    تحياتي

    ردحذف
  26. الأخت عاشقة القمر

    متشكر جدا و يارب بقية المدونة تعجبك

    تحياتي

    ردحذف
  27. المفروض انتا اللى تجاوبنى على سؤالك ده

    لماذا ينشغل رجل برج الدلو دائما بالتفكير في المصير ؟؟؟

    لان دى حاجه تعبانى ومن الاخر البرج ده تعبنى

    ردحذف
  28. الأخ اسامة عبدالعال

    اولا شرفتني بالزيارة

    ثانيا : انا كنت بحاول استفزك للدخول الى المدونة عشان تقرى عن رجل برج الدلو

    و لو انت قريت البوستين اللي عن رجل الدلو اعتقد هتلاقي الاجابة و لو ملقيتهاش انا ساعتها هقولها باسلوب مباشر

    تحياتي

    ردحذف
  29. أنا ليلى من برج الدلو وأقدر أقوللك ان كلامك 100000000% صح! برافو وشكرا ليك

    ردحذف
  30. انا منمن ممكن اعرف مدى التوافق بين انثى الدلو ورجل الحمل وياريت ترد بسرعة

    ردحذف
  31. حلو كلامك جميل وجذاب

    انا دلوة جديدة معاكم من السعوديه ههههههههه

    كلامك عن الابراج وتحليلك صحيح كله بحذافيرة قريت اشياء صح موجودة بيه وضحكت عليها لانها تعجبني في شخصيتي

    اسلوبك في الحديث لايمل وشيق شكرا


    سوسو

    ردحذف
  32. والله كل الي قلته عن برج الدلو صحيح وانا اضيف (( خوفها الدائم على عائلتها وخوفها من الماء ))

    ردحذف
  33. سارة بالين من مواليد برج الدلو

    ارجوا زيارة هذه المواقع :


    Matt Damon Rips Sarah Palin

    http://www.youtube.com/watch?v=C6urw_PWHYk&feature=fvst




    ---------------


    Sarah Mania! Sarah Palin's Greatest Hits

    http://www.youtube.com/watch?v=NrzXLYA_e6E&feature=fvst


    --------------------



    NBC Sarah Palin Fact Check (Clue: She's Lying)

    http://www.youtube.com/watch?v=MF0j8PTyj0M

    ردحذف
  34. و هذا هو سر نظرة الغموض والرزانة في عينها بالأضافة لمسحة الحزن كما ذكرنا !

    ____________________________

    هل انت متأكد انك تتكلم عن برج الدلو ؟؟؟؟


    اي رصانة واي كلام ده !!!!

    برج الدلو ليس به مسحة حزن ورصانة اطلاقا .. بل هو مهرج درجة اولى !!!

    ردحذف
  35. المشكلة في فهم أمرأة برج الدلو هي أنها ظاهرها أحيانا كثيرة غير باطنها (يعني مثلا الكثير يرونها هادئة بل ويعتقدون أنها هادئة لدرجة البرود - لكن الحقيقة أنه يكون في داخلها بركان ثائر !!) , والمشكلة الأخرى أنها متقلبة للغاية !!

    عيناها تدل على التفكير وبها غموض ومسحة حزن

    صح 100%

    ردحذف
  36. الكلام بنسبة كبيره مظبوط انا من برج الدلو تسلم الايادي استاذ.ممكن اسأل عن احتمالية نجاح علاقة بين انثى الدلو ورجل الدلو

    ردحذف
  37. الأخ ahan

    كدة كدة رجل الدلو مش بيرضى

    اما بخصوص علاقة الدلو بالدلو
    ففرصتها كويسة - بس ميكونش فيه في حياتك او حياتها شخص معاكس دلو - اب ام اخ

    تحياتي

    ردحذف
  38. انت راااائع وتحليلاتك اصابت الحقيقيه

    اتمنى ان لاتنسى برج الثور والسرطان من تحليلك

    للمرأه والرجل على حد السواء


    نرمين

    ردحذف
  39. برجاء الكتابة عن رجل برج الثور !ومفاتيح شخصيته والحب عنده ومدى قوة العلاقة والتقارب بينه وبين امراة الدلو وايه اكترالاشياء اللى يكرهها فيها يارييت كل شيىء كل شيىء عن رجل الثور؟ بجد وشكرا ليك جدا على بوست امراءة الدلو حقيقى ممتاز.

    ردحذف
  40. السلام عليكم
    فينك يا بلوجانى وفين ردودك؟

    ردحذف
  41. 99.9% صحيح :)

    أنا فهمت نفسي أكتر، بس أنا عندي مشكلة، أنا فعلاً بحس كتير إني مش عارفاني ! إزاي أقدر أفهمني !! لأن الموضوع ده مدمرلي ثقتي بنفسي، حتى أثر جامد على مستوايا الدراسي لدرجة إني فشلت ف مجال كنت بحبه جداً وحولت لكلية تانية وبقى عندي شبه فوبيا من الدراسة :( كل أصحابي خلصوا وأنا اللي بقيت صورة مجسمة للفشل.. مع إني ف المدرسة كنت كويسة مش عارفة الـ drop الفجائي ده ظهرلي إزاي.

    الجزئية بتاعت شغل البيت دي، أنا فعلاً مهملة جدً جداً وحجرتي تعتبر أسوأ حجرة ف البيت كله ،،أنا بكره أساساً إن حجرتي تبقى مرتبة بحبها فوضى كدة لكن لازم تكون نضيفة..

    بس ف المطبخ أنا كويسة الحمد لله بعمل الحاجة بمزاج يعني حتى لما بتضايق بروح أعمل كيك ^_^

    هي دي شخصيتي عامةً دلوقتي مع العلم إني عندي الاكتئاب بقالي سنتين.."وعلى فكرة مش بيظهر عليا خالص إني عندي اكتئاب بالعكس أنا المهرجة بتاعت القعدة وبخلي الكل يتبسم ويضحك.." وبتعالج على فترات متقاطعة عشان بيجيلي وسواس لما بروح للدكتور كتير .. ادعولي (،")

    جزئية إني بتصرف زي الحمل دي، صحيحة أوي لأني لمستها بشكل شخصي. كان واحد متقدملي حمل وكان أصحابي مشجعين الموضوع لأنهم بيقولوا إني أكتر واحدة فاهمة أتعامل معاه إزاي.. هو الموضوع ماكملش عشان اتخنقت أوي منه كنت بحس إنه مش واضح خالص، وده تعبني أوي لأني بكره التورية في الكلام وهو كان معظم كلامه تورية فا مابقتش عارفة الحقيقي من الغير حقيقي.. كمان كان بيضغط على أعصابي أوي، وكان مركز دايماً إني أعجب به "وحاطط خطط وبتاع" فا كنت بحس إن العلاقة بيني وبينه هدفها التحدي هو عاوزني أقع ف حبه وأنا بثبتله إن خططه فاشلة كلها... لاحظت إن البرج ده بيحب على نفسه "أنا كمان كدة بس أنا بخفي ده مش بيظهر خالص.."

    معلش طولت عليكم بس قلت أكيد كلامي هيثبت حاجات عشان الناس اللي بتعارض..

    يا ريت يا دكتور محمد تكلمنا عن رجل القوس وإمرأة الثور
    دمتم بخير.

    ردحذف
  42. هاي انا داليا
    برج الدلو
    الكلام كلو مظبوط بنسبه 99%
    مشاء الله عليك يا استاذ بلوجاتي
    بس هطلب منك طلب ضروري ضروري وفاقرب وقت
    قبل ما الفاس تقع فالراس هههه
    كل حاجة عن رجل الثووور
    وازاي اقدر اتعامل معاه

    ردحذف
  43. امرأة برج الدلو ام فاشلة جداااااااا واولادها بيكرهوها جداجداجدا وعشان يقدرو يتعاملوا معاها بياخدوها على قد عقلها فضولية بشكل بشع ودائما تحاصر اولادها وتتدخل في كل صغيرة وكبيرة لا تترك لهم اي مساحة من الحرية وتراقبهم وتشك فيهم بدون سبب وتجرحهم بقسوة تمثل عليهم دور الصداقة والحب ثم تنقلب عليهم وكانهم مش ولادها وتعارض كل شئ كانت موافقة عليه من قبل ظالمة لاتعدل بينهم دائما عصبية الى ابعد الحدود ولا مقارنة بين عصبيتها وعصبية رجل الدلو على الاطلاق رجل الدلو بيطلع عصبيته على نفسه وبيتجنب الناس لكن هي بتطلع عصبيتها على الناس . تحتقر جدا العلاقة بين الرجل والمرأة وشايفة انها مش من مستواها ابدا بتكره كل الناس حتى نفسها برة البيت عاملة روحها مؤدبة وبتحب كل الناس وجوة البيت تفضل تلعن فيهم لانها مش بيعجبها حد وكل الناس فيهم عيوب ووحشين ومش عاجبها العجب متكبرة اوي ولازم تحسسك انك حقير جدا بتستقوى على الضعيف تمن على الناس وتذلهم بعطائها معقدة من نفسها ومن الناس ومن الدنيا ومن حظها فيها. بتقعد توقع الناس في بعضيهم وخططها الشريرة لا تنتهي ومستحييييييييل انها تطلع غلطانة اصلها ماشاء الله ملاك لا تعتذر ابدا وتفضل تبرر لنفسها وهتطلع بردو انت اللي غلطان في الاخر .لاتنسى الاساءة وبتفضل دايما فاكرالك كل حاجة عملتها وتفكرك بيها عاملة الناس كلها اغبية وهي الذكية اللي فيهم لا تحفظ الاسرار وبتستغل كل كلمة قلتهالها في ساعة صفا وتذلك بيها في الخناق وعلى فكرة امرأة الحمل ارحم منها بكتييييييييييير وبعد كل دة تفضل تعيط من ظلم الناس ليها من غير ما تعملهم حاجة ؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  44. اعز صديقاااتي و المقربات جدا ... دائما يكونون من الدلو .. انا ميزان ..
    و بالعكس هم اللي يستحملوني ..
    يمكن انته تحكم على شخص واحد ,,, يا غير معروف ..
    موناليزا

    ردحذف
  45. انا حاسة ان الكلام كلة عمال تطلع عيوب قولى طيب ميزة واحدة وكمان انا قرات فى كتب تانية ما كنتش كاتبة كدة خالص

    ردحذف
  46. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  47. مرسي علحاجات الحلوة دي ..بس انا مش مودية خالص ..بس فحوار المشاعر دا بيقولو فعلا عليا باردة

    ردحذف
  48. انت كلامك كله صح انا برج الدلو وبصراحة انا كرهت البرج ده لانى معانديش ثقة بنفسى وطول ماانا ماشية فى الشارع بعدل في ثيابى وحاسة انى ناقصنى حاجة بالاضافة لانى حاسة ان الناس كلها احسن منى والميزة الوحيدة اللى فيا انى دايما بحط نفسى مكان الناس علشان كدة بسامح كل اللي بيغلط فيا وكمان ناقص انى اروح بنفسى علشان اصالحهم وكمان انا شجاعة بس ساعة الجد لو مالقتش حد واقف معايا بتراجع وبحب العلم جدا بس ذاكرتى ضعيفة شوية وبسترجع المعلومات فى الامتحان ببطئ شوية زائد انى مش بحب القاعدة في البيت ودا عاملي مشاكل مع بابا لانه مش بيحب يخرجنى كتير بيقول ان عايز يحافظ عليا ارجوك يا بلوجاتى رد عليا وفسر لي اللي بيحصلى

    ردحذف
  49. فعلا كلامك كله صح جدااااااا
    انا من مواليد برج الدلو
    بس التشابه بين برج الدلو والحمل غير صحيح
    ياريت تعيدى النظر فيها
    وبجد ميرسى جداااااااااااا

    ردحذف
  50. سلام انا برج ديالي دلو كل كلام لي قلتي صحيح ولكن نسيت مقلتيش انا بنات ديال هدا البرج مزونين بزاااااف اول ههههههه...... مهيم شكرن بزاف عل كلشي لي قلتي raboba de tanger bayyyyyy

    ردحذف
  51. امرأة برج الدلو التسامح العطاء الحب الصافي الحنان الرومانسية باجمل ملامحها الدفئ الهدوء الرقي الذكاء الاحساس العالي ياريتك تنصفها يا بلوجاتي وتركز الضوء على ايجابياتها وتناقش سلبياتها كما فعلت مع رجل برج الدلو مع تحياتي

    ردحذف
  52. rania
    انا برج الدلو في حاجات صح بس انا حاسة انك مش طايق المراة الدلو وشايف معظم العيوب عموما شكرا احب انك تتكلم علي البرج الصاعد ورجل برج القوس وهل يحب المراة الدلو والعلاقة بين الاسم وتاريخ الميلاد

    ردحذف
  53. ممكن بلوجاتى تكلم عن رجل برج الحوت
    انا برج الدلو
    ايوته

    ردحذف
  54. وع فكره كلامك كتير منه صح وتمام اوى
    ايوته

    ردحذف
  55. ما هى صفات برج الدلو ارجو الرد بسرعة

    ردحذف
  56. السلام عليكم و رحمة الله
    أولاً بشكرك جداً على مجهودك في التحليل (رغم إني متأكدة إنه هوايتك المفضلة)واللي وصّللنا نتائج ظريفة و قريبة جداً من الصحة
    تانياً من تحليلي الشخصي لبرج الدلو لقيت إن الرجل الدلو بينجذب جداً للي بتديله على دماغه (sorry في اللفظ)
    و أهمهم برج العذراء اللي هي أساساً لا تنجذب للرجل الدلو
    في نقطة كمان واضحة جداً عند النوعين (أنثى و رجل الدلو) إنهم بيزهقوا بسرعة، يعني ممكن الواحد منهم يختفي تماماً عن شريكه لمجرد إنه "زهقان"
    دي حقيقة فعلاً
    أخيراً بقى عندي سؤال شخصي:
    كان ليه صديق من 11 سنة من برج الدلو.. عارف عني و عارفة عنه كل حاجة
    وكان دايماً يقوللي بهزار إحنا لازم نتجوز (من كتر ما بنقضي وقت مع بعض من غير ما نزهق).. قال يعني بيجس نبضي.. بس أنا فعلاً عمري ما إنجذبت له
    ما كنتش شايفاه أصلاً.. هوه حاجه كده زي أخوية
    المهم إنه مرة (بعد 8 سنين) إستجمع قواه و قرر يصارحني إنه بيحبني
    اتنرفزت عليه و زعقتله (عشان كنت خايفة صداقتنا تبوظ)وحصلت ظروف خليتني أختفي من حياته تماماً لمدة سنتين و3 شهور
    وفجأه بقيت أفتكره و أفتكر إن صداقتنا دي متتعوضش.. والفجأه اللي وراها إني لقيتني بحبه.. فقررت أرجع أكلمه ثاني.. واستغربت جداً لما لقيته بيقوللي إن أنا كمان كنت وحشاه جداً و إنه مش زعلان من اللي أنا عملته..
    ولم يدم الحال أكتر من شهرين.. والبرود إشتغل من الناحيتين
    أقوله نرجع صحاب يقوللي بطلي كلام فارغ.. و فنفس الوقت بنقعد أيام كتير جداً منكلمش بعض أصلاً كإننا مش مرتبطين
    السؤال بقى : ممكن عشان احنا الإثنين دلو العلاقة تستمر بهذا القدر المتواضع من الشاعر، وللا هيه كدة متنبأ لها بالفشل
    معلش طولت بس أنا بعتقد إن التفاصيل مهمة
    جزاكم الله خيراً

    ردحذف
  57. الأخت Alyaa

    انتوا سنكوا كام بالضبط ؟ ههههههه

    كل دي سنين ؟ !!!!

    انا اطلب منك انك تقولي على ميزات لانثى الدلو ممكن اكون اغفلتها

    اما بالنسبة لموضوعك - فانا زهقت من الكلام عن رجل الدلو

    و عموما رجل الدلو بيتعب حبيبته و بيتعب زوجته
    و امراة الدلو كذلك !!!

    لكن انا هقول على سر عشان نخلص في ليلتنا دي

    الى كل امراة تريد الزواج من رجل الدلو - لازم تتأكد تماما انه معجب بها جسديا - يعني جنسيا - عن طريق انه بيبصل لوشها كتير
    و لازم بعد الزواج تلبيله طلباته

    بدون ذلك فالرجل الدلو هيبقى سئ للغاية - هو يدوب يطاق بعد منفذ الشرطين دول - امال بقى لو متوفروش بقى هيبقى عامل ازاي ؟؟؟

    اوعى واحدة تقولي هو بيقولي انا بحبك او معجب بجسمك او او او

    متصدقيهوش ممكن بكدب لو عاوز يتجوز و خلاص

    و بلاش واحدة تقولي هو ممكن يتجوز واحدة مش معجب بيها - ايوة ممكن يعملها

    رجل الدلو مش للفهم لكن للتعامل فقط

    يعني بالش نفتح التليفزيون و نحاول نعرف هو بيشتغل ازاي - لكن كفاية نعرف ازاي نشغله
    و هو دة اللي ممكن في رجل الدلو

    تحياتي

    ردحذف
  58. hahaha :D
    متخلينيش أشك فزكاءك
    هما كلهم 11 سنة (جواهم ال8 وال2.5)
    المهم
    مميزات أنثي الدلو:
    هتكلم عن الصفات و المميزات مع بعض

    من وجهة نظري هي السهل الممتنع
    كتاب مفتوح للي بتثق فيهم بنسبة كبيرة
    أما المعارف فهي تتعمد تماماً أن لا يتعدى الحديث معهم إطار المواضيع العامة..
    فضولية جداً بسبب شخصيتها المحللة، ومستمعة جيدة، والميزة هنا إن الناس بترتاح جداً وهما بيحكولها عن نفسهم، عشان كمان بيبقى عندها قوة تدعيمية رهيبة بتخلي المنهار و اليائس مبسوط وعنده أمل
    (بتدي اللي قدامها ثقة في نفسة)
    مستحيل تتكلم عن نفسها أو تعبر عن رأيها بصراحة لو حست إن اللي قدامها بيحاول يفهمها أو لو جالها هاجس إن الكائن دة مش مريح، ساعتها بتقلب الكلام لتهريج و مزاح أو تقول كلام متناقض بحيث إن محدش يفهم حاجة
    معندهاش مشكلة إن الناس تقول عليها غريبة المهم إن محدش يفهمها
    السبب تقريباً يعني ، عشان محدش يتوقع تصرفاتها فتقدر تنفذ اللي في دماغها من غير ما اللي قدامها يكون عامل حسابه (يكون مش واخد خوانة يعني)

    حساسة جداً.. و البيت أكبر مؤثر في شخصيتها
    يعني لو كان فيه مشاكل وهي طفلة في البيت، بتفضل طول عمرها مش مستقرة وبتحاول تخفي بكل الطرق المشاكل دي و تتظاهر إنها أسعد إنسانة في الوجود
    ليه بتحاول تخفي مشاكلها؟ عشان عارفة إن الناس كلها عندها مشاكل ، وفي نفس الوقت عارفة إن محدش هيفهم سبب تأثرها البالغ بالمشاكل دي
    (يعني من ناحية مش بتحب تتقل على الناس و تظهر في مظهر المسكينة، و من ناحية ثانية عارفة إن محدش هيفهم حاجة ولا هيقدر يقدم لها حاجة)
    أما لو كان البيت مستقر وقت طفولتها فبتكون شعلة من الحياة و النجاح و الإستقرار.. و مبتبقاش محتاجة من حد حاجة بس بتبقي دلوعة و أنانية شوية

    ردحذف
  59. الأنثى الدلو عندها طفولة مستديمة وطفولتها دي هي السبب في إنها تتجاهل كل شيء فيه تعقيد وقيود النضج
    يعني مثلاً الإتيكيت والأنوثة المتكلفة وممارسة ألاعيب في الحب عشان الإثارة.. كل دة بالنسبة لها أكبر من مشاعرها الرقيقة والبريئة
    وفي أسباب تانية
    أولاً عشان هي متأكدة إن دة مجرد شكل أو mask بيخفي وراه حقيقة مختلفة تماماً... وهي بتكره الزيف
    ثانياً عشان الإثارة الناتجة عن مظهر مزيف بتكون مؤقتة أو غير مستديمة
    وهي بتشوف إن الحياه ليها معنى و قيمة لما بتستند إلى الحقائق وتكون الحقائق دي ثابتة

    عندها أخلاق فوق الوصف
    يعني لو مثلاً كانت خارجة هي و صديقاتها و إقترحوا يروحوا مكان غالي شوية ، ممكن ترفض بإصرار لمجرد إنها حست إن واحدة فيهم معهاش فلوس، فتقول إنها مش بتحب المكان مثلاً عشان ما تحرجش صاحبتها
    بتحس جداً بغيرها و بتتعاطف معاهم وبتبذل مجهود غير عادي لنصرة الضعيف و المظلوم
    وتقريباً دة سبب مسحة الحزن اللي بقرأ عنها كل ما حد يتكلم عن أنثى الدلو.. السبب إن هي لما بتتظلم أو بتكون في موقف ضعيف بتتوقع إن اللي حواليها يعملوا معاها زي ما هي بتعمل معاهم
    ولما مابيحصلش كدة بتصاب بالإحباط وبتصالح نفسها بشوية هوايات بتحبها وخلاص.. وتلبس وش برود كدة إن الحاجات دي تافهه ومش مضايقاها
    المضحك بقى إنها ما بتشيلش منهم وبتتعامل معاهم عادي بعد كدة.. بس بيفضل أثر الموقف عامل علامة في نفسها
    (الموقف نفسه مش رد فعل الناس)

    أما عن ثقتها في نفسها فهي قويه جداً وبسمع كتير كلمة (فولاذية) لما بيجي الكلام عن أنثى الدلو
    بس ده مش بيتولد معاها من الطفوله.. هي بتكتسبه من احتكاكها بالمجتمع
    حضورها جذاب بسبب البهجة اللي بتشع من عينيها و ضحكتها
    (الناس بتحس لما بتدخل عليهم أنثى من برج الدلو و كإن حد فتح الشباك في يوم عاصف)
    محاطة بشحنه من الغرابة و الإختلاف و اللا تقليدية

    بالنسبة للحب
    زي ما قلت قبل كدة هي السهل الممتنع
    مفتاحها الحنية و إثبات إن الشخص جدير بثقتها
    يعني يكون الإنتقاد أو المعارضة بإسلوب غير مباشر.. المباشر بيخليها تنفر
    (ده برضه لإنها بتتعامل معاه بالإسلوب ده. يعني لو فيه حاجه مش عجباها بتدلعه عشان يغيرها مش بتديله على دماغه)
    لو ده حصل هي بنفسها بتفتح الباب و بتسخر كل جاذبيتها و كيانها لشريكها
    هي بتبان باردة لإنها بتستخسر تبسط الشريك وهو مضايقها
    لكن هي بتعرف كويس جداً إزاي تخليه مبسوط
    يعني في بداية العلاقة لازم تتأكد إن اللي هتحبه ده يستاهل (يعني هوه كمان يكون عنده أخلاق ومبادئ : مثلاً ميكونش أناني و يكون عنده إستعداد للتضحية ،صادق و بيوفي بوعده)
    لأنها لو ارتبطت بواحد و حست إنه ما يستاهلهاش بتتحول لإنسانة باردة بجد
    خلاصة الكلام هي رهيّفه وبتحب المعاملة الرقيقة من راجل قوي

    ده كان وجهة نظري الشخصية

    ردحذف
  60. الأخت Alyaa

    انا نشرت كلامك - لكن لم انشر الكلام المنقول - معلش

    بالنسبة للتليفزيون كان قصدي متعمليش زي العيال الصغار عاوز يفتح التليفزيون من جوة من ورا عشان يشوف المذيع اللي جوة ! ههههههه
    يعني مش مهم نعرف التليفزيون من جواه عامل ازاي لكن المهم يبقى في ايدينا الريموت

    ههههه

    تحياتي

    ردحذف
  61. مش مشكلة
    أنا بعتت اللي عندي بناءاً على طلبك
    انت بقى براحتك نقي اللي يعجبك

    الرجل الدلو يعني عقرب ميزان عذراء حوت على التوالي...
    المرأة الدلو يعني قوس ميزان أسد حمل برضه على التوالي

    لكن دلو + دلو = 0

    ردحذف
  62. alyaa ممكن لوسمحتى
    منغير ازعاج اكلمك ايميل او ع جوجل
    بعد ازنك

    ردحذف
  63. ayota
    مفيش مشكلة يا حبيبتي
    my email : journey.into.nothingness@gmail.com

    ردحذف
  64. هايدى ،السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،.
    ارجوووووووووك ترد عليه:
    نفسى افهم ازاى ممكن تكون العلاقه بين المراه الدلو و الرجل العقرب عشان فيه انجذاب قوي من الرجل العقرب ناحية المراه الدلو . وبيعجب بيها ويحبها جدا . هوا صحيح فيه عند من الاثنين بس هوا بيحب عندها و شخصيتها . وبيستحملها .و معجب اوى بجمالها.وهى معجبه بثقته بنفسه.ومدحها .لكن ده يبنى علاقه زواج ناجحه.
    شكرا جزيلا على كلامك عن امراه الدلو.:-)

    ردحذف
  65. أنا فعلاً ممكن أظهر باردة وأنا جوايا بركان.. ف البيت عندي ماحدش فاهمني وعلاقتي بوالديّ متوترة "والدي برج الأسد ووالدتي برج الثور" أخي الأصغر برج الحوت أنا وهو علاقتنا كويسة بس بحس إنها كويسة عشان أنا بقدم تنازلات على طول الخط..كمان هو غير متواجد في البيت كتير.

    أنا وماما علاقتنا سيئة جداً هي بتحاول تسيطر عليا ف كل شيئ وأنا رافضة الأمر تماماً.. كمان بتقولي عليا مجنونة وعلى طول عايزة أفضل بره البيت.
    أساس مشاكلي معاها السيطرة وكثرة الانتقاد.. بصراحة انتقاد للانتقاد

    أساس مشاكلي مع بابا بردو حاجة شبيهة للسيطرة. بس مش عارفة أسميها ايه عامةً بابا ينفع أتكلم معاه واقنعه لو معايا حجة وكمان أحياناً ممكن أضغط عليه بس مش بحب كدة لسببين :

    أولاً: مش بحب اسلوب الضغط..
    وثانياً: لأني بكون وصلت لمرحلة نفسية ببقى زهقت وماعندي طاقة كفاية إني أبدأ جولات الضغط.. فا باخد جنب مع نفسي وخلاص..بس بكون نفسياً استهلكت.

    عصبية جداً لو اتعصبت صعب السيطرة عليا.. كمان الحمد لله محبوبة من معظم الناس اللي بتعامل معاهم يعني بحس إن الشاذ هما اللي مش بيقبلوني ماعرفش ليه .. يمكن لأني مش بعرف أهادن أو أجامل .. وأحيانا بقول كلام من غير ما احسبه جيداً..

    ذاكرتي ضعيفة أوي.. أعطي فرص محدودة لمن أتعامل معه إما أن يثبت لي أنه جدير بصحبتنا أو أقطع أنا معه تماماً أنا بياعة على فكرة وده اكتشفته مؤخراً مش عارفة دي حاجة فيا أساساً ولا اكتسبتها بعد صدمات في الناس.

    أنا غير مرتبة خالص وأحب الفوضى وبرغم إن حجرتي عاملة زي "عش المجانين" على رأي والدتي بس بكون عارفة مكان كل حاجة..
    على فكرة تعرفت على شاب أونلاين برج الدلو.. والتشابه بينا مخيف lol بس هو طبعاً أكثر عقلانية وأكثر تهكماً ألذع نقداً مني..
    ملاحظة: أنا في الأصل لا أتحدث مع شباب أونلاين لكني في حالة تخبط حالياً... الله المستعان

    مترددة.. ومابعرفش آخد قرارات حاسمة وسريعة.. دوماً في قابلية للتغيير عندي مادام البديل أفضل. متواضعة الحمد لله وده من ضمن الأشياء اللي بتعمل مشاكل مع ماما لأنها بتشوفني بتعامل مع الناس زي زوجة حارس البيت أو أي ناس أقل في المستوى بود زيادة .. أو بدون رسمية..

    على فكرة صحيح بكره الرسميات جداً لدرجة إني مرة كنت بتعامل مع حرس الجامعة وأخدوني لرئيسهم كنت بتكلم معاه زي ما أكون بكلم جارنا مثلاً..

    بكره الفشل جداً جداً واتعقدت منه لأني فشلت بصورة متكررة ف دراستي.. برغم كل الفشل ده مش بحس إنه بتاعي يعني بحس إن المحيط حولي كان مش مساعدني وخاصة إني بأحبط بسرعة جداً.. بحب أوي شغل الـ team work وبكرة أبقى قائدة عشان بخاف من المواجهة أو المسائلة..

    بيتهيألي حلمي الأوحد دلوقتي هو إزاي أعمل بيت مسلم قوي.. ومن أهم المشاكل اللي معقداني هي إني perfectionist وده بيزود الاحباط عندي..والملل.. فا بحس إني مش بقبل أي تجاوزات ف اللي بحلم به.. معنديش استعداد أقدم أي تنازلات لأنه بصراحة أضع أمل كبير جداً على حلمي هذا..

    "خلفية فقط ليفهم من يقرأ سطوري: نشأت ف بيئة غير مستقرة بالمرة.. لهذا أركز على كيف أقيم بيت سليم.." أسأئل هل من الممكن أن يربى أبناء ليخرجوا للمجتمع أسوياء دون أدنى شوائب نفسية..؟ لا أدري.. أظن جزء من خبرات الانسان تكون بسبب أي تعقيدات أو مصاعب نفسية مر بها وأنا مش هبقى أم تقيد أبنائها بقدر ما تحاول توجههم .. أحب أشوف أولادي بيجربوا كل شيئ ف الحياة طالما شرعاً يجوز لأني أكره أن تقدم لي التجارب على طبق من فضة دون أن أخوضها بنفسي.

    يتبع D:

    ردحذف
  66. بيتهيألي لو ماكنتش عرفت ان في حاجة في الحياة اسمها "التزام ديني" كان وضعي هيبقى مختلف تماماً.. بصراحة الدين هو لجامي الحالي فقط لا غير.

    عندي أخ أكبر برج الثور.. هو بيوصفني دايماً إني متمردة بجد نفسب أعرف ليه.. علاقتي به طيبة بس مش عميقة للدرجة..

    الحمد لله لما باخد قرار صعب أغيره لأني بكون درسته كويس قبل ما أثبت عليه.. زي مثلاً قرار الحجاب.. "بغض النظر عن حكمه الشرعي.. لأن العيلة كانت ضد الصورة اللي أنا متبعاها ف حجابي" مثلاً في الفترة ما بين محاولتي للإلتزام الديني وحياتي قبل الالتزام قدرت بفضل الله أولاً ثم أظنها سمات شخصية إني أثبت أمام كل الضغوط اللي أهلي مارسوها علي لأترك ما اخترته لنفسي..

    كمان أنا عنيدة .. لو حد اتحداني دماغي بتبقى حجر.

    أنا ضعيفة بداخلي.. بس بظهر بمظهر ضد الحقيقي تماماً وأنجح جداً في اخفاء حقيقة كوني ضعيفة "ربما لأن الظروف حولي تكبلني.. لا أدري"

    أنا أحب تحليل كل شيئ.. لا أترك المواقف تمر هكذا مرور الكرام.. كمان أنا عقلانية جداً جداً ومنطقية مع أصحابي فعلاً لدرجة إنهم بيقولوا إني مش بنت..
    ملاحظة: ف المدرسة كنت وقت الفصحة ألعب كرة قدم مع الأولاد أو أي حاجة معاهم ماكنتش أفضل مع البنات.. لدرجة إن مديرة المدرسة كانت بتقولي "هشيل التاء المربوطة من اسمك"

    ولعبت فترة ice-skating فكان المدرب مسميني عبد الرحمن P:

    بصراحة لا أهتم لتفاصيل الزينة بتاعت البنات دي.. P: ومابحبش المكياج غير حاجات بسيطة أوي أوي.. بحس إنه كيس بلاستيك على وشي مش عارفة أستخدم وشي براحتي !!

    طبعاً قبل الالتزام كان أصحابي كلهم أولاد.. ولعبي ولبسي أولاد...

    تفكيري مجرد أوي.. والدتي دايماً تقولي كدة..طالما الحاجة مش حرام أو مش هتضر حد يبقى عادي عندي..

    كمان في حاجة غريبة أنا بحب تعدد الزوجات وده مخليني هضرب من أصحابي البنات كل مرة نفتج كلام ف الموضوع ده يبقوا مفروسين مني..

    في حاجة حضرتك نبهتني لها ف نفسي وهي إني لو مالقتش إن زوجي يبدالني نفس مستوى الحب.. أصاب ببرود كخطة دفاعية عن نفسي حتى لا أصاب بالاحباط فعلاً أنا كدة.. هصدر له الطرشة P:

    لما بحب حد.. ببقى غريبة جداً زي القصص اللي بنقرأها..

    لو حد عاوزني أكرهه بجد... يقيدني أو يتحكم فيا "لو قدر يعني" بكره جداً اللي بيتلاعب بيا أو لا يحترم عقلي.. ورفضت عريس قبل كدة عشان الموضوع ده كان كلامه مش واضح ويعمل حاجات يفهمني أسباب لها وجهين.. وأكتشف فيما بعد الأسباب الحقيقية وراء أفعاله.. برغم إنه كان في رابط بينا أنا مش فاهمة هو ماهيته ايه بس كان في رابط جميل أوي بينا على فكرة كان برج الحمل..

    أنا مرحة و كئيبة
    جريئة وخجولة
    حمائية تجاه أصحابي.. واتألم لأجلهم ربما أكثر مما أتألم لنفسي.. وأهم حاجة عندي الأهل والأصدقاء... حتى لو مالقيتش الحب بيبقى عندي اكتفاءبأهلي وأصدقائي.. بس بما إن أهلي مش متفاهمين معايا وأساساً في عدم استقرار.. وأصحابي مشغولين.. فا بقيت حاجة كدة باهتة بس بتعايش يعني..
    أنا ممكن أبقى صاحبة أي حد.. لكن صعب أوي لما ألاقي حد ينفع يبقى صاحبي .. مش بلاقي ناس تفهمني بسهولة.. أفضل ناس وصلت لصحبتهم كانوا من برج الجدي والأسد والحمل الجدي والأسد والحمل كنت بحسهم صدى صوتي يعني لو تكلمت مش بلاقيهم بيضيفوا لي أي حاجة.. عندي زميلتي ف الجامعة برج الثور.. مش هتصدقني لو قلتلك إني من كتر ما تعقدت من والدتي عشان برج الثور بحس إن علاقتي مع البنت دي مش هتستمر كتير .. عامةً انا عاملة حدود معينة عشان نفضل كويسين وهي تصرفاتها بتبقى أحياناً غريبة أوي فا بتجاهل التصرفات دي وأخد الحاجات الحلوة فيها

    كمان أنا بهتم بالتفاصيل أوي ومادياً كريمة مع أصحابي حريصة مع نفسي..

    ملاحظة أنا بتعالج من الاكتئاب من 2007.. توقفت حالياً عن العلاج عشان أنا موسوسة أوي.. فا قلت أقولكم دي عشان أكيد لها أثر على السمات الشخصية.."

    أنا كتبت كتير جدداً "بالنسبة لكم أكيد P:" لو في أي أسئلة حضرتك اسأل.. ولو أني مش عارفة حاسة إن كل اللي كتبته ده ممل ومكرر وأهبل أساساً.. من الآخر حضرتك حرقت الشخصية ف البوست :) أنا بكتب تحصيل حاصل يعني يمكن حضرتك تشوف أي اضافة

    تم بحمد الله (",)

    ردحذف
  67. السلام عليكم جميعا
    تحياتي أولا لبلوجاتي ولجميع الأصدقاء المشاركين
    صراحة مدونة جميلة جدا!
    انا جبل من مواليد برج الدلو واللي محيرني تصرفات فتاة الدلو حيث لدية مجموعة من الصداقات من ضمنها فتاة الدلو نفسي لو أعرف تصرفها معاي كيف!
    أسئل الأخوات من برج الدلو كيف أعرف وأتأكد من حبها لي؟
    وعادة كيف يتصرف فتاة الدلو مع حبيبها؟
    وبماذا يزعل كثيرا؟
    أرجوا من الجميع المشاركة وشكرا

    ردحذف
  68. مرحبا

    أنا اكتشفت ان أمي "دلو" وحآبة أضيف صفات بسيطة بعد إذنك يابلوجاتي عن أمرأة الدلو بصراحة شخصيتها معقدة جدا وهي:
    * انها تتوقع دائما حدوث الأشياء قبل ماتحصل بس ماأعرف هل ممكن نقول انها لديها حاسة سادسة او ممكن نكون غلطانين!
    * انها متعاطفة مع الجميع مع كل اللي حواليها ومع كل اللي يشتكولها لكن ليست قريبة من حد فيهم
    * شخصية مستقلةأقصد انها مستقلة بذاتها مهما قربت منها لازم يكون بينك وبينها مسافة
    * استقلالية تحسس اللي حواليها انها مو محتاجة لأحد مع انها أحوج الناس لهم
    * ماترتبط بصديقة معينة لها صديقات كثير وكلهم على نفس المسافة منها
    * صديقة لأولادها أكثر منها أم
    * تحب تتفلسف
    * متطورة ومتجددة بل عصرية

    عيشة

    ردحذف
  69. وفي صفة برضو بارزة جدا عند بنت الدلو وهي إنها عميقة جدا وهي تشترك في الصفة ذي مع بنت العقرب بنت العقرب عميقة برضو

    عيشة

    ردحذف
  70. يعني انا دلؤقتي رجل برج الجوزاء هل انفع مع واحده برج الدلو ؟ ثم انا دورت كتير وملقتش واحده برج دلو اصلا اعمل ايه بقي ؟

    ردحذف
  71. يا بلوجاتي رد علينا...!

    ردحذف
  72. مرحبا عيشة ما قصدك ب عميقة

    ردحذف
  73. اهلين
    عميقة ضد سطحية
    عميقة يعني غير سطحية .. تفكر بعمق .. تتأمل .. تعطي الشيء حقه من التفكير .. تاخذ وجهة نظرك بالتحليل وهكذا
    وطبعا (السطحية) دائما بتوحي للجهل والسخف أحيانا وامرأة الدلو لايمكن تكون سخيفة أو غير منطقية أو جاهلة أبدا..

    عيشة

    ردحذف
  74. "يا ريت اعرف هل جميع بنات الدلو مثلي بحيث لا اريد ان اخسر أي صديق/ة وإن زعلنا من بعض لأي سبب كان"

    ردحذف
  75. مساء الخير والبركة
    سيدي العزيز كنت تمنيت عليك ان تعيد النظر في كتابة بوست امرأة الدلو وبصراحة وجدتك غير منصف معها مثل نساء باقي الابراج واحتمال ان تجربتك الشخصيه طغت على الموضوع واسفه لكن انت تظلمها كثيرا هي فقط انسانه حساسه لاتظلم ولاتؤذي احد لديها ثقة بالحب وان الحب ممكن يغير الناس نحو الاحسن عندها احلام وطموحات كبيره وواثقه من نفسها صحيح انه تعمل مناظر ولكنها مع الناس غير مع الحبيب تكون انسانة ودوده ومطيعة اكرر طلبي علك تستجيب لي وشكرااااااااااااااااا

    ردحذف
  76. هايدى()
    ممكن الرد من الجميع _ و ارجو عدم اهمال سؤالى:
    نفسى افهم ازاى ممكن تكون العلاقه بين المراه الدلو و الرجل العقرب عشان فيه انجذاب قوي من الرجل العقرب ناحية المراه الدلو . وبيعجب بيها ويحبها جدا .هو شايف إن عندها شخصيه وإجتماعيه بس ده بسبب العند. هوا صحيح فيه عند من الاثنين بس هوا بيحب عندها و شخصيتها . وبيستحملها .و معجب اوى بجمالها.وهى معجبه بثقته بنفسه.ومدحها .أنا نفسى افهم رجل برج العقرب أكتر وعلاقته ممكن تكون ازاى مع امراة الدلو وهل ممكن يكتشف مع العشره انها معندهاش شخصيه بالنسبه له .
    شكرا جزيلا على كلامك عن امراه الدلو.:-)وعن كل تعليقاتك

    ردحذف
  77. تــــــــــــــوتـــــــو..
    عاوزة أقولك يا بلوجاتي ان كل حرف كتبتو عن البرج دة صح انا من برج الدلو وبالظبططططططططططططططط دانت أااعد معايا يا راجل !!! هههههههههههههههه بالتوفيق انشاء الله

    ردحذف
  78. ممكن اي حد يجاوبني على سؤالي شو مدى التوافق بين المرأة الدلو والرجل العقرب ؟؟؟ بليييييييييييييز بسرعة
    سوسو

    ردحذف
  79. نساء برج الدلو
    يعني نفسنه وناس بتهري وتنكت في نفسها وغيره بشعه
    دي بيني وبينك يابلوجاتي متببلشهاش
    عندي اختي واتنين معايا في الكليه ومراة خالي
    ناس قرف استغفر الله
    انا عقرب

    ردحذف
  80. انا فتاه من برج الدلو و في الحقيقه احب اكثر من رجل في وقت واحد كما انني في بعض الاحيان لا اصارح بمشاعري
    ايضا سرعان ما ينتابني الملل من الحبيبي و اسعى لان احب غيره
    سوالي هل يكون الحال نفسه بعد الزواج ؟

    ردحذف
    الردود
    1. انا برج الدلو و معايا نفس المشكله الملل بسرعه

      حذف
  81. التعليق قبل الأخير.. أرفض وأشجب وأستنكر. :)

    تكلم عن برج الدلو بصورة أفضل لو سمحت.

    ردحذف
  82. ما بلاش العقرب يقول كده وكمان مش كل الناس لازم صفاتها متشابهه ده على حسب البيئه والمجتمع اللى اتربوا فيه

    ردحذف
  83. انا اتنين من صحباتي برج الدلو وادة في منتهى الأخلاق والأدب والتانية أعوذ بالله غلاوية وغيورة

    الأولى جدعة ومخلصة بس يا عيني اما سابت خطيبها فضلت فترة نفسيتها مهزوزة ومش عارفه تحب تاني مش عارفه على ايه مع انه مايسواش ضوفرها

    التانية بقى بتغير الرجالة زي ما بتغير الشرابات

    بس الاتنين بيشتركوا ان عندهم ضعف قصاد الرجالة مابيعرفوش يقولوا احم

    فاتن

    ردحذف
  84. استاذ بلوجاتى ما معنى قوه الشخصيه من وجهه نظر حضرتك ؟ وهل لها علاقه بالثقه بالنفس ؟ شكرا لك على تحليلك ولكنى ارجو الرد سريعا

    ردحذف
  85. الأخت Alyaa بصراحه تحليلك 100% واول مره الاقي تحليل صحيح للدرجه ذي.

    بصراحه أول مره أحس انو فيه أحد قرأ شخصيتي بشكل صحيح رغم وضوحي لكن اعتبر نفسي اكثر وحده مفهومه غلط^^

    الف شكر
    الاخ بلوجاتي اشكرك على مدونتك الرائعه واتمنى تستفيد من تحليل الأختAlyaa

    بالمناسبه والي مش مذكور أنثى الدلو تكره الأرتباط والزواج وتعشق الاستقلاليه،عقلها يسيطر على حياتها.

    ردحذف
  86. ماقريت البوست كامل بس والله برج الدلو الرجل قاهرني مووت

    احسن واحد يغيظ العالم كلوو .. المشكله في الدلو لو حس انو قوي مع انو فعلا في اعتقادي من اقوى ابراج الرجال هو والميزان

    على الاقل الميزان ذوق وطيب حتى لو بيجامل وبيكدب يعني بيديلك ريق حلو ويسمعك كلمه حلوه وفي الاخير بيعمل الي هو شايفه

    اما الدلو استغفر الله لن للامانه متفهم جدا ومرن ولذيذ

    استاذ بلوجاتي ممكن تجاوب سؤالي

    الرجل الدلو بيحب العنف في الجنس صح ؟
    غالبا الدلو بيحب العنف في كل شؤون حياته اصلا

    والسؤال التاني اغلب الساديين عقرب ودلو اتوقع

    والرجل الميزان بيشوف انو العنف في الجنس طبيعي اتوقع
    ياريت يا استاذ بلوجاتي ترد عليا

    ردحذف
  87. سلام عليكم يا بلوجي واحب اقولك الي انت كتبته عن انثى برج الدلو كـــــــــــــــــله صح بعدين يعني انت فضحت انثى الدلو هههههههههه بس والله مشكور على كل هذا

    ردحذف
  88. هاااااي انا تغريد والله انه كلامك عن انثى برج الدلو صح صح صح 100% بعد ابغاء اعرف مدة تواقف مع باقي الابراج وشكراً

    ردحذف
  89. يسعد صباحك /مساك
    والله انا برج الدلو وقرأت كلامك فيها حاجات متطابقة للواقع... وخاصة اللى بتمثل صراع العقل والعاطفه
    وتأثيرها على شخصيتها ومستقبلها
    وفى حاجات مش صحيحة ...
    دومت بكل ود اخـى.. متمنيه لكـ مذيد من النجاح
    تحياتى
    ..

    ردحذف
  90. قرفانه من الدلو24 نوفمبر 2010 في 8:33 م

    امراه الدلو دى كتله من التعقيدات والتفاهه فى انسانه ضعيفه جدا مهزوزه بس بتحاول تبين العكس انها شخصيه قويه واستقلاليه ومهمه وهى فى الاخر اى عيل ممكن يضحك عليها بشويه كلامك وياخد كل الى عاوزه
    وهى بتبقى بالند مع الراجل وعايزه تبين انها الراجل وانها اذكى واعقل منه وفى الاخر بتاخد على دماغها دا بس عشان الكبر الى مالى دماغها
    الصراحه انا مش شايفه فيها اى ميزه
    هى بتحترم الى اقوى منها وبتخاف منه يعنى تخاف ماتختشيش
    وبتتصنع العصبيه وقلبها اسود ممكن تسامح حد عمل فيها موقف زى الزفت وممكن فى نفس الوقت متسامحش حد عمل فيها موقف صغير شخصيه معقده وتركيبه غريبه هى نفسها مش فاهمه نفسها

    ردحذف
  91. السلام عليكم

    شكرا استاذنا الكريم لتحليلك الغير طبيعي للمرأة الدلو وبما اني الدلو فأتمنى تنصحها نصيحة لاني احس مولود الدلو قنبلة لنفسه قبل غيره

    ردحذف
  92. فاتن انا ممكن اتواصل معاكي ازاي انا دلو زي صحبتك الضعيفه اللي تكلمتي عنها ونفسي اتكلم مع وحده تقويني قصاد الرجاله وبالذات العقرب لو عندك فكره عنه عشان باين عليكي قويه
    اروى

    ردحذف
  93. دلوه انا


    عاوزه اعرف نجاح العلاقه بين فتاه دلو وشاب جوزائي؟

    ردحذف
  94. كلام استاذه alyaa اكتر من رائع وتقريبا 100% صح

    جهاد

    ردحذف
  95. كلام alyaa مررره صح كانها تتكلم عني

    ردحذف
  96. واضح من التعليقات ان المتعقدين من برج الدلو كثير^^

    لكن للامانه افضل انثى هي انثى الدلو ويكفي انه لا توجد عندها غيره واحقاد،وعقليتها فذه وعصريه

    هي انثى جميله بكافة المقاييس

    تحليلك يا بلوجاتي اعطيه 50 بالميه

    تحليل alyaa اعطيه ميه بالميه

    ردحذف
  97. والنبى هانتغاظ منها على ايه؟
    هو اصلا عندها ايه جميل اوى كده عشان الناس تتمناه
    بالعكس الواحد بيشفق على انثى الدلو واحده كلها كلاكيع وعقد وامراض نفسيه ملهاش حصر ربنا يشفيكو اعاوز بس اقتبس اخ او اخت مش كاتب اسمه من فوق كتب كلام بالظبط ينطبق على انثى الدلو

    مرأة برج الدلو ام فاشلة جداااااااا واولادها بيكرهوها جداجداجدا وعشان يقدرو يتعاملوا معاها بياخدوها على قد عقلها فضولية بشكل بشع ودائما تحاصر اولادها وتتدخل في كل صغيرة وكبيرة لا تترك لهم اي مساحة من الحرية وتراقبهم وتشك فيهم بدون سبب وتجرحهم بقسوة تمثل عليهم دور الصداقة والحب ثم تنقلب عليهم وكانهم مش ولادها وتعارض كل شئ كانت موافقة عليه من قبل ظالمة لاتعدل بينهم دائما عصبية الى ابعد الحدود ولا مقارنة بين عصبيتها وعصبية رجل الدلو على الاطلاق رجل الدلو بيطلع عصبيته على نفسه وبيتجنب الناس لكن هي بتطلع عصبيتها على الناس . تحتقر جدا العلاقة بين الرجل والمرأة وشايفة انها مش من مستواها ابدا بتكره كل الناس حتى نفسها برة البيت عاملة روحها مؤدبة وبتحب كل الناس وجوة البيت تفضل تلعن فيهم لانها مش بيعجبها حد وكل الناس فيهم عيوب ووحشين ومش عاجبها العجب متكبرة اوي ولازم تحسسك انك حقير جدا بتستقوى على الضعيف تمن على الناس وتذلهم بعطائها معقدة من نفسها ومن الناس ومن الدنيا ومن حظها فيها. بتقعد توقع الناس في بعضيهم وخططها الشريرة لا تنتهي ومستحييييييييل انها تطلع غلطانة اصلها ماشاء الله ملاك لا تعتذر ابدا وتفضل تبرر لنفسها وهتطلع بردو انت اللي غلطان في الاخر .لاتنسى الاساءة وبتفضل دايما فاكرالك كل حاجة عملتها وتفكرك بيها عاملة الناس كلها اغبية وهي الذكية اللي فيهم لا تحفظ الاسرار وبتستغل كل كلمة قلتهالها في ساعة صفا وتذلك بيها في الخناق وعلى فكرة امرأة الحمل ارحم منها بكتييييييييييير وبعد كل دة تفضل تعيط من ظلم الناس ليها من غير ما تعملهم حاجة ؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  98. عاوز بس اقول انثى الدلو عندها صفه لايملكها غيرها من نساء ابراج جنسها وبتعملها بجداره الا وهى تعشق التأويم يعنى بتسخن الناس على بعض درجه اولى تولع الدنيا فى بعض وتنام مستريحه 24 قيراط ربنا يشفيها والله

    ردحذف
  99. اخر تعليقين
    باين انك دقتي الويل من بنات الدلو زيي :(
    انا لاحظت تكرار الصفه دي
    بتسعى لصداقة البنات المميزين بتحب تبقى من مجموعتهم ومحسوبه عليهم
    لكن عندها تناقض في مشاعرها تجاههم بتحبهم وبنفس الوقت بتغير منهم وبتخاف جدا انهم ينافسوها عاوزه انها تفضل رقم واحد واي واحده تتفوق عليها بتموووت من الغيره وبتعمل زي ما قلتي خطط شريره عشان منافستها تفشل وبتحسي ان في كم من الشر داخلها مخيف بتحب نفسها وبتتمنى الخير لنفسها وبتتمنى الشر لغيرها!!!
    عجيييبه بتحب منافستها وبتقضي معاها اجمل اوقات وبنفس الوقت بتؤذيها.. والمشكله ان أذيتها على مستوى عالي مش هين

    كلاكيع ومشاكل كبيره في نفسيتها ربنا يعينها.. اكيد التدين بخفف من الصفات دي

    ردحذف
  100. احس نفسي متشائمه كثير :(

    ردحذف
  101. متابعة لبلوجاتي13 فبراير 2011 في 2:23 ص

    انا صاحبتي برج الدلو وانا اسد
    وجدا اعشقها لانها مرحه جدا وصريحه جدا
    وشجاعه جدا
    متهوره بالحب
    ماتسمع كلام احد
    بتغار عليا كتير من باقي الصاحبات
    ولو احد حاول يغير صداقتنا ماتسكت
    روحها رائعه جداااااا
    والضحكه ماتفارقها
    مع انو في اشياء كتير تعكر مزاجها
    بس قناع الضحك مايفارقها
    اجتماعيه جدا
    جريئئئئئئه جدا جدا جدا

    ردحذف
  102. مآفي ححسنه وحده
    بلوجاتي المفروض تكتب الموضوع سلبيات انثى الدلو
    ياليت لو تركز شويا على حسناتها

    ردحذف
  103. بلوجاتي صراحة انته ما أنصفت بنت الدلو لانك انته بالذات مافهمتها ....!! الله يسامحك بسسسسس

    وومثل ماقالت ابعض الاخوات انته بنيت هالتحليل على أساس حادثة صارت معاك من بنت الدلو ...

    ياليت تعيد كتابة التحليل او تحط تحليل الاخت alya
    لانها بصراحة كفت ووفت ..ماشاء الله عليها جابت الصفات بشكل جميل ومقنع ...واظهرت صفات البنت الدلوة الأصلية ..

    انا ما أشك بقدراتك التحليلة بالعكس احترم آرائك وطريقة تحليلك المميزة بس لازم يكون فيه عدل!

    وياليت عاللي يحكمو على بنت الدلو أي أي برج آخر بالسوء يشوفو هي كيف تربيتها ودرجة تدينها وإيمانها وبعدين يحكمو عليها ..مو يحطو اللوم على برجها !

    وياليت تبعد عن التعميم !!!



    اختكم في الله

    دلوة أصلية

    ردحذف
  104. استاذ بلوجااتي
    ياليت تحط تحليل الاخت alya ولا تطنش الرد ارجوك يعني
    لانه بصراحه اي احد بيدخل بيقرأ الموضوع الي تكتبته
    عن انثى الدلو مابيعجبه ابداا وبياخذ فكرا مو حلوه عنها
    يعني بقيت الابراج انت كاتب صفات مرا كويسه عنهم
    الا دا البرج مافي ابد ولو فيه يمكن وحدا او اثنين
    فيا ليت لو تزيد وتحط تحليل الاخت عليا لو بصراحه كأنها بتتكلم عني
    و مشكور
    دلوه من السعوديه

    ردحذف
  105. والله مرة مايصير كدة حرام عليكم
    إيش هوا دا هما كمان بنات الدلو
    بشر وناس عاديين اكيد عندنا اخطاء
    وعندنا مميزات بس كدا كمان مايصير
    الظلم اكتر شيء اكرهوا في حياتي وهادا
    هوا اللي انتوا قاعدين تسووهـ
    بس الحقيقة دايماً ما يعترفوا بيها الناس .. صح ؟ ^_*
    تسلميلييي Alyaa على تحليلك صراااااحة قمّة ،، 100%
    بنت الدلو ^^

    الأخ بلوجاتي ياريت لو تنصف أنثى برج الدلو

    ردحذف
  106. أمرأة برج الدلو


    أول ما يأتي في بالي عن هده المرأة هو تنقاضها الواضح

    فهي كسولة مهملة في معظم امورها الشخصية وعندما تريد ان ترتب الامور تفعل دلك في اقصر وقت وفي احسن وجه بطريقة تبهر الدين حولها والدين لم يتوقعوا اصلا انها تجيد تنظيم امورها بهدا الشكل

    هي مهملة لصديقاتها واهلها .. لكن عندما يحدث شي مع احدهم واحتاجها تجدها اكثر الناس على الاطلاق انطلاقا وقوة ومثابرة في المساعدة .. ومساعدتها غالبا تثمر عن نتائج فهي لا تحب فقط الحديث والمواساة وانما العمل لاحداث فرق عند الاخر



    تهمل في شكلها ومظهرها وتشعر انه لا داعي للاهتمام بنفسها وتضيع الوقت على دلك فلديها ما هو اهم .. ثم تجدها فجأة وقد تحولت بشكل دراماتيكي من امرأة يائسة بائسة المنظر الى ملكة جمال الاناقة والمظهر



    النقطة الثانية وهي ايضا في موضوع التناقض

    المرأة من برج الدلو تسير قرارتها حسب مزاجها وهدا يظهرا متناقضة وايضا يظهرها وكانها تنسى كثيرا وهي لا تنسى ولكن تغير رأيها حسب المزاج .. بمعنى .. قد تثور على من تحب اليوم فتقرر وهي بتلك الحالة انها ستمضي الى قطع العلاقة او معاقبته ... لكنه ان لم يكن امامها في تلك اللحظة حتى تنفد تهديدها فعلى الاغلب انها لن تنفد هدا التهديد باختصار لانه وارد جدا انها ستكون بمزاج اخر عندما تراه في وقت اخر وبالتالي لن تشعر بتلك الرغبة لتنفيد اي قرارات اصلا... وهدا يتكرر على اوجه مختلفة قد تتعلق احيانا بقرارات مصيرية مثل مجال الدراسة او العمل .. فهي قد تمضي بخطة لانجاز معين ثم تقف في منتصف الطريق لان نفسيتها وظروفها اختلفت فلم تعد تشعر بنفس الدافع للاستمرار



    اهم شي يجب ان ندكره عن هده المرأه هو انسانيتها المفرطة ... فهي دائمة التفكير بالايتام وكبار السن وكوارث العالم وتاثيرها على الناس .. تفكر بالفقر ومشاكل الجيران وظروف اصدقائها ومشاكل اهلها ... دائمة التفكير عن حلول لهده المشاكل وتجد اقصى امانيها وجل ما تحلم به هو ان تكون قادرة يوما مع على فتح دور للايتام .. او اكتشاف دواء لمرض مزمن يعاني منه الاطفال

    دائمة التفكير واحلام اليقضة لا تفارقها ومعظم احلامها تكرسها في اتجاه حل مشكلات الاخرين .. فتتخيل ان مشكلة الايتام انحلت وفتحت الكثير من دور الايتام المثالية التي تراعي ارقى المعايير العاطفية والانسانية بحيث تشمل جميع الايتام ولا تبقى منهم احد وبنفس الطريقة هي تفكر عن اطفال الشوارع وعن كبار السن والمعاقين وغير دلك



    امرأة برج الدلو ان لم تكن مهتمة بموضوع معين فهي لا تجامل وتجدها صامتة طيلة الوقت مستمعة فقط واحيانا تفكر باشياء اخرى تراها اهم من هدا الكلام ... لكن ان كانت مهتمة بالموضوع تراها اكثر من في الجلسة حديثا وكلاما .. الامر الدي يترك انطباع عند الاخرين بانها غريبة الاطوار .. تارة ثرثارة وتارة صامتة بشكل يثير التساؤلات

    ردحذف
  107. بقية ...




    عندما يحدثها احدهم عن مشكلته تراها تفكر بالحلول قبل انتهاء الحديث ... وتتحمل مشكلة الاخرين وتعمل بصمت دائم على حلها وقد تاخد من مالها ووقتها وجهدها لحل تلك المشكلة



    انسانيتها تجعل من الصعب عليها تحمل اشياء بسيطة قد يراها المجتمع شي اعتيادي لكن بنظرها هدا امتهان لانسانية الغير .. مثلا.. هي لا ترضى ولا تقبل ان يفتح لها السائق باب السيارة وتشعر ان هدا اهدار لكرامة الاخر وتفضل ان تفتحه بنفسها بل وتعطيه تيب على خدمته مع ابتسامه دائمة لدلك السائق الدي يستغرب لكرمها واهتمامها به بالوقت الدي هو يؤدي عمله



    في الحب هده المرأة غير محظوظة لانها دائما تبحث عن معايير مثالية في رأسها ... فتبقى تتخبط من علاقة الى اخرى باحثة عن الحب حتى وان لم تحب فهي تقنع نفسها انها تعيش الحب لتكتشف في الاخير انها لا تستطيع الاستمرار في كدبة صنعتها هي



    ادا شعرت بصدق مشاعر الطرف الاخر ووثقت به فهي ستعطيه كل شي وستدعمه معنويا وماديا وستعطيه وقتها و جهدها وسيكون هو اساس اولوياتها

    اما ان شعرت بالعكس فتراها تنقلب عليه لكن بشكل تدريجي حيث ان العشرة تؤثر عليها جدا ولا تستطيع ان تنكر كل شي مرة واحدة ويبقى ضميرها يؤنبها بعدها .. وغالبا لا تدرك اخطاءها وسوء اختياراها الى بعد مرور وقت طويل عندما تنظر للعلاقة من بعيد وبعيدا عن اي عواطف تسيطر عليها



    هده المرأة غير حقودة اطلاقا وتنسى الاساءة عاجلا ام اجلا لكنها تتوخي الحدر ممن اخطأ بحقها مرة فلا تعطيه كامل الثقة كما تعودت

    دائما تعطي الغير الاعدار في اخطائهم وتعتقد ان الانسان مخلوق يخطئ ومن غير المنطقي ان نلوم كل من اخطأ ، وهي دائما تضع نفسها مكان الاخر فتعطيه العدر مباشرة ولا تستطيع اللوم وان لامت فهي تريد ان تدكره بالدرس حتى لا يقع به مجددا



    لا تستطيع هده المرأة ان تصف نفسها وتشعر ان هدا انقاص مما تمتلكه وتفضل ان تسمع هدا من الاخرين لكن بدون مبالغة فهي تعرف نفسها تماما وان سمعت مديحا لا تراه بنفسها فهي لا تصدق الامر جملة وتفصيلا ولا تعيره اي اهتمام .. فهي تحب المدح لكن بشكل واقعي وحقيقي وبشكل لا ييشعرها بالاحراج ايضا وبنفس الوقت هي لا تستطيع ان تقول رأيها باي احد الى ان كانت تشعر بما تقول .. فلا تستطيع ان تقول ان فستان فلانة جميل وهو غير هدا وان فعلت وقالت انه جميل فسيكون من باب انسانيتها حتى لا تجرح مشاعرها خصوصا ان رأت ان الامر يهم الدي امامها جدا وسيؤثر على نفسيته ان قالت رأيا سلبيا بالامر

    مسرفة لكنها تفكر بالمستقبل باستمرار ودائما لديها خطط للتوفير لكن بدون فائدة بسبب طبيعتها المزاجية

    ردحذف
  108. ^^
    كلامك في صحه خصوصاا عن الايتام وكبار السن و الاطفال في الشوارع
    افتكر من مده قبل يومين كنت في السياره راجعه من الدوام مع اخواتي ووقفنا عند اشاره المهم كانو في ولدين صغار يبغون فلوس في عززززز الظهرررر و باين انهم مررا يحييااتي تعابنيين من الشمس وربي قلبيييي كان محرووق علييهم على طول قلت لاخواتي بسرعه الي معاها فلوس تتطلع
    وربي امنيه اني اسوي مشروع للناس المحتاجه و اساعد اي واحد محتاج
    حتى لمن اشوف الكوارث الي بتصير للناس مابغا اكون كذا جالسه و ماسوي شي احس نفسي اساعدهم بأي بطريقه كآنت
    الي بلاحظه انسانيه برج اأمرأه برج الدلو كبيييره

    ردحذف
  109. تهمل في شكلها ومظهرها وتشعر انه لا داعي للاهتمام بنفسها وتضيع الوقت على دلك فلديها ما هو اهم .. ثم تجدها فجأة وقد تحولت بشكل دراماتيكي من امرأة يائسة بائسة المنظر الى ملكة جمال الاناقة والمظهر
    ^^
    ميه ميه لدرجه انو قريباتي يقولو سكتي سكتي فجأه انفجرتي

    ردحذف
  110. madokira
    استاذ بلوجاتى
    مدونه رائعه جدا بس مش عارف حضرتك مبقتش تدخل تعلق على ردود الزوار
    انا بحب واحده دلو بس مش فاهمها ساعت تحس انها رومانسيه وساعات العكس تماما
    ياريت لو انثى دلو تقول لانى محتار معاها وشكرا

    ردحذف
  111. ^
    tarkan
    اخوي انت ايش برجك بالزبط ؟

    ردحذف
  112. الى الحمل
    بنت برج الدلو رومانسيه جدا بس مشكلتها انها متقلبه
    بس اذا بتحبها حتتحملها *-^

    ردحذف
  113. بس برضو بلاحظ في نفسي اني بسرعه ممكن اكره الشخص و احيانا بشوف عيوبه آكثر من مميزاته و بالقوه ممكن اتقبل الواحد ومو اي احد يعجبني دي سليبياتي طبعآآ ^-^
    بس حتى لوكآن الشخص بكرهه ساعه مايكون قدامي كويس كله الكره يختفي و بلاقي نفسي طيبه معاه
    على قولة القريبين مني بالقوه الواحد يكسبك مرا صعبه

    ردحذف
  114. الى اى حد يعرف تفكير امراه الدلو

    ازاى اتاكد من حب المراه الدلو
    ساعات تحس بحبها وساعات تانيه كانى شخص عادى بالنسبه ليها
    اتكلم معها بخصوص الزواج تقول لسه ما انشى الاوان
    ايه الحاجت اللى تدل على حبها او لا لانى مش عارف راسى من رجليا ...من حمل محتار

    ردحذف
  115. برضه انا ملاحظ ان ردود يا اما مدح يا اما ذم شديد مفيش وسط

    ردحذف
  116. ليلى

    أول ما يأتي في بالي عن هده المرأة هو تنقاضها الواضح

    فهي كسولة مهملة في معظم امورها الشخصية وعندما تريد ان ترتب الامور تفعل دلك في اقصر وقت وفي احسن وجه بطريقة تبهر الدين حولها والدين لم يتوقعوا اصلا انها تجيد تنظيم امورها بهدا الشكل

    هي مهملة لصديقاتها واهلها .. لكن عندما يحدث شي مع احدهم واحتاجها تجدها اكثر الناس على الاطلاق انطلاقا وقوة ومثابرة في المساعدة .. ومساعدتها غالبا تثمر عن نتائج فهي لا تحب فقط الحديث والمواساة وانما العمل لاحداث فرق عند الاخر



    تهمل في شكلها ومظهرها وتشعر انه لا داعي للاهتمام بنفسها وتضيع الوقت على دلك فلديها ما هو اهم .. ثم تجدها فجأة وقد تحولت بشكل دراماتيكي من امرأة يائسة بائسة المنظر الى ملكة جمال الاناقة والمظهر



    النقطة الثانية وهي ايضا في موضوع التناقض

    المرأة من برج الدلو تسير قرارتها حسب مزاجها وهدا يظهرا متناقضة وايضا يظهرها وكانها تنسى كثيرا وهي لا تنسى ولكن تغير رأيها حسب المزاج .. بمعنى .. قد تثور على من تحب اليوم فتقرر وهي بتلك الحالة انها ستمضي الى قطع العلاقة او معاقبته ... لكنه ان لم يكن امامها في تلك اللحظة حتى تنفد تهديدها فعلى الاغلب انها لن تنفد هدا التهديد باختصار لانه وارد جدا انها ستكون بمزاج اخر عندما تراه في وقت اخر وبالتالي لن تشعر بتلك الرغبة لتنفيد اي قرارات اصلا... وهدا يتكرر على اوجه مختلفة قد تتعلق احيانا بقرارات مصيرية مثل مجال الدراسة او العمل .. فهي قد تمضي بخطة لانجاز معين ثم تقف في منتصف الطريق لان نفسيتها وظروفها اختلفت فلم تعد تشعر بنفس الدافع للاستمرار



    اهم شي يجب ان ندكره عن هده المرأه هو انسانيتها المفرطة ... فهي دائمة التفكير بالايتام وكبار السن وكوارث العالم وتاثيرها على الناس .. تفكر بالفقر ومشاكل الجيران وظروف اصدقائها ومشاكل اهلها ... دائمة التفكير عن حلول لهده المشاكل وتجد اقصى امانيها وجل ما تحلم به هو ان تكون قادرة يوما مع على فتح دور للايتام .. او اكتشاف دواء لمرض مزمن يعاني منه الاطفال

    دائمة التفكير واحلام اليقضة لا تفارقها ومعظم احلامها تكرسها في اتجاه حل مشكلات الاخرين .. فتتخيل ان مشكلة الايتام انحلت وفتحت الكثير من دور الايتام المثالية التي تراعي ارقى المعايير العاطفية والانسانية بحيث تشمل جميع الايتام ولا تبقى منهم احد وبنفس الطريقة هي تفكر عن اطفال الشوارع وعن كبار السن والمعاقين وغير دلك

    ردحذف
  117. ليلى

    اكمل التعليق السابق :



    امرأة برج الدلو ان لم تكن مهتمة بموضوع معين فهي لا تجامل وتجدها صامتة طيلة الوقت مستمعة فقط واحيانا تفكر باشياء اخرى تراها اهم من هدا الكلام ... لكن ان كانت مهتمة بالموضوع تراها اكثر من في الجلسة حديثا وكلاما .. الامر الدي يترك انطباع عند الاخرين بانها غريبة الاطوار .. تارة ثرثارة وتارة صامتة بشكل يثير التساؤلات

    عندما يحدثها احدهم عن مشكلته تراها تفكر بالحلول قبل انتهاء الحديث ... وتتحمل مشكلة الاخرين وتعمل بصمت دائم على حلها وقد تاخد من مالها ووقتها وجهدها لحل تلك المشكلة



    انسانيتها تجعل من الصعب عليها تحمل اشياء بسيطة قد يراها المجتمع شي اعتيادي لكن بنظرها هدا امتهان لانسانية الغير .. مثلا.. هي لا ترضى ولا تقبل ان يفتح لها السائق باب السيارة وتشعر ان هدا اهدار لكرامة الاخر وتفضل ان تفتحه بنفسها بل وتعطيه تيب على خدمته مع ابتسامه دائمة لدلك السائق الدي يستغرب لكرمها واهتمامها به بالوقت الدي هو يؤدي عمله



    في الحب هده المرأة غير محظوظة لانها دائما تبحث عن معايير مثالية في رأسها ... فتبقى تتخبط من علاقة الى اخرى باحثة عن الحب حتى وان لم تحب فهي تقنع نفسها انها تعيش الحب لتكتشف في الاخير انها لا تستطيع الاستمرار في كدبة صنعتها هي



    ادا شعرت بصدق مشاعر الطرف الاخر ووثقت به فهي ستعطيه كل شي وستدعمه معنويا وماديا وستعطيه وقتها و جهدها وسيكون هو اساس اولوياتها

    اما ان شعرت بالعكس فتراها تنقلب عليه لكن بشكل تدريجي حيث ان العشرة تؤثر عليها جدا ولا تستطيع ان تنكر كل شي مرة واحدة ويبقى ضميرها يؤنبها بعدها .. وغالبا لا تدرك اخطاءها وسوء اختياراها الى بعد مرور وقت طويل عندما تنظر للعلاقة من بعيد وبعيدا عن اي عواطف تسيطر عليها



    هده المرأة غير حقودة اطلاقا وتنسى الاساءة عاجلا ام اجلا لكنها تتوخي الحدر ممن اخطأ بحقها مرة فلا تعطيه كامل الثقة كما تعودت

    دائما تعطي الغير الاعدار في اخطائهم وتعتقد ان الانسان مخلوق يخطئ ومن غير المنطقي ان نلوم كل من اخطأ ، وهي دائما تضع نفسها مكان الاخر فتعطيه العدر مباشرة ولا تستطيع اللوم وان لامت فهي تريد ان تدكره بالدرس حتى لا يقع به مجددا



    لا تستطيع هده المرأة ان تصف نفسها وتشعر ان هدا انقاص مما تمتلكه وتفضل ان تسمع هدا من الاخرين لكن بدون مبالغة فهي تعرف نفسها تماما وان سمعت مديحا لا تراه بنفسها فهي لا تصدق الامر جملة وتفصيلا ولا تعيره اي اهتمام .. فهي تحب المدح لكن بشكل واقعي وحقيقي وبشكل لا ييشعرها بالاحراج ايضا وبنفس الوقت هي لا تستطيع ان تقول رأيها باي احد الى ان كانت تشعر بما تقول .. فلا تستطيع ان تقول ان فستان فلانة جميل وهو غير هدا وان فعلت وقالت انه جميل فسيكون من باب انسانيتها حتى لا تجرح مشاعرها خصوصا ان رأت ان الامر يهم الدي امامها جدا وسيؤثر على نفسيته ان قالت رأيا سلبيا بالامر

    مسرفة لكنها تفكر بالمستقبل باستمرار ودائما لديها خطط للتوفير لكن بدون فائدة بسبب طبيعتها المزاجية

    ردحذف
  118. بنت برج الدلو على حسب مزاجيتهاا ممكن تكون متواضعه متكبره طيبه شريره
    ^^

    ردحذف
  119. بلوجاتى برج الدلو بيستعمل البرود كرد فعل للترهات اللى اتقالت فبيفضل البعد

    ردحذف
  120. السلام عليكم

    أنا "أنثى حوتيّة":
    لي صديقة ذكرت في تدوينة "برج الجدي" أنها مختلفة عن الجديات وانها "مقلّة في الكلام".

    في الحقيقة هي مولودة في أواخر برج الجدي في تاريخ 29-12 وهي تشبه في شكلها وشخصيتها الكثير من نساء برج الدلو.

    هل من الممكن أن تكون من هذا البرج أو أن تكون متأثرة بهذا البرج؟؟؟؟؟

    فهي انسانة رائعة بكل معنى الكلمة ولا يمكن ان تكون "جدية" مع احترامي لهنّ.

    أنثى حوتيّة.

    ردحذف
  121. خوخه شكرا يااخ بلوجتي انا من برج الدلو وكل الكلام تطابق مع برجي والله يوفقك ويسلم يدك وانشاءالله من نجاح لي نجاح

    ردحذف
  122. خوخه بلوجاتي شكرا ويسلم يدك وكل المكتوب عن برج الدلو كلها تطابق مع برجي طبعأ انا برجي الدلو وانشاءالله اخوي من نجاح لي نجاح وشكرأ...

    ردحذف
  123. انا برج دلو
    وبلاحظ اني جدااا ماتفق مع الابراج الترابيه الي هيا الثور و الجدي و العذراء
    و علاقتي معاهم سسطحيه

    ردحذف
  124. أنا برج الدلو وانتى فعلا وصفتينى وصفت دقيق جدا انتى تحليلك خطير واكتر من رائع بجد انا عملت فولو على الاكونت بتاعى انتى سكرة :)))))

    ردحذف
  125. أناأختي برجها الدلو صح إنها عصبيه وإن غلطت عليها بكلمه ترد عليك بعشر كلمات , لكن لاحظت إن فيها طيبه
    وقلبها أبيض وتحب غيرها لكن ماتبين ، تبان حقيقتها وقت مايحتاجها أحد
    وإللي لاحظته إن أهم ماعليها كرآمتها!! حتى لو على حساب أهلها
    وكرامة أهلها لاحظته فيها إنها تهمها كرامتهم ممكن تسوي اي شي عشان كرامتهم ماتنذل

    ماتغير طبايعها , يعني الطبايع الكويسه والطبايع إللي مو كويسه ماتتغير .. تقعد على روتينها ومايهمها لو تقعد على هالروتين طول حياتها XD

    من النوع الحقودي حتى لو جيت تسامحت منها تسامحك وتنسى لكن إن تكرر وعصبت منك تقعد تتذكر الأشياء اللي سويتها وتحقد عليك من البدايه

    تحححححزن بطريقه مو طبيعيه ، فيه أشياء عاديه مايُنحَزَن عليها ، اتفاجأ فيها تقول, حزنني هذا الشيء .. بالإختصار قلبها رهيف

    باااررده برود يخليك تنقهر منها , ملامحها جامده وقت البرود تخلي اعصابك تتوتر

    مزاجيه مزاججيه مزاجيه !! ، إن تكلمنا عن المزاجيه ف أكثر برج مزاجي أشوفه إللي هو الدلو
    فجأه تنقلب أخلاقها وينقلب مودها وجوها بدون ماتحس فيها

    قعدتها ماتنمل ، فيها طيبة قلب لكن عصبيتها تغطي على طيبتها ، تجيك ايام خفيفة دم تنسدح جنبها ضضحك

    بإختصار ، لآ تضيع صديقتك لو كان برجه دلو =)

    من أجمل الأبراج إللي مرت علي ^^ .

    ردحذف
  126. انا برجي الدلو
    كل الكلام صح X_X

    اهنيك على التحليل :)

    شادن

    ردحذف
  127. والله الدلو من افضل الابراج بس مشكلتنا المزااجيه
    ولا ترا مافي زينا ^^

    دلوه

    ردحذف
  128. rihanna

    شكرا على التحليل الرائع
    انا من برج الدلو وسعيده انك كتبت عن هالبرج تحليلك صحيح 100%فيه اشياء كثير توافقني وأحب اضيف انه بعض الاحيان يصعب على الاخرين فهم هذه المرأه

    ردحذف
  129. انا و صديقتي و خالاتي اثنين و بنت خالي كلنا دلو
    بس الصفات تختلف وتتفاوت
    كلنا مزاجيين بس مو بنفس الدرجه
    وكلنا نعصب بس كمان مو بنفس الدرجة

    انا مثلا احب استقلاليتي بس مو معناته اسكن لحالي
    لا احب تكون لي افكار مستقله صديقات لحالي هوايات ساعات حتى بالاكل احب يكون لي ذوق مستقل

    اعششششششششق شي اسمه نوم ههههه
    وكمان لاحظت اني ما احب الثروة الزايدة عن حدها
    يعني لو يقولون يصير رصيدك بالنبك مليون او مية الف ! احس لاشعوريا بقول مية الف وبكون شايفتها انها ثروه جدا كبيره بعد
    مو لأني ما احب الرفاهيه .. لكني احب يكون عندي شي يضمن اني ما اوصل للحضيض يوما ما لكن بنفس الوقت مايخليني مرتاحه زيادة عن اللزوم احب يكون بداخلي نقص لو 10 % عشان ابقى اشتغل وافكر واخطط لأني لو مافكرت بالمستقبل وبقيت دايم احاول اصير احسن احس حياتي تتوقف

    كمان احب عنصر الصداقة .. ودايم اقول افضل ارتبط بأنسان يكون صديقي قبل يكون زوجي بحس ساعتها اني بكون على طبيعتي بدون تكلف الحياة الزوجية

    الحاسه السادسة عندي قوية جدا
    وفعلا احلل الموقف قبل ينتهي الشخص من كلامه

    الاشياء اللي اعتبرها سلبيه .. اني انحرج اواجه الشخص اللي اكرهه مو لاني ما اقدر بس احس هالشي ينقص من قيمتي فاا افضل اني اتجاوزه وكأنه ماكان بحياتي وهالشي حطني بأكثر من مره بمواقف بايخه

    كمان مسألة الكرامه اهتم بهالنقطة حيل متى ماحسيت ان الشخص اللي قدامي استهان بكرامتي او كرامة اهلي او حتى كرامة صديق احبه مستعده ابتعد عنه بدون اي شعور بالحنين لأن بنظري ما استهان فيني الا لانه مو مهتم لي وهالشي ساعات اعتبره تسرع بدون اترك للشخص فرصه يشرح موقفه




    على الصعيد العاطفي يهمني ان الرجل يكون عقله راجح وكبير .. ما احب ارتبط بأنسان عقله اقل من عقلي لاني ابيه يكون مسؤل عني
    كمان انجذب للرجل اللبق بكلامه اللي يختار مفرداتة بعناية بعيدة عن الوقاحة ومتواضع بنفس الوقت يعني مايسولف من مبدأ فلسفي واني اعرف ارتب الكلام وبس !! الفلسفه يخليها لي ههههه
    احب الرجل الانيق لكن بدون تكلف عشان مايحسسني بأرهاق عشان اجاريه لاني انا بالعادة احب اكون جذابه لكن بشكل طبيعي بدون مكياج زايد
    يهتم بنظافتة الشخصية لان هالنقطه انا اتكلف فيها حيييل ( معروف عن بنات الدلو حبهم للاستحمام والعطور )

    احب فيه المبادرة بالمساعده يعني مجرد تلميح صغير اني بورطه الا المساعده تكون جاهزه بس اذا كان حاس انه مايقدر يساعد ما احبه يقدم على هالخطوه
    كمان ما احب الهدايا تكون حيييل تقليديه
    يعني احب الهديه تكون مو متوقعه

    ولاحظت فيني شغله اي مديح اتلقاه اصير اشتغل عليه عشان اكثفه .. مثلا وحده مدحت طريقتي بالضيافه و تقديم الحلويات اصير ابدع اكثر
    يعني احب احد يلفت انتباهي ع الاشياء الجميله
    النقد ما احبه يجي بأسلوب الامر ابدا اتضايق منه
    مو معناته اني ما احب النقد .. ارحب فيه جدا لكن بأسلوب > > عشان كذا اقرا عن سلبيات برج الدلو كثثثييير عشان احسن من نفسي اكثر

    اهتم بتطوير الذات وعندي قدره اتغير بسرعه
    يعني خلال سنه مستعده اصير ارستقراطيه او عالمة فيزيا او عارضة ازياء او حتى فلاحة اهم شي يكون عندي رغبة بهالشي

    احلامي كثيره بس احاول اخليها اقرب للواقعيه عشان اقدر احققها .. حتى لو غيري شايف انها مو واقعيه ابدا


    تقريبا هذا اللي طلع معي حاليا اذا تذكرت شي برجع =)

    ردحذف
  130. كلام جميل جدا

    ياريت تكملي كلام , و ياريت تتكري اسمك

    تحياتي

    ردحذف
  131. التعليق الاخير
    كلامك رووعه ياليت تكملي
    حاولي تكتبي عنك و عن بنات الدلو الي صادفتيهم
    و لا تتأخري علينا ياعسسل ^-^

    ردحذف
  132. أماني , دلو

    مرحبا محمد ..
    عجبني البوست عن انثى الدلو , تحليلك سليم 100%
    لكن انا اتمنى اعرف حاجات دقيقه اكثر مشتركه بين نساء الدلو , وبالنسبه للطبخ انا أحسن طباخه لكن
    لمآ أكون رايقه , وأعمل لنآس أحبهم ومش مجبوره اني اعمل الطبخه , يعني داآآئماً لما يقول لي بابا اعملي لنا شيء نآكلو ..يصير زفففت , لكن لمآ اعمله لنفسي آخر الليل أو لصاحبتي العزيزه يضبط أحلى شيء .. على فكره بابا من برج الدلو :)

    فـ عذرتك على انطباعك عن طبيخ بنات الدلو ^_^

    عندي حب لتحليل الشخصيات , وجمعت كثير اوراق ادرس كل برج من المحيطين بي , واذا ماكان الاسم له ثأثير أو التربيه أو التجارب في الطفوله , أو توافق الام والأب ... وهكذا

    لكن بسبب طبيعتي المزاجيه واللي زي مابتقول عنها " شويه فوق شويه تحت " أحرقت كل الأوراق في حالة دينيه بعدما جاءني تأنيب ضمير و سخط على نفسي و على حياتي , ( حالة احباط ديني )

    وبما اني كنت اجلس كثير على ابراج مكتوب في الوقت اللي اعمل فيه التحليل , فإني كنت مؤمنه كثير ( بعد تجارب شخصيه ) بالعلاقات التاليه :

    الدلو :
    -برج الزواج هو الاسد . ( لم اتزوج )
    -يغرم الدلو بالعذراء ( غرآم ودائماً يكون مؤلم لأن برج العذراء لايكف عن التجريح و أجده كثيراً ممل ولا أعلم لماذا أحبه أصلاً , ولكن لا يمكنني كتابة الشعر او الاستمرار في كتابة روايتي بدون وجود عذراء الى جانبي )
    - والسرطان يغرم به ( غرام فظيع , يقتل , يخنق .. لكنني أشفق عليه فأحبه و أتعذب لأنني لست صادقه معه تماماً , لماذا لا أتركه ؟ سيقتل نفسه او يدمر مستقبله )
    -يميل الى الميزان(مرهفي الحس , وتجربتي كانت مع رسّام مبدع ) والجوزاء.( لاتجربه )
    هو افضل صديق للقوس (لكنه لا يفهم ويظل يحاول التقرب ) والحمل افضل صديق له ( لآآآخر درجه ,أحلى صديقه عندي من برج الحمل و يستحيل وجود اسرار بيننا )
    -ينجذب وقتيا الى الحوت (لكنه سخيف بلا هدف ولا اهتمامات مثيره ) والعقرب ( انجذاب وقتي وبعدها أستمتع بالتمثيل عليه لغبائه اولاً وسهولة التمثيل عليه ثانياً فهو من محبي السيطره و ينخدع بالبراءه )
    لا يتفق مع الثور (اختي , بالرغم من كل شيء علاقتنا رسميه الى حد كبير , نتشارك في الغرفه كطالبتي سكن , لا أحب الجلوس معها وهي كذلك , دائماً انا وهي عكس بعضنا البعض , لكن بالرغم من .. نستطيع ان نمشي الأمور بسلام احتراماً للعشره ^_^ - والجدي .( لا تجربه )
    -علاقة الدلو بالدلو عقلانية ( الى آخر درجه , مع والدي و أختي .. صحيح يحدث كثير تصادمات بيننا نحن الثلاثه لكن نحب الدبلوماسيه و نبتعد عن المشاكل قدر الامكان )

    ع العموم أنا أكره العلاقه بين الرجل والمرأه , ولا أتورع عن العاده , اذا كان في قرب رجل مني جرح لي أو لكبريائي , بإختصار لا أطيق أن أحتاج لرجل , مهما كانت الحاجه .

    ردحذف
  133. عن تجربة عميييقة مع هذا البرج اقول :-

    برج بارد بارد بارد جدا وملامحه غير واضحه .. لا اعرف عن مايجري في قلبه لكن هذا الظاهر من الشكل او من الافعال وهذا هو المهم في رأيي ، ( اقصد مافائدة الشعور الداخلي اذا لم يتحول الى شعور واقعي ظاهر)!؟ علاقاته عادية او سطحية ... لا اعتقد انه يحصل على علاقة عميقة سواء في صداقاته او بالزواج لأنه بارد جدا ولا يعبر .. بطريقة توتر من احبوه وتبعدهم عنه ( يعني هو دائما يشكك من حوله بغلاتهم ويلعب في اعصابهم وهو لا يعلم بالتالي يتركونه فجأة)

    ومع هذا اعتقد انهم يرغبون ويتمنون العلاقات العميقة ولا يفهمون لماذا لا يحصلون عليها ؟! > اتمنى افيدكم بهالنقطة

    اعتقد انها لا يفهم نفسه بالقدر الكاف
    واعتقد ان حبه الكبير لفهم الشخصيات ينبع من جهله بذاته وبحثه الدائم عن الجواب

    اعتقد انه من اكثر الابراج ثباتا، لا يتغير كثيرا مهما تغير يضل كما هو ..
    .. لا يتغير تغير كبرج الجدي مثلا (الرجل)
    وحقيقة تعتبر خصلة غير حميدة اذ انها تتعارض مع المرونة في الحياة فتضره هو اولا وتضر من حوله وتبعدهم عنه ايضا

    اقصد انه لا يضحي بتصرفات معينة من اجل الحفاظ على علاقاته ويساعده عناده وكبريائه .. وهذا مايؤذي احبابه .. اذ ان سر الحفاظ على العلاقات هي التضحية المتبادلة وتحمل الاخرين

    -----


    قلبه واسع جدا وينافس جميع الابراج في هذا
    واعتقد ان هذا هو سر جاذبيته وحب الناس لهوعدم تخلي الجميع عنه مع انه لا يعطيهم المبرر للبقاء
    ، خدوم وطيب وحبيب (:

    عقله كبير كذلك ويملك المؤهلات لأن يكون مفكرا بدرجة ممتازه ايضا
    لكنه يحتاج الى المساعدة على التعبير والتحفيز

    يحب التعلم وأن يكون من الطبة الراقية .. ويسعى لها .. واعتقد انه منها فعلا

    حبه للنظافه واضح جدا ، يستحم كثيرا ههه

    معجب كثيرا في هذا البرج رغم انتقادي له

    نصيحتي له ! :

    عبر

    عبر

    عبر

    وشكرا اخ بلوجاتي .. مدونتك رائعة وتحليلاتك ممتازة جدا

    ردحذف
  134. اما ازاي تجذبيه : باختصار مخل : تهتمي بيه اهتمام كبير ثم تقفي او تمنعي الأهتمام و بعدين ترجعي تهتمي بيه و بعديت تقفي و مترجعيش المرة دي غير لما هو يبادلك الأهتمام

    ايوااا دا هوا بقى الي كنت عايزه اسمعو
    انا فعلا اكتشفت دا متأخر وكنت شاكه ! معقووولة !!

    شفتو بصحبتي وفييه ! وكلهم دلو

    بس هوا طلع فعلا صحيح
    يبقى حسبنا الله .. واللهي حاجة بتوجع الدماغ
    البرج دا معرش ماشي ازاي
    مالوش ارض

    انا مش عايزه اتحمل اكثر

    ردحذف
  135. -

    الي سأل عن الدلو والحب

    من تجربتي الشخصية بحب انصحه لو كان شخص حبيب جدا والحب من اولوياته وعميق كده ورومنسي يبعد عن الدلو .. هيا عاطفيه ماشي بس مش عميقة ومش رومنسيه (خاصة بعد الجواز) والحب مش حياتهاابدا .. بتععبك اوي وتلعب بألبك .. احيانا بتحسسك انك نمبر ون واحيانا بتحس انك ولا حاجة ولا حاااجههه .. وهيا مش اصده

    وماتأدرش تصارحها لأنها ماتبحبش المصارحة وحتبعد عنك وتشوش دماغك وتهرب من الموضوع
    تفضل كده مش عايزه توضح لك حاجه وتديلك احساس انك ممل وثرثار واهبل وعمال تدور في دايرة

    البنت الدلو عاوز زوج زي الحمل .. يسيطر عليها ويكسرها ويعاملها زي بنتو مش مراتو ومايطلبش حب كتير بالتالي هيا تسعالو وتنجذب اليه
    أو اي شخص تقليدي جدا عاوز مراته تطبخ له وتربي عيالوه وبس مش حب وكده
    او راجل دلو يبقى عامل زيها كذا مهتم ومش مهتم .. بيبقو اخوان وصحاب اكتر من حبايب

    البت الدلو مايصحش تكون مع راجل جدي او عقرب الي عايزين حب كبير مستمر .. حتوجعهم جامد

    مش بتحب ولا بتكره .. حتتحب دماغهم وتخليهم مش عارفين مين طفى النور

    يفضلو عايزينها بس تدي اشار انها بتكره عشان يسيبوللللها كل حاجة ويمشو
    أو تحب ! .. بس هيا مش حتريحهم علطول

    الحياة معها مش حياة

    انا تعبان جامد منها

    ردحذف
  136. متسربعة جدا + حساسة + عاطفية. معك حق يا استاذي بلوجاتي

    معك حق يا بضبض " بتتعبك اوي وتلعب بألبك .. احيانا بتحسسك انك نمبر ون واحيانا بتحس انك ولا حاجة ولا حاااجههه .. وهيا مش اصده" ومن تجربه برضك .
    ويعاملها زي بنتو .....علووووش

    ردحذف
  137. هاااااااى
    انا انثى برج الدلو كتير جدا واذا لم يكن كله مظبوط على وفعلا صفات كتيرة فيا
    سوالى انا انثى برج الدلو وخطيبى برج الحوت وبتنصحى اتعامل معه ازاى مع انى لما قرات هنا عن رجل برج الحوت مش عجبنى الكلام قوى او يمكن خوفت كتير منه وممكن تقولى ايه مميزاته

    ردحذف
  138. كيف الصداقة بين بنت الدلو وبنت العقرب؟

    ميرسي استفدت جدا من الردود

    ردحذف
  139. طيب يا مستر بلوجاتي :) .. معاي مجموعة اسئلة
    و معليش لو ثقلت عليك لكن أبغى تحليلك !؟

    1 - كيف تعرف إن أنثى الدلو معجبة أو تحب !!؟

    2 - لماذا هي اذا تعصب تهدد بإنفصال و القطيعة !!!؟

    3 -طيب ايش تتوقع العلاقة بين ذكر و أنثى الدلو المواليد في نفس التاريخ !!!؟

    ردحذف
  140. ممكن سؤال

    ردحذف
  141. ممكن اعرف نسبة التوافق بين راجل العقرب وانثي الدلو

    ردحذف
  142. ممكن اعرف نسبة التوافق بين راجل العقرب وانثي الدلو

    ردحذف
  143. انا معجبه جدا بشرحك للابراج واستفدت كتير من تحليلاتك

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد