السبت، 1 مارس 2008

رجل برج الدلو ..! (مميييزززززز)


برج الدلو : من 20 يناير - 18 فبراير

عقلانيطموح – حساس – عنيد – بارد أحيانا – مبتكر - محب للحرية - لا يمكن التنبؤ بتصرفاته إلا لمن يعرفه جيدا فانه يكون كتاب مفتوح ولكن ذلك للأذكياء فقط !
سماته :
عقلاني , كثير التفكير مما يسبب له أحيانا كثيرة إجهاد ذهني وبدني , طموح جدا لدرجة أنه يطمح في تغيير العالم وهذا يوصلنا إلى شئ هام جدا في صفات هذا البرج ألا وهي أنه برج ملئ بالتناقضات فهو حالم لدرجة أنه يريد أن يغير العالم وذلك لمثاليته ولكنه في نفس الوقت واقعي لأنه عقلاني ويعرف أن هذه الأحلام بعيدة المنال , واقعيته توصله لدرجة التشاؤم , ولنفهم أكثر هذا البرج فهو لأنه هوائي أي أنه دائم التأرجح بين حالتين مثل الموجة , يتأرجح بين التفاؤل غير المبرر أحيانا وبين التشاؤم , بين الأمل في تغيير العالم وبين اليأس من تغيير حتى نفسه , بين العاطفية أو الرومانسية وبين البرود والجمود , يجهد نفسه في البحث عن الحقيقة وإذا وجدها لا يبخل بها على أحد مما يعطيه مظهر الفاهم وأحيانا المغرور أو المعتز برأيه , رغم أنه في الحقيقة غير مغرور على الإطلاق بل هو متواضع جدا أو بالانجليزية humble , دائما يفكر في الآخرين ومصلحتهم ويبادر بإعطاء النصائح دون أن يطلبها منه أحد ولو حتى بعد معرفة قصيرة ولولا اتصافه بالخجل لنصح كل من يراه في الشارع , وهو لا يحب المظاهر , وهو لا يغير رأيه بسهولة لأنه يحصل عليه بصعوبة فهو متأني في تكوين آراؤه , و هو عندما يتناقش مع أحد فانه يجس نبضه فإذا كان الأخر متمسك برأيه لدرجة الغباء فانه أيضا يتمسك برأيه لدرجة الغباء لأنه عندي جدا وحجته في ذلك أنه إذا كان صاحب الرأي الخطأ متمسك برأيه فالأولى بصاحب الرأي الصحيح أن يتمسك برأيه ..! , أما إذا رأى الذي أمامه مرن فانه يقابله بمرونة أيضا ويتبادل معه الرأي والرأي الأخر لكنه قليلا ما يقتنع لأنه قبل أن يكّون رأي ما فانه يبحث ويجتهد طويلا في شتى المجالات , فهو شديد النهم للمعرفة لا يمل منها في أي مجال أو تخصص , لذلك تجده مسلي وكذلك شخصية موسوعية , فإذا وضعته الظروف مع أي شخص يتكلم معه في تخصصه لدرجة أن الشخص الأخر يحس أن هناك توافقا معه ..!!!
فإذا جلس مع مهندس يتكلم معه كيف وقع برجي التجارة العالميين , إذا جلس مع مراهق يتكلم معه عن الإنترنت وعن الـgames , وإذا جلس مع امرأة في سن والدته يتكلم معها عن الطبيخ , إذا جلس إلى كبار السن يتكلم معهم عن الملكية والسلطان حسين أو النكلة أو ربما فيضان النيل !!
يخرج من المود بسهولة ولكنه يعود وحده دون مساعدة
صريح جدا لدرجة صادمة ! بلاش حد يسأله رأيك فيا أيه وإلا هيقول ويقول بصراحة قوي و قد أعذر من أنذر ! (مع ازدياد خبراته في التعامل مع الناس يحاول جاهدا أن يقلل من هذه الصفة لأنه يكشف أن يجرح الذ أمامه وأيضا يكتشف أن صراحته الشديدة تجلب له وجع الدماغ )
متطور أي يتطور باستمرار, غير اجتماعي يحب الناس لكن من بعيد لبعيد , يعني يفضل اجتماع عدد محدود من الأصدقاء عن أن يجتمع عدد كبير وتبقى هيصة !
أما موضوع الثبات فهذه كلمة غير دقيقة , فهو يحب الاستقرار ويكره المفاجآت وتطلع للأفضل يعني لو التغيير للأفضل فأهلا وسهلا وإلا فالاستقرار أو الثبات أفضل ( بعكس الجوزاء التغيير لمجرد التغيير , وأحيانا العذراء)
عنده قرة عالية على الابتكار (ويجب أن يرى تعبير الذهول في وجوه الآخرين) , و قدرات عالية على التحليل والاستنتاج , كسول ويحب استخدام عقله أكثر من مجهوده , لذلك تجده إذا كلف بمهمة يفكر أولا كيف يؤديها بأقل مجهود وأقل وقت ممكن و هذا يدفعه للابتكار حتى يريح نفسه ! فمن اخترع الزحافة أو العجلة أكيد كان دلو لأنه لا يريد أن يحمل الأشياء على كتفه !
النتائج هامة جدا بالنسبة له ! result-oriented لذلك إذا لم يردعه تدينه فانه يتبع مبدأ الغاية تبرر الوسيلة
لا يحب تحمل المسئولية لكنه إذا قبلها أو فرضت عليه يؤديها على أكمل وجه , يكره الفشل لدرجة قد تمنعه في بدء المشاريع ,
لا يهمه أن يكون قائدا لكن يهمه أن تقود أفكاره ! أي أن تكون أفكاره هي التي تقود ! فهو وزير رائع أكثر منه ملك , لكنه إذا أصبح ملكا يكون عادلا لكنه سيفتقد الكاريزما , وشعبيته ستكون أقل من انجازاته !
مثالي أو perfectionist لذلك تجده ناقد لأفعال من أمامه إذا لم يؤدي بالشكل المطلوب أو الشكل الأمثل (لا ننسى أنه محلل بارع وهذه صفة هامة للنقد) وهذا يضايق كثيرا من أمامه
عاطفي بداخله لكن ميبنش عليه !! كما أنه حساس جدا
لأنه كما قلنا perfectionist فانه دائما غير راضي عن نفسه أو من حوله ( أي أنه غير راضي ليس ذلك بطرا لكنه دائما يتطلع إلى الأفضل)
هادئ من الخارج ثائر من الداخل
مثابر لكن غير صبور , حد يقولي ازاي أقوله لأنه متناقض وكمان لأنه اذا أراد شيئا يصمم عليه ولو حط في دماغه حاجه هيفضل وراها دون كلل أو ملل !
محب للحرية ويكره القيود قيود الزواج قيود العمل قيود المدرسة قيود العادات والتقاليد هو يكره كل ما يحس أنه مفروض عليه أو مجبر عليه , وهذا يضفي عليه مظاهر التمرد والثورة
أهم عيوبه :
مودي ويتغير موده في ثانية , يحبط بسرعة , لا يعرف كيفية التعامل مع الأنثى وخصوصا في بدء حياته حتى يكتسب الخبرات فهو يتطور بسرعة وإذا أدرك أن الطريق الذي يسلكه لن يأتي بفائدة يجرب غيره فورا , وطبعا هذا ما يحدث له في تعامله مع المرأة فهو في أول حياته يعاملها كواحد صاحبه ! (قابل للتعليم متيأسيش منه) , لأنه يحبط سريعا تجد له مشاريع عديدة غير مكتملة, على نصفه الأخر أن يشجعه ويدعمه عاطفيا باستمرار وبلاش تدعمه عقليا لأن ذلك يجرحه لأن مفيش حد بيفكر كثير قده !
عينه زايغة لأنه يتطلع كما قلنا للأفضل وكمان لأنه فضولي جدا ويحب معرفة الجديد !
أساسا هو غير مجامل على الإطلاق لكنه مع الوقت يتعلم ويحاول وأحيانا أخرى الطبع يغلب التطبع

مفاتيح شخصيته :
هو دائما مثل المرآه (المرايه) فإذا كان الذي أماه كريم فانه يكون كريما وإذا كان عنيدا فانه يصبح كذلك واذا كان الذي أمامه عصبيا فانهه يصبح عصبيا حادا في كلامه , فهو يمكن أن تأخذ منه كل شئ باللين والملاطفة , تقدر بالمعاملة الحسنة كسبه بسهولة , و تستطيع المرأة ان تأخذ منه ما تريد بالدلع والى آخره , لكن بشرط ألا يصطدم ذلك بثوابته (يعني مثلا لو متدين فلن تستطيع أن تقنعه زوجته مثلا بألا تكون محجبة) , وبشكل عام هو لا يحب المشاكل ولا وجع الدماغ ويهدأ سريعا , ويمكن التأثير عليه عاطفيا ويمكن كذلك التأثير عليه عقليا لو هناك حجة مقبولة(ليس بالضرورة أن تكون قوية فهو ممكن يعديها)
أقصر الطرق لمعرفة ماذا يريد وكيف يكسبه الطرف الأخر هو أن تسأله مباشرة وسيجيب بصراحة وأمانة , يعني مثلا لو زوجته محتارة تجيبله هدية فلا تتردد في أن تسأله وسيجيبها أو تعطي له اختيارات وهو يختار , وسيكون لها نفس تأثير المفاجأة لو كانت لم تسأله , بل انه سيمثل أنه تفاجأ !! وذلك أفضل كثيرا وخصوصا في الحالات التي تكون فيها المرأة مش فاهمة أو اشترت له هديه سابقا ولم تعجبه , فهو عنده مشكلة لو الهدية لم تعجبه لا يستطيع أن يخفي ذلك مهما حاول ! , فالطيب أحسن اسأليه وخلصينا يا ستي !!
البعد عنه إذا كان غضبان أو متضايق فردود أفعاله لن تكون متوقعة أو رومانسية على الإطلاق !
أذا أخطأ أحد في حقه أو ارتكب خطأ فان أهم شئ عنده أكثر من الاعتذار هو ألا يتم تكرار الخطأ فهذا يضايقه كثيرا !
نصائح لصاحب البرج :
أكمل ما بدأت ولا تدع آراء الناس تحبطك , في ما يختص في التعامل مع المرأة أنت في حاجة الى دروس كثيرة , اليك بعض الأسرار : الستات الكلمة الحلوة بالنسبة لهم مثل الماء ! المرأة تحب من يمدحها ويغمرها بكلمات الثناء والحب ولا يهمها أي شئ آخر (ممكن تعيش على قفاها لو عايز كمان ) احترس من الصراحة مع النساء ! أعطهم دائما ما يريدون أن يسمعونه لا ما تريد أنت أن تقوله , الكلام أهم من التنفيذ , أقترح عليك بعض الجمل المفيدة جدا : حاضر , نعم , أن شاء الله , أنتي بس تؤمري , عنيا الأثنين , وبعد كدة متعملش حاجة لو عاوز !!! , الستات عموما لا يلتزمن بوعودهن وحجتم في ذلك غيرت رأيي أو ليه أثبت على رأي طالما فيه أحسن منه , لذلك أوعى تخلي واحدة تقولك أو تزنققك أنت وعدتني , لا مانع من عدم الألتزام بالوعود لمن لا يلتزم هو الأخر !
مشاهير البرج :
رونالد ريجان , فرانكلين روزفلت(أربع فترات رئاسية في أمريكا , قدها في الحرب العالمية الثانية وقادها للخروج من الكساد العظيم ) , كريستيان ديور , أنطون تشيكوف , تشارلز ديكنز , الملك فاروق , أبراهام لينكولين(محرر العبيد) , تشارلز داروين , جول فيرن , موتزارت , شامل باسييف , جون ترافولتا ,جاليليو , توماس اديسون , يوسف شاهين , عمر الحريرى , محمود ياسين , جمال حمدان , حسين الشافعي , فاروق جويدة , محمد فريد , ساركوزي , الملك عبدالله الثاني بن الحسين , مارسيل داسّو -صانع الطائرات الفرنسية الميراج , نبيه بري , ميشيل عون , محمد الفايد , الشيخ أحمد محمد شاكر - محدث وعالم وفقيه أزهري , ديك تشيني , بوريس يلتسين , أيهود باراك , د.زكي نجيب محمود , برزان التكريتي , ابن تيمية , ابن القيم , كمال الشاذلي , نبيل فاروق , خالد صالح , تيم حسن , المشير عبدالحليم أبوغزالة , عبدالله غيث , بن ألدرن ثاني رجل يهبط على سطح القمر , علال الفاسي , نجيب الريحاني , محمود حميدة , ديمتري مندليف (مؤلف الجدول الدوري - كيمياء) , بوب مارلي , فرانسيس بيكون معروف بقيادته للثورة العلمية عن طريق فلسفته الجديدة القائمة على " الملاحظة والتجريب , لويس كارول مؤلف قصة أليس في بلاد العجائب , مايكل جوردان - اسطورة كرة السلة , أندريه ماجينو صاحب فكرة خط ماجينو الدفاعي الفرنسي , فرانسيس جالتون , جيمس دين , عبدالرحمن الرافعي , جون دانلوب مخترع العجلة الكاوتش المملوئة بالهواء , عبدالرحمن بدوي , مروان خوري , سعد الفقيه معارض سعودي , جين هاكمان , بول نيومان , فريدريش موس مخترع مقياس موس لاختبار صلابة المعادن , الشيخ حمد بن عيسى آل خليفة ملك البحرين , نيكولاي تشاوتشيسكو رئيس رومانيا الأسبق ,

أقوال منقولة خاصة برجل برج الدلو أتفق معها :

شعاره : I know

كيف نتعامل معه؟بالرفق واللين عند النجاح والفشل فهو حساس جدا. توفير جو من الهدوء له ليقدم جهدا افضل.


ترى الدلو دائم البحث عن الحقيقة ويتصف بالأمانة بدرجة كبيرة، وقادر على تغيير آرائه إذا قدّمت له الدليل القاطع على خطأه. لديه رؤية واضحة للأمور وقادر على رؤية الجوانب المختلفة للقضايا.
الحبّبالرّغم شخصيّة الدلو الجذابة والمرحه وحبه لمساعدة الآخرين، إلا أنه غير قادر على خلق علاقات وصداقات حقيقية مع الآخرين. لكن إذا قرر أن أحدهم جدير بحبه وصداقته، تراه يبذل قصارى جهده ويسخّر جاذبيته الشخصية للتقرب منه، فيغدو مخلصًا له مدى الحياة.


الانجراف الجنسي لدى الدلو ليس بهذه القوة الجبارة ولكن أحياناً تكون حاجته للاكتشاف وإيجاد شيء يشجعه ويدفعه إلى الأمام هو الذي يعطي الآخرين الانطباع بأن رغباته لا تقهر. قد يكون الدلو عاشقاً ميالاً للمزاح واللهو ويميل عليه صفة التنبه واليقظة وقد يقوم مولود الدلو بتقديم الكثير لإرضاء الشريك. ينفتح مواليد برج الدلو على كافة أشكال التجريب (وذلك بهدف الحصول على المعرفة) وبالطبع مجال العلاقات والجنس ليس اسثناءً في هذا المجال أيضاً. بالرغم من أن الدلو يبحث في أعماقه عن الأمان فإن حبه للأصالة وكذلك اكتشاف حقول جديدة غير مألوفة يجعله جذاباً بالنسبة للشريك إن كان هذا الشريك من الأشخاص الذين يملكون عقولاً و أجساداً خارجةً عن إطار المألوف


الدلو من أكثر الأبراج حبا للأستقلالية ، التناقض والغموض اساس طبعه


وبرج الدلو هو برج العباقرة ، لكنك لابد وأن تعرف أن ما بين العبقرية والجنون شعره ، وخاصية العبقرية التى يتمتع بها أبناء هذا البرج قد تؤدى بهم إلى الجنون أو على الأقل من الصعب أن تفرق بين أفكارهم العبقرية أو ما تحسبه ضربا من الجنون ، فيستحيل الفصل بين حالة وأخرى .
لكنك من الصعب الوصول إلى إتفاق مع الدلو أو أخذ وعد بذلك الخصوص ؛ ويرجع ذلك إلى خوفه من عدم الألتزام أو الوفاء بما وعد به . ولكن ثق فى وعده ، فالدلو إذا وعد لن يخلف وعده معك .
رأيه واضح ومباشر وبكل صراحه ، ولن يفرض رأيه على أحد من الناس ؛ لكونه يحترم جدية الرأى والتعبير ويفترض جدية كل الإرادات ، فالكل عنده يتصرف كما يحلو لهم .


عزيزتى حـواء : سر الرجل برج الدلو :
لقد أحببت الدلو ، لكن للأسف أحببت الرجل الذى يتهرب من الزواج ، لأنه سيظل حزينا لفترة يودع فيها البشرية كلها لأجلك ، فأنت تعلمين بأنه يحب الناس جميعا ، ومحنته الآن أنه يحبك أنت فقط من دون كل الناس ، فهو ذو نوعية طيبة للغاية ، ولأجلك ستبقى الحياة مجهولة لديه . إنه لأمر محزن حقا .
أولى خطوات علاقتك به ستكون مبنية على الصداقة ، وأنت الفتاة التى منحها إختياره وقلبه من دون الفتيات اللاتى قابلها طوال عمره . لابد وأن تكونى أكثر إثارة مما أنت فلا تـتحدثى معه عن الحب والحب فقط وأنما حدثيه عن أخر التطورات التى وصلتـنا ، عن أفريقيا والجوع الذى يعتصرهم ، عن مشكله إنقراض الحيوانات والنباتات ، كل هذا وأكثر ، فالرجل الدلو لا يبغى منك أن تكونى زوجه فقط تطارديه بحب عنيف أو تسوقيه إلى مهاترات الغيرة أنه يريد منك أن تـقيمى علاقة من الصداقة المتينه بينكما وهذا لا يعنى مطلقا بأنه لن يـبوح لك بحبه بل سيـبادر بطلب يدك .
ولكن الأمر لا يسير كله على نفس المنوال وإنما سيتضرع بألاف الأسباب عن عدم خطبته (المهم راح يشوف اي عذر عشان يشرد).
أولا : هو يحب أهله ولا يستطيع أن يستغنى عنهم وفكرة الأنفصال لن تـحملها أمه كما أنه ينفق على إخوته .
ثانيا : هو ليس بالفتى الذى يستحقك أو الجدير بك .
ثالثا : سترسله الدولة عما قريب إلى دول أفريقيا لحل مشكلة البـيئة هناك .
وما إلى ذلك من حجج وأسباب وعليك أنت أن تسقطى كل هذه الحجج سيضطر لإيجاد حلا لمشكلة الأنفاق على إخوته وسترضين بالعيش مع أمه التى لا تستطيع أن تـنفصل عنه . كما ستـقـنعيه بأنه فارس أحلامك الوحيد وأنه هو الجدير بك أما بالنسبه لمشكلة أفريقيا فربما لا تختاره الدولة للذهاب إلى هناك .
لا تـتساءلين عن سر إنـتظارك لهذا الرجل بالذات فهذا الرجل يبدو لك ومهما تأخر حتما سيتـزوجك لأنه أحبك أنت كما وأنك تـتمتعين بالصبر عليه وقلما يجد ذلك فى حياته .
ثـقى بزوجك الدلو وبكلامه كليا وقدمى له الحرية بالدرجة التى يريدها فهو بطبيعته إنسان ملتـزم ، أما إذا حاولتى إستجوابه فى هذه الأمور فيجاوب إجابات تغص بها حياتك فلا داعى لكل هذا .
الرجل الدلو إنسان منظم ويحب حياته وأولاده وزوجته ولن ينسى يوم عيد زواجكما وبدون مقدمات سيحمل لك هديتك عرفانا بالشكر والسعادة التى يتمتع بهما معك .


إن من إحدى أهم الحاجات الكبيرة لدى مولود الدلو هي الحاجة إلى علاقة مكملة تمنحه الحرية والصبر جنباً إلى جنب مع الاندفاع والحماسة المادية والفكرية. مع الشخص المناسب سيكون مولود الدلو عاشقاً مليئاً بالعاطفة، منطلقاً ومتفهماً يحب ويسعى إلى المحافظة على الرباط مدى الحياة. صفة تقبل الأشياء سوف تهدئ من الطباع الثائرة عند الدلو وخلافاً للكثيرين نادراً ما يشعر الدلو بالتألم نتيجة الغيرة.




تنبيه و تحذير
كل ما كتب في هذه المدونة عن صفات الأبراج هو من واقع خبراتي ومشاهداتي في تحليل الشخصيات والتعامل مع البشر وليس له علاقة من بعيد أو قريب بالتنجيم أو الفلك أو الحظ أو التنبؤات!
والبرج هو الشهر في السنة الشمسية و هي تقابل السنة القمرية و الشهور القمرية, فما أكتبه يشابه أن تكتب التشابه في صفات أبناء بلد معين أو مهنة معينة, فالعلاقة هي المصاحبة (التوقيت) لا أن النجوم تؤثر في الصفات ,و يشابهها أن نقول أن الجيل الفلاني يتصف بكذا و كذا (صفات في داخل فترة زمنية)
-         نسبة دقة الكلام المكتوب – في تقديري الشخصي -  حوالي 80% , بمعنى أنه يصدق أو يصيب بنسبة 80% من الناس و 80% من صفاتهم كأفراد
-         تشابه الصفات في داخل وقت محدد هو آية من آيات الله عز و جل – وأن الكون كله في تناغم و علم مسبق لله عز وجل

صفات الأبراج – لماذا حذفت و لماذا أرجعت المدونة في الرابط التالي:
وفيه كيفية الاستفادة من الأبراج بشكل سليم

لمن أراد معرفة تفاصيل وقصة من أين أتيت بالكلام المكتوب في المدونة عن الأبراج طالع البوست في هذا الرابط :
حكايتي مع الأبراج

لمشاهدة كل الموضوعات في المدونة اضغط على هذا الرابط:


 

هناك 401 من التعليقات:

  1. أنا كمان دلو بس برج الدلو الرجل مودي ومتقلب وصعب وبيعذب اللي حواليه

    ردحذف
  2. مكسوفة
    لذلك كتبت عنه للمساعدة في فهمه

    أنا من برج الدلو , وفي الخدمة أي سؤال او استفسار عن كيفية التعامل مع رجل دلو على استعداد للمساعدة

    ردحذف
  3. ماهو أنا أنثي الدلو أنا دلو زيك ياأستاذ، والرجل الدلو مختلف وبيحب الغموض واللف والدوران ، وموش واضح

    ردحذف
  4. بشكر بلوجاتي على كتابته باستفاضة عن برج الدلو وعلى فكرةانثى الدلو فعلاً غامضة ومودية ومليئة بالتناقضات وفيها حاجات كتير مشتركة بين الرجل الدلو ,,,على فكرة رجل دلو مع انثى دلو بيبقى صعب قوي في الارتباط بتحس ان اللي بيعملوا الدلو في الناس بيطلعوا عليه دلو زيه بس من الجنس ألاخر لكن هما كويسين في الاخوة والصداقة سواء الاثنين من نفس الجنس او جنس مختلف وانا برضوا دلو وبصراحة بدور على برج يمشي مع برجي بس احترت وساعات بحس ان برج الدلو ده واخد من كل الابراج كل ماقابل حد من برج مختلف الاقي تشابه فصفات كتير مش عارفة ده فعلا موجود في انثي الدلو ولا انا اللي عندي شيزوفرنيا!!!!!

    ردحذف
  5. أنا من برج الحمل و أحب رجلا من برج الدلو مدة علاقتنا حوالي سنة وعدني بالزواج ولاكني أجد صعوبة في التحاور معه فكلامه قليل وبارد المشاعر حيرني كتيرا أرجوكم ساعدوني لأنني أعيش معه في ضلام

    ردحذف
  6. الأخت نداء :
    أولا أعتذر بشدة على التأخر في الرد , في الحقيقة لأني لم أرى التعليق الا الأن , فنادرا ما يترك أحد تعليقا عندي !
    ثانيا : بخصوص المساعدة التي تطلبيها في التعامل مع رجل برج الدلو :
    أولا يتم التوجه الى الله بطلب المساعدة لأن الزواج بالتحديد شئ مصيري لا نستطيع الأعتماد على أنفسنا فيه , و العون و المساعدة الحقيقيين يأتي من الله يعني توجهي بقلبك بالكامل لله و اطلبي منه ان يدلك لكن بشرط اذا دلك على الصح فلا تتذمي اذا كان خلاف ما كنت تتمنيين
    ثانيا : هذا لا يعتبر تهرب من مساعدتك بأي شكل من الأشكال , انما اذا وجهت النصيحة فيجب أن تكون لوجه الله

    أول مساعدة أنا قدمتها بالفعل و هي كتابتي عن رجل برج الدلو , فاقرأيها جيدا جدا , واذا كان لديكي استفسار بخصوص صفة أو موقف معه فاتركيلي رسالة , أو في حالات السرية على الأيميل الموجود في البروفايل

    نصائحي لك كالتالي :
    1- اللجوء الى الله
    2- قراءة صفات رجل برج الدلو بعناية
    3- أن يقرأ هو صفاته ليعلم عيوبه عشان يخف شوية عن البني أدمين !
    4- رجل الدلو مش بيعجبه حاجة ومبيحبش القيود ومتردد في الزواج
    5- رجل برج الدلو عاطفي من داخله , لكن مشكلته انه مودي ولأن ظروف عصرنا مهببة فبيتوتر بسرعة و بيبقى موده زي الزفت
    6- يجب ان تعلمي ........ أن طبيعة برج الحمل بتاعت سيادتك بتضغط على أعصاب رجل الدلو و بتوتره وبتطلع أسوأ مافيه ,
    7- يجب أن تقرأي أ،تي وهوا الكلام التالي عن صفات برج الحمل باختصار الى أن أعمل بوست تفصيلي بصفات برج الحمل ماشي الكلام ؟ (لاحظوا يا جماعة ان اصلاح اي علاقة من طرفين محتاجة مجهود من الطرفين و اهتمام وتنازلاتمن الطرفين ) :

    مختصر صفات برج الحمل (الرجالة والستات في البرج دة صفاتهم واحدة) :

    برج عاطفي جدا (عكس رجل الدلو عقلاني جدا )
    شكاء يعني دائم الشكوى ودي ابرز صفة وهو عندما يشكي لا يطالبك بأن تحل له المشكلة (طبعا لو عرفت يبقى قشطة) لكنه عايز حد يسمعه مجرد الشكوى بتريحه , ولو مشكلته اتحلت يدور على مشكلة تانية عشان يشتكي منها لأنه لا يستطيع التوقف عن الشكوى !
    و يقعد يحكيلك عن الhistory بتاعه واللي حصله زمان مئات المرات لحد ميزهقك , بالمناسبة ودة سر من أسرار برج الحمل أنفرد به (يعني حصريا ) السر : برج الحمل مش بيبقى واخد باله انه قالك الكلام دة قبل كدة(عشرات المرات )! أه والله !
    المشكلة ان ذاكرته حديدية عندما يحكي بيحكي بالتفصيل الممل !

    لا يحب القيود ويعمل غلى كسرها دائما
    يجب التغيير لمجرد التغيير
    بطبعه جبان يعني غير مغامر لكنه تظهر له لحظات تهور شديدة عكس طبيعته على فترات متباعدة
    شكاك بطبعه (يشك فى أبوه )
    مميزاته :
    حنون جدا , يتحمل المسئولية , مضحي (لكي يكمل التضحية يحتاج دائما الى اظهار التقدير له ولتضحياته )
    يحب أولاده بجنون ( الدبة اللى قتلت صاحبها من الحب كانت من برج الحمل )

    ردحذف
  7. نادراً ما يشعر الدلو بالتألم نتيجة الغيرة.


    فعلا..انا شابه من برج الحمل وحبيبي من

    برج الدلو..مابيغار علي ابدا

    ومايسمعني كلام حلو ولا يعطيني حنان

    تعبت معاااااااااااه..انا رومنسيه

    خاالص وهو لا..اعمل ايييييييييييه

    ردحذف
  8. صحيح رجل برج الدلو نادرا و قليلا ما يغار , لكن هذا لا يعني أنه لا يحب , كما لا يحمل مظاهر الرومانسية , لكنه رومانسي في داخله , اعطيه شعورا بالثقة والتفاؤل , كفي عن الشكوى وابدئي باعطائه الحنان و سيبادلك الشعور نفسه بالتأكيد , و رجل برج الدلو يتأثر كثيرا بطول العشرة و المعاملة الطيبة , لكنه اذا كان يواجه صعوبات قاسية في العمل فانه يكون في أسوأ حالاته , انتقادك المستمر له يزيد توتره , كفي عن نقده وامتدحيه ستأخذي أكثر مما تتوقعين , لكن ليس في التو والحال

    ردحذف
  9. انا من برج الدلو واحب رجل ايضا من برج الدلو واحبة جدا وهو طيب جدا ولكني اجدة سلبيا ف احيانا كثيرة ولا ياخد قرارات حاسمة ف مواضيع هامةوتحدثت معاة ف هذا ولكنة اعتبرا ان هذا اهانة لرجولتة وان معناة انة مش راجل وحدثت مشاجرة كبيرة وقررت اني لن اتحدث ف هذا ولكني لا استطيع لان المواقف تتكرر واجد نفس رد الفعل ماذا افعل

    ردحذف
  10. أولا : مرحبا بك في المدونة
    ثانيا : ساحاول ان اجاوبك في ضوء المعلومات القليلة المتاحة :
    تردد رجل برج الدلو يأتـي من التمعن في التفكير , وهو لايعتبر سلبي لكن المشكلة أنه يحبط بسهولة , حسسيه بالثقة و اسأليه عن رأيه في الموضوع دون نقد , وسيجيبك بما في رأسه , فهو كما قلنا صريح زيادة عن اللزوم , ولا تنسي أيضا أنه يتهرب من الزواج ! (ياريت ترجعي تقري ما كتب في البوست بعناية)
    ثالثا :
    الدنيا مش أبراج بس , انتي سنك كام سنة و هو سنه كام سنة ؟
    كمان ايه هو الموقف المتكرر اللي مضايقك؟
    كمان يجب أن يعلم أن أمرأة برج الدلو مودية جدا , وتميل الى العصبية , واذا لم تجد المعاملة المناسبة تنقلب الى برود وجفاف عاطفي دائم يصعب الخروج منه , كما انه يجب ترك مساحة كافية لحريتها لأنها بتتخنق بسرعة و بتحتاج مساحة للتنفس !

    ردحذف
  11. انا سني 19 سنة وهو 20 سنة وتقريبا احنا شبة بعض في حاجات كتير بس معرفش في اية بنتخانق كتير انا شايفة المشكلة فينا احنا الاتنين انا بنت وحيدة ومتعودة اعتمد علي نفسي وكمان الناس شايفة ان شخصيتي قوية جدا فلازم الي ودامي يكون شخصيتة اقوي وهو بشوف انة بيحسسني بانة ابويا وخايف عليا وكدة وانا بحب الاحساس دة بس هو بيزود دة زيادة عن اللزوم حتي ممتة اشتكت منة واختة كمان بسبب تعليقة ع هدوم والخروج والكلام هو كلامة صح بس انا محتاجة وقت عشان اتاقلم انا شايفة اني زي الحصان الي كان ف المراعي وفجاة بئا ف مزرعة واتحطلة لجام والحصان دة لسة فية القوة وعايز ينطلق اما بالنسبة للمواقف ففي بنت هو كان بيحبها فهي كل منقابلها بتضايقني بكلامها وانا بسكت وبحاول اكون عقلانية بس هو تصرافتة ساعتها ضحك معاها وهي توطي صوتها ولو انا اتكلمت هو يفسرلها ولو خلصت كلامها هو يتكلم ويفتح مواضيع وكدة ولما ماشينا مشي جمبها هي بنت خالتة بس هي عيزانا نسيب بعض دة كلامها المتكرر انها عايزانا نسيب بعض هو طيب وتلقائي بس في مواقف لازم يكون فيها رد ومرة كان صاحبة واقف وكان فية خناقة لاننا كنا ف حاجة خاصة بالجامعة فقعد صحبة يزعقلي وانا حاولت متكلمش عشانة فهو رد فعلة كان انة قال لصاحبةانا مش حزعق وافرج ناس عليا زيك وقالي يالا نمشي ومشينا انا بعديها اتصلت بصاحبة وصالحتهم قلت عشان مكنش السبب ف انهم يخسروا بعض ويتقال ان السبب بنت بس كنت منتظرة يكون ف رد فعل اكبر علي فكرة هو غيور جدا وكمان بيشك في كلامي وبيقول ان السبب اني كدبت علية مرة بس هو كان السبب لانة كان بيصرخ ف وشي سعتها ياريت اعرف اتعامل معاة ازاي

    ردحذف
  12. كل واحد فية عيوب بس عايزة طريقة اتعامل معاة لو سكت يقولي سكوتك بينرفز ردي عليا لو اتكلمت بتعصب ووممكن كلام اقولة من غير قصد وغير دة كلة بفضل اعيط لان انا دموعي قريبة وهو بيقعد يزعقلي حتي لو ف الشارع واسباب ممكن تكون بسيطة بس لما بيزعلني ويكون غلطان بيتصل يعتذر وانا لما بكون غلطانة بعتذر بس هو بيفضل مضايق ساعات كتير بفضل اعمل اي حاجةعشان اصلحة وساعات تانية بعتذر وبسكت والاقية هو يتصل بعد كدة ويستغرب ان انا غلطانة ومع ذللك اعتذرت ومتصلنش تاني ومكلمتهوش طول اليوم وهو اللي بيتصل وان دة معناة ان انا مش فارقة معايا بس انا زهقت من اني اصالح كل شوية وكمان لما بقولة انة غلطان في حاجة مش بيقتنع ويشوف انة كويس وانة مش وحش لدرجة دية انا عارفة اني مودية بيقولي اني يوم بحسسة انة ف الجنة واليوم التاني بيكون عذاب انا حاسة بنفسي وشخصيتي واني ذكية واحب انة يكون احسن مني انا فقدت الامل انة يتغير انا شايفة اني بتغير لما يقولي علي حاجة بس هو لا انا اخر حاجة بعملها دلوقتي اني بقول اللي تشوفة اللي انت عايزة زي ما تحب ومعرفش لاني زهقت من الكلام وطبعا الكلام دة مش عاجبة اية الحل لكي اعرف اتعامل معاة ارجو الرد

    ردحذف
  13. هو متمسك بي بدليل اني اذا اخطات في حقة ولم اتصل يتصل بي انا لاعتبرة ضعف ولكن اعتبرة حب لانة ايضا بيقول انا بتصل مش ضعف ولكن مش متخيل اني اصحي والاقيني لوحدي من غيرك ممكن توصفلي شخصيتة في نطاق ما حكيت عنة وكيف اتعامل معة رجاء الرد

    ردحذف
  14. ملحوظة نحن متفقين علي الخطوبة ان شاء الله ونحن في انتظار النتيجة

    ردحذف
  15. أولا : اعملي استخارة
    ثانيا : معلش انتوا لسة صغيرين و كل دة عادي
    ثالثا :
    معلش نتكلم شوية كمان عن رجل برج الدلو : خنيق في السن الصغيرة و بيتعامل مع خطيبته او حبيبته زي مبيتعامل مع واحد صاحبه , لكنه بيتطور (ببطء شديد في هذا الجانب ) , أما بخصوص قوة الشخصية فمتقلقيش لأن شخصيته بتتطور بسرعة فهو برج متطور دائما , لكن مشكلة السن الصغير في جميع الأبراج هي رؤية الأشياء في صورة أبيض و أسود فقط , في حين ان الدنيا عبارة عن جميع درجات الجراي الرمادي يعني ! وكل الألوان كمان , للأسف الشديد رجل برج الدلو في السن الصغير يكون عنده غباء اجتماعي شديد , يميل الى الحسم والحزم و بيحول التصرفات المقابلة الى قضية ! ولأنه مودي ومتقلب فهو يتأرجح بين المعاملة السوبر والمعاملة الجافة وبشكل عام عندما يكون متعصبا يكون لا يطاق و بيهبد كلام زي الرصاص , في السن الصغير عنده حب استحواذ وبيحاول بعد الجواز يعزل البنت عن أهلها !!!!
    وزي مقلنا قبل كدة بيهرب من الجواز في داخله لأنه لا يحب المسئولية ولا ضغوط عملية الجواز وكمان بيحب حريته جدا
    الجالة كلهم بشكل عام ينتظروا أن يأتي التغيير من المرأة
    أنصحك اذا كان مقتنع بالأبراج تخليه يقرا صفات رجل برج الدلو اللي انا كاتبها ولو مش بيقتنع حاولي تخليه يقرا من باب الفضول و الfun
    ولو منفعش ضروري ضروري انتي وهو تدوروا على كتاب "النساء من الزهرة والرجال من المريخ" وهو منتشر في النت والمكتبات وتقروه كويس جدا عن التعامل بين الرجل والمرأة , كل الصغيرين (و معظم الكبار) محتاجين يقروا الكتاب دة
    رابعا :
    نصائح ذهبية للتعامل مع رجل برج الدلو :
    * عندما تحتاري في شئ بخصوصه ببساطة اسأليه وهو هيدلك صدقيني !
    *ثقي فيه و اسمعي كلامه و لو من باب خلينا مع الكداب لحد باب الدار , وممكن تقولي رأيك وبعد كدة قوليله بس أنا هنفذلك اللي انتا عايزه عشان أنا بحبك وبثق فيك وفي قدراتك
    * ادفعيه للأمام بدون نقد
    * أظهري له حبك
    *من اكثر الحاجات اللي بتنرفز وبتغيظ رجل برج الدلو هو الأتفاف على شئ ثم عدم تنفيذ الأتفاق
    *رجل برج الدلو بيحب الأتفاقيات والحلول الوسط , استخدمي هذه الطريقة للتعامل معه , واذا أردت منه شيئا يغيره قوليله تحب تاخد ايه وتعملى اللي انا عاوزاه !

    آخر سر من أسرار صفات و شخصية رجل برج الدلو :
    *******
    لو منفعش كل دة آخر حل سيبيه خالص (مش خصام , الخصام مش هيجيب نتيجة) يعني اقطعي علاقتك بيه أيوة
    في الأول مش هيهمه ! لكن بعد كدة هيحاول يستعيدك بكل الطرق !
    ساعتها ارجعيله بس مش بسرعة وهتلاقيه اتغير خالص و بقى متمسك بيكي و حريص على زعلك !!!!!
    انا عارف اني بقول كلام غريب بس دي الحقيقة !
    و افتكروا كلام الأغنية اللي تنطبق تماما على أوصافه :
    ممكن أنسى اسمس انسى الناس لكن اول مرة احب متتنسيش
    ليه يا قلبي اللي يسيبك يفضل طول عمره حبيبك بس ليه !


    بجد والله مش بهزر

    ردحذف
  16. انا عملت استخارة 3 مرات والحمد لله كانوا كويسيين وكمان انا كنت عايزة اعرف المواقف اللي انا ذكراتها انا عندي حق فيها ولالا وهو غلطان ولالا وكمان معرفتش الصمت واني اقول براحتك واللي يريحك ومعرفش دة ممكن يخلية يتغير ولالا لانة مش بيحب الصمت وانة يلاقي نفسة بيتكلم مع روحة ولا اية

    ردحذف
  17. عزيزتي س ص (معرفش جبت منين س ص دي ؟!!) انا قولتلك على وسائل كتير حاولي تقري الكلام كله وشوفي هتقدري تستفيدي ازاي.
    اما بخصوص المواقف انتي صح ولا لأ , الحكم لكي يكون صحيحا لابد من سماع الطرف الأخر , مش مهم مين الغلطان المهم انكوا تعيشوا سعدا بعد كدة.
    أما بخصوص تغيير الدلو : مش هيتغير و أي محاولة لتغييره بتقابل بعناد شديد ,وبيعتبرها عدوان على شخصيته.
    الوسيلة الوحيدة لتغييره هي الأقناع والأقتناع , ثم التجربة والخطأ
    يعني هتحاولي تقنعيه بطرية لطيفة ومفيش مانع من بعض التلأثيرات الأنثوية لو ماجبتش نتيجة مترزليش عليه وسيبيه ينفذ اللي في دماغه , مع الوقت لو تككر انه لقى كلامك هو اللي صح هيبتدي ياخد برأيك , ولو مع الوقت ثبت ان كلامه هو اللي صح فلازم بقه تديله ثقة اكتر واعتقد انه يستحقها
    وربنا يوفقوا يارب

    ردحذف
  18. اشكرك جدا على المعلومات المفيده بس كنت عايزه اسال انا برجى الاسد و حبيبى برج الدلو هل ممكن يكون فى بينا توافق بالرغم انى دايما اساله انت بتحبنى يرد و يقول امال انا بكلمك ليه لكن انا نفسى اتاكد انه بيحبنى و اعرف من تصرفاته ازاى انه بيحبنى ؟ بالرغم انى بعشقه لانه فيه فعلا صفات نادره جدا فى الوجود ارجوك ريحنى و جاوبنى

    ردحذف
  19. مرحبا بكي يا أخت samoha ونورتي البلوج
    أولا: أرجو منك ومن كل من يقرأون هذا البوست أن يقرأوه بعناية مرات و مرات , لأنه في كل كلمة معلومة ومعنى يساعد في فهم أبناء هذا البرج - وما أحاول تقديمه هنا هو الفهم أم التصرف فمنكم يا شباب ! وهذا ليس تهربا لكن everyone must find his or her way , i am just trying to help ok ! ,
    ثانيا : الأجابة :
    أرجو ذكر سنك وسنه , لأن برج الدلو في الصغر غير الكبر لأنه برج متطور أي دائم التطور وينضج باستمرار ولا يتوقف أبدا عن النضج , يظهر من الكلام أنه مازال صغيرا يعني في أوائل العشرينات , متى سيقول بحبك ؟ : عندما يكبر وينضج و أيضا عندما يحس بها ملء قلبه , فرجل الدلو معنى الحب عنده كبير و كلمة الحب عنده كبيرة و تمثل التزام وهو لا يحب الألتزام و اعتراف بالضعف وهو لا يحب ان يكون ضعيفا , الخلاصة لا تستعجليه
    كيف أعرف أنه يحبني من تصرفاته ؟ : لن تعرفي لأن كل تصرفاته (طالما هو معجب بيكي وهو بالفعل كذلك) ستدل على حبه لكي فهو حنون و ستجديه في المواقف الصعبة وستجديه يبدي الأهتمام بك في تصرفاته لكن هذا لا يعني أنه يحبك !
    سأقول لك سرا من أسرار رجل برج الدلو :
    عامليه كويس ولا تكوني ضاغطة عليه , سيتغلغل حبك في قلبه دون أن يدري , فهو يحب من يحبه و العشرة تزيد في حبه , يعني بالبلدي حبه جاي جاي بس بلاش تستعجلي وتبخلي عليه بحبك , لا تنسي أنه يقاوم الحب ! بس مقاومته هتنهار متقلقيش أعطيه حبا و لا تبخلي سينهار و سيفيض حبا صدقيني و لن تندمي - طبعا مواضيع الجواز أهم شئ فيها الأستخارة و الأستخارة هنا لا تعني مجرد ركعتين ودعاء لكن هي توكل على الله هي تفويض لله ليفعل ما هو أصلح لنا ولا نعلمه.
    أما مسألة التوافق بين البرجين فلابد من توضيح هام : التوافق مسألة نظرية بحتة لكن قد يشاء الله ويخلف كل الظنون , ارادة الله نافذة يا بنيتي !
    صدقيني صدقيني وصدقوني جميعا الصفات الأساسية في كل الأبراج لا تصلح لتوافق أي برج مع الأخر محدش هيطيق بعضه , لكن المطلوب هنا أن يعرف كل منا صفاته وصفات شريكه لكي يغيروا من أنفسهم قليلا و يعذروا بعضهم كثيرا ويتحملوا بعضهم كثيرا و يصلوا لتفاهمات فيما بينهم(compromises) ويستمتعوا بمميزات الطرف الأخر التي لن تكون في أحد سواه - عندئذ فقط ستكون كل الأبراج متوافقة مع بعضها !

    أقرأي الكلام جيدا لأن امرأة الأسد بتزهق بسرعة وبتعوز اللي يلخص !

    كمان لسه الطريق طويل انتي هتتجوزي دلو يعني الرغي والتطويل و الأسهاب والدلو بيحب اللي يسمعله ويشاركه فكريا !
    و أخيرا , أقوم حاليا بدراسة أمرأة برج الأسد و آمل أن تساعديني في ذلك و و في حالة الرغبة في المشاركة يمكن مراسلتي على ايميل البلوج :
    m1m1ezzat@gmail.com
    دون احراج و مرحبا بكي في كل وقت

    ردحذف
  20. اشكرا جدا على سرعه الرد و كانت غير متوقعه و هذا دليل قاطع على مصداقيتك و احب ان اخبرك ان عمرى 28 سنه و هو عمره 32 سنه و للعلم كان متزوج من قبل و انا ايضا و هو فى الاصل من اقاربى و انا احبه بشكل جنونى و هو للعلم حنون جدا و راجل قوى و لا يبخل فى النصيحه لى اذا طلبتها و انا اشعره جيدا انى اثق فيه و لكنى نفسى اتاكد انه بيحبنى مش بيلعب بيه او ممكن يزهق منى بسبب انى شكلى ضعيف قدامه كده على الرغم انى فقط بتظاهر بالضعف لكسبه هو ليس الا لانى عارفه ان الشخص ده اذا احب بيكون وفى بجد و هو حاول يمتحنى كتير و الحمد لله نجحت فى كل الاختبارات و هو متاكد مليون بالمائه انى احبه و بشكل جنونى كمان لكن المشكله عنى انا انى دائمه الشك لانه شويه بيحب يعاكس للستات الى ان يثبت العكس و لكنى بحب اعيش اللحظه فقط انى مبسوطه المهم ارجوك ساعدنى و ما تسبنيش حيرانه و على فكره كل كلامك عنه فعلا صح و انت خليتنى افهمه كويس جدا انا بشكرك بحراره قوى مستنياك على احر من الجمر باى

    ردحذف
  21. مساء الخير انا برجي الجدي وبحب شخص برج الدلو بس مش عارفه هو متقلب معايا تماما اوقات يبقي بيموت فيا واوقات يبقي مش معايا ومش عارفه اتصرف معاه ازاي يعني هو بيقول اني جميله بس وزني زايد شويه ياريت اعرف اتصرف معاه ياريت تساعدوني واشكركم

    ردحذف
  22. مرحبا بكي samoha مرة ثانية !
    ليه قولتي ان ردي السريع غير متوقع ؟ هو انثى الأسد بتشك كتير ولا انتي مستقصدة كل رجال الدلو !
    أنا متفاءل جدا بالعلاقة دي و خصوصا بعد ما ذكرتي سنه وهو سن يكون الدلو فيه نضج وخصوصا عاطفيا (لأنه ينضج عقليا مبكرا جدا وينضج عاطفيا متأخرا جدا !) , وكمان سنك مناسب بتكون انثى الأسد برضه عقلت شوية و أعتقد ان تجربة زواجك السابقة ستنفعك و ستزيدك نضجا وكمان هتخليكي تقدري قيمة الدلو كويس-مهو برضه الأسد له بلاويه- و ياريت تقري البوست اللي انا كتبته النهاردة "فزورة الرجل و الحفرة" لأني عندما كتبته كنت أفكر في أمراة برج الأسد - كما قلت فاني أدرسها الأن و انتي مش عايزة تساعديني فيها - المهم ان البوست مهم

    نرجع تاني لعريسنا , موضوع المعاكسة متقلقيش منه , هو أحيانا بيحب يثير غيرتك لأن دة بيخليكي تظهري حبك أكتر

    حسسسيه بالحرية لأنه بيحب الحرية و صدقيني هيفضل بتاعك , دي بس حلاوة الروح عارف انه هيخش القفص - متنسيش بعد الزواج تدلعيه و كمان شوية تغيير من حين لأخر لأنه ملول

    نصيحة لو فيه حاجة بتضايقك في تصرفاته صارحيه بيها وهو هيتفهم , يعني مثلا لو مثلا مكالماته النسائية او مجاملاته بتضايقك , قوليله ياريت تحترم مشاعري لأن دة بيضايقني , وانتا لوحدك ابقى اعمل اللي انتا عايزه المهم اني معرفش عشان انا بتضايق - هو بس عايز شوية حرية عشان يتنفس لأنه عارف أنه أسير عندك لأنه بحبك و لأنه هيتجوزك و لأنك بتحبيه ودة بيحسسه بقيد-

    بشكل عام انا شايف العلاقة مبشرة جدا
    و مرحبا بك في أي وقت

    ردحذف
  23. مرحبا بيكي يا logy نورتي البوست

    عايزين يا جماعة نتفق بعد كدة كل اللي يسيب سؤال لازم يعمل حاجتين قبل ميسيب السؤال أولا يكتب سنه و سن رجل برج الدلو , ثانيا يقرا المكتوب في البوست بعناية مرات عديدة وك مان يقرا التعليقات


    كد كدة انا بفترض ان الناس قرات البوست كويس

    يا أخت loggy بتقولي انه متقلب معاكي , عادي امال احنا بنقول ايه من الصبح برج الدلو أكثر الأبراج تقلبا (بعد أنثى الجوزاء)
    على العموم دي حاجة متقلقش

    ثانيا بتقولي انه قال انك جميلة , خلاص يبقى انتي جميلة فعلا في نظره ودي نقطة ايجابية جدا بالنسبة لرجل برج الدلو , وكمان بتقولي انه علق على زيادة وزنك , معلش يا ستي امسحيها فيا انا المرة دي - محنا قولنا ان ردل الدلو صريح زيادة عن اللزوم و كمان مش لبق مع الجنس الأخر - ثم رجل الدلو ملكة النقد عنده عالية صدقيني أي واحدة في العالم مهما كان جمالها هيقولها انتي جميلة او جميلة جدا بس عندك العيب الفلاني , يا أخت loggy لو تقدري تنزلي وزنك يبقى كويس وكتر خيرك (لأن الدلو لو قالك كدة يبقى انتي زايدة شويتين ) - ولو مش هتقدري ابقي قوليله انك بتحاولي بجدية لأنك يهمك جدا انك تبقي في ابهي صورة قدامه وانك تكوني عند حسن ظنه هينبسط منك قوي !

    و أخيرا من معرفتي بانثى الجدي - كلامها ناشف شوية و ممكن يكون بيوجع الدلو , ياريت تشرحيله نفسيتك و رغباتك عشان يقدر يفهمك و يلبيلك اللي انتي عايزاه

    قللي من عصبيتك و متنسيش القاعدة الذهبية - الدلو بيكون زي اللي قدامه لو كان اللي قدامه عصبي بيكون عصبي ولو اللي قدامه عندي بيعند ولو اللي قدامه كريم بيكون اكرم منه و هكذا-

    لو نفذتي الصايح دي ان شاء الله تبقى العلاقة ناجحة
    و مرحبا بكي في أي وقت

    ردحذف
  24. انا سني 20 سنه وهو 23 سنه وهو مركزه مرموق في المجتمع انا برج الجدي وهو طبعا الدلو بس الشخصيه متناقضه جدا وكل اللي عرفته عن الشخصيه مقدرش يساعدني علي اني افهمه عارفه الرد انكم بتقولوا لازم اقرأ المعروض كله قرأته بس دي صفات عامه للبرج يعني لاي حد برج دلو لكن انا عايزه حد يفهم ايه اللي جوايا يا ريت لو تقدروا تساعدوني اكيد هيكون ليكم الشكر وياريت الاهتمام لاني محتاجه افضفض لحد يسمعني بجد مش تسالي وتهريج ولكم جزيل الشكر

    ردحذف
  25. الأخت loggy
    الحقيقة لو قولتلك اني فاهم اللي سيادتك عايزاه ابقى بكذب
    لكن لو انتي عايزة صفات رجل برج الدلو فهي مذكورة باستفاضة وجد مش تهريج ! فندما نقول ان برج الدلو متقلب مما يظهره بمظهر المتناقض فاننا بنقول كلام مفيد الا لو كنتي عايزا من حد يقولك ازاي نخليه يتغير و ميبقاش متناقض , فده مش هيحصل , اما لو كنتي عايزة تعرفي شخصة حبيبك بالذات قانتي الوحيدة اللي ممكن تعرفيه لأن هناك أشباء غير البرج والسن , هناك مثلا البيئة والتعليم و و مستوى التدين !

    انا عارف مدى صعوبة فهم شخصية متقلبة مثل الدلو وخصوصا من شخصية شديدة الثبات زي الجدي - بس لازم نعرف ان الناس مش كلهم زينا !

    و لو عايزة تفهمي التناقضات بتاعته ببساطة شديدة اسأليه بطريقة لطيفة عن اللي انتي مش فاهماه او شايفاه تناقض و صدقيني عنده اجابات لكل اسئلتك لأن الدلو بجد مش متناقض دة اللي باين من برة بس , سيبيه يشرح نفسه و متصديهوش و كمان صدقيه !

    لو عايزة تحتفظي بيه لازم تدلعيه و بلاش تتعصبي او تحتدي عليه لأنه بيزعل وكمان هيرد عليكي بالمثل و لو لقى نفسه مش سعيد هيطفش لأنه أصلا بيتلكك عشان ميخشش في معمعة الجواز

    هجيبلك من الأخر رجل الدلو في السن الصغيرة لن يقبل منكي الا الانصياع الكامل او الطاعة الكاملة و بيحب الدلع ومش بيحب المقاوحة - بيحب السلاسة
    يا ترى هتقدري تلبيله اللي هوا عايزه ؟
    بالمناسبة لو لبيتيله اللي هو عايزه هيبيلك اللي انتي عايزاه (بس تقوليله على طلباتك ) ما عدا انك تطلبي منه انه يتغير !

    و مرحبا بكي في اي وقت للفضفضة !

    ردحذف
  26. كده برضه انا مستنياك و انت اتاخرت عليه انا سموحه من برج الاسد الى بعت لك من قبل ارجوك رد عليه و خصوصا بعد ما عرفت انه بيعاكس صديقتى من غير ما انا اعرف انا زعلانه منه قوى و لكنى بكلمه عادى جدا لانه هيسافر اخر الاسبوع و لما عرف انى انا عرفت مش عارف يبرر كويس الموقف و لكنى سالته انت عايز تكلمنى و لا لا قالى انا بحبك بس هتجنن طيب ليه بيعمل كده ارجوك رد عليه ضرورى اعمل ايه

    ردحذف
  27. الأخت samoha لو دققتي قليلا لوجدتي أني قد رددت عليك بالفعل ! بعد التعليق الذي وضعته الأخت loggy
    أهلا بك مرة أخرى
    ركزي شوية وبلا السربعة اللي اني فيها دي
    أولا ازاي عاكس صاحبتك يعني بأي كلام , مهو جايز جاملها بكلمتين وانتي اللي مكبرة الموضوع , وكمان سؤال مهم صحبتك جميلة ولا لأ؟ (الدلو يقدر الجمال ممكن صاحبتك تكون صاروخ مثلا فعبر بصراحته المعهودة عن اعجابه بجمالها) , جايز تستغربي من الأسئلة بس بصراحة انا شايف كلامك مش متناسق مع بعضه او بالأصح اللي بتقوليه صعب يطلع من الدلو , عشان كدة بحاول أستفسر زيادة , سؤال أخير وبعد الأجابة عن كل الأسئلة ان شاء الله هتجدي اجابة شافية , السؤال الأخير هو : دلوقتي هو قالك بحبك , انتوا اتكلمتوا في الجواز ولا لأ؟ و اتفقتوا على ايه ؟
    كل الأسئلة اجباري

    ردحذف
  28. مساء الخير علي احلي عيون انا لوجي علي فكره حبيبي بعتلي مسجات كتير وبيقسم بالله انه بيحبني بس خايف وبعدين امس عرض عليا انه يتجوزني وكنت حاسه انه فعلا نفسه في اننا نتجوز بس في حاجه قلقاني اني انا اللي دايما اكلمه ولو مكلمتهوش مش بيتكلم واليوم حب انه يتكلم مع بنت خالتي ومصمم انه ياخد رقمها وبيتغزل فيها مع انه لم يحدث بينهم اي لقاء مش عارفه بس انا قرأت البوست كويس جدا بس عايزه رد هل هو فعلا ممكن يكون صادق في موضوع الجواز ده علي حسب عشرته ومعرفتك لبرج الدلو

    ردحذف
  29. مرحبا بك , حضرك أسعدنا يا أخت loggy ,
    أنا لازم أكون صريح معاكي أكتر من كدة , المرة اللي فاتت كان على طرطوفة لساني أقولك انكونوا متنفعوش لبعض , (طبعا لازم تعملي استخارة مرات عديدة ) , في الحقيقة رجل الدلو متعب و خصوصا في السن الصغيرة (اوائل العشرينات يعني) , متقلب , دائم المقارنة و غير راضي عن حبيبته (وغير راضي عن نفسه كمان) , بلاش سكة القرايب دي و اقطعي عليه الطريق , لابد من الدلع معظم الوقت (لابد لما ييجي يقارن تبقى المقارنة دايما لصالحك ) , لو انتي فعلا شارياه هتفوزي بيه بس العيشة معاه شوية يرفع السما وشوية ينزلك الأرض (بعد الجواز ان شاء الله لازم تظبطيه في العلاقة الحميمة لأنها مهمة بالنسبة له جدا جدا ) , دي شوية تنبيهات على السريع , ومن حين لأخر ابقي خشي راجعي صفاته من البوست لأنها بتتنسي , و بشكل عام كل متحتاري اسأليه أعمل معاك ايه عشان كذا وهو هيجاوب , ساعتها اسمعيه كويس و نفذي كلامه بالحرف ,
    أما بخصوص سؤالك رجل الدلو لما بيطلب الجواز مبيهزرش , و معناه انه اختارك انتي بالذات (و طبعا ضاغط على نفسه لأنه مش بيحب قيود الزواج) و يعني ان شاء الله صادق في موضوع الزواج بنسبة 99 % , بس لازم تحددي معاه مواعيد بس بلطافة مش بضغط مباشر
    و ربنا يوفقوا يارب

    ردحذف
  30. الأخت logy
    بجد بجد انا فطست على نفسي من الضحك لما قريت كلامك (طبعا كلامي متناقض امال ابقى دلو ازاي) العملية مفيهاش تناقض ولا حاجة , انما يمكن عشان بشرج برج معقد شوية كلامي بيبقى في اتجاهات كتير ,
    الخلاصة: بطمنك ان عرضه جاد
    وبحذرك خلي بالك التعامل مع برج الدلو مش سهل ودي عشرة عمر ياماما

    خلاص كله تمام كدة ؟
    ثم انتي حطيتي التعليق بتاعك في صفحة تانية ليه؟

    ردحذف
  31. انت فين يا استاذ بلوجاتى انا سموحه ليه ما ردتش عليه كل ده انا زعلانه قوى انهارده لان حبيبى خلاص هيسافر بكره و اتقابلنا امبارح بس بصراحه مش عارفه ليه انه عادى انه مسافر لكن مش شكله زعلان قوى انه سايبنى لوحدى على العكس بقوله انا انت هتوحشنى قوى و انا مش عارفه اعمل ايه من غيرك المده دى بيكون عصبى قوى و يقولى هو انا رايح اموت و مش هرجع تانى حبيبى الدنيا مش بتقف علشان حد و حتعيشى و كل شىء بيعدى عادى يعنى قولت فى بالى شخص بيتظاهر بالبرود العاطفى لكنى عارفه انه كله احاسيس دافئه جميله قوى و متاكده انه حساس قوى و عاطفى قوى بس ليه بيظهر كده انا مش عارفه اعمل ايه معاه رغم انى دايما حنينه جدا معاه و لكنى بطبيعتى مش كده انا شخصيه قويه جدا و عصبيه لابعد حد سبحان من مخلى بتعامل كده معاه بس علشان انا بحبه قولى رايك ايه ؟

    ردحذف
  32. يا سموحة , أنا برد كل مرة و انتي مبقتيش تاخدي بالك !!! , اللي واخد عقلك !
    هو مش بيتظاهر بالبرود العاطفي ولا حاجة , لكنه بيتكلم جد , صوت العقل عنده هو اللي بيتكلم (و دة طبيعي لأنه أكثر الأبراج عقلانية على الأطلاق - ودة بيأثر في ان كلامه بيبقى مش عاطفي و احيانا جاف واحيانا صادم)

    متقلقيش هتوحشيه , بس هو ليه حركة مش ولابد , انه لو حس اللي قدامه منتظر منه حاجة (كلمة وحشتيني او بحبك مثلا) مش بيرضى يقولها , يعني لما تقوليله وحشتني مستنيش شوية كدة وتنشوفي هيقول ايه هيلاحظ انك عايزاه يقولك وانا كمان , معلش هو رخم في الحتة دي

    سيبيه وهو هيقولك كلام حلو لوحده من غير متبيني انك منتظرة الكلام دة
    على فكرة حنيته بتبان اكتر بعد الجواز , لأنه بيخاف يندلق و كمان بيخاف انكوا متتجوزوش لأنه عارف ان الدنيا قلابة
    اتجوزوا وخلصونا

    ردحذف
  33. مساء الخير بلوجاتي انت بتقول انك فطست علي نفسك من الضحك اوك بس اشد الشخصيات اللي بتجذب رجل برج الدلو الشخصيه الغامضه لانه مش هينجذب لواحده واضحه يعني ممكن يتوقع تصرفاتها ويتوقع كل ردود افعالها وشخصيه برج الدلو بتحب السعي وراء المتاعب والبحث الدائم عن ما بداخل كل انسان ده اولا ثانيا انا عملت استخاره عليه وربنا الهمني وخلاني اقرب منه اكتر وقربه مني بطريقه جنونيه وبعد ما وزني نزل 8 يعني بقيت حوالي 72 قال انه حبه ليا اكبر من الشكليات دي مع العلم انه هو اللي كان طالب اني وزني ينزل ده برضه شئ بيدل علي التناقض وعرض عليا لتالت او رابع مره الجواز ده لان كانت طريقه كلامي معاه جافه شويه وبالتالي وصلت للنتيجه دي والحمد لله وعلي فكره مش انا اللي بقول ان برج الدلو بيعشق الانثي الغامضه لكن لو بحثت عن برج الدلو هتعرف ده وكل شخصيه بتختلف عن الاخري بحيب التربيه والبيئه المحيطه بالانسان وكمان رجع بالذاكره للخلف وعرف انه كان غلطان تماما في انه بعد عني واثر قلبي بكلماته المنشوده العذبه وفعلا زي ما انت قلتلي اني اخليه دايما المدح او ةالمقارنه تكون لصالحي وفعلا حصل كده وبقيت تمام وانا اللي جوه قلبه بس يا رب دايما واسفه بجد للاطاله وكان بودي اكتب اكتر من كده لكن ممكن العمليه تكون بايخه

    ردحذف
  34. مساء الخير بلوجاتي لماذا لم تقم بوضع تعليقك اود ان اعرف رأيك فيما وصلت اليه حتي الان وعلي فكره رجل برج الدلو عندما يدلل يصبح كالطفل في حضن امه وياريت كلامي ميكونش مضحك زي التعليق السابق

    ردحذف
  35. العزيزة logy , معذرة عن التأخير في الرد لكني كنت مسافر (عقبال عندك رزقت بمولود)
    اسمحيلي أرد على التعليق الأخير أولا :
    كلامك مش مضحك ولا حاجة , فعلا كلامك عن تدليل رجل برج الدلو مضبوط (ثم انا ضحكت المرة اللي فاتت لأن برج الدلو محير شوية يعني شويتين)

    الرد على التعليق القبل الأخير :
    معلش انا مختلف معاكي شوية في حكاية الغموض دي , بشكل عام الرجل بيحب الغموض وبشكل خاص رجل الدلو يحب استكشاف المجهول لكن لو وجد اللي امامه مصمم يبقى مجهول بيعتبر الشخصية دي ملاوعة-ودة بيقلل ثقته في هذا الشخص- , فلو قلت ان السيناريو أو الخطة اللطيفة تكون : شوية غموض في الأول ثم شوية دلع ثم شوية تقل ثم دلع ثم اتفاق يعني deal , انما هو بيحب التغيير او بالأصح التجديد ودة احيانا الناس بتعتبره انه بيحب الغموض , تاني بقول انه بيحب التحديات ودة بيخليه ينجذب شوية لاستكشاف (او بالفصحى : سبر أغوار) الشخصية , لكنه أبدا لن يحب شريكة حياته تكون غامضة دائما !!!!
    انا مش باخد الموضوع من القراية عن الأبراج لكن من تحليل الشخصيات اللي حوالية ,
    معلش راجعي نفسك مرة تانية في موضوع الغموض دة و ابقي قوليلي النتيجة , بالتأكيد رأيك له أهمية كبيرة , يعني مش هنخسر بعض عشان شوية غموض لا راحم ولا جم !!!

    عندي سؤال مهم : انتي بتقولي انه عرض عليكي الجواز أربع أو خمس مرات !!!! مستنيه ايه بس يا شيخة , ظبطي الموضوع بدل ميكتّ !!!


    أما بالنسبة لموضوع زيادة وزنك , اللي انتي شايفة انه متناقض فيه : تاني بقول الدلو ظاهره التناقض لكنه في الحقيقة غير متناقض ! و تفسيري لحكاية الوزن دي كالتالي :
    هو عايزك تخسي و طلب منك دة , لما لقاكي بدأتي تخسي انبسط جدا و حاول يشجعك أكتر بانه يقولك الكلمتين الحلوين بتاع ان حبه ليكي اكبر من الشكليات ! و كمان هو حب يوصلك رسالة انه بيهتم بالمضمون اهم من الشكل , لكن انا بقولك الشكل برضه مهم و كملي تخسيس هينبسط منك أكتر و اكتر , وقوليله انك عايزة تكون دايما جميلة في عينه !!!
    و اخير ا اتكلمي براحتك يافندم المدونة مدونتك !
    أرجو ان اكون اضفت جديد و ربنا معاكي

    ردحذف
  36. مساء الخير مبروك يا جميل علي البيبي ويارب يتربي في خير وسعاده دايما يا رب. بالامس حصلت شئ اشبه بالتفاهه في اعتقادي انه طلب شئ وانا معملتوش الشئ ده فقال انه هيعد لتلاته وبعدين يقفل مع العلم انه كان قبل كده بيستخدم الطريقه دي معايا المهم معملتش الشئ ده فزعل وقفل معايا ومكلمنيش وبعت ماسجات كتير وكان رده انه دايما كسبان واوعدك انك انتي الخسرانه وبعت مسجات انهارده كتييييييير جدا وكان رده يفتح الموبايل يقول اللي يقوله ويقفل من غير ما حتي يرد عليا او يسمعني يعني زي الطفل اللي بيضرب ويبقي خايف ويطلع يجري المهم هو دلوقتي مش بيرد عليا خاااااااااااالص مع انه كلامه امبارح كان فوق الوصف مش عارفه اتصرف معاه ازاي ياريت تقولي اتصرف ازاي معاه عشان اكسبه تانيومع العلم اني بعت رسايل كتير انه لو مش عايز يكمل معايا يقول او يبعت مسج ويقول مبعتش حاجه اعمل ايه

    ردحذف
  37. حضرتك بتقول بعض من التحديات طيب ازاي وهو علي اهون شئ ومش بيكون في بالي اني باتحاه ولا اعانده وباتفهم غلط ويوم ما شافني انبهر بجد علي كلامه انه نزل من القاهره للاسكندريه عشان يشوفني من عند البيت وبعدين قالي انه بجد انا اجمل بنت في الدنيا وانه هيرجع للبيت ويكلم والده عشان يخطبني وبعدين اللي حضل امس ده غير تصرفه معايا 180 درجه عدم اجابه لاتصالاتي غير بالكنسله اوقات كتير واوقات يفتح يقول الكلام اللي هيقوله ويقفل مش عارفه بأه هو مريض نفسيا ولا انتبه لنفسه انه هيدخل في معمعه الجواز مع العلم اني قلتله نبقي اصدقاء في الاول عشان مش اكون ضاغطه عليه لكنه اصر انه لازم يتجوزني في اسرع وقت وهو عارف اني متقدملي 3 عرسان والمفروض اني ارد علي اهلي وانا مش عارفه انا مصيري معاه ايه وقلتله انا لو اضمن انك متغيرش كلامك في يوم وليله اتكلم مع والدي في الموضوع بجد انا اعصابي هتنهاااااااااار ومش عارفه اتخذ قرار اضغط علي نفسي وابعد عنه واسيبه ولا اعمل ايه مع انه كان بيبكي من حبه ليه انا اسفه كلامي كتير وممكن مش يتفهم بس اغذرني لاني بجد محتاره

    ردحذف
  38. الله يبارك فيكي يا logy
    الحل بسيط متبعتيلوش مسجات و ابعتيله مسج بتقول لو ناوي يتصل ويتكلم من غير ميسمع اللي قدامه يبقى ميتصلش , متقلقيش شوية وهيتصل-و لما يحصل دة امتصي غضبه -اما حكاية 180 درجة و حكاية مريض نفسيا : لأنك بتنسي المكتوب , رجل برج الدلو له تقلبات نفسية دائمة مثل الموجة و شوية متحمس وشوية محبط , شوية وهو هيروق لوحده, يعني لو فيه مرة مش عارفة تهديه يبقى تسيبيه مع نفسه شوية وهو هيهدى لوحده , و هيقدر تحملك ليه وقت عصبيته , صدقيني هو جاد في طلبه , بس هو عارف ان دة قرار خطير , يعني هو عارف مثلا ان الحب شئ و الجواز حاجة تانية , و بيخاف احيانا من نفسه على اللي قصاده وا حيانا بيخاف من اللي قصاده , لازم تطمنيه انك معاه وليه و لو حصل ظروف مش هتفرق بنكوا لأنك شايفاه نصك التاني , و عجلي بموضوع الارتباط و فتحي بباكي بطريقة شيك و خليه بقعد مع بباكي , الدلو مش بيتجوز غير تدبيس , و اعتقد انك طالما بتحبيه كدة يبفقى مش هنلاقي دبوس احسن منك !
    (معلش الدلو طلباته كتير لأنه عجول شوية(يعني عايز نتايج بسرعة) بس متلبيهاش كلها و مترفضيهاش كلها)

    ردحذف
  39. تفتكر لو بعت المسج دي مش ممكن يتنرفز بعدها ويتخذ اي اجراء مش في صالحي انا مش عايزه اخسره لاني لو خسرته معناها اني هخسر الدنيا كلها لانه اول حب في حياتي واخر حب ومش هحب بعده

    ردحذف
  40. خلاص متبعتيلوش مسجات لحد ميهدى لوحده , وبعدين ابقي اسمعي وجهة نظرة للاخر وبعدين ابقي قوليله وجهة نظرك

    ردحذف
  41. سوري باثقل عليك اكتر من اللازم بس بجد خلاص اخر مره ابعت فيها بس هو بعتلي مسج وقالي اتعملتي ولا لسه واتصلت بيه ونفس الموضوع اتكرر تاني مفيش اي فرصه للتفاهم وبعدين قفل وقالي قدامك اربع ايام يا ريت متتصليش قبلهم بعت مسج وقلتله حاضر ومرنتش خالص لقيت مسج الساعه 3ونص الفجر وبيقولي في الصغيره مش بترضيني امال في الكبيره هتعملي ايه احنا مش نافعين لبعض (فراق)يعني تقريبا انفصل عني ومش عارفه هعيش من غيره ازاي ومش عارفه اعمل ايه عشان ارجعه تاني ويا تري ممكن يرجع يتصل تاني ياريت من فضلك تفيدني بجد انا حاسه انك انت بعد ربنا هتفيدني وتنصحني

    ردحذف
  42. مفيش اي تقل ولا حاجة , الناس لبعضيها و كمان بكفر عن سياتي عشان انا دلو برضه و ياما تعبت ناس كتير
    ركزي معايا شوية يا logy
    بوضوح شديد هو طالب منك طلبات محددة لو الطلبات دي متغضبش ربنا نفذيها فورا و قو ليله انك هتعمللي اللي هو عايزه عشان انتي بتحبيه , و بعد كدة لما يهدى ابقي اتفقي معاه على ان الأمور تكون بالتفاهم احسن و ألطف لكن اوعي ترجعي او تطلبي منه ان يلغي الطلبات بعد موافقتك عليها (يعني موافقتك زي ماهية لكن انتي طالبة منه ان الأسلوب يبقى ألطف-بس بعد ما يهدى)
    أما لو الطلبات دي تغضب ربنا : ابعتيله او قوليله في و ضوح انا مش هعمل حاجة تغضب ربنا
    هيزعل شوية و بعدين هيحترمك اكتر و يرجعلك
    ياريت تبقى تطمنيني على الأخبار

    ردحذف
  43. انا س ص فاكرني المهم انا تعبانة جدا هو سافر اسبوع وانا قلتلة ميسافرش وعيطت واتحايلت علية ومع ذللك سافر قلتلة اني مش حاكل لغاية مايرجع وفعلا تعبت جدا وخسيت في 4 ايام 3 كيلو
    ومع ذللك مفيش حاجة عملها المهم سبنا بعض انا اللي قلتهالة طبعا الدنيا كلها عرفت استنيت انة يعمل حاجة لمدة اسبوع متصلش انا اتصلت مردش عليا روحتلة بيتهم وحكيت لمامتة المهم اتصالحنا وفهمتة اني بثق فية واني مش عايزة اغيرة بس عايزة تفاهم يكون من نظرة العين عيزاة زي ما بحس بية يحس بيا وبعديها بئا يعاملني وحش جدا
    وانا اتحملت في الاخر قالي انا عايزك تشديني ليكي واحبك زي زمان طبعا انا اتصدمت وعيطت وهو حاول يصالحني ويقولي انة مش يقصد لانة لسة بيحبني اووي كمان بس لاني انا اللي سبتة متاثر بدة وشايف انة ف لحظة سبتة وانا فهمتة ان هو كمان سابني وسافر وانا لو مكانة كنت حرجع عشانة المهم اتفقنا اني حستحمل وانة حيتغير
    بس انا جيت علي اعصابي ونفسيتي انا كل ما بكلمة بعيط بجد حاسة باحساس وحش قهر يمكن مش عارفة انا شخصيتي قوية ولو حد غيرة كنت حدوس ع قلبي بس انا بحبة المهم ف يوم حسسني اني ولا حاجة ومع ذللك هو اللي بيتخانق وانة مش غلطان وبيسال في اية طبعا انفجرت بكا وعياط وكنت حاسة اني بصرخ وان صوتي راح وبقولة حرام عليكانا تعبت المهم صالح فيا وانا قبلت الاسف بس انا لسة تعبانة اووي كمان اي كلمة بيقولة بضايق احنا مكناش كدة كنا متفاهمين جداا مش عارفة هو بيحبني جدا بيخاف وبيغير عليا جدا اجداا بيشك ومش بيصدقني كلمتة ف موضوع دة قالي يمكن لعدم ثقتة ف نفسة بحاول اقنعة ان انا اللي بحكي ومفيش مجال انة يعرف غير مني يبئا حكدب لية يقولي منا مصيري كنت حعرف لو كدبتي انا مش عارفة اجي ع نفسي اكتر من كدة بالله عليك ساعدني انا تعبانة

    ردحذف
  44. مساء الخير عليك بلوجاتي الحمد لله حاولت علي قد ما قدرت اني انفذله رغبته وبعدها بقي زي الطفل الوديع الهادي وبيقولي انه ميقدرش يبعد عني وانه شايف انه معاه اجمل بنت في الدنيا كلها واننا مكتوبين علي بعض وانه ميقدرش يعيش من غيري ........الخ .سألته بعد كده انت شفت كام بنت حلوه وعاكست كام بنت قالي ليه الفصله الوحشه دي يعني انا بقول اني بحبك انتي وانت تقولي بصيت لكام بنت علما بانه مسافر اسبوع مع اصحابه تفتكر انه كلامه ليه كله صح انت طبعا برج الدلو مثله يعني تقدر تقولي اذا كان كلامه ده صحيح ولا يكون بيضيع وقت او بيتسلي وبيقول انه بيفضل طول الوقت فاكرني وبيفكر فيا حتي وهو علي البلاج بيتخيل اني جنبه والحاجات دي في اعتقادك ممكن يكون ده شئ حقيقي انه بيفكر فيا فعلا مش كلام ولا بيقول كلمتين للانسانه اللي بتحبه حب محدش حبه قبل كده مع العلم انه قالي انه مش متخيل ان في واحده تحب واحد الحب اللي انا بحبه ليه

    ردحذف
  45. انا س ص انا مستنيا رد انا محتاجة حد يساعدني بالله عليك حاول تساعدني هو انا غلطت لما روحتلة لحد بيته نزلت من نفسي طب اعمل اية انا م بعرف اخبي لو زعلانة او مضايقة بيبان عليا حتي لو ساكتة بستحمل زعيقة ليا ف الشارع وممكن تقول ضرب بس مش ضرب بلمفهوم يعني يشدني كاني ... او يمسك كتفي جامد ويهز فيا لاني ساكتة لاني ساعتها ببئا ف مواصلات ومش عايزة ناس تتفرج علينا وكلام دة هو بيرجع يعتذر وانا ممكن اسيبة وامشي ساعتها لاني ببئا استحملت كتتير هو شايف اني مش بشوف نفسي غلطانة انا بحس ان الي ف دماغة ف دماغة هو فية مميزات زي طيبة والحنية وانة بيخاف عليا وانة بيغير عليا واني بحس انة راجل ف تصرفاتة بس بردة فية مواقف بشوف انة بيتصرف بسلبية زي منا قلت قبل كدة بيصلي الحمد لله وف الجامع خلاني اغير لبسي لاني كنت بلبس بنطلونات وتي شرتات وسيم وبنات كتير بتحاول تكلمة ودة موضوع بيضايقني وسبب مشاكل لانة بيتصرف بطريقة تدايق ممكن يخلي الي ودامة يفتكر انة مرحب بدة ساعات بشوف انة بيبص لبنت عدت جمبنا لبسها او هي حلوة وانا معاة الاول كنت عادي وانا نفسي اقولة بص بس بعد كدة اضايقت اتبعت معاة اسلوب تجربة لانة مش بيقتنع بكلام باني احطة ف نفس موقف او شبية عشان يعرف ردة اني بعمل واحدة بواحدة وراس براس وان هو الراجل انا بعمل حاجة وحشة معاة بس دة غصب عني لاني تعبت ومبئتش عارفة اتصرف لان كلام بئا يصدمني وكمان انا معنديش خبرة ف تعامل اني اسيبة وامشي ودة حصل بسبب انة يقولي والله العظيم تلاتة مبئاش فارق معايا حاجة ومرة تانية خليني احبك تاني وشديني ليكي وان نبئا ف شارع ويقول حاجة ضيقتني فا اسكت فيقولي حتردي ولالا طيب اللي بنا انتها ويلا عشان اروحك وسط ناس وبعلو صوتة هو مش حاسس اد اية بيجرحني بكلامة دة وشايف انة اعتذارة وانة يجي ورايا كفايا وان ازاي امشي واسيبة رد بالله عليك عليا
    انا بحبة بجد صليت اكتر من مرة استخارة والحمد لله كانت احلام كويسة وراحة كمان كل الناس بيحسدونا علي حبنا حتي لما سبنا بعض الاسبوع دة قالولة احنا عارفين انكوا حترجعوا انا ف انتظار المساعدة

    ردحذف
  46. احنا شبة بعض جدا بجد الناس بتفتكر ان احنا خوات وكمان كنا متفاهمين جدا زي منكون تؤم مش عارفة اية اللي حصل حتي يوم ميلادة يوم ميلادي كل حتة كنت بروحها قبل مشوفة هو بيروحها نفس الاكل نفس الحاجات اللي بنحبها ممكن نقول نفس كلمة ف نفس الوقت هو اول ما شافني قال ان عينة ما شفتش غيري وانا كمان اول ما شوفتة مشوفتش غيرة كنت بكلمة بلعافية بس من جوايا كان نفسي اتكلم معاة بس لاني مش بكلم ولاد ف جامعة كل صحابي يجوا يقولولي علية ونظراتة ليا وبرغم اني مكنتش ببصلة ولا بكلمة بنت جت قالتلي اني بحبة وهو كان بيغير لان اكتر من ولد كانوا عايزين يرتبطوا بيا وكان باين علية المهم كل حاجة فية بتعجبني وانا كمان بس مش عارفة اية اللي حصل ارجو الرد عليا بالله عليك ياريت مكونش تقلت عليك

    ردحذف
  47. اذيك وحشتنى جدا انا سموحه من برج الاسد الى كنت بكلمك من قبل على فكره انا بعت لك بس تقريبا ببعت على صفحه غلط مش عارفه المهم انك ما بتردش عليه خالص مش عارفه ليه المهم انا دلوقتى لوحدى هنا فى دبى و هو سافر مصر من اسبوع واتصل بيه اول ما نزل مصر فى المطار قالى انا وصلت و بعد كده بقه يكلمنى يوم اه و يوم لا انا كنت خايفه لينسانى بصراحه مرات يكلمنى بمنتهى الرقه و مرات عادى بس انا مش بزعل عادى لانى اتعودت عليه بس المهم انه مش ناسينى و انا مش بتصل بيه خالص طبعا لانى عارفه ظروفه و انه متجوز و عنده بيبى فى مصر بس مش رايك مدام بيتصل يبقى اكيد بيفتكرنى ؟ و اخر مره قالى انتى مش بتتصلى بيه ليه فهمته الموقف طبعا بس ما علقش باى تعليق خالص و سلم عليه و قالى خالى بالك من نفسك انت عارف فى مكلمه تليفون لحد دلوقتى مش راضيه تروح من بالى و قالى فيها وحشتينى و انه بيخاف ينده على مراته و يقول اسمى بس على فكره انت يمكن تفتكر انى حاولت افرق بينه و بين مراته لكن و الله انا ماليش اى دخل هو عايش هنا مده طويله و قالى انه مش بيحبها و انه اضطر يتجوزها بسبب امه و اخواته و انا حسيت انى مصدقاه مش عارفه ليه و هو مستواه كويس هنا و مستعد انه يتجوزنى هنا عادى بس انا الى عايزه اطمن منه لانى كنت متجوزه قبل كده انا موقفى صعب قوى انا عارفه بس ارجوك اقف معايه و ادينى نصيحه الصح امشى عليها اعمل ايه كل ما افكر اسيبه هو يقولى و الله بيكى من غيرك كانت حياتى كده انت مالكيش دعوه بالعكس بيقولى انه حياته اتغيرت بعد ما عرفنى كمان ايه رايك مستنيه ردك على الفور تقولى رايك ايه

    ردحذف
  48. مساء الخير اذا سمحلي بلوجاتي اني لو قدرت اساعد باي نصيحه يا ريت يتقبل ذلك لاني بجد حسيت ان مشاكلي تعتبر نقطه في بحر واسع وكبير من المشاكل اللي موجوده ومشاكل سهله جدا لكن الحب بأه بيعمل عمايله مع اي حد ويكبر المشكله الصغيره وبججد لما شفت المشاكل دي بجد حسيت اني مشاكلي اشبه بمشاكل الاطفال الصغيرين فياريت لو سمحلي اني اعطي نصائح ياريت يتقبلني وتتقبلوني اخواتي انا عارفه ان ده تطفل بس دي مش من صفاتي بس انا بحب اساعد عشان الاقي حد يساعدني في ازماتي

    ردحذف
  49. ياريت اسمع اي تعليق لان انا تعبت س ص اظاهر انك مسافر ياريت في اقرب فرصة ترد وتساعدني

    ردحذف
  50. انا فعلا بسافر في اجازة نهاية الأسبوع
    الأخت logy
    قلنا بلاش نسأل الدلو عشان أجوبته بتبقى فلسفية و رخمة , يعني لما يقولك انتي احلى واحدة في الدنيا خلاص بقى متسأليش ! , بلاش نعمل حاجات ننغص بيها على نفسنا , الراجل اتحسن و بيقولك كلام حلو نحمد ربنا , نقوله كلام حلو احنا كمان و نشجعه يستمر في الخط اللطيف و كمان عاطفته تشتغل اكتر و اكتر , ماشي ؟
    اما بخصوص تعليقاتك على الزوار , فتعليقاتك انتي بالذات مسموحة - بس خليكي حذرة , و ربنا يقدرك و يقدرني على مساعدة الناس

    ردحذف
  51. الأخت سموحة : انت فين ؟ ولا حد كان مزعلك ؟
    أرجو انك تكوني عرفتي بقى طريقة ترك الرسائل عشان نسمع ردودك

    انا بصراحة مش علرف أرد عليكي بايه , لأن موضوع علاقة مع و احد متجوز - عليها علامات استفهام كتير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    رجل برج الدلو ممكن يحب على مراته , بس انه يتجوز عليها صعب , بس ممكن يتجوز عرفي (لأنه مش عاوز مشاكل مع مراته الأولى و بيخاف الأوضاع تتعقد ) فهو ساذج في عواطفه , لكن العقل يحكم تصرفاته ولا يحكم مشاعره

    أن هنا عايز أتكلم عن انثى برج الأسد
    بتبقى متخبطة جدا بعد الصدمات العاطفية - و بتبقى متعطشة للحب !
    أخاف عليكي من نفسك و تهور برج الأسد - و خصوصا انه مش عقلاني و مش بيسمع النصايح - هتقوليلي امال بطلب نصيحتك ليه ؟ هقولك يعني لو قولتلك اقطعي علاقتك بيه هتسمعي الكلام و تنفذي النصيحة - مظنش
    خللي بالك من نفسك و على نفسك !

    ردحذف
  52. الأخت س ص
    الرد خلال ساعات عشان أعرف أرد رد مضبوط

    ردحذف
  53. اولا اشكرك بلوجاتي علي اتاحه الفرصه لي اني اعلق واحاول اساعد ولو ب 1% ثانيا حاصل تغير جزري لم اتوقعه من قبل يعني اتكلمت معاه بس بعد دلع وتدليل كأنه ابني وسألته علي البنات وكده قالي بنفس اللفظ والله العظيم انا مش شايف حد غيرك قصادي وانتي اتحدي بيكي الدنيا واتحدي بجمالك اي حد في الدنيا وانه مش بيشوف غيري وشويه كلام حلو التوابل بأه اللي بتدي للعمليه رونقها الخاص والحمد لله بقينا تمام ثالثا احب اقول للاخت س ص انتي ليه حاولتي تقيديه قولتليه متسافرش سمع كلامك طبعا لا كنتي سبتيه سافر من غير اي تعقيد او اي قيود لو سافرت انا مش هاكل والكلام ده تفتكري هو لو مكانك كان عمل نفس اللي عملتيه علي ما اعتقد لا لان شخصيه رجل برج الدلو تحب الانطلاق ولو شاف انك هتقيديه هيخترع اي حجه عشان يبعد فانتي سيبيه خلاص رجع نيجي نتكلم معاه باسلوب هادي بس بعد التدليل وحكايه انه هو اللي بيصالحك دي حاجه في صالحك غيره مش بيصالح غيره بيسيب وانتي اللي لازم تصالحي فده في حد ذاته كويس موضوع انك تقولي نفهم بعض من نظره العين دي غريبه شويه دي حاجه مش بتتقال دي حاجه بتتحس انتي بتامريه ده في اعتقاده والرد الفعل انه اتعامل معاكي بعكس طلبك وانك تروحي البيت عندهم اوك هي صلحت المشكله بس دلوقتي توقعاته انك لو زعلك انتي باقيه عليه وهتروحيله تاني وتالت لا لما يزعلك سيبيه لحد ما يجي ويصالحك هو بلاش انتي تبدأي بالمبادره دي خليها مره عليكي ومره عليه وممكن لما بيزعلك بيكون مضغوط في شي لو حسيتي في وقت انه شارد كده او مش بيتكلم او حسيتي انه مزاجه وموده مش تمام سيبيه لما يهدا خااااااالص وهو هيتكلم بتقولي انك قولتي انكم تسيبوا بعض دي في حد ذاتها جرح لكرامته متتكررش تاني لو فعلا بتحبيه لانك هتباني في نظره فيما بعد انك بتتسلي بيه او بتملي فراغ في حياتك وبعدين بتقولي انه بيبص لبنات طيب يا ستي خليه يبص مش مشكله مين اللي ماليه حياته مش انتي ولا انا غلطانه حاولي تتركيله العنان يعني متحسبيهوش علي اللي بيعمله اللي عمله خلاص مش هيرجع فيه ده شي حصل وانتهي عارفه لو بكلمتين حلوين هتكسيبه بجد هو عايز اللي يدلعه زي الطفل ولبي رغباته ابدأي صفحه جديده وصفي قلبك من ناحيته وعيشي قصه الحب دي بكل ما فيها من معاني طاهره وحلوه ده ميمنعش انك تشاركيه افكاره واحلامه البعيده المدي ومتقيدهوش ومتضغطيش عليه وحكايه انه مش بيصدق دي هو شكاك جدا بيشك حتي في نفسه متشغليش بالك بدال انتي صادقه لو دار يعرف من الكون كله خلاص انتي واثقه من كلامك فمتهتميش بأه لو قال انك كدابه قولي انت فين الكدب في كلامي عندك ادله خليكي واثقه ومتسمحيش بسرعه والحياه عمرها ما بتمشي علي وتيره واحده يعني مش لازم طول الوقت نبقي متفاهمين لازم وقت كده واوقات كتير بنبقي كده الحياه مش الحب وبس في اعمال واشغال ومشاكل ......الخ مش شرط التفاهم الدائم بس وحكايه الغيره دي صفر في الميه لانه مش غيور بالمره بيديكي الثقه الكامله لحين انتي تثبتي العكس يبدا بأه يشك حاولي متخليش علي حيطك غبار زي ما بيقولوا وخليكي واثقه في نفسك اسفه للاطاله ويارب اكون اضفت شئ يفيدك ويارب ماكونش اتكلمت بطريقه وحشه لاني مدب في الكلام

    ردحذف
  54. الأخت س ص
    انا هكون محدد و واضح
    اولا انتي مقرتيش ردودي عليكي السابقة او على الأقل معملتيش منها حاجة
    والدليل انك قولتي تاني : انه وعدك انه هيتغير ! دة معناه انك طلبتي منه انه يتغير مع اني نبهت عليكي اكتر من مرة في ردودي السابقة انه مش هيتغير و ان اي محاولة لتغييره هتقابل بالعناد و طبعا الفشل المحتم

    ثانيا :
    انا قلت انتوا لسه صغيرين و رجل برج الدلو في صغره بيبقى صلب
    و بصراحة شديدة بعد مقريت كل اللي انتي كاتباه عن مواقفه معاكي -رغم اني مش موافق على ردود افعاله المبالغ فيها-
    كل مواقفه تدل على انه تعرض لاستفزاز قوي -عشان كدة تصرفاته فيها تناقض لان استفزازك له بيدفعه في اتجاه و حبه ليكي بيدفعه في الاتجاه المضاد يقوم يظهر ان فيه تناقض !

    ثالثا : انا لازم اوضح شوية صفات من الصفات السيئة الخاصة بانثى او أملاأة برج الدلو :
    رزلة في التعامل القريب و مودية بشكل غير مفهوم للطرف الأخر ! ورغم انها عقلانية في التعامل مع اصدقائها الا انها عاطفية فقط و بدون عقل في التاعمل مع حبيبها - ودة سر انك مش عارفة تتعاملي معاه عشان مش بتشغلي مخك مشغلة عواطفك بس - ولما بتشغلي مخك بتشغليه ازاي انك تغيريه ! - ارجوكي شغلي مخك فقط في محاوله كسبه لا تغييره !
    وكمان دة سر -يعني عاطفية التعامل -انه مش عارف يتعامل معاكي و مش عارف يفهمك لأنه ببساطة كائن عقلاني مش قادر يفهم كائن عاطفي بدون عقل

    ثم كمان ايه حكاية انا شخصيتي قوية دي ! الطريقة دي بتستفز رجل برج الدلو بشدة و لو استمريتي كدة هيسيبك مهما كان بيحبك لأنه مش بيحب التعامل راس براس وان حد ينازعه القيادة !!!

    ثم مع كامل احترامي لسيادتك و لكل نساء وفتيات برج الدلو - وانا تعاملت مع عدد لا بأس به منهن في مراحل سنية مختلفة-
    امرأة برج الدلو ليست قوية الشخصية !! لكنها بتحاول تعمل مناظر ! و خصوصا في فترة الخطوبة ! - وهي بتحاول تحافظ على مساحة لحريتها و كمان خايفة تسلم عاطفتها لرجل قد لا يكون يستحق -

    يــــــــا ســـــ صــــــــ

    انا عارف انك مش هتقتنعي بنص كلامي !
    لكن كلامي صحيح 100 %

    فكري بعقلك و شوفي اذا كان راجل يستحقك ولا لأ؟ و كمان بعقلك شوفي هو بيجبك ولا لأ؟

    صعبة دي ؟ يعني شغلي عقلك في الحاجتين دول و بعدها وقفي عقلك و سلميله نفسك و اديله حبك و اهتمامك و توقف تماما عن توجيهه - سيبيه هو اللي يوجهك ! وهو هيبادل نفس الشعور و هتعيشوا سعدا ان شاء الله

    ردحذف
  55. بلوجاتي مساء الخير . انهارده بيبي قالي انه محتاجلي وقالي متبعديش عني ومتسبينيش ابدا حسيت انه فعلا الكلام ده من قلبه وقالي انه نفسه يجي اليوم اللي يصحي فيه يلاقيني جنبه ويسمع ضحكتي اللي بتملا عليه الدنيا هو انا عندي كذا ضحكه ومنهم اللي بيسميها انها ضحكه بنته بجد انا بحاول علي قد ما اقدر اكون الحبيبه والصديقه والام والاخت وفي الاخر الزوجه ومش بحاول اتكلم معاه في الموضوع ده بل هو اللي بيتكلم دايما في الموضوع ده تفتكر اني بكده قدرت اكسب حبه واكسب قلبه ولا لسه في حاجه تانيه ولا احساسه بيا ده فتره وهتزول مع العلم اني محسساه انه هو كل حاجه لانه فعلا كل حاجه عندي واني باتمني انه دايما يبقي بخير يا ريت تقولي لو في اي اضافه اللي بيها اقدر اكسب حبه اكتر واكتر واكتر ياريت تقيم الموقف وتقيم مدي نجاحي في كسبه ومدي صدق كلامه

    ردحذف
  56. انا سموحه انت عارف انى زعلانه قوى من كلامك لما قولت لى انى اسيبه انا عارفه انك صح بس برضه هو صادق لما قالى انه مش بيحبها خالص بس مضطر عليها لكن هو عايش بره المده دى كلها ليه رغم انه يقدر يخليها تعيش معاه و قالى انه محتاج لى قوى معاه و انا كمان محتاجه له برضه قوى يكون معايه و موضوع الجواز على فكره هو فعلا عمره ما قال انه هيطلق مراته علشانى رغم انه كان متجوز من قبل و طلق مراته لكن دى لانه عنده ولد منها اعتقد انه باقى عليها لكن مش علشان بيحبها و الله انا مش انسانه وحشه و لا عايزه اخرب بيته هو الى جه ورايه مده طويله لحد لما كلمنى و كنا بنتكلم عادى جدا كقرابه فقط بعدها العلاقه اتطورت مش عارفه ازاى و امتى لحد ما حسيت انى مسؤله عنه و هو مسؤل عنى احنا كبار مش لسه مراهقين علشان يكون فى تهور او لا بس انا عارفه انك نفس البرج و كان نفسى اعرف رايك انت بالذات لانك هتكون بتفكر بنفس الطريقه و هعرف انت بتحلل الموضوع ازاى ولو رايك اسيبه قولى على طريقه اعملها لكن ما تقوليش مره واحده اقطعى علاقتك بيه لانى عارفه انه مش هيديلى الفرصه لده و انا هرجع و اضعف تانى برضه ارجوك ما تسبنيش لحسن انا على حافه الجنون خلاص

    ردحذف
  57. الأخت logy
    لا مفيش حاجة تانية تتعمل
    لكن فاضل ثلاث نصايح :
    1- داري على شمعتك تقيد
    2- شجعيه دايما لأن الدلو بيحبط بسرعة - لما يحصله حاجة في شغله-
    3- بعد الجواز بفترة - هتلاقيه مركز في شغله , ده مش اهمال منه ليكي - حبك في قلبه - لكنه بيحب يركز في مستقبله و مطمن انك دايما جنبه

    ردحذف
  58. يا ســـمــوحـــة
    عنا مقولتش سيبيه ! انا قولت لو قولتك سيبيع مش هتنفذي النصيحة! لأن الأسد مش بينفذ نصايح !

    لو انتي عيزة مني اقولك هو بيحبك ولا لأ؟
    أيوة بيحبك
    يا تري هيتجوزك و لا لأ؟
    اسأليه لأن القرار دة حسب ظروفه

    هناك طريقتين للحكم على الأشياء
    * العرف : بيقول بلاش علاقة مع واحد متجوز
    * الشرع : بيقول لازم تتجوزوا لأن قربكوا الدائم من بعض مع الوقت هتضعفوا اكتر و اكتر - و الجواز ربنا محلله

    ملحوظات جانبية :
    انا مقولتش انك و حشة , هو فعلا مش هيسيبك تبعدي عنه و هيحاول يستعيدك و يأثر عليكي بشتى الطرق

    ردحذف
  59. طيب انت ماقولتش لى اعمل ايه انا عارفه ان العرف بيقول بلاش علاقه مع واحد متجوز حتى و لو هو الى فى مشكله انه رافض يعيش معها و انا عارفه برضه اننا لو فضلنا مع بعض كده من غير جواز غلط بس عمر العلاقه ما هتطور من مجرد كلام فقط لاننا عارفين حدودنا لحد فين كويس بس الحكايه اتعلقت بيه و حسيت انه بجد محتاج لوحده تفهمه و بينى و بينك كنت بتحدى نفسى فى البدايه انى اقدر افهمه بس الكارثه انى انا اتعلقت بيه المهم دلوقتى انى عايزه ارتاح و يقولى اعمل ايه معاه علشان ابعد من غير ما حد فينا يكون متضايق او حياته تتاثر بشىء بما انك دلو الله يخليك قولى ايه الحل و على فكره فكره الجواز هو قالى انا مستعد اتجوزك بس فى السر هنا فى دبى و محدش من اهلنا يعرف فى مصر و انا الى ماطلت فى الموضوع لانى قولت لك انى خايفه لازم اتاكد منه انه مش هتعب معاه تانى لانى مكتوب عليه اتبهدل فى الدنيا دى الاول اتجوزت واحد برج الجدى على فكره هو كان طيب لكن مش انا الى كنت انفعه بالمره و انفصلنا بهدوء جدا بس التجربه برضه بايخه لكن حسين انا حسيت انه هو دماغى وهو الى قادر يفهم انا عايزه ايه بيحب المغامرات الافكار المجنونه الانطلاق احنا على فكره دايما بيكون كلامنا مع بعض عن مثلا فزوره صعبه او موقف خطير حصل او اى حاجه من كده لكن مش بنتكلم برومانسيه و لا كده خالص افكار جديده فى الشغل هو بياخد راى فى حاجات عنده فى الشغل و انا كمان يعنى كده و على فكره علاقتى بيه بقالها سنه اتقابلنا ست مرات فقط لوحدنا فى اماكن عامه و هو بسيارته و انا بكون بسيارتى برضه يعنى عمرى مكنت لوحدى ابدا معاه انا اسفه انى استرسلت عليك كتير بس حبه تفهم الموضوع كويس لانى حسه انك متخيلنى وحده فضيه متشبسه بلعبه و بتسلى بيها شويه لا علشان كده لما بقولك تشوفلى حل انى لو حتى هسيبه اسيبه ازاى لان علاقتى به غريبه شويه علاقه اتنين مرتبطين ببعض وكل واحد منا عارف انه بيحب التانى و انه ميقدرش يعيش من غيره بس من غير ما نقول لبعض ده مش بذمتك حاجه تحير حتى انى ابعد مش قادره و مش عارفه ارجوك ساعدنى و ماتسبنيش ارجوككككككككك

    ردحذف
  60. العزيزة سموحة
    صدقيني انا فاهمك كويس , و المشكلة اني فاهم اكتر من اللازم , و اجاباتي بتكون من تفكيري و خبراتي يعني مش بالضرورة تعجبك
    انتي عايزاني اقولك استمري معاه او اتجوزيه في السر - بس انا معملتش كدة عشان ببساطة دة قرارك انتي ! انا بوضح الأختيارات و الاختيار بقة عليكي


    لو انتي قريتي كلامي قبل كدة هتلاحظي اني فاهم كويس تفكير رجل الدلو بدليل اني قولت انه هيفكر يتجوزك عرفي قبل ما تقولي في اخر بوست انه عرض عليكي الجواز في السر - عشان ميعملش مشاكل تمام زي مقولتلك !!

    انا هحاول اقربلك الأجابة شوية :
    العلاقة لو استمرت هتطور هتطور صدقيني ملهاش حل والا متبقوش بني ادمين , و ياما تطور في الحلاك ياما تطور في الحرام !
    اما في حالة اختيار انهاء العلاقة : لابد يكون نهائي و حاسم ممكن بالأتفاق - بس خللي بالك هو مش هيلتزم بالأتفاق و هيحاول يستعيدك و طبعا انتي هتضعفي و هترجعي تاني ! يعني بالبلدي عبء انهاء العلاقة هيبقى كله عليكي !

    كمان عندي شوية ملاحظات , ازاي فاتحك في موضوع الجواز و انتوا محدش صارح التاني بحبه ؟؟؟؟؟؟؟

    انا خايف من برج الأسد يكون متخيل ان فيه حب ! و خايف كمان ان الدلو يكون بيحب حبك ليه

    آخر حاجة : لو انتي متأكدة من حبك ليه و متأكدة من حبه ليكي , أؤكدلك انكوا لو اتجوزتوا هتشوفي في السنة او السنتين اللي جايين أسعد أيام حياتك بجد ! لكن بعد ما الناس تعرف في مصر - و دة شئ وارد بقوة ، فعلا مفيش حاجة بتستخبى - مش عارف ساعتها التمن هيكون ايه

    مستعدة تدفعي تمن أحلى سنتين في العمر ؟؟؟؟؟

    ردحذف
  61. اوك هداري علي شموعي بس هو ليه دايما انا اللي باتصل بيه ولما كلمته علق تعليق غريب قالي انتي عارفه اني بحبك مش شرط بأه مين يتصل اعمل ايه عشان اخليه هو اللي يبقي مهتم بيا هو دايما يبعت مسجات وعارف اني هتصل هو ده نوع من انواع البخل ولا هو كده ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  62. الأخت logy
    يا ستي لما يبعتلك مسجات ابقي ردي عليه بمسجات , أما البخل فدة يتحكم فيه من مجمل التصرفات هو بيجيبلك ايه وكدة يعني
    ثم انتي كلمتي باباكي و لا لسه , دبسيه بقى و خلصينا - بلاش تطولي كدة احسن يستحلى الوضع كدة

    ردحذف
  63. انت اتضايقت من كتل اسئلتي بجد سوري

    ردحذف
  64. أبدا ابدا خالص - متقوليش كدة

    ردحذف
  65. انا س ص انا مقتنعة 100% بكلامك وشافية انك صح ولوجي كمان بس انا عقلي وقلبي مع بعض مش بعرف اصل مشكلتي ان تعاملي مع ولاد دة صعب وخبرتي ف تعامل مع ناس اصعب ناس بتفتكر اني مغرورة لاني مش باخد ع ناس بسرعة وكمان بنحرج اني اكون تقيلة علي حد بخاف اني انجرح فبجرح من كتر ما سمعت من قصص انا بحبة وهو بيحبني هو قالي اني ع طول بنقضة صدقني انا قريت كلامك كلة الي قلتهولي قبل كدة بدليل اني اسيبة مش اخاصمة وكمان انا مش بقيضة لما كان مسافر بس هو مسافر لانة زعلان مني وكمان قالي قبل ميسافر ب 3 ساعات بس وكمان بليل يعني مشفتهوش عشان كدة قلتلة متسافرش وحكاية اني ادلعة وكلام حلو بعمل دة بس بتصدم بكلامة يعني قعدت ساعتين ف تلفون اشكر فية وقولة ان كل حاجة فية بحبها وبتعجبني حتي الوحش بحبة لانة لية مميزات يمكن تكون زيادة عن اللزوم بس حلوة ولو كل حاجة ف مكانها وبالحجم المطلوب حيبئا احلي وسالتة اية اللي بيعجبة ف طبعي قلي المشكلة ان كلة بيضايقة فضايقت وخلصت مكالمة من غير متكلم وتاني يوم اتصل وشايف انة عادي وانة بيهزر برغم انة كمل كلامة باني ذكية زيادة عن اللزوم مش لؤم بس فية شعرة بين الذكاء والجنون وان ممكن حد يفتكر اني لئيمة بس الحقيقة انة ذكية وبهرب من الاسئلة بذكاء دة كلامة هو ازاي يقول انة هزار خالتة قالتلي انتي مستحملاة ازاي دة مجنون ومامتة كمان قالتلي انا عرفاة حضرتك معلقتش علي حكاية اني روحتلة البيت مع العلم ان حاليا احنا سبنا بعض لان هو شايف اني غلط لما قلتلة اني سبتة لما سافر انا اتصلت بية وقلتلة اني مسافرة مع خلاتي بعد ساعة ردة اني لو سافرت حترجعي متلاقنيش وانسي انك تعرفيني دة كلامة بالحرف الواحد ولو اختبار اعتبري نفس كلام قلتلة اختبار واعتبرني فعلا سافرت قالي انتي حسستيني نفس الاحساس بتاعك انتي بتردهالي قلتلة لا لاني لو كنت مكانك كنت مسافرتش قالي انا دلوقتي بس حسيت انا اسف اني سافرت لاول مرة اخد قرار ندمان علية قلتلة انا كمان عارفة اني حتعب مع سلامة انا عارفة انك حتبئا مرتاح قالي انتي مش تعباني انتي محفورة جوايا وف كل مكان سامحيني انا عذبتك وكدة اتصلت بية انهردة قلتة الحمد لله انك كويس قالي لا انا مش كويس وندمان وانا عارف اني حفضل ندمان لاني مش حلاقي زيك وانا اللي خسرت بس انتي اللي كدبتي عليا وانتي عملتي كل دة لانك عايزة تسافري قلتلة انت شايف كدة انا مش حفضل اصلح صورتي واصحح بس انا لو كنت عايزة اسافر كنت سافرت وانت مسافر متشكرة بجد قالي انتي احلي صورة مش محتاجة تصححيها قلتلة حغير رقم موبايلي وع اد مقدر مش حخليك تشوفن تاني قالي لية طب متغيريش رقم سبيلي فرصة قلتلة فرصة لئية متشكرة قالي هو انا بشحت قلتلة لا انا اللي بشحت منك الحب لان انا مكنتش عايزة اسمع غير متسافريش عشان خاطري انا بحبك بس ولا اكتر ولا اقل ياريت محسش يا بلوجاتي اني بتقل عليك وكلامي وتعليقاتي بتضيقك اسفة للاطالة

    ردحذف
  66. بنقدة مش بنقضة

    ردحذف
  67. حكاية قوة الشخصية دة مش كلامي واحد صاحبة قال لصحابة هما الاتنين مينفعوش مع بعض لانها شخصيتها قوية وبتفكر كويس فكلامها هي اللي حيمشي( حتمشية) هو كمان قالي اللي عجبة فيا قوة شخصيتي وذكائي وان لو شاب جة وعايز يكلمني بطريقة مش كويسة بحرجة بس بالذوق مش ذوق اووي يعني هو قال بالحرف( بتديلة علي دماغة) وياتري رجل الدلو يغير الغيرة دية بتكون نابعة من حب تمللك ولا لاحساسة بان اللي حولية كانوا عايزين يبئوا مكانة ولا الجمال انا مقدرش اقول اني جميلة لاني مينفعش اشكر في نفسي بس معرفش علي فكرة انا عندي احساس قوي بيخليني افهمة من نظرة عينة واقول الحاجة قبل ميقولها وممكن احلم كمان بالاشياء بجد والله العظيم مش هزار وهو بيثق ف احساسي لانة صح واحساسي دلوقتي بيقولي ان مش دية النهاية كمان حضرتك معلقتش علي موضوع وسامتة وان البنات بتحاول تكلمة ورد فعلة يوحي بانة معندهوش مانع ودة مش حقيقي لانة تلقائي وطيب فمش بيفكر ف كلام ودة شئ مضايقني انا من جوايا عيزاة يتغير وبجد لما حضرتك قلتي مقلهوش يتغير انا فعلا مقلتلهوش يتغير انا قلتلة اني عارفة انة مش حيتغير وان انا مش عيزاة يتغير لانة كويس كدة واني مش عايزة اسيطر علية ولا راس براس ولا بعند بس انا متعودتش وجود حد تاني معايا وكنت بعتمد ع نفسي لاني وحيدة فدة اللي بيدية الاحساس دة وان انا غلطانة ومينفعش اعمل دة بس شوية شوية عليا وع اد مقدر حعمل الصح المشكلة اني اول مغلط عن غير قصد طبعا هو يقولي انتي متغيرتيش وانتي زي منتي مرة نزلت انا وهو بصراحة هو كان نازل يفسحني وعازمني برة المهم اني كنت مضايقة ف البيت فكنت ساكتة وهو كمان سكت ودة ضايقني اكتر لاني محتاجة انة يتكلم معايا لاني لما بيكون هو مضايق بتكلم وهزر والعب وبعمل اللي ميخطرش علي بال حد لغاية ميضحك ممكن اخدة من ايدة واجري اي حاجة هو بئا الصمت الرهيب ممكن حضرتك تكون شايف ان كلام ملهوش لازمة لاننا سبنا بعض بس انا مش حاسة ان دية نهاية وكمان بوصفللك الوضع انا مش حقوللك اني دمي خفيف بس دة كلامة وكلام ممتة وكمان بعرف اتكلم ف اغلب الاحيان بس لغاية عندة ووبئا مدب وممكن ابوظ الدنيا بحل مشاكل الناس الا مشكلتي اي حد بيشوفنا بيفتكر اننا اخوات انا بجد محتاجة اسمع كلام كتتير من حضرتك انا عارفة ان حضرتك اكيد مشغول بس معلش انا عارفة اني بتقل عليك انا اخر حاجة قلتهالة انا عيزة حب وحنية كاني بنتة القطة بتاعتة علي فكرة انا برسم وبكتب زجل وكمان عندي 5 قطط لاني وحيدة انا بقول معلومات دية يمكن تساعد حضرتك في انك تفهم نفسيتي وشخصيتي واسفة للاطالة مرة تانية

    ردحذف
  68. انا نسيت اقول لحضرتك اني ساعات بتعاكس وهو معايا واليوم بيبئا مولع وبخاف ان تحصل مشكلة واليوم بيبئا عككنة عليا ع الاخر ولو ولد عدي ادامي يقولي بتبصي علي اية ردي بيبئا لو انا بصيت علية يئما انا بنت مش كويسة يئما انك مش مالي عيني والاتنين مينفعوش متهيئلي ردي منطقي وبردة مفيش فايدة

    ردحذف
  69. انا بقول كدة للتشابهة الموقفين واختلاف رد الفعل رد فعلي وفعلة وكمان لمعرفة اذا كان هو بيهول الامول ومسيطر بطيبعتة ولا فية ابعاد تانية

    ردحذف
  70. الأخت س ص و الأخت logy
    انا مش بضايق من التطويل ولا الكلام دة بيتكوا و مطرحكوا

    نرجع لموضوع الأخت س ص
    كلامي هيبقى مبعتر شوية و ممكن يكون هلامي فياريت تستحمليني و تركزي معايا شوية

    موضوع قوة الشخصية انا عند رأيي لسه , دي مناظر بس
    و موضوع انك بتحلي مشاكل الناس و بتيجي معاه و تبقي مدب , دة زي مقولت بالظبط ان انثى الدلو عقلانية مع الأصدقاء و عاطفية مع شريك حياتها

    موضوع الغيرة : رجل الدلو مش بيغير , اما بخصوص تفسير أفعاله فدة له تفسيرين ملهوش تالت : الأول انك جميلة قوي-فبتتعاكسي كتير - ودة بيخليه يغير بس غيرة مش من جوة لكن غيرة من ناحية الرجولة, با أما سيادتك عملتي تصرف خلاه يشك فيكي - فبدأ يوريكي انه واخد باله من كل صغيرة وكبيرة- ولو دة السبب هيستمر فترة لحد مترجعله الثقة فيكي تاني - أعتقد لو لعبتي معاه على وتر انكوا حتى لو سيبتوا بعض مش هتقدري تفكري في حد تاني ممكن يفيد -بس لازم تتعمل باستذة !

    انا شايف برضه ان الموضوع لسه منتهاش

    نرجع للمشكلة

    بصي يا ستي المشكلة الحالية هي انه بقى مليان بشحنة سلبية و كذلك حضرتك
    عشان كدة هو لما بتقوليله كلام حلو بيرد عليكي بسخافة و رزالة- يعني هوا لو عنده شحنة سلبية مقدارها عشرة , لما بتقولله كلام حلو -زي نصيحتي -بيقل المستوى لتلاتة من عشرة , التلاتة دول بقى بيطلعهم عليكي في صورة رزالة ! أأأه ه والله ! عشان كدة بيعاملك المرة اللي بعديها كويس ولا كأن فيه حاجة ! لأنه فرغ شحنته , لكن المشكلة ان سيادتك بتكوني اتشحنتي بشحنة سلبية من رزالة رد فعله المرة اللي فاتت , فبتعامليه وحش او بتقلبي بوزك , فبيرجع يتشحن تاني ! و تبقى دايرة مفرغة !!!!!
    كمان انتي عملتي غلطة جامدة ياريت محدش يعملها بعد كدة مع رجل برج الدلو , ألا وهي : انك تمدحي فيه وتقوليله كلام حلو , وبعدين طبعا تقوليله ها بقة وايه رأيك فيا - دة بيضايقوا جدا وبيحس ان كل كلامك السابق انك عايزة تسمعي كلمتين حلوين عشان كدة بتقوليله كلام حلو و كمان بتطلبي المقابل فوري !!!!

    يعني دلع من غير انتظار مقابل ماشي ؟؟

    هو شوية و هيدلعك برضه بس شوية صبر

    موضوع ان البنات بتعاكسه دي لازم تكبري دماغك منها , لأن مفيش منها خطر

    يعني اقتراح انك تتفقي معاه انكوا تبتدوا من أول وجديد كئنكوا لسه بتتعرفوا على بعض و تنسوا كل اللي فات , يعني تبتدوا على مية بيضة - و ياريت متكرروش اخطاءكوا مرة تانية


    كمان لازم تفهميه الأتي- ضروري جدا :

    برج الدلو سواء الرجل او الأنثى بيبقى حالته النفسية في صورة موجات شوية فوق وشوية تحت , يعني مثلا لو هو متضايق -شوية وهيروق لوحده و يرجع يحاول يبني معاكي من جديد - يا ريت ساعتها متبقيش انتي في الموجة اللي تحت لأنك كدة بتحبطيه وبترجعيه للموجة السيئة , و كذلك هو كمان , لما يلاقيكي محبطة ياريت ميحبطش هو كمان - يعني خلي موجتك تمشي مع موجته او لما موجته تبقى فوق متنزليهاش انتي تحت -يعني متنكديش عليه- ولما موجتك تكون تحت قوليله يستحملك لحد ما موجتك تعلى !

    فهمتي حاجة ؟ معلش اصله كلام نفساوي عميق شوية

    كمان اي بداية جديدة لازم تهدي نفسك على الأخر وتمتصيه تماما لحد مبيبتدي يدي تاني , او على الأقل تقوليله يساعدك في تخليصك من شحنتك النفسية السالبة !

    ردحذف
  71. اذيك انا عارفه انك خلاص يئست منى بس انا عايزه اسالك سؤال ازاى اعرف انه بيحبنى و هو اصلا متناقض فى كل تصرفاته و اعرف منين انه بيحب حبى ليه مش فعلا بيحبنى يعنى احكم عليه من ايه بالضبط من الهدايا من اسلوب الكلام و لا من ايه انا مش عارفه لانى عايزه اعرف السنه الى فاتت دى كنت عايشه فى وهم و لا بجد حب حقيقى ؟؟؟؟؟ سموحه

    ردحذف
  72. متشكرة جدا جدا وكلامك واضح وفهماة وحساة كمان يمكن تستغرب لو قلت اني حسيت بانبساط ولكن المشكلة دلوقتي اعمل اية متهيئلي حضرتك عرفت ابعاد الموقف وازاي سبنا بعض متهيئلي بكل غيرة وكبيرة كمان انا اعمل اية اتصل ولا انتظر هو بس انة يعمل حاجة معرفش لان تصرفاتة بتبقا غير متوقعة دة اكيد وكمان ترددة وتفكيرة حيخلية يعمل متاخر والله اعلم بس ياريت حل يخليني متنازلش اكتر من كدة حل ذكي جدا لو يكون في اطار الصدفة المدبرة او ما شابة يبئا احسن بلاش الطرق المباشرة لاني عملت كتير ومتشكرة مرة تانية علي فكرة غيرتة كانت من اول يوم شافني اي حد بيحاول يكلمني كان بيضايق وكنا مرتبطناش حتي ولو يقدر يبعد عني اي حد يبصلي حيعملها وبالنسبة للجمال انا شايفة اني مش حلوة اووي بس اللي حوليا بيقولوا اني حلوة وروحي كمان حلوة وكمان بكتسب عدوات وغيرة من غير معمل حاجة من بنات اللي حواليا ودة بعتقد من اسباب اني معنديش غير صحبة واحدة وكمان اني بدور علي المثالية في الاصدقاء لو حضرتك ليك مواعيد محددة بتدخل فيها وتترك تعليقكك ياريت تذكرة لاني بنتظر تعليق بفارغ الصبر وبيبئا عندي استفسارات وكمان بدخل كل شوية وشكرا

    ردحذف
  73. بلوجاتي انا عايزه بس اقولك ان نفس كلامك انا قلته في وسط كلامي وتعليقي علي كلام الاخت س ص واكيد مفيش بنت بتعطي حب وحنان وتستني مقابل لان المقابل ده بيبقي شئ نابع من احساسه هو يعني مش معقول هيقولها انتي حلوه وهو علي قناعه داخليه ان جمالها ده 20 في الميه مقصود كلامي ان الحب ده عطاء بدون مقابل يعني مش لازم ندي حنيه وحب ونستني ان الحنيه دي تترد في اي صوره انا بدي حب عشان انا بحب وبدي حنان عشان انا حاسه اني جزء منه ومن حياته ونفسي انه يحس معايا بالامان المفروض ان الاختيار الصحيح بيبقي عن طريق العقل وبعدين القلب انا شايفه كده عشان تكون علاقه ناجحه لابد اني احاول اني ارتقي بفكري واحاول اوصل للي يتماشي مع عقليه رجل برج الدلو ودي بتتطلب حنكه وذكاء

    ردحذف
  74. يا اختي العزيزة لوجي انا مش في انتظار شئ منة احنا كنا بنسال بعض عن العيوب والمميزات وكان الدور باني اسال نفس سؤالة وهو يجاوب بس يعني محاولة تصليح العيوب او معرفتها لحلها او لفهم الاخطاء وكمان انا عندي مشكلة اني بتحرج اقول كلام حلو وهو عارف دة ومضايق كمان وبيقولي الكلام الحلو مش ضعف بس انا بتكسف وهو يقعد يسالني احساسك اية مبسوطة اوصفي اقولة اةة كاني طايرة ف الهوا يقولي كملي اقولة بس فيضايق يقولي يادي البخل بس انا مش بخيلة انا ممكن اكتبلة ورقة فيها اللي حساة واللة بجد ساعات ابئا معاة الف شعر عشانة بس مقولهوش اديهالة يقراها

    ردحذف
  75. وكلامك بجد مفيد ومقنع وحلو وانا مقتنعة بية وكفاية اهتمامك بمشكلتي لكي الف شكر انتي وبلوجاتي بجد انا تعبتكم معايا بس معلش ربنا يكرمك لانكم اكيد حتلاقوا اللي يقف معاكم في مشاكلكم لقدر الله

    ردحذف
  76. حبيبي بجد انا نفسي اوصل معاكي لحل بجد مش كلام ونفسي تستفادي وتقدري تتعاملي مع اي شخصيه ولازم تعرفي تتعاملي اكتر مع حبيبك وتشوفي اللي يجذبه ليكي ولازم تعمليه ويا رب اكون عند حسن ظنك ويارب اقدر افيد زي ما استفدت ويارب يقدرني علي اني احاول اعمل اي شئ يساعد انك متتعذبيش العذاب اللي بتتعذبه اي واحده بتحب بجد وشكرا ليكي بس انا مكنتش بقول انك عايزه من حاجه بس الحب ده عطاء اديله حب وهيجي هو في يوم يقدر ده كويس جدا وهتوصلي لنتيجه حلوه جدا

    ردحذف
  77. اه وحكايه الكسوف دي انك تقولي كلام الحب ابقي يا ستي غمضي عنيكي وانتي بتقوليه بس ده بيبقي شئ محسوس يعني بيطلع تلقائيا وربنا يوفقك يا رب وتقدري تكسري الحواجز

    ردحذف
  78. الأخت سموحة
    انا ميئستش منك ولا حاجة , بس ممكن يكون معنديش حلول أنا مجرد بحاول
    بجد انا مبسوط جدا من كلامك لأن نبرة العقل واضحة جدا فيه ودة معناه اننا قطعنا نص الطريق
    موضوع ازاي نحكم على الحب سواء ناحيتك أو من ناحيته , فدي مسألة صعبة لأن كل واحد فيكوا متعطش للحب و الحنان و التفاهم !!!

    حد يقدر يعرف ايه هو الحب ؟
    عشان متوهيش مني , فيه كلام العواطف اللي بيقول انكوا بتبقوا مبسوطين وانتوا مع بعض ودة لوحده كويس جدا
    وفيه كلام العقل : انتوا عايزين العلاقة دي تروح على فين ؟ لو فيه مكسب للطرفين من الأستمرار و الخسائر قليلة يبقى نستمر , لو الخسائر كبيرة من الأستمرار يبقى نقط , وربنا يوفقنا مع حد تاني

    انا عارف انك سايبة كل كلامي دة وهتموتي تعرفي هو بيحبك ولا لأ؟ مش كدة ؟
    طيب هجاوبك هو غالبا بيحبك , فيه شيء صغير لو بيعمله يبقى اكيد بيحبك , لو قعدتوا فترة من غير اتصال - بيتصل بيكي ولا انتي اللي بتتصلي بيه؟
    لو دايما ناتي بتتصلي بيه -يبقى سيادتك مدلوقة عليه جدا - سيبي مساحه من عدم الأتصال عشان نشوف معزتك عنده- كمان مين صارح التاني بحبه الأول -رغم انك مخبيه عني الموضوع دة- لو هو اللي قالها الأول يبقى بيحبك أكيد , لو انتي اللي ابتديتي يبقى برضه انتي كابسة عليه و مغرقاه مشاعر و مفيش مساحة نتأكد منها
    يا ريت اكون افدتك و ياريت تقري النص الأول من كلامي تاني عشان انا عارف انك مكونتيش مركزة لما قرتيه عشان هتموتي و تعرفي بحبك ولا لأ

    ردحذف
  79. الأخت س ص
    انا بحاول ادخل كتير عشان اعرف اخباركوا

    اما بخصوص الطريقة الذكية و المدبرة والكلام دة أحب أقولك اتهدي شوية بلاش الاستعجال- هو هيتصل بيكي أكيد صدقيني -بس شوية صبر , كمان البنت لازم تبقى عزيزة - لو عدا اسبوع ممكن ساعتها ندبر حاجة

    اما موضوع الكسوف , فمتقلقيش طالما بتتحسني هو مش هيبقى زعلان , هو بس بيضغط عليكي عشان ياخد أكتر !
    بكرة تتفك عقدة لسانك عادي

    ردحذف
  80. الأخت logy
    العاقلة الراسية

    ردحذف
  81. انت رهيب قوى يا بلوجاتى فعلا تفكيرك مش عادى علشان تعرف بس انا ليه مبهوره بواحد دلو يبقى عندى حق لكن من كلامك انا رجعت بذاكرتى للوراء لقيت انا كنت بتصل بيه كتير و لكن هو برضه لو انا بكون احيانا مشغوله هو بيتصل بيه و كنت بتعمد اطنشه اوقات و اشوفه هيعمل ايه الاقيه بيتصل و بيكون متنرفز جدا و فى موقف كنت اتخانقنا و بصراحه كان هانى جدا و اصريت انى اقطع علاقتى بيه و فعلا ما اتصلتش اسبوع كامل و فى الاخر هو الى اتصل و كنت خارج مكتبى لذلك الموبايل فى الدرج و برضه ما رجعتش ارد عليه الا تانى يوم و قولت هو فى حد اتصل كان فى حاجه قالى كنت عايز اسلم عليكى لكن خلاص انا اسف و المهم خلانى انا الى احس بالذنب للموقف ده و انا الى حاولت اكلمه كتير لحد لما رد عليه (سياسه ) و هو الى قالى بحبك الاول و على فكره انا ما ارتبطش بيه و الله الا لما اتاكدت انه منفصل عن زوجته بجد لانى وضعت نفسى مكانها و اكيد كنت هرفض الوضع ده لكن فى حاجه انا عايزه اقولك عليها انا كنت بشترى له هدايه كتير و بتكون قيمه جدا جدا بلاش اقولك اسعارها لحسن تقولى انى بخيله لا و الله بس كانت بتوصل مثلا 5000 درهم و هو ولا مره اشترى لى هديه قيمه ابدا و على فكره انا عيد ميلادى يوم 16/8 بس هو فى مصر هشوف هيعملى ايه لانى برضه بحب التقدير قوى (مش ماديه و الله ) بس انا عارفه انه دايما مشغول بس ده مش عذر برضه انت خلتنى ارجع بذاكرتى و اعيد حساباتى من اول و جديد و انت عارف و انا بكتب لك هو بيتصل بيه على الموبايل و لكن ما ردتش عليه المهم بما انك دلو انت بتفكر فى الفلوس و الهدايا و الحاجات دى بتفرق معاك بس جاوب بصراحه و هل هو كمان يكون ازاى انا مش عارفه ؟؟؟؟؟سموحه

    ردحذف
  82. الاخ بلوجاتي لو دي تريأه فاوك واشكرك انما انا الو مكنتش كده مكنتش استمريت معاه لان في حاجات كتير كانت وصلت العلاقه بنا اللي طريق مسدود لو بأه مكنتش باخد بنصايحك واعمل بيها مكنتش وصلت للي وصلتله وكمان انا مش راضيه علي اللي وصلتله انا عايزه ابقي انا كل ما في حياته علي فكره انا اوقات كتير بحس انه يعرف بنت تانيه لكن مش برضي اعلق ولا اقوله لانه هينكر او هيتهرب من الموضوع وهأزم نفسي علي الفاضي لكن اكيد هيجي يوم ويعرف ان مفيش حد كان وفي له قدي ويرجع ويندم علي بيعمله وساعتها هتبقي العمليه بالعكس بس الموضوع محتاج شويه صبر وتفكير عشان اوصل لمبتغاي وحكايه اني اتصل دي انا هبطلها بس يارب ميكونش رد الفعل الاهمال وعلي فكره هو عمره ما قدملي اي شي لان لما سبني بعض كان قبل يوم عيد ميلادي بيوم فانا مش طالبه منه انه يقدم اي شئ لاني مش محتاجه حتي ولا شئ صغير المهم اني هفكر تفكير سليم يخليه يهتم ويتصل بيا هو ويارب اوصل لطريقه مناسبه وكويسه ومتجرحش الطرفين اه وعلي فكره بيقول انه في وقت بيحس ان لكنتي فيها نوع من الاستهزاء بس بيبقي مش كده خالص

    ردحذف
  83. طيب انا عوزه اعرف حاجه تانيه هل ممكن يكون فى اتنين يرتبطوا مع بعض بغض النظر عن سبب الارتباط ايه فى غرض و لا مافيش كل الموضوع اننا بنحب نتكلم مع بعض و بس لاننا بنرتاح لبعض يعنى طريقه التفاهم و الاسلوب كل واحد منا عجباه دملغ التانى و بس هل ده ممكن يحصل و بيتسمى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟samoha

    ردحذف
  84. انا مش مستعجلة بس كل يوم بيعدي بيكسر حاجة جواة وجوايا ولما بنرجع بنئا غير الاول مش حذر بس عدم تفاهم لكل طرف احساس بتخلي والبيع احساس ان بسهولة بنسيب بعض كدة يعني وحكاية عزيزة انا عرفاها ومقتنعة بيها بس طرف الاخر علي طول الخط حيفهمها غلط علي انها عدم تقدير وعوجة علية وكلام دة لانة بيقولي امتي حتبطلي تتعوجي عليا وانا والله العظيم ما بتعوجش خالص الحكاية اني بشوف حقي مهدور وهو شايف انة معملش حاجة فيئما بنهي مكالمة يئما اغير كلامي واسكت وهو يتنرفز كا لعادة وانا اسكت لان الناس بتتفرج علينا وطبعا كل دة هو شايف انة عوجة بس سكوتي عشان بحاول متنرفزش ولا اتعصب ولا اقول كلمة تضيع حقي هو دة الموضوع كمان انا هو بناخد كورس مهم جدا من اليونسكو ولو غاب 3 ايام حيتلغي ومش حيدخل الامتحان وفلوسة حتروح علية وهو مجاش انهردة طبعا والامتحان يوم الثلاثاء بتاع الاسبوع اللي جاي وانا مش عايزة اكون السبب وكمان هو لما بيغلط بينسي اللي عملة ومش بيشوف غير اللي انا عملتة

    ردحذف
  85. السلام عليكم انا ايمى انا بصراحه كنت متابعه كل المنشور فى البلوج و مبسوطه قوى من ردودك على المشتركين و خصوصا سموحه بس انا كنت عايزه اقولك مشكلتى انا مواليد برج الجوزاء و عمرى 29 سنه و بحب واحد مواليد برج الاسد و عمره 28 سنه كنا اشتغلنا مع بعض فى شركه واحده و من ساعت ما اشتغلت معظم ساعات الدوام يحاول ييجى و يتعرف على باى شكل بطريقه ملحوظه و حسيت انى مشدوده ليه و اتقابلنا كذا مره و بسرعه جدا قالى انه بيحبنى و انا كمان كنت حسه انى بحبه الغريب ان كل ده حصل بسرعه و سافر لبده من عشره ايام و كان بس بيبعت لى مسجات فقط و حاولت اتصل لكن مكنش بيرد عليه مش عارفه ليه لحد الفتره الاخيره حتى الرسايل كمان اختفت و هو جاى بكره من السفر انا متضايقه بالامبالاه بعد مكان كتير مهتم بيه يا ريت تقولى رايك فى الموضوع ايه

    ردحذف
  86. انا في انتظار الرد بفارغ الصبر معلش مرة تانية

    ردحذف
  87. الاخ بلوجاتي مع احترامي لرجال برج الدلو بس هما عندهم نوع من الانانيه العاليه جدا الانا عنده مسيطره وحب الذات وحب التملك مسيطر تمام السيطره ولان الانسان ده واثق من حب البنت دي مش بياخد باله منها وبيسبها ومش بيهتم بيها لانه واثق تمام الثقه انها مهما طال الوقت هترجع وتتصل وتكلمه لانه استعمل كل اسلحته في جذبها ليه انما لو تسيبه وتعذبه وتحسسه انه ولا شئ اكييييييييييييد هيجري وراها ويحاول يكسب رضاها ويبقي معاها دايما انا بجد عايزه اي بنت تعرف ان حبيبها من برج الدلو تسيبه من قبل ما تدخل في علاقه ممتلئه بالمتاعب والمشاكل لان مفيش انسان في الدنيا يسوي دمعه واحده من عين اي بنت او ست وفي العموم بتدلعيه اه بيدلع بس زي القطط بتاكل وتنكر يعني سهل جدا انه ينسي وسهل اوي انه يخرج من علاقه ويدخل في علاقه تانيه واكبر نسبه في تعدد العلاقات بتكون عند رجل الدلو دي وجهه نظري انا عارفه انها مش حاجه بس اللي مختلف معايا ااوك لان الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه

    ردحذف
  88. الأخوات : logy , samoha , س ص

    انا اكتشفت ان التعليقات اللي كنت بضيفها بتبقى ناقصة كلام (متاكلة يعني) من ناحية الشمال , ودلوقت انا صلحت الموضوع دة -بس الحمد لله تعليقاتكم انا كنت بقراها كاملة لأنها بتجيلي على الأيميل

    فياريت تعيدوا قراءة اللي كتبته في التعليقات السايقة , لأني غالبا بقصد كل كلمة - معلش سامحوني على الخطأ غير المقصود دة

    ردحذف
  89. الأخت سموحة
    انا مفهمتش الجملة دي اللي انتي كاتباها :"بما انك دلو انت بتفكر فى الفلوس و الهدايا و الحاجات دى بتفرق معاك بس جاوب بصراحه و هل هو كمان يكون ازاى انا مش عارفه ؟؟؟؟ "


    موضوع الهدايا :
    رأيي ان رجل برج الدلو مش بخيل لكنه بيحسبها شوية - كمان بيفرق حسب قدراته المادية- لكن انتي في رأيي مسرفة جدا !
    المفترض انه مع تكرار الهدايا القيمة انه يرفضها تماما( وان كنت اظن انه لا يعرف انها غالية كدة-لأن دماغه مش ممكن توصله ان ممكن يكون فيه حد بالأسراف دة !!!!!)
    توقعي انه هيجيبلك هدية محترمة في عيد ميلادك

    اما بخصوص سؤالك عن الأرتباط : النفس البشرية مركبة جدا , وطبعا ممكن يكون فيه ارتباط لأسباب كتيرة - و انا ممكن اسميه حب -بس الأفضل هو تسمية القرآن : سكن و مودة و رحمة

    تحياتي

    ردحذف
  90. ع عموم انا مش حعمل حاجة بس خايفة ان الحب اللي جوايا يقل بمعني ادق يبقا فية شوائب وتتولد شحنات قوية سلبية علي راي بلوجاتي انا مش عارفة بلوجاتي اتاخر اووي في الرد علياانا عايزة اقول انة جدة مثال لسي السيد بتكلم جد دة كلامة وكلام قريبة وهو واخد شوية من دة بس علي النظام الحديث حاسس بنفسة ورجولتة وفية شئ خطير مضايقني ان ثقتي بنفسي كانت كويسة قبلة ولكن بعدة قلت كتتير احساسي بنفسي قل بقيت قلقانة من شكلي مكنش حلوة من كتر معاكسات البنات لية وكمان ان البنات بيسالوني علية دة مين الشاب الامور دة اللي كان بيكلمك قبل منرتبط غير كدة ان واحد صاحبة قال ان هو احلي مني ومماتة اضايقت لان الولد دة مش بيحبلة الخير وكلامة دايما بيحبطة مثلا بيتنكر علية نجاحة ويقولة ازاي تنجح وكدة يعني بس انا قلقت ان يكون حقيقة غير ان فية بنت قالت لصحابة انا حخليهم يسيبوا بعض غير بنت خالتة الي اتصلت بية مخصوص عشان تشوفني وتخليني اغير وقعدت تقرب منة والله عظيم بينهم يادوب 3 سم وبتضحك وتوطي صوتها وطبعا انا مبينتش حاجة وعادي لدرجة اني وصلتها بنفسي للمدرج بتاعها اللي ضايقني ف موضوع رد فعلة هو ان لما هي تسكت هو يبدا يفتح كلام وكمان لما اتكلم يشرحلها ويقعد يحكلها ولما جيت اوصلها مشي جمبها حاولت الفت انتباه باني عملت ان مكالمة جاتلي مرة واني مرة تانية قلتلة رايحة اسلم ع صحبتي اثناء ما هي واقفة معانا وبردة مفيش فايدة المشكلة ان البنت دية هو كان بيحبها وكمان هي مخطوبة وانا اللي قلتلة روح الخطوبة عيب بنت خالتك هو مكنش عايز يروح بيقول عشان انا مضايقش وكمان عشان محدش يسمعة كلام يضايقة ودة اللي حصل ان خلانة قعدة يواسوة ويقلولة هي مش بتفهم وكلام دة ياتري هو لسة بيحبها انا عارفة انة مبيحبهاش بس غصب عني بلقيني بدايق وكمان مش متصورة انة مش بيفتكرها او لما بيشوفها بيحس بحاجة لان الموضوع كان من سنتين او تلت سنين علي فكرة انا عذبتة جدا لغاية معرف يكلمني شهرين او اكتر بيحاول معايا ولما جة يقولي بعتلي رسالة انا رديت بان الحب مثل الطير اذا حصلت علية ستمتلكة وطبعا هو اتغاظ المهم لما سافر كان فية بنات هناك ولعبوا سوي صراحة وكوتشينة وكلام دة وف صراحة حكلهم عني بس صاحبة اللي علي طول حاشر نفسة وبيقول كلام مش حلو قلهم دول انفصلوا وكمان هو اتخانق مع صحابة لان اخو صاحبوا اعجب ببنت والبنت بيقولوا انها معجبة بحبيبي وقالولوا ان هو كمان معجب بيها سؤالي اية اللي يخلي 3 او 4 يتفقوا علي نفس شي الا لو صح او حصل منة اللي ياكد دة غير كدة لما اتخانقنا وسبنا بعض وهو مسافر قالي انة قلع دبلتي من ايدة وتفسير انة كان مصدوم وانة كان مضايق معلش اني بطول ف كلام بس زي منا قلت اني وحيدة فانتوا زي اخواتي طبعا وليكم كل الاحترام

    ردحذف
  91. حضرتك معلقتش عليا ياريت تتركلي تعليق لانا انا منتظرة رد حضرتك انا منتظرة حضرتك تدخل من بدري جداا

    ردحذف
  92. الأخت س ص
    متحاوليش تختلقي اسبا عشان تتصلي بيه- الا لو انتي اللي قطعتي معاه ؟!-
    ممكن لما يبقى فاضله يوم و يضيع عليه الكورس , تفكريه بمسج - و لما ييجي تبقي تسبليله بس من غير متكلميه في حاجة- خلاص استريحتي ؟
    عارفة ليه مش بشوف غير اللي انتي عملتيه ؟ عشان هو مش بيغلط غير لما يستفز , فهو بيبقى شايف اننا لو منعنا الأستفزاز -منك يعني - يبقى حلينا كل المشاكل بضربة واحدة

    يا س ص : انتي عملاله ضغط نفسي - خفي عليه
    بلاش لوم - بلاش لوية بوز - بلاش تنتقديه - بلاش تحسسيه انه مقصر

    و ياريت تقري كمان التعليق اللي هكتبه حالا للأخت logy

    ردحذف
  93. الأخت logy
    ايه اللي حصلك دة انتي الألفا بتاعت الفصل
    أولا: انا مش بتريق - كفاية شك بقة
    ثانيا : مالك قلبتي على الدلو كدة ؟؟؟

    يا logy العلاقة مع رجل الدلو صعبة انا عارف - بس انتي عايزاها في طريق مرسوم ودة مش هيحصل - يعني حاولي تنسي الخطط اللي في دماغك دي , لأنه لو أخد باله هيهرب فورا لأن حريته أغلى عنده من أي شئ

    للتعامل مع رجل برج الدلو في سطر واحد :
    هو عايز واحدة تستحمله و تحبه( وبختبر حبها و بيختبر تحملها ليه و بتأكد ان كل دة مش وقتي و شوية وهيتغير) و اللي بتديله دة بتفوز بيه و بميزاته

    و نصيحة لكل واحدة مقبلة على الأرتباط برجل برج الدلو : لو المعادلة اللي انا قولتها دلوقتي مش قادرين عليها او شايفين ان الموضوع مش جايب همه - يبقى بلاش دلو خالص
    اتفقنا ؟

    انا شايف انك ماشية كويس , بلاش شك
    مش عارف الشحنة السلبية دي جاتلك منين؟
    على فكرة رجل الدلو مش ممكن ياكل و ينكر
    كل برج له مميزاته و عيوبه
    رجل الدلو ممكن ميكونش أفضل حبيب و لكنه أفضل صديق و من أفضل الازواج

    ردحذف
  94. انا معملتش ضغط نفسي وعلي فكرة هو اللي بيقول انة معذبني واني مستحملاة وانا مش بتللكك ولا بختلق اعذار والله ولا حعمل حاجة انا بفهم حضرتك الموقف والموضوع مش انة يجي معايا انا فكرت ف مسج اقولة انة يغير المعاد لان الكورس حيضيع علية بس ولا اكتر ولا اقل واتراجعت لغاية معرف راي حضرتك ومتهيئلي ان انا حكيت اية اللي حصل بظبط وسبنا بعض ازاي ولو ضغط النفسي هو اللي عملهولي انا متخرجيش متنزليش متلبسيش متروحيش متتاخريش انا خالتي كانت عاملة عملية خطيرة وخرجت واياميها كنت بمتحن ومقدرتش اشوفها غير بعد 3 ايام واعصابي ونفسيتي كانت مدمرة ومش قادرة اشوفها كدة وخايفة اعيط ودامها وكنت بعيط ف السكة ومماتي حلفتني اني اهزر معاها لان هي كمان نفسيتها وحشة وخالتي ساكنة قريب مننا المهم فضلت خايفة اروح وممسكش نفسي المهم روحتلها الساعة 8 بليل الساعة 9 بظبط جالي تحت البيت واتصل بيا وقالي انزلي قلتلة مينفعش ملحقتش اقعد معاها صمم اني انزل ونزلت ازاي مضايقش انا غيرت هدومي عشانة وبردة مش عاجبة عايزني البس عبايات مع ان لبسي كدة محتشم وواسع انا لسة صغيرة وكمان شكلي بيبان اصغر بكتير من سني يعني 15 سنة كدة يعني وبحب البس كويس وكدة مرة لبست هدوم رحت بيها الكلية حسيت انها مش حتعجبة بعد ما حضرت السكشن روحت اغيرها مع ان المسافة ساعة رايح وساعة جي وبردة الطقم اللي غيرتة معجبهوش وقعدت اسال طوب الارض الهدوم فيها حاجة وقالي انا ممشيش معاكي وانتي كدة حسسني باحساس وحش قلتلة خلاص اروح اغير ويعني لما صاحبة يزعقلي ودامة وردة انة مش حينزل ولمستواة ويزعقلة دة تصرف حلو واقولة لو اختك كنت حتعمل اية قلي اكيد حتنرفز انا اعمل اية بئا اتشل يعني ولا اعمل اية وكمان متاخرش برة البيت حتي لو ممتي معايا يعني اقولها اية اروح لوحدي وانتي اتاخري اعمل اية بس مين اللي بيعملل ضغط يعني هو يعمل كدة وانا اضحك ولا ازعل لما بنت خالتة تقولة مش دية انا بسمع عليها اشعار وميردش ويرد دية اللي بحبها وبس انبسط لما يسمح لصاحبة انة يكلم ممتة ويقولها هو احلي وانهم يتكلموا كل شوية ويحبطوة انا انبسط هو عاملي ضغط وتعب اعصابيلو نزلت انتي لابسة اية ممتك مش معاكي انتي بتكدبي كل دة اية

    ردحذف
  95. علي فكرة هو كان بيشتغل قبل ميسافر وانا كنت كل يوم اكلمة ف الشغل واعملة مفاجات باني اروحلة واجبلة اكل وكدة يعني واجبلة هدية وكلام دة انا بعرف كويس اخلية مبسوط انما هو لالا وهو قالي قبل كدة انا مش عارف اخليك مبسوطة انا مش بعرف اعامللك كويس انتي تستاهلي حاجات كويسة بس انا مش بعرف

    ردحذف
  96. الأخت س ص
    انتي في آخر تعليقين طوال من بتوعك أضفتي معلومات خطيرة جدا بالنسبة لي

    نصيحة مني مخلصة بجد و دون دخول في تفاصيل , انتوا ياما محسودين جدا
    سيادتك تقري الرقية الشرعية وهو كمان - وتقري سورة البقرة على مرة واحدة دون تقطيع - أكتر من مرة و هو كذلك

    و لو الأمور متحسنتش تحسن جذري بعد اللي انا قولته - يبقى مش حسد
    و ساعتها سيبيه خالص - بكرر سيبيه نهائي -مش هيجي منه غير المشاكل

    ردحذف
  97. انا مش بحسن نفسي واقول اني ملاك وهو لالا اكيد انا كمان غلطانة وان كلامك صح في اشياء كتير بس مش بصورة دية انا عارفة ان ناقصني الحكمة والخبرة ف تعامل وياريت بعد اذن حضرتك لو من طريقة كلامي واللي حكيتة توصف نفسيتي وشخصيتي يبئا كويس وتركز علي نقاط الضعف والقوة والخلل الموجود عشان اشتغل عليهم وحضرتك ذكرت قبل كدة بس كانوا منفصلين ياريت حضرتك تذكرهم معلش اني تعباكم معايا شكرا

    ردحذف
  98. انا كمان شايفة موضوع الحسد دة وقلتهولة قبل كدة لان فية صاحب لية في كلية تانية جة مخصوص عشان يشوفني وبصاتة ضايقتني لان ميصحش يدقق فيا مقصدش بص بصة مش كويسة لكن بص بتدققيق عشان يشوف ملامحي وكمان صاحب لية تاني قالة يابختك وكان زعلان علي نفسة والنظام دة لدرجة ان انا وهو لما رجعنا لبعض قلتلة ميقولش لحد خالص وبعديها سالتة اية سالولك قالي لا هما قالوا احنا عارفين انكم حترجعوا لبعض معلش والله انا اسفة جدا عارفة اني ضايقتك بكتر كلامي اسفة بجد اخر مرة ولو فية حكتبها بكرة لاني تعبتك انا عارفة المهم لو حضرتك شايف ان فية حل اقدر اعملة حاليا قولة وادعيلي وشكرا مرة اخري

    ردحذف
  99. الأخت ايمي
    نورتي المدونة

    موضوعك لسه في بدايته
    خبرتي في أنث الجوزاء عالية جدا - لكن في رجل برج الأسد محدودة شوية

    مسألة انه قالك انه بيحبك - دة لأن الأسد متهور و سريع
    أما ليه تجاهلك و اهملك لأن دي طريقته في اصطياد الفريسة (اثارة فضولها و يخليها في حيرة و يديها اهتمام عالي و بعدين يحرمها منه كدة يعني - صياد محترف)

    خللي بالك لأن أنثى الجوزاء - مثل القط ميحبش الا خناقه - بجد الجوزاء لما حد بيدلقها بيجننها و بيثير روح التحدي فيها انها توقعه !!!

    رجل الأسد مسيطر جدا و معتقدش هيقدر يفهم التقلبات السريعة المتناقضة لأنثى الجوزاء

    أرجو أن أكون أفدتك
    تحياتي

    ردحذف
  100. الأخت س ص

    ان شاء الله اكتب عن أنثى برج الدلو -بس قدام شوية لأنه برج مركب جدا - وعندي فيه أسرار كتيرة-

    و من صفاته انه في الحب مش بيسمع النصيحة و بيصمم يعمل اللي في دماغه - بيبقى رأيه انه شايف حاجات الناس مش شايفاها ( أحيانا بيشوف رؤيا) و كمان بيصمم يخوض التجربة لأخرها , بيعتبر دة حقه و جزء من حريته و بيخترع ألف سبب يخليه يستمر (يعني بيشغل دماغه بس للدفاع عن رغبته في الأستمرار )

    بكرر لو اتأكدتي ان اللي بيحصل مش حسد ســيبيــه

    انا قولتلك الخلاصة -لأن الشرح ممكن ياخد صفحه فلوسكاب على الأقل)

    ردحذف
  101. بلوجاتي انا مش قلبت ولا حاجه بس يمكن اني عشان باضغط علي نفسي يمكن مش قادره اني اتحمل ده بس مش قادره اقوله هو او اني احمله حاجه زياده عن طاقته لاني حاسه انه دايما بيسعي الي انه يرتقي بنفسه ويبقي دايما احسن بس انا اديت حب كتير ودلع كتير انا مش هنكر ان كلامه معايا في منتهي الحنان والحب والرقه والدلع بس اوقات بحس اني شئ مؤقت في حياته يعني انا اللي دايما اكلمه هو مش بيتكلم الاول كان بيتصل بيا وكنت استني لما ينهي المكالمه وانا اللي اتصل بيه في وقت بقي يرن رنه بسيطه ويقفل وانا اللي اتصل دلوقتي بقي يبعت مسج وبعد كده بطل نهائيا ومتحمله والاقيه يتصل بناس تانيه ويبقي بيتكلم وقت طويل انا اتحملت وباجي علي نفسي كتير يعني اقرب شئ انهارده باتكلم معاه فبقوله انه ياخد باله من نفسه لانه بيرهق نفسه جدا في الشغل وبينام متاخر وبيصحي بدري بحكم شغله وكده بقول انه ياخد باله من صحته الرد كان سيئ جدا ليه بتتقولي كده قلتله عادي قالي يا تقولي ايه خلاكي تقولي كده يا بلاش تتكلمي في الموضوع ده اصلا وبعدين قلتله انا بعد كده هسيبك ترتاح ولما تبقي ترن هبقي اكلمك قالي عليكي نور وبعدين انا بكلمه كتييييييييييير اوي فوق ما تتخيل سألته قلتله انت مستتفهني اني بكلمك كتير قالي هقولك بعدين لانه كان عنده مشوار هو انا لما اكلمه كتير بيحس اني مرميه عليه وبيحس بملل مع انه بيقولي انه بيحب صوتي وبيحس بالامان وه و بيسمع صوتي وان صوتي بيوحشه هل هو ممكن يكون مل مني ولا ايه انا مش عارفاله حاجه

    ردحذف
  102. الأخت logy
    ايه اخر اخبار الرسميات ؟
    لازم تخليه يمشي رسمي
    قللي معاه لكن متقطعيش
    لما يبقى فيه حاجة رسمي ابقى ادلقي عليه براحتك

    ردحذف
  103. اوك ان شاء الله متشكرة مرة تانية ومش حطول عليك ولو في شئ حضرتك شايفة بكل وضوح ممكن تقول لو الموضوع بايظ اصلا من اولة او مفيش امل او كلام دة وكمان انا عن نفسي مش حقوم باي خطوة من نحيتي وحنتظر زي ما حضرتك قلت وكان نفسي طبعا اسمع نقاط القوة والضعف بس حنتظر لما حضرتك تكتب ف برج الدلو الانثي متشكرة مرة تانية وربنا يقدم اللي فية الخير وبنسبة للحسد انا متاكدة من نظرات صحابة اللي مليها حزن ولما بتصل وهما معاة بيغلسوا علية ويقعدوا يقلولوا كلام كتتير فية غيرة انا مش حقوللك اني ممكن اتصل اسمعة اغنية واقفل من غير متكلم او الفلة شعر وهو ماشي او ابعتلة رسالة حلو وحكرر ان احنا كنا كوييسين جدا جدا وكنا ساعتها بنتخانق بس مش كدة والدنيا بقت مظلمة دلوقتي ومش حخضك لو اقوللك ان احنا بقالنا سنة اكتر من نصها بنتخانق والموضوع بيتفاقم لو بنضحك ونهزر واحدة من صحبات بنت خالتة تشوفنا فتتصل بنت خالتة وتقولة اشوفك وهاتها معاك واقف بعيد تسالة عني وتبدا ف مضايقتها وكلام كتتير مش حككررة متشكرةة اووي وياريت لو في شئ بعد كدة تذكرة ولو تذكرت شئ تذكرة واقرا تعليقاتي من البداية خالص يمكن تكتشف شي يساعدني وشكرا جدا جدا وجزاك كل خير (ملحوظة اهلي بيحبوة جدا وعلي ما اعتقد ممتة واختة وخالتة حبني دة كلامهم وكلامة والله اعلم)

    ردحذف
  104. الأخت س ص
    متقلقيش انتي لما رجعتي تاني انا رجعت قريت كل الكلام اللي انتي كنتي كاتباه زمان -عشان كدة قولت ساعتها الرد بعد ساعات -

    متنسيش تعملي الرقية الشرعية و تقري سورة البقرة على بعضها

    وان شاء الله ربنا يعمل اللي فيه الخير

    ردحذف
  105. اسفة للتدخل بعد اذن حضرتك يا بلوجاتي انا احساسي بيقولي ان حبيب لوجي بيمر بمشكلة او مضايق من شي ف الشغل او منها عشان ردة بتاع عليكي نور دة احساس والله اعلم واحساسي كمان ان ضميرة حيئنبة وكلام حضرتك طبعا صح بانها تقلل ومتزعليش يالوجي وطلعي غضبك فيا انا ولا يهمك عادي عشان لو كلمك متطلعيش فية وتبقي كويسة انا بتكلم جد انا حبيتكم كلكم والله العظيم خالص وربنا يكرمكم واسفة للتدخل ولو عيزاني اتصل بيكي مفيش مشاكل حخلي تليفونك يرن علي طول انا بهزر معاكي يارب يكرمك مع سلامة

    ردحذف
  106. بلوجاتي الرسميات لسه في محلها بس دلوقتي انا اللي خايفه اني ارتبط بيه لاني اوقات كتير مش بحس معاه بالامان فلازم ندرس الموضوع بأه عشان دي حياه مش طبخه مش هتعجبني هرميها دي حياه كامله يا بيضه يا سوده فربنا يسهل بأه يعني لحد انهارده كان بيتكلم وحكايه اني مدلوقه لو مدلوقه مكنش يزعل لما مش اتصل انا كنت باتعامل معاه زي ما كان بيعاملني يعني لو اتصل ارد او اتصل لو ماتصلش ولا اسأل قالي انا حاسس انك متغيره وانا كده مش هينفع الموضوع تقلت عليه شويه زعل مني وكان بيقولي انه كان حاسس اني بملأ فراغ في حياتي وبقي حاسس اني لما اكون فاضيه بكلمه بقيت معاه في كل شئ اطمن عليه اخبارك انهارده ايه شغلك اخباره ايه طيب الخطوه الجايه ممكن يطرح فكره ونناقشها مع بعض بحاول اني اكون الصديقه والحبيبه والصديق وكل حاجه شوف هو لما بادلع عليه بيبقي رومانسي جدا حتي لو علي حساب اعصابي بجد لاني ببقي اوقات كتير متوتره ومش ببين اي شئ لاني عارفه انه مش هيشغل باله فبقول اني احتفظ بيها لنفسي وبعدين بلوجاتي انت ردودك مختصره جدا عليا يعني مقلتش ان رد الفعل الفلاني في كلامه يوحي بكذا يعني الحاجات دي وبعدين انا لو قررت اني بجد ابعد هو هيتعب لانه مقدرش وكان هو اللي بيرجع ويعتذر ويبعت مسجات اسف وندم فلو قررت ده هضغط علي نفسي بكل الطرق وهقدر انجح في ده بس يمكن عشان بفكر فيه طول الوقت بيطرأ علي زهني اشياء كتيره غير مألوفه وبخصوص اختي س ص تدخلي يا سيدتي ولا يهمك احنا اخوات كلها لازم يكون في تعاون عشان نوصل الي حلول جذريه وسليمه وانا بأه هظبطه بطريقتي وادعيلي ارجع اتعامل معاه بالسياسه اللي انا باتعامل بيها معاه ولو كان علي الاتصالات هقللها خالص هخليها بالقطاره بس تفتكر لو قللتها هو ممكن يتصل ؟؟؟ عارف لو في واحده في حياته وانا اعرف بس اقسم بالله اسمه هيتمحي من حياتي نهائي بس اعرف بس

    ردحذف
  107. الأخت logy
    انا رجعت قريت كل اللي انتي كاتباه من الأول خالص و كمان قريت كل اللي انا كنت برد بيه عليكي -ياريت تقري ردودي عليكي تاني- بشكل عام انا مش حاسس اني هضيف جديد
    بس ممكن أقول :
    شكله بيحبك بجد , و متمسك بيكي
    المشكلة دلوقتي فيكي انتي : خايفة بدون داعي , أستطيع ان أؤكد ان مفيش واحدة تانية في حياته حاليا , كمان ترددك في موضوع الأرتباط انعكس عليه انك مش جادة و بتتسلي , عايزين خطوبة على الأقل عشان تصرفات الدلو بتختلف في كل مرحلة - هو دلوقتي مش حاسس انك بتاعته

    توكلي على الله

    (بلاش شغل الخطط بتاعك دة , و بلاش تيجي على نفسك و خليكي صريحة معاه و قوليله على اللي بيضايقك عشان يعرف طبيعتك - يعني مثلا قوليله انك غيورة فبلاش يستفز غيرتك- كمان دايما اوعي تنسي ان طبيعته متقلبه دائما بعكس انثى الجدي ثابتة على وتيرة واحد - يعني مثلا انتي في شهر العسل يا هتكوني طايرة من الفرح او مضايقة - لكن هو شوية كدة وشوية كدة - وخللي بالك لو حس انك بتخططي في التعامل معاه هيفاجئك بتصرفات مش متوقعة تلخبطك أكتر - يا ريت تخليكي طبيعية و خصوصا انك بتحبيه - وتاني بلاش تبقي واقفة زي ابله الناظرة لو عمل كويس تقوليله برافو ولو عمل وحش تقوليله كخ - دة مينفعش مع الدلو باختصار هو شوية هيكون عند حسن ظنك -استمتعي بالفترة دي - وشوية بيبفي مش عند حسن ظنك - تستحمليه في الفترة دي لحد متعدي - لأنه شوية فوق و شوية تحت
    والله المستعان

    ردحذف
  108. الرقية الشرعية متهيئلي محتاجة حد صالح وكبير ف السن مينفعش اعملها انا لنفسي ولا اية والله اعلم بس لو ينفع ياريت حضرتك تشرحلي اعمل اية بظبط فيها متشكرة علي فكرة انا تقديراتي عالية ف كلية السنة اللي فاتت جبت جيد جدا السنة دية جبت جيد لاني كنت مشغولة بية انا طبعا مقلتلهوش كدة ولا حسستة اني مضايقة بس هو شايف دة وبيقول دة انما هو تقديراتة بسيطة بينجح كل سنة والسنة دية اخر سنة لية نسيت اقول ان بنت خالتة بعتللة صورة قريبتها ع موبايل عشان يشوفها انا كاني في حرب بجد انا ببعت اللي بفتكرة يمكن يساعد ف حاجة نسيت اقول ان ممتة كمان دلو وكمان في نفس اليوم بتاعنا يعني انا وهو ومامتة في يوم واحد بس ممتة مش قادرة افاهمها ساعات بحس انها حباني وفرحانة بيا وساعات لا ساعات بحس ان مقابلتها ليا بتحرجني ووبئا عايزة انزل وساعات لالا وكمان هي طيبة وهادية جدا لدرجة اللامبالة يمكن الله اعلم يعني يمكن ثقة في اللي حوليها مش عارفة المهم لو فية استفسار او سؤال حضرتك تحب تسالة عشان يساعد ف حاجة ياريت تسالة ع طول وبلنسبة لوجي كلام حضرتك نفس احساسي بظبط بس فعلا حضرتك خبير بجد بالدلو وشكرا واقتناعي وثقتي بكلام حضرتك كبيرة وانا مش حعمل شئ لغاية محضرتك تقولي وشكرا جدا جدا

    ردحذف
  109. شكرا ليك بلوجاتي بس انا مش بعمل خطط انا بحاول اني احط الكلام اللي ذكرته كله في مجموعه خيوط واربطها ببعضها واحاول اني مش اأثر عليه يعني وكمان مش بانتقده نهائيا ومش طالبه انه يتغير لانه اتغير لنفسه ماتغيرش لنفسه هو اخر ما هيتعب ان مفيش حد فاهمه هو هيغير نفسه اما بالنسبه لحبه ليا وحبي ليه فدي مسأله محسومه لكن انا هحاول بأه اتقل علي قد ما اقدر ولو زعل هقوله لاني لما كنت معاك دايما حسيت منك بعدم الرضا يمكن لما ابعد شويه يحس ان في حاجه ناقصه في حياته ويرجع يفكر في اي حاجه بيقولهالي والله المستعان وشكرا ليكي يا س ص بجد علي اهتمامك وشكرا ليك بلوجاتي تعبتك كتير جزاك الله كل خير

    ردحذف
  110. الأخت س ص
    الرقية الشرعية مش محتاجة رجل صالح و لا حاجة , محتاجة بس قلب مخلص و ايمان بالله ,
    و أنصح بالرقية اللي في اللينك التالي :
    http://goldenposts.blogspot.com/2008/08/blog-post.html

    و أحيانا كثيرة سورة البقرة لما تقرأ كاملة لوحدها بتنفع

    بخصوص مامته , دي حكاية تانية خالص , انثى الدلو لما بتكبر بتكون شخصية تانية خالص - مش بقولكوا موضوع أنثى الدلو موضوع كبير !

    على العموم لما نظبط الواد نبقى نظبط مامته (لا مؤاخذة على كلمة الواد دي )

    ردحذف
  111. الأخت logy
    انتوا متخانقين ولا ايه؟

    بصي انتي شكلك مش مالية ايدك منه ,
    خشي عليه بشكل مباشر : 123
    قوليله : انتيى بتحبني ولا لأ؟ , ايه اللي عايزني أتغير فيه لو أقدر ؟ , قوليله طلباتك منه كله بشكل مباشر
    و حددي معاه خطوات جدية رسمي

    ردحذف
  112. شوف انا سألته ورده عليا انا بحبك وبموت فيكي ومش هقدر اعيش من غيرك وبيحلف وكده ويقولي اننا مكتوبين علي بعض واني ليه ومفيش حد غيري يقدر يملا حياته وعينه وانه يتحدي بيا الدنيا كلها بجمالي والكلام ده بس انا مش عايزه اتكلم معاه في موضوع الخطوبه ده او الرسميات دي لان في حاله طوارئ هتنتهي في نهايه الاسبوع ده وبدايه الجاي ان شاء الله فلما تنتهي الطوارئ دي هكلمه عشان لما يكلم بابا وكده يبقي الكلام مره واحده عشان ميبقاش الموضوع فيه فرصه انه يتراجع او انا اتراجع وبعدين خايفه لما انا اللي افتح معاه الموضوع ده يحس اني بقيده بشئ لما يفتحه هو ويتكلم فيه هبقي اقوله ولا انت رايك ايه وحكايه اني مش ماليه ايدي منه هو كل ساعه بحال فمش عارفه بس في الرومانسيه والدلع مش هنكر انه بيدلعني وبيحبني وحتي لما بيتنرفز في كام حاجه بقولها بحس بعدهل انه بقي هادي جدا جدا بس في مواقف مواقف وربنا يستر وماتجننش علي اخر الشهر ده لاني بجد تعبت معاه شويه العقليه اللي بتفكر وتحكم الامور وشويه الطفله اللي شايف فيها بنته وشويه الانثي اللي بيتمني انها تبقي جنبه مش عارفه بأه اعمل ايه اكتر من ده جايز لو بعدت عنه فتره يرجع لعقله

    ردحذف
  113. احنا مش متخانقين ولا حاجه بس انا بكلم نفسي منه بجد وحاولت اداري بس اللي حواليه بيقولوا اني حبي ليه زااااااااااااااااااااااااااد الحد اوي والسبت كمان انا بهزر من همي وبيقولوا اني بحبه اضعاف اضعاف اضعاف حبه حسسوني يا انا مرميه عليه وهو مش بيحبني يا اني تافها اوي مش عارفه بجد انا تعبانه اوي اوي تفتكر اني تافها يا بلوجاتي مش هزعل من ردك بجد

    ردحذف
  114. عارف انا كنت متحمله وساكته وراضيه لاني عارفه اني جواه ومن الكلام اللي قرأته في البوست لقيت انه مش بيوضح او مش بيبقي مبين لانه عارف اني في قلبه بس لما بص انا بنت واحده ولا اخ ولا اخت ودايما لوحدي بس ماما لما شافت كده وبنت خالتي لما شافت كده قالتلي انتي كده هتتعبي اوي بجد ولو اتجوزتي حد تاني مش هتشوفي غير (أ)وبعدين هتظلمي الانسان اللي هياخدك وهتظلمي نفسك بجد انا كرهت الحب اللي بالشكل ده وكرهت نفسي بجد حاولت اكدب علي نفسي واقول انه بيحبني بس عشان اهتماماته الكتير لقيتهم بيقولوا بس مش للدرجه دي مش عارفه انا صح واكمل معاه علي كده ولا هما اللي صح انا احترت في امره وكل لما يتكلم يقول في فرحنا لما نتجوز ويقولي تتجوزيني طيب خد بأه خطوه لا يتكلم اه انما ينفذ يظهر انه صعب عليه عشان كده لو مفيش امل انا عندي سفريه لامريكا ممكن اسافر وابعد عشان انسي وهو يشوف حاله

    ردحذف
  115. ربنا يسهل ونظبطة ونشوف الدنيا ازاي اانا حاليا هادية من جوايا معرفش يمكن بعدين اندم ولا حاجة الله اعلم حيحصل اية وان شاء الله اعمل الرقية الشرعية وربنا يسهل واللي فية الخير ربنا يقدمة مش عارفة بس انا محتاجة اسمع كلام كتتير من اي حد كلام تثبيتي محتاجة اسمع مميزات وعيوب فيا شخصيا مش بالبرج طبعا في شيء مشترك بس محتاجة كلام اسمعة لان احساس بالاحباط ماليني وزهق كمان والضيق يعني بمعني اصح احساس بالبرود ماء المحيط السطع مجمد وتحتة حياة وسمك وشعب وعالم كلة ساير في ملكوت الله مش بحاول افكر في حاجة بس في نفس الوقت عايزة اتكلم ومعنديش رغبة في الكلام ولا اني احكي حتي صحبتي محكتلهاش محكتش غير لحضرتك بس ربنا المستعان علي الحمل اللي حضرتك شايلة وربنا يكرم ويقدم اللي فية الخير نسيت اقول لحضرتك هو لما شافني وقعد يحاول يكمني كان رمضان وقتها وف ليلة القدر دعي وصلي ان ربنا يرزقة بزوجة صالحة دة كلامة وصلي استخارة كمان وبعديها كلمني وانا رديت علية واتكلمنا وارتبطنا

    ردحذف
  116. الأخت logy
    كل الأبراج فيها ميزات وعيوب ,و عشان تاخد الميزات لازم تستحملي العيوب , حتى رجل برج الجدي اللي صفاته مشابهة لصفاتك هيطلع عينك !!
    مش عيب انك تفاتحيه في موضوع الخطوات الجدية الرسمي , لأن بنات النس مش بتفضل من غير اطار رسمي كتير , حطي النتط فوق الحروف و حطيه قدام مسئولياته - و اقطعي على نفسك التردد

    الدلو فيه صفات رجولية نادرة و كمان بيتحسن مع الوقت
    logy انا عارف انك صعبانة عليكي نفسك انك بتحبيه اكتر بكتير من ما هو بيحبك - بس دة لأنه بيقاوم الشعور جواه عشان بيحس ان دة ضعف و لأنه عارف انه لو حب هيبقى واقع تحت تأثير اللي بيحبه - اكبسي عليه و خللي حبك يخليه ميفكرش - كمان هو اللي بيظهر من حبه اقل بكتير من الحقيقي و اكتر من توقعه هو نفسه - هو كائنين كائن رومانسي و كائن عقلاني لكن الكائن العقلاني فارض سيطرته على الكائن الرومانسي - ياريت تكسبي الكائن العقلاني في صفك و تستحوذي على الكائن العاطفي - عشان يلعبوا مع بعض سوا سوا من غير خناق
    تحياتي

    ردحذف
  117. انا مش عارفه اتعامل ازاي تاني معاه انا خلاص انا من امبارح بالليل مش كلمته وحاسه ان الموضوع مش فارق معاه كتير يعني ولا حتي رد علي سؤالي اقولك سمعني سلام صعبت عليا نفسي هو زنبي اني حبيت بجد واني حاولت ارضيه بجد زنبي اني حسسته بحبي زياده عن اللازم زنبي اني رفضت ناس كتير عشان ابقي معاه عمري في حياتي مكنت ضعيفه كده انا مش بادعي القوه ولا الشخصيه القويه والكلام ده كله لان مينفعش ان البنت تبقي اقوي من الراجل لان الانثي دي كان رقيق حساس لازم تبقي ضعيفه عشان تحس بقوه حبيبها بس مش زنبي اني اتولدت وحيده ودايما لوحدي ومكنش في ارتباط قبل كده لاني مكنتش مديه نفسي مساحه للحب لانه بجد وجع قلب المفروض انه يحترم اني معرفتش حد قبله وهو سأل من ورا ضهري ناس كتير في المنطقه عندنا وبجد طلع بنتائج اقسم بالله مزهله واستمر معايا وحبني اوي بس قالي جمله غريبه في اول معرفتنا كان عايز يبعد عني لانه مش عايز يحب وهو حبني اوي ولو زاد الحب هيكسر فيه حاجات كتير وهيعمل فيه حاجات كتير تبين ضعفه بلوجاتي انا بجد مش عارفه اكلمه ولا اسيبه لحد ما يتصل هو انا تعبت حب واهتمام مش عاجبه اللي حوليه تقل واهتمام قليل مش عاجباه اقولك سمعني سلام صعبت عليا نفسي وبعدها قولي احقق المعادله ازاي معاه

    ردحذف
  118. بلوجاتي قولي بصراحه انت شايف ان علاقتنا مسيرها تنتهي ومش راضي تقولي زي الاول لو شايف اننا مش هننفع مع بعض قولي عشان انا بجد وصلت لمرحله هما حل من الاتنين اما ( هموت نفسي )او (هموت نفسي )يعني بجد خلااااااااص صبري نفذ وتعبت منه انا بقايا انسانه قلب مدمر ومتحطم احساس دايما بالخوف حياه مكنش فيها غيره وادمرت انا في منتهي اليأس

    ردحذف
  119. logy
    انتي قلبتيها دراما قوي
    الموضوع بسيط جدا , انتي ليه معقدة نفسك كدة ؟
    الأمور ماشية تمام التمام
    توقعاتي جيدة للغاية
    انتي بس مش قادرة تستحملي الأسبوع يعدي بتاع الطوارئ اللي انتي قولتي عليه , وخايفة ان يحصل في الأمور أمور , انه يرجع في كلامه , ان باباكي ميوافقش , انه يسوف - يعني مالأخر دماغك بتودي وتجيب و قلقانة

    ياريت تهدي خالص و تروحي تقعدي جنب الأخت س ص - شوية صبر يا جماعة -

    وعندي مفاجأة لكل اللي بيدخلوا على صفحة برج الدلو و المدونة بشكل عام
    النهاردة تقريبا على الساعة 9
    ارجو ان المفاجأة تعجبكم

    ردحذف
  120. انا هتجنن انا كلمته دلوقتي لقيته بيكلمني وايوه يا روحي وعادي ولا كأني سألته سؤال المفروض يجاوب عليه اقسم بالله اقسم بالله العمليه كده مش تمام اما يخلص صلي هكلمه واقوله انه هياخد الخطوه الايجابيه امته عشان انتهي بأه من وجع الدماغ ده

    ردحذف
  121. تم افتتاح صندوق محادثة على جانب المدونة-ارجو انه يكون نافع - ياريت لما تتكلموا ابقوا اكتبوا حوالي 150 حرف كل مرة لأن هناك limit في الساعة الواحدة لكل اضافة

    logy
    معاكي حق - بس ايه هو السؤال اللي كان مفروض يجاوبه؟-

    ردحذف
  122. قلتله انت بتستتفهني لما باتصل بيك كتير ولا ايه بيبقي احساسك تفتكر لما بكلمه كتير ممكن بكده يمل مني مع اني قبل كده مكنتش بكلمه كتير كان بيزعل انا مش عارفه تفتكر انه ممكن يكون مل مني انا احساسي بيقول انه متاكد من حبي ليه عشان كده عارف انه مهما قسي عليا صعب اني ابعد عنه

    ردحذف
  123. لية مش تارك تعليق علي العموم لا جديد

    ردحذف
  124. المحادثة دة نظامة اية انا مش بفهم في الحاجات دية اووي ياريت تترك شرح

    ردحذف
  125. عرفت الحمد لله المحادثة

    ردحذف
  126. فينك يا استاذ بلوجاتى انا سموحه يعنى ما ردتش عليه من اخر رساله ليه و لا شكلك اتصدمت فى رجل برج الدلو و لا ايه انه ممكن يكون انتهازى او بتاع مصلحته على العموم ما تقلقش انا قولت لك انا بدات ارتب افكارى و اراجع تصرفاتى وعلى فكره انا برضه لسه منتظره هيعمل ايه فى عيد ميلادى الى هو بعد بكره و هو فى مصر وانا هنا و و بالنسبه لى هيكون فعلا موقف حاسم بس بيكلمنى على طول و حتى و هو موجود فى البيت و بيقولى انتى وحشتينى قوى و و بيبعت لى رسائل و تتخيل عمرى ما شفته بيتعامل برقه زى الايام دى سبحان الله يمكن حاسسن انى بدات ابعد شويه شويه بس حسيت انه بيحبنى بجد وعرفت ده من اهلى نفسهم فى مصر انه على خلافات دايمه معاهم هناك و على طول سايب البيت و خارج و فعلا بيكلمنى و قالى انه دايما سايب البيت و مكنش بيكذب فعلا وانا بثق فيه حقيقى بس انا عايزه ادرب نفسى و اتعود انه يخرج من حياتى بلاقيه هو الى بيكون شخص مثالى فى الحب قولى اعمل ايه انا اتغلبت خالص و على فكره انا مش فاهمه ايه موضوع البوكس الى موجود ده انا مش فاهمه منه حاجه معناه ايه مستنيه ردك ضرورى

    ردحذف
  127. الأخت سموحة
    انا وااله دايما برد عليكي
    دوري دايما على التعليق اللي انتي سايباه ودوري بعديه هتلاقي تعليقي دايما
    انا مستني اشوفه هيعمل ايه - وبشكل عام انا بدأت بدأت بس أطمن عليكي لأن دماغك اشتغلت -ودة أهم حاجة -وان شاء الله ربنا يهديكي للقرار الصواب

    انا بس عايز اقولك انا اعرف واحدة اسد وطالعة من تجربة طلاق برضه -بيبقوا حاسين ان مفيش امل انهم يتجوزوا فبيعملوا حاجات غريبة جدا -متقلقيش لو سيبتيه هتلاق حد ظروفه مناسبة وتعيشوا مع بعض سعدا ان شاء الله

    الصندوق اللي على جنب صندوق محادثة - شات
    اكتبي اسمك : سموحة في خانة الـ name
    و بعدين اكتبي اللي عايزاه في خانة message وبعدين تدوسي enter
    ودة للتواصل سواء معي او مع الزملاء في الكفاح ضد رجل برج الدلو !

    ردحذف
  128. السلام عليكم
    موضوع جيد جدا فعلا لكنى عندى سؤال انا من مواليد برج الدلو 25/1/1982
    وتعرفت على شاب ايضا من مواليد برجى مواليد 2/2/1982 انا اكبر منه ب9 ايام وايضا مستوى التعليم اعلى منه ولكنه ياخذ بكالريوس الان وانا ايضا احصل على بكالريوس اخر معه المهم اتعرفنا من حلال الدراسة تعارفنا فى خلال اسبوعين وانجذب كلا منا للاخر ولكنه يفصح عن طريق التصرفات كام افعل انا حدث انه ترك عمله وبدء يعمل لحساب نفسةوتقابلنا مره بعد انتهاء الدراسة وكان سعيدا جدا ولا يريد ان يتركنى ارحل وبدء يرمى ببعض التصرفات الصريحة كى يظهر اعجابة بى ولكنى اتصلت عليه بعدما رحلت ولم يرد على وايضا كنت ذاهبه مره اخرى لمكان الدراسة واتصلت عليه ولم يرد على اوحتى يتصل بى بل بعث صديق لنا مكانه وحجته انه مشغول فى مشروعة الجديد فمن وقتها لم يجر بيننا حوار ولكنى منشغله به فعلا واتمنى الارتباط به فماذا افعل هل اتصل به مره ثالثه ام اتجاهله مثلما فعل هو ارجو الافاده حقيقتا وكيف اتعامل مع هذا الرجل وكيف اجذبه لى مثلما فعل هو بى

    ردحذف
  129. انا ممكن احكي الموضوع من الاول اني في سنة تانية في الكلية قررت اعمل حاجات كتتير املي الفراغ روحت احفظ قران واخد كورسات في اللغات واشتركت في في حاجة تبع اتحاد الجامعة نشاط اجتماعي ورحلات وهنا بدات القصة كان فية كتتير من الشباب هو اشترك متاخر فيها واول مدخل شدني وانا كمان اول مدخل لقيتة بيبصلي اووي بطريقة يلاحظها الكل وبالصدفة بقيت انا وهو في مجموعة محددة لعمل مجلة وانا رئيسة المجموعة وكانت فرصة مناسبة لانة يكلمني واهتمامة الزايد في معاملة بس انا مكنتش بكلمة كويس او بديلة فرصة زية زي الباقي واستمر الحال دة بهروبي من كلامة شهرين او اقل المهم لغاية ما اتاكدت انة بحبة او علي الاقل في حاجة جواية لما هو زهق وقرر انة ميجيش تاني بقيت ادور علية بعنيا في كل مكان وببئا مضايقة ومتنرفزة جدا لغيابة في الوقت دة كل الناس اخدوا بالهم انة بيحاول يكلمني في البنات يجوا يقلولي هو فية اية اظاهر معجب جديد دة بيبصللك دة معرفش اية وف نفس الوقت كان فية شباب اللي عايز يوصلني وارفض واللي يشغللي اغاني واللي لما اكون بشتغل يقعد يمدح في شغلي وعايز يحول للمجموعة اللي انا فيها واللي في الحفلة الجامعة يصورني وانا بتكلم ومش بيصولر غيري ودة انا عرفتها منة هو لانة كان قاعد جمب اللي بيصور لغاية ما فيوم السكرتيرة بتاعة الفريق دة بتحاول توقعني في الكلام او بمعني اصح هي كانت غيرانة مني جامد فعملت المشكلة دية بانها جت تقولي انتي بتحبي كذا قلتلها انا مش بفكر في اي حاجة غير الدراسة طبعا كلمتني باسلوب مسمحهوش فرفعت الموضوع للقائد وحكيت لماما ماما رئيها باني احكي لشاب عشان يرد معاكي في الموضوع دة واللي تستغربلة اني لما حكيت للقائد كان ردة يمكن هو اللي بيحبك كل دة لية الاهتمامفضايقت وحصلت المشكلة واخدت ولدين من سنة اولي لانهم زمايل اخي الوحيد في الدراسة وحكيتللهم وطلبت منهم انهم يكونوا جمبي وانا بحكي لشاب او هما اللي يحكوا في وجودي عشان هو ميفهمش غلط وتم الموضوع وهو اتنرفز واتخانق جدا عشاني المهم يومها حسيت انة عايز يقولي حاجة لانة كلامة وهما مالهم حتي لو اةة ملهمش دعوة وكدة المهم بعد انتهاء المشكلة وانا جبت حقي سبت الفريق دة اللي يشبهة قعدات السيدات والنميمة وكدة وهو كمان سابة بس بعد ارتباطنا الكلام دة ارتباطنا جة بعد 3 ايام من العناء معي ف اليوم التالت كنا مجموعة 3 بنات منهم واحدة هي وخطيبها والولدين اللي عارفين المشكلة وهو وكنا بنلعب صراحة وهو بيحاول يسالني مش عارف لغاية في مرة لقيتة بيعرق جامد ويحط ايدة علي وشة وف الاخر سالني في حد في حياتك سكت وكنت عايزة اضحك بصراحة بس مسكت نفسي وقلت ليا الحق اني مجاوبش وجة الدور عليا وسالتة نفس السوال فعرق تاني وقالي اةة قعدت اقولة مين وصحابنا يسالوة مرداش طبعا انا عارفة بس بغلس قعدت اقولة في اسامي بنات كتتيرة وهو يحرام يبصلي ومتغاظ وفقد الامل اني افهم وقعدت اقول بصراحة هي باردة لو مش حاسة بحبك رد قالي متشتمهاش قلتلة انا بقول الحقيقة بجد ازاي متحسش بيك ويبصلي يا حرام وحيتتجنن قلتلة قول بئا هي مين وصحابنا كمان يسالوة فقال يعني انتي مش عارفة قلتلة او اعرف كنت قلت وحساللك لية لو عارفة المهم جة وقت اني اروح وركبني عشان اروح وركب جمبي وفاقد الامل فصعب عليا فقلتلة انا عارفة بصلي وقالي حرام عليكي تعبتيني بس ومن بعدها كنا اسعد اتنين وكل الناس بتتكلم عليا انا وهو بيتمنوا يرتباطوا والله بجد لدرجة ان 3 من صحابة ارتبطوا بعديها لغاية بئا بنت خالتة وصحابها لو واحدة من صحابتها شافتنا تتصل بيها وهي تتصل بية وتقولة اية انا في كلية عايزة اشوفك مع العلم خطوبتها يروح واسيبة يروح واقف بعيد تسالة هي فين كنت عيزاها يقولها اوك نروحلها واول متيجي تبدا في تصرفاتها بانها تبئا قريبة منة الاول وتوطي صوتها وتضربة في كتفة وتضحك الضحك اللي بصوت عالي ويستفذ ويجذب انتباة الناس كلة دة واضح جدا المهمة اللي هي جاية ليها المشكلة مش هي انا عارفة انها بتغيظني المشكلة هو ورد فعلةباني لما اتكلم هو يشرحلها ويفسرلها كلامي مثلا اتكلم عن اختة يقولها اةة اصلهم بيتكلموا في النت وهكذا طب لية انا عايزة ادي انطباع معين عندها بان العلاقة اقوي واعمق وهو يبوظ الدنيا وكمان يفتح مواضيع المهم انا كنت عادي وعزمت اني اوصلها للمدرج طبعا استغربت وقلتلة شايف مش انت والاغرب انة مشي جمبها ولما فاق غير الوضع انا طبعا سكت لغاية مدخلت وكنت كعاصفة رملية لا تهدا وكنت حسيبة يومها المهم وواحدة صاحبتها قابلت صاحبة قلتلة اةة جواسيسي بتقولي انهم بيتخانقوا كتتير بس انا حدخل واخليهم يسيبوا بعض وكلام كتتير تعبني وبنت خالتة قبل ما تشوفني اتصلت مخصوص بية وتقولة مش دية انا بسمع عليها اشعار وردة عليها ما الاشعار دية اللي خلتني احبها واختها بردة كلمتة قالها متتكلميش عليها كدة لانها حتبقي مراتي وبعد ما شفتني وعملت اللي عملتة روحت جري واتصلت بمامتة اللي هي خالتها وقعدت تقولها اةة حلو وملامحها صغيرة ومش طخينة زي ما قالوا ولبسها شيك وحلو كانها ملاك ومعملتش حاجة لغاية بئا مبنتخانق تقريبا يوميا وحصل اللي حصل

    ردحذف
  130. انا اللي بخلي الحياة حلوة او لا وهو مش بيعمل غير اللي يضايق والزعيق ونرفزة انا كنت بهزر معاة واخلية يجري واغنيلة والفة شعر وهو واقف واعمل فية مقالب ومخلية الدنيا حلو واتصل بية اسمعلة اغاني من غير متكلم واتصل بية كاني بعاكسة وقولة حضرتك انا معجبة بيك طبعا من رقمي كهزار يعني هو عارف انة انا فاهمني مرة اتحايلت علية نعمل سباق جري انا وهو بس مكنش رادي المهم كان حيسبقني فعملت رجلي بتوجعني وقلتلة ايي اةة فوق ورجع فجريت وهو مات من الضحك واستخبي منة ومرة اشدة واجري اقولة يالا نلحقة حيقفل واجرية في الكلية ويقولي هو وف الاخر اطلع بهزروبتكلم علي بتاع الترمس وحاجات كتتير اعمل اية تاني لغاية في يوم استفزني رد فعلة باني روحتلة الشغل لقيت بنت لابسة ع الاخر وملونة شعرها وبتسلم علية وبتنادية باسمة يعني عرفاة وبتسالة علي حاجة ف الشغل وهو بيرد عليها المهم قالتلة باباي بدلع وباديها قلها مع سلامة قلتلة مش لازم ترد اعمل نفسك مش سامع ولا انت مش بتسمع غير معايا المهم وهو بيضحك بيضايقني اكتر فطلعت عن شعوري وقلت كلمة ميصحش اقولها طبعا الباقي انت عارفة اعتذرت عيططت اتحايلت مفيش فايدةوتاني يوم يقولي مسافر قبل ميسافر ب3 ساعات وكمان مش ح ماشوفة طبعا قلتلة ميسافرش وعيطت لانة زعلان وحيسافر لانة زعلان وكلامة انتي كدة حترتاحي ومعرفش اية وحلفتة وحايلتة وبردة سافر ومش بيتصل بيا حجتة الفلوس ومصاريف واتصل بية ردة وحش جدا جدا جدا حسيت اني ولا حاجة 3 اصفار علي شمال فقررت اني اسيبة عشان يعرف كان في ايدة اية لما قلتلة قالي لا انتي حتة مني انا بحبك انا صممت بصراحة لان احساسي بالاهمال واني ولا حاجة ماليني جدابسبب ردودة مش تطمن عليا يقولي لية منا عارف انك كويسة والدوا في اولة مر وانتي مرتاحة ومبسوطة انا عارف حتتعودي تيتة ست كبيرة مش بتشوف وصحتها علي ادها قالتلي انزلة اكلمة قوليلة عايزة اشوفة اقولة يقولي لا حبئا تعبان من السفر وكلام كتتير المهم رجع وطلعت نتيجتة ونجح بعتلة مسج واتصلت مبيردش ويكنسل عليا فروحتلة بيتهم وحكيت لمامتة فقالتلة انزل وصلها واتفاهموا الممهم اتصالحنا وطلبت منة انة ميقولش لصحابة وسالتة بعديها مسالوكش قالي لا قالوا احنا عارفيين انك حترجعوا المهم كلامة معايا بئا اوحش وانا استحمل نرفزة وزعيق وساكتة لغايثة ما قالي شديني ليكي وخليني احبك تاني واستحمليني اتصدمت انهرت من العياط حاول يفهمني ويتكلم ف كلام انا مكنتش مستعدة اسمع حاجة تاني وانهيت المكالمة وانا منهارة المهم اتكلمنا تاني وانا قلتلة حستحمللك بس شجعني باني الاقي طريقة كلامك معايا بتتحسن وبقيت اهزر واصبر ومفيش فايدة لغاية ما ف مرة نزل متاخر وقالي لما اوصل حتصل بيكي وف السكة وانا استنيت ساعتين وقلقت ودامغي بقت حتنفجر من القلق اخدت موبايل ماما واتصل الاقية يرد ويقولي اةة وصلت والموبيل كان سيلنت فمعرفتش انك اتصلتي قبل كدة طبعا قفلت كان قيلي انة مش حيتاخر واتاخر ونزل يقولي معلش اتاخرت انا مروح قلتلة لسة فاكر تعبرني اتصل من الذوق والاحترام اتصل قولي حتاخر نامي وصلت اتصل بيا وقفلت قال الساعة 5 الفجر يبعتلي مسج معلش سايبني بعد اخر مكالمة 3 ساعات وافتكر يبعت مسج طبعا اتصلت تاني يوم بقولة اية مسج دية يقولي ماشي انا غلطان اني بعتها كل دة حرقة دم وقال الظهر يتصل ومتنرفز ع الاخر يقولي في اية معوجة لية انا معملتش حاجة وبيزعق كمان طبعا كانت القشة التي قسمت ظهر البعير انهرت عياط وقلتلة حرام عليك انا تعبت اعصابي تعبت بجد حرام عليك انا معملتلكش حاجة دة انا بحبك انا مستهلش كدة قلتلة انا بقيت اخاف اتصل نتخانق بجد حرام عليك حسيت ان اول مرة ف حياتي اتعب كدة اعصابي تعبت المهم وبردة سامحتة وكلامة انا اسف سامحيني انا مش عارف اسعدك قلتلة يبئا تسبني لغيرك يسعدني انا عارفة انك مش حتتغير ابدا قالي انا عارف اني حخسرك ومش حلاقي زيك حد يحبني ولا يستحملني قلتلة انا لو سبتك اخرك حتكبر لوحدك او تتجوز واحدة مش بتحبها وحتزهق منك ومش حتستحمللك وحتسيبك او تتجوز وحدة مش بتحبها وحتخلي حياتك جحيم قالي انا عارف اني مش حلاقي زيك اديني فرصة المهم عطيتة الفرصة وبردة اتخانقنا وقالي في الشارع بعلو صوتة اللي بنا انتهي دة بسبب اني سكتة مش برد عليةانا سكت عشان متنرفزش وامسك اعصابي لنهاية بسبب كلامة اللي بيرحني طبعا لما قالي كدة سبتة ومشيت وجة ورايا واتاسف كتتير وبردة سامحتة لغاية اخر مرة بهزر معاة وبفوت كلامة طول السكة وف الخر يقولي والله العظيم تلاتة انا مبئا شفارق معايا بصتلة كدة وسبتة ومشيت قلتلة انت مش غاوي نكد انت نكد انا بهزر طول السكة ودة اللي تقولة ف الاخر ومشيت طبعا ازاي اقولة نكد وامشي واسيبة مش مهم هو عمل اية المهم انا عملت اية وطبعا ردة اني مش بشوف نفسي غلطانة وكلام دة واني معوجة بس هو وصلني لدرجة اني بتصدم باخد قذائف نارية لدرجة الصمت الرهيب واني بمشي من وشة قبل مموت بكلامة انا اللي بعملة غلط بس اللي هو بيقولة بيجرحني بجدالمهم لما روحت وقالي كلام دة بتاع اني مش بشوف غلطي وكدة اتصلت بعديعا وقلتلة انا مسافرة كمان ساعة مع خالتي ردة لو سافرتي حترجعي متلاقنيش وانسي انك تعرفيني قلتلة هو دة ردك قالي ولو اختبار انسي انك تعرفيني بردة قلتلة بدل متقولي عشان خاطري متسافريش ع العموم دة اختبار وانا مش مسافرة قالي اول مرة اخد قرار عارف اني حندم علية قلتلة وانا كمان حتعب بس انا عارفة انك حترتاح مني قالي انتي بتردهالي انا دلوقتي بس حسيت باحساسك لما انا سافرت انا اسف اني سافرت وسبتك مع سلامة اتصلت تاني يوم قلتلة الحمد لله انك كويس انا كنت عارفة انك حتبقي مرتاح قالي انتي اللي كدبتي عليا انك حتسافري وعملتي مشكلة دية كلها عشان عايزة تسافري قلتلة انت شايف كدة قلتلة انا مش كل شوية حفهم واصحح صورتي انا مكنتش عايزة غير عشان خاطري وبحبك اظاهر انها صعب او كتير اني اسمعها قالي انتي مش محتاجة تصححي صورتك لانك احلي صورة جوايا وكلام دة قلتلة بعد مكالمة دية انا ارتحت بسبب كلامك نفس التفكير علي عموم انا مش حتصل تاني ومش حخليك تشوفني تاني حتي رقم موبايل حغيرة قالي لية سبيلة فرصة احاول قلتلة تحاول في اية متشكرة علي عملتة قالي هو انا بشحت قلتلة لا انا اللي بشحت الحب مع سلامة

    ردحذف
  131. مش كل حاجة حب فية مودة ورحمة انا عارفة بس علي ما اعتقد بردة ان الحب ركن اساسي في المودة والرحمة فهي حق مكتسب للمراة لكي تشعر بانها مراة لان الحب يولد الاهتمام يولد الاحساس بانها جزء من شخص ممكن في اي لحظة تجري علية لكي يحميها لكي يحتويها يمكن المقولة بان المراة هي التي تحتوي الرجل ولكني اري ان الرجل هو من يحتوي والمراة هي التي تسير المركب بحنانها وعطفها وذكائها الفطري ومعاملتها لرجل كابنها وحبيبها وصديقا واعطائه الاحساس بانة هو القائد ففي البلاد الريفية المراة تعمل وتربي وتنفذ ما تريد من خلال زوجها بان تطلق لة العنان وتعطي تلميح بما تريد وتقنعة لكي يشعر بانة ما اعطي الامر وبصراحة شديدة انا معملتش كل دة حاولت بس معرفتش لاني اتعودت اكون لوحدي واعتمد علي نفسي هو مش شخصية كريهة تنفر من يتعامل معة ولا ديكتاتوري ولكن هو فقط راجل يتعامل علي اساس ما تربي علية وما ينفذة علي اختةوامة فهو علي حق عندما يقولي البس واسع دة نابع من خوف وحب لما بعدي الشارع بينقل نفسة لجهة السيارات لما يزعق ويتعصب اكيد فية حاجة غلط مش حنفي انة ممكن يزعق ويتنرفز علي حاجة هايفة بس اكيد لو انا بعرف ادير الامور واتصرف كنت امتصيت غضبة وحولت الموضوع لنقاش هادئ بدل من ان يتطور الوضع بالشد والزعيق وبنت خالتة حتفضل طول عمرها بنت خالتة وكمان خطوبتها تمنعة من انة يفكر في غير كدة ولو هي بتعمل مشاكل فهو ميقدرش عشان اي موقف منة حيتفهم غلط يمكن تلقائيتة بتوقعة في مشاكل بس احسن من اللؤم واللف والدوران وصاحبة مينفعش يزعقلة وانا واقفة عشان ميتقالش خناقة عشان بنت وكمان توقعي للموقف او اني ابئا عايزة اشوف واسمع رد فعل معين في نظري انة مثالي بيخليني احكم غلط وازعل اكيد عندي مشكلة في التعامل مع الناس انا عارفة دة كويس وهو كمان بس دة نابع لنقص الخبرة وصغر السن القرار الوحيد اللي اخدتة او اللي اقدر اخدة اني اظل في صمتي وانتظاري لان الحب لو مخلهوش يرجع فالذكري حتخلية ولو محصلش حخلي اللي حصل دة ذكري وتجربة انا مش حقدر اعمل حاجة زي اتصل بية او اي شئ من هذا القبيل لاني عملت كتتير والاسف بيفقد معناة لو تكرر كتير وغير كل دة احساسي بعدم الخطا مش حيخليني اتصل او اعتذر بالنسبة للحسد الحمد لله علي كل شيء وربنا يقدم اللي فية الخير ربنا مش بيعمل حاجة وحشة بس البنادم متسرع ومش عارف الخير فين واحسن شيء الاستعانة بربنا والتوكل علية وربنا يهديني ويهديني دائما للصواب في مقولة تقول هناك شعرة فاصلة بين الجنون والذكاء انا علي هذة الشعرة بتارجح بين الذكاء والعقلانية والجنون فاعذرني في لحظات جنوني اكون ضايقتك ببعض الكلام واخيرا وليس اخرا اشكرك شكرا جزيلا لكل ما فعلتة وقلتة وربنا يجزايك خيرا مع السلامة(انا عارفة انك حتستغرب من كلامي وممكن تفتكرني اني مجنونة فعلا بس هو دة انا لما خرجت نفسي برا واتفرجت علي الدنيا وهي جوة وقلت كلمة حق يمكن الحق غايب عن الارض بس للحق حساب والحساب هو نهاية اي شئ)

    ردحذف
  132. الأخت التي من برج الدلو واسمحيلي اديكي اسم م م عشان بس نعرف نتفاهم
    علاقتكوا لسة بدائية جدا - بشكل عام لازم هو اللي يبتدي - لكن عشان مزعلكيش لو انتي عملتي تلميحات كافية ليه يبقى خلاص كفاية -لازم الخطوة الجاية تكون من عنده - لمن لو مش كفاية مفيش مانع انك تلمح -بتصرف مثلا- بس متكتريش
    بشكل عام لا أنصح بالأرتباط ببرج الدلو !
    ازاي تجذبيه -دة كلام لسه بدري عليه لما يبتدي هو الأول والعلاقة تتطور شوية
    تحياتي وشكرا على ثقتك وتشريفك للمدونة

    ردحذف
  133. الأخت العزيزة س ص
    انا مفيش حاجة مخبيها عليكي ولا ابخل بالتعليق - بس انا لو محستش اني اقدر اضيف - مبكتبش حاجة

    بجد انا مبسوط جدا مت تعليقك الأخير وبدأت أطمن عليكي لأن نبرة العقل واضحة المرة دي -مش زي كل مرة كله عاطفة-
    العقل هو اللي بيوصل -بمساعدة ربنا - انا موافق على اللي قولتيه تماما - ومتعمليش حاجة ومتحاوليش تتصلي -لازم هو اللي يتحرك - وانا واثق انه لو عمل كدة علاقتكوا هتبقى احسن من الأول - لأنه لما يرجع هيكون اتغيرشوية واكتشف انه فعلا محتاجلك -وكمان هيلاقي واحدة عاقلة -يارب التغيير يستمر-

    منورانا دايما -وياريت تقري حاجات تانية في المدونة وتقوليلي رأيك - ولا احنا مواراناش حاجة غير برج الدلو ؟!

    برضه اعملي الرقية الشرعية - ولو اتصل اقوليله واضغطي عليه عشان يعملها
    بالنسبة للدعاء اكيد هدعيلك بس بجد انا اللي محتاج دعا !

    ردحذف
  134. صباح الخير
    طبعا بكتب لك و انا مصدومه لان امبارح كان عيد ميلادى و اصلا ما اتصلش بيه خالص و ده معاناه انه نسى طبعا بالنسبه لى الموضوع ده كارثه لانى زى ما قولت لك قبل كده بهتم قوى برد الفعل للشخص المقابل و كما هو الواضح انه شخص انتهازى و انانى بالرغم انى عارفه انه مش بخيل بس ده بسبب ضعف ذاكرته لكن ليه انا الى افتكر عيد ميلاده و افتكر كل المناسبات الحلوه و هو لا ؟ على العموم بالموقف ده يبقى لازم وقفه حاسمه بجد و انا قررت انى ما ردش على تليفوناته تانى ابدا و بالفعل هالغيها من ذاكرتى بس المشكله انى مش بنسى و خايفه انه يحاول يردنى لى تانى بس انا لازم اقاوم تفتكر احسن لما يرجع انا اسافر من غير ما هو يعرف و ساعتها ممكن ينسانى بس ازاى و انا اصلا مش فى باله انا انهارده اتعس مخلوقه بالدنيا لانى كان نفسى يخيب ظنى للعكس و لكن حدث الى مكنتش عايزاه معقول الدلو كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟samoha

    ردحذف
  135. الأخت samoha

    أولا كل سنة وانتي طيبة -انا سيبتلك تهنئة بعيد ميلادك امبارح على الـchatbox
    ثانيا:
    والله انا وشي منك في الأرض - من عمايل برج الدلو - منهم لله اللي بوظوا سمعة برج الدلو - وانا عمال ادافع ادافع واقول هو بس رخم في السن الصغيرة وبتحسن لما يكبر - بس بصراحة انا مش عارف اقول ايه

    اسمحيلي اقول شوية كلام اهوه محاولة:
    هو الدلو بينسى فعلا التوارخ - بس انا مثلا بكتب اعياد ميلاد الناس اللي يهموني عشان مضايقش حد , وكمان عشان هيفهموني غلط -و انا بشكل عام مش بهتم بموضوع اعياد الميلاد دي -بس برضه مينفعش اقبل من حد هدية في عيد ميلادي وبعدين مجيبلوش هدية في عيد ميلاده -دي تبقى قلة أدب أو جليطة وقلة ذوق !

    بصراحة حكاية انه بيحبك دي محتاجة اعادة نظر -لأن الأدلة مش مدية لحد دلوقت اكتر من استلطاف او صداقة

    يا سموحة : خللي صوت العقل صاحي ومتنيميهوش تاني

    عندي رجاء خاص انا فتحت صفحة للفضفضة :

    http://blogatee.blogspot.com/2008/08/blog-post.html

    ياريت تدخلي وتشرفينا وتسيبي تعليق
    لأني بصراحة راسم صورة متكاملة لأنثى برج الأسد بس من برة وينقصني الجزء الداخلي وانفعالاته
    ياريت تفيديني عن انفعالات برج الأسد وخصوصا لما يوقع في مشكلة او كارثة (مثل الطلاق) , على الأقل عشان اعرف ايه مببرات تصرفاته الطايشة

    ولكي جزيل الشكر

    انا عارف هتسأليني أعمل ايه دلوقت , بصراحة مش عارف بس متأكد انه هيحاول يتصل بيكي ويستعيدك بشتى الطرق

    ردحذف
  136. هو الدلو دائما بيحاول يرجع اللي ضاع منة في كل حالاتة اذا كان خطا او لم يخطا دة سؤال برغم من عدم توقع رد فعلة وكمان سؤال حضرتك متاكدة انك من برج الدلو اكيد عارف انة انا

    ردحذف
  137. ياريت يا جماعة اللي يدخل يعلق يكتب اسمه او اسمه المستعار عشان اعرف ارد

    ردا على آخر تعليق :
    ايوة الدلو بيحب يرجع اللي ضاع منه بغض النظر اذا كان الأمر غلطته أم لا وذلك لسببين الأول انه مش بيحب الخسارة , ثانيا لأنه عشري والعشرة بتأثر فيه

    ايوة انا من برج الدلو

    باقي التعليق انا مش فاهمه

    ردحذف
  138. صباح الخير يا استاذ بلوجاتى و الله انا اتعقدت من رجل الدلو ده بعد الى شفته منه طبعا بعد موقف العيد ميلاد ده انا اتضايقت جدا و بجد ما بقتش ارد عليه احيانا و مره زوجته اتصلت على تليفونى و كلمتنى بطريقه مش كويسه شويه و لكنها لم تهيننى بس كان عندها احساس ان فى علاقه تربطنى بيه و جابت رقمى من غير ما هو يعرف من تليفونه المهم انا طمنتها انه مش اكتر من قريبى و اخى فقط لا غير المهم انا صممت انى لازم اقطع علاقتى بيه نهائيا و لكنه اتصل بيه و كلمنى بطريقه طبعا انا عارفه انها بس علشان الموقف ده المهم قولت له بصراحه انا زعلانه منك جدا لانك حتى ما افتكرتش عيد ميلادى فقالى هقولك لما ارجع بس بطريقتى قولت له تقصد ايه المهم ما جاوبش عليه والمهم انا بقيت اتكلم معاه بجد جدا قولت له ان علاقتنا دى صدقنى ما ورهاش الا وجع الدماغ و انا عايزه اكون بحالى لكن اهلى هيلومونى عليها جدا و ينتقدوها بشده و انا متعودتش اعمل حاجه فى الضلمه فياريت تساعدنى و اننا نكون بجد اخوات فى عائله واحده و كده يعنى المهم هو الى يرد فى وادى تانى خالص يقولى انا بحبك و مش هسيبك ابدا و حالاقيه يتوهنى فى موضوع تانى ان الكلام ده الى بقوله مش داخل دماغه خالص بس على فكره انا مسحت كل ارقام تليفوناته من عندى فعلا خلاص و مش برد على اى رساله منه نهائى و ده قرار و مش هرجع تانى فيه بس انا الى مخوفنى هو انه فعلا ما يسبنيش و انا عارفه لانى بالنسبه له فرصه و سهله قوى كمان انه يستغلها و الحمد لله انها حصلت خساره ماديه فقط اما الخساره المعنويه دى حاجه تانيه ارجوك قولى اعمل ايه
    و على فكره انت ليه ما ردتش عليه فى اخر رساله samoha

    ردحذف
  139. بس على فكره بحس انه بيحاول دايما يحسسنى انه متزوج من امراه مش فاهماه خالص مستفذه و نكديه بالرغم انى اعدت معاها هى بس عصبيه شويه و مدب فى الكلام لدرجه سخيفه هى من برج الحمل
    السؤال هل فعلا ممكن يكون مظلوم معها و ان حياته تعيسه و انى انا الى غيرت حياته و حسسته انه بجد راجل بمعنى الكلمه ؟بس الحياه برضه هتكون صعبه ليه دايما الانسان بيتشبث بكل ماهو صعب المنال ليه انا مش عارفه

    ردحذف
  140. انا دخلت علي احد المواقع ونقلت الكلام دة بس قبل كل دة انا راي المراة بتحب بكل كيانها ومستعدة لتضحية انما الراجل لا والشئ الوحيد اللي من نظرة انة بيضحي بية هو حريتة لما ياخد قرار الزواج ثانيا في حالتي انا انا شايفة اني استخدمت كل الطرق الدلع المرح الطفولة في كل شئ اني اسمع الكلام واعطائة زمام الامور الاحترام امام الغير علي اد مقدر محاولش اني انقدة ولو حصل اقولة انت عارف الام بتحب يكون ابنها احسن من اي حد في العالم وانت مش ابني انت حبيبي وابني واخويا وبابايا وصحبتي وكل حاجة ومجبش نتيجة اني اعيط وازعل مفيش فايدة مفاجات بردة لالا في عيد ميلادي خليتة دخل يصلي ف جامع وروحت جبت جاتوة اول شئ عملة انة زعقلي ف الشارع لانة قلق عليا تاني شي وشة بئا 111 ثالت حاجة اني استحملت قلتلة عايزة احتفل بعيد ميلادي معاك طبعا حس بلندم بس بعد اية خلاني مبئاش مبسوطة المهم دية نصايح يمكن تفيدكم انتم وتنفع معاكم
    أن سر السعاده الحقيقيه هي بالأنسجام
    التام والمؤازره بكل الظروف...تمامآ كالجسد وأعضاءه المجبوله
    ...على خدمته وراحته
    يظل الرجل تائه دون هدف أو مستقبل حتى يلتقي بالمرأه التي تأسره
    ...ولايتقدم فى حياته إلابعدما تمنحه الأمان
    ....الأمان من حُب غيره
    ...االأمان من لفراق
    ...والأمان من الغضب عليه
    ...حتى يمتزجان تمازج تام
    ولاتكتمل أنوثة المرأه بتصوري إلابعدما يتحول حبيبها أمامها
    إلى طفل يستمتع بتكرار أخطاءه أمامها وتستمتع هي بمتابعة
    عرضه لها...
    الرجل يُحب المرأه التي تُشعره بأنه ملك...ويحكمها كالمملكه...
    يجب ان لاتملي ياعزيزتي من نثر كلمات الحب فى أجواءه..
    فحاسة السمع لدى الرجل هي الأقوى ....
    أبهريه بمدى ثقافتك ....
    وسعي مداركك بكل مايهمه...
    ناقشيه بكل وعي وكل موضوعيه بكل شيء...
    لاتكرري له (نعم) ...بل كرري له(لا)...وبحدود المعقول
    وافقيه ببعض الأمور ولكن ليس كُلها...
    كوني مغرووووووره على غيره ووديعه معه
    إجعلي كبريائك هو أهم صفاتك
    كُوني له صديق مخلص يحدثه دون ملل أو خوف...
    أدفعيه إلى الحديث إذا كان من النوع الصامت ...وذلك عن طريق
    أحاديثك عن نفسك وهمومك وكُل مايسئك...أقحميه بحياتك عنوه
    حتى لوقاوم ذلك ....وبنفس الطريقه...
    سينطلق بالحديث معك ودون أن يلاحظ ذلك..
    وستتحول حياتكما إلى صداقه صادقه ..
    أحتفظي ببعض الأسرار الكبيره فى حياتك والتي سيكتشفها
    لاحقآ....حتى تُحيطين نفسك ببعض الغموض....فلاشي ء يجذب الرجل
    كالغموض...
    أشعلي غيرته بستمرار....
    لاتكوني هادئه معظم وقتك....كُوني خلاقه وأستخدمي عقلك
    فى خلق المفاجئات له....
    عندما تشعرين أن حديثكما بدأ يتسلل له الملل..أنهضي وهُزي الأرض تحته
    كاالأنداد...وأخ لقي مُشكله صغيره قابله للحل بعد دقائق
    حتمآ هو سيحاول مراضاتك
    أدهشيه بذكاءك ....إجعليه يشحذ هممه أمامك...
    إيااااااااكِ ثم إياااااك من إظهار عيوبه والسخريه منها
    لابئس من رمي بعض الإنتقادات الضاحكه بين فتره وفتره
    ولكن من سنه إلى سنه
    إذا كان أقل ذكاء منك ويتخذ قرارات خاطئه فطلقيه ... .
    وإن لم تستطيعي ذلك لأن حبه يسري فى عروقك
    لاتستعرضي عضلاتك أمامه فيهرب منك...
    ولاتقولي له هكذا...وهكذا... .وتتحولين إلى مُعلمه
    مهما كان أسلوبك لين وراقي ...حتمآ لن يُعجبه..
    أستخدمي طريقة الإيحاء..
    هي طريقه تشعره برجولته أمامك وأنه متمكن من زمام الأمور
    كما أنها طريقه تحفزه على التفكير بطريقه أفضل وتعزز ثقته
    بنفسه...
    عندما كُنا صغاراً كانت معلماتنا يضعن الحروف أمامنا
    ويطلبن أن نصنع كلمات ومن ثم جُمل....
    ماأود قوله ...إرمي بالحلول أمامه ...
    أو إرمي الكلمات على شفتيه كهذه الطريقه وهو حتمآ
    سيختار ماتودينه أن يختاره
    لم أنسى تلك الفرحه عندما كُنت أنجح فى كُل مره
    فى ترتيب الجُمل الصحيحه...
    لاتحرميه تلك الثقه أمامك...
    لاتستخدمي معه كثرة اللوم والعتاب لينفر منك...
    لاتثقي بعمق الحب بينكما...فكثرة العتاب واللوم
    تخلق فجوه عميقه بينكما كفيله بقتل كُل المشاعر
    الجميله التي بينكما....
    عامليه كطفل....ويحتاج حنانك بستمرار..
    عندما تلتقينه....كُون ي كمن تلتقي بطفلها
    أنظري لعيون الأمهات عندما يلتقين بأطفالهن
    أول الهمسات هي همهمات لايفهمها سوى الطفل من أمه
    لاتكوني جامده فى رومنسيتك....وتك رري كلمات الحب
    دون تفاعل معها...
    لاتكرري (حبيبي) وعمري و(حياتي) ....
    بل قوليها كُلها دوفعه واحده...وبشيء من الدلع والغنج..

    إلتزمي الصمت وإبتعدي عنه حتى يطلب هو
    أن تبقي قربه....
    أفتعلي الخوف منه عندما يغضب منك حتى لوكنتي تستطيعين
    قتله
    ولاتناقشيه بأمور مهمه مهما كانت أهميتها وهو غير مستعد لذلك
    التوقيت المناسب هو مفتاح الحلول...
    كُوني متجدده دومآ....ولاتخاف ي التغيير فى مظهرك
    كُوني طفله دائمآ.....
    فى حديثك....ودهشتك المفتعله دومآ...
    وفى مظهرك الطفولي...
    إعتمدي على ألوان الطفوله فى ملابسك
    وحتى عطورك...
    لقد قرأت فى أحد المنتديات نصيحه من سيده متزوجه
    تقول فيها إستخدمي منتجات الأطفال (نونو) من بودره
    وزيوت وشامبو وأكمليها ببجامات ألوانها طفوليه
    وتسريحه طفوليه أيضآ ...
    كوني هادئه فى بعض الأيام ومجنونه فى البعض الآخر
    لاتجعليه يتوقع تصرفاتك وردات فعلك أبدآ
    إجعليه يشعر بالأمان الكامل معك فى بعض الأحيان
    ثم أسحبي من تحته أنه المفضل لديك وهزي مابنيتيه
    من ذلك الأمان
    أشعريه أنكِ لايمكن أن تستغنين عنه
    وأشعريه أيضآ أنكِ فى لحظات قادره على نسيانه
    وتركه
    إجعلي سمة الدلع ترافقك دوووومآ...
    عندما يغضبك شيء يفعله ... لاتترددي فى ضربه
    ضرب دلع مو قتل يؤدي لطلاق
    أغضبي منه بطريقه شهيه....كأن تفتعلين البكاء والحزن
    أمامه وإن كان فى مكان آخر غير المكان الذي أنت فيه
    تحججي بأي شيء للمرور أمامه أنتي ودموعك المنهمره
    وإن طلبتي شيء ولم ينفذه لكِ....أستخدمي دموعك وبصوت عال
    وضعي أصابعك فى أُذنيك حتى لايزعجك صوتك وأنتي تصرخين
    وعندما يمتدح جمالك ....حركي رموشك بسرعه وبكل دلع وركزي نظرك إليه
    وعندما يقول أنتي الفتاه الوحيده التي جذبني أسلوبها وعقلها
    وجمالها....قولي له ...بكل ثقه (وهل كان يوجد فتايات غيري أصلآ)
    وتأكدي أن الفتاه التي يُفضلها الرجل هي التي تقترب منه كفايه لتهمس فى أُذنه
    مالاتجرؤ على قوله وجهآلوجه
    كُوني حنوووووونه دومآ .... فلاشيء يأسر الرجل كماالحنان
    يجب أن تكوني مرررررررحه مرررررحه مرررررحه
    إبتسمي بستمرار مهما كانت الظروف...
    إجعليه أول مايتذكره عنك هي إبتسامتك ومرحك
    أنشري السعاده حولكما بكُل طريقه....
    دلعيه....دائمآ دائمآ دااااااااائمآ.. .
    هل تعين ماأقوله...؟
    دائمآ إجعليه مدلل....ولكن ليس بتقديم الخدمات له
    ولكن بأحاديثك معه...
    أستخدمي كلمات الدلال فى مناداته والرد عليه
    تمامآ وكأنك تُحدثين طفل...
    أفتعلي الخوف والإحترام له أمام الأخرين ....حتى ولوكنتي غير ذلك وحدكما
    وإيااااااك من الغضب والإقلال من شأنه أمام الآخرين حتى ولوكانو أهله ومهما
    أخطأ عليك.....
    فقط أرمقيه بنظره متوعده عندما يتمادى وعند خلوتكما
    مزقيه لوأردتي
    أحبيه بكل صدق ودون خيانه ....وستجدين نفسك تفعلين كل ماسبق
    وبشكل تلقائي
    إدفعيه للنجاح بكل ماسبق....
    صدقيني لو أن كُل رجل وجد إمرأه بهذه الصفات لأصبح
    الرجال جميعهم ناجحون...

    ردحذف
  141. الأخت samoha
    الأخت samoha
    الأخت samoha
    الأخت samoha

    كل مرة بسيب رد او تعليق على كلامك ومش عارف انتي مش بتشوفيه ليه ؟

    بصراحة أوافقك تماما في قطع علاقتك فيه انت تستاهلى علاقة صحية اكثر تقدري تدي وتاخدي فيها من غير تضحيات او خسائر جسيمة
    ومشكلة أمرأة برج الأسد أنها بتحس دايما ان دة نهاية المطاف (وتقعد تقول انا خلاص هعيش لوحدي واعيش في وحدة وادور على حاجة تشغلني) - الصبر الصبر وفي الوقت المناسب وبدون تسرع او استعجال ستجدي الشخص المناسب

    هو هيتمسك بيكي دة اكيد لكن انتي لازم تجمدي -وخصوصا انه مش بيستسلم بسهولة وكا متفتكري انه خلاص يئس تلاقيه حاول تاني - على فكرة انثى برج الحمل اكيد مطلعة عنيه لأنها بتضغط على أعصابه جدا ودائمة الأنتقاد - ومفيش حاجة عاجباها


    اما بخصوص الحياة صعبة , فهي فعلا صعبو ودة اختبار لينا من ربنا - ونصيحتي دائما اعملى الصح واصبري - ان شاء الله هتلاقي الفرج

    اكيد هسيب تعليق على كلامك في فضفضة وكمان غالبا هكتب خواطر عن أنثى برج الأسد

    سلام

    ردحذف
  142. الأخت س ص
    العلاقة مش من طرف الست بس لكن من طرف الرجل - يعني الست مهما عملت لو الرجل معملش هو كمان تصرفات كويسة العلاقة مش هتنجح -لكي تنجح اي علاقة لابد ان يحملها الطرفين-طرف واحد مينفعش

    ردحذف
  143. صباح الخير
    معلش انا زهقتك قوى لكن غصب عنى و الله المشكله فيه انا دلوقتى انت عارف انا متاكده من زمان ان العلاقه دى محكوم عليها بالفشل برضه رغم انه محسسنى انه تعبان فى حياته و ان الانسان مش بياخد كل حاجه و ان جه الوقت الى لازم نعيش حياتنا فيه و كده يعنى بس بجد انا تعبت قوى و زى ما انت قولت انا بكره الوحده و عايزه دايما احس انى بحب و اتحب لان الحب عندى مهم قوى بمعنى انه اساس الحياه بس الى اصعب لما تحس انك مالكش قيمه عند الى بتحبه انا عندى افضل الموت و لا احس الاحساس ده المهم انا اخدت خطوه مهمه قوى اولها انى لغيت كل ارقامه بجد و حسه انى نسيتها شويه بس هو الى بيتصل بيه و انا بحاول بطريقه افهمه انه لازم يعيش مع زوجته و يرضيها لانه ام ابنه و انه فى الاخر راجع لها لقيته اصلا مش مديلى فرصه اتكلم و كان كلامى ده مالوش اى معنى و كمان بعتلى رساله انه بيعتذر انه نسى عيد ميلادى لانه متضايق و تعبان فى الاجازه جدا و قرفان جدا بس ده مش سبب مش كده برضه بس اقولك حاجه لكن ما تفهمنيش غلط انا حسه انه بيقول الحق و مش بيكذب و واضح كمان انه مخنوق جدا و كمان واضح من شكوى زوجته بس دى مش مشكلتى مش كده انت عارف كمان وصلنى من اهلى انه بيلكك لمراته و عايز يطلقها فبيحاول يضايقها علشان هى الى تطلب ده هل تفتكر انه ممكن يضحى بمراته و ابنه علشانى ده ممكن انا خايفه قوى انه يكون بيفكر كده و انا الى اسيبه مش هسامح نفسى ابدا و كمان انا اصلا مش هينفع اتجوزه لان كل الناس هتقول انى السبب فى فشل حياته الاولى دى مش كده لذلك الامر محسوم و الله يعنى بقه و انسى بسرعه الموقف ده
    قولى ايه رايك الله يخليك !!!!!!!!!!!!
    samoha

    ردحذف
  144. الأخت samoha
    الأخت samoha

    أبدا مفيش مضايقة ولا حاجة , معلش انا المرة دي عايز تركيزك كله

    من خبرة الحياة :
    فيه حاجة اسمها حب - ودي ممكن تحصل كتير و بعيدة عن العقل لأنها شئ عاطفي بحت

    وفيه حاجة اسمها زواج ودة شئ عقلي - لأنه المفروض أنه بالأختيار

    وفيه حاجة اسمها ظروف

    تمام معايا كدة ؟ نكمل

    أحسن معادلة هيا : الحب + الزواج + الظروف المناسبة

    والمفروض ان دي السعادة -يعني اتنين بيحبوا بعض -وفيه تفاهم وتكافؤ بينهم والعائلتين مناسبين لبعض -وكذلك الظروف المحيطة مناسبة -يعني فيه امكانيات مادية - وكمان مفيش موانع مثل فرق السن الكبير -او ان احد الطرفين يكون متجوز او مطلق وعنده عيال
    يبقى المفروض لما يتجوزوا يبقوا سعدا

    طيب بس اجتماع كل الحاجات دي صعب جدا

    طيب امال ايه اللي بيحصل في الحياة الحقيقية ؟ real life

    اننا نحب مثلا ودة بيدينا سعادة مؤقتة -لكي تدوم لابد من الدخول في المرحلة التالية وهي الزواج
    لكن الزواج عشان يبقى سعيد ويؤدي الغرض لابد من التكافؤ وتوافر الظروف المناسبة
    طيب لو دة مش موجود ايه اللي هيحصل ؟
    هيحصل ان الجواز لو تم مش هيبقى سعيد وهنفقد الحب مع الوقت - الحب لايستطيع ان يصمد امام الظروف الصعبة في معظم الأحيان

    يعني الحب لو مش هينفع نخليه جواز ناجح يبقى لازم نتموته بايدينا لأنه ميت ميت
    خلاص نموته احنا عشان مناخدش خسائر الجواز وبعدين الطلاق


    طيب نرجع للجواز -لما يجيلك الشخص المناسب والظروف المناسبة + قبول نفسي = يبقى نتجوزه لأن غالبا هيكون فيه حب بعد الجواز -لو المشاعر متطورتش -يبقى على الأقل كسبنا زواج ناجح

    الحب سعادة قصيرة المدى
    الزواج الناجح سعادة بس على المدى الطويل

    نرجع لعمو الدلو
    لازم تستحملي وتقاومي- اما هو فسيتمسك بيكي جدا زي مقولتلك اكتر من مرة - القصة مش قصة هو متضايق من مراته ولا القصة هو بيحبك فعلا ولا لأ

    القصة أنه زواج محكوم عليه بالفشل لأن الظروف ضده

    نصيحة : اختاري بعقلك اللي تحبيه -يعني سيبي عقلك يعمل انترفيو interview للراجل اللي قدامك , لو عدا ابقي اعرضيه على قلبك
    لكن مش العكس تعرضيه على قلبك ولما يعجبك تقومي تعرضيه على عقلك وتضغطى على عقلك عشان يقبله ويتغاضى عن عيوبه او سوء الظروف اللي حواليه

    وبلاش تشغلى الشهامة بتاعت برج الأسد : انا مش معقول اسيبه وهو بالحالة دي - اتنا مش ممكن اسيب واحد محتاجلي -متعانديش الظروف

    عذرا للأطالة

    وربنا يعينك على نسيانه ويرزقك باللي يقدرك ويكون احسن منه

    ردحذف
  145. مساء الخير انا بجد عايزه اقول حاجه لكل بنت خدي اللي يحبك ومتخديش اللي تحبيه لانك لو اخدتي اللي بتحبيه هيعمل فيكي ما بداله اهانه هتلاقي تعب اعصاب هتلاقي قهر هتلاقي كل معامله وحشه وفي الاخر مهما عمل هو واثق انك مهما عمل فيكي انتي بتحبيه ومش هتقدري تبعدي فبيتمادا في اللي بيعمله وهتوصل بيكي الحاله يا الجنان او الجنان مفيش شئ تاني انما لو اخدتي حد بيحبك اكيد في يوم من الايام هتحبيه مش معقول تلاقي حد بيدي حنان وحب وامان وثقه وكل حاجه كويسه في الدنيا وانت مش تحبيه وكل بنت اتجرحت تتاكد باذن الله هتلاقي اللي يعوضها عن جرحها ده وتعيش حياه سعيده واللي جرحها ده هيعيش ايام مش ممكن نتخيلها لان ربنا مش عنده ظلم لحد ابدا انا الحمد لله قدرت اجمع روحي واوصل لبر الامان والبنت لما تبقي من غير حب تبقي حره من غير قيود بتبقي مرتاحه نفسيا

    ردحذف
  146. صباح الخير
    انت كلامك صح جدا جدا بجد عقلك كبير قوى و على فكره انا مقتنعه بكلامك مليون بالميه بس عندى النزعه العاطفيه اقوى بكتير قوى من العقل و على فكره هى دى مشكلتى يعنى عمرى ما بزعل من مخلوق و دايما انسى المشاكل الا اذا كانت مشكله اتسببت فى اهانه كرامتى ساعتها و لو ملايين السنين مرت عمرى ما انساها و عمرى ما اغفرها ابداو بكون اسيره للناس بمجرد تصرف كويس او موقف شهم مثلا احس انه من حقه عليه انى افضل اتعامل معاه بحنيه حتى و لو هو كان اسلوبه مش كويس فتلاقينى اقول لا بس عمرى ما هنسى الموقف الى عمله معايه ده بصراحه انا عارفه انى شخصيتى قويه جدا بس نفسى يكون قلبى جامد كمان قوى لكن مش عارفه بنهار بسرعه خالص و ارجع احن تانى بمجرد سماعى لكلمه او اشوف حركه معينه لانى بطبعى حساسه قوى نفسى اعرف ازاى دى تكون صفه فى ملكه المفروض انه تحكم عقلها جدا لانها مسكه بزمام الامور انت عارف انت الوحيد الى بتكلم معاه بصراحه جدا لكن قدام الناس بكون بشكل تانى خالص و على فكره ناس كتير متخيله عنى صفات تانيه يعنى كان عندى ازدواج فى الشخصيه و اوقات احس انى مريضه نفسيا و الله ما بقتش عارفه
    المهم انا بشكرك قوى لانك ساعدتنى فى المحنه دى و بجد نصحتنى و اهتميت بيه جدا و قدرت معاك افهم الشخص الى كنت مرتبطه بيه قبل ما اوصل معاه لطريق وكنت اكيد هندم فى الاخر فاحسن انى رجعت فى الوقت المناسب و دلوقتى انا بشغلى و مركزه فيه و بس بس بيجى على بالى كتير و بعد اتخيل مواقف حصلت او اسمع اغنيه معينه بالسياره تذكرنى بموقف برضه ده الى انا تعبت منه انى عايزه مخى يهدى و ينسى بمعنى انى بمثل انى بنساه لكنه على بالى بجد لكن ادعيلى بجد و على فكره كل سنه و انت طيب علشان شهر رمضان
    باى سموحه

    ردحذف
  147. ازيك يا بلوجاتي انت عارف اخر حاجة حصلتلي اية انا روحت عند جدتتي من يوم الجمعة ولسة راجعة دلوقتي وقريت كلامك كلام حلو كالعادة بلنسبالة انت عارف انا خلاص مبئتش عيزاة عارف لو اتصل بيا فية كلام كتير ممكن اقولة واجرحة بية بس مش حقولهولة لاني مش عايزة اجرح حد بس انا اكتشفت انة مش دة الانسان اللي يستاهل اني اضحي عشانة او اكمل حياتي معاة انا بنادمة وفيا عيوب وبغلط المهم اني عارفة عيوبي واخطائي وانا مش بحب اكون غبية عشان كدة حصلح غلطي وحنساة انا كان نفسي يكون عندي المقدرة اللي ادور فيها وشي الاقي نفسي نسيتة ونسيت كل حاجة ضايقتني انا اكبر مشكلة عندي اني باخد كل حاجة ع الاعصابي ودة بيتعبني جدا فوق متتخيل واكتشفت ان مفيش حد في الدنيا دية كلها يستاهل اني ازعل عشانة غير امي وابويا وجدتي المهم اخر شي عرفتة انة بيدخل ع النت بيكلم صحابة وكمان راح المكان اللي بناخد فية الكورس وعمل تاجيل وعلي فكرة انا مش بحب اندم علي حاجة كويسة عملتها لان الحاجة الكويسة دية بتخليني احس باني انا الاقوي انا اللي اديت من غير ما اخد واسعدت وفرحت ووقفت معاة في محنتة وف كل حاجة دة بيخليني اتاكد انة ميستهلنيش بلنسبة للطاقة اللي جوايا انا عارفة كويس ان جوايا طاقة بس طاقة حزن كبيرة علي اد مقدر مش بظهرها بس هي بتطلع غصب عني بلاقي نفسي بكتب كلام كتير دلالاتة الحزن اللي جوايا او اني ببكي غصب عني برغم اني مش بحب حد يشوف دموعي بس بسببة الناس كلها شافتها الحمد لله علي كل شيء وقراري الاخير اني حشغل نفسي باي حاجة ودراستي وبس ومش ححاول اخلي قلبي يحب حد تاني

    ردحذف
  148. انا عرفت ان حضرتك بتحب تحلل الشخصيات ونفسي اعرف تحليللك لشخصيتي ياريت اعرف ايجابياتي وسلبياتي ياريت بجد انا محتاجة بجد اني اقرا تحليل شخصيتي وبلمناسبة انا لقيت في البروفايل بتاع حضرتك ان الصناعة محاسبة لو فعلا محاسبة فانا كمان سنة 3 تجارة قسم محاسبة عايزة نصايح عشان الشغل وكلام دة وكمان سمعت عن كورس cpaبس لازم تدريب سنتين وكلام دة بس مكلف جدا لو حضرتك تعرف ازاي اخدة واذا كان في الكلية بتقدم دة لان قريت انة 4levelsكل levelعلي الاقل3000جنية طبعا غير الامتحانات بس النتيجة اني اكون مميزة والاقي شغل كويس جدافية ناس بتعمل selfstudyفتساعدني ف الموضوع دة بخبرتك طبعا

    ردحذف
  149. صباح الخير
    انا كنت عايزه اقولك حاجه مهمه حصلت امبارح اتصل بيه من مصر و لقيته بيقولى انه فى مشكله و عايز يستلف فلوس ضرورى و قالى حاولى لانها كمبياله مستحقه الدفع فى شهر 7 الى فات و مكنش معاه اى فلوس خالص من اول الاجازه علشان كده كانت اجازه ممله هو الى بيقول كده انا مش عارفه المشكله انى عمرى ما رديت حد كان عايز مساعده سواء غريب او قريب هل اساعده و احول له الفلوس و خلاص و هو يبقى دين عليه المفروض يرده و لا اعمل ايه و خصوصا انه لسه مديون لى ب10 الاف درهم والمبلغ ده فى حدود 5 الاف درهم ارجوك قولى اعمل ايه لانى لازم ارد عليه انهارده و على فكره و الله و الله انا حسه انى قرار البعد بقيت متقبلاه جدا يعنى مساعدتى له انه قريبى و احنا هنا فى الغربه لازم نقف جنب بعض لكن انا خايفه انه يحس انى خلاص ملزومه به لانى بحبه و هو بيحبنى و دى حاجه مسلم بيها و يمكن يكون فاكر انه كده بيستغل حبى له الله اعلم بس هو قال دين يعنى اكيد هيرده لانه انسان كويس بغض النظر عن علاقتنا وكمان انت كتبت انه بيكره الدين فاكيد هيرده ارجوك قولى اساعده و لا اطنش بس شكلى قدام نفسى مش كويس انى اتخليت عنه و انا كان فى ايدى اساعده ؟؟؟؟
    مستنيه ردك على وجه السرعه سموحه

    ردحذف
  150. الأخت samoha
    الأخت samoha

    دة رد سريع بناءا على طلبك وٍارد بعد ذلك على تعليقك السابق

    موضوع الدين خطير جدا

    رأيي هو تحكيم العقل
    ازاي ؟
    أولا أنسى العواطف تماما وبلاش شهامة الأسد تسيطر عليا -بمعنى اني احكم العقل اولا وبعدين اشوف طبعي الشهم وادخل عنصر الشهامة في الموضوع -لأنك ببساطة هو مجموعة من الصفات التي لا تنفصل عنك- لكن دة مش معناه اننا نعمل تصرف غلط عشان احنا عندنا شهامة - !!!!

    هل هو انسان مؤتمن ؟ هل عنده قدرة على السداد ؟

    انا عارف انك بتثقي فيه - بس معلش استحمليني الأسد قدرته على الحكم على الناس محدودة على عكس اعتقاده في نفسه -وممكن نتناقش في المسألة دي بعدين لو عاوزة -
    فيه نقطة تانية انتي فاكرة انكوا عشان قرايب مش هيقدر ميردش الفلوس -لكن برضه عشان انتوا قرايب مش هتقدري تاخدي منه موقف حاسم اذا اقتضت الظروف ذلك !! وكمان لو الأهل عرفوا انك بتسلفيه مبالغ كبيرة أكيد هيفهموا طبيعة العلاقة !!!!!!!

    شرع الله ولازم نتلتزم بيه - وأكبر أية في القرآن هي أيه الدين -من الديون-


    لازم يبقى فيه شاهدين + وصل أمانة

    انا عارف انك عايزة رأيي الشخصي بس انا زي عوايدي ببقى عايزك انك انتي تتخذي قرارك وبحاول أساعدك على دة - لأنها ببساطة حياتك ولازم تعيشيها

    أنا لو مطرحك هفكر كتير , وبشكل عام انا مبسلفش حد , ألا المقربين فقط ولازم ابقى عامل حسابي انهم ممكن ميرجعوش تاني -ولو لقيت اني مش هستحمل أنهم ميرجعوش الفلوس -سواء من الناحية المادية أو الشعورية - برفض أسلف فورا (ومن جوايا عايزك متسلفيهوش - وفرصة انه يزعل منك ويحل عن سماكي )

    تحياتي

    ردحذف
  151. الأخت samoha
    الأخت samoha

    ردا على تعليقك القبل الأخير

    متشكر على الأطراء

    سيادتك طبيعية جدا , -دي صفات أنثى الأسد بالضبط- ولا عندك ازدواج في الشخصية ولا بعد الشر مريضة نفسيا !!

    متشكر جدا جدا أن سيادتك بتتكلمي معايا بصراحة
    وانا استفدت من كلامك كتير

    وبخصوص أغاني الكاسيت : هههههههههههههه

    عادي جدا جدا

    انا شخصيا كل البوم لاليسا عندي معاه ذكريات - عادي مع الوقت الوحد بيتأقلم
    يا سموحة احنا بشر - وهيفضل عندنا مشاعر واحاسيس - ولا عايزانا ميبقاش عندنا دم ولا احساس ؟؟!

    الزمن أفضل علاج للنسيان

    أمرأة الأسد بتحتاج كلام حلو كتير - وكمية أطراء كبيرة عشان تقدر تحتفظ بشعور الملكة

    وعشان كدة لما حد بيمدحها بيأثر فيها

    و كل سنة وانتي طيبة و يعود عيكي وعلينا الأيام بخير

    ردحذف
  152. ألأخت س ص

    شوية كدة والشحنة اللي عندك هتهدى

    انا صناعتي الصيدلة

    أما تحليلي لشخصيتك -لإانا معنديش معلومات كافية ولا سابقة تعامل عشان أحلل - يعني لازم حاجة أعمل عليها شوية شوربة - والا تبقى شوية مية وبسميها شوربة

    شخصيتك هتكون زي أنثي برج الدلو

    بشكل عام سيادتك واضح جدا : أنك متسربعة جدا + حساسة + عاطفية

    كل سنة وانتي طيبة

    ردحذف
  153. انا كتبت حاجات في المحادثة انا مش عارفة حضرتك بتقراها ولالا وحضرتك طيب ورمضان يججي باذن الله يغير الناس للاحسن وتححقق اماني كل الناس ويارب تتحرر القدس طبعا دة حلم صعب بس ربنا قادر علي كل شئ

    ردحذف
  154. من نظرة عين بدات الحكاية واديها بتنتهي بدمعة من نفس العين بتبكي يا عين علي حب راح علي حلم ضاع كنت فاكرة اني ملكت الكون وما فية كنت فوق فوق علي جبل احلام كنت فاكرة اني لمست السحاب كان فية طيور بتدور حوليا كان فية دنيا بتضحكلي كان في ...قلب كان جوايا بس القلب اللي حب اتجرح وقع وبكي صرخ من الوجع ياريتة كان اتقتل بدل الالم دايما دموع دايما بكي دايما الم ووجع دايما احزان من كتر ما القلب ما اتوجع مبئاش يعرف الحب ولا عايز يعرفة ولا فية مكان انة يسامح ياريت اعرف اسامح نفسي علي الوجع اللي حفرتة بايدي بحب وهمي ياريت ادفن الماضي في صندوق في الدوامة اللي بعشها في الدنيا وانسي حتي الذكري

    ردحذف
  155. التعليقات معلقة معايا مش عارف اذا كان الكلام وصل ولالا

    ردحذف
  156. ليس الحب هو الذي يعذبنا ، ولكن من نحب
    في الحب خطابات نبعث بها وأخرى نمزقها وأجمل الخطابات هي التي لا نكتبها
    في الحب ننسى كرامتنا ، وفي الغيرة ننسى الحب
    بالحب لا نعقل وبالعقل لا نحب
    الحب ليس أعمى ولكنه مصاب ببعد النظر فهو لا يدرك الأخطاء إلا عندما يبتعد
    الحب يجعل الزمن يمضي والزمن يجعل الحب يمضي

    ردحذف
  157. دية مقولات قيلت في الحب

    ردحذف
  158. اشكرك جدا على السرعه فى الرد عليه و فعلا عملت بنصيحتك و اعتذرت له انى مش هقدر ابعت له اى فلوس بس حسيت انه مازعلش لكن قالى خلاص مش مشكله انه هحاول اتصرف لكن انا كنت عايزه اسال ازاى انا ممكن يكون حكمى غلط على الناس انا عارفه ان احيانا بحكم قلبى اكتر من عقلى يعنى مثلا شخص مش كويس دايما اقول اكيد جواه حاجه كويسه و يمكن عمل كده لاسباب معينه يعنى دايما بشوف الحاجه الكويسه فى الشخص و عمرى ما زعلت من اى شخص لانى دايما التمس له الاعذار و تصدق ان لو شخص فعلا مش كويس بحس انه اتحول بجد و بقه انسان كويس و الاقيه بيعاملنى معامله مختلفه فعلا اى كان الشخص ده مكانته ايه لانى بحب اعامل الناس بشخصيتى انا لكن برضه نفسى اعرف ازاى بحكم على الناس غلط يعنى انت مثلا لانك برج الدلو متاكده مليون الميه انك شخص امين جدا و صريح جدا هتقولى طيب انتى تعرفينى منين هقولك احساسى نفس الشىء ليه الشخص ده بالذات حبيته و حبيت كمان اعرف عنه صفاته ايه بالضبط لان شخصيته جذبتنى لانها بجد مختلفه عن كل الشخصيات الاخرى انا اتعلمت منك حاجات كتير و تجربتى دى علمتنى حاجات اكتر بس المهم انى ماخسرتش كتير الحمد لله لان لقيت حد يساعدنى زيك
    انا عارفه ان المرحله الجايه هتكون امتحان حقيقى لقوتى لانه هيرجع من السفر يوم الجمعه و انا متاكده انه هيكلمنى تانى و يمكن اكتر من الاول كمان لانه حاسس دلوقتى انى ببعد شويه بشويهلكن انا حسه بقوه اكتر و كمان لانك معايه الحمد لله
    مستنيه ردك بسرعه عليه !!!!!! سموحه

    ردحذف
  159. انا اسمي بوسي عمري 29 متزوجه من رجل برج الدلو عمره42وانا برج القوس عندي ولد و بنت
    انا انسانه عاطفيه جدا رومانسيه جدا جدا اول ما اتجوزنا فهمني انه زيي كنا اول4 سنوات احسن مننا مافي بس بعد كده مع تغير الأوضاع وعندنا الطفلين اتغير مع اني و الله انا زي مانا طول حياتي معاه بل وبالعكس مع حبي لي حسيت اني لازم اكون احسن عشان ميحسش زي بقيت الرجاله اني اتغيرت بعد الجواز
    بس هوة اتغير كتير مبقاش زي الأول دايما مش معايا
    انا علي فكره اللي متفقه معاه اننا نكون اصحاب قبل ما نكون زوجين
    ساعات بتكلم معاه كاصحاب بس بصراحه بكون بشتكي منه. احنا بس متزوجين من 6 سنوات قبل كده كان بيهتم انه يجيب لي هديه ف اي مناسبه بس من فتره خلاص هوة علي طول فاكر الأيام و المناسبات.
    تقليدي قوي مش بيحب التغيير مع اني العكس و بحاول ارضيه علي قد مقدر,مش بيحسسني انه بيحبني ولا قدام الناس ولا بيني و بينه, انا نفسي نرجع زي الأول بس كل مره نتكلم فيها يادوب نبقي كويسين يوم اثنين و نجع تاني كما كنا نفسي افهمه اكتر لأني حاسه انه بدأ يخسرني و بقيت قاسيه شويه وخصوصا و ان بدأت حكايه قديمه تظهر,انسان كان بيحبني بس انا كان عندي عادي و دلوقتي بما ان في صله قرابه بدأت اشوفه تاني و احس بحب في نظراته لي ودة بدأ يسبب لي مشاكل مع زوجي لأني نفسه احس ده معاه مش مع حد تاني .
    أرجو الأهتمام ......
    والرد لأن اوضاعي مع زوجي في تدهور
    ونفسي اكون الزوجه المثاليه ليه مع انه مش بيبص بره...ولاجوة

    ردحذف
  160. الأخت سموحة

    الحمد لله على تصرفك - و ربنا هو اللي وقف جنبك مش أنا - أنا بس بحاول

    اولا موضوع أن أنثى الأسد مش بتعرف تحكم على الناس - معلش لازم نستحمل الحقيقة دي - وسبب دة ان هو الثقة في النفس الزايدة + تحكيم العاطفة + الأخذ بالمظاهر + الأخذ بالأنطباعات الأولى

    ثانيا : الوصول للحقيقة - مثلا حقيقة الشخص اللي قدامك بتبتدي بالشك وبعد كدة بوصل للحقيقة - يعني لو انطباعي عنه انه كويس اقول طيب مجايز انه وحش وانا مش واخد بالي والعكس بالعكس - بس بعمل كدة عشان أتأكد وأخد بالي من دلالات جايز تكون واضحة ذي الشمس بس انا مش واخد بالي
    وموضوع عدم الحكم الصح على البني أدمين حاجة منتشرة - أنا مثلا كنت كدة - بس اتحسنت - عادي حاولي وان شاء الله هتتحسني
    والطريقة تحكيم العقل والتوكل على الله و الأعتماد عليه لكشف الناس !!!!

    أنتي بتقولي أنتى مثلا برج الدلو فعشان كدة أمين ؟؟؟؟؟!!!!
    وهل كل أبناء برج الدلو أمناء ؟؟؟؟
    دي غلطة - كان ممكن تقولي اني استشفيت من كلامك انك أمين

    كمان انا هقولك على حاجة كمان - الأمين ممكن يتغير !!! للأسف - لأن ببساطة مفيش حد خير كامل أو شر بالكامل - كلنا عندنا خليط -لكن المؤمن بيحاول يجاهد نفسه

    انا موافقك أنك تعاملي الناس بطبيعتك - لكن المطلوب هو الحذر وعدم الأخذ بالظاهر

    كمان كل متشكي في نفسك انك مش بتعرفي تحكمي على الناس كل ما نسبة الخطأ تقل - وكل ما الواحد بيفتكر أنه بورام وفتك - بينخدع وياخد على دماغه

    أرجو أكون رديت على استفساراتك
    تحياتي

    ردحذف
  161. الأخت بوسي

    مرحبا بيكي في المدونة

    ان شاء الله ربنا ميجيبش تدهور ولا حاجة

    أنتي عندك ميزة جامدة جدا
    ألا وهي أنه بيحبك - لأن الدلو طالما قعد معاكي في سعادة أربع سنين فأنتي بالتأكيد حب عمره

    الدلو بيحب التغيير - بس للأحسن لا مجرد التغير لمجرد التغيير

    اللي بيحصل معاكوا دة أعتقد أن سببه أنه عنده مشاكل في الشغل جامدة

    والحل أنك تحاولي تخففي عنه من غير متسني مقابل - وبلاش تشتكي منه (يعني متقوليلوش على شكاواكي )
    و حسسيه بحبك

    يا ريت تقري كويس اللي انا كاتبه فب الموضوع الأصلي عن برج الدلو

    مستني ردك على كلامي -علشان لو مش دة السبب ندور على أسباب تانية

    تحياتي

    ردحذف
  162. وبعدين انا حمدالله مليحة كتير اليوم رحت علي الكورس وكنت كتير بضحك ومبسوطة وكنت دايرة علي حالي ولابسة كتير حلو ورفقاتي شكروا في كتير انا حمد الله برجع لطبيعتي وثقتي في نفسي لسة الكتاب بة صفحات كتيرة منها راح يتشق ومنها راح يكمل في ها الطريق الواعر وهو الحياة المهم لما نوقع فينا نقف بسرعة مو هيك ولا شو رئيك (واذا بحكي كتير خواطر هادا من شان الاغاني اللي عم بسمعها كتير بتاثر في بس هادي كل الشغلة وكمان انا قوية كتير في هادي المواقف بس يمكن لان عاطفية شوي فبظهر ضعيفة انا مثل النبات اللين النسيم عم يحركة هيك وهيك ولكن العاصفة مو بتكسرة)انا راح اتشبث بالامل والخير اللي موجود في وفيك وفي ناس بيديروا بالهم عالينا بس ليش مو قلتلي تحياتي في اخر الكلام مثل الصبايا الباقية

    ردحذف
  163. مساء او صباح الخير علي الجميع كل سنه وحضراتكم طيبين . بااااااااااااااااااااااااي

    ردحذف
  164. اشكرك جدا على التفسير لى بس انا نفسى اعرف ملخص حتى بس عن صفات امراه الاسد و ايه هى احسن الايراج الى ممكن تكون تلاقى توافق او انسجام يعنى يكون فى شخص يقدر يفهمنى و ايه رايك فى رجل الجدى هل كنا نقدر نكمل مع بعض حياتنا بدون مشاكل وازاى ؟؟
    شكرا سموحه

    ردحذف
  165. كل عام وانت بخير ورمضان كريم ون شاء الله يكوم رمضان مختلف عن السنين اللي فاتت ويغير فينا حاجات للاحسن

    ردحذف
  166. السلام عليكم عزيزى بلوجاتى انا سموحه ليه لحد دلوقتى ما كتبتش اى تعليق على امراه برج الاسد انا كل ده مستنيه و مش لقيه اى حاجه خالص
    انا كنت عايزه قولك على حاجه شغلانى شويه رجل برج الدلو الى عقدنى بجد كان اتصل بيه يوم الجمعه و قالى انه جاى برضه يوم الحمعه الجايه و اتصدمت انه ما زعلش انى ما سلفتوش الفلوس الى كان عاوزها و كنت متخيله انه خلاص ممكن ما يكلمنيش تانى و بعدين قالى ابقى كلمينى ضرورى بس انا ما اتصلتش بيه لحد انهارده و لا هو اتصل بصراحه انا حسيت انى بقيت شطره قوى انى اولا ما بقاش يهمنى تصرفاته و لا بقيت ملهوفه على اتصاله يعنى بقيت عادى جدا و انا سعيده بالحاله دى قوى حسيت انى رجعت قويه تانى بس انا خايفه لما يرجع بس قولت فى رمضان الجو هنا مختلف يعنى مشحون بالمواعيد و كده فحاول برضه اختفى شويه و لا ابقى ارد عليه و اصارحه بس فى الوقت المناسب لانه مش بيدينى اى فرصه فى الكلام فاحسن انى اهرب و خلاص مش كده برضه يمكن يزهق و يبعد ايه رايك ؟؟؟؟

    ردحذف
  167. الأخت سموحة

    رمضان كريم

    معلش اعذريني انا بدأت فعلا في الكتابة عن أنثى الأسد - واستعنت كتير بكلامك-
    وان شاء الله انزله على المدونة قريب - بس انتي عارفة لازم الأتقان بتاع الدلو

    هو مش هيزهق - لازم تاخدي موقف وتتفقي معاه على انهاء العلاقة بشكل شيك - اتكلمي معاه بعقلانية - واقطعي عليه خط الرجعة ومتتكلميش عن مشاعرك قدامه - عشان ميضغطش على الوتر دة ويخليكي تضعفي

    ارجعي بخيالك لفتى أحلامك وافتكري قد ايه الدلو متعب - دة اكيد هيساعدك !

    تحياتي

    ردحذف
  168. السلام عليكم انا اول مره افتح السايت ده و قرايته و عجبنى اوى بجد بس هل فعلا كل رجال الدلو فيهم نفس الصفات الى انت كاتبها دى و لا لا ؟ انا عندى مشكله عايزه اخد رايك فيها
    انا متزوجه و عمرى 30 سنه و اعرف شخص تانى معى فى الشغل عمره 32 سنه و بصراحه ارتبطنا ببعض معرفش ازاى من حوالى سنه و شكل ارتباطنا غريب شويه ازاى هو ظهر لى فى وقت انا كنت فيه فى قمه المشاكل مع زوجى و عندى ولد و بنت و هو للعلم متزوج و لديه طفل برضه و زوجته صديقتى و لكنى حاولت ان اقاوم و لكنى فشلت انى ابعد عنه لانى بحب اكلمه جدا و بصراحه السبب فى ده زوجى لانه مهملنى جدا على طول فى شغله و اولادى فى المدرسه و انا حسه بوحده فظيعه جدا و لكنى بعد ما عرفته اصبحت لا اشعر بالفراغ اطلاقا بل بالعكس بقت حياتى سعيده جدا و هو بيخاف عليه جدا و حسه انه امين عليه جدا بدليل انى بعرفه من سنه و مافيش مخلوق يعرف عن العلاقه دى شىء غير اننا اصدقاء بس من زمان اعمل ايه انا عارفه انى غلط لكن بجد محتاجه له جدا و عقله يجنن و تفكيره مذهل و شخصيته تهوس و هو كمان بيقولى يا ريتنى قابلتك من زمان كانت حياتى كلها اتغيرت و قالى انه مش هيسبنى مهما حصل .... ارجوك ساعدنى اعمل ايه فى حياتى دى عيشه مع شخص مش حاسس بيه بالمره و مضطره اعيش معاه علشان ولادى و بحب شخص تانى هموت و اعيش معاه بس مش هقدر طيب اعمل ايه ؟؟؟ روبى

    ردحذف
  169. الأخت روبي

    بالنسبة لسئوالك عن صفات رجل برج الدلو - الأجابة بنعم نسبة ضخمة جدا أعتقد تتعدى ال 95 % تكون هذه هي صفاتهم - وعشان تتأكدي لازم تلاحظي بنفسك - ودة بجد شئ مذهل جدا !!!! -ملحوظة أنا مسئول عن ما أكتبه من صفات لا ما هو موجود على المواقع او المصادر الأخرى

    أما بخصوص مشكلتك -يا رب أقدر أساعد بجد - ياريت تقوليلي عن برجك وبرج زميلك و برج زوجك -وان كنتي تلمحين الي ان برج زميلك دلو ؟!!
    وبعدها ربنا يقدرني و أقدر أساعد

    كل عام وأنتي بخير

    ردحذف
  170. هو حضرتك مش بترد عليا لية علي سؤالي
    علي العموم كل سنة وانت طيب

    ردحذف
  171. صباح الخير انا روبى نسيت اقولك انى برج السرطان معلش و زوجى من برج الجدى و لكنى حفظه صفاته جدا اولها و اهمها السوداويه و الكابه و لكن زميلى بالعمل من برج الدلو و بصراحه انا معجبه بشخصيته قوى لانه بجد يجنن و على فكره انا حاولت كتير اتفاهم مع زوجى من خوفى انى اخسره لكن كان كل كلامى بياخده بتريقه بشعه و ان احنا خلاص كبرنه لدرجه انى قولت له يا بنى عاكسنى قالى انتى مجنونه فاوعى تفتكر انى ما حاولتش و ان الستات عندهم جينات الخيانه عالى بطبعها ابدا و الله مش صوابع ايدك زى بعضها بس انا حسيت انى شفت شخص تانى فاهمنى و عرف ازاى يتعامل معايه و هو على فكره الميزه فيه انه صريح جدا جدا وواضح و ده الى عجبنى فيه و مش مجامل بالمره و دمه خفيف و بعدين ايه الى جبره يرتبط بواحده تانيه و هو متجوز و عارف كمان انى متجوزه و احنا الاتنين عندنا اطفال بس بيقولى الانسان مش بياخد كل الى هو عوزه من الدنيا و احنا مش مسؤلين عن اقدرنا و احنا استحملنا بما فيه الكفايه ليه بقه ما نعيش الايام الى فاضله فى سعاده ايه رايك فى الكلام ده

    ردحذف
  172. الأخت س ص

    اولا كل سنة وأنتي طيبة

    ثانيا : كما قلت بالضبط , أنثى الدلو متسرعة جدا و عجولة - الصبر الصبر من أهم الصفات التي يتطلبها النجاح في الدنيا
    و كلما صبرنا -دون تقصير في العمل المطلوب - كانت النتائج أفضل

    و في الحقيقة كلما ازداد طلبك مني أن أكتب عن أنثى برج الدلو - ازداد اصراري أن يخرج بشكل لائق أرضى عنه ولا يقل مستواه عما كتبته عن رجل برج الدلو - حتى أحافظ على ثقتك التى أعتز بها وكذلك ثقة زوار المدونة الذين يجب أن أحافظ غلى ثقتهم و لو كانوا زائرا واحدا !!

    تحياتي

    ردحذف
  173. مع احترامي لكلام حضرتك ورئيك بس انا سالت حضرتك اكتر من مرة علي موضوع انثي الدلو امتي
    وملقتش رد من حضرتك
    فكان سؤالي لية حضرتك مش بترد اكيد انا نفسي الاقي انثي الدلو قريب عشان اقراة بس انا كلامي كان عن تحديد موعد مش اكتر بس..... وحضرتك طيب وبلنسبة لموضوع الاستعجال انا مش حتفلسف وابرر واناقش الموضوع دة لاني عارفة كويس اني بستعجل ف بعض الامور بس زي ما قلت قبل كدة دة شيء موقت بلنسبالي لان البريق بيختفي بسرعة ومش بكون مستعجلة تقدر تقول حماسية ومططلعة للامور بدل من مستعجلة والصبر مفتاح الفرج

    ردحذف
  174. الأخت روبي

    معلش استحملي شوية طول كلامي

    أولا ما حدث بينكما شئ متكرر في العمل , نتيجة طول العشرة في العمل - وهذا من أضرار و أخطار العمل المختلط

    ثانيا : أنا كمان عارف برج الجدي ولازم أزود على كلامك :
    أن رجل برج الجدي مخلص لزوجته - محب لبيته وأولاده بجنون - و لأنه دائما ما يحقق ما يريده عن طريق بذل مجهود أكثر - فانه عشان يحقق لك ولأسرتك حياة أفضل اضطر لبذل مجهود أكبر - وبالطبع تأثر وجوده بالبيت -
    شئ آخر أنه دائما يحب زوجته ويقدرها ويقدر مجهودها معه -حتى ولو لم يعبر-
    و رجل الجدي يعبر بأفعاله أكثر من الكلام

    ثالثا : أنا مش هتكلم عن جينات الخيانة - لأني لا أعتبرك خائنة لكني أعتبرك ضعيفة
    والمطلوب منك يا روبي أنك تقوي نفسك شوية - تبعدي عن مؤثرات الضعف
    تقوي نفسك بالقرب من اللله فبعطيكي القوة - وتبعدي عن مؤثرات الضعف [ان تبتعدي عن الكلام مع رجل الدلو

    أما حكاية أنك حاولتي مع زوجك كتير - فدي محتاجة وقفة- لأن أنثى السرطان مش بتحاول كتير أمام أي عقبة -يعني مش fighter- لابد أن تكون محاولاتك كثيرة و أن تؤمني [انك ستنجحين لا محالة !! - هذا هو مفتاج النجاح !

    حاولي أكتر و أكتر وبطرق مختلفة-وفيش مانع انك تبيني أنك محتاجاله حسديا أكتر الأيام دي -و لا مانع من أن تتنازلي عن جزء من كرامتك عشان تنجحي - بدل من خسارة دينك و أسرتك -

    نصيحة هامة أوعي تخلي جوزك يشك - لأن رجل الجدي لو الشك دخله مش هيطلع منه أبدا - كمان ممكن يبقى عنيف جدا جدا !

    أما حكاية أن الأنسان مش بياخد كل اللي هو عاوزه : فده صحيح

    و حكاية اننا مش مسئولين عن أقدارنا :
    احنا مش مسئولين عن أقدارنا دة صحيح لكننا مسئولين عن أفعالنا و ردود أفعالنا تجاه هذه الأقدار

    يعني لو الأقدار خالتني أحب واحد فانا مسئول عن أفعالي اذا كنت هبتعد ولا أستمر في علاقة لا يرضى عنها الله !

    تحياتي و ربنا يثبتك و ينور طريقك


    أما حكاية انكوا تعيشوا الأيام اللي فاضلة في سعادة كما يقول - بس يا ريت يقولنا ازاي هينفذ الكلام دة وانتوا الأتنين متجوزين ؟؟؟!!

    ردحذف
  175. اذيك انا سموحه انا قولت لازم اكتب لك لما يكون فى عندى جديد و بالفعل الجديد انه رجع و اتصل بيه على طول و لقيته بيقولى عامله ايه وحكى لى عن الاجازه اد ايه كانت متعبه قوى و انه مكنش مبسوط خالص و حصلت له بعض المشاكل و مصر يحسسنى انه كان متضايق لانى كنت بعيده عنه و انى كنت على طول على باله و كده المهم بصراحه اناحسيت انه صعبان عليه اكلمه بجفاء لقيتنى بقوله الحمد لله انك رجعت بالسلامه و خلاص فبعد ما قفلت التليفون حسيت انى قد ايه ضعيفه معقول مش قادره اسيطر على عواطفى للدرجه دى و هو على فكره متاكده انى مقدرش اعيش من غيره بس انا لازم انفذ الى اتفقت عليه معاك لازم اقطع علاقتى بيه بجد انا مش عايزه مشاكل اكتر من كده انا زهقت خالص مش عارفه اعمل ايه انا فى ورطه رهيبه جدا يمكن بالنسبه لك الموضوه انت شايفه هين رغم انى قرات حكايتك مع امراه الميزان بس دلوقتى مراتك برج ايه ؟؟ انا كان نفسى اسالك من زمان خالص

    ردحذف
  176. الأخت سموحة

    انا عارف ان الموضوع مش هين - الحب حاجة حلوة جدا وصعبة جدا
    مبدأيا لازم تتفقي معاه - ولو مرضيش يبقى انتي اديتيله فكرة على اللي انتي ناويه تعمليه

    اما بخصوص مراتي هههههههههه فبرج المجانين قصدي برج العظماء: الجوزاء

    تحياتي وشدي حيلك

    ردحذف
  177. بجد في شيء غريب كل متحصل ظروف معينة لية اقرر اني مش حرتبط بحد لغاية ميحصل الاتي كنت في قصة حب بشاب اتكلمت معاة ع النت 10 مرات بس او اقل لقيت انجذاب شديد الية من اول مرة وكانت اول مرة احب المهم الشاب دة برج الميزان وكان فرق العمر بينا 3 سنوات وهو كان متفوق جدا في حياتة العملية من غير مطول عليك اتقابلنا بحكم تقارب اماكن العمل اكتر من مرة علي مدي 3 شهور
    او اكتر وهو قرر ان يخطبني وطلب تحديد موعد من اهلي ولكني رفضت بسب احساس داخلي مقدرتش احددة ساعتها غير اني ارفض المهم بعد شهر تقريبا سبنا بعض بسبب خلاف في عائلتة وانسياقة ليهم المهم كان ليا زميل في العمل برج الجوزاء كنت معجبة بية مش حب اعجاب باد اية بيحب التغير وحياتة مليانة واحساسة بالواحدة وطريقة معاملتة للجنس الناعم واتفؤجئت بانة بيصرحلي انة بيحبني اتفجئت برغم من اني كنت شاكة ف موضوع دة بس كنت بقول لا لانة كان خاطب وبيحب خطيبتة جدا جدا وع طول كان بيحكيلي عليها وتبادر الي ذهني انة ممكن احساس تعويضي لاني ممكن اكون ساندتة ف محنتة فشعر بهذا الاحساس اللاارادي المهم لم اكن اعرف كيف اتصرف في الوقت دة لما صارحني وسكت وهذة كانت الطامة الكبري وطالبني باني اصارحة باذا كنت احبة وللاسف اتصرفت خطا لاني خفت اجرحة ف مشاعرة المهم وتحقق ما كنت اشعر بة بانة ملاء فراغ بداخلة بس بعد ما حسيت اني بنجذب الية لانة كلامة معسول بيعرف يتعامل مع اي انثي ومن اي برج كانت بس كنت بحب اتكلم كتير معاة بس طبعا انا عارفة اني انا كمان في طريقي بملا مكان كان مجروح المهم ابتعدت وشائت الاقدار وللمرة الثالثة اقرر بعدم تقريب او تمكين اي رجل من قلبي بان احل هذا العهد واحب زميل الي في العمل بعد ان انتقلت من العمل الي مكان اخر وهو كان من برج الدلو وبعد الاتفاق ع الخطبة وعلم جميع الناس من حولنا يعاد الزمن بشريط الزكايات ونترك بعضنا البعض للوحدة سؤالي هو انا مكتوب عليا الشخص اللي احبة او اعجب بية يكون من الابراج المجانين التلاتة .... سارة برج الدلو

    ردحذف
  178. ممكن يكون تبادر الي ذهنك او تفتكر اني بحب كل حد اشوفة بس دة مش حقيقي الشخص الاخير دة قعدت فترة طويلة جدا بحاول ابتعد فيها عنة عشان مش عايزة احب بجد غير الراجل اللي اكون مراتة عشان يكون فية نوع من الامان حتي ولو كان نسبي وهو كان جاد في موضوع الخطوبة بس عقليا ومنطقيا كنت شايفة ان الموضوع فاشل هو شخص كويس وبيعرف ربنا وكل حاجة بس عندة التزامات كتيرة فموضوع الخطوبة حيطول لغاية ميكون فية جواز ودة بيلغي نقطة الاحساس بالامان انت عارف انا قررت ان شاء الله اني اتجوز ظابط شرطة يمكن ساعتها احس بالامان انا بتكلم بجد

    ردحذف
  179. هو الموضوع بتاع مترو الانفاق والمراة وعبير صبري وايناس الدغيدي انت اللي كاتبة هو حلو اووي اويي ودمة خفيف جدا انا قاعدة بضحك علية انا شايفة انة مرسل بواسطة بلوجاتي

    ردحذف
  180. العزيزة س ص
    انا رديت عليكي في البوست الدلو كلاكيت تاني مرة

    أما بخصوص عبير صبري ومترو الأنفاق فالتفاصيل في اللينك التالي

    http://goldenposts.blogspot.com/2008/04/blog-post.html
    ابقي ركزي شوية
    تحياتي

    ردحذف
  181. الأخت سارة
    أهلا بيكي في المدونة

    كلامك بجد فطسني من الضحك رغم انه مفيهوش حاجة غريبة - لكن الغريب هو قد ايه موضوع الأبراج دة بيتكرر !!!!!

    هرد بالترتيب
    اولا رجل برج الميزان : الداهية - رجل مش سهل على الأطلاق و مش هتاخدي منه الا اللي هو عايز يديهولك - وشرح هذا البرج يطول
    لكن ربنا أنقذك منه - و الأحساس اللي جالك دة بسبب ان أنثى الدلو عندها شفافية زيادة -وفيه ناس بتسميها حاسة سادسة - عادي متقلقيش

    الرجل الثاني جوزاء : عادي برضه ان رجل الجوزاء يحب اتنين في نفس الوقت !!!! - بس دو بيبقى في فترة الخطبة لكن بعد الجواز مش بيحب حد خالص ولا مراته ههههههههه

    الرجل التالت دلو واظن كفاية كلام عن رجل الدلو كفاية حرام

    واللي انتي عملتيه مع رجل الدلو لأن مخك صحي - لأان انتثى الدو بتحب من غير مخ يعني عقلها مش بيقدر يصيطر على قلبها لكن ممكن عقلها يبوظ الجوازة ! بسبب ألحساس بالخطر

    اما سر انجذابك للتلاتة دول أنهم أبراج هوائية فيها التجديد و الأثارة - وكمان برج الدلو بيحب يجرب ويعرف لأنها أي أنثى الدلو بتبقى محتارة ترطبط بأي صفات -بجد بتبقى مش عارفة ايه البرج اللي يمشي معاها !!!
    انا نفسي مش عارف !!!!
    بس رأيي انها تنفع مع كل الأبراج بشرط أنه يحتويها وميعاملهاش بعنف

    أنثى الدلو عاطفية فيما يتعلق بالعلاقات العاطفية عكس الظاهر من شخصيتها أنها عقلانية - لكنها عقلانية مع أصدقائها

    أنثى الدلو حكايتها حاكية تابعينا باستمرار يمكن أنشرها على أخر رمضان بعد مفنش البرج الغريب دة !!!

    ردحذف
  182. تكرار الابراج من حيث اية هو الحكاية دية اتكررت معاك يا بلوجاتي وحصل اية مع انثي الدلو خطيبتك انا عرفت دة من سموحة اللي معلقة فوق

    ردحذف
  183. انثي الميزان اقصد

    ردحذف
  184. اشمعني تقول لسارة انة ف اخر رمضان وانا لا مش مهم المهم انة حينزل انت عارف يا بلوجاتي انا الحاجة اللي بقيت اعملها ادخل اقرا تعليقات وحكاوي الناس في صراعهم مع رجل الدلو بس سارة صراعها كان ضدد المجموعة كلها انا استفسرت عن موضوع خطيبتك بس لو ميضايقكش طبعا انك تجاوب لو مش حينفع مفيش مشكلة وانا قريت رد في كلاكيت تاني مرة ومبسوطة انك كتبت ههههههههه يعني معناها ان كلامي وتطويلي واسئلتي ليك مضيقتكش ومزهتقكش ياريت مكنش العكس وشكرا وربنا يحل ازمة كل بنت حبت برج الدلو او مجموعة المجانين زي ما بيتقولوا

    ردحذف
  185. انا مليش شغلانة غير اني اقرا المدونات تقريبا شبهة ادمان انا خلاص عرفت حكاية خطيبتك من المدونة تقدر تحذف السؤال دة اسفة لو سالت سؤال وربنا يوفقك ويسعدك مع مراتك وابنك هو ولد صح

    ردحذف
  186. معلش سؤال لما رجل يبكي للمراة اللي بيحبهابسبب انه قرر انة يسيبها وندم لانة غلطان مع العلم ان الراجل دة برج الميزان ولما توافق المراة الدلو اللي هو انا وارجعلة وتحصل مشكلة ميحاولش حتي يسال او يسمع تبرير واي محاولة لاسترجاعة تنتهي بلفشل دة كان بيحب بجد ولو لا كان اية دة معناة اية وياتري فية رجالة عندها القدرة ف تمثيل ف البكاء والموقف اتكرر ببكاء رجل الدلو امامي عندما قررت تركة هو انا اللي بخليهم يبكوا امامي ولا هما اتفقوا علي كدة ومع العلم لما بيحصل دة بضايق جدا من نفسي وبحس انها حاجة كبيرة جدا جدا منهم ومش بقللهم في نظري بحس انة نوع من الحب شديد بس في نهاية بكتشف انهم محبونيش لاني بمجرد اني اغلط بتكون مشكلة كبيرة ولا ينفع حتي الاعتذار سارة

    ردحذف
  187. هو السؤال صعب اووي كدة سارة

    ردحذف
  188. الأخت سارة
    معذرة على التأخير
    بسبب ظروف العمل والبيت ورمضان وكمان كنت بفنش بوست أمرأة برج الدلو

    أبدا سؤالك مش صعب

    بخصوص رجل الميزان-انا لسه مفكتش شفرته العاطفية هذا اذا كان بيعرف يحب أصلا ! - فانه لايحب أن يتركه أحد هو يسيب وميتسبش ! و أكيد اللي حصل دة كان بينك وبينه و هذا ليس أبدا دلالة على الحب و كذلك ليس دلالة على ضعف برج الميزان - بل انه اذا فعل ذلك أقلق منه جدا ! على العموم رجل الميزان له حسابات خاصة - وكلها تصب في مصلحته

    أما رجل الدلو فكما قلت قبل ذلك أنه لا يحب أن بفقد أحد ولما حد بيسيبه بيتعلق بيه أكتر - وغالبا طالما فعل ذلك يبقى بيحبك-

    وكمان عشان انتي عاطفية بيحاولوا يأثروا عليكي بالشكل العاطفي

    بس خلاص شوفتي بقة الدنيا سهلة خالص !

    ردحذف
  189. الاستاذ بلوجاتى انا تابعت الكلام كله من الاول بقالى فتره بس الحقيقه انى وصلت معاه لطريق مسدود لانه بعد ماكان بيقول انه بيحبنى قالى انى مبقتش حببته
    قولتله انا هبعد فضل يقولى بلاش حل البعد ده خلينا اصحاب واخوات انا مش عارفه اعمل ايه انا قولتله ماشى بس اعتبر حببتك ماتت
    انا برج العقرب وهو الدلو والسن 21
    ارجوك ساعدنى انا بتعذب جدا ومش عارفه ارتاح

    ردحذف
  190. هاي اخ بلوجاتى كام مره ابعت لك و انت مش بترد علي انا بوسي
    عاوزه اعرف طريقه ابعت لك بها بدون اظهار التعليق انا بعت مرتين بس مش عارفه بيوصل واللا لأ

    ردحذف
  191. الأخت بوسي
    أهلا بيكي مرة تانية

    انا بالفعل رديت عليكي وهتلاقي انك بعتي مرة واحدة وانا رديت عليها بعدها على طول
    معلش دوري كويس - لأن التعليقات كثيرة

    و بشكل عام يمكن مراسلتي على الأيميل بتاع المدونة :

    m1m1ezzat@gmail.com

    تحياتي

    ردحذف
  192. الأخت من برج العقرب :

    أولا أهلا بيكي في المدونة

    ياريت بعض التفاصيل عن ظروفه المادية وكمان عن خلافاتكوا - وانتي سنك كام وهو سنه كام - وقبل ما تزعلوا من بعض كان فيه كلام عن الجواز ولا لأ ؟

    تحياتي

    ردحذف
  193. يا استاذ بلوجاتى انا برج العقرب وهو الدلو انا سنى 21 سنه وهو كمان 21 سنه يعنى لسه متخرجين السنه دى لسه يعنى مشتغلش ولا فيه حاجه
    هو احنا اتعرفنا على بعض وتقابلنا مره واحده ولما قابلته كنت بكلمه عن الارتباط لانى مش بتاعة الكلام ده وانى عاوزه اكلمهم فى البيت عنه هو ساعتها قالى بلاش تقولللهم حاجه دلوقتى لان رد فعلهم مش هيبقى حلو واتفق معايا انى اقولهم بعد ما يعرف موقفه من الجيش بس وانا قولتله ماشى
    حصل بينا مره موقف انه وعدنى انه هيكلمنى على الايميل وانا فضلت مستنيه زهو مكلمنيش وانا كنت متفقه معاه انه لو معرفش يكلمنى يبلغنى برساله مثلا او يتصل ومفيش مشكله بس ميسبنيش مستنياه ولكن هو مكنش بيهتم وبيسبنى استناه بالساعه والسعتين لحد ماتصل انا وبدين يقولى النت فاصل او انه مش فى البيت وفى يوم زودها قوى قالى هكلمك واستنيته ومكلمنيش ولما اتصلت قالى انا ساعه وهكلمك وبرضو مكلمنيش وكل ده وانا مستنيه فبعتله رساله وقولتله اتصل بيا ماتصلش انا ساعتها اضايقت جدا وحسيت انه بيهنى لعدم الاهتمام ده واتصلت لقيته خارج المهم قولتله انسى كل الى بينا واى حاجه ليا عندك انساها ولا كانك تعرفنى فرد وقالى الى يريحك انا سكت فقالى مش ده الى يريحك قولتله لا ده الى يريحك انت بدليل ردك وافقت على طول وقولت الى يريحك
    قالى طيب هكلمك لما ارجع باليل
    وفضلت مستنيه ومتصلش فتصلت وقولتله خلاص انا كده عرفت ردك قالى انا كنت لسه هتصل انا لسه داخل البيت دلوقتى
    المهم قعد يقولى انت صعبانه عليا انا مستهلش منك كل الحب ده وبعدين انالسه قدامى مشوار طويل الجيش والشغل هيبقى حرام عليا لو سبتك تستنينى كل ده هيبقى الى قدك اتجوزوا وخلفوا كمان
    انا قولتله مليش دعوه بيهم انا مستعده استناك حتى لو عشر سنين المهم انى اكون معاك هو طول الكلام بيحاول يقولى اننا نكمل ولما يجينى فرصه اقبلها
    بس مكنتش راضيه بالحل ده قالى طيب انا بحبك والله بحبك بس هبعد علشانك واعرفى انى لو يوم بعدت هيبقى علشانك
    فى الاخر اتفقنا اننا نكمل حبايب وانى ادافع عن حبنا قدام الدنيا كلها واستناه
    ورجعنا بس انا عملت حاجه انى منفذتش الاتفاق وحكيت لماما عنه ولما عرف قالى مش انت اتصرفتى من دماغك اشربى بقى
    وبعد عنى وماكنش بيرد على التليفون
    قعد حوالى ثلاث اسابيع وبعدين انا عملت لنفسى ايميل تانى وكلمته من عليه قولتله انا حد انت كنت تعرفه نفسه يسالك سؤال هو من غير ماقوا انا مين عرفنى ولما سألته ليه عملت كده قالى مش عارف المهم كمان سالته عن شعوره قالى مش عارف وقالى انا الى غلط فيكى وانت الى تقررى والى يرضيكى انا هعمله وانا تانى يوم لى طول اتصلت وقولتله انا شرياك للنهايه قولت ايه قالى طيب هبقى ارد عليكى كمان ساعه علشان انا فى الشارع وكالعاده متصلش
    فضلت اتصل عليه كل ربع ساعه وماكنش بيرد بت رساله وقولتله خلاص انا فهمت ردك وهعمل الى يريحك وهبعد قام رن عليا على طول رن بس فاتصلت وقولتله خلاص هو ده الى يريحك قالى انا مش عارف ايه الى يريحنى انا سكت قالى بصى هنكمل قولتله هنكمل ايه قالى اصحاب واخوات وحبايب وقال حبايب دى بالعافيه كده وفى الاخر حسيت ده من صوته
    المهم ان احنا كملنا ولقيته فى عز ماكان متنرفز منى و قافل الايميل فى وشى اتصلت علشان اصالحه كان عمال يقولى يا حبيبى وانا بحبك(منتهى التناقض)
    بس الفتره الاخيره بقى كانت اهتمام منى وحنان منى واتصال منى ودل منى وكل حاجه بالظبط زى النصائح الى مكتوبه للتعامل مع رجل الدلو
    واول امبارح سألته انت ليه مبقتش تسال عنى خالص قالى انا عارف انى مقصر معاكى بس انا مشغول
    فقلتله انا هستحملك علشان بحبك وسأألته انت شعورك اتغير قالى اه انت مبقتيش بالنسبه ليا زى الاول ومش عارف ليه فقولتله طيب انا اعمل ايه قالى مش عارف
    ففكرت وقولتله طيب خلينى اكلمك كأخ وقعدت احكيله لى نفسه وعنى وقد ايه بحبه وانه هو كل حياتى وانه لو بعد هموت وانى استحملت الى مستحملتهوش من اى حد ومستعده استحمل كمان
    قالى مش يمكن غصب عنه فضلت اقوله ازاى قالى مش عارف قولتله لو قولتلى ابعدى وانسينى دلوقتى هبعد قام متنرفز عليا
    وقالى هقولك بعدين تعملى ايه
    وتانى يوم كلمنى وقولتله فكرت قالى لا
    قولتله وانا مش قادره استنى قالى بقولك ايه خلينا اصحاب قولتله الحل ده مينفعنيش انا مش هعرف اعاملك كصديق وانا هبعد فضل يقولى بلاش البعد
    وخلينا نسيب نفسنا للايام
    قولتله طيب والحل الاخير قالى نبقى اصحاب واخوات قولتله ماشى بس اعتبر بقى الى كانت بتحبك ماتت
    وانا مش عارفه اعمل ايه اكلمه تانى ولا ابعد بجد ولا اعمل ايه
    معلومه اضافيه (انا مش اول حب فى حياته بس هو قالى عنها خلاص مبقتش تفرق معاه وكمان هو اخد اعفى من الجيش)ارجوك تساعدنى وبكل صراحه مهما كانت الحقيقه هتزعل واسفه جدا على انى طولت كده

    ردحذف
  194. الأخت من برج العقرب

    لازم أتكلم شوية عنه واتكلم شوية عنك وبعدين عن الوضع ككل

    أولا عنه هو :
    رجل الدلو بيحب الحاجة او الظروف تبقى تحت سيطرته , ومش بيحب يسيب حاجة للظروف , كمان هو بيبقى مدرك حجم المسئولية , وحكاية انه يرتبط من غير ما يكون مستعد صعبة لأن دة بيعمل لود يعني حمل نفسي عليه وهو أداؤه بيسؤ تحت الضغط (الضغط الخارجي يتعبه لكن الضغط الداخلي -من جواه - هو اللي بيحفزه ) , فلو قبل انه يرتبط بيكي وهو في الظروف دي هيبقى مضغوط وهيبقى حالته سيئة- لكن دة مش معناه انه مش بيحبك , لكنه الحب مش بيخليه يعمل حاجة ضد المنطق من وجهة نظره - وان كنتي عليتي في نظره جدا وهيفضل يذكرك بالخير طول عمره !

    ثانيا نتكلم عنك شوية :

    أنثى برج العقرب بتحب تتجوز في السن الصغيرة - بشكل عام هي مستعجلة وحاسة انها لو معملتش كدة فيه حاجات هتفوتها - وكمان لأن عندها مشكلة كبيرة في عدم الأحساس بالأمان وخصوصا فيما يختص بالمستقبل - لذلك تجدها دائما تتبع مبدأ عصفور في اليد خير من عشرة على الشجرة - يعني لو طبقنا النموذج دة على الحالة هنا هنلاقي انك من جواكي حاسة انك لو متجوزتيهوش مش هتجوزي خالص - دة سلوك متكرر لأنثى العقرب - بتسود الدنيا - في حين ان دة مش منطقي على الأطلاق بكرة تلاقي غيره وظروفه مناسبة أكتر وتتجوزوا !!
    كمان قلة ثقتها بنفسها وقلة ثقتها في المستقبل بيجر انثى العقرب لعملة مهببة شهيرة وهي انها بتتجوز واحد أضعف منها في الشخصية - بس دة مش في حالتك-
    وبتقول انا لو استحملته واستحملت ظروفه هيستحملني !
    وطبعا اللي بيحصل انها بتستحمله هو ظروفه وبعدين هو مش بيستحملها !!

    طيب والحل ؟ الحل انك تثقي في نفسك وقدراتك وانك هتبقي زوجة هايلة وكمان انك هتلاقي اللي يقدرك


    ثالثا نتكلم عن الوضع بشكل عام :

    انا وانا صغير في بداية العشرينات كنت متمرد على كلام الكبار لكن مع الوقت وخصوصا بعدما عديت التلاتين لقيت معظم كلامهم صح
    يعني الكبار بيعترضوا ان الراجل يتجوز صغير -لازم يشتغل الأول وكمان يكون سنه على الأقل 24 -25

    وكمان الكبار بيعترضوا على فرق السن الضغير - وانتوا هنا مفيش فرق خالص - لأن دة بيعمل مشاكل في المستقبل

    وكمان الكبار بيعترضوا على العريس لما تكون امكانياته ضعيفة و مستقبله مش واضح -لازم على الأقل شقة-

    طيب وأنا رأيي أيه في كل دة ؟

    أنا رأيي هو لو فيه مشكلة واحدة في الجواز -يبقى نكمل عادي
    لكن لو اكتر من مشكلة يبقى لأ هنبقى بنعاند الظروف - والظروف مبتتعاندش وغالبا بتنتصر في الأخر

    و في النهاية كل شئ قسمة ونصيب - بس احنا بناخد بالأسباب وبنتوكل على الله

    أرجو أكون أفدتك وتحياتي
    (ياريت تسيبي أسمك ولو أسم حركي عشان أعرف أندهلك بيه ! )

    ردحذف
  195. انا برج العقرب.. عند حضرتك حق فى كل كلمه,لكن اولا: بالنسبه لأتفاق الصداقه الى اتفقنا عليه انفذه و اكلمه عادى زى ماهو عاوز بس بصفتنا اصدقاء نعرف حاجات كتير عن بعض ولما اكون فتحه ايميلى وبكلم اصحابى وهو يكلمنى اكلمه عادى ولا ابعد وانساه نهائيا او بمعنى اصح اتناساه و اعمل نفسى نسياه ياترى هقدر اتحكم فى شعورى واتعامل معاه كصديق واقدر انسى انه كان حبيب(انا وضحتله النقطه دى انى مش هعرف اتغلب على مشاعرى وهتفضل صوره الحبيب هى الى قدامى وقلتله ان الحل انى ابعد علشان انت مش هتستحملنى قالى لا هستحملك) يعنى من الاخر حضرتك شايف انه من الافضل ليه وليا انى ابعد؟؟؟
    كمان فى نقطه عاوزه استفسر من حضرتك عنها حضرتك شايف انه فى اكتر من مشكله للارتباط مش مشكله واحده وهما ( السن والظروف الماديه و عدم رغبته فى تحمل المسؤليه) صح؟؟
    يعنى ما ينفعش التغلب عليهم من ناحيه السن مافيش مشكله طالما فيه تفاهم
    الظروف انا قولتله انى مستعدة استناه,
    وتحمل المسؤليه هو متحملها كلها تقريبا عندهم فى البيت ومع اصحابه وقرايبه كمان كتير بيعتمدوا عليه وبيكون قدها
    اتمنى انى مكونش توهت و حيرت حضرتك فى كلامى بس الاهم اعرف رد حضرتك وفى نقطه كمان هى انه طالما قالى انى اتغيرت بالنسبه ليه يعنى مبقاش يحبنى هو صادق فيها ينى هو مش بيحبنى فعلا صح؟؟؟ وده بناء على كلام حضرتك انه طالما قال كده يبقى كده فعلا
    علشان حضرتك تكون معايا هتجاوبنى على ثلاث نقط ولاهم عندى هى النقطه الاولى ابعد ولا افضله صديقه بس

    ردحذف
  196. خلاص يا استاذ بلوجاتى ماتتعبش نفسك انا كلمته وقولتله انا هخرج من حياتك افضل ليك وليا يعنى خلاص انتهت مش محتاجه كلام
    واسفه انى تعبت حضرتك

    ردحذف
  197. الأخت سام سون (بتفكرني بسام 6 )

    غالبا أقرأ التعليفات أول بأول لكن الرد يكون فقط لما بكون مركز

    اسمحيلي أرد على تعليقك الأخير أولا
    غالبا مش هتقدري تنفذي كلامك ولا هو لأنكوا انتوا الأتنين عندكوا نفس الداء وهو حب الأحتفاظ بالأشياء -حب التملك يعني

    انتي مش هتبقي عايزة تفقديه وهو مش عايز يفقدك يبقى هتيبوا بعض ازاي ؟


    نرجع التعليق القبل الأخير

    غالبا مش هتقدري انتي ولا هو انكوا تنسوا انكوا حبايب وتتعاملوا كأصدقاء -لأن العقارب (يعني عقارب الساعة مش انتي ) مش بترجع لورا

    قصدي بمشاكل الأرتباط : الظروف المادية وفرق السن
    لكن مقصدش عدم تحمل المسئولية لأن الدلو يقدر يتحمل المسئولية -لكنه بتهرب منها لكنه يقدر على تحملها _

    الدلو طالما حب يبقى هيفضل يحب يعني على الأقل هيفضل فيه رواسب - الحاجة الوحيدة اللي بتقلل الحب عنده هو ان حبيبته تسببله تعاسة - ودي مش حالتكوا

    أما تبعدي ولا تفضلي صديقة
    لو تقدري تبعدي ابعدي - لكن انثى العقرب مش بتحب كدة - وهتفضلي محتفظة بعلاقة معاه لحد مترطبتي بواحد تاني والله أعلم !!

    تحياتي وتحت أمرك في أي وقت

    ردحذف
  198. الحقيقه انا عاوزه اقول لحضرتك انى مبسوطه قوى لان حضرتك فاهمنى وفاهم حقيقه شخصيتى وده بيخلى اى حد مرتاح وهو بيتكلم.
    انا فعلا مقدرتش انفذ الكلام ومرتحتش غير لما اتصلت( وده كان والله قبل ما اقرا تعليق حضرتك) وقولتله انى مش مرتاحه فى الحل ده وانى بالعكس تعبت اكتر.وكان رده انه قالى انا عاوز الى يريحك , الى يريحك اعمليه و قولتله خلاص خلينا اخوات واصحاب ماشى انا موافقه.
    وقولتله ما يكونش شايل ليا اى حاجه وحشه فى نفسه.
    انا عاوز اسأل حضرتك يعنى سؤال باعتبار ان حضرتك عندك خبره ومتفهم الشخصيه بتاعت كل منا
    السؤال هو( تفتكر هو بيقول عليا ايه ضعيفه ,ولا واحده مش كويسه انه حد بيقولهاان مشاعره اتغيرت ومصممه انها تكلمه,ولا بيقول عليا انى راميه نفسي عليه مش عارفه تفتكر حضرتك انا صورتى فى عينه ايه؟؟؟)
    كمان ايه رأى حضرتك الشخصى انا كده غلط قوى ووحشه قوى ولا ده ممكن نسميه ايه؟؟؟؟
    منتظره تعليق حضرتك

    ردحذف
  199. الأخت سام سون

    بالنسبة له هو فاكر ان مشاعره اتغيرت وذلك لأنه بيقاوم حبك وشئ طبيعي ان المقاومة في الأول بتبقى عالية وبعدين الواحد بيضعف - وصدقيني هو غالبا بيحبك لأن الدلو في السن الصغيرة قراراته حاسمة يعني لو مش بيحبك كان قطع معاكي نهائي وبدون رحمة ! لكن طالما عمل حكاية الصداقة دي يبقى أعتقد انه لسه بيحبك - هو بس مش عاوز يظلمك معاه ويعطلك و كمان عايز يحس انه حر وخفيف عشان يقدر يتغلب على الصعاب اللي في حياته


    اما بخصوص صورتك في نظره هو ممكن يكون محتار لكن اكيد مش باصصلك نظرة وحشة

    واحب اقول لسيادتك ان حالتك عادية وتيبيكال انثى العقرب لا قلم زاد ولا قلم نقص
    يعني باختصار انتي طبيعية

    وهنا لازم اتوقف عند نقطة مهمة : طالما الأبراج متكررة كدة وقدرية - هل ممكن نغير في نفسنا حاجة من الصفات دي ولا هي قدر ومش هيتغير ؟ !!!

    اعتقد ان الأجابة ان علينا الأجتهاد في التقليل من السلبيات اللي موجودة كل واحد في برجه - واكيد فيه نسبة نجاح معقولة

    ربنا يقدرني واكتب عن انثى العقرب - لأنها محتاجة نصايح كتير جدا وكمان لأنها بتبقى مش فاهمة نفسها !
    تحياتي

    ردحذف
  200. انا متشكره يا استاذ بلوجاتى واسفه جدا انى تعبت حضرتك معايا
    وان شاء الله منتظرين نصائح حضرتك لان فعلا انثى العقرب فيها عيوب كتير ومحتاجه للنصيحه

    ردحذف

لا تنسى ترك اسمك - ليسهل عملية الرد